3) Pohjoismaiden neuvosto Suomen valtuuskunta toimintakertomus
2010
Paavo Arhinmäki /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan
puheenjohtajana, väistyvänä sellaisena,
kerron, vähän turhan pitkästi varmaankin,
meidän toiminnastamme vuonna 2010.
Turvallisuuspolitiikka puhutti Pohjoismaiden neuvostossa jo
viime vuonna ja neuvosto seurasi tiiviisti Pohjoismaiden ulko- ja
turvallisuuspoliittisen yhteistyön kehittämistä käsittelevän Stoltenbergin
raportin toteuttamista. Päähuomio oli ennen kaikkea
yhteiskunta- ja siviiliturvallisuudessa. Stoltenbergin raportin
täydennykseksi saatiin toimintavuonna pohjoismais-balttilaisen yhteistyön
syventämistä käsittelevä uusi
viisaiden raportti. Neuvosto hyväksyi ulko- ja turvallisuuspoliittiseen
yhteistyöhön liittyvät suositukset, joissa
Pohjoismaiden hallituksia kehotetaan vauhdittamaan yhteiskuntaturvallisuuteen
liittyvän pohjoismaisen yhteistyön vahvistamista Stoltenbergin
raportin ehdotusten mukaisesti ja ottamaan huomioon uuden raportin
ehdotukset Pohjoismaiden ja Baltian maiden välisestä NB8-yhteistyöstä.
Turvallisuuteen liittyy myös taloudellisen turvallisuuden
edistäminen ja talouskriiseistä saatujen kokemusten
läpikäyminen. Neuvosto kohdisti huomion talouteen
muun muassa Reykjavikissa järjestetyssä istunnossa,
jonka huippukokouksen aihe oli "Vihreä kasvu — ulospääsy
kriisistä". Lisäksi neuvosto hyväksyi
suosituksen rahansiirtoveron käyttöön
ottamisesta eli transaktioveron käyttöön
ottamisesta sekä yhteisestä valmistautumisesta
talouskriiseihin. Eli Pohjoismaiden neuvosto on käynyt
sitä samaa keskustelua, mitä eduskunnassakin on
käyty ja mitä europarlamentissa on käyty,
on vaadittu sitä, että rahansiirtoveron avulla
ja muilla keinoilla pystytään finanssimarkkinoiden
keinotteluun puuttumaan ja luomaan vakautta finanssimarkkinoihin,
välttämään talouskriisejä.
Hyvinvointialalla neuvosto jatkoi Pohjoismaiden rajaestetyön
seurantaa. Tämä rajaesteiden madaltaminen on keskeistä pohjoismaalaista
työtä tavallisten ihmisten kannalta. Mikään
kansainvälinen yhteistyö ei ehkä toimi
niin konkreettisesti tavallisten suomalaisten ihmisten puolesta kuin
tämä rajaestefoorumi, jossa pyritään
purkamaan esteitä. Kansalaisia ja yrityksiä haittaavien rajaesteiden
poistaminen eteni jälleen, mutta jäljellä on
edelleen monta estettä ja uusia ilmaantuu koko ajan. Varsinkin
EU-direktiivien täytäntöönpano
luo herkästi uusia rajaesteitä, mihin tulisi kiinnittää nykyistä parempaa
huomiota kansallisten parlamenttien lainsäädäntötyössä.
Neuvosto edisti kansalaisten hyvinvointia myös keskittymällä kuluttajien
oikeuksia koskevan EU-direktiivin uudistamiseen. Rajaesteiden torjunnan
pallo on meillä kansanedustajilla. Meidän on valvottava,
ettei uusia esteitä synny Pohjoismaiden välillä,
erityisesti kun tehdään uutta lainsäädäntöä:
kun EU:sta tulevia direktiivejä implementoidaan, niin pitää katsoa,
miten se tehdään eri Pohjoismaissa.
Arvoisa puhemies! Istunnossa käytiin kiivasta keskustelua
pohjoismaisen sosiaalipalvelusopimuksen tulkinnasta. Tanska on tulkinnut
sopimusta eri tavoin kuin muut Pohjoismaat ja palauttanut muun muassa
sosiaalipalveluita ja toimeentulotukea tarvitsevia suomalaisia kotimaahansa.
Neuvosto kehotti Pohjoismaiden hallituksia vetoamaan Tanskaan, jotta
se tulkitsisi sopimusta samalla tavalla kuin muut maat. Näin turvattaisiin
Pohjoismaiden kansalaisten yhtenäiset oikeudet.
Ympäristöalalla neuvosto seurasi Kööpenhaminan
cop 15 -ilmastokokouksen päätösten edistymistä ja
hyväksyi aiheesta Pohjoismaiden ministerineuvostolle ja
Pohjoismaiden hallituksille osoitetut suositukset. Ne koskivat pohjoismaisen ilmastotyön
aloitteita ja kehitysmaiden ilmastohankkeiden rahoittamiseen liittyvän
yhteispohjoismaisen panostuksen vahvistamista.
Kansainvälisissä suhteissa neuvosto kehitti toimintavuonna
yhteistyötään Pohjoismaiden länsi-
ja itänaapureiden sekä näiden alueiden
parlamentaaristen järjestöjen kanssa. Pohjoismaiden
neuvosto ja Baltian yleiskokous jatkoivat aktiivista yhteistyötä osallistumalla
tänäkin vuonna toistensa istuntoihin. Järjestöillä oli
myös kaksi yhteistä huippukokousta, joissa keskityttiin
tulevaan pohjoismais-balttilaiseen yhteistyöhön. Keskustelujen
perustana olivat yhteistä toimintasuunnitelmaa koskeva
ehdotus sekä edellä mainittu viisaiden raportti,
joka käsittelee pohjoismais-balttilaisen yhteistyön
vahvistamista.
Pohjoismaisten ja venäläisten parlamentaarikoiden
välinen yhteistyö hallitsi monin tavoin Pohjoismaiden
neuvoston kansainvälistä toimintaa keväällä 2010.
Ohjelmassa oli parlamentaarikkojen opintomatkoja Pohjoismaihin ja
Venäjälle sekä nuorisopoliitikkojen seminaari.
Toukokuussa neuvosto kutsui valtionduuman ja liittoneuvoston edustajat
pyöreän pöydän keskusteluun
Bergeniin. Marraskuussa neuvosto tapasi lisäksi duuman,
liittoneuvoston ja Luoteis-Venäjän parlamentaarisen
yleiskokouksen edustajia perinteisessä yhteiskokouksessa,
joka pidettiin neuvoston istunnon yhteydessä.
Pohjoismaiden neuvosto on jo muutaman vuoden ajan luonut yhteyksiä valkovenäläisiin
poliitikkoihin muun muassa järjestämällä seminaareja,
joihin on osallistunut maan parlamentin ja opposition edustajia.
Järjestyksessä neljäs seminaari pidettiin
maaliskuussa Minskissä, ja asialistalla olivat EU:n Itämeri-strategia
sekä pohjoismainen malli. Seminaarien tarkoituksena on
tukea Valko-Venäjän demokratiakehitystä edistämällä osapuolten
sekä pohjoismaisten ja balttilaisten poliitikkojen välistä yhteispuhelua.
Neuvosto jatkoi aktiivista osallistumistaan Itämeri-yhteistyöhön,
jonka parlamentaarisesta toimimisesta sillä on päävastuu.
Arvoisa puhemies! Neuvosto toi globalisaatioasiat keskiöön
jo vuoden 2006 istunnossa ja vuoden 2007 työohjelmassaan,
minkä jälkeen myös pääministerit
tekivät globalisaatiosta pohjoismaisen päiväjärjestyksen
pääaiheen. Pohjoismaiden sopeutuminen ja osallistuminen
aikaamme leimaavaan globalisaatiokehitykseen on siten sekä Pohjoismaiden
neuvoston että Pohjoismaiden ministerineuvoston tärkeimpiä painopistealueita.
Pohjoismaisen yhteistyön kehittämisestä ja syventämisestä keskusteltiin
vuoden aikana laajemminkin. Tästä on paljolti
kiittäminen neuvoston ja ministerineuvoston yhteistä vuosikirjaa, joka
käsittelee Pohjoismaiden välisen liittovaltion
perustamista. Kirjan on kirjoittanut ruotsalainen yhteiskunnallinen
keskustelija Gunnar Wetterberg, ja se sai runsaasti mediahuomiota
mutta ei välttämättä tukea niinkään
paljon. Liittovaltiosta puhutaan niin EU:ssa kuin Pohjoismaissa, tosin
EU:ssa ehkä konkreettisemmalla tasolla kuin Pohjoismaissa.
Suomen valtuuskunta on keskittynyt toimintavuoden aikana erityisesti
rajaesteisiin ja pohjoismaiseen budjettiin sekä neuvoston
ja ministerineuvoston tiedotustoimintaan, johon toivottiin suomalaisten
jäsenten parempaa näkyvyyttä. Valtuuskunta
on myös useaan otteeseen vaatinut suomen kielen aseman
parantamista pohjoismaisessa yhteistyössä. Suomen
kieltähän ei lueta virallisiin yhteistyökieliin.
Tulkkaus toki kokouksissa ja istunnoissa on, mutta valtuuskunta
on halunnut suomenkielisen aineiston lisäämistä.
Arvoisa puhemies! Pohjoismaisesta budjetista haluaisin vielä sanoa,
että se oli viime vuonna kooltaan 900 miljoonaa Tanskan
kruunua eli euroissa 120 miljoonaa. Suomen osuus tästä on 17,4
prosenttia. Neuvosto pyrki varmistamaan raja-alueyhteistyön
organisaatioiden kansallisen rahoituksen ja kuluttajapoliittisen
yhteistyön. Budjettiprosessi sujui toimintavuonna aikaisempaa
paremmin, mutta ongelmana on edelleen budjettiasiakirjan vaikeaselkoisuus.
Neuvosto on myös vaatinut suurempaa läpinäkyvyyttä.
Kaiken kaikkiaan pohjoismainen yhteistyö on aktiivista
ja se saa kansalaisten tuen. Istunnon alla järjestetyn
mielipidekyselyn mukaan tähän yhteistyöhön
uskoi 78 prosenttia vastaajista ja 56 prosenttia toivoi yhteistyötä lisättävän,
eli jos jollain kansainvälisellä yhteistyöllä on
vahva kansalaisten tuki, niin nimenomaan pohjoismaisella yhteistyöllä.
Arvoisa puhemies! Tässä raportti viime vuoden
toiminnastamme.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies, värderade talman! Suomen valtuuskunta
on tehnyt Pohjoismaiden neuvostossa hyvää työtä.
Erityisesti näinä Euroopan epävakauden
aikoina Suomen osallistuminen pohjoismaiseen yhteistyöhön
on erittäin tärkeää. Globalisaatio
on viime vuosina ollut Pohjoismaiden neuvoston toiminnan keskiössä ja
niin sen pitääkin. Keskinäisen riippuvuuden
kasvaminen maailmantaloudessa on luonut suuria haasteita yksittäisten
valtioiden taloudelle ja elinkeinoelämälle.
Arvoisa puhemies! Pidän viisaana Pohjoismaiden neuvoston
suositusta yhteisestä valmistautumisesta tuleviin talouskriiseihin.
Sen lisäksi Suomi hyötyisi kuitenkin myös
yhteisten ratkaisujen etsimisestä yhteiskunnallisen rakennemuutoksen
tuomiin haasteisiin.
Edustaja Arhinmäki piti myös omassa puheenvuorossaan
esillä rajaesteyhteistyötä tai niitä foorumeja,
missä on keskusteltu erilaisista rajaesteistä.
Rajaestefoorumin puheenjohtaja Ole Norrback on korostanut, että rajaesteet
syntyvät poliittisista päätöksistä ja
että niiden poistaminen ja ehkäiseminen on myös
mahdollista vain ja ainoastaan poliittisilla päätöksillä.
Norrbackin mukaan rajayhteistyö on vauhdittunut huomattavasti
sen jälkeen, kun ministerineuvostot ja Pohjoismaiden neuvoston
valiokunnat ottivat ne pysyvästi päiväjärjestykseensä.
Hän viittasi laulun tekstiin "jos olis valta niin kuin
on mieli" ja totesi, että kaikki mielivät ratkaisuja,
mutta valta on poliitikoilla, siis Suomen eduskunnalla on valtaa niin
kuin on tulevalla hallituksellakin. Tämä on hyvä pitää mielessä.
Arvoisa puhemies! Myös linjaus siitä, että Pohjoismaat
vahvistavat keskinäistä yhteistyötään
EU-asioissa, on hyvä ja tärkeä. Väkiluvultaan
pienet Pohjoismaat saavat Euroopan unionissa äänensä paremmin
kuuluviin yhdessä. Esimerkiksi kuluttajapolitiikkaan liittyvissä EU-tason
ratkaisuissa on valvottava pohjoismaisen hyvinvoinnin asemaa. Myös
EU:n maatalouspolitiikassa arktisen ulottuvuuden yhteinen esillä pitäminen
on tärkeää.
Värderade talman! Den finländska delegationen
har utfört ett bra arbete i Nordiska rådet. Det är
viktigt att Finland deltar aktivt i det nordiska samarbetet, speciellt
i en tid då situationen i Europa är instabil.
Globaliseringen har varit i centrum i det Nordiska rådets
arbete. Fokusering på globaliseringsfrågor är
ett rätt val. Länder med lägre population,
bland annat Finland, har bättre möjligheter att
få sin röst hörd i Europeiska unionen
när man talar och jobbar i en enad front tillsammans med övriga
aktörer i Norden. Det är speciellt viktigt att
framhålla den arktiska dimensionen i exempelvis jordbrukspolitiken.
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvoston työ on ollut
oikeansuuntaista, ja se tulee jatkossakin säilyttää tasolla,
jolla yhteistyö tuo lisäarvoa kansalliseen työhön.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä edellä jo
edustajat Arhinmäki ja Östman ottivat esille tämän
rajaesteiden poistamisen, ja haluan vaan esimerkinomaisesti tuoda
esiin sen merkityksen, kuinka tärkeää se
Lapissa on. Geologia ei tunne valtakuntien rajoja, ja rajan molemmin puolin
esimerkiksi Kolari—Pajala-alueelle on tulossa yhteensä neljä rautakaivosta,
kaksi rikastamoa, noin miljardin investointi, noin 1 000
uutta työpaikkaa. Puhutaan siis huomattavista kokoluokista
uusia työpaikkoja tukemaan meidän kansantalouttamme.
Ja kun työpisteet sijaitsevat rajan molemmin puolin, niin
siinä voi hyvin kuvitella sen rajaesteiden raivaamisen
tärkeyden, jotta nämä asiat hyvin etenevät.
Tässä hyvin kuvattiin tätä,
että rajaesteiden poistaminen on ollut Pohjoismaitten neuvoston
työn keskiössä. Jos sitä työtä suinkin
edelleen voi vahvistaa näitten rajaesteiden poistamiseksi,
niin se olisi erittäin tärkeää näitten
pohjoisen mahdollisuuksien hyödyntämiseksi.
Maarit Feldt-Ranta /sd:
Arvoisa puhemies, värderade talman! Pohjoismaat muodostavat
perinteisesti Suomen lähimmän viiteryhmän
ja myös kansalaisten ja monen sektorin kannalta erittäin
tärkeän yhteisön, joka tarjoaa todella
monia mielekkäitä mahdollisuuksia. Yhdyn täysin Suomen
valtuuskunnan aikaisemman puheenjohtajan Arhinmäen esittämään
näkemykseen ja myös lukuihin siitä, miten
laajasti kansalaiset arvostavat pohjoismaista yhteistyötä,
aivan ylivertaisesti kaikkeen muuhun kansainväliseen yhteistoimintaan
verrattuna. Mutta haluan samaan hengenvetoon todeta, että valitettavasti
poliitikot eivät aivan yhtä sankoin joukoin ole
käyttäneet niitä mahdollisuuksia hyväkseen,
joita pohjoismainen yhteistoiminta tosiasiassa tarjoaa.
Tässä kertomuksessa todetaan ja kuvataan, että tämän
toiminnan perustana on pohjoismaisen yhteistyön historia,
politiikka ja kulttuurinen yhteys, mukaan lukien kielellinen yhteenkuuluvuus.
Kaikki tämä on tärkeää,
mutta aivan ylivertaisesti tärkein on niin sanottu pohjoismainen malli.
Minun mielestäni olisikin tärkeää,
että kiinnitämme erityistä huomiota pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan
rakentamistyössä saatuihin hyviin kokemuksiin
ja niitä hyödynnetään myös
omassa yhteiskunnassamme laajemmin.
Yhden kansalaisten kannalta tärkeimmistä asioista
pohjoismaisessa yhteistoiminnassa muodostaa juuri rajaestetyö.
Jatkossakin pidän sitä todella tärkeänä Pohjoismaiden
neuvoston yhteistyön muotona. Erityistä huomiota
tulisi kiinnittää juuri maitten puuttuvasta yhteensovittamisesta
johtuviin ongelmiin, eläke- ja sosiaalietuuksien ristiriitaisiin
ratkaisuihin. Ja kuten kertomuksessa on todettu, niin varsinkin
EU-direktiivien täytäntöönpano
luo helposti uusia rajaesteitä. Tässä meillä kaikilla,
olemme sitten lainsäätäjiä tai
virkamiehiä, on suuri vastuu, että huomioimme
itse lainsäädäntötyössä,
että teemme parhaamme, että estämme näitä uusia
esteitä syntymästä.
Puhemies! Pohjoismainen yhteistyö on relevanttia ja
mielekästä vain, jos se on poliittisesti kiinnostavaa.
Siksi olenkin erittäin hyvilläni siitä,
että edellisellä kaudella pantiin vireille neuvoston
työjärjestyksen uudistamisprosessi, jonka tavoitteena
on se, että pohjoismaisessa yhteistoiminnassa voitaisiin
entistä aikaisemmassa vaiheessa ja helpommin poliitikkojen
taholta mahdollistaa asialistalle ajankohtaisten poliittisten kysymysten
nostaminen.
Oma kokemukseni — viittaan viime vuosina esimerkiksi
globaaliin talouskriisiin, Islannin talouskriisiin, rahoitusmarkkinoitten
aiheuttamaan kriisiin ja tämän tyyppisiin kysymyksiin, jotka
kohtaavat kaikkia maailman maita, myös Eurooppaa ja Pohjoismaita — on
se, että Pohjoismaat ovat keskenään kyenneet
myös käymään sellaista keskustelua,
joka on auttanut löytämään sellaisia
ratkaisuja, jotka ovat olleet Suomelle edullisia. Sen takia on tärkeää,
että pohjoismainen yhteistoiminta keskittyy paitsi kansalaisten
kannalta näitten rajaesteitten poistamiseen ja konkreettisten
hyvinvointiyhteiskuntaan liittyvien asioitten edistämiseen,
myös yhteisten suurempien globaalisten kansainvälisten
ratkaisujen löytämiseen.
Herr talman! Helt till slut så anser jag att det nordiska
samarbetet är väldigt viktigt och bör
ytterligare stärkas och fördjupas. Naturliga områden
för det är de som direkt berör människorna, dvs.
stärkandet och lärandet av den nordiska välfärdsmodellens
framgångar. Det är inte en slump att Finland är
i topp bland länderna i världen då man
mäter framgång på många olika
sätt — att vi bättre också i
vårt eget arbete tillgodoser de här och tar vara
på de här erfarenheterna och att vi som en annan
tyngdpunkt har ett sådant samarbete som gör det
möjligt för enskilda medborgare att smidigare
leva, bo, studera och verka mellan de olika nordiska länderna.
Keskustelu päättyi.