1) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rahankeräyslain
muuttamisesta
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä on kysymys rahankeräyslain osittaisuudistuksesta,
jossa on tarkoitus selkeyttää luvansaajayhteisöön
ja keräystarkoitukseen kohdistuvaa yleishyödyllisyysvaatimusta.
Tässä pidennettäisiin rahankeräysluvan
voimassaoloaikaa, toteutetaan kirkkojen ja yliopistojen...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jaha, arvoisa ministeri, odotetaan hetki, että saadaan
sali hiljentymään ministerin sanomaa varten. — Olkaa
hyvä.
Arvoisa puhemies! Tässä siis toteutetaan myös
yliopistojen rahankeräysoikeus, aiotaan täsmentää keräysvarojen
käyttötarkoitusta keräyskustannusten
osalta, siirrettäisiin keräysvaroilla hankitun
kiinteistön käyttö- ja omistusoikeuden
muutoksia koskevat lupa-asiat sisäministeriöstä Poliisihallitukselle
ja sitten vielä tehtäisiin eräitä täsmennyksiä ja
teknisiä muutoksia.
Hallituksen esityksessä lakia ehdotetaan muutettavaksi
niin, että jatkossa rahankeräyslupa voitaisiin
myöntää, vaikka lupaa hakevan koko toiminta
ei olisikaan yleishyödyllistä. Eli luvansaajayhteisön
tarkoituksen yleishyödyllisyyden yksinomaisuusvaatimuksesta
luovutaan. Laki on tältä osin osoittautunut tiukaksi
ja joustamattomaksi, ja tältä osin siis rahankeräyslakia
oltaisiin väljentämässä. Rahankeräyksellä hankitut
varat tulisi kuitenkin jatkossa käyttää yksinomaan yleishyödylliseen tarkoitukseen.
Eli rahanke-räyksellä hankitut
varat jatkossakin käytettäisiin yleishyödyllisen
tarkoituksen sijaan siis yksinomaan yleishyödylliseen tarkoitukseen,
ja näin halutaan turvata se, että rahankeräykset
eivät olisi yksityisen edun edistämistä vaan
että niillä voitaisiin edelleen rahoittaa yleishyödyllistä toimintaa.
Toteutuessaan rahankeräyslain uudistus selkeyttää ja
väljentää rahankeräysluvan saamisen ehtoja.
Muutoksen tavoitteena on helpottaa kaikkien rahaa keräävien
yhteisöjen asemaa rahankeräysluvan saajina ja,
mikä merkittävää, mahdollistaa
myös liiketoiminnan muodossa harjoitettava varainhankinta.
Eli aatteelliseen toimintaan voisi kuulua eri toimintoja ilman,
että niitä olisi enää tarpeen
tarkastella siten poissulkevasti, että lupaa ei myönnettäisi.
Lain peruslähtökohta kuitenkin pysyisi samana,
eli yleishyödyllisen toiminnan rahoittaminen mahdollistetaan
rahankeräyksin. Liiketoimintaa harjoittavat yhteisöt,
joiden tarkoituksena on tuottaa voittoa jäsenilleen, jäisivät
edelleen rahankeräystoiminnan ulkopuolelle. Eli esityksessä ei
myöskään esitetä muutoksia rahankeräysten
luvanvaraisuuteen.
Rahankeräystoiminnan joustavoittamiseksi luvan voimassaoloaikaa
pidennetään tietyntyyppisissä keräyksissä kahdesta
vuodesta viiteen vuoteen. Kahta vuotta pidemmän luvan voi
saada esimerkiksi säännöllisissä tai
jatkuvaluonteisissa keräyksissä tai pitempiaikaisen
hankkeen rahoittamiseksi järjestettävissä keräyksissä.
Viiden vuoden keräyslupa voitaisiin antaa myös
vakiin-tuneille, laajaa keräystoimintaa harjoittaville
yhteisöille. Ja koska lupa voisi siis olla jopa viiden vuoden
pituinen, tässä esityksessä ehdotetaan, että lupaviranomaisella
olisi oikeus peruuttaa lupa, jos tuottojen käyttö luvassa
määrättyyn ke-räystarkoitukseen
ei olisi enää mahdollista.
Voimassa olevan lain mukaan evankelisluterilaisen kirkon ja
ortodoksisen kirkon keräykset on nimenomaisesti kielletty.
Edellisen lakiuudistuksen yhteydessä eduskunta edellytti,
että kirkkojen rahankeräysoikeuden toteuttaminen
tulee vielä erikseen selvittää, eli se
oli eduskunnan ponnessa esitetty. Nyt tähän hallituksen
esitykseen päädyttiin lakihanketta edeltäneen
selvitystyön perusteella. Luvan saajana olisi kirkon hiippakunta
ja luvan myöntäjänä Poliisihallitus.
Yksittäisten seurakuntien suuren määrän
vuoksi ei ole mahdollista toteuttaa tätä siten,
että yksittäinen seurakunta olisi luvan hakijana,
vaikka käytännössä seurakunnat
hoitaisivatkin keräysten käytännön
toimeenpanon.
Kirkot voisivat kerätä rahaa nimenomaan yleishyödylliseksi
katsottavan kirkollisen hyväntekeväisyystyön
eli diakoniatyön rahoittamiseksi. Keräyksillä autettaisiin
esimerkiksi kriisin tai yllättävän onnettomuuden
kohdanneita yksin eläviä henkilöitä tai
perheitä. Taloudellista apua annettaisiin esimerkiksi vähävaraisille
vanhuksille, lapsiperheille, vammaisille ja niin edelleen. Kirkkojen
rahankeräysoikeuden toteuttamisella olisi myönteisiä vaikutuksia
seurakuntien kykyyn auttaa hätään joutuneita
ihmisiä diakoniatyön kautta. Kirkot eivät
saisi kohdentaa keräysvaroja lakisääteisten
tehtäviensä rahoittamiseen. Selvitystyössä työryhmä tuli
siihen näkemykseen, että kirkon käytännön
toimintamuodot rinnastuvat monin tavoin yleishyödyllisten
kansalaisjärjestöjen toimintaan ja kirkkojen rahanke-räysoikeuden
toteuttaminen diakoniatyön rahoittamiseen olisi siten sopusoinnussa
lain yleishyödyllisen toiminnan rahoittamisen mahdollistamisen
kanssa.
Yliopistojen rahankeräysoikeuden toteuttamisen esittämiseen
päädyttiin yliopistojen aseman turvaamiseksi rahankeräysluvan
saajina. Yliopistouudistuksen yhteydessä vuonna 2010 yliopistot
muuttuivat valtiosta erillisiksi oikeushenkilöiksi. Yliopistouudistuksessa
yliopistojen valtiosta riippumaton itsenäinen varainhankinta määriteltiin
tärkeäksi yliopistojen rahoituksen lähteeksi.
Yliopistojen osalta rahankeräyksellä saadut varat
tulisi kohdentaa perinteisiin sivistysyliopiston tehtäviin,
joita ovat muun muassa vapaan tutkimuksen edistäminen sekä tieteellinen ja
taiteellinen sivistys. Tältäkin osin muutos olisi sopusoinnussa
lain yleishyödyllisen toiminnan rahoittamisen mahdollistamisen
kanssa.
Rahankeräyslaista on käyty runsaasti julkista keskustelua,
ja yksi kysymys on liittynyt jouk-korahoitukseen. Joukkorahoitushan
on uusi ilmiö ja ideana perustava. Talousjärjestelmässämme
joukkorahoitusta koskevat sääntelytarvekysymykset
koskettavat kuitenkin vain osin rahankeräyslakia. Jos joukkorahoitushanke
rakennetaan siten, että sijoitukselle tarjotaan vastike
esimerkiksi rahoitettavan tuotteen muodossa, ei hanketta lainkaan
arvioida rahankeräyslain näkökulmasta.
Tapauksesta riippuen tällöin asiaa arvioidaan
esimerkiksi sopimusoikeudellisesta, vero-oikeudellisesta tai sitten
kuluttajansuojaa koskevan lainsäädännön
näkökulmasta.
Korostan eduskunnalle sitä, että lakihankkeen tehtävänanto
oli alun perinkin rajattu osittaisuudistukseksi. Hankkeen toimeksiantoon
kuului kuitenkin se, että tässä yhteydessä oli
laajemminkin kuultava järjestöjä ja kansalaisia
rahanke-räyslain uudistamistarpeista. Lakihankkeen aikaisen
vuoropuhelun ja kuulemisten perusteella on voitu arvioida, että rahankeräyslainsäädännön
muuttamiseen kohdistuu vastakkaisia, hyvin voimakkaastikin ristiriitaisia
odotuksia, joihin tällä osittaisuudistuksella
ei ole voitu kaikilta osin vastata. Tämän vuoksi
olen sisäministeriössä asettanut hankkeen,
jonka tehtävänä on tehdä valtioneuvostolle
selvitys rahankeräyslainsäädännön
kehitysnäkymistä. Tämän hankkeen
tehtävänä on kerättyjen selvitysten
perusteella kartoittaa nykytila, esittää erilaiset
ratkaisuvaihtoehdot rahankeräystoiminnan sääntelylle
ja tehdä niihin liittyvä vaikutusten arviointi.
Tämän hankkeen toimikausi päättyy
vuoden 2014 lopussa. Uuden hankkeen yhteydessä keskustelu
perusteellisemmasta rahankeräyslain uudistamistarpeesta
varmasti jatkuu, ja nyt käynnistyvä selvitystyö on
mielestäni ehdottoman tarpeellinen, jotta voidaan arvioida,
pitäisikö rahankeräyslaki ja sen perusteet,
esimerkiksi tämä lupakäytäntö, kokonaisuudessaan
uudistaa. Korostan sitä, että kaikkien muutostoiveiden
taustalla on kuitenkin hyvä muistaa, että kansalaisten
luottamus rahankeräyksiin tulee säilyttää.
Arvoisa puhemies! Pahoittelen sitä, että joudun
poistumaan tämän puheenvuoron jälkeen tuonne
puoluejohtajien kehysneuvotteluun, mutta olen sopinut esikuntani
kanssa niin, että he kirjaavat ylös puheenvuoroja
ja kysymyksiä, ja yritän tulla tänne
sitten vastailemaan näihin kysymyksiin ja myös
esitettyihin kommentteihin.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys rahankeräyslain
osauudistuksesta on tervetullut ja kannatettava. Päätös
siitä, että yleishyödyllisten toimijoiden
mahdollisuuksia rahankeräysten toteuttamiseksi helpotetaan
rahankeräysluvan kestoa lisäämällä,
on oikea. Se tuo monelle yhteisölle kaivattua jatkuvuutta
oman toimintansa kehittämiseen. Yhtä lailla on
hyväksyttävää, että rahankeräyslain
piiriin tulevat jatkossa myös kirkot ja yliopistot. Erityisesti
yliopistoille oikeus tuo taloudellista liikkumavaraa. Jatkossa koko
vapaan tutkimuksen kustannukset tai edes osa niistä voidaan
kattaa kansalaisilta kerättävien lahjoitusten
kautta.
Arvoisa puhemies! Olen kuitenkin samaa mieltä ministeri
Räsäsen kanssa siitä, että tässä hallituksen
esityksessä tehdyt muutokset eivät ole riittäviä muuttuvan
maailman tarpeisiin. Digitaalisen elämäntavan
yleistymisen ja joukkorahoituksen helpottumisen ansiosta yhä useampi tulevaisuuden
rahankeräyksistä tullaan toteuttamaan verkossa.
Niissä nykyinen lainsäädäntö ei toimi.
Paljon julkisuudessakin on puhuttu niin sanotusta ruotsinkirjatapauksesta,
joka kertoo kaiken olennaisen meidän rahankeräyslain
puutteista. Siksi meidän lainsäädäntömme,
kuten laajempi kansainvälinen normistokin, tulee saattaa ajan
tasalle. Annankin ministerille kiitosta siitä, että sisäministeriö on
jo käynnistänyt jatkoselvityksen rahankeräyslainsäädännön
muutostarpeista. Jatkossa meillä tulee olla käytössä laki, jossa
joukkorahoitusta käyttäville toimijoille on selvää se,
milloin mitäkin lakia sovelletaan toiminnassa. Tarkoittaako
se nykyisen lainsäädännön höllentämistä vai
kiristämistä, tulee ratkaista jatkoselvitystä tekevässä työryhmässä.
Toinen iso kysymys jatkoselvitystyötä tekevän
työryhmän pohdittavaksi on se, millaisia toimia
me tarvitsemme kansainvälisesti tai EU-tasolla kansallisen
rahankeräystoiminnan uskottavuuden säilyttämiseksi.
Rahankeräystoiminnan digitalisoituminen tarkoittaa myös
sitä, että se ei välttämättä tunne
enää valtioiden rajoja tai kansallista säätelyä. Toisaalta
verkkoteknologian kehittyminen mahdollistaa uudenlaisia rahankeräyksen
varjolla tehtäviä rikoksia. Niihin puuttuminen
pelkästään kansallisella säätelyllä on
hankalaa. Tällä hetkellä joukkorahoitusta
koskevan säätelyn kehittäminen on ainakin
EU-tasolla vasta aloitettu. Käsittelyyn ovat tulossa tässä yhteydessä myös
rahankeruulakia koskevat säännöt. Tässä työssä meidän
suomalaisten pitää olla aktiivisesti mukana omien
intressien turvaamiseksi.
Näillä sanoilla, arvoisa puhemies, toivon
tälle hallituksen esitykselle ripeää ja
myönteistä käsittelyä valiokunnassa.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä istunnossa
on jo kuultu yksi uutinen. Ministeri Räsänen tuossa
totesi joutuvansa puoluejohtajien kehysneuvotteluihin ja ei siksi
pysty olemaan paikalla täällä. Se on
aikamoinen uutinen varmasti meille istuntosalissa olijoille, kun meille
on puhuttu vain siitä, taitetaanko velka vai ei.
Mutta oli hyvä, että viikko sitten ministeri
Räsänen pystyi osallistumaan keskusteluun, jota
jo käytiin ennakkoon tästä rahankeräyslaista.
Hän antoi ymmärtää silloinkin,
että se keskustelu voisi vaikuttaa rahankeräyslakiin:
jos ei ehkä vielä tähän lakiin,
joka nyt valitettavasti sellaisenaan sitten tänne istuntosaliin
tuli, niin ainakin se olisi vain osauudistus mutta jopa hallitusneuvottelutason
ohjelmaa sitten seuraaviin hallitusneuvotteluihin. Ihmettelenkin,
onko hallitus tässäkin asiassa niin toimintakyvytön,
kun yleinen hyminä ja hyväksyntä koko
tältä istuntosalilta tuli sille, että rahankeräyslakia
helpotettaisiin siten, että tästä raskaasta,
byrokraattisesta lupamenettelystä siirryttäisiin
ilmoitusmenettelyyn, joka helpottaisi kansalaistoimintaa, mahdollistaisi
uuden sukupolven yhteisöllisyyden verkkojen kautta ja poistaisi
sitä turhaa byrokratiaa, mitä niin monesti tässä istuntosalissa
on tehty. Miksi sitä lainsäädäntöehdotusta
ei sitten tuoda sellaisena, jos sille kaikkien puolueiden yleinen
hyväksyntä on? Halutaanko tässäkin
opposition malli?
Sinänsä tälle on rakennettu erittäin
hyvä malli edustaja Jungnerin johdolla. Hän on
tehnyt laki-aloitteen siitä, miten helpottaisimme tätä rahankeräystoimintaa,
ja keskusta on kyllä valmis siihen suuntaan menemään.
Toivon todella, että tämä yhteiskunta
muuttuu — tai lainsäädäntö muuttuu
yhteiskunnan muuttumisen myötä.
Tähän helpompaan ilmoitusmenettelyyn on menty
jo monessa muussakin maassa, eikä siellä sen kummempia
katastrofaalisia seurauksia ole ollut. Onhan se aika hupaisaakin,
että me voimme kyllä netistä ostaa mitä tahansa
ei-kuranttia tuotetta mutta emme voi millään ilveellä auttaa kansalaista,
joka tarvitsisi apua, tai kerätä sille "pöhheikön
legendalle" yhdessä hautakiveä tai muistaa Antti
Ruuskasta hänen menestymisensä jälkeen
yhdessä tai tehdä jotain muuta hyvää yhdessä,
kun ihmisillä on tahto tehdä sitä hyvää.
Ei ole oikein, että meidän lainsäädäntömme laahaa
jäljessä. Varmasti pystymme sen bisneksen ja hyväntekeväisyyden
rajan ihan samoin sillä ilmoitusmenettelyllä ja
jälkikäteisvalvonnalla turvaamaan. Sitä paitsi
tänä päivänä ihmisten
sosiaaliset verkostot hoitavat kyllä vaikkapa erilaisilla
nettikirppareilla ja muuallakin sen, että jos joku ihminen
siellä vilunkia koettaa tehdä, niin itse asiassa
nettivalvonta toimii paljon nopeammin kuin viranomaisvalvonta.
Eli toivottaisin vain rohkeutta hallituspuolueiden ministereille
ja kansanedustajille siinä, että jos meillä on
joku yhteinen tahtotila, niin ei anneta virkamiesten viedä vaan
tehdään lainsäädäntö sen
näköiseksi, mitä me itse toivomme.
Haluan kuitenkin kehuakin tätä osauudistusta, sillä se
on hyvä asia, että kaiken toiminnan siellä yhdistyksessä ei
tarvitse olla yleishyödyllistä ja siitä huolimatta
yleishyödylliseen keräykseen sitten lupa jatkossa
paremmin saadaan. Se on myös hyvä asia, että rahankeräyslupien
ajat voidaan myöntää pitemmiksi.
Mutta kaikista harmillisin asia on, että tämä raskas
ja vaivalloinen, myös pienten järjestöjen kannalta
kohtuuttomasti rahaakin vaativa menettely aiotaan säilyttää,
vaikka se ei ole enää nykypäivää.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kalmari esitti mielestäni
varteenotettavia näkökohtia rahan- keräyslainsäädännön
kokonaisuudistustarpeesta. Puheenvuoronsa aluksi hän viittasi
hallituksen ja opposition neuvotteluihin, hän puhui kehysneuvotteluista,
mutta neuvotteluihin, jotka siis koskevat tätä velkaantumista
ja sen taittamista. Minäkin olisin viitannut tähän
asiaan, sillä tässä keskustelussa keskusta
on ilmoittanut, että ei pidä säätää lakeja,
jotka sitovat seuraavaa hallitusta, eikä näin
voida menetellä. Nyt, herra puhemies, tässä laissa
voimaantulokohdassa, perusteluissa, sanotaan, että "laki
on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen,
kun eduskunta on hyväksynyt sen", ja olen ymmärtänyt,
että laki on tarkoitettu olemaan voimassa toistaiseksi.
Nyt ihmettelenkin, miten keskustalaiset voivat olla mukana säätämässä tätä lakia,
koska tämänhän on tarkoitus olla voimassa
myös seuraavalla vaalikaudella. (Välihuutoja)
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Uudistus on tervetullut ja helpottaa merkittävästi
tätä varainkeruuta, mutta olen samaa mieltä,
että turhasta byrokratiasta on hyvä luopua.
Näitä esimerkkejähän on
muitakin, joita edustaja Kalmari ei esille nostanut. Esimerkiksi
yksi puolue, joka oli ajautunut isoihin taloudellisiin vaikeuksiin,
halusi pyytää omilta jäseniltään avustusta
keräyksen nimissä internetissä. Ministeriö totesi,
että on laitonta pyytää apua omilta jäseniltään.
Kyllä nämä tuntuvat erikoisilta. Taikka
Radio Helsinki halusi pyytää omilta kuulijoiltaan — taikka
nämä halusivat maksaa — pientä kuulijamaksua,
se oli laitonta. Taikka kun lastensairaala haluttiin tehdä keräystuotoin,
niin tarvitsi perustaa uusi säätiö sitä varten.
Minä olen hyvinkin valmis siihen, että tätä byrokratiaa
puretaan ja lupamenettelystä siirrytään tulevaisuudessa
ilmoitusmenettelyyn.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viime viikolla ja myöskin tänä päivänä tässä on
puhuttu rahankeräyslain vapauttamisesta vielä laajemmin
kuin se nyt tässäkin lakiesityksessä on.
Varmasti vapauttaminen on johonkin rajaan asti hyvä asia,
villi ja vapaa on jossain kohtaa ihan kunnollista, mutta kyllä tässä rahankeräysasiassa
mielestäni kannattaa ihan oikeasti sen villin ja vapaan
kanssa myöskin miettiä sitä, että ei
saa johtaa hyvinvointiyhteis-kunnasta hyväntekeväisyysyhteiskuntaa.
Näiden raja sitten jossain kohtaa on kyllä kohtuullisenkin
häilyvä.
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On äärimmäisen
tärkeää, että kansalaisyhteiskunnalle — yhdistystoiminnalle, seuratoiminnalle — annetaan
mahdollisuuksia. Jokaisen hallituksen, mitä itse muistan,
hallitusohjelmassa on aina alleviivattu tätä.
Mitä on tapahtunut? Todellisuudessa kuitenkin vapaaehtoistyölle,
seuratyölle, yhdistyksille on sälytetty jatkuvasti
uusia velvollisuuksia, jatkuvasti uusia velvollisuuksia.
Omalta kohdaltani voin todeta vaikkapa sen, että eräässä seurassa,
jonka kanssa olen tekemisissä — hyvin pieni seura — kun
me järjestämme kohtuullisen kokoista kesätapahtumaa,
me tarvitsemme 11 erilaista lupaa tai luvanomaista asiakirjaa eri
viranomaisilta. Ja tämä kaikki joudutaan tekemään
täysin vapaaehtoisvoimin. Aivan kohtuutonta, täysin
kohtuutonta. Me emme tarvitse tällaista säädösviidakkoa,
jonka me olemme nyt rakentaneet. Siihen toivon, että tämäkin
laki tuo omia ratkaisuja, että me pystymme yksinkertaisemmalla
tavalla aidosti kannustamaan yhdistyksiä toimimaan. Se
on tärkeä osa meidän kansalaisyhteiskuntaamme.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos tästä kiitosta pitää hallitukselle
antaa, niin siinä voin antaa kiitosta, että kyllä tämän
hallituskauden aikana kuitenkin rahankeräyslupamenettelyä on
helpotettu. Itselläni on siitä usean vuoden kokemus,
kuinka vaikeaksi rahankeräys on yleishyödylliselle
järjestölle tehty. Siinä mielessä tämä Poliisihallitukselle
siirtynyt toiminta ja niitten sääntöjen
uudistaminen ministeriön toimesta ovat hienoja asioita.
Mitä tulee edustaja Kalmarin mainintaan, ettei voida
auttaa yksityistä henkilöä, jos hänellä on
hätä vaikka hautakiven saamisessa tai muussa,
niin eihän laki kiellä ketään
auttamasta. Jokainen meistä saa lahjoittaa alle 4 000
euroa kolmen vuoden aikana yhdelle henkilölle, ja se on verovapaata
lahjoitusta. Eri asia on sitten, jos yleisöön
vetoamalla laajasti ruvetaan keräämään rahaa
johonkin yhteiseen tehtävään. Tokihan
sen pitää jollakin tavalla olla säädeltyä,
koska tätä mahdollisuutta pitkäkyntiset
käyttävät niin paljon hyväksi.
Jouko Jääskeläinen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Leppä kiinnitti tärkeisiin
asioihin huomiota. Edustaja Kalmari tässä mainitsi,
että tähän suuntaan pitäisi
kehittää. Ehkä jäi vielä se
keskustan kantakin hieman auki. Pitää tietysti
muistaa, että verola-kien puitteissa tehty hyväntekeväisyyshän
on mahdollista. Julkinen rahankeräys on sitten vähän
eri asia, sitten kun se täydessä julkisuudessa tässä tehdään.
Ministerin ehkä tahaton viittaus kehyksiin toivottavasti
ei ketään loukkaa. Toivomme, ettei kukaan ministeri
tai muukaan tule kehykset kaulassa kuitenkaan neuvotteluista ulos
vaan asioita saadaan asiallisesti eteenpäin.
Itse tämän lain kohdalla täytyy nyt
muistaa kuitenkin, että täydellinen vapauttaminen
olisi äärimmäisen suuri muutos. Se vaatii
kyllä valmistelua, johonka ministeriössä käsittääkseni
ollaan valmiita seuraavaa hallitusneuvottelukierrosta varten, ja
vaatii kyllä sitten hallitusneuvottelutasoisen linjauksen.
Yhdyn tässä edustaja Kärnän
ajatuksiin kyllä vahvasti.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puheenjohtaja! Mehän tunnemme sanonnan,
että luottamus hyvä, kontrolli parempi. Tähänkin
saakka, vaikka järjestelmät ovat olleet mielestämme
kattavia ja valvontaa on ollut ja on ollut lupamenettelyssä byrokratiaa,
toimijat ovat kuitenkin onnistuneet myöskin laittomasti keräämään
rahaa ja huijaamaan ihmisiä, jolloinka logiikka kulkee
siihen suuntaan, että mitä enemmän vapautetaan,
väljennetään, riski myös väärinkäytösten
osalta kasvaa. Tämän vuoksi kannatan sitä,
että tässä kuitenkin pidettäisiin semmoinen
jämäkkä, valvova ote. Ne, jotka sen luvan
todella haluavat ja joitten toiminta kestää läpivalaisun,
kyllä varmaan sitten sen lupaprosessinkin haluavat hoitaa
asianmukaisella tavalla.
Lasse Männistö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä, niin kuin tässäkin
keskustelussa hyvin käy ilmi, näitten lukuisten
kommenttien ja kuulemisten aikana, joita tähän
hallituksen esitykseen on tehty, on käynyt selväksi laajempi
tarve rahankeräyslain uudistukselle. Se lähtökohta,
että suojelemme ihmisiä heiltä itseltään
lahjoittamasta rahoja jotenkin holtittomasti rahankeräyksiin
tällaisella ennakkolupamenettelyllä, joka itse
asiassa ei sitten johda siihen, että väärinkäytökset
vähenevät, koska ennakkoluvan voi toki hakea ja
silti väärinkäyttää näitä kerättyjä varoja,
on täysin vanhentunut menettely. Näen, että voitaisiin
siirtyä tällaiseen kevyempään ilmoittautumismenettelyyn
ja sitä kautta toimeenpanna vapaammin rahankeräyksiä ja
sitten jälkikäteen niistä raportoitaisiin
ja niitä tarkastettaisiin.
Toivoisin kyllä, että ministeri Räsänen
tarttuu toimeen, etenkin jos nyt täällä eduskunnassa
valmistelussa oleva lakialoite saa vankan tuen, koska tämä ei
lakimuutoksena olisi niin valtavan suuri, etteikö sitä tälläkin
kaudella voitaisi hoitaa.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vapaaehtoistyön yhteistyöryhmän
jäsenenä olen kyllä huolissani siitä,
jos vapaaehtoistyötä yhtäältä mietitään
siitä näkökulmasta, että se
voi viedä työpaikkoja ja yhteiskunnan vastuita
pois, ja sen takia ei kannatettaisi vapaaehtoistyötä tai
toisaalta ajateltaisiin, että se vie kannattavalta bisnekseltä,
yritystoiminnalta, mahdollisuuksia, ja sen takia ei vapaaehtoistyötä voisi
kannattaa. Oikeastaan nämä dilemmat tulevat aina
vastaan, kun vapaaehtoistyön lainsäädännöstä puhutaan,
sen kehittämisestä, sen verokysymyksistä tai
nyt vaikkapa rahankeräysasioista. Pyytäisinkin
meitä kansanedustajia miettimään siitä näkökulmasta
tätä asiaa, että se ei ole keneltäkään
pois, jos vapaaehtoistyötä tehtään,
jos meillä avataan mahdollisuuksia kansalaisille toimia
ja piristää omaa ja muiden elämää sillä,
että toimitaan yhdessä muutenkin kuin virallisen
yhteiskuntasysteemin ja -järjestelmän
kautta.
Markus Lohi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kannatan muun muassa edustaja Männistön
esiin tuomaa ajatusta, että kyllä nyt olisi aika
nopeasti aika siirtyä tästä luvanvaraisuudesta
ilmoituksenvaraisuuteen niin, että rahankeräykseen
riittäisi ilmoitus. Jos ajatellaan sitä kansalaisten
suojelemista näiltä laittomilta rahankeräyshankkeilta,
niin kuten täällä on käytetty
puheenvuoroja, ei tämä nykyinenkään järjestelmä ole
aukoton todellakaan, ja uskoisin, että se on tätä päivää,
että me vapauttaisimme myös kansalaiset tämmöiselle
aktiiviselle toiminnalle. Sen takia olisi nyt kiire kyllä,
sanotaan, perusteellisellekin lain uudistamiselle.
Mitä tulee sitten edustaja Zyskowiczin kysymykseen
keskustalle, ymmärsin kyllä, että tämä oli
ehkä huumorimielessä tehtykin eikä odotetakaan
vastausta, mutta vastaanpa kuitenkin, että onhan siinä vissi
ero, kun puhutaan laeista, joiden on tarkoitus tulla yleensä voimaan
toistaiseksi, mutta perustuslain 83 §:n mukaan
sen sijaan eduskunta päättää varainhoitokaudeksi
kerrallaan valtiontaloudesta eli vuosittain siitä, ja tästähän
tässä erossa on kysymys.
Simo Rundgren /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Leppä perusteli vastaansanomattomalla
tavalla sen, mitenkä rahankeräys ja joustava rahankeräysmahdollisuus ovat
suomalaisen seura- ja yhdistystoiminnan perusasioita. Tällä hetkellä todellakin
on surullista se, että moni seura hukkuu byrokratiaan,
ja saattaa olla, että hyvätkin hankkeet jäävät
suorastaan toteuttamatta sen takia. Elikkä keskeinen ongelmahan
tässä nykyisessä järjestelmässä on
tämä byrokraattisuus ja sitten vielä se,
että lupaprosessit kestävät niin kauan,
että saattaa olla, että se tarve, mitä varten
on tämä rahankeräyslupa haettu, on mennyt
jo ohi ennen kuin lupapäätös tulee. Tässä mielessä on
helppo kannattaa niitä puheenvuoroja, joissa voimakkaasti
pyritään kehittämään
järjestelmää siihen suuntaan, että byrokratia
vähentyy. Se, päädytäänkö sitten
tähän ilmoitusmenettelyyn, josta monet ovat käyttäneet
puheenvuoroja, varmasti selviää siinä ministerin käynnistämässä hankkeessa,
mutta siihen suuntaan on tätä järjestelmää kyllä kehitettävä.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olen itsekin samaa mieltä:
tätä rahankeräyksen mahdollisuutta tulisi
laajentaa ja siirtyä pitkällä tai ei
niinkään pitkällä aikavälillä vaan
varsin nopeastikin siihen ilmoitusmenettelyyn, jota täällä salissakin
on esitetty, ja itse lahjoitustoiminta siirtää näin
yleishyödyllisiin kohteisiin.
Mutta tämä rahankeräyslaki ei tietenkään
itsessään ole ihan helppo asia. Meillä viime
vuosilta on kokemusta myös erilaisista vaalirahoituksista
ja Kehittyvien maakuntien Suomesta, ja näin ollen täytyy
katsoa hyvin tarkasti, mikä toiminta viime kädessä on
yleishyödyllistä toimintaa, koska on myös
hyvä muistaa, että suomalainen veronmaksaja on
Suomen suurin hyväntekijä, eivät ainoastaan
lahjoittajat.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä yleishyödyllisyys,
joka tässä lakimuutoksessa on kantavana voimana,
on ihan oikein. Niin sen pitää ollakin.
Tämä vapaaehtoistyön rajoittaminen
tai vaikeuttaminen: Itsekin joissakin järjestöissä toimineena
katson, että tietenkin se on niin, että niillä pitää se
toimintamahdollisuus olla. Mutta kyllä tämä luvasta
ilmoitusvelvollisuuteen meneminen näissä keräyksissä kannattaa
ihan oikeasti harkita tarkkaan. Tästä saan tietenkin
korvilleni, mutta kyllä niitä väärinkäytöksiä valitettavan paljon
sitten on ilmentynyt vuosien mittaan.
Edustaja Rundgrenille: jos se hanke sillä järjestöllä on
hyvä, niin kyllähän se nyt kestää,
ja pitäähän se nyt, herranen aika, jo
suunnitella pikkuisen aikaisemmin, ettei se synny tässä ja
nyt, ja jos se lupa ei ole sekunnissa tässä, niin
hyvät hankkeet kyllä yleensä elävät
myöskin sen lupamenettelyn ajan.
Eeva-Maria Maijala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri tähän jatkoa, tähän
ilmoitusmenettelyyn: Minä ehdottomasti kannatan sitä,
mikä aikaisemminkin tuli esille, että ilmoitusmenettely
riittäisi tässä asiassa. Ja ilmoitusmenettelyssä olisi
hyvä, että tämä kaikki tapahtuisi
helposti netin kautta, mutta kun tämä olisi avointa
ja julkista, niin kaikki näkisivät koko ajan helposti
sen, ketkä ovat ilmoitusmenettelyllä aloittaneet
tämän rahan keräämisen, minkä jälkeen
jokainen kansalainen pystyy valvomaan toistansa, onko tämä kyseinen
keräys laillista toimintaa vai ei. Sen jälkeen
käytettäisiin ne vähäiset hallinnon
voimavarat sitten tähän toiminnan valvontaan ja
väärinkäytösten korjaamiseen.
Elikkä nytten todellakin talkoot liikkeelle siinä,
että saadaan hallintoa kevennettyä, niin kuin
on ollut puhetta nyttenkin. Meillä ei kenelläkään
riitä rahat enää nykyisen hallinnon pyörittämiseen.
Lasse Männistö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Kärnän kanssa samaa
mieltä siitä, että valitettavasti joskus
tässäkin sektorissa tapahtuu väärinkäytöksiä ja
nuo varat, joita kerätään, käytetään
johonkin muuhun joidenkin toimesta, mutta tämä ennakkolupamenettely
ei estä millään tavalla rikoksen tekoa
tälläkään sektorilla, enkä näe,
millä tavalla se, että vaaditaan ennakkolupa,
suojelisi ihmistä, mihin tällä ennakkolupamenettelyllä tähdätään. Näen,
että paremmin toimisi nimenomaan se, että ilmoitettaisiin
keräyksen alullepanosta ja sen jälkeen, kun varat
on kerätty, raportoitaisiin, paljonko on kerätty,
millä aikajänteellä ja miten ne varat
on käytetty, ja sitten voitaisiin tarkastaa toimintaa.
Se toimisi paremmin.
Toisaalta nostan esiin myös kansainvälisen näkökulman.
Monet kansainväliset tahot jo nyt keräävät
suomalaisilta lahjoittajilta verkon yli lahjoituksia ja ovat paremmassa
asemassa tältä osin kuin suomalaiset hyväntekeväisyyskohteet. Näen,
että ihan jo tästä näkökulmasta
kannattaisi harkita laajaa kokonaisuudistusta, jotta suomalaiset
voisivat helpommin myös suomalaisille hyväntekeväisyyskohteille
lahjoittaa rahojaan ja vastaavasti niitä voitaisiin kerätä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vielä puheenvuoro edustaja Kalmarille, jonka puheenvuorosta
tämä debatti sai alkunsa.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vielä tähän
ajankohtaisuusasiaan: siihen, kantaako hanke sitten, kun se lupa
vuoden päästä on tullut. Asia ei todellakaan ole
näin, ja yhdyn edustaja Männistön puheenvuoroon
täysin. Nimittäin esimerkiksi SPR ja Kirkon Ulkomaanapu,
kaikki nämä järjestöthän toimivat
itse asiassa niin, että kun ilmoitetaan kerättävä kohde
ja että nyt tähän on keräys
päällä, niin itse asiassa ne rahat, jotka
sinne varsinaiseen kohteeseen lähetetään,
on kerätty jo ennemmin ja nämäkin varat
sitten jäävät sinne taas seuraavia kierroksia
varten auttamaan.
Tämä meidän menetelmämme
on yksinkertaisesti hidas eikä toimi akuuteissa tilanteissa
silloin, kun ihmisillä on auttamishalua.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen puhujalistaan.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Muutama sana keräystarkoituksesta.
Tämä yleishyödyllisyys siis on tämän
esityksen kantava voima, ja hyvä niin. Tässä esityksessä todetaan, sen
6 §:ssä, että poikkeuksena tästä yleishyödyllisyyden
vaatimuksesta rahankeräys saadaan toimeenpanna varojen
hankkimiseksi muun muassa päiväkodin ryhmän,
koululuokan tai vakiintuneen opinto- tai harrasteryhmän
opiskelun tai harrastustoiminnan edistämiseksi. Pidän
tätä erinomaisen hyvänä asiana,
koska se toimintahan on todella pienimuotoista, ja kyllähän
esimerkiksi tässä päiväkodin
ryhmien varainkeruussa johonkin tiettyyn tarkoitukseen ne vanhemmat
tietenkin toimivat aikamoisena poliisina, ihan oikeasti, hyvä on
näin.
Vaikka ministeri ei ole paikalla, hän lupasi kerätä näitä kysymyksiä.
Tällä hetkellä nykytila lainsäädännössä on
se, että tässä rahankeräyslaissa
rajataan kokonaan lain soveltamisen ja sitten luvanvaraisuuden ulkopuolelle
naapuriapu, tavarakeräykset, testamenttilahjoituspyynnöt,
hyväntekeväisyyshuutokaupat, tukikonsertit ja
-tilaisuudet, yksityishenkilöitten merkkipäivä-
ja muistamispyynnöt sekä rekisteröidyn
uskonnollisen yhdyskunnan julkisen uskonnonharjoituksen yhteydessä suoritettava
välttämätön kolehdin keräys.
Ministerille kysymyksenä, toivottavasti vastauksen saan:
onko tässä uudessa laissa edelleenkäsin
nämä äsken luettelemani asiat rajattu
lain soveltamisen ja sitten luvanvaraisuuden ulkopuolelle?
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt lain mukaan rahankeräyksellä hankitut
varat on käytettävä yksinomaan yleishyödylliseen
tarkoitukseen. Suomen ev.lut. kirkolla ja Suomen ortodoksisen kirkon
hiippakunnalla olisi oikeus toimeenpanna keräyksiä diakoniatyön
rahoittamiseksi ja yliopistoilla taas yliopistolain mukaisen toiminnan
tukemiseen. Ja jos ymmärsin oikein, niin kolehtiin ei lain
mukaan tarvita rahankeräyslupaa.
Rahankeräysmenetelmät kehittyvät.
Televisio, muu media ja erilaiset tempaukset on valjastettu monta
kertaa rahankeräysten työvälineiksi. Monet
säätiöt panevat pystyyn jatkuvasti valtakunnallisia
keräyksiä, joiden keräyskulut ovat välillä kohtuuttomia.
Mielestäni keräysvarojen käyttöä pitäisi
valvoa edelleen ja sallituille ke- räyskuluille tulisi
määrittää katto. Vuosien saatossa
on tullut esimerkkejä, joissa reilusti alle puolet keräysrahoista
on lopulta käytetty keräystoiminnan kohteeseen.
Jos laissa olisi 10—20 prosentin katto keräyskuluille,
pienissä keräyksissä vähemmän,
tämä rajoittaisi laajojen keräystapahtumien
ja mediamyllytyksen käyttämistä. Jos
kohde on hyvä ja se puhuttelee lahjoittajia, rahaa saadaan
kertymään.
Rahankeräyksestä on joissakin tapauksissa tullut
liiketoimintaa, jolla elää iso joukko ke-räysammattilaisia
ja organisaatioiden johtoa. Vaikka täällä on
puhuttu, että pitäisi olla hyvin vapaata tämä keräystoiminta,
niin minä olen kyllä eri mieltä ja kysynkin,
pitäisikö kaikkien luvan saaneiden rahankeräyskohteiden
antaa toimia vai olisiko syytä lupaviranomaisille antaa käyttöön
tarveharkinta.
Kun valtio ja kunnat ovat talousvaikeuksissa, muodostuu erilaisille
hyväntekeväisyysorganisaatioille markkinarako
kerätä — milloin sairaaloille, milloin
yliopistoille — rahaa. Eikö kirkon diakoniatyötä voitaisi
rinnastaa kunnalliseen palvelutuotantoon, niin että se
toimisi palvelun tuottajana ja saisi verorahoista korvauksen palveluistaan?
Elävä elämä on sitä,
että pienimmissäkin seurakunnissa on käännytty
diakoniahenkilöiden puoleen, koska perinteinen kunnan sosiaalitoimi
ei ole pystynyt huolehtimaan kaikista avuntarvitsijoista. Seurakunnilta
pyydetään vaate-, ruoka- ja rahallista apua niin
yksinäisille kuin myös lapsiperheille.
Suomessa pitäisi selkeästi määrittää yhteiskunnan
vastuutehtävät, jotka rahoitetaan verorahoista,
ilman että jokaista sairaalaosastoa tai jopa sairaalaa varten tarvitsee järjestää
keräys.
Keräykset mahdollistavat asioita, mutta ne myös eriarvoistavat
alueita.
Rankasti kilpailluilla keräysmarkkinoilla onnistuneet
keräykset vaativat rautaista keräysosaamista,
ja se maksaa. Todellinen hyöty ke-räyskohteelle
on jäänyt mitättömäksi.
Lakiin olisi siis mielestäni asetettava keräyskulujen
katto ja olisi perustettava julkinen rekisteri, josta pystytään
seuraamaan keräyksen kokonaistuotto, kulut ja keräyksen
käyttö. Avoimuus estää tehokkaasti
väärinkäytöksiä, kun
rahankerääjät alkavat kilpailla sillä,
kuinka suuren osuuden he pystyvät tilittämään
keräyskohteilleen ja kuinka suuri todellinen vaikutus keräyksillä on.
Silloin keräysten tarkoitus tulee hyväksyttävämmäksi.
Nyt keräykset ovat verotonta liiketoimintaa. Verovaikutukset
tulisi selvittää parannettavan raportoinnin ohella.
Arvoisa puhemies! Tämä puhe ei tarkoita sitä, ettenkö olisi
sitä mieltä, että monet keräykset ovat
järkeviä ja suomalaisilla on sydäntä antaa lanttinsa
keräyksiin, mutta nämä edellä mainitut kohdat
mielestäni pitäisi tutkia entistä tarkemmin.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys rahankeräyslain
muuttamisesta on pääasiassa hyvä asia.
Itselläni on noin kymmenen vuoden järjestökokemus
siitä, kun olen rahankeräyslupia hakenut erilaisia
toimintoja varten ja yleensä yhdistyksen perustoimintaa
ajatellen. Tästä on jo useampi vuosi, kun tuli
uudistus siten, että lääninhallituksilta
siirtyi rahankeräyslupa Poliisihallitukselle, ja sen piti
tuoda helpotuksia järjestötoimintaan. Käytännössä rahankeräyslupamenettely
pitkittyi puoleen vuoteen ja pidemmäksi. Tämä on
ollut erittäin suuri ongelma järjestöille,
jos rahankeräysluvan käsittelyaikoja ei ole säännelty
siten, että määrätyssä ajassa saisi
sen päätöksen. Siinä mielessä ymmärrän paineen,
että olisi syytä vapauttaa järjestöt
rahankeräysluvan hakemisesta, jos ne tekevät pelkästään
yleishyödyllistä toimintaa. Toisaalta kuitenkaan
en voi hyväksyä sitä, että järjestöt
vapautettaisiin rahankeräysluvan hakemisesta.
Suomessa oli vuoden 2011 alussa 132 000 rekisteröityä yhdistystä.
Näistä arviolta varmasti puolet on sellaisia aktiiveja,
jotka tekevät ilmoituksia toiminnastaan säännöllisemmin
kuin useamman vuoden välein. Säätiöitäkin
on lähes 3 000. Nyt jokainen täällä päätöksiä tekevä voi aavistella
sen tilanteen, että jos kaikki järjestöt voivat
vain ilmoittelumenettelyllä suorittaa rahankeräystä,
niin miten niihin jälkikäteen päästään
puuttumaan, kun tehdään rikollista toimintaa.
Me emme pysty jälkikäteen perimään
rahaa, jos rikollisella toiminnalla rahaa kerätään
omiin tarkoituksiin.
Nyt kun rahankeräyslupaa haetaan, niin kokemukseni
mukaan ainakin Etelä-Suomen lääninhallituksen
virkamiehet kävivät läpi hallituksen jäsenten
taustat sekä yhdistyksen johdon taustat. Tämä jo
ennalta ehkäisee sen, etteivät suoraa rikollista
toimintaa tekevät tahot tai kerhot saa rahankeräyslupaa
lainkaan. Jos tämä asia pystytään
ratkaisemaan, niin toki sitten ollaan ehkä lähempänä sitä ilman
lupaa olevaa rahankeräystä.
Arvoisa puhemies! Ministeri Räsänen mainitsi,
että liiketoimintaa harjoittavat yhtiöt, jotka tuottavat
voittoa, jäävät rahankeräyksen
ulkopuolelle jatkossakin. Yksi epäkohta nykyisessä rahankeräyslaissa
mielestäni kuitenkin on. On olemassa useita järjestöjä,
jotka keräävät rahaa hyvinkin merkittäviä määriä ja
käyttävät rahan yritykseltä ostetun
palvelun maksamiseen. Näitä hyväntekeväisyysyhdistyksiä on
paljon, joissa hallituksen jäsenet istuvat myös
tämän omistettavan yrityksen hallituksessa. Mikäli
tällainen yritys ei ole yleishyödyllistä toimintaa
harjoittava yritys, ei tulisi järjestölle myöntää rahankeräyslupaa
siitäkään huolimatta, että se
vain ostaa palveluita yritykseltä. Tämä on
helppo tapa kiertää rahaa yhtiölle, jossa
itse nauttii omistajan etuja.
Arvoisa puhemies! Mietin myös sitä, kun nyt kirkot
ja yliopistot pääsevät rahankeräyksen
piiriin, tuleeko pian vaatimuksia, että koulut ja päiväkoditkin
saisivat kerätä rahaa. Ei ole mitenkään
tavatonta, että esimerkiksi vanhustenhoidosta puuttuu resursseja,
ja se jos mikä on yleishyödyllistä toimintaa,
jos siellä pystytään edes osa työstä tekemään
vapaaehtoisesti. Tulevaisuudessa tämä raja varmasti
liikkuu vielä puoleen ja toiseen, mutta tällä hetkellä itse
olen sitä mieltä, että rahankeräyslupaa
ei liian lepsuin perustein avattaisi ilman lupamenettelyä kaikkien
ulottuville. — Kiitos.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten ministeri tuossa esittelypuheenvuorossaan
totesi, kysymyksessä on rahankeräyslain osittaismuutos
ja valmisteilla tai ainakin selvityksen alla on myös mahdollinen
kokonaisuudistus rahankeräyslakiin. Pidänkin harmillisena
sitä, että tämä kokonaisuudistus
viipyy. Nyt meillä olisi kyllä tarve koko ajattelutavan
ja rahankeräysmenettelytapojen pohtimiseen ja koko lain
uudistamiseen.
Kuten täällä debateissa käydyissä puheenvuoroissa
on tullut esille, niin ehkä tätä päivää ei enää ole
se, että meillä on hyvin kankea lupamenettely.
Pitää tietenkin muistaa, että on erotettava
paikalliset tai alueelliset luvat valtakunnallisista rahankeräysluvista,
joita myöntää sitten Poliisihallitus.
On eri asia ja myös erimittainen prosessi saada paikallisesti
maakunnan alueella toimiva rahankeräyslupa kuin sitten
valtakunnallinen rahankeräyslupa. Mutta ehkä yksi
keskeinen ongelma tässä nykyjärjestelmässä on,
että meillä on yhteiskunnassa paljonkin kiinnostusta
ja mielenkiintoa erilaiseen kansalaistoimintaan ja saattaa aika
nopeasti, spontaanisti syntyä hyviäkin hankkeita,
siis yleishyödyllisiä hankkeita, joihin haluttaisiin
kerätä rahaa kansalaisilta, mutta jos halutaan
valtakunnallinen lupa, niin se kestää kyllä monia
monia kuukausia ja siinäkin tilanteessa voi tulla isoja
ongelmia sen suhteen, saadaanko lupa.
Viikko sitten, kun käsittelimme rahankeräyslain
pientä, teknistä muutosta, johon palaan hetken
kuluttua, kerroin esimerkin siitä, kuinka meillä on
muun muassa rekisteröity yhdistys, jonka ainoa tehtävä on
kerätä varoja naisten sairauksien tutkimiseen.
Mutta nykyisen rahanke-räyslain eräs periaatteista
on se, että pitäisi olla vakiintunut toiminta,
jotta voi saada valtakunnallisen rahankeräysluvan, ja kun
tällä yhdistyksellä ei ole nyt vakiintunutta
toimintaa, koska sen ainoa tehtävä ja tarkoitus
on kerätä näitä rahoja, niin
se ei saa sitten tähän tarkoitukseen sitä rahankeräyslupaa,
jolla se voisi vakiinnuttaa toiminnan. Tämä tuntuu
kyllä uskomattomalta asialta ja kertoo siitä,
että käytännössä tämä asia eikä laki
nyt toimi parhaalla mahdollisella tavalla.
Sitten täällä on tuotu esille mahdolliset
väärinkäytökset rahankeräyslupien
ja rahankeräyshankkeitten yhteydessä, ja se on
tietenkin tunnustettava, että niitä valitettavasti
on ilmennyt. Mutta ei tämä nykyinenkään
järjestelmä niitä kokonaan estä,
ja emme me voi tätä yhteiskuntaa ja meidän
lupajärjestelmää ja lainsäädäntöä rakentaa
sen varaan, että pyrimme pelkästään
rakentamaan siitä niin monimutkaisen järjestelmän,
että yksikin väärin toimiminen tai rikollinen
toiminta siellä pystyttäisiin estämään.
Sitten jos me muuttaisimme tämän rahankeräystoiminnan
luvanvaraisesta ilmoituksenvaraiseksi, niin siinäkin tapauksessa
meillä olisi mahdollisuus rakentaa kyllä kontrollimuotoja,
joilla takaisimme sen, että törkeimmät
väärinkäytökset kyllä nopeasti paljastuisivat
sieltä. Muun muassa voitaisiin vaatia vuosittain tilitystä kerätyistä varoista,
ja tämä tilitys pitäisi vaikkapa hyväksytyn
tilintarkastajan sitten tarkastaa ja vahvistaa lausunnollaan, että on
noudatettu rahankeräyslakia ja niin edelleen.
Arvoisa puhemies! Haluan ottaa esille myös sen, että kun
me käsitellemme nyt hallituksen esitystä 6/2014
rahankeräyslain muuttamisesta, niin aika lailla tasan viikko
sitten käsittelimme hallituksen esitystä 5/2014
rahankeräyslain muuttamisesta. Silloin kysymyksessä oli
7 §:ään yhden sanan lisääminen:
lisättiin se, että luvansaajalla pitää olla
"yksinomaan" yleishyödyllinen tarkoitus. Nyt sitten hallitus
esittää viikon päästä muutosta — on
toki muitakin muutoksia — jossa nimenomaan poistettaisiin
tuo sana, että ei tarvitse olla yksinomaan yleishyödyllistä tarkoitusta.
Tämähän tuntuu aika erikoiselta, mutta toki
ymmärrän, että taustalla on aikaisemmin tehtyyn
muutokseen jäänyt pieni tekninen kömmähdys
ja sillä se nyt korjataan. Mielenkiintoista vain on, että jos
näiden voimaantulot eivät mene ihan käsi
kädessä, niin kuin eivät varmasti mene, niin tässä vaatii
omanlaistaan koreografiaa, että saadaan tämä muodollisesti
ihan fiksusti hoidettua, että kun täällä on
voimassa olevan lain vertailuteksti tällä hetkellä tässä lakiesityksessä,
hallituksen esityksessä, niin sehän ei nyt tällä hetkellä voimassa
olevaa lain tekstiä vastaa mutta vastaa tavallaan sitä,
mikä nyt on täällä eduskunnassa
sisällä mutta jota ei toki vielä ole hyväksytty.
Tämä ei sinänsä ole todellakaan
tähän asiaan liittyvä tärkeä huomio,
enemmän vain tämmöinen mielenkiintoinen
asia, jonka huomasin, kun mietin, että nämä tulevat
näin peräkkäin.
Arvoisa puhemies! Vielä tähän loppuun
haluan tuoda esille sen, että kun puhutaan sitten suuresta
kokonaisuudistuksesta, jolle näen itse tarpeen, niin itse
olen kuitenkin rajaamassa sitä niin, että haluaisin,
että ei meillä tulevaisuudessa yhteiskunta kehittyisi
siihen suuntaan, että sen toiminnan, joka tällä hetkellä ollaan
lakisääteisesti verovaroilla kustantamassa — vaikkapa meidän
sosiaali- ja terveyshuollon tai koulupalvelujen — ylläpitämiseksi
tarvitsisi kansalaisilta kerätä varoja rahankeräyslain
perusteella, vaan kyllä pitäisi turvata, että meidän
perustuslainkin takaamat oikeudet, oikeus sosiaaliturvaan, koulutukseen,
ovat asioita, joita valtio verorahoilla tulevaisuudessakin turvaisi,
eikä tarvittaisi edes niitä täydentäviä keräyksiä,
vaan ne varat, joita kerätään rahankeräyslain
perusteella, tulisivat sitten muuhun yleishyödylliseen
tarkoitukseen.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kolmannen sektorin merkitys on hyvin tärkeä.
Suomalaisessa järjestelmässä yhdistykset ovat
tämän sektorin tärkein juridinen toimintamuoto.
Yhdistystoimintaa koskevassa sääntelyssä lähtökohdan
tuleepi olla, että kaikki tarpeettomat esteet ja byrokratia
tulee raivata yhdistystoiminnan tieltä pois, niin kuin
tänään on tullut tässä jo
aikaisemmin esille.
Moni meistä tietää esimerkiksi, miten
pienet, vapaaehtoisin voimin pyörivät yhdistykset
voivat kokea arpajaisluvan hakemisen kaikkine vaiheineen työlääksi
ja hintavaksi. Meitä vapaaehtoisia eri järjestötoiminnoissa
ei ole enää kovin paljoa, eikä todellakaan
liene tarkoituksenmukaista, että meidän työaikamme
menee sitten tähän paperibyrokratian pyörittämiseen.
Tehty lakiesitys on aiheellinen ja kannatettava. Muutkin kuin
perinteiset kansalaisjärjestöt ja hyväntekeväisyysyhteisöt
voivat harjoittaa voittoa tavoittelematonta yleishyödyllistä toimintaa. Monet
yrityksetkin harjoittavat hyväntekeväisyyttä,
ja vaikka sitä tehtäisiin imagotarkoituksessa,
niin pääasiahan on, että varoja saadaan
kerättyä hyvään tarkoitukseen.
Sääntelyn väljentäminen on siis
perusteltua.
Laajempi kokonaisuudistushan nytten tälle asialle olisi
ehdottomasti tarvittu, mutta minusta on hyvä, että nytten
on saatu edes jotakin tässä asiassa aikaiseksi
ja pikkuinen askel eteenpäin.
Julkisuudessa on keskusteltu paljon siitä, olisiko
lakiesitys pitänyt toteuttaa laajemmassa muodossa. Internetmaailmassa
keskustellaan paljon joukkorahoituksesta. Ihmiset voivat osallistua
erilaisiin projekteihin haluamallaan summalla, ja jos rahankeruutavoite
täyttyy, niin projekti sitten toteutetaan. Huijausten vaara
on tietysti aina olemassa, ja niitä on torjuttava, mutta estämmekö niiden
pelossa hyvien hankkeiden kehittämisen? Verkottumisen myötä maailma
on muuttunut, ja myös varainkeruusäädösten
on tämä huomioitava.
Jos ihmiset haluavat kerätä varoja hyvään
tarkoitukseen, on siihen aina kannustettava. Vanha sananlaskukin
sanoo, että "hyvä antaa vähästäänkin",
eli usein köyhä antaa vähästäänkin,
"paha ei paljostakaan".
On surullista, jos ihmisten into auttaa kaatuu pelkoon rahankeräyslain
rikkomisesta. Me suomalaiset, erityisesti yhdistystoiminnan ja järjestötoiminnan
ihmiset, olemme hyvin tarkkoja siitä, ettei vain missään
nimessä rikottaisi säädöksiä,
jos kerran hyvää halutaan.
Yksi asia, mikä tässä laissa oli
esillä, oli kirkkojen ja seurakuntien oikeus kerätä rahoja.
Minä kysyn, onko tarpeellista rajata kirkkojen osalta luvanhaku
kirkkojen hiippakunnille. Itse pienen seurakunnan kirkkovaltuutettunakin
tiedän, että käytännön
työ ihmisten parissa tapahtuu kuitenkin seurakuntatasolla.
Hiippakunnat ovat enemmänkin hallinnollisia yksiköitä.
Miksei rahankeruulupaa voisi myöntää yksittäisille
seurakunnille? Esityksen viranomaisvaikutusten arvioinnissa todetaan,
että koska vain hiippakunnat voivat anoa lupaa, niin paikallisia
lupia myöntävät poliisilaitokset eivät
tule kuormitetuiksi. Minusta tämä ihan suotta
työllistää sitten taas hiippakuntia,
kun niiden ei tarvitse sitä hommaa tehdä, vaan
sen työn tekisivät sitten seurakunnat suoraan
poliisiviranomaisten kanssa. No, tuskinpa näitä lupia
niin paljon tulisi käsittelyyn, että sillä olisi
sanottavaa vaikutusta poliisilaitosten työhön
muutenkaan.
Elikkä todellakin toivon, että pian tämän
jälkeen saadaan laajempi kokonaisuudistus liikkeelle ja
siinä otetaan rinnalle tämä hallinnollisen
taakan keventäminen myös kaikessa muus- sa lupakäytännössä:
arpajaislupa-asiat, tapahtu-mien järjestämislupa-asiat
ja kaikki muut, mitä niissä on. Otetaan laajasti
koko asia liikkeelle, ja toivottavasti jatkossa saamme laajemman
hallinnon taakan purkamisprojektin ja -talkoot sitten liikkeelle.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Rahankeräykset ovat lisääntyneet,
myös luvattomat. Uuden lain valmistelussa on hallitus ja
etenkin sisäministeriö tehnyt hyvää työtä. Kuuleminen
on ollut laajaa.
Kirkon asema on luonnollisesti erityinen. On toisaalta ymmärrettävää,
että verotusoikeudellisista yhteisöistä kirkkojen
saama rahankeräysoikeus nostattaa kulmakarvoja rahankeräyksen
kilpailluilla markkinoilla. En kuitenkaan ole nyt aivan varma, olisiko
tässä yhteydessä sitten tullut vapauttaa
muutkin verotusoikeudelliset yhteisöt, kuten esimerkiksi
ylioppilaskunnat. Ministeri ei ole nyt paikalla mutta lupaili, että esitetyt
kysymykset tulevat ylös kirjatuiksi ja niihin tulee vielä vastauksetkin.
Siispä toivon, että ministeri voisi ystävällisesti
vielä tarkentaa tämän kohdan esityksessä.
Arvoisa puhemies! Vaalejahan järjestetään, viime
vuosina tasaiseen tahtiin. Äänestyspaikoilla on
järjestetty rahankeräyksiä pitkään
samojen perinteisten vammaisjärjestöjen toimesta,
ja tuotot ovat olleet taattuja. Muutamia vuosia sitten joukko pienempiä,
lääketieteen kehittymisen myötä yhä eriytyneempiä vammaisjärjestöjä oli aloitteellinen
osallisuudessa vaalikeräysten järjestämiseen
ja tuotonjakoon. Ilmeisesti laaja-alaisempaa yhteistyötä ei
syntynyt valtakunnallisesti. Kun nyt rahankeräyslaki on
auki, kysyn: onko ministeri törmännyt tähän
edunsaajapohjan laajentamiseen?
Kokonaisuudessaan tälle hallituksen esitykselle on
helppo toivottaa ripeää mutta kattavaa käsittelyä.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Hallitusneuvotteluissahan sovittiin,
todettiin, että kansalaisjärjestöjen
toimintaedellytyksiä vapaaehtois- ja vertaistuen,
auttamistyön ja erityispalveluiden tuottajina vahvistetaan,
resursointia parannetaan sekä varainhankintaa ja verovapautta
selkeytetään. Nyt olemme näin pitkälle
tässä asiassa päässeet ja pääsemässä,
ja varmaan sitten jatkoakin ajallansa seuraa.
Edustaja Kärnä, joka on täältä poissa,
esitti joitakin kysymyksiä. Varmaan ministeri saattaa hänelle
sitten täsmälliset vastaukset. Ymmärtääkseni
mitään noita hänen kysymiään
kohtia ei olla millään tavalla heikentämässä.
Arvoisa puhemies! Minusta on ongelma, jos rahaa kerätään
sopimattomaan tarkoitukseen ja sitä ryhdytään
sitten jälkikäteen perimään.
Kyllä toistaiseksi olen sillä kannalla, että tämä ennakkolupa-asia
on hyvä olla olemassa. Sitähän nyt kuitenkin
monella tavalla helpotetaan, virtaviivaistetaan. Mihin sitten seuraava
neuvottelukierros tässä johtaa, varmaan olemme
siihen nähden avoimella sydämellä.
Edustaja Lohi tässä viittasi tähän
viime viikon yhden sanan lisäämiseen. Sehän
oli siis todellakin lapsuksen korjaaminen, ja se lapsus kulki kautta
linjan. Se ei ollut ministeri Räsäsen eikä sisäasiainministeriön
asian kohdalla vaan jonkun toisen ministeriön kohdalla.
Se on nyt niin täysi lapsus, että sitä ei
nyt ehkä kannattaisi enää murehtia, ja
varmaankin valiokunta sitten nämä kaksi asiaa
yhdistää toisiinsa tässä asian
viimeistelyssä.
Arvoisa puhemies! Tavoitteeni oli oikeastaan vielä muistuttaa
siitä, että nyt tehdään monta
hyvää asiaa tämän lain kohdalla.
Tästä yleishyödyllisyyden yksinomaisuusvaatimuksesta
luovutaan. Se on tärkeä asia. Monella taholla
tehdään asioita päällekkäinkin,
erilaisia tavoitteita ja hyviä ja hyväksyttäviä tavoitteita,
kahdesta vuodesta siirrytään mahdollisuuteen viiden
vuoden kohdalla, kirkollisen hyväntekeväisyystyön
eli diakoniatyön rahoittaminen mahdollistetaan näitten rahankeräyksien
kautta, yliopistoja helpotetaan — se tulisi kohdentaa perinteisiin
sivistysyliopiston tehtäviin, joita ovat muun muassa vapaan
tutkimuksen edistäminen sekä tieteellinen ja taiteellinen
sivistys. Näinhän näissä todetaan.
Ja kuten todettu, tämän vuoden lopussa päättyy
hanke, jossa sitten selvitetään näitä jatkon
kehittämisnäköaloja.
Arvoisa puhemies! On hyvä muistaa se, että lähimmäisapuhan
ei ole kiellettyä eikä ole luvan takana. Nyt me
puhumme asioista, jotka koskevat julkista rahankeräystä,
nettiä, ilmoittelua ja niin edelleen. Siihen toki me voimme,
ja pitääkin, laittaa enemmän säännöksiä ja
valvontaa kuin siihen, mitä tapahtuu tuolla ihan arjessa,
jossa siinäkin tietysti verolainsäädäntöä noudatetaan
asianmukaisesti silloin, kun se kohdalle kuuluu.
Puhemies
Eero Heinäluoma:
Asian käsittely keskeytetään.