8) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksuista annetun lain 7 a §:n
muuttamisesta
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tarkoitukseni on ottaa tämä vähän
lyhyemmän kaavan mukaan kuin äskeinen
asia, vaikka voisi tämäkin olla messun arvoinen.
On ehkä ihmeteltävä sitä,
että hallitus toi samaa lakia koskevat muutosesityksensä kahdessa eri
nipussa. Nimittäin tämä hallituksen esitys
käsittelee vain päivähoidon maksuja,
ja myöhemmin tulemme käsittelemään
terveydenhuollon maksuja.
Tässä on kysymys paitsi euromuutoksen aiheuttamasta
välttämättömyydestä tehdä tämä lakimuutos,
myöskin päivähoitomaksujen tarkistuksesta.
Sanoisin nyt näin, että media on hoitanut harvinaisen
hyvin kansalaisten tietoon mutta myös kansanedustajien
tietoon sen, miten tähän hallituksen esitykseen
on päädytty, kuten myös sen, mikä hallituksen
esityksen sisältö on, joten en mene sen kaikkiin
yksityiskohtiin.
Päivähoitomaksujen maksukertymä kasvaa
tämän esityksen toteuduttua 1,7 prosentilla, mikä jää tavoitetasoa
alemmaksi. Tavoitteenahan oli 6 prosentin korotus, ja sitä perusteltiin
hallitusohjelmasta noukitulla seikalla, että maksujen tarkistus
tehdään kustannustason nousua vastaavasti.
Hallituksen esitys lähtee nyt siitä, että luodaan
uusi erillinen korkein maksu perheen toiselle päivähoidossa
olevalle lapselle ja se tulee olemaan 180 euroa. Sen sijaan niiden
kakkoslasten maksut eivät muutu, joiden maksu on alle 180 euroa.
Näinä myöhätunteina voitaisiin
ehkä siirtyä pieneen eskarituntiesimerkkiin. Saanen
ed. Rehulan luvalla kertoa — ainakin vielä hänen
naamansa on sen näköinen, että tämän
saa kertoa — että kun me olimme aivan hilkkaa
vaille lyömässä jo kiinni tämän
pykälän, ed. Rehula yhtäkkiä toi
terveisiä kentältä ja rupesi kysymään,
kuinkahan tämä tulkinta nyt on, onko se näin
vai onko se näin. Siinä otettiin sitten rautalanka
käteen ja tosiaan pidettiin pieni eskaritunti valiokunnassa. Se
päätyi siihen, että lakiteksti oli oikein
kirjoitettu mutta erittäin vaikeaselkoisesti. Teinhän minä eskariopettajana
semmoisenkin kokeen, että kysyin valiokunnan jäseniltä,
onko täällä joku, joka ymmärtää tämän
lakipykälän tekstin ensi lukemalta, käsi
ylös, jos ymmärrätte. Yhtäkään
kättä ei noussut ylös.
Olimme kuitenkin aika väsyneitä, arvoisa puhemies,
jo siinä vaiheessa, ja minusta tuntui, että meillä ei
ollut enää voimia lähteä ihan
vain sanotaanko tämmöisistä lukemista
helpottavista syistä muuttamaan tätä tekstiä.
Meidän mielestämme se on oikein kirjoitettu mutta
se on edelleenkin vähän turhan monimutkainen.
(Ed. Stenius-Kaukonen: Voisitteko lukea sen pykälän?) — Jaa,
voisinhan minä sen lukea. Meidän äidinkielen
opettajamme voi vielä makustella sitä, vaikka
emme odota häneltä kommenttia välttämättä. Se
meni näin:
"Milloin samasta perheestä on useampi kuin yksi lapsi
kunnan järjestämässä päivähoidossa, voidaan
nuorimmasta kokopäivähoidossa olevasta lapsesta
määrätä korkeimman maksuprosentin
mukaan määräytyvä maksu. Ikäjärjestyksessä seuraavasta
kokopäivähoidossa olevasta lapsesta voidaan määrätä saman
suuruinen maksu kuin nuorimmasta lapsesta. Kustakin seuraavasta
lapsesta määrättävä maksu
on 20 prosenttia nuorimman lapsen maksusta. Määrättäessä kolmannen
tai useamman lapsen maksua, käytetään
määräytymisen perustana nuorimman lapsen
laskennallista kokopäivähoidon maksua. - -
Maksu voi kokopäivähoidossa olla lasta kohti enintään
200 euroa. Toisesta lapsesta määrättävä maksu
voi kuitenkin olla 5 momentissa säädetystä poiketen
kokopäivähoidossa enintään 180
euroa kuukaudessa. Lasta koskevaa 18 euroa pienempää maksua
ei peritä."
Jos tämän nyt antaa maksuista päättäville
hallintohenkilöille, puhumattakaan vanhemmista, ei tästä hepreasta
ymmärrä yhtään mitään.
Sitten huomattiin, että tästä puuttui
sana "kuukaudessa". Oikeastaan minua kamalasti harmittaa, että me
lisäsimme sen sinne. (Ed. Stenius-Kaukonen: Se puuttuu
myös 8 momentista!) — Ei, me annoimme ohjeet,
että se varmaan tarkistuksessa korjataan, koska ohjeet
menivät, että sana "kuukaudessa" lisätään
joka paikkaan — Mutta leikkisästi tulin siinä haaveilleeksi
hetken, että olisi otettu kaikkialta sana "kuukaudessa" pois,
niin sitten olisi voinut vaikka päättää,
että se on vuosimaksu, ja mehän olisimme kerralla saaneet
mukavaan kuntoon tämänkin asian.
Arvoisa puhemies! Yksimielinen on mietintö, se päättyy
ponteen, jossa pyydämme, että hallitus selvittää päivähoitomaksuihin
liittyviä rakenteellisia ongelmia ja säädösten
selkeyttämistarvetta ja antaa eduskunnalle esityksen tarvittavista
lainsäädäntömuutoksista ensi
vuoden aikana.
Eiköhän se nyt sitten tässä ollut
tämä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Korvissani kaikuvat syksyltä 96
silloisen sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajan ed. Skinnarin
sanat: "Eihän tässä näin pitänyt käydä."
Perustat nyt tehtävälle muutokselle tehtiin tuolloin.
Silloin poliittisen kompromissin summana yhtenä iltana
valmistui lakipykälä, jonka pohjia tässä nyt
sitten korjaillaan, ja se näkyy selkeästi, että tämä oli
poliittinen kompromissi. Niin vaikeaselkoinen tämä pykälä on,
niin kuin tässä ed. Vehkaoja valiokunnan puheenjohtajana äsken
tämän asian luki. Kun muistetaan se, niin kuin
täällä jo tuli esille, että se
ei riitä, että me tietäisimme, mitä tämä pykälä pitää sisällään,
mitä me olemme sillä tarkoittaneet. Semminkin
kun tähän sisältyy poliittisia paineita,
olisi erittäin hyvä, että ne henkilöt,
jotka 448 kunnassa soveltavat tätä pykälää,
tietäisivät, miten se menee, puhumattakaan, että me
pienten lasten vanhemmat, joitten lapset ovat hoidossa, osaisimme
lukea pykälän niin, että pystyisimme
asioita ennakoimaan.
Emme me oleellista muutosta valiokunnassa tähän
asiaan siis saaneet, odotuksia tulevaan sitäkin enemmän.
Näin oppositiosta käsin kiitos valiokunnalle siitä työstä,
mitä tämän asian osalta kaikesta huolimatta
tehtiin, ja täytyy tunnustaa, että minulla oli
jo vastalauseen perustelutekstit valmiina, kun syntyi tilanne, jossa
valiokunta yksimielisesti hyväksyi ponsilausuman tähän
päätökseen liitettäväksi.
En uskonut, että näin voi käydä,
mutta tällä kertaa on helppoa myöntää olleensa
väärässä. Toisekseen, tämä on
ongelma, että ollaan sitten poliittisella tasolla mitä mieltä tahansa
niistä ongelmista, jotka tähän lakiin
ylipäätänsä sisältyvät,
niin toisin päin, jokainen, joka vähänkään
haluaa asiaan perehtyä, ymmärtää,
kuinka vaikeaselkoisesta pykälästä on
kysymys.
Näitä ongelmiahan meillä on, jotka
pitää selvittää, ylipäätänsä perheen
määritteleminen, perhekoon vaikutukset päivähoitomaksuihin.
Erityisesti yksinhuoltajien kohdalla tämä on iso
kysymys, joka pitää ratkaista. Monilapsisuutta
tämä nykyinen pykälä ei riittävästi
huomioi. Me keskustassa emme ole näihin nyt säädettäviin
tulorajoihin siitä, mistä täysi päivähoitomaksu
menee, tyytyväisiä, ja kyllähän
nämä kannustinloukut lapsiperheiden kohdalla tässä asiassa
tulevat myös esille silloin, kun päivähoitomaksuja
määrätään, ja toisin
päin, kun on kyse siitä, mikä perheen
käteenjäävä tulo on. Eteenpäin
tässä on päästävä,
ja siksi tuo ponsilauselmaesitys tuonne toisessa käsittelyssä toivon
mukaan liitetään. Nyt käsiteltävästä esityksestä huokuu
se, että täällä on yksi joukko
tai yksi ryhmä, joka on tästä erityisen
tyytyväinen.
Ed. Akaan-Penttilä saapui saliin, niin että pääsee
kerrankin osoittamaan sanojaan myös tälle puolelle.
Te olette tilanteessa, jossa teidän ryhmänne puheenjohtaja
siinä vaiheessa, kun tätä lakipykälää väännettiin,
oli tyytyväinen ja julisti, kuinka kokoomus tässä asiassa
pärjäsi. Mutta näin keskustasta on pakko
kysyä, kun tämän lain perusteella hyvätuloisuuden
raja kulkee perheissä, joissa on isä tai äiti
linja-autonkuljettajana ja isä tai äiti sairaanhoitajana,
onko se nyt ihan oikein. Keskustan mielestä se ei ole.
Liian moni perhe kuuluu ylimpään maksuluokkaan.
Kun poliittinen vääntö päivähoitomaksuista hallituksen
sisällä loppui, saattoi hyvinkin tulla lopputulemaan,
jonka voi otsikoida ja samalla onnitella: "Kokoomus voitti." Lapsiperheet
eivät ainakaan tällä erää vielä.
Oltiin tyytyväisiä tilanteeseen, jossa ei puututa
pykälän sisältämiin oleellisiinkaan
epäkohtiin, ja on muistettava, että tämän
esityksen ansiosta joittenkin lapsiperheiden päivähoitomaksut
nousevat. Ei sitä voi unohtaa. Olenkin tässä omalta
kohdaltani pohtinut, olisiko sittenkin ollut parempi yhtyä ed.
Zyskowicziin, kun hän totesi tuon päivähoitomaksuväittelyn
ollessa kuumimmillaan, että ei tehdä sitten yhtään
mitään, jos tämä esitys, joka
nyt on täällä, ei kelpaa.
Niin kuin jo aikaisemmin olen todennut, ongelmia on, ja on hyvä,
että ne on tunnistettu. Tuo valiokunnan mietintö kertoo
tästä. Olemme toivoneet, että etenemään
päästään, ja toivoa sopii, että poliittisten
kiistojen seurauksena, joita väistämättä tämän
esityksen kohdalla tulee jatkossakin olemaan, ei ainakaan ajauduttaisi
nykyistä ongelmallisempaan tilanteeseen. Sekin mahdollisuus
on olemassa. Meillä itse kullakin painotuksia tähän
liittyen on.
Arvoisa herra puhemies! Silläkin uhalla, että täällä on
eilen keskusteltu lukuisia tunteja lapsiperheitä koskevan
välikysymyksen tiimoilta, sivuan päivähoitomaksujen
osalta tätä eilistä keskustelua. Ed.
Sarkomaa kirjoitti jokunen viikko sitten Iltalehden yleisönosastokirjoituksessaan
päivähoitomaksukiistan
ratkettua seuraavaa: "Viikkoja kestänyt kiista päivähoitomaksuista ratkesi
lapsiperheiden kannalta myönteisellä tavalla.
Sopuun päästiin mallista, joka muistuttaa alkuperäistä kustannustason
nousun tarkistusta pienin muutoksin. Mikä parasta, perheiden
kannalta kohtuuttomat maksukorotukset torjuttiin."
Mikäli ed. Sarkomaa olisi tällä hetkellä täällä salissa,
kysyisin, oletteko te vielä tyytyväinen tehtyyn
ratkaisuun ja tämän pykälän
sisältöön. On hyvin ymmärrettävää,
että kokoomuksen varapuheenjohtaja näin julkilausui.
Niin kuin jo aikaisemmin totesin, kokoomusta voi näiltä osin onnitella.
Kokoomus puolueena voitti, mutta lapsiperheiden kanssa on vähän
niin ja näin. Ed. Sarkomaa on myös viime päivinä tullut
erittäin voimakkaasti julkisuuteen päivähoidon
vaihtoehtojen etsijänä, ja tästäkin
näkökulmasta, kun päivähoitomaksuja
jatkossa selvitetään, on pyrittävä löytämään
ja etsimään keinoja siihen suuntaan, että ed.
Sarkomaankin peräämät vaihtoehtojen mahdollisuudet
tämän maksupolitiikan kauttakin lisääntyvät.
Kyllä minä tässä yhteydessä joudun
taas kerran toteamaan, että toivon, että nämä kauniit
puheet lapsiperheitten puolesta ovat totta ja että ne näkyvät
myös sitten teoissa. Sen voin luvata, että tämä mietintö,
vaikka yksimielinen onkin, vielä tämänkin
vaalikauden aikana mahdollisuuden suo, että kantaa ottamaan
päästään.
Herra puhemies! Maksupolitiikka ei ole yhden yksittäisen
palan siirtämistä paikasta toiseen, vaan pitää nähdä kokonaisuus,
pitää pystyä näkemään
kokonaisuus. Kun ei ole vähämerkityksistä,
että tilanteessa, jossa perheen tulot ovat alimmillaan,
niin kuin nuorilla perheillä perhettä perustettaessa
usein ovat, niin ei ole vähämerkityksistä se,
mitä maksaa asuminen ja millaiset ovat elämiseen
liittyvät muut kulut silloin, kun lapset päivähoitoikäisiä ovat.
Vanhemmuudelta vaaditaan ja sille on löydettävä nykyistä enemmän
tilaa. Yksittäiset konkreettisetkin päätökset
kuitenkin voivat heilauttaa sitä tasapainoa, joka perheen
sisällä on, valitettavaankin suuntaan. Meillä ei
eilenkään käydyn keskustelun perusteella
tämän tyyppisiin muutoksiin ole kerta kaikkiaan
varaa. Siksi toivon, että lausuma, joka valiokunnan mietinnössä on, saa
vauhtia, niin että me vuoden päästä näihin
aikoihin olisimme käsittelemässä esitystä laiksi lasten
päivähoitomaksuista, lakia, joka olisi huomattavasti
nykyistä selkeämpi ja toimisi niin, että siinä otetaan
perheen olosuhteet, koko ja tulotaso nykyistä paremmin
huomioon.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Mikkola.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt oli pakko tulla ilman prujua puhujakorokkeelle,
mutta tämäkin asia on meillä aika juurta
jaksaen valiokunnassa kalvettu, niin että eiköhän
tästäkin ilman paperia osaa olennaisen sanoa sen
lisäksi, mikä on vielä tarpeen jo käytettyjen
puheenvuorojen päälle. Vasemmistoliiton näkemys
on tietysti syytä tuoda esille.
Olemme yhtä mieltä siitä, että kattoon
elikkä ylimpään maksuun törmää liian
suuri joukko perheitä, perheitä, joita ei voi
parhaalla tahdollakaan pitää hyvätuloisina.
Tämä ongelma pitäisi korjata. Itse asiassa
se malli, joka oli toisena vaihtoehtona, olisi auttanut tähän
ongelmaan. Mutta onhan sekin totta, että sielläkin
kattoon olisi törmännyt jo sellaisessa tilanteessa,
jossa ei välttämättä voi pitää perhettä hyvätuloisena
varsinkin ottaen huomioon, että perheessä esimerkiksi
on vielä opintovelat ja asuntovelat niskassa. Tästä näkökulmasta
sekin olisi ollut turha.
En ainakaan havainnut, että kumpikaan puhujista olisi
sanonut, että meillä on todella hyvätuloisia
ihmisiä, jotka voisivat maksaa suurempaa päivähoitomaksua
kuin 1 189 markkaa ensimmäisestä lapsesta,
ja nyt sitten toisesta lapsesta tämä on enintään
180 euroa, elikkä paljonko se sitten on markoissa. Monet
tällaiset ihmiset, hyvän ammattitaidon ja hyvän
palkan omaavat ihmiset, ovat myöskin ilmaisseet selkeästi
sen, että heillä olisi valmius maksaa päivähoidosta
enemmän. He kokevat sen todella tärkeänä palveluna ja
oikeutena, kun voivat luottavaisin mielin jättää lapset
päivähoitoon silloin, kun heillä itsellään
on työvelvollisuudet hoidettavina. Mielestäni
nimenomaan sen tyyppinen ratkaisu pitäisi saada, että ne,
joilla on varaa maksaa enemmän, myöskin maksaisivat.
On erittäin tärkeää, että meidän
pontemme, joka edellyttää, että ensi
vuonna tuodaan esitykset näistä muutoksista, saatiin
yksimielisesti selkeästi muotoiltua. Me tietysti taas valvomme, että valmista
tulee.
Molemmat puhujat viittasivat ongelmaan, jota myöskin
pohdimme ja mietimme: pitäisikö meidän
jo tässä yhteydessä tehdä lainmuutos?
Koska meille sanottiin, että nämä ongelmakohdat tunnetaan
ja tiedetään ja että muutostyö on
jo itse asiassa valmistelussa, emme sitten tehneet lainmuutosta.
Asia koski yksinhuoltajaperheiden tilannetta. Se on, voi sanoa,
todella kohtuuton.
Nämä ovat ne keskeiset asiat, jotka tässä yhteydessä päivähoitomaksuista
haluan tuoda esille. Tämän tärkeän
palvelun kehittämisessä riittää työtä.
Erityisesti mielestäni meidän pitäisi
myöskin keskittyä lapsiryhmien kokoon. Se ei ole
vielä kunnossa. Päivähoidon laatu olisi
myöskin sellainen, mihin valiokunta voisi ja mihin sen
tulisi paneutua. Varmasti siihenkin tilaisuus ja paikka löytyy.
Itse asiassa se on aika kiireellinen asia, koska tällä hetkellä aivan
liian monissa paikoissa ollaan tilanteessa, jossa henkilöstömäärä ei
riitä ja ryhmäkoot ovat liian suuria.
Toinen varapuhemies:
Yhden minuutin vastauspuheenvuoro ed. Akaan-Penttilä.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puutun ihan lyhyesti edellisiin puheenvuoroihin.
Kysymyksessä on tietysti hallituksen esitys, joka on neuvoteltu
ihan tarpeeksi hyvin. Se on ehkä monella lailla kompromissi,
mutta se kelpasi meille tässä vaiheessa aivan
loistavasti. Se, että tässä on tiettyjä vaikeuksia,
joita täällä on tuotu esille, ymmärretään tiettyyn
rajaan asti. Sen takia me yhdyimme tähän valiokunnan
yksimieliseen ponteen, jossa näihin asioihin sitten paneudutaan
jatkossa. Minusta se on positiivinen tapa mennä eteenpäin.
Haluaisin sanoa vielä ed. Stenius-Kaukoselle senkin,
että progressiivinen verotus on Suomessa sitä varten,
että erilaiset tulot otetaan huomioon sitä kautta.
(Ed. Stenius-Kaukonen: Sitä koko ajan löysätään!)
Olisi tietysti mielenkiintoista tietää lähemmin,
minkälaiset tulot on niillä ihmisillä ja
kuinka paljon heitä on, jotka ovat edustajalle ilmoittaneet,
miten he haluavat maksaa lisää ja kuinka paljon.
Se oli liian poleeminen heitto tuollaisenaan.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin ed. Akaan-Penttilän
puheenvuoron höysteeksi voi vielä sanoa, että valiokunnassa
sai todellisen valaistuksen ihan käsittelyn loppuvaiheessa
se, miksi tämä hallituksen esitys on varsinkin
kokoomukselle kelvannut erinomaisen hyvin: tämä hallituksen
esitys on vain eniten tienaavia tai kohtalaisen paljon tienaavia
perheitä ja heidän tilannettaan helpottamaan rakennettu.
Ed. Stenius-Kaukonen käytti oikeastaan minun puheenvuoroni.
Ilmeisesti meillä on puolitelepaattinen yhteys puhujakorokkeelta
tänne takariviin, koska itse haluaisin korostaa erinomaisen laadukkaan
ja hyvän päivähoitopalvelun merkitystä liittyen
myöskin eiliseen välikysymyskeskusteluun. Mutta
siellä on kehitettävää sekä lainsäädäntöpuolella
että myös sisältöpuolella. Kun valiokunta
peräänkuuluttaa nyt hiukan värittömästi
näitä uudistuksia, sinne sisältyy todella paljon
latausta sisään. Tätä uudistusta
varmasti lapsiperheet odottavat. Pykälän mieltäminen
täytyi liitutaululla käydä läpi,
että sen valiokunnan jäsenistö kymmenennellä lukemisella
ymmärsi oikein. Tämä kertoo vain siitä,
että selkeyttäminen ja sen toive on mitä tarpeellisin.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! On harmillista, että tässä yhteydessä ei
pystytty korjaamaan monilapsisten perheiden ja yksinhuoltajaperheiden,
erityisesti monilapsisten yksinhuoltajaperheiden, kohtuuttomia päivähoitokustannuksia.
Päivähoitomaksuhan määräytyy perheen
koon ja tulon perusteella, ja maksua määrättäessä perheeseen
lasketaan samassa taloudessa asuvat vanhemmat ja enintään
kaksi päivähoitomuodon valintaoikeuden piirissä olevaa
lasta.
Valiokunnassa asiantuntijana käynyt Yksinhuoltajien
liiton edustaja antoi meille hyvän selvityksen, käytännön
esimerkin kahdesta perheestä, joissa molemmissa on kaksi
lasta ja 10 000 markan bruttoansiot. Erona oli vain se,
että toisessa perheessä, jossa tulot ansaitsi
kaksi vanhempaa, molemmat huoltajavanhemmat, perhe maksoi 200 markkaa
vähemmän päivähoitomaksua kuin
jos yksinhuoltaja yksin ansaitsi tuon saman määrän.
Kyllähän tämä todellakin on
väärin. Yksinhuoltajien tilannetta rinnastettaessa kahden
huoltajan perheisiin aikuisten lukumäärä ei
saisi vaikuttaa perheen koon määrittelyyn, vaan
ainoastaan päivähoitomuodon valintaoikeuden
piirissä olevien lasten lukumäärä.
Kun valiokunnassa päädyimme tähän
yksimieliseen ponteen, jossa edellytetään hallitusta antamaan
esityksiä ensi vuoden aikana, niin toivon, että todella
tämä ongelma tässä yhteydessä korjataan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tätä samaa lakiahan,
päivähoitolakia, muutettiin 90-luvun puolella,
en muista vuotta, 96, 97. Silloin ylin maksuluokka oli huomattavasti
korkeampi, oliko se 1 500, 1 600 markkaa. Silloinhan isotuloiset
saivat suhteellisen ison helpotuksen. Nyt tässä näyttää sama
linja jatkuvan. Kun tiedetään kuitenkin kunnissa
ne vaikeudet, mitä monien kuntien osalta taloudessa on,
olisi toivonut tässä kuitenkin, jotta niille,
joilla on varaa maksaa, olisi mahdollistettu kuntien harkinta, niin kuin
tässäkin tapauksessa kunnathan voivat päättää,
ottavatko ne ollenkaan käyttöön tämän
maksuluokan vai eivät. Siinä olisi ollut mahdollisesti yksi
porras vielä lisää tai nykyinen, mitä on
esitetty, olisi vähän korkeampi. Mutta välttää tämäkin.
Odottaisin vain sitä, jotta vaikka verotuksessa on
olemassa progressio, jota kokoomus on aina vetämässä alaspäin
mieluummin vielä isotuloisten osalta, niin kokoomuksen
puolella nähtäisiin tässä kaiken
kaikkiaan sosiaalinen ajattelu ja se, jolla on kuitenkin varaa maksaa,
osallistuisi tämän yhteisen hyvän ylläpitämiseen
eikä ajateltaisi vain omaa napaa ja sitä, mitä enemmän
itsellä olisi. Kyllä näitä yhteisesti
joudutaan jakamaan ja vastuuta kantamaan heikommista. Tämä on yksi
muoto.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän tässä on
nyt kysymys siitä, että kokoomus heilutti hyväosaisten
kapinalippua ja todellakin onnistui siinä. Media teki kokoomuksen
saavutuksesta kyllä mielestäni paljon suuremman
kuin se loppujen lopuksi oli. Sosialidemokraattisissa piireissä ollaan
laajasti sitä mieltä, ettei suurituloisten raja
suinkaan kulje siellä, missä kokoomus ilmoitti
sen kulkevan.
Kun kuuntelin ed. Akaan-Penttilän äskeistä puheenvuoroa,
ei voi muuta kuin hämmästellä, koska
hänen jos kenen kunnallismiehenä myöskin
pitäisi tietää se, että verotuksen
rakenne on muuttunut erittäin paljon poispäin
valtionverotuksesta niin, että tuloverotuksen painopiste
on siirtynyt kunnalliseen jakoveroon, mikä tarkoittaa,
että pienituloisimmat maksavat verorasituksesta kokonaisuudessaan
suuremman osuuden kuin ennen, siis tuloverorasituksesta. Tästä syystä haaveilu
siitä, että päivähoitomaksujen
porrastuksesta voitaisiin kenties jopa luopua kokonaan, on täysin
käsittämätöntä.
Minäpä heitän sitten takaisin kysymyksen:
jos tällaista haaveillaan, eikö silloin pitäisi
myöskin miettiä, että me pyörittäisimme
esimerkiksi lapsilisät verotusmyllyn kautta, jolloin voitaisiin
kuvitella, että jos progressiivisuutta vielä on
edes jonkin verran tallella, sitten siellä paremmissa tuloluokissa
jokin vaikutus syntyisi? Minä en toivo tätä ratkaisua,
hyvät kansanedustajatoverit. Mielestäni on järkevämpää toimia
siltä pohjalta kuin nyt on toimittu. Porrastetaan näitä maksuja. Sama
pitäisi tehdä myös terveydenhuollon maksuihin,
koska ihmisten maksukyky vaihtelee.
Yleiskeskustelu päättyy.