5) Hallituksen esitys laiksi tuloverolain muuttamisesta
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Komennus- ja matkatyötä tekevien
päivärahojen ja muiden matkakustannusten korvausten
verokohtelu on muodostunut todella hankalaksi asiaksi. Epätietoisuus
verokohtelusta on vaikeuttanut suomalaisen yritystoiminnan kilpailukykyä ja
hankaloittanut tarjouslaskentaa. Epäselvä tilanne
on johtanut myös siihen, että halukkuus matkatöihin
on lopahtanut. Niinpä ulkomaisen työvoiman osuus
muun muassa telakoillamme on ollut selkeästi nousussa.
Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisut eivät ole selkiinnyttäneet
sitä, miten pitkään jatkunutta työskentelyä erityisillä työntekemispaikoilla
voidaan pitää tilapäisenä työmatkana
ja siten verovapaisiin matkakustannusten korvauksiin oikeuttavana.
Pikemminkin on käynyt niin, että tilanne on korkeimman
hallinto-oikeuden päätöksen myötä tullut
entistä epäselvemmäksi.
Ainoa keino tilanteen selkeyttämiseksi olikin uusi
lainsäädäntö. Mutta vasta, kun
Eero Heinäluomasta tuli valtiovarainministeri, asiassa
alkoi tapahtua. Hän tarttui tähän epäkohtaan,
ja tuloverolain muutos valmisteltiin nopeasti.
Tänään toisessa käsittelyssä oleva
tuloverolain muutos selkeyttää tilanteen. Muutos
antaa selkeät pelisäännöt matkakustannusten
korvausten verotukselle, ja enää jatkossa verottajalla,
ja tässä tarkoitan erityisesti Lounais-Suomen
verovirastoa, ei ole mahdollisuuksia sellaisiin tulkintoihin, joita
se on tämän vuoden aikana tehnyt. Minulle on jäänytkin
se tunne, että kyseisen veroviraston verotarkastajat eivät
ole halunneet ymmärtää tai eivät
ole ymmärtäneet esimerkiksi tämän
päivän laivanrakennusta. Tänään
yhä suuremmat laitekokonaisuudet tehdään
valmiiksi yhteistyöyritysten tiloissa ja käydään
sitten asentamassa laivaan telakalla. Näin telakka muodostaa
toimittajan työntekijöiden tilapäisen
työntekemispaikan.
Tämän uuden lainsäädännön
jälkeen ongelmaksi jää edelleen se, että lähinnä juuri
Lounais-Suomen veroviraston omaksuman tiukan tulkintalinjan mukaisesti
esimerkiksi metallin työehtosopimuksen mukaisia päiväraha-
ym. korvauksia on monen yrityksen ja työntekijän
kohdalla katsottu jälkikäteen veronalaisiksi.
Verotarkastuksia on ulotettu aina vuoteen 1999. Aiemmin käytäntönä yksiselitteisesti
oli, että työehtosopimuksen mukaisesti maksetut
päivärahat yms. katsottiin verovapaiksi. Pelisäännöt
olivat selkeät. Nyt sadat matkatöissä olleet
ovat saaneet todella ikävän joululahjan, kun jälkiverolappuja
on tipahdellut postiluukuista. Monien kohdalla kyse on useiden kymmenientuhansien
jälkiveroista. Tämä epäilemättä ajaa
monet niin yksityistaloudet kuin yrityksetkin kestämättömään
tilaan.
Mielestäni tällaiset takautuvien verotarkastusten
laintulkinnat ovat oikeusvaltiossa kohtuuttomia. Ne ovat myös
verotuksessa omaksutun luottamuksen suojaperiaatteen vastaisia,
tämä periaate kun edellyttää verovelvollisille
epäedullisten verotusta kiristävien takautuvien
tulkintojen välttämistä.
Arvoisa puhemies! Mietintöön sisältyy
lausuma, jossa edellytetään, että jo
maksuunpantujen verojen osalta selvitetään mahdollisuudet
myöntää verotusmenettelylain 88 §:n
tarkoittamalla tavalla huojennus niissä tapauksissa, joissa
verojen perimistä olisi pidettävä ilmeisen
kohtuuttomana. Mielestäni tätä menettelyä ja
mahdollisuutta on hyödynnettävä maksimaalisesti,
koska tässä on kyse selkeästä kohtuuttomuudesta.
Asia on valtiontalouden kannalta marginaalinen, mutta yksittäisten
henkilöiden ja yritysten kohdalla kyse on todella suurista
asioista.
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallio kertoi tämän
asian pohjan, joten en sen syvempään mene, mutta
todella on kysymys isosta ja laajasta asiasta ja ilkeästä kohtelusta matka-
ja komennustyöntekijöitä kohtaan. Huomionarvoista
on, että komennusmiehet, jotka pääsääntöisesti
ovat, uskallan sanoa, jopa tehokkaampia työntekijöitä kuin
monet muut, aktiivisempia ja ovat olleet suuressa uskossa siihen,
että kaikki on ollut rehellistä, sadat ihmiset
on nyt asetettu epärehellisten ihmisten kirjoihin. Tämä on
vaikuttanut siihen, kuten ed. Kallio jo totesi, että nyt
on vaikea saada komennusmiehiä ja on jo nyt käynyt
niin, että ulkomaiset työntekijät ovat vallanneet
alaa.
Tässä on valitettavasti tilanne muuttunut
siksi, että kun tulevia suuria töitä — rohkenen
uskoa, että niitä on energiapuolella mutta varmasti monella
muullakin — on yhä tulossa, niin on jo nyt kaavailtu,
että suomalainen työvoima ei ole sitten niin massiivista
kuin sen pitäisi olla. Muistutan vielä, että kun
ydinvoimapäätöstä täällä tehtiin
ja yhtenä painavana seikkana oli se, että siinä on
suuri kotimainen osuus työvoimankin osalta, niin tämä on
omalta osaltaan vaikuttamassa siihen, että se pienenee.
Mutta tämä hallituksen esitys on nyt monesta syystä,
ja kuten ed. Kallio totesi, ministeri Heinäluoma on ollut
tässä hyvin asiallisella tiellä. Tiedän,
että tässä on toki kansanliikkeitä ollut,
jotka ovat asiaa nostaneet, totta kai, koska epäkohta on
ollut suuri.
Yksittäisten ihmisten kohdalla jopa 70 000
euroa ovat verot, joita jälkiperitään.
Niin kuin vuosi sitten saatiin kuulla, oli viisi päivää aikaa
löytää kuitteja, ja jos et löytänyt,
sitten menee mökki huutokaupalla. No, tämä on
karkeasti sanottu, mutta todella suuri pelko näillä ihmisillä on.
Ponsi, joka tähän sisältyy, on sinänsä hyvä. Toivoa
sopii, että sillä ponnella on jotakin merkitystä.
Täällä eduskunnassahan on monenlaisia ponsia
ollut, ja kaikki eivät johda aina tulokseen, mutta tässä toivoisi
sen johtavan. Kun täällä suuriakin asioita
saadaan kohta nopeastikin tehtyä, niin toivoisin, että tämänkin
osalta asia etenisi nopeasti, koska ihmiset todella ovat kymmenientuhansien
eurojen velkakierteessä nyt tämän asian
vuoksi, ja vielä korostan: rehelliset matkatyöntekijät.
Tässä on monta monessa. Valtiovarainvaliokunnassa
on myöskin puututtu siihen, miten kohdellaan ihmisiä,
jotka muuttavat paikkakunnalta toiselle tilapäistöihin,
joutuvat olemaan toisessa asunnossa ja maksavat siitä sitten
asianmukaiset korvaukset. Näitä ihmisiä ei
mielestäni huomioida asianmukaisella tavalla. Kun nyt yhä enenevässä määrin
pätkätöitä tulee ja ihmisiä kehotetaan
liikkumaan paikkakunnalta toiselle, niin olisi kohtuullista, että tämä niin
sanottu toinen asunto jotenkin verotuksessa sitten asianmukaisesti
huomioidaan. Kun sitä ei tässä lausunnossa ole,
niin ehdotan vastalauseen 1 mukaista lausumaa, joka on:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
valmistelee lakiesityksen tuloverolain muuttamiseksi niin, että tulonhankkimisvähennykseksi
hyväksyttäisiin muun kuin kotipaikkakunnalla sijaitsevan
asunnon kohtuulliset asumiskustannukset silloin, kun verovelvolliselle
myönnetään työmatkavähennys
viikonloppumatkoista."
Tämä olisi, sanoisinko, kohtuullisen hyvä ja helpottava
ratkaisu niille ihmisille, jotka suunnittelevat toisen asunnon hankkimista.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kannatan ed. Immosen tekemää ehdotusta ponneksi.
Onhan selvää, että nämä ylimääräiset asumiskustannukset
eivät voi olla muita kuin työtulonhankkimiskustannuksia.
Niiden vähennyskelpoisuus edistäisi mielestäni
työvoiman liikkuvuutta, jota nyt toivotaankin, ainakin
tietyissä tilanteissa. Toisaalta tällainen vähennysoikeus
olisi siinä mielessä hyvä, että työssä käyvä henkilö kuitenkin
pysyisi kotiseudullaan ja maksaisi veronsa sinne. Näin
ollen tätä muuttoliikettä se ei sinänsä lisäisi
kasvukeskuksiin. Nämä kasvukeskuksethan ovat jo
vaikeuksissa tämän muuttoliikkeen seurauksena,
jos se liian suureksi pääsee muodostumaan. Tämä on
hyvä ponsiesitys.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun ensimmäisessä käsittelyssä ei
sattuneesta syystä ollut mahdollisuus käyttää sitä puheenvuoroa,
minkä tähän asiaan olin varannut, niin
katsonpa tätä asiaa nyt tässä kakkoskäsittelyn
osalta vähän toisella silmällä ja
vähän ruotien sillain ohuesti niitä asioita,
mitä silloin aioin esille ottaa.
Ensinnäkin tässä kakkoskäsittelyn
aikana tietenkin on mahdollista hyväksyä taikka
hylätä tämä. Kolmantena vaihtoehtona
on hyväksyä myöskin ed. Immosen esittämä hyvä ponsi
täällä asiassa, mikä paljon
parantaisi tätä maailmaa eteenpäin, kun
mennään tämän lausuman muodossa.
Niin kuin ed. Valpas sanoi, tällä on paljon myöskin
vaikutusta koko Suomen — maakuntien, kylien, ulkopuolella
Pääkaupunkiseudun olevan asumisen — toimeentuloon
ja merkitystä koko maan asuttuna pitämiseen. Tämä on
sellainen asia, mitä kovasti epäilen, että todennäköisesti,
enpä nyt tiedä, kuuluuko se valtiovarainvaliokunnan
toimialaankaan, pitäisi kuitenkin pohtia ja miettiä sitä,
mitä tämä Suomi on olemassa ja pitääkö kaikkien
muuttaa yhtäkkiä työn perässä sen
paremmin Uuteenkaupunkiin kuin Helsinkiinkään.
Näin ajatellen ja arvellen tämä vastalauseessa 2
esitetty pohja on peruste siihen, että sen pidemmänkin
työn keston, olkoon nyt sitten määräaikainen
taikka määräajaton, pitäisi
oikeuttaa myöskin näitten kulujen hoitamiseen
verottomina päivärahoina jne. Jos sitten ajatellaan,
että tätä maailmaa joku katsoo ja ne,
jotka ovat tätä vastaan ja ovat ikään
kuin verottajan silmin tätä asiaa pohtineet, lähtevät
siitä liikkeelle, että tämä työntekijä hankkii
saadessaan näitä päivärahoja, se
ei ollenkaan pidä paikkaansa. Jos ei se työntekijä häviä mitään,
niin ei se ainakaan hanki siinä. Ja sellaisen työntekijän,
joka lähtee työn perään maan ääriin
näin, pitääkin saada jotakin niitten kulujensa
korvaamiseksi, koska siinä on monia ongelmia olemassa sieltä kotipaikalta
lähtien hoitaa, perhe kahteen paikkaan jakaen, kahdessa paikassa
asuen, sellaisia kuluja, mitä ei voida yhtään
missään yhteen laskea eikä arvioida,
mitä niistä tulee ja syntyy. Näin ajatellen
tällä on erittäin laajat yhteiskuntapoliittiset
merkitykset laajemmissakin puitteissa kuin vaan pelkästään
tässä asiassa, mitä nyt käsitellään.
Mutta sitten täällä valiokunnan yhteisen
lausumaehdotuksen pohjalla sanotaan, että "Eduskunta edellyttää,
että jo maksuunpantujen verojen osalta selvitetään
mahdollisuudet myöntää verotusmenettelylain
88 §:n tarkoittamalla tavalla huojennus niissä tapauksissa,
joissa veron perimistä olisi pidettävä ilmeisen
kohtuuttomana." Tämä on hyvä, siis tarkoitus
on hyvä ja oikeanlainen, mutta kun verojuristit tätä lukevat,
niin nehän lukevat tämän asian niin,
että tässä ei sanota eikä edellytetä yhtään
mitään. Olisin toivonut, että tämä olisi
selvällä suomella, jämerällä pohjalaisella
tekstillä kirjoitettu, missä ei olisi jäänyt kahta
tutkimisen pohjaa, vaan olisi syntynyt koko maahan yhtäläinen
menettely ja verohallinto olisi joutunut ohjeistamaan semmoiset
ohjeet, missä kuitenkin tätä asiaa olisi
tässä hengessä katsottu. Henki on selvä,
ajatus kirkas, mutta saattaa olla niin, että tämä teksti
on liian lievä eikä johda mihinkään
eteenpäin.
Herra puhemies! Niin kuin sanoin, tämä on hyväksyttävä näinkin,
niin kuin tämä nyt on olemassa, mutta ymmärrän
erinomaisen hyvin, että näissä vastalauseissa
on se paras henki ja sisältö, mitä tähän
asiaan sisältyy ja liittyy. Olisin toivonut, että tätä olisi
voitu tässä hengessä käsitellä ja tehdä,
mutta tämänkin muotoisena, jos tämä nyt toteutuu
ja verottaja alkaa oikein tätä oivaltaa, kun muuta
vaihtoehtoa ei ole, se on parannus nykyiseen olemassa olevaan järjestelmään.
Toivottavasti vähän parempaan päästään
ja otetaan myöskin myöhemmässä vaiheessa
huomioon se koko Suomen asuttuna pitäminen ja koko Suomessa
mahdollisuus näitten aktiivisten työntekijöitten
tehdä työtä toisella paikkakunnalla,
saada siitä se asiaan kuuluva korvaus ja myöskin
tullen hoidetuiksi nämä asumiskysymykset, niin
kuin vastalauseessa 1 sanotaan.
Keskustelu päättyy.