Jutta Urpilainen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen jättänyt eduskunnalle tänä syksynä sekä talousarvioaloitteen
että lakialoitteen, jossa ehdotetaan, että opintotukeen
sovellettavia vanhempien tulorajoja korotetaan 15 prosentilla. Ehdotettu
muutos parantaisi kaikkein heikoimmassa asemassa olevien opiskelijoiden
asemaa.
Opintotukipolitiikan tehtävänä on
sopia siitä, missä kulkee raja kansalaisten oman
vastuun ja yhteiskuntavastuun osalta. Ensimmäiset laajamittaiset
opintotuen muodot syntyivät jo 1940-luvun puolivälissä,
jolloin opintotuki nähtiin keinona saada vähävaraiset
nuoret opintielle sen jälkeen, kun he olivat suorittaneet
oppivelvollisuuskoulun. Näin pyrittiin muun muassa turvaamaan sotien
jälkeen nopeasti kasvavan talouselämän tarpeet.
Koulutusjärjestelmän ja sosiaaliturvan voimakas
laajentuminen 50-luvulta alkaen vaikuttivat siihen, että opintotukijärjestelmästä
kehittyi
70-luvun alkuun mennessä yleinen opiskelijoiden perusturva.
Tämän vuosikymmenen haasteisiin vastaavan opintotukipolitiikan
sisältöön vaikuttavat edelleen opintotuen
yhteiskuntapoliittiset peruskysymykset. Yksi näistä kysymyksistä kuuluu,
mikä on oikeudenmukainen opiskelijan ja hänen
vanhempiensa oman vastuun ja yhteiskunnan vastuun raja, ja toisaalta,
missä laajuudessa opintotukea myönnettäessä voidaan
ottaa huomioon opiskelijan vanhempien taloudellinen tilanne.
Hallitusohjelman mukaan Suomi sivistysyhteiskuntana rakentuu
osaamisen, tiedon ja luovuuden varaan. Sen arvoihin kuuluvat ihmisten yhdenvertaisuus,
suvaitsevaisuus, kansainvälisyys, vastuu ympäristöstä ja
sukupuolten välinen tasa-arvo. Koulutuksella edistetään
sivistyksellisiä oikeuksia ja aktiivisen kansalaisuuden
valmiuksia. Opintotuki ja opintososiaaliset palvelut ovat tärkeä osa
yleistä koulutuksellisen tasa-arvon edistämispolitiikkaa.
Nuorten kohdalla opintotuki voi olla myös jatko-opintoihin
kannustava tekijä, jos se on tasoltaan riittävä verrattuna
heillä vaihtoehtoina oleviin toimeentulojärjestelmiin.
Arvoisa puhemies! Opintorahan suuruuteen vaikuttavat vanhempien
tulot kaikilla alle 20-vuotiailla toisen asteen opiskelijoilla.
Toisen asteen koulutuksessa olevan opiskelijan vanhempien taloudellisen
aseman perusteella toteutettava tuloharkinta on tiukentunut, kun
tulorajoja ei ole nostettu ansiotason yleisen kehityksen mukaisesti.
Tuloraja on ollut sama vuodesta 1993 lähtien, jolloin opintotukiuudistus
toteutettiin toisella asteella. Etenkin pienituloisista perheistä tulevien opiskelijoiden
tuen reaalinen taso on jäänyt jälkeen
ja tarveharkinta on kiristynyt. Opiskelija voi jäädä jopa
kokonaan ilman tukea vanhempiensa tulojen vuoksi. Vanhempien tulojen
huomioiminen vaikuttaa noin 44 000 toisen asteen opiskelijan
opintotukeen. Lähes saman verran arvioidaan opiskelijoita
olevan tarveharkinnan vuoksi opintotuen ulkopuolella.
Kun oppilaitoksia joudutaan ikäluokkien pienenemisen
vuoksi sulkemaan ja toisaalta niin ammatillinen kuin yleissivistäväkin
koulutus samalla kootaan suurempiin yksikköihin, yhä useampi
toisen asteen opiskelija joutuu muuttamaan opiskelun takia pois
kotipaikkakunnaltaan. Eräiden selvitysten mukaan jopa 15
prosenttia lukiolaisista ja 30 prosenttia ammattiin opiskelevista asuu
tällä hetkellä muualla kuin vanhempiensa luona.
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessani ehdotetaan muutettavaksi
opintotukilain 11 ja 19 §:n vanhempien tuloja koskevia
tarveharkinnan säännöksiä. Opintotuen
määrään vaikuttavia vanhempien
tulorajoja ehdotetaan siis korotettavaksi 15 prosentilla.
Toisen asteen opiskelijoiden opintotuen jälkeenjääneisyys
uhkaa mielestäni nimenomaan syrjäseutujen nuorten,
monilapsisten perheiden nuorten sekä heikossa taloudellisessa
asemassa olevien nuorten opiskelumahdollisuuksia.
Esittämäni vanhempien tulorajojen tarkistaminen
tulisi parantamaan noin 33 300:n pienituloisesta perheestä tulevan
opiskelijan toimeentuloa ja edistäisi myös kansalaisten
koulutuksellista tasa-arvoa.
Olen iloinen siitä, että hallituspuolueiden eduskuntaryhmät
ovat hyväksyneet vuoden 2006 talousarviokäsittelyn
yhteydessä tekemäni talousarvioaloitteen, joka
on täsmälleen samansisältöinen
kuin tämä lakialoitteeni. Toivon yhtä myönteistä käsittelyä myös
tälle lakialoitteelle.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Stakesin tutkimuksen mukaan yksi köyhyysrajan
alapuolella olevista ryhmistä on opiskelijat. Eiväthän
tietenkään kaikki opiskelijat ole köyhiä ja
köyhyysrajan alapuolella, mutta on hyvin paljon. Itselläni
on myöskin hyvin paljon kokemusta siitä, että jos
opiskelija joutuu jatkuvasti toimeentulonsa kanssa kamppailemaan,
niin se vaikuttaa opiskelutulokseen.
Tässä ed. Urpilaisen aloitteessa ehdotetaan, että opintotukeen
sovellettavia vanhempien tulorajoja korotetaan 15 prosentilla. Etenkin
itsenäisesti asuvilla toisen asteen opiskelijoilla opintotuen
tarveharkinta on kiristynyt kohtuuttomasti, kun vanhempien tulorajoihin
ei ole tehty mitään elinkustannusten ja palkkatason
kehitystä vastaavia tarkistuksia vuoden 1993 jälkeen.
Näin toteaa ed. Urpilainen perusteluissaan. Kannatan lämpimästi
tämän asian eteenpäinviemistä sivistysvaliokunnassa
ja teen omalta osaltani sen puolesta työtä.
Toinen, mikä mielestäni olisi myöskin
tärkeää ottaa huomioon, on tämä opiskelijoitten
vapaan työtulon rajan nostaminen. Tällä hetkellähän
opiskelija voi tienata hyvin vähän tätä niin sanottua
vapaata työtuloa. Monia asioita pitäisi tehdä,
että opiskelijoitten toimeentulo paranisi.
Keskustelu päättyy.