Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämän vuoden budjetin
käsittelyn yhteydessä tässä salissa
me kaikki hyväksyimme yksimielisesti valtiovarainvaliokunnan
kannanoton, jolla edellytettiin opettajankoulutuksen kokonaistilanteen
selvittämistä, kokonaistaloudellisen merkityksen
selvittämistä. Myös sivistysvaliokunta
on tässä tänä vuonna keskustellut
tästä asiasta ja pitää selvitystä tärkeänä.
Meidän, eduskunnan, viesti oli, että opetusministerin
pitää huolehtia siitä, etteivät
yliopistot tässä välissä lakkauta
yhtään Okl:n filiaalia ennen kuin tämä selvitys
tulee. Minulla on se tunne, että on tässä salissa
paljon niitäkin ihmisiä, jotka haluaisivat tarkistaa
myös jo tehtyjä lakkautuspäätöksiä.
Kysynkin opetusministeriltä:
Milloin tämä kokonaisselvitys näitten
Okl:ien tai opettajankoulutuksen osalta on tulossa?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Opettajankoulutus on suomalaisen yhteiskunnan
kannalta erittäin tärkeää. Tiedämme,
että nimenomaan laadukas opettajankoulutus ja hyvät
opettajat ovat suomalaisten lasten ja nuorten hyvien oppimistulosten
takana, ja tästä hyvästä laadusta
on tärkeää pitää jatkossakin kiinni.
Meillä todella opettajankoulutusta annetaan Suomessa 14
eri paikkakunnalla tällä hetkellä, ja
se on tarjonnut myös hyvän mahdollisuuden rekrytoida
päteviä opettajia eri puolelle Suomea.
Tuo eduskunnan edellyttämä selvitystyö,
se on parhaillaan käynnissä. Meillä on
valmistumassa opettajan tiedonkeruu lähiviikkoina ja samoin
Koulutuksen tutkimuslaitoksen arvio ja ennakkotiedot siitä,
minkä tyyppistä sisällöllistä uudistusta,
minkä tyyppistä määrällistä kehitystä on
tarpeen osalta näkyvissä seuraavina vuosina opettajankoulutuksen
osalta, ja kun nuo tarpeelliset tiedot ja selvitykset saadaan lähiviikkoina koottua,
tämän pohjalta käymme keskustelut yliopistojen
ja opettajankoulutuslaitosten kanssa.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun valtiovarainvaliokunta edellytti
tuon kokonaistilanteen selvitystä, se todella tarkoitti
sitä kokonaistilannetta, eli alueellisia opettajien tarpeita
tulevaisuudessa, minkälaista tuloksellisuutta nämä filiaalit
ovat osoittaneet, valmistumisaikoja, niitten opettajankoulutuslaitosten
merkitystä siellä alueilla, taloudellista merkitystä siellä alueilla
jne. Esimerkiksi Savonlinnasta mahdollisesti poistuva filiaali tarkoittaisi
yliopistolle ehkä 2 miljoonan euron säästöä,
en tiedä, mikä on Hämeenlinnan osalta
sama arvio, mutta valtiolle ja kunnille kustannukset olisivat paljon isommat
ja erittäin suuri merkitys koko alueen elinvoimalle.
Aikooko ministeri nyt tulosohjauksellaan varmistaa sen, että yhtään
Okl:n filiaalia ei ennen tämän selvityksen tulemista
tulla lakkauttamaan? Toivon tietysti samalla sitten, että tämä selvitys valmistuu
hyvissä ajoin ennen seuraavia hallitusneuvotteluja, jotta
sitten sieltä mahdollisesti voidaan sinnekin jotakin poimia.
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä yliopistojen
voimassa olevissa tulossopimuksissa ei ole sovittu tavoitteita sen
osalta, millä paikkakunnilla opettajankoulutusta tulisi
järjestää. Yliopistoilla on tässä ollut
vapaus päättää, niin kuin tähänkin
saakka, missä paikkakunnilla järjestävät
opettajankoulutuksen. Siitä on sovittu, mitkä ovat
mää-rälliset tavoitteet niiden yliopistojen
osalta, joilla opettajankoulutusta on, eli minkä verran
pitäisi aineenopettajia ja luokanopettajia sieltä valmistua
seuraavina vuosina. Seuraavat tulossopimukset, neuvottelut, käydään
vuoden kuluttua keväällä, ja tämän
kevään aikana todella yliopistojen kanssa käydään
kokonaistilanne opettajankoulutuksen osalta läpi, aivan
kuten eduskunta on edellyttänyt, ja tietojeni mukaan ei
tämän tyyppisiä lakkautuspäätöksiä ole
yliopistoissa vireillä.
Tampereen yliopisto tekee selvitystä Hämeenlinnan
opettajankoulutuksen osalta, mutta myös he odottavat tätä kokonaistilannetta
ja arvioita ja näitä keskusteluja opetusministeriön
kanssa ennen kuin sitten etenevät tuon asian suhteen ja
tekevät omia tulevaisuuden linjauksiaan.