Täysistunnon pöytäkirja 141/2010 vp

PTK 141/2010 vp

141. TORSTAINA 20. TAMMIKUUTA 2011 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

Opettajankoulutuksen kokonaistilanteen selvittäminen

Katri Komi /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Tämän vuoden budjetin käsittelyn yhteydessä tässä salissa me kaikki hyväksyimme yksimielisesti valtiovarainvaliokunnan kannanoton, jolla edellytettiin opettajankoulutuksen kokonaistilanteen selvittämistä, kokonaistaloudellisen merkityksen selvittämistä. Myös sivistysvaliokunta on tässä tänä vuonna keskustellut tästä asiasta ja pitää selvitystä tärkeänä.

Meidän, eduskunnan, viesti oli, että opetusministerin pitää huolehtia siitä, etteivät yliopistot tässä välissä lakkauta yhtään Okl:n filiaalia ennen kuin tämä selvitys tulee. Minulla on se tunne, että on tässä salissa paljon niitäkin ihmisiä, jotka haluaisivat tarkistaa myös jo tehtyjä lakkautuspäätöksiä. Kysynkin opetusministeriltä:

Milloin tämä kokonaisselvitys näitten Okl:ien tai opettajankoulutuksen osalta on tulossa?

Opetusministeri Henna Virkkunen

Arvoisa puhemies! Opettajankoulutus on suomalaisen yhteiskunnan kannalta erittäin tärkeää. Tiedämme, että nimenomaan laadukas opettajankoulutus ja hyvät opettajat ovat suomalaisten lasten ja nuorten hyvien oppimistulosten takana, ja tästä hyvästä laadusta on tärkeää pitää jatkossakin kiinni. Meillä todella opettajankoulutusta annetaan Suomessa 14 eri paikkakunnalla tällä hetkellä, ja se on tarjonnut myös hyvän mahdollisuuden rekrytoida päteviä opettajia eri puolelle Suomea.

Tuo eduskunnan edellyttämä selvitystyö, se on parhaillaan käynnissä. Meillä on valmistumassa opettajan tiedonkeruu lähiviikkoina ja samoin Koulutuksen tutkimuslaitoksen arvio ja ennakkotiedot siitä, minkä tyyppistä sisällöllistä uudistusta, minkä tyyppistä määrällistä kehitystä on tarpeen osalta näkyvissä seuraavina vuosina opettajankoulutuksen osalta, ja kun nuo tarpeelliset tiedot ja selvitykset saadaan lähiviikkoina koottua, tämän pohjalta käymme keskustelut yliopistojen ja opettajankoulutuslaitosten kanssa.

Katri Komi /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Kun valtiovarainvaliokunta edellytti tuon kokonaistilanteen selvitystä, se todella tarkoitti sitä kokonaistilannetta, eli alueellisia opettajien tarpeita tulevaisuudessa, minkälaista tuloksellisuutta nämä filiaalit ovat osoittaneet, valmistumisaikoja, niitten opettajankoulutuslaitosten merkitystä siellä alueilla, taloudellista merkitystä siellä alueilla jne. Esimerkiksi Savonlinnasta mahdollisesti poistuva filiaali tarkoittaisi yliopistolle ehkä 2 miljoonan euron säästöä, en tiedä, mikä on Hämeenlinnan osalta sama arvio, mutta valtiolle ja kunnille kustannukset olisivat paljon isommat ja erittäin suuri merkitys koko alueen elinvoimalle.

Aikooko ministeri nyt tulosohjauksellaan varmistaa sen, että yhtään Okl:n filiaalia ei ennen tämän selvityksen tulemista tulla lakkauttamaan? Toivon tietysti samalla sitten, että tämä selvitys valmistuu hyvissä ajoin ennen seuraavia hallitusneuvotteluja, jotta sitten sieltä mahdollisesti voidaan sinnekin jotakin poimia.

Opetusministeri Henna Virkkunen

Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä yliopistojen voimassa olevissa tulossopimuksissa ei ole sovittu tavoitteita sen osalta, millä paikkakunnilla opettajankoulutusta tulisi järjestää. Yliopistoilla on tässä ollut vapaus päättää, niin kuin tähänkin saakka, missä paikkakunnilla järjestävät opettajankoulutuksen. Siitä on sovittu, mitkä ovat mää-rälliset tavoitteet niiden yliopistojen osalta, joilla opettajankoulutusta on, eli minkä verran pitäisi aineenopettajia ja luokanopettajia sieltä valmistua seuraavina vuosina. Seuraavat tulossopimukset, neuvottelut, käydään vuoden kuluttua keväällä, ja tämän kevään aikana todella yliopistojen kanssa käydään kokonaistilanne opettajankoulutuksen osalta läpi, aivan kuten eduskunta on edellyttänyt, ja tietojeni mukaan ei tämän tyyppisiä lakkautuspäätöksiä ole yliopistoissa vireillä.

Tampereen yliopisto tekee selvitystä Hämeenlinnan opettajankoulutuksen osalta, mutta myös he odottavat tätä kokonaistilannetta ja arvioita ja näitä keskusteluja opetusministeriön kanssa ennen kuin sitten etenevät tuon asian suhteen ja tekevät omia tulevaisuuden linjauksiaan.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.