Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Ärade herr talman! Finland har tagit sitt internationella ansvar och satsat stora summor på att skicka iväg Pohjanmaa för att eskortera Wfp:s fartyg längs Somalias kust. Detta skydd omfattar dock inte handelsflottans transporter. För den finns inget skydd på Indiska oceanen.
Olika länder behandlar detta svåra problem olika. Vissa länder tillåter att fartygen har egna vaktstyrkor med rätt att döda, andra länder har mycket strikta regler som omöjliggör alla former av privata vakter. Inget finskt rederi har ännu behövt söka tillstånd för att få ha egna bevakningsstyrkor.
Frågan om dessa kapningar diskuteras i olika internationella fora som bland annat European Shipowners, och USA ser på frågan på ett sätt och Europa på ett annat sätt. Jag skulle vilja ställa frågan till utrikesminister Stubb:
Har Finland tagit något initiativ på det internationella planet för att förhindra att kapningar sker i framtiden och för att få loss dagens gisslan?
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Ärade talman! Finland har varit med i den här diskussionen om hur man borde behandla både kapare och de skepp som blivit kapade.
Tosiasia on kuitenkin se, että me ohjeistamme kauppalaivoja toimimaan tietyllä tavalla. Silloin, kun tätä ohjeistusta on noudatettu, laivoja ei ole kaapattu, mutta aika usein on jouduttu tilanteeseen, jossa kaappaus on tapahtunut sen takia, että ohjeita ei ole noudatettu. Yhteistyötä kauppalaivojen kanssa kyllä tehdään.
Herr talman! I dag finns cirka 500 sjömän som sitter gisslan på kapade handelsfartyg längs den somaliska kusten, flera danska och norska men ännu inga finska sjömän, och jag vill fråga: Finns det beredskap för vad vi ska göra om finska fartyg drabbas?
Ärade talman! Jag har inte den exakta statistiken just nu över hur många personer som sitter gisslan och hur många fartyg som sitter gisslan just nu som bäst.
On kuitenkin ilman muuta selvää, että jos suomalainen alus joutuisi kaapatuksi, niin meillä on valmius tapauskohtaisesti toimia sen tilanteen mukaisesti. Toistaiseksi näin ei ole tapahtunut, ja toivomme, että näin ei myöskään meidän ohjeistuksellamme tulevaisuudessa tule tapahtumaan.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.