Täysistunnon pöytäkirja 142/2001 vp

PTK 142/2001 vp

142. TORSTAINA 29. MARRASKUUTA 2001 kello 18

Tarkistettu versio 2.0

3) Hallituksen esitys laeiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain, vapaasta sivistystyöstä annetun lain, ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 8 §:n ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain 4 §:n sekä eräiden niihin liittyvien lakien muuttamisesta

 

Inkeri Kerola /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä olevaan valtionosuuslakiin sisältyy useita vastalauseita. Sellainen on esimerkiksi sivistysvaliokunnan keskustan valiokuntaryhmältä ja kristillisdemokraateilta. Totesimme, että oikean suuntainen on tämä valtionosuusuudistus, mutta kuitenkin liian mitätön.

Käytännön työtä tekevinä ja käytännön kuntapäättäjinä voimme nähdä sen ongelman, mikä kuntatasolla opetustoimen puolella ilmenee: Vaikka lisärahoitusta valtionosuuden korotuksena on tullut, kunta joutuu edelleen omaa rahoitusosuuttaan lisäämään oppilaiden yksikköhintoihin, mikä näyttäytyy edelleen vähenevinä kuntatason rahoina. Siitä syystä valiokuntaryhmämme teki vastalauseen puuttuen indeksitarkistuksiin, joita toivomme tehtävän kokonaisina eikä vain puolikkaina. Tähän liittyy lisäksi opettajien eläkevastuiden kasautuminen ja niistä aiheutuvat menoerät. Toivomme, että niihin puututaan erityisesti seuraavilla neuvottelukierroksilla.

Matti Väistö /kesk:

Arvoisa puhemies! Ongelmanahan kuntien valtionosuusjärjestelmän osalta on ollut se, että indeksitarkistuksia ei ole tehty täysimääräisinä. Nytkin hallitus esittää, että indeksitarkistukset tehdään yksikköhintoihin vain puolena todellisten kustannusnousujen tasosta.

Arvoisa puhemies! Tästä syystä on mielestäni oikein ja kohtuullista edellyttää, niin kuin keskustan ja kristillisdemokraattien vastalauseessa todetaan, että olisi tullut korottaa valtionosuudet niin, että indeksitarkistus tehdään täysimääräisenä.

Arvoisa puhemies! Edelleen totean sen ongelman, johon hallintovaliokunta omassa valtionosuuslakia koskevassa mietinnössään kiinnitti huomiota, että meillä kuntatalouden kokonaisuus jakaantuu valiokuntakäsittelyissä useaan eri erikoisvaliokuntaan ja tämä on kokonaisuuden hallinnan kannalta eduskunnan lainsäädäntötyötä ajatellen hankalaa. Lakiehdotuksilla on keskinäiset riippuvuussuhteet, mutta missään ei ole sellaista paikkaa, jossa kokonaisuutta kyettäisiin lainsäädännön osalta tarkastelemaan. Valtiovarainvaliokunnassahan markkamääriä kohdennettaessa asia on tietysti kokonaisuudessaan käsittelyssä.

Yleiskeskustelu päättyy.