3) Hallituksen esitys laiksi jäteverolain 4 §:n
muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä asiahan on hyvin
tärkeä nimenomaan ympäristön
kannalta. Kysymyksessä on jäteverolain muuttaminen.
Ympäristövaliokunta puoltaa sinänsä hallituksen
esitystä. Mutta totean samalla sen, että aika
laajasti valiokunnassa on vuosien ajan ollut esillä se,
että jätevero pitäisi pystyä säätämään
myös yksityisiä kaatopaikkoja koskevaksi. Tässä tapauksessa,
kun näin ei ole, nämä yksityiset kaatopaikat
eivät pysty ohjaamaan jätteiden muodostamista
ja ikään kuin vähentämään
sitä jätevirtaa, joka nyt yksityisille kaatopaikoille
niiden omistajien toimesta menee ikään kuin ilmaiseksi.
Tämä jäteveron laajentaminen koskemaan
kaikkia kaatopaikkoja olisi varmasti jatkossa tarpeen.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! En voi todeta ed. Tiusaselle muuta kuin että hän
toimii hyvin ristiriitaisesti. Tämän asian edellisen
käsittelyn yhteydessä vihreät ehdottivat
sekä jäteveron tason korottamista että veron
laajentamista koskemaan yksityisiä kaatopaikkoja eikä tämä muutosehdotus
saanut tukea mistään muusta ryhmästä kuin
vihreiden eduskuntaryhmästä. Eli tämmöinen
muutos olisi ollut mahdollista säätää,
mutta eduskunnan enemmistö tyytyi siihen veropohjaan, minkä hallitus
on esittänyt. Toivon totta kai, että tulevan hallituksen
aikana tämä muutosesitys saataisiin aikaiseksi
ja jäteveron veropohjaa voitaisiin laajentaa ja tasoa myös
korottaa. Tämä on ympäristöpoliittisesti
tärkeä asia, mutta kun mietitään
niitä paineita, jotka kohdistuvat suomalaiseen veropohjaan
esimerkiksi alkoholiverotuksen vähentyessä, niin
täytyy miettiä myös veropohjan laventamista
ihan veropoliittisista syistä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kun ympäristövaliokunta,
jonka puheenjohtaja olen, otti tämän kannan, joka
tässä lausunnossa on selvästi esitetty,
on täysin johdonmukaista, että myös valiokunnan
puheenjohtaja toimii sen kannan mukaisesti. Totean, että silloin kun
ed. Hassi toimi ympäristöministerinä,
tämä asia oli myös monella tavalla esillä.
Tiedän, että ed. Hassi ministerinä ajoi
tätä kantaa ja oli tätä mieltä,
että meidän pitäisi laajentaa jätevero
nimenomaan yksityisille kaatopaikoille. Mutta siitä huolimatta,
kun asia on ollut äänestyksessä taikka
kun asia on muuten ollut esillä eduskunnassa, niin ei ole
hallitusryhmien puolelta tuotu eriävää mielipidettä.
Tässä mielessä olisi kyllä tärkeää,
niin kuin itsekin ed. Ulla Anttila toteaa, että asia pitäisi
saada esimerkiksi seuraavaan hallitusohjelmaan, jolloin sillä olisi
etenemismahdollisuus.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Silloin kun tämä edellisen
kerran oli esittelyssä, tämä oli uusi
vero, ja silloin katsoimme, että tällä lainsäädännöllä ei
ole kyllä kovin suurta ympäristöohjaavuutta,
kyse on enemmän fiskaalisesta verosta. Silloin keskusta
esitti lain hylkäämistä. Nyt olemme tämän
lain hyväksymässä. Kuitenkin täytyy
todeta, että tämä on jäänyt aika
pitkälle fiskaaliseksi veroksi ja ympäristöohjaavuus
on varsin rajallinen tälläkin hetkellä. Mutta
niin kuin tässäkin on todettu, veropohjaa tietysti
tarvitaan ja tämäkin tuottaa euroja sitten sen,
minkä se tuottaa.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Hivenen jankutan, mutta ed. Tiusasen puheenvuorosta
voisi saada sen käsityksen, ettei eduskunnalla olisi ollut
mahdollisuutta tämän asian käsittelyn yhteydessä laajentaa
jäteveroa koskemaan teollisuuden omia kaatopaikkoja. Edellisessä käsittelyssä asia
oli äänestyksessä eikä se saanut
tukea. Ihmettelen suuresti, miksi ed. Tiusanen ei tuossa vaiheessa,
kun asia oli äänestyksessä, äänestänyt asian
puolesta. Miksi puhutte nyt vasta tästä asiasta?
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Onko tämä vero ohjaava vai
ei? Voin ottaa yhden esimerkin sen ohjaavuudesta. Monella paikkakunnalla
on järjestetty lasiromun keruu erilleen muusta jätteenkeruusta,
ja tämä lasinkeruun kannattavuus perustuu pelkästään
tähän kaatopaikkamaksuun. Jos kaatopaikkamaksua
ei olisi, lasinkeruu ei olisi kannattavaa.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Minä jyrkästi vastustan
yksityisten kaatopaikkojen jäteveroa, koska kun teollisuuden palveluksessa
olen ollut 30 vuotta kaikkiaan ja hoitanut näitä kaatopaikkoja,
niin tiedän hyvin, kuinka hyvin teollisuus hoitaa kaatopaikat,
paljon paremmin kuin julkinen sektori.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kun asia on oikealla tavalla lähetetty
myös ympäristövaliokuntaan lausunnolle
ja sen kannanotto on yksimielinen — siellä ovat
kaikkien puolueiden edustajat, myös vihreiden edustaja, olleet
yksimielisesti tämän lausunnon takana, niin tässä mielessä kyllä on
tietysti johdonmukaista, että puheenjohtaja on sen lausunnon
takana eikä muuta kantaansa sitten tässä täysistunnossa.
Ed. Ulla Anttila, en ole puhunut siitä vasta nyt, vaan
siitä on nyt puhuttu, niin kuin sanottu, jo viime vaalikauden
aikana ja tämän vaalikauden alkupuolella, eli
tämä asia on ollut esillä ja tätä asiaa
on haluttu edistää.
Tiedämme, että yleensä asian menestyminen on
heikkoa, kun se tuodaan suuressa salissa äänestykseen.
Sen vuoksi uskoisin, että olisimme ajamassa yhteistä asiaa,
jos tämä asia saataisiin seuraavaan hallitusohjelmaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmasen äskeinen ilmoitus
oli jokseenkin kategorinen, se koskee kaikkia. Otan yhden ainoan
esimerkin. Oulussa Oulu Oy:n oma teollisuuskaatopaikka on nyt akvarelli
asia sen takia, että tämä teollisuuslaitos
on lopetettu ja tämän teollisuuslaitoksen oma
kaatopaikka halutaan ympäristöineen asumiskäyttöön.
Siellä on jouduttu aivan erityisiin toimenpiteisiin, kun
näitä asioita ei ole asiallisesti aikanaan hoidettu.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Vielä tästä jäteverolainsäädännön
ohjaavuudesta: Nyt on hyvä muistaa, mitä siitä on seurannut,
kun tässä viime vuosina on lakkautettu aika paljon
hajallaan olevia pieniä kaatopaikkoja ja keskitetty niitä.
Siitä on seurannut se, että vastaavasti on sitten
kuntien tai muiden pitänyt kyetä järjestämään
keruu entistä paremmin, ja näin ei ole käynyt.
Meillä on tavattoman paljon alueita, joissa on syytä kantaa
vakavaa huolta siitä, että luvattomien kaatopaikkojen
määrä on dramaattisesti kasvanut. Tästä on
erittäin paljon esimerkkejä, ja silloin pitää pohtia
myöskin sitä kysymystä, johtuuko se siitä,
että keruuta ei ole hoidettu asiallisella tavalla, johtuuko
se siitä, että yksityisen jätteenkuljettajan
täytyy nähdä kohtuuttoman paljon vaivaa,
hankkia omaa kuljetuskapasiteettia tai muuta, jotta pystyy jätteet
hoitamaan jäteverolain säätämällä tavalla
sinne, minne jätteet kuuluvat, vai johtuuko se tästä maksusta.
Nämä ovat isoja kysymyksiä, joita,
rouva puhemies, pitää pohtia myöskin
tässä yhteydessä, ja pahaa pelkään,
että tämä luvattomien kaatopaikkojen
ongelma on meillä eri puolilla Suomea räjähtämässä käsiin.
Jos rouva puhemies sallii, yhtenä esimerkkinä totean
Vaalimaan liikenteen. Tuolta alueelta, joka on kansainvälisen
liikenteen, lähinnä Venäjän-liikenteen,
ruuhkauttamaa aluetta, tuodaan hyvin paljon hyvin kyseenalaista,
jopa vaarallista ympäristöjätettä tuon
valtatie E18:n laidoille. Kysymys kuuluu: Kuka sen maksaa, kun tavalliset
yksityiset maanomistajat joutuvat omat alueensa sitten siivoamaan?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkasen puheenvuoro oli sinänsä ihan
tärkeä.
Toteaisin vielä tähän kehitykseen
sen, että nyt kun keskitetään todellakin
kaatopaikat maakunnittain yhteen tai kahteen, esimerkiksi Kaakkois-Suomessa
näitä ovat Joutseno ja Anjalankoski, niin näissä paikoissa
nämä ongelmat kärjistyvät, jolloin
vaaditaan hyvin tarkkaa ympäristölainsäädännön
noudattamista ja myöskin jätelain kehittämistä ei
ainoastaan verotuksellisesti vaan muutenkin, ja se ei ole millään
lailla pieni haaste.
Vielä tähän mietintöön:
On hienoa, että valtiovarainvaliokunta on ottanut ympäristövaliokunnan
lausuman huomioon, nimenomaan lausunnon ponnen toisen momentin.
Edelleenkin, puhemies, tämä kyllä ohjaa
sillä tavalla, että biojätteen kuljettaminen
yksityisille kaatopaikoille tulee parempaan hallintaan, ja se on
tärkeää nimenomaan meidän ilmasto-ohjelmamme
kannalta, koska metaani on hyvin potentti kasvihuonekaasu.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkaselle toteaisin tästä asiasta:
Jos katsotaan, mitkä ovat jätehuollon kustannukset
ja mikä on tämän veron merkitys korotuksen
jälkeenkään, niin en usko, että tämä vero
on syypäänä holtittomuuteen jätehuollon
järjestämisessä. Syyt voivat olla moninaiset,
ehkä se, että kunnallista jätehuoltoa
ei ole tarpeeksi hyvin järjestetty, mutta osittain myös
sitten ihan yksittäisten ihmisten tai yritysten vastuuttomuus.
Mutta, totta kai, niitä ongelmia pitää pystyä kartoittamaan,
koska sehän, että sitten jätteitä viedään
laittomille kaatopaikoille, on sekä yhteiskunnan edun vastaista että ekologisesti
erittäin kestämätöntä.
Eli nämä ongelmakohdat pitää pyrkiä myös
poistamaan. Mutta se, että luotaisiin linkki tämän
veron ja holtittomuuden välillä, on minusta aika
pitkälle menevä johtopäätös.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Suuren luokan kysymys on se, mikä ylipäätään
katsotaan jätteeksi. Jos kaivosten sivukivi, terästehtaiden
teräsromu ja kuonahiekka jatkossa katsotaankin jätteeksi,
olemme todella isoissa ongelmissa: tulee valtavia jätemääriä ja monien
yritysten toiminta vaarantuu. Minusta tässä on
nyt hallituksella ja myös ympäristövaliokunnalla
paikka katsoa, että tämmöistä uustulkintaa
ei tehdä. Nyt nämä sivukivet, teräsromu
ja hiekka ovat kierrätyksessä, ne ovat sivutuotteita. Nyt
on tulollaan tulkinta, että ne ovatkin jätettä, ja
se johtaa kyllä kaaosmaiseen tilanteeseen. Se haittaa esimerkiksi
Lapissa todella merkittävästi yritystoimintaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu kääntyi
erittäin ajankohtaiseen kohtaan. Tällä hetkellä Euroopan
unionissa on jätehuoltolainsäädännön
kehittely menossa eteenpäin, ja meillä oli tänään
ympäristövaliokunnassa asia esillä. Toteaisin
sen, että kaivosjätedirektiivi on oma direktiivi,
joka on tulossa, ja nimenomaan sen direktiivin yhteydessä nämä kaivosjätteet
on syytä katsoa hyvin tarkkaan. Eli tämä lainsäädännöllinen
puoli on menossa EU:ssa eteenpäin.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tennilä aivan oikein hoksasi
sen, että jos yksityiset kaatopaikat pistetään
verolle, niin se on yritykselle kilpailutekijä riippuen
siitä, minkälainen tuotanto niillä on.
Jos esimerkiksi otetaan Siilinjärvi, Kemiran tuotantoyksikkö, niin
ajatelkaapas, jos jokainen sivukivitonni joutuu jäteverolle:
kyllä Kemira joutuu lopettamaan sen asian. Minä toivon
kollegoilta viisaita päätöksiä näissä veroasioissa,
eikä tunteen mukaan täällä saa
elää.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Ihan lyhyesti vielä vain se, että tätä nykyistä sivutuotetta,
jota on monissa tuotantosuuntauksissa, kuten kaivoksissa sivukivi
tai tehtaissa hiekka tai sitten se teräsromu, joka kiertää,
sitä ei saa lajitella jätteeksi. Sitten ollaan
hirvittävissä ongelmissa, jos näin käy.
Keskustelu päättyy.