Valto Koski /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys 186/2006, jonka sisältö selviää tästä esityksestä,
enkä käy sitä toistamaan. Totean vain
lyhyesti valiokunnan kannanotoista muutamia kohtia, ehkä vähän
sitten omaa kommenttiakin sinne väliin.
Joka tapauksessa, niin kuin näistä valiokunnan
kannanoton yleisperusteluista selviää, kunnallista
eläketurvaa koskevat säännökset
nostettiin lain tasolle jo 1.8.2003 alkaen, jolloin päätösvalta
eläketurvan sisällöstä siirtyi
Kunnalliselta eläkelaitokselta eduskunnalle ja kunnallisen
eläkelainsäädännön
valmisteluvastuu siirtyi sisäasiainministeriölle.
Tämän eduskunnan aikana lähes kaikki
eläkelait on käyty läpi ja tätä on
nyt sitten vartottu aivan viime metreille asti, ja voi olla tietysti
hyvin tyytyväinen, että tämä tulee
nyt tässä vaiheessa käsittelyyn, ettei
tämä siirry seuraavalle eduskunnalle.
Kunnallisen eläkelain käsittelyn yhteydessä jo sosiaali-
ja terveysvaliokunta katsoi, että normin-antovallan siirtyminen
pois Kunnalliselta eläkelaitokselta muutti laitoksen roolia
ja asemaa siten, että se rinnastuu yksityisen työeläkejärjestelmän
eläkelaitoksiin. Valiokunta totesi tuolloin, että laitoksen
hallinnon uudistamista koskevat säännökset
tulee mahdollisimman pikaisesti valmistella erikseen, koska hallintosäännökset
eivät vastaa eläkelaitoksen muuttuvaa roolia.
Valiokunnan, niin kuin äsken totesin, toivomus on otettu
huomioon mutta ei pikaisesti. Valiokunta piti perusteltuna, että yksityisen
ja julkisen eläkejärjestelmän välisten
erojen pienentyessä poistetaan myös niitä eroja,
jotka yksityissektorin ja kuntasektorin välillä on
neuvottelu- ja sopimusjärjestelyissä, joita noudattaen
muutoksia eläkesäännöksiin valmistellaan;
sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö 56/2002
vp.
Pääministeri Vanhasen hallitusohjelman mukaan
kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän välisten
erojen pienentymisen vuoksi selvitetään ja arvioidaan
nykyisen järjestelmän toimivuutta jäsenyhteisöjen
sekä kuntien palkansaajia edustavien järjestöjen
kannalta ja tehdään selvityksen pohjalta tarvittavat
muutokset. Hallituksen esitys perustuu hallitusohjelman mukaisesti
tehtyyn selvitykseen.
Eläketurvan kehittäminen kuntasektorilla on tärkeä asia.
Siihen sisältyy monia ulottuvuuksia, jotka liittyvät
usein olennaisesti myös työehtokysymyksiin ja
kuntien taloudellisiin tai muihin tilanteisiin mahdollisia palvelu-
ja rakenneuudistuksia myöten. Sen takia asia on merkityksellinen.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää hallituksen
esitystä kannatettavana ja puoltaa sen hyväksymistä muuttamattomana.
Neuvottelujärjestelmä selkeytyy olennaisesti, kun
eläkelain 141 §:ään esitetään
lisättäväksi säännökset
uudesta kuntien eläkeneuvottelukunnasta. Valiokunta kävi
tästä eläkeneuvottelukunnan roolista
aika pitkän keskustelun, joka johtui siitä, että tästä ei
ollut kaikilta osin vielä kokemusta eikä selvyyttäkään.
Ihan pikkukohtia jäi näissä asiantuntijakuulemisissa
vielä selvittämättä. Joka tapauksessa
tämä eläkeneuvottelukunta, jonka tehtävästä ja
kokoonpanosta säädetään laissa,
toimii kunnallisen eläketurvan kehittämisessä valmistelu-,
neuvottelu- ja lausuntoelimenä. Tämä mahdollistaa
lakisääteisesti kolmikantaiset neuvottelut eläketurvaan
liittyvän lainsäädännön
valmistelussa samantapaisesti kuin yksityisellä sektorilla.
Eläkelaitoksen hallituksen kokoonpano laajennettaisiin
laissa yhdeksään jäseneen, joista kaksi
jäsentä ja heidän varajäsenensä valtuuskunta
nimeäisi kunnallisten pääsopijajärjestöjen
ehdotuksesta.
Hallituksessa ei aiemmin ole lakiperusteisesti ollut palkansaajajärjestöjen
edustusta. Tältä osin lainaan asiantuntijalausuntoa,
jossa todetaan kuntien eläkevakuutuksen hallintoa koskevista muutosesityksistä seuraavaa:
"Nykytilassa palkansaajajärjestöjen kannalta iso
epäkohta on ollut se, että näillä ei
ole ollut Kuntien eläkevakuutuksen hallituksessa lakiperusteisesti
lainkaan edustusta. Vaatimuksemme on ollut se, että hallintoedustukset
olisi tullut järjestää samojen periaatteiden
mukaan kuin ne on järjestetty yksityisellä sektorilla.
Työeläkevakuutusyhtiöstä annetun
lain mukaan hallintoneuvostossa ja hallituksessa on oltava vakuutuksenottajien
ja vakuutettujen edustajat, jotka valitaan keskeisten työnantaja-
ja palkansaajajärjestöjen keskusjärjestön ehdottamista
henkilöistä. Näitä edustajia
on oltava yhtä monta ja heidän yhteismääränsä on
oltava puolet hallintoneuvoston ja vastaavan hallituksen koko jäsenmäärästä."
Tältä osin on todettava, että vaikka
tällaisen kannanoton tänne eräs asiantuntija
esitti, niin kuitenkin täällä sitten
todetaan, että osana toimikunnan esitysten kokonaisuutta
asiantuntija on ollut valmis hyväksymään
esityksen myös hallintoedustusten osalta.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi totean, että esityksen
mukaan varhaiseläkelautakunta lakkautetaan ja sen tilalle
on tarkoitus perustaa kunnallisen työelämän
kehittämistä sekä kuntoutus- ja työeläkeasioita
käsittelevä työryhmä, jota koskevat
määräykset olisivat Kunnallisen eläkelaitoksen
johtosäännössä. Valiokunnan
käsityksen mukaan kuntasektorilla on Valtiokonttoria ja
yksityisen sektorin eläkelaitoksia vastaavasti tarvetta
tähän toimielimeen, joka seuraa eläkelaitoksen
ratkaisukäytäntöjä työkyvyttömyys-
ja kuntoutusasioissa ja ottaa tarvittaessa kantaa myös
yksittäistapauksiin ratkaisujen vakiinnuttamiseksi.
Tervehdin tyydytyksellä sitä, että tämä asia
on saatu eduskunnan käsittelyyn ennen tämän
eduskuntakauden päätöstä.
Yleiskeskustelu päättyy.