5) Hallituksen esitys laiksi maankäyttö- ja rakennuslain
muuttamisesta
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan vain antaa kiitoksen sekä ympäristöministeriölle
että valiokunnalle tästä lakiesityksestä. Olin
eilen tuulivoimaseminaarissa, jossa muun muassa odotettiin tätä lakia
kuin kuuta nousevaa. On hienoa, että tuulivoimaloiden rakentaminen
helpottuu: ei tarvitse odottaa maakunnallisia kaavoja, vaan asiaa
voidaan ratkoa paikan päällä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On hyvä jatkaa tähän,
mitä ed. Kalmari totesi, ja oliko se niin, ettei tarvitse
odottaa maakunnallisia kaavoja? Kuitenkin ympäristövaliokunta,
kun se on tämän mietinnön tehnyt, on
painottanut myöskin maakuntakaavan merkitystä ja
sen ohjaavaa roolia, mikä sillä on. Ympäristöministeriön
ohjeethan lähtevät siitä, että maakuntakaavassa
pitää osoittaa parhaiten tuulivoimarakentamiselle sopivat
alueet, ja tämä työ on monessa maakuntaliitossa
menossa. Se ei tosin ole aina yhtä nopeaa kuin esimerkiksi
tämän eduskuntaistunnon eteneminen, mutta kuitenkin
se on menossa ja siinä kuullaan eri näkökulmia,
myöskin ympäristönäkökulmaa.
Muiden kaavojen ja muun muassa maisemasuojelualueiden huomioon ottaminen
on tässä tärkeässä asemassa.
Näin ollen tämä lakiehdotus ei voi
toimia sisällöllisesti niin, että se
unohtaisi maakuntakaavan ohjaavan vaikutuksen. Maakuntakaava on
se vaihe, jolloinka nimenomaan eri näkemykset tulevat huomioon
otetuiksi, ja yksi hyvin tärkeä näkemys
on ympäristövaikuttavuus. Tuulivoimalla pitää olla
yleinen hyväksyntä, ja se saavutetaan niin, että se
sijoitetaan sellaisiin paikkoihin, jotka kansalaisten mielestä sopivat
ja jotka ovat tietysti myös tuuliolosuhteiltaan sellaisia,
että sinne on järkevää sijoittaa
tuulivoimaa. Valiokunta omassa näkökulmassaan
on ottanut esille sellaisina satama-alueet, teollisuusalueet, mutta
myöskin rannikon ulkopuolella offshore-tekniikalla syntyvät
tuulivoimapuistot.
Toinen asia, johonka haluan kiinnittää huomiota,
on uusi 10 a luku, jossa todetaan, että yleiskaava
on tuulivoiman rakennusluvan perusteena, siis rakennusluvan perusteena,
mutta siellä yläpuolella on tietysti se maakuntakaava,
joka ohjaa yleiskaavaa. Tässä luvussa, sen 77 b §:ssä todetaan
kolme kohtaa, joissa nimenomaan painotetaan sitä, että yleiskaavan
pitää olla luonteeltaan riittävä,
jotta se voi ohjata rakentamista, edelleen että suunniteltu
tuulivoimarakentaminen ja muu maankäyttö sopeutuu
maisemaan ja ympäristöön ja kolmanneksi
että tuulivoiman tekninen huolto ja sähkönsiirto
on mahdollista järjestää.
Näin ollen tässä laissakin on ympäristöministeriö tuonut
esiin antaessaan tämän esityksen eduskunnalle — tasavallan
presidentin esittelyssä presidentti on sen antanut — nimenomaan
sen, että maankäytön tulee sopeutua maisemaan
ja ympäristöön. Tässä ovat
nämä kaksi avainsanaa. Näin ollen tässä ei
ole mikään helpotuslaki tuulivoiman rakentamiselle,
mitä ehkä ed. Kalmarin puheenvuoro kuvasi.
Edelleen täytyy huomioida nämä kaksi
painavaa seikkaa, maakuntakaava myös. Samalla tietysti
se pieni helpotus, jos nyt näiden helpotusten suuruudesta
voi puhua, löytyy sieltä, että tämä rakennusluvan
myöntäminen tapahtuu nimenomaan yleiskaavakäsittelyn
perusteella jo käytännössä.
Silloin tietysti yleiskaavakäsittelyn tulee olla mahdollisimman
laajaa, johdonmukaista ja eri näkökulmat huomioivaa.
Valiokunta käsitteli tämän nopeassa aikataulussa,
kuuli kuitenkin kohtuullisen paljon asiantuntijoita, ja näin
ollen tässä mietintö on nyt jaettu yksimielisenä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Yhdyn siihen näkemykseen, sekä valiokunnan mietinnöstä esiin
pulppuavaan että myöskin ed. Tiusasen äsken
julkituomaan, että tuulivoimaloitten täytyy sopia
sille paikalle sekä luonnonsuojelullisin että maisemallisin
perustein, ja sitä ei pidä myöskään
turhaan vaikeuttaa.
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu käytiin nykyistä paljon
seikkaperäisemmin 1987—1991 eduskunnan aikana.
Silloin istui ympäristöministeriön asettamana
erittäin laajapohjainen maankäyttö- ja
rakennuslakiin tähtäävä työryhmä,
jonka jäsenenä olin. Siinä esitin jo
silloin, viitaten siihen tilanteeseen, mikä meillä nyt
viime aikoina tuulivoimaloitten sijoittelussa on ollut ongelmallisena,
että me tarvitsisimme valtakunnan kaavan, johonka on merkitty
tämän laatuiset energiantuotantolaitokset kuten
tuulivoimalat, tuulipuistot, niin että niistä yhdellä kertaa
eduskunta päättää, mikä on
se valtakunnallinen sijoittelu, joka ottaa äsken mainitut
näkökohdat huomioon. Siinä jäin
yksin, mutta sitten, kun työryhmä oli saanut mietintönsä valmiiksi,
sitten yksi sun toinen tuli sanomaan, että itse asiassa
taisit olla aika oikeassa. Nyt parikymmentä vuotta on osoittanut,
että olin aika oikeassa.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä maankäyttö-
ja rakennuslain muuttaminen on varmahan tärkiä asia,
jos ajatellahan tosiaan niin ku ed. Pulliainen sanoo, jotta tuulipuistoja
tarvitahan. Jos kerran tuulimyllyjä laitetahan, ne pitää räätälöödä,
mihinkä ne parhaiten soveltuu. Ja voin väittää,
että vaikka Kurikka on Etelä-Pohjanmaata laakeeta
aakeeta, siel on kuitenki ylin kohta 197,5 metriä merenpinnasta,
alin kohta 40 metriä, eli Kurikkahan on melekosta vuoristoa. Siel
on torettu, että yks alue Kurikan ja Ilimajoen rajalla — sinne
tulis tuollaanen parisenkymmentä tuulimyllyä,
230 metriä korkialle, tuollaselle 140 metriä korkialle
olevalle kukkulalle, vuoriksi niitä meillä sanotaan — soveltuu
erinomaasesti.
Mutta ennen ku tätä ruvetaha viemähän
näin pitkälle, jos tieretähän
pohojalaaset jästipäät, jos tällästä sanontaa
omistansa voi sanoa, niin olis kyllä korrektia ensin mennä niiltä kysymähän, jotta
hyväksyykö ne ne laitteet sinne. Eli tehrähän
tätä alustavasti, pitkäjänteisesti,
saatei ihminen on sellaanen, jotta tuulimyllyt, tuulivoimalat on
hyviä asioita, ku ei vain meirän nurkille tu. Oon
itte kuunnellu muutaman kerran, kun oon mettäs liikkunu,
muun muassa Oloksella. Kyllä sellanen humina sieltä kuuluu,
mutta aika nopiaa siihen, ihan rehellisesti, tottuu. Jotta kehoottasinkin,
ku näitä tuulivoimapuistoja suunnitellahan, tuomahan
hyvissä ajoi sinne paikkakunnalle tietoisuuteen, jotta
ihmiset oppii niin ku adoptoitumahan siihen, mikä on tuleman.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran edellisen edustajan puhetta voin
jatkaa, että kyllähän siellä Etelä-Pohjanmaalla
itsekin melkein kymmenisen vuotta asuin ja olin läänintaitelijana,
tiedän tilanteesta. Kyllä siinä on sen verran
kyllästytty, että siellä aika kova virtaus
on perussuomalaisiin nykyään, kun on nähty,
että niitä vaan tuodaan nykyhallituksen käskyillä (Eduskunnasta:
No, no!) tänne mistään välittämättä.
Sen verran minä otin tämän esille,
vahvistan nimittäin ed. Pulliaisen näkemyksen
täysin. Itse olin aikoinaan sitoutumaton tai "independent", itsenäinen
puheenjohtaja aikoinaan ekologisessa puolueessa, kun olin täällä ekaa
kertaa 1995. Meillä esimerkiksi Eero Paloheimo ja kumppanit
olivat täysin tietoisia tästä raportista,
mitä ed. Pulliainen esitteli, joten nämä ovat
ikivanhoja asioita ja täysin pässinlihaa ja selvää pläkkiä ja mitä kaikkea.
Voisi ruveta tässä olemaan kansanomaisempi, jos
olisi kansaa lähellä eikä pelkästään
kyynisöityneitä kollegoja.
Mutta tosiaan sen verran vielä tuulivoimasta, että onko
tässä nyt sitten enää tolkkua,
koska me muuten aina ihannoimme Tanskaa. Tanskan malli on monessa
meidän esimerkkimme, mutta nykyään tulevaisuusvaliokunnan
jäsenenäkin voin todeta, että Tanskassa
on todella kyllästytty tuulimyllyihin. Ne ovat hirvittävän
kalliita. Ne ovat tulleet aina vaan mielettömämmän
kalliiksi, enemmän ja enemmän kalliiksi, ja todella,
tehottomuus on kaikki, mitä voidaan sanoa. Tavallaan taas
tässä energiapolitiikassa — niin kuin
koko tämä vihreä verouudistus oli jotenkin
jälkijättöinen ja pelkkä hallituksen
rahastuskeino, mutta tässä vielä tämmöisillä vanhanaikaisilla
tempuilla — ollaan todellakin menossa aika pahasti ojasta
allikkoon.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuulivoima ei ole vanhanaikainen temppu.
En tiedä, onko se temppu ollenkaan siitä huolimatta, että jo
hollantilaisilla oli, ja muualla (Ed. Pertti Virtanen: Onko Tanskassa
jotain mätää?) rannikkoalueilla on ollut,
tuulivoimaa kauankin. Mutta nimenomaan ilmasto- ja energiastrategian
näkökulmasta vuoteen 2020 pitäisi olla
6 terawattituntia tuulivoimaa, ja kysymys — ministeri Pekkarinen
onkin pyytänyt puheenvuoron — on se, miten se
saavutetaan.
Tämä ehdotus pyrkii olemaan tietysti mukana edistämässä tätä rakennuslupakäytäntöä,
mutta tähän liittyy myös oma erityisalueensa,
joka tulee mietinnön tekstissä esille. Nimittäin
näiden maisemasuojelualueiden lisäksi, joita on
156 valtakunnallisella tasolla, tämä offshore-tekniikka, se,
että rakennetaan rannikolle rantaviivan ulkopuolelle mereen
tuulivoimaa, vaatii alueen vedenalaisen tilan selvittämisen.
Meillä on menossa tällainen Velmu-ohjelma eli
vedenalaisen meriluonnon monimuotoisuuden inventointiohjelma, ja
sen rahoitus on ollut varsin kitsasta ja heikkoa. Jotta nämä sijoituspaikat
voidaan monipuolisesti myöskin biodiversiteetin näkökulmasta
selvittää, se vaatii rahoitusta ja tämän
Velmu-ohjelman toteuttamista.
Kaikessa asiassa on nousua ja laskua, ja aina kun on ensin nousu,
vaikka tuulivoiman tai perussuomalaisten kannatuksessa, myöhemmin
tulee lasku, ja tämä lasku ainakin tuulivoimahankkeiden
kohdalla toivon mukaan jää varsin väliaikaiseksi.
Meillähän eivät ole nyt Suomessa hankkeet
edenneet niin kuin on pitänyt. Monella muualla alueella,
esimerkiksi Kiinassa, rakennetaan päivässä se,
mikä meillä vuodessa.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! On totta, että Kiinassa rakennetaan
tällä hetkellä ja on jo muutamien viimeistenkin
vuosien aikaan rakennettu aika paljon tuulivoimaa. Monissa muissakin
maissa näin on jo tapahtunut, ja meneillään
on melkoinen rakennusbuumi, kuitenkin niin, että maa ja
maa: kaikki maat eivät nyt ole ihan samassa asemassa. Tuuliolosuhteet
ovat yllättävän paljon, yllättävän
paljon, erilaiset maasta riippuen, maanmuodostuksista ja tuuliolosuhteista
riippuen, ja Suomi nyt ei ole tässä suhteessa
ihan parhaita maita. Eivätkä Suomessa likimainkaan
kaikki alueet uuden Tuuliatlaksenkaan mukaan vedä vertoja
vaikkapa nyt Pohjanmeren tai vaikkapa Itämerenkään
tietyille alueille. Aika kaukana ovat tuuliolosuhteet meillä verrattuna
näihin maihin.
Sitä tärkeämpää on
se, että siellä, missä tuuliolosuhteet
tekevät mahdolliseksi tuulivoiman rakentamisen, niitä esteitä,
ongelmia, mitä on ollut, voidaan mahdollisimman nopeasti
ja sutjakkaasti poistaa, voidaan poistaa esteitä silloin,
kun ne esteet ovat enemmän tai vähemmän
tämmöisiä muodollisia. On toki asiallisiakin
esteitä, maisemallisia ja monia muita sellaisia, jotka
pitää ottaa huomioon, mutta on varmasti paljon
sellaisia ennakkoluuloesteitäkin, joihinka puuttuminen
ja joitten jollakin tavalla pehmeästi päiväjärjestyksestä pois
saaminen on erittäin tärkeä asia.
Halusin tässä vaan kommentoida, että minusta
tämä lakiesitys on yksi niistä välineistä,
jotka kuitenkin edesauttavat nyt tämän 6 terawattitunnin
ja noin 2 000—2 500 megawatin suuruisten tehojen
rakentamisessa edessä olevien 10 vuoden aikaan. Tämä on
erittäin kova haaste, ja nämä ensimmäiset
kokemukset siitä, kun eri toimijat ovat lähteneet
liikkeelle taakse jääneen puolen vuoden aikaan,
ovat osoittaneet, että monia, monia ongelmia on edessä.
Ja jos kaavallisin kysymyksin voidaan auttaa, niin kuin tässä nyt voidaan,
kun yleiskaavan käyttömahdollisuus rakennusluvan
perusteena tehdään mahdolliseksi, kun tällä vähän
autetaan, niin tämä kaikki on ihan oikeaan suuntaan
tätä asiaa vievää.
Minäkin korostan sitä seikkaa, että maakuntakaava
kuitenkin edelleenkin pysyy ohjaavana kaavana myös tämän
yleiskaavoituksen ja sille rakentuvan rakennusluvan osalta, että vallattomuuteen
tässä ei ollenkaan mennä. Joustavoitetaan
tilannetta, ja se on tavattoman hyvä.
Vielä en malta olla sitä sanomatta, että monien
muiden seikkojen — ei niinkään kaavoituksellisten
seikkojen, vaan myöskin tällaisten ympäristönsuojelullisten
asioitten — kohtuudella ja järjellisesti huomioon
ottaminen on nyt näitten hankkeitten eteenpäinviemisessä tärkeä asia.
On törmätty tilanteisiin, että jos merikotka
on monen, monen viime vuoden aikaan näkynyt joillakin alueilla,
niihin on nyt sitten piirretty eräiden toimijoiden toimesta
monen kilometrin ruudut. Ja jokainen ymmärtää,
että kun merikotkia alkaa Pohjolassa olla todella paljon,
niin niitä ruutuja, jonneka ei sitten lainkaan pääsisi,
alkaa olla tuolla rannikkoalueilla vieri vieressä ja se
vaikeuttaa näiden puistojen tai yksittäisten tuulimyllyjen
rakentamista semmoisille järjellisillekin alueille. Nyt
yritetään saada semmoinen järjellinen
yhteisymmärrys ympäristöjärjestöjen,
luonnonsuojelujärjestöjen, ympäristöhallinnon
ja tuulivoimarakentajien kesken, että löytyy sopu,
kirkko keskelle kylää, sillä tavalla
keskelle kylää, että se turvaa paitsi
biodiversiteetin myöskin luonnon monimuotoisuuden ja näitten
suojelua tarvitsevien lintujen ja muiden mahdollisuudet elellä täällä meillä.
Mitä merikotkiin tulee, niin niistä ei muuten enää ole
maailmassa pulaa. Jos menee tuonne Norjan rannikolle, niin näkee,
että niitä on muuten pilvin pimein siellä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämän puheenvuoron pyysin
ed. Pertti Virtasen puheenvuoron johdosta, ja syy on se, että hän
leimasi täydellisesti humpuukiksi koko tuulivoimarakentamisen
ja tuulivoimalla energian tuottamisen. Siis toisin sanoen hän
katsoo, että esimerkiksi Tanskassa, kun neljäsosa
sähköstä tuotetaan tuulivoimaloilla,
se on humpuukia, se on väärin. Kun Perämeren
rannikolle Iistä ja Kuivaniemestä Haukiputaan
edustalle, Oulunsalon edustalle, Hailuotoon, Raaheen rakennettiin
tuulipuistoja, niistä tehtiin erinomaisen perusteellinen
kartoitus. Niille hankittiin ympäristöselvitykset
ja kaikki muut, eikä niistä minkäänlaisia
humpuuki- tai tuholaitoksia ole tullut. Elikkä minä ymmärrän,
että perussuomalaisilla on jollakin tavalla hätä siitä,
että kannatuksen nousu on ollut liian hidasta, mutta joku
tolkku siinäkin pitää olla.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä nyt viherpopulismi jytäsi
tai jylläsi, koska en kyllä käyttänyt
minkäänlaisia humpuuki-sanoja enkä muuta
vastaavaa. Ainoa, mitä sanoin tulevaisuusvaliokunnan edustajana,
kun mainitsin Tanskan, oli, että tuulivoimalat ovat tulleet
yllättävän ja hurjan kalliiksi ja Tanska
on tällä hetkellä vetämässä sitä linjaa,
ettei missään nimessä enää enempää rakenneta,
ja on tavallaan hyvin pitkälle ongelmissa koko tuulimyllysysteeminsä kanssa.
Tosiaan vielä sen verran sanoisin tästä tulevaisuuden
energiasta, että en paljon kuuntelisi tuommoisia puheita
ja leimauksia hallitukselta, joka unohtaa kokonaan aurinkovoiman
ja aurinkoenergian selonteostaan näissä asioissa,
vaikka Saksassa, jota me muuten ihailemme, on tosiaan tähän
satsattu ja todella paljon.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti ed. Pertti Virtaselle kaksi
näkökohtaa.
Ensinnäkin, Tanska ei ole tehnyt täyskäännöstä tässä asiassa,
(Ed. Pertti Virtanen: Ei ole täyskäännös!)
päinvastoin, ja taloudellisin perustein. Ja aurinkokennohomma
on ihan hauska homma, mutta se sitten vasta kalliiksi tulee sellaisten energiamäärien
keräämisessä, joista tässä on
kysymys.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Haluaisin perussuomalaisille huomauttaa, että jo
hyvin varhaiset perussuomalaiset käyttivät tuulivoimaa.
Tuulimyllyjä oli tässäkin maassa maaseudulla
erittäin paljon. Ehkä se on teille tamperelaisille
vieras asia ja te ette tunne tätä taustaa. Hollannissa
on käytetty tuulimyllyjä satoja, satoja vuosia,
semmoiset perushollantilaiset, ja näinhän sen
pitää ollakin.
Epäilen myöskin teidän tietojanne
Tanskasta. Täällä on tulevaisuusvaliokunnan
puheenjohtaja paikalla, ja olisi kyllä mielenkiintoista
kuulla, onko tulevaisuusvaliokunta tullut tämmöiseen johtopäätökseen,
että Tanska on väärällä tiellä. Epäilen.
Epäilen täysin. Mitä minun tietoni ovat, niin
ne ovat ihan toiset.
Tälle nykyiselle linjalle tarvitaan monenlaista vaihtoehtoista
energiaa. Tästä perussuomalaisten linjauksestahan
tulee lopulta se johtopäätös, että ei
kuin lisää kivihiiltä ja öljyä.
Mikä se muu vaihtoehto teillä on, koska ymmärsin,
että myös te äänestitte ydinvoimaa
vastaan täällä eduskunnan käsittelyssä lähes
koko ryhmänä? Pitäähän joku
vaihtoehto olla.
Minä pidän tärkeänä,
että ihmisiä kuullaan ja katsotaan oikeat paikat,
totta kai, ja tämä lainsäädäntö,
mikä nyt on käsittelyssä, edistää joustavuutta
ja nopeuttaa varmaan prosesseja. Käy vähän
kateeksi Ruotsia, arvoisa ed. Pertti Virtanen, siellä kun
ensin keskustellaan ja sitten ruvetaan toimiin. Luulajan eteläpuolelle,
vähän matkaa Luulajasta, on tulossa erittäin
iso tuulivoimakeskus: 1 111 tuulimyllyä siihen
aiotaan rakentaa. Sen tyyppistä sen pitää olla:
vahvasti ja keskitetystikin sitten, kun liikkeelle lähdetään.
Näillä teidän opeillanne päädytään
todella vain siihen, että öljyä ja kivihiiltä ulkomailta
tähän maahan. En usko, että perussuomalaiset
sellaista kannattavat tässä maassa.
Puhemies:
Nyt haluan muistuttaa, että tällä kertaa
keskustelun kohteena on ehdotus, joka koskee siis rakennuslupien
myöntämisen perustumista aikaisempaa laajemmin
yleiskaavoitukseen.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä on tietysti, anteeksi
vaan, rönsyylly vähän, mutta haluaisin
vielä tähän kiinnittää huomiota.
Nämä tuulimyllythän tuloo hirmu kalliiksi
rakentaa. Tämähän on karu totuus. Ja
tietyllaanen episori on siinäki, jotta kun Norja pystyy
täysin vesivoimalla sähkön tuottamahan,
ja pitkältä osin Ruottiki, niin siinä vaihees,
ku Tanskas tuuloo lujaa, ruottalaaset ja norjalaaset pistää tuotannon
sillä lailla säppihin, jotta ne pystyy yli tuotannon
ostamahan Tanskasta ittelle halavalla. Että kyllä tämä tuulivoima
osittain silimänkääntötemppu on.
En oo tätä vastahan, mutta pitää nyt
tehrä tietyt laskelmat, ennenkö tätä ruvetahan
oikeen torella prääsäämähän.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän erittäin hyvänä tätä esitystä,
ja se helpottaa tuulivoiman lisäämistä,
koska tuulienergialla on varsin hyvä menekki kansan parissa
tällä hetkellä, olkoonkin, että energiakakusta
tuulivoiman osuus on pieni. Mutta hallituksen esitys edistää energiantuotantomuotojen
monimuotoisuutta. Se on siis vain osa tästä koko
paketista.
Esitys on siis hyvä ele ja askel kohti suurempaa energiaomavaraisuutta.
Sähköomavaraisiahan me voimme olla, se on ihan
realistinen tavoite, mutta se, että olisimme täysin
energiaomavaraisia Suomessa, ei mielestäni ole realistinen
tavoite. Mutta aina mitä suurempi omavaraisuus, sen parempi,
ja varsinkin nyt, kun näemme, mikä tämänhetkinen
lumitilanne on, on sitä parempi, mitä enemmän
voimme tuottaa itse energiaa. Sitten pitää pitää myös
huoli siitä, että on toimintavarmuus ja mahdollisuus
tuottaa energiaa, että ne ovat mahdollisimman nopeasti
käytettävissä, otettavissa käyttöön,
muun muassa kaavoituksen avulla.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran vastaan tuohon äskeiseen,
että on pakko myöntää, ettei
meikäläinenkään mitään
voi ed. Tennilän kaltaiselle mestaripopulismille, joka kumpuaa
syvästä stalinismin, harhauttamisen ja vääristelyn
ja perversioinnin perinteestä, kun hän väittää,
että väitin tulevaisuusvaliokunnasta tämmöisiä.
Minä sanoin, että tulevaisuusvaliokunnan edustajana
katson tulevaisuuteen. Luen jatkuvasti Tieteen Kuvalehteä,
olen saanut kaikki nämä Tanskan jutut sieltä.
Menkää kirjastoon lukemaan muutkin edustajat,
niin tiedätte, mitä ajatellaan näistä asioista.
En missään nimessä ole tuomassa tänne
mitään kivihiiltä tai jotain muuta vastaavaa,
ed. Tennilän juttuja, niin kuin hän hyvin tietää,
mutta kun on tottunut puhumaan pehmeitä, leimaamaan toisia,
niin on aikakin jäädä jo seniliteetinkin
takia, joittenkin muittenkin ehkä, täältä eduskunnasta
pois.
Puhemies:
Hetkinen, ed. Pertti Virtanen, muistakaa nyt kunnioittava puhetyyli.
No, ei hänkään kunnioittanut minun mielipidettäni
mitenkään. Mutta sanoin, että muidenkin
voisi ajatella, että en kohdistanut tätä ed.
Tennilään. (Ed. Nurmi: Tosi törkeetä!) — No,
tuommoinen yleisilmaisu on olemassa, tiedän sattumalta
alan ihmisenä, että se ei ole mikään
luokitus. Vai voisiko puhua vanhuuden höperyydestä?
(Ed. Nurmi: Todella törkeätä!)
Puhemies:
Tuo nyt ei liity tähän käsiteltävään asiaan
enää ollenkaan.
No, sen verran liittyy, että kun puhuttiin siitä,
että Ruotsinmaalla rakennetaan jotain jättivoimalaa,
niin tutkimusten mukaan Ruotsin rannikolla tuulee. Se koko ranta
on paljon tuuliherkempi kuin Suomen rannikko, arvoisa puhemies,
että sinne voi rakentaa niitä jättituulivoimaloita,
koska siellä on tuulen hyötysuhde parempi. Joku
insinööri täällä, vaikka
ed. Matikainen-Kallström, voi todistaa tämän
asian.
Jotenkin minusta on todella siis, on vaikea käyttää sanoja,
kun kuuntelee ed. Tennilän kaltaisia juttuja. Te kaikki
tiedätte, mitä hän puhuu, mutta sitten
te olette valmiina haukkana hyökkäämään
minun kimppuuni, kun minä vastaan tähän
asiaan, kun te tiedätte, että tästä saa
irtopisteitä helposti. (Ed. Tiura: Asiaan, hei, siihen
me puututaan!) Elikkä on todella ymmärrettävää, minkä takia
moni lähtee täältä pois kesken
kauden, koska tässä minun ympärilläni
esimerkiksi vihreät, jotka ymmärtävät
inhimillisesti ihmisiä, ovat koko ajan minun kimpussani
tässä nalkuttamassa. — Saako, arvoisa
puhemies, käyttää nalkuttaa-verbiä?
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! En malta olla sanomatta, kun näistä tuulivoimaloista
tässä ollaan niin innostuneita, että samaan aikaan
tutkitaan aivan erilaista lähestymistapaa tuulivoiman talteenottoon,
sellaiseen, joka pohjautuu spiraaliin, jossa on näitä luonnonhaittoja selvästi
vähemmän. Se parhaimmillaan voitaisiin upottaa
linkkimastoihin, jolloin maisemalliset arvot säilyisivät
selvästi parempina kuin näissä perinteisissä.
Myös joitain teknisiä ongelmia on, mutta veikkaan,
että viiden vuoden kuluessa nämä tulevat
markkinoille, ja saattaa olla Suomen kannalta ihan hyvä,
ettei tässä liian innokkaita olla näitä perinteisiä tuulivoimaloita
maisemaan sijoittamaan.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä tuuliatlaksessahan
käydään läpi ne alueet, jotka
soveltuvat meillä parhaiten tuulivoiman rakentamiseen.
Tarkoitus on, että niitä alueita sitten tulevaisuudessa
tultaisiin hyödyntämään.
Suomihan on sitoutunut vuoteen 2020 mennessä rakentamaan
2 000 megawattia tuulivoimalla uusiutuvaa energiaa, ja
tästä sitoumuksesta Suomi pitää kiinni.
Tämä 2 000 megawattiahan perustuu siihen,
että nykyinen siirtoverkko kestää tämän
2 000 megawatin tuulivoiman, koska tuulivoimalla tuotettu
energiahan on tällaista pyrskäyksellistä energiaa.
Mutta mitkä ovat tulevaisuusvaliokunnan linjaukset
sitten aina vuoteen 2050 asti, niin siinä tuulivoima toki
on hyvin vahvasti meillä yhtenä uusiutuvana energiamuotona
mukana, aivan kuten muutkin. Hyvin tarkasti siihen on valiokunnan
osalta perehdytty ja tätä puolta läpikäyty. Kaiken
kaikkiaan tämä tuulivoimakysymys on sen kaltainen,
että siitähän käydään
keskustelua, onko tämä tuulivoimalla tuotettu
sähkö sitten kalliimpaa sähköä verrattuna
muuhun sähköön. Kysehän on hyvin
pitkälti siitä siirtoverkosta ja sen kapasiteetista
myöskin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Se, mitä ed. Lehti totesi uudesta
tuulivoimateknologiasta ja sen hyödyntämistavasta,
on osa tätä keskustelua ja tuulivoiman lisäämistä.
Tämä ala kehittyy, se on selvä. Mielestäni
ed. Tennilä hyvällä tavalla kertoi nimenomaan
Perämeren alueen tilanteesta, mainitsi ne kunnat. On syytä todeta myös,
kun täällä on ed. Pulliainen Pohjois-Pohjanmaalta,
että nimenomaan maakuntakaavoissa Perämeren alueella
on osoitettu koko joukko tuulivoiman rakentamisalueita, myöskin
offshore-alueita, ja on tärkeätä nimenomaan
edetä myös maakuntakaavatasolla. Niin kuin totesimme,
se ohjaa yleiskaavaa.
Valiokunnan mietinnössä todetaan eräs
yksityiskohta Pohjanmaalta, ja kuulimme siinä asiantuntijoita.
Nimittäin Pohjanmaalla on ilmennyt sen vanhaa isojakopohjaista
sarkajakotyyppistä tilusjärjestelmää koskeva
ongelma. Siellä nämä sarkajaon sarat
ovat niin kapeita, että tuulivoiman rakentaminen yhdelle
tällaiselle sarkajakoyksikölle vaikuttaa naapurisarkojen
omistajien asemaan, ja tähän valiokunta kiinnittää huomiota,
jolloinka tulee huomioitavaksi ne haitat, mitä eittämättä tuulivoimalaan
paikallisesti liittyy. Muutenhan se on todella hieno tapa tuottaa
energiaa, se on pääomavaltainen silloin, kun se
rakennetaan, mutta sen käyttökustannukset ovat nolla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan. Ensinnäkin kun
tästä maakuntakaavasta ja yleiskaavasta on puhe,
niin maakuntakaavan moderni versio Pohjois-Pohjanmaalla ottaa tämmöiset
alueet huomioon, ja niissä on tehty selvä kartoitus,
pitkän aikavälin kartoitus, ja niinhän
se pitää hoitaakin.
Sitten ed. Lehdelle ilmoitan vaan, että Oulussa on
jo spiraalituulivoimaprototyyppiyksiköitä käytössä,
niin että kyllä se siitä etenee.
Yleiskeskustelu päättyi.