Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä oleva
oikeusapulaki on hyvin tärkeä uudistus. Meillä on
pitkään, useita vuosia, käyty julkista
keskustelua ja täällä eduskunnassakin
lukuisia kysymyksiä ja aloitteita tehty asiasta, joka koskee
oikeusavun ja oikeudenkäynnin kustannusten jakautumista.
On tosiasia ollut se, että vain köyhät
ja toisaalta vain hyvin varakkaat ovat voineet oikeutta hakea. Vähänkin
epävarmassa tilanteessa niin sanotun keskituloisen on ollut
riski lähteä oikeudenkäyntiin oikeuksiensa
peräämiseksi. Oikeusapu on tähän asti
kattanut vain noin 44 prosenttia kotitalouksista. Se on varsin vähän,
kun ajatellaan, kuinka tärkeästä laillisen
yhteiskunnan osa-alueesta on tässä kysymys.
Tällä uudistuksella julkista oikeusapua laajennetaan
siten, että sen piiriin arvioidaan pääsevän kolme
neljäsosaa kotitalouksista, ei siis vieläkään
kaikki. Mutta toisaalta tulorajat aina, kun niukkoja voimavaroja
jaetaan, on asetettava johonkin kohtaan. Ei tietysti ole ihan kohtuutonta, että kaikkein
varakkaimmat joutuvat itse kustantamaan edelleenkin oikeudenkäyntinsä,
ja tähän tämä johtaa edelleenkin.
Uudistus on siis hyvin tervetullut, ja siitä on lausuttava
hallitukselle kiitos, että näin tapahtuu. Tässähän
nykyinen julkinen oikeusapu ja maksuton oikeudenkäyntijärjestelmä yhdistetään
ja korvataan yhdellä oikeusapujärjestelmällä,
joka toimii valtion varoin.
Ensimmäisessä käsittelyssä,
jossa en päässyt puheenvuoroa pitämään,
käytiin yksityiskohtia läpi, niin kuin siinä käsittelyssä pitää,
ja hylättiin ne muutamat muutosehdotukset, joita teimme
tähän lakiesitykseen ja jotka muutokset ilmenevät vastalauseista.
Ne olisivat toki parantaneet tätä uudistusta huomattavasti.
Kun esimerkiksi Asianajajaliittoon kuuluvien tietynlaista etuoikeutta olisi
vähennetty, supistettu, se olisi ollut tervetullut tapahtuma
tässä yhteydessä. Mutta näin
ei tapahtunut, eikä se tietysti ole mikään
valtavan suuri vahinko, että ne eivät tulleet
hyväksytyiksi.
Toisaalta tässä nyt niin sanotut kouluttamattomat
asiamiehet menettävät kelpoisuutensa tuomioistuimissa
hoitaa asianajotehtäviä. Tähän
on esimerkiksi eduskunnan oikeusasiamies Lehtimaja kiinnittänyt
huomiota, ja myös oikeusistuinten edustajat ovat todenneet,
että jotkut maallikkoavustajat ovat tuottaneet päämiehilleen enemmän
vahinkoa kuin hyötyä. Ehkä tämä viesti
on syytä ottaa vakavasti ja näin sitten edetä, kuin
mihin tässä päädyttiin. Valiokunta
pitkään asiaa pohti ja selvitti ja tuli siihen
tulokseen, että näin on syytä menetellä.
Oikeudenkäynnit tuomioistuimissa ovat menneet monimutkaisiksi, lainsäädäntö on
vaikeaa, on kansainvälisiä vaikutteita jne., jolloin
on sekä prosessin kulun että lopputuloksen kannalta
hyvä, että siellä sellaiset henkilöt
ovat enimmäkseen äänessä, jotka
tuntevat asiat, ja näin voidaan saada oikeus toteutumaan
mahdollisimman hyvin.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietintöön on
kirjattu kaksi lausumaehdotusta. Nämä ovat siis
koko valiokunnan yksimielisiä ehdotuksia. Haluan ne tässä kuitenkin
nostaa hieman esille, etteivät ne jää ikään
kuin unohduksiin. Toki ne menevät eduskunnan vastauksessa
hallituksen tietoon ja sitä kautta tulevat hallituksen
kertomusten mukana aina eduskuntaan selvitettäviksi, vaikken
näistä mitään mainitsisikaan.
Kuitenkin totean, että valiokunta ensimmäisessä lausumaehdotuksessaan
edellyttää, että "järjestetään
asianmukainen seuranta uudistuksen oikeuspoliittisten tavoitteiden
toteutumisesta ja kustannusvaikutuksista sekä arvioidaan
ulkoprosessuaalisia asioita koskevan rajauksen tarpeellisuutta".
Tämän tyyppisen ja näin perustavaa laatua
olevan uudistuksen osalta tällainen seuranta on paikallaan
ja tärkeää. Erityisesti oikeuspoliittiset
tavoitteet eli kansalaisten mahdollisimman tasavertainen mahdollisuus
saada oikeusapua ja sitä kautta oikeusturvaa on todella tärkeä asia,
jota eduskunnan tulee tarkoin seurata. Näin ollen hallituksen
on syytä sitä myös seurata ja siitä raportoida
eduskunnalle.
Kustannusvaikutukset on arvioitu suhteellisen vähäisiksi.
Vaikka viime aikoina kaikki oikeusapuun varatutkaan määrärahat
eivät ole kuluneet ja kustannukset eivät ole enää nousseet, niin
kuin aikaisempina vuosina nousivat, niin nyt kuitenkin, kun tämä toiminta
laajenee, se saattaa johtaa myös siihen, kun valtio entistä enemmän maksaa
oikeudenkäyntikuluja, että herkkyys lähteä oikeudenkäynteihin
myös saattaa lisääntyä. Toisaalta
totean, että omavastuuosuus hillitsee sitä, ja
tämä on prosentuaalinen malli, jolloin tämä on
osaltaan hillitsevä malli, jonka hallitus on valinnut ja
joka on minusta viisas valinta. Mutta siitä huolimatta,
että tällaisia tekijöitä on, kustannukset
saattavat nousta sekä oikeusaputoimistoissa että myös
lähinnä käräjäoikeuksissa, miksei
hovioikeuksissakin, sen tähden että tulee enemmän
juttuja ja ruuhkaa ja tarvitaan henkilökuntaa jne. entistä enemmän
niitä ratkomaan. Tässä mielessä kustannusvaikutusten
seuranta on myös paikallaan.
Ulkoprosessuaalisten asioiden rajaus aiheutti paljon keskustelua.
Sen selvittäminen ja sen mahdollisesti edellyttämät
muutokset, laajentaminen tältä osin, on syytä selvittää lähiaikoina, kun
saadaan kokemuksia uudistuksesta.
Arvoisa puhemies! Valiokunta esittää toista lausumaa,
jossa edellytetään, että "seurataan valtion
oikeusaputoimistojen työmäärän
kehitystä ja palveluiden alueellista saatavuutta, huolehditaan ammattitaitoisen
henkilökunnan riittävyydestä ja sen asianmukaisesta
palkkauksesta". Tähän oli pyrkimystä saada
myös kilpailunvääristymiä aiheuttavien
tekijöiden seuranta, mutta sitä eivät kaikki
valiokunnassa hyväksyneet, ja silloin jätimme
sen yksimielisesti pois. Arvonlisäverojärjestelmähän
"rankaisee" yksityisiä oikeusaputoimistoja, mutta samaa
rasitetta ei ole valtion oikeusaputoimistoilla.
Tässä ponnessa on tietysti työmäärän
kehitys ja palveluiden alueellinen saatavuus todella tärkeitä asioita.
On tärkeää, kun alueellinen kehitys meillä on
näin hirvittävän huono kuin tällä hetkellä on
ja kun tässä yhteydessä esityksestäni
tähän lisättiin alueellisen saatavuuden
seurannan velvoite, että siitä myös pidetään
huolta. Yksityisiä oikeusaputoimistoja ei pienemmillä maaseutupaikkakunnilla
ole, jolloin se on valtion toiminnan varassa, ja silloin saatavuuden
turvaaminen on todella tärkeä asia kansalaisten
yhdenvertaisen kohtelun turvaamiseksi.
Edelleen valiokunta otti henkilökunnan riittävyyteen
ja sen palkkaukseen kantaa ja kantoi siitä huolta. On syytä yleensä menetellä niin,
että eduskunta ei lähde yksittäisten
ammattikuntien palkkaneuvotteluja vauhdittamaan kovin helposti,
mutta henkilökunnan riittävyydestä ja
sen laadusta huolehtiminen on tärkeää,
ja yksi tekijä siinä on palkkauksesta huolen kantaminen.
Nämä ponnet ovat mielestäni hyvin
tärkeitä tässä kokonaisuudessa
ja ne nostavat esille, ainakin toivon niin, niitä ongelmia,
mitä tähän järjestelmään
vielä jäi.
Juha Karpio /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys laiksi oikeusaputoimistoista on
sinänsä aivan hyvä. Kuten ed. Kankaanniemikin
totesi jo, on syytä antaa kyllä myöskin
hallitukselle tunnustusta, että lakiesitys on saatu tuotua
tänne.
Hyvää lakiesityksessä on ennen kaikkea myöskin
se, että oikeusavun mahdollisuus laajenee myös
keskituloisiin. Kun nyt esitys toteutuu, noin 70 prosenttia kansalaisista
periaatteessa voi päästä oikeusavun piiriin.
Kuten jo monesti viime vuosina olemme todenneet, nimenomaan keskituloiset
ovat olleet väliinputoajan asemassa, kun täysin
varattomat ovat maksuttoman oikeudenkäynnin nojalla voineet
saada oikeutta ja tietenkin henkilöt, joilla on riittävästi
varallisuutta, ovat voineet hoitaa oman oikeusturvansa.
On myöskin tosiasia, että viime vuosina maksuttoman
oikeudenkäynnin kustannukset ovat huomattavasti nousseet
vuosittain, joten tässä myöskin on aivan
aiheellista kiinnittää huomiota siihen, kuinka
ne pidetään hallinnassa. Minusta tämä lakiesitys,
kun se toteutuu — ja kun otetaan huomioon, että valtion
oikeusaputoimistot tulevat tulevaisuudessa hoitamaan ennen kaikkea
ulkoprosessuaaliset asiat — tulee siinä mielessä oikeudenkäyntikustannuksia
hillitsemään.
Myönnän myöskin sen, että asia
ei ole aivan yksioikoinen ulkoprosessuaalisten asioitten suhteen.
Otettakoon esimerkkinä vaikka henkilö, joka käy
valtiota vastaan eläkeasioissaan oikeutta ja joutuu silloin
turvautumaan oikeusaputoimistoihin, joissa oikeusavustajat ovat
valtion palkkaamia virkamiehiä. On kieltämättä omituista,
että silloin oikeusaputoimistot riitelevät valtiota
vastaan. Eli lakivaliokunnan mietinnössäkin todetaan,
että on syytä seurata uudistuksen vaikutuksia.
Tarpeen mukaan, mikäli epäkohtia todetaan, niin
kuin varmasti myöskin ulkoprosessuaalisten asioitten kohdalla
voi tapahtua, niihin palataan myöhemmin.
Ed. Kankaanniemi otti myöskin aiheellisesti esille
alueellisen saatavuuden ja sen, kuinka eri puolilla Suomea nyt kansalaiset
voivat käyttää tätä kansalaisoikeuttaan
ja saada myöskin oikeusapua syrjäseudulla, missä esimerkiksi
kulkuyhteydet oikeusaputoimistoon voivat olla heikot. Onko silloin
mahdollisuus asianajajan antaa apua, mikäli oikeusaputoimiston
palvelut eivät ole riittävän hyvin saatavilla?
Mietintöön sisältyy myöskin
keskustan tekemä vastalause. En ole aivan varma, kuinka
vakavasti tämä on tehty. Toisaalta vastalauseessa
on sinänsä myöskin perää:
Mikäli on kyseessä taparikollinen, joka ei missään
vaiheessa ota opikseen ja jatkuvasti saa oikeusapua joko asianajajan
tai muun avustajan suhteen, ja kustannukset valtiolle tulevat nousemaan
huomattavan suuriksi, voitaisiinko sitä rajoittaa? Siinä kuitenkin
tulevat ihmisoikeuskysymykset kyseeseen. Minusta lakiesityksessä on
hyvää myöskin se, että oikeudella
on entistä laajempi harkintavalta katsoa, annetaanko oikeusapua
vai ei, joten pidän aivan selvänä, että vastalause
tulee täällä hylätyksi.
Keskustelu päättyy.