25) Hallituksen esitys työvoimapolitiikan uudistuksen
jatkamiseen liittyväksi lainsäädännöksi
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Lakiesityksen ensimmäisessä käsittelyssä täällä käytiin
jo perusteellista keskustelua. Tässä yhteydessä haluan
todeta, että työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta
teki erittäin hyvää työtä ja
sai oleellisia korjauksia ja parannuksia tähän
hallituksen esitykseen. Siitä huolimatta haluan tässä yhteydessä vielä käyttää puheenvuoron,
koska itselläni on tässä mietintöön
liitetty vastalause ja siellä kaksi lausumaehdotusta, jotka
esitän hyväksyttäväksi. Mutta
ennen sitä joitain perusteluja.
Totean sen, että valiokunta on todella monessa yhteydessä kiinnittänyt
huomiota siihen, että pitkäaikaistyöttömyys
on edelleenkin vakava huolenaihe, se on huolestuttavan korkealla
tasolla, ja konkreettisesti on voitu todeta, että toimivia
ratkaisuja ei ole löytynyt. Monien nykyistenkin tukimuotojen
kohdalla on se ongelma, että työtön on
jo, kun näitä tukimuotoja tarjotaan pitkäaikaistyöttömälle,
ehtinyt passivoitua ja osittain jo syrjäytyä,
ennen kuin nuo tarpeelliset tukitoimet tavoittavat häntä.
Näin ollen kaikkein keskeisin huoli on juuri se, miten
jokaiselle pitkäaikaistyöttömälle
haetaan ja löytyy sellainen yksilöllinen ratkaisu,
että nuo ratkaisut toimisivat ja auttaisivat työtöntä elämänsyrjään
ja pystyttäisiin katkaisemaan pitkäaikaistyöttömyys.
Silloin ne esitykset, mitä tässä on
tehty työnhakusuunnitelman osalta, ovat todella hyviä ja työelämän
valmennuskysymyksen tehostaminen on erittäin keskeinen
asia tässä, mutta nämä eivät
vielä ole riittäviä.
Kaksi asiaa: Ensin työttömyysturvan ja lyhyiden
työsuhteiden yhteensovittaminen. Mielestäni lyhyiden
työsuhteiden solmimisen esteenä on usein byrokratia
ja lyhytaikaista työsuhdetta on sitä vaikeampi
solmia, mitä enemmän työntekijän
eläminen on sosiaaliturvan varassa eli riippuvaista sosiaaliturvasta.
Kuitenkin juuri näiden henkilöiden kohdalla on
erityisen tärkeää löytää lyhytaikainenkin
työsuhde, jotta myöhemmin saattaisi poikia pysyvämpi
toimeentulon lähde. Työttömyysturvan
ja työtulon yhteensovittamisen tarkkailujakson näin
ollen pitäisi olla lyhytaikaisten työsuhteiden
osalta viikon mittainen. Ajattelen, että tällainen
yhden päivän kestävä työsuhde
ei olennaisesti hidastaisi työttömyysturvan maksamista,
ja työnantajan palkkatodistuksen viipyessä työttömyyskorvaus
voitaisiin maksaa kokonaan työttömyysviikoilta
ja soviteltu päiväraha vasta sitten, kun asianmukainen palkkatodistus
olisi käytettävissä. Tällainen
viikon mittainen yhteensovittelu- tai tarkkailujakso suosisi yritteliästä työnhakijaa
ja kannustaisi häntä itseäänkin
aktiivisuuteen. Tähän olen tehnyt siis tämän
ensimmäisen lausumaehdotuksen, jonka ehdotan hyväksyttäväksi:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin viikoittaisen tarkkailujakson saamiseksi
työttömyysturvan maksamiseen, kun työtön
solmii lyhytkestoisia työsuhteita."
Toinen asia, johon olen vastalauseessa puuttunut, on työpaikan
takaaminen työttömälle puolen vuoden
työttömyyden jälkeen. On hyvin yleistä se,
että jo puolen vuoden työttömyyden jälkeen
työtön on etääntynyt työelämästä ja
hänen on vaikea löytää itse
aktiivisesti työtä. Tiedämme, että työvoimatoimistoissa
oli lokakuun lopussa 288 700 työtöntä työnhakijaa
ja lokakuun lopussa yli vuoden yhtäjaksoisesti työttömänä olleita
vielä 79 100. Yli kaksi vuotta yhtäjaksoisesti
työttömänä olleita näistä oli
37 600. Vaikka työttömien määrä on
hieman laskenut vuodentakaisesta, silti on kyse suuresta joukosta ihmisiä,
jotka ovat pitkään olleet työttömänä.
Se heijastuu heidän arkeensa ja toimeentuloonsa. Suomen
perustuslainkin mukaan julkisen vallan on edistettävä kaikin
tavoin työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan
jokaiselle oikeus työhön.
Nykyisten tukityöllistämiskeinojen ongelmana
on todella, niin kuin moneen kertaan olen tässä sanonut,
että työtön ehtii passivoitua ja syrjäytyä,
ennen kuin nuo tukitoimet hänet tavoittavat. Siksi tulisi
kehittää toimivampia ratkaisuja, jotta ei syrjäytymistä tapahtuisi.
Erityisesti haastetta tulee heittää siitä,
että osapäiväinenkin työpaikka
on mahdollinen. Tästä heitän haastetta
valtion, kuntien ja yritysten suuntaan. Näiden tahojen
yhteistoimin tulee löytää tehokkaampia
ratkaisuja, jotta voidaan estää työmarkkinoilta
syrjäytymistä ja edistää todella
työmarkkinoille palaamista. Näin ollen vastalauseessani
on toinen lausumaehdotus, jonka ehdotan hyväksyttäväksi:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin työpaikan takaamiseksi työttömälle puolen
vuoden työttömyyden jälkeen valtion, kuntien
ja yritysten yhteisvoimin."
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta
on tehnyt ihan hyvää työtä etsittäessä pitkäaikaistyöttömien
tukitoimenpiteitä, mutta kuten ed. Leea Hiltunen toi esille,
erityisesti on kyse tukitoimenpiteiden toimivuudesta ja siitä,
millä tavalla ne täsmäävät
ja tavoittavat juuri ne ongelmat, mitä pitkäaikaistyöttömillä on
eri tilanteissaan.
Kannatan näitä kahta lausumaehdotusta, jotka vastalauseessa
ovat ja niiden sisältöä, sekä viikoittaisen
tarkkailujakson saamista työttömyysturvan maksamiseen
että sitä, että "Eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin työpaikan
takaamiseksi työttömälle puolen vuoden
työttömyyden jälkeen valtion, kuntien
tai yritysten yhteisvoimin".
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tästä aiheesta voisi
pitää pitkätkin puheet, mutta näyttää salissa
olevan sen verran vähän porukkaa, että pidetään
sen mukaiset puheet.
Työttömien asiat sinällään
ovat olleet monesti esillä, ja tässä lakiesityksessä olin
yhtenä allekirjoittajana vastalauseen osalta, mutta en
yhtynyt ponsiesityksiin siinä mielessä, koska
sovitellun päivärahan osalta sosiaalipaketissahan
on, joka kolmikannassa on neuvoteltu ja tulee voimaan aikanaan,
kun eduskuntaan lait tulevat, esitetty kahden viikon tarkastelujaksoa.
Olisin kyllä yhtynyt ed. Leea Hiltusen vastalauseeseen.
Tässä on esitetty sellaista mallia, palaamista
90-luvun alun tilanteeseen, jossa sinä päivänä,
kun ihminen oli työtön, hän sai työttömyyskorvausta,
ja kun oli työssä, sai palkkaa. Tämä sovittelu
on kaiken kaikkiaan aika mutkikas ja sinällään
hankala järjestelmä. Se lisäsi byrokratiaa
hirveän paljon, ja tämä ei tälläkään
korjaudu vielä.
Sen takia minä odotan, jotta sosiaalipaketin mukainen
esitys tulee tänne, ja siinä yhteydessä kai
olisi hyvä vielä pyrkiä parantamaan sillä tavalla,
että sovittelu purettaisiin ja se jäisi koskemaan
pelkästään jatkuvasti osa-aikatyötä tekeviä,
kuten aikaisemmin oli. Sen takia en lähde yhtymään
vastalauseeseen tältä osin, niin kuin vastalauseen
allekirjoittajana toteankin.
Ed. Huotari merkitään
läsnä olevaksi.
Markku Markkula /kok:
Arvoisa puhemies! Lakiehdotus on todella tarpeellinen. Valiokunnan
mietintöön sisältyy muutamia sellaisia
erittäin keskeisiä linjauksia, joita toivon ja
uskon, että työhallinto vielä syventää,
eli valiokunta mietinnön perusteluissa muun muassa korostaa, että jokaiselle
pitkäaikaistyöttömäksi joutuneelle
tulisikin kehittää toimiva yksilöllinen
työllistymisratkaisu. Tässä todella avainsanoja
ovat yksilöllinen ja työllistymisratkaisu. Ei
riitä oikeastaan se, mihin tämä muuten
ohjaa, eli työnhakusuunnitelma. Haku ei tietenkään
ole avain, vaan se, että kytkeydytään
kaikilla niillä toimenpiteillä, joita työhallinto
kykenee työttömän tueksi luontevasti
luomaan, vahvasti työelämään.
Tässä mielessä haluan kiinnittää huomiota
siihen, että on erittäin tärkeää,
että samanaikaisesti työvoimapoliittista koulutusta,
siis aikuisten kouluttamista, kehitetään huomattavasti
ja mieluummin todella aika suurin harppauksin eteenpäin
siten, että koulutuksen ensisijainen kriteeri myös,
kun katsotaan työvoimakoulutuksia ja määritellään
yksikköhintoja, olisi todella työllistyminen.
Työllistymistavoite pitää ottaa mielestäni
jopa niin merkittäväksi kriteeriksi, että hyvälle
työvoimakoulutuksen järjestäjälle
pitäisi aina antaa lisäbonusta eli antaa lisäpalkkio
siitä, että työllistyminen todella onnistuu.
Toki lisäkorvaus pitäisi edelleen kohdistaa koulutuksen jatkuvaan
kehittämiseen. Tällä tavalla me saisimme
aikaan positiivisen kierteen, jonka avulla työvoimapoliittinen
koulutus kerta kaikkiaan tulisi huomattavasti tehokkaammaksi kuin
nykyinen koulutus.
Tämä koko ehdotus ja mietintö on
todella hyvä, ja on samalla tärkeää,
että tässä on seurantavelvoite, ja seurannan
aikana toki itse menetelmää pitää ja
voidaan kehittää.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Leea Hiltusen esittämät
ponnet ovat todella paikallaan.
Vaikka mietintöä on kovasti kehuttu, minä en kyllä Lipposen
kakkoshallitukselle kovin suuria työllisyysasioiden hoidon
pisteitä voi antaa. Lipposen ensimmäisessä hallituksessa
oli ainakin pyrkimystä, hallitusohjelmaan oli kirjoitettu työttömyyden
puolittamistavoite. Nykyisellä hallituksella ei ole edes
sitä. Se on pelannut, touhunnut, kaikessa muussa, lähinnä pörssimaailmassa,
ja sillä puolella menikin pitkään hyvin, kunnes
viimeinen vuosi on ollut tietysti silläkin puolella onneton.
Nyt näkymät eteenpäin ovat synkät.
Työttömyys uhkaa kasvaa lähiaikoina,
ja siksi erityisesti tämä ed. Hiltusen kakkosponsi
on todella tärkeä ja arvokas. Odotan, että vasemmistokin
nostaisi profiiliaan työllisyysasioissa ja äänestäisi
tämän puolesta, jotta hallitus ryhtyisi lopultakin
todellisiin toimenpiteisiin näissä asioissa.
Ed. Esa Lahtelan osalta vähän hämmästelen, kun
hänellä on toimenpidealoite n:o 32 ollut ja se nyt
tapetaan tässä yhteydessä. Siinä on
kuitenkin vakava kysymys: yhdistelmätuki työttömyysturvan
työssäoloehdon kertymisessä. Se on kyllä asia,
joka olisi pitänyt hoitaa. Ihmettelen, että ed. Lahtela
ei esitä tältä osin toimenpidealoitettaan pontena
hyväksyttäväksi. Olisi ollut hyvä mitata myös,
onko vasemmisto tämänkään tavoitteen takana
todellisuudessa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Markkula puhui vaikuttavuudesta ja esitteli
bonusjärjestelmiä työvoimapoliittiseen
koulutukseen. Mielestäni työvoimapoliittisessa
koulutuksessa on hyvä muistaa, että siellä on
ainakin kahdenlaista päälinjausta.
Ammatillisen koulutuksen puolella pitäisikin olla vaatimuksena,
että mahdollisimman nopeasti pitäisi pystyä työllistymään,
mutta sitten toinen päälinjaus on syrjäytymisen
ehkäisy. Silloin ei voi vaatia, että esimerkiksi
kolmen kuukauden kuluttua, niin kuin yleensä vaikuttavuuskriteereissä on,
henkilö työllistyisi avoimille työmarkkinoille.
Siellä pitäisi nimenomaan olla vaikuttavuuskriteerinä sen,
että henkilö pääsee eteenpäin omalla
työnhakusuunnitelmassa olevalla polullaan. Siinä mielessä on
erittäin tärkeää se, että nämä kaksi
erilaista päälinjausta voidaan erottaa, ettei
käy niin, että puhutaan myös syrjäytymisen
ehkäisemisessä aivan väärästä vaikuttavuuskriteeristä.
Ed. Leea Hiltunen on laittanut valiokuntamme mietintöön
vastalauseen, jonka toisessa lausumaehdotuksessa ehdotetaan työvoimapoliittista
toimenpidettä puolen vuoden työttömyyden jälkeen.
Periaatteessa olen samaa mieltä siitä, että tähän
suuntaan pitäisi mennä. Olen puhunut tästä useaan
otteeseen, kun olemme käsitelleet EU:n suuntaviivoja, koska
Suomi ei tällä hetkellä noudata EU:n
suuntaviivoja työllisyysasioissa. Mutta tämä ei
mielestäni ole kuitenkaan oikea paikka.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Huotari, jos haluatte jatkaa, niin puhujakorokkeelle!
Kiitos! Lopetan ihan hetken kuluttua. — Oikea paikka
on vaikuttaminen hallituksessa hallituspuolueen kansanedustajana.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kankaanniemelle voisi todeta työssäoloehtokysymyksestä,
jotta tässä on toimenpidealoite, jonka tein. Jään
odottamaan nyt sosiaalipaketissa sovittua juttua. Siellähän
sovittiin sillä tavalla, jotta puolet yhdistelmätuesta
tulee kerryttämään työssäoloehtoa,
ja ensi vuoden alusta pitäisi tämän tulla
voimaan. Kun yhdistelmätuki muuttuu kaksivuotiseksi, se
tarkoittaa, että siinähän luonnostaan
ihminen pääsee ansiosidonnaiselle työttömyysturvalle.
Ainut ongelma tässä tulee järjestöjen
osalta, ja itse äänestin viime viikolla ed. Leea
Hiltusen esityksen mukana, koska järjestöt eivät
välttämättä pysty työllistämään
toista vuotta sillä palkalla, että ihminen pääsisi
edes työttömyysturvan piiriin. Se tulee olemaan
ongelma. Mutta kaikki muut, kuten kuntien tai yritysten palveluksessa olevat,
pääsevät sen työsuhteen aikana
ansiosidonnaiselle, ja se on minusta hyvä asia. Tässähän
on seurantavelvoite olemassa, ja minusta hallituksen ja eduskunnan
pitää ryhtyä toimiin, jos tämä ei
näytä toteutuvan.
Markku Markkula /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Huotarille kriteereistä: Haluan
korostaa sitä, että olennaista on, että vaikuttavuuskriteerit
todella luodaan, niitä kehitetään ja
niitä käytetään. Tietenkin erilaisissa
tapauksissa — taas korostan yksilöllistä työllistämisratkaisua — ne
kriteeritkin ohjaavat erityyppisiin toimenpiteisiin. On aivan selkeä tilanne,
että syrjäytymisuhkatilanteissa aivan toisenlaisilla
kriteereillä ja painotuksilla pitää toimenpiteet
toteuttaa ja suunnitella kuin silloin, jos puhutaan erittäin
korkeatasoisen ammattitaidon omaavan henkilön työllistymisestä tukitoimin
ja koulutuksen avulla sitten yritystoimintaan.
Mutta kuvaavaa on, haluan sitä korostaa, että valiokuntakin
on mietintöönsä ottanut lauseen, jossa
todetaan: "Työnhakusuunnitelmaa ei valiokunnan käsityksen
mukaan tule käyttää työttömien
kontrolloimisen välineenä." Tähän
sisältyy tällainen kauhukuva, että todella
vielä jossakin ajatellaan, että tämä on
kontrollointia, kun sen pitää olla aina kaikissa
tilanteissa aktiivista yksilöiden tukemista. Siinä mielessä yhdistelmätuki
ja erityisesti kolmannen sektorin rooli koko Suomen tulevaisuuden
hoitamisessa on kiistatta erittäin tärkeä.
Tässä on paljon hyviä aineksia, mennään
oikeaan suuntaan, mutta pitää edelleen olla valmis seurannan
avulla dynaamisesti reagoimaan ja myös ennen kuin vasta
parin vuoden päästä tekemään
tarvittavia lisätoimenpiteitä.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Silloin, kun vastalauseen tähän
erittäin hyvää mietintöön
päätin jättää, halusin
näillä muutamilla asioilla, jotka otin esille,
nimenomaan tuoda esille sen vakavan viestin, että nämä ovat
niitä kipeitä kohtia, joihin toivon hallituksessa
todella pysähdyttävän ja haettavan vielä lyhyemmällä ja nopeammalla
aikataululla ratkaisuja.
Valiokunnan mietinnössä on lausumaehdotus,
jossa seurantaa todella velvoitetaan toteuttamaan sillä tavalla,
että yhdistelmätukiajan pidentämisestä työelämän
valmennuksessa saatavia kokemuksia seurataan vuoden 2003 loppuun mennessä.
Itse koin, että tietysti näin pitää tehdä ilman
lausumaehdotustakin. Olisin halunnut, että jotenkin vielä terävämmin
viestitetään julki ja ennen kaikkea hallitukselle
se ajatus, mikä valiokunnalla on, mitä nyt on
tehtävä, jotta saadaan nimenomaan yksilöllisiä suunnitelmia
ja toimenpiteitä, joihin yhdistetään
koulutusta ja erilaisia tukitoimenpiteitä, tarvittaessa
kuntouttaviakin toimenpiteitä, mitä ne milloinkin
ovat.
Suunnitelmilla ei vielä ihmisiä auteta, mutta totta
kai siellä täytyy yhteistyössä niitä ratkaisuja
laatia, millä tavalla ihmiset työllistetään,
kun he näihin elämäntilanteisiin joutuvat.
Toivon todella vakavasti, että näitä asioita
nyt edelleen hallituksessa työstetään
niin, että saamme ihan alkuvuodesta sellaisia esityksiä,
jotka näitä kipupisteitä vielä korjaavat.
Ed. Kallis merkitään
läsnä olevaksi.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Markku Markkula jatkoi vielä vaikuttavuuskriteereistä.
Ne ovat olemassa jo tällä hetkellä. Pääasiallinen
kriteeri on se, että kolmen kuukauden kuluessa pitäisi
työllistyä yksityiselle sektorille. Mutta mielestäni
näitä kriteerejä pitäisi kehittää juuri
tähän, yksilölliseen suuntaan ja asettaa
tavoitteet työnhakusuunnitelman mukaisesti työhallinnolle
itselleenkin, että se pystyy tarjoamaan näitä toimenpiteitä,
mitä työnhakusuunnitelmassa on ehdotettu.
Puhuitte vielä siitä, että työnhakusuunnitelma ei
saa olla kontrollipaperi — tästä mietinnössä on mainittu — mutta
ikävä kyllä, hallituksen esityksen perusteluista
voi sellaisenkin viestin saada, jos niitä lukee ja kun
niitä luetaan myöskin käytännön
elämässä. Siksi halusimme korostaa sitä, niin
kuin asiantuntijakuulemisessa hyvin tuli esille, että työhallinto
ei halua kontrolliviranomaiseksi, vaan se haluaa olla palveluorganisaatio,
ja siinä mielessä tämä oli tärkeää.
Lopuksi vielä sanon, että kun seurantaponnessa
on määräaika, se on vain siksi, että kun
seuraava työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta seuraavien vaalien
jälkeen valitaan, se saa jo selvityksen siitä,
miten tämä lainsäädäntö on
edennyt, koska tämähän on paljon laajempi
paketti kuin nämä kohdat, mitä valiokunta
on mietinnössään sanonut.
Keskustelu päättyy.