Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa herra puhemies! En esitä tätä pöydälle,
vaan esitän, että asia sitten, niin kuin puhemies
esittää, menee ripeästi sosiaali- ja
terveysvaliokuntaan. Tämä aihe on ihan hyvä käsitellä tämän
muutenkin vilkkaan perhepoliittisen keskustelun jatkona.
Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä on, siis koko
ryhmä, jättänyt aloitteen, joka koskee sitä eläkelainsäädännön
uudistamista, joka hallituksen esityksen pohjalta on nyt valiokunnassa tutkittavana.
Siinähän on oma osuutensa, johon työmarkkinajärjestöt
ovat tehneet pohjatyön, jonka hallitus sitten on muotoillut
esitykseksi, ja eräiltä osin hallitus on tehnyt
oman esityksensä. Tämähän koskee
nyt varsinkin lapsen hoidon ajalta laskettavaa ja aikanaan maksettavaa
eläketurvaa ja myöskin opiskelun ajalta laskettavaa
ja maksettavaa eläketurvaa.
Meidän ryhmämme arvio oli, että se,
mitä hallitus esittää, 500 euron laskennallista
pohjaa alle 3-vuotiaan lapsen hoidosta on käytännössä liian matala
taso. Muutenkin meidän arviomme on se, että lasten
hoidosta eli kotona tapahtuvasta hoivatyöstä maksettavaa
eläketurvaa pitäisi kertyä pitemmältä ajalta
kuin mitä hallituksen esityksessä on.
Meidän esityksemme on siis, että alle 3-vuotiaan
lapsen hoidosta laskennallinen pohja olisi 1 000 euroa
kuukautta kohden, ja jos sitten hoidettavana on kaksi alle oppivelvollisuusikäistä
lasta,
myöskin siltä ajalta tämä sama
1 000 eroa laskettaisiin. Mikäli on kyseessä erityisen
hoidon tai kasvatuksen tarpeessa oleva alle oppivelvollisuusikäinen
lapsi, siinä olisi kysymys yhden lapsen hoidosta.
Olemme lisäksi tähän lakialoitteeseen
miettineet yhteensovitussäännön. Nythän
saattaa olla, että näissä lastenhoitotapauksissa
ansaitaan myös muuta tuloa, enemmän tai vähemmän. Meidän
ehdotuksemme on, että tätä niin sanottua
valtion varoista laskettavaa eläketurvaa pienennettäisiin
40 prosentilla siitä eläketurvan pohjasta, jota
tuosta mahdollisesta muusta tehtävästä sivutulosta
tai sivutyöstä, lasten hoidon kannalta sivutyöstä,
syntyisi, kuitenkin niin että alle 100 euron vähennystä ei
oteta huomioon.
Samoin olemme arvioineet, että viiden vuoden karttuma-aika
opintojen ajalta on liian matala, ja esitämme siihen kuutta
vuotta.
Arvoisa herra puhemies! Lapsi- ja perhepolitiikasta olemme täällä tänään
käyneet varsin paljon keskustelua. Luvut kertovat omaa
rajua kieltänsä. Vuodesta 95 syntyvyys on laskenut
noin 7 000 lapsella, eli tänä vuonna
niin kuin viime vuonnakin syntyy lapsia 7 000 vähemmän
kuin vuonna 95. Muutenkin syntyvyytemme on yhtä matalalla
tasolla kuin muinoin 1800-luvun huonoina aikoina, vaikka silloin
oli huomattavasti vähemmän kansalaisia. Oikeassa
iässä olevaa naista kohden laskettuna syntyvyyshän
on tällä hetkellä noin 1,76 lasta, mikä merkitsee
sitä, että olemme huomattavasti alle väestön
uusiutumisluvun, joka olisi 2,1 lasta, tai huomattavasti alle sen
tavoitteen ja toiveajatuksen, joka perheillä itsellään
on näiden barometrien mukaan, eli 2,4 lasta. Eli vähän
laskentatavasta riippuen joka vuosi syntyy 10 000 tai 20 000
lasta vähemmän kuin vähintään
tarvitsisimme tai mitä perheet haluaisivat.
Siinä suhteessa on syytä miettiä parannuksia, mitä voidaan
tehdä, ja ryhmämme on päätynyt siihen,
että kaikissakin tapauksissa hallituksen tekemä esitys
on liian matala. Mikä sitten on oikea summa, siitä voidaan
käydä tietysti tavattoman paljon keskustelua ja
varmaan nämä meidänkään
lukumme eivät ole kallioon hakattuja tai ne eivät
ole ikään kuin niitä lukuja, jotka ovat
ainoita mahdollisia oikeita, vaan toki poliittisessa keskustelussa
meidän tärkein viestimme on se, että hallituksen
esitystä tulisi nostaa. Meidän arviomme on, että se
ei ole oikeudenmukainen eikä myöskään
riittävä vaikuttamaan siihen, että nämä syntyvyysluvut,
jotka vaikuttavat monia vuosikymmeniä eteenpäin,
nousisivat tasolle, jolla niiden tulee olla.
Aikaisemmassa keskustelussa on jo useampaan kertaan mainittu,
että esimerkiksi kotihoidon tuki on matalampi kuin sen
tulisi olla. Sen tulisi olla korkeampi, jotta se olisi todellinen
vaihtoehto lastenhoidon kannalta. On todettu, että kaikissa
tapauksissa hyvä päivähoitolainsäädäntömme
edellyttää, että päivähoitoa
annetaan, ja ne kustannukset, jotka kunnallinen päivähoito tuo
mukanansa, ovat kuitenkin selkeästi korkeammat kuin mitä kotihoidon
tuesta syntyy.
Meidän mielestämme eläketurvan parantaminen
siitä, mitä hallitus on esittänyt, olisi
oikeudenmukaisuuden kannalta erittäin hyvä. Tämä antaisi
paremmat vaihtoehdot perheille miettiä, miten ne myöskin
hienosti sanottuna elämänaikaista työajan
asettautumista sitten järjestävät. Koska
tästä tärkeästä työstä tulisi
myöskin parempi eläketurva kuin hallitus esittää,
niin tämä vaihtoehto olisi vahvemmin käytössä.
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen esityksessähän
lähdetään siitä, että sekä opiskelun
ajalta että lastenhoidon ajalta alle kolmevuotiaan, tai
meidän esityksemme mukaan alle oppivelvollisuusikäisen,
lapsen hoidon ajalta laskennallinen eläketurva maksetaan
aikanaan valtion varoista. Tämä on tietysti hyvä ja
selkeä ratkaisu. Voidaan sanoa, että meidän
esityksemme vie nyt enemmän valtion varoja, mutta meidän
täytyy kuitenkin miettiä sitä, ketkä ovat
eläkkeitä maksamassa 40, 50 tai 70 vuoden päästä.
Nehän ovat ne lapset, jotka syntyvät ensi vuonna,
sitä seuraavana vuonna, seuraavien kymmenen vuoden aikana,
jolloin tähän tulee myöskin vaikuttaa.
Me olemme tietysti myöskin valmiit miettimään
sitä, onko hallituksen esittämän järjestelmän
sisältä löydettävissä sellaisia
kohtia, joissa voidaan eläkemenoa pienentää.
Itse asiassa sieltä löytyy kohtia. Voitaisiin
miettiä sitä, mikä on se oikea kertymä meille
taikka niille, joilla on erittäin pitkiä työuria
ja jotka eivät katkaise työuraansa lastenhoidon
tai kodin asioiden vuoksi. Sitä kertymää voitaisiin
hieman miettiä.
Samoin voitaisiin miettiä sitä, onko perustetta aivan
kaikille niille esityksille, joita tästä niin
sanotusta superkarttumasta on tehty. Siinähän
on itse asiassa kaksikin kynnystä. Toinen kynnys on se,
joka on 63 vuoden kohdalla. Voisi olla mielekkäämpää kerätä tuo
oikeudenmukainen eläketurva kuitenkin siinä vaiheessa,
kun on vielä nuori, kerätä se vaikka
tästä hoivatyöstä parempana kuin
mitä hallitus esittää, ettei eläketurvaa
tarvitsisi kartuttaa siinä tilanteessa, kun ainakin nykyisen
lasku- ja ajattelutavan mukaan ollaan kuitenkin siinä iässä,
että olisi oikeus eläkkeelle siirtyä.
Voidaan myöskin kysyä sitä, mitä aikanaan tämä hallituksen
esityksen lähetekeskustelussa kysyttiin, kohdentuuko tuo
superkarttuma oikeudenmukaisella tavalla erilaisten työntekijäryhmien
kohdalla.
Arvoisa herra puhemies! Toivomme ja tiedämme, että kun
sosiaali- ja terveysvaliokunta tätä hallituksen
esitystä käsittelee ja kun se käsittelee
myös ed. Gestrinin lakialoitetta, jossa oli sama summa
alle kolmevuotiaiden kohdalla, niin valiokunta tämän
meidän esityksemme ottaa huomioon. Toki toivoisimme ja
pitäisimme hyvänä, että valiokunta
toteuttaisi koko tämän esityksen, mutta jos ei
nyt aivan niinkään käy, niin valiokunta
tulisi kuitenkin paremmalla esityksellä saliin sitten asian
lopulliseen käsittelyyn, että tämäkin
tärkeä sektori tulisi asianmukaisesti huomioiduksi.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Jääskeläisen
ensimmäisenä allekirjoittama lakialoite on siis
rinnakkaislakialoite hallituksen esitykseen 242. Tässä todella
lähtökohta on se, että hallituksen esityksessä ehdotettu
lastaan kotona hoitavan vanhemman eläketurvan taso ei ole
riittävä. Se on se lähtökohta,
mutta näemme myös yhtä tärkeänä lähtökohtana
tälle aloitteelle sen, että tällä halutaan
nostattaa kotihoidon arvostusta, joka ei hallituksen esityksessä ole
mielestämme riittävästi esillä.
Kotona hoivatyötä tekevä ei tänä päivänä ole tasa-arvoisessa
asemassa kodin ulkopuolella samanlaista, siis lastenhoitoon liittyvää,
työtä tekevän kanssa. Tässä mielestämme
on kysymys nimenomaan asenteesta ja painotuksesta, jossa nähtäisiin,
että voitaisiin siirtyä ajatteluun, että kaikki
yhteiskunnan kannalta merkittävä työ on yhtä tärkeätä ja
sen tulee oikeuttaa eläkekertymään. Ja
todella, lastenhoito on todella tärkeää työtä.
Kotihoidon, niin kuin monissa puheenvuoroissa on jo tullut aikaisempien
aloitteiden yhteydessä esille, tulee olla tehokkaan tukemisen
arvoinen. Nimenomaan tätä tehokkuutta tässä myös
etsitään, ja sillä on merkitystä,
kun useammalta eri näkökulmalta sitä tukea
ollaan etsimässä. Mutta ennen kaikkea tämä tulee
nähdä myös julkisen talouden ja työn
jakamisen kannalta tärkeänä ja merkittävänä.
Todella liityn siihen, että tämä saisi
myös selkeän käsittelyn valiokunnassa.
Keskustelu päättyy.