21) Kansallisen ihmiskaupparaportoijan kertomus 2010
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ajattelin tässä lyhyesti
tuoda esille työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
keskeisiä huomioita kansallisen ihmiskaupparaportoijan
kertomuksesta.
Ensinnäkin valiokunta edellyttää valtioneuvostolta
tehokkaampia toimenpiteitä ihmiskaupan uhrien tunnistamiseksi
ja auttamiseksi sekä ihmiskaupparikosten paljastamiseksi
ja syyllisten saattamiseksi vastuuseen. Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmästä
tulee
säätää erillislaki, joka selventää auttamisjärjestelmän
ottamiseen ja siitä poistamiseen liittyviä perusteita
sekä auttamisjärjestelmän suhdetta maassa
oleskeluoikeuteen.
Ihmiskaupan ja sen lähirikosten tutkinnan tehostamiseksi
tulee poliisiin perustaa ihmiskauppaan ja sen lähirikoksiin
erikoistunut valtakunnallinen yksikkö, joka
tekee tiivistä yhteistyötä lähirikoksiin
perehtyneiden avainsyyttäjien kanssa.
Ihmiskauppaa ja paritusta koskevaa lainsäädäntöä on
kehitettävä siten, että rikostunnusmerkistöjen
päällekkäisyys poistuu ja parituksen
uhrin oikeudellinen asema vahvistuu. Työperäistä ihmiskauppaa
tulee ehkäistä nykyistä tehokkaammin
työ- ja ulkomaalaislainsäädäntöä muuttamalla
ja valvontaa lisäämällä.
Oleskelulupia ei tulisi jatkossa enää myöntää työnantajakohtaisina,
koska työnantajakohtainen lupa tekee työntekijälle
oikeuksien puolustamisen vaikeaksi ja saattaa joissain tilanteissa
altistaa työntekijän työsyrjinnälle
ja jopa ihmiskaupalle. Ihmiskaupan uhreiksi epäiltyjä henkilöitä ei
tule käännyttää maasta esimerkiksi
Dublin-asetuksen perusteella. Tämä tarkoittaa
siis niitä, joista on jo vahva epäilys, että he
ovat joutuneet ihmiskaupan uhriksi.
Asianomaisten viranomaisten tulee antaa vuoden 2011 loppuun
mennessä vähemmistövaltuutetulle selvitys
niistä toimenpiteistä, joihin ne ovat ihmiskaupparaportoijan
kertomuksessa olevien suositusten pohjalta ryhtyneet.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
kiirehtii ihmiskaupan vastaista toimintaa koskevan Euroopan neuvoston
yleissopimuksen saattamista voimaan Suomessa. Suomi allekirjoitti
sopimuksen jo vuonna 2005.
Kansallisena ihmiskaupparaportoijana toimiva vähemmistövaltuutettu
antaa vuosittain valtioneuvostolle ja kerran neljässä vuodessa
eduskunnalle kertomuksen ihmiskaupasta ja siihen liittyvistä ilmiöistä.
Käsiteltävänä oli nyt ensimmäinen
eduskunnalle annettu kertomus ihmiskaupasta.
Valiokunta käsitteli ja kuuli tästä asiasta
varsin perusteellisesti, ja on niin, että myöskin
Suomessa ihmiskauppa on hyvin vakava asia. Volyymit eivät
varmaan ole lähellekään niin suuria kuin
monissa muissa maissa, mutta tähän asiaan on syytä paneutua,
ja sen takia valiokunta toivoi näitä edellä mainittuja
toimenpiteitä.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Vaikka ei välttämättä ole äärimmäisen
viisasta arvioida sitä, minkä vuoksi ainoan käsittelyn
asia käsitellään tähän
aikaan päivästä, ja kun ottaa huomioon,
kuinka merkittävästä asiasta on kysymys,
elikkä ihmiskaupparaportoijan kertomuksesta — puhutaan
kuitenkin ihmisten perustavaa laatua olevista oikeuksista — niin
ilmeisen selkeästi ajankohdasta johtuen meitä on
täällä kolme edustajaa paikalla. Tämä raportti
nimittäin ansaitsisi huomattavan paljon suuremman kiinnostuksen
ja huomion ihan jo senkin vuoksi, että rohkenisin väittää tämän
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan mietinnön
olevan yksi parhaita, mitä olemme kuluneen neljän
vuoden aikana saaneet yhdessä hyvässä yhteistyöhengessä aikaiseksi.
En lähde toistamaan niitä asioita, mitä valiokunnan
puheenjohtaja Satonen toi esille, mutta nostan muutamia asioita,
jotka itselleni jäivät mieleen asian valiokuntakäsittelyssä.
Aika vähän Suomessa puhuttu asia on työperäinen
ihmiskauppa, ja oli toisaalta yllättävää — vaikka
ei pitäisi olla yllättävää,
mutta oli kuitenkin — tieto siitä, että monet
työperäiset hyväksikäyttötilanteet
ovat olleet erittäin vakavia. Ne haastavat koko meidän
yhteiskuntaa tarttumaan ongelmaan määrätietoisesti,
ja se edellyttää meiltä myös
lainsäädännöllisiä muutoksia,
jotta voimme turvata ulkomailta Suomeen tulevan työntekijänkin
perusoikeudet.
Mikä tuli monessa poliisiviranomaisen ja sisäministeriönkin
puheenvuorossa esille, oli se, että ihmiskaupparikosten
selvittäminen ja paljastaminen vaatii poliisilta erittäin
laaja-alaista perehtyneisyyttä ja osaamista, ja sellainen
ei tule hetkessä. Se vaatii koulutusta, osaamista ja yhteistyötä olemassa
olevan erikoisyksikön kanssa, ja toimiakseen se tarvitsee
nimenomaan resursseja. Se, millä tavalla luomme yhteistyöverkoston koko
tähän ketjuun, millä paljastetaan ihmiskauppaa
ja saatetaan ihmiskauppaa toteuttavia toimijoita vastuuseen, vaatii
tekijöitä, ja se ei tapahdu ilmaiseksi.
Kokonaisuutena henkilökohtaisesti asiantuntijoita kuultuani
yllätyin kuitenkin siitä, miten syvällä pinnan
alla nämä asiat suomalaisessakin yhteiskunnassa
ovat. Tämä ei ole asia, josta käydään
julkista keskustelua. Tämä on ennemminkin asia,
joka tapahtuu kaikessa hiljaisuudessa piilossa, ja sen takia valiokunta
esittää kannanottona, että on äärimmäisen
tärkeää ja tarpeellista, että eduskunta
saa vähintään kerran neljässä vuodessa
ihmiskaupparaportoijan kertomuksen kautta selvityksen ihmiskaupan
laajuudesta ja ilmenemismuodoista sekä ihmiskaupan vastaisesta
työstä.
Suomi ei välttämättä ole
se kohdemaa eikä se maa, missä räikeimpiä tapauksia
toteutetaan, mutta Suomi on joka tapauksessa merkittävä ihmiskaupan
kauttakulkumaa. On löytynyt monia tapauksia, joissa Suomeen
on hakeutunut turvaa hakemaan henkilö, joka on kohdannut
erittäin vakavia, räikeitä ihmisoikeusrikkomuksia.
Se herätti myös ajatuksia siitä,
mitkä ovat ihmiskaupparaportoijan mahdollisuudet selvittää asioita.
Kun ajatellaan vähemmistövaltuutetun toimipistettä,
ja siellä ei kovin monta ihmistä ole, ja nämä ovat
merkittäviä asioita, niin soisi kyllä, että sitäkin
tarkasteltaisiin hyvin myötäsukaisesti niin, että voitaisiin
ajatella, että ihmiskauppajärjestelmän
tutkintaan, selvitykseen ja siihen kartoitukseen, mitä kaikkea
olisi tarpeellista uudistaa ja tehdä, saatettaisiin myös
riittävät henkilöstöresurssit.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Detta är den första
rapporten om människohandel som kommer till riksdagens
behandling. Att minoritetsombudsmannen gjort en mycket omfattande
och väl beredd rapport har jag redan tidigare konstaterat,
men nu kan man även konstatera att också arbetslivs-
och jämställdhetsutskottet har gjort ett arbete
som är värt att berömma.
För min del hade jag dock gärna sett en mer omfattande
utskottsbehandling av ärendet här i riksdagen.
Med tanke på att människohandeln är en
gränsöverskridande verksamhet som har vidsträckta
internationella förgreningar och som man knappast kan komma
till rätta med annat än genom ett internationellt
samarbete, så hade det varit naturligt att ärendet
också skulle behandlas i utrikesutskottet. Så blev
inte fallet, men jag antar att man kan räkna med att om
fyra år, då man i den här redogörelsen
bland annat ska granska Finland som transitland för människohandel,
får en behandling av ärendet i utrikesutskottet.
Minoritetsombudsmannen lämnar alltså vart fjärde år
en redogörelse till riksdagen men får inte som
justitieombudsmannen eller justitiekanslern presentera sin redogörelse
här i plenum. Det ser jag som en brist och det borde vi också kunna ändra
på till nästa gång.
Herr talman! Flera viktiga punkter kommer fram i rapporten,
som till exempel att man betonar betydelsen av de här frågorna
ur offrets perspektiv och respekten för de mänskliga
rättigheterna i enlighet med Finlands internationella åtaganden.
Och i det här sammanhanget så är det, som
redan gjorts här, oundvikligt att påminna om ratificeringen
av Europarådets konvention om bekämpandet av människohandel.
Finland har alltså inte ratificerat konventionen och det är
någonting som vi helt enkelt inte kan vänta med. Det
påtalas ju också i utskottets betänkande.
Människohandel förekommer särskilt
i samband med prostitution och koppleri. Det går inte att
undvika att se att människohandel är en fråga som
till stor del handlar om jämställdhet och det gäller
globalt såväl som nationellt, ett utnyttjande
av utsatta personers, och då ofta kvinnors svaga rättsliga
ställning. Jämställdhetsutredningen som
nu ligger i riksdagen tar också upp frågan om
människohandel och behovet av att utveckla lagstiftningen
ur ett könsperspektiv.
Det kan också nämnas att FN:s kvinnokommitté,
Cedaw-kommittén, har kritiserat det faktum att det inte
finns ordentligt med information om utövandet av prostitution
i Finland. Det finns med andra ord mycket att göra på det
här området.
Herr talman! Jag tänker inte här upprepa
det som står i utskottets betänkande, det talar
för sig själv och är som sagt var ett
gott arbete, men det kan finnas skäl att särskilt
fästa uppmärksamhet vid de olika klämförslag
som ingår i betänkandet. De flesta syftar till
direkta lagändringar och vittnar om att det finns allvarliga
brister i vår lagstiftning och att detta faktum nu uppmärksammats,
och det finns ingen tid för regeringen att vänta
med dessa åtgärder.
Keskustelu päättyi.