2) Hallituksen esitys vuoden 2007 lisätalousarvioksi
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kuten puhemies totesi, käsittelyssä on
valtiovarainvaliokunnan mietintö tämän
vuoden ensimmäisestä lisätalousarviosta,
mutta tämä mietintö on kyllä varsin
suppea, elikkä valtiovarainvaliokunta toteaa vain hallituksen
esityksen ja varsinaista mietintötekstiä tähän
ei sisälly. Kuitenkin tämä lisätalousarvio
viitaten vaikkapa tuohon äsken käytyyn keskusteluun
vanhustenhoidon tasosta on aika tärkeä. Tällä lisätalousarviolla
nimittäin korotetaan tämän vuoden tuloarvioita valtion
talousarvioon 750 miljoonalla eurolla: 200 miljoonalla eurolla verotuloarviota
ylemmäksi ja 550 miljoonalla osinkotulojen tuloarviota
ylemmäs. Tämä olisi mahdollistanut hyvin kädenojennuksen
tässä tilanteessa myöskin vaikkapa vanhustenhuoltoon
tai terveydenhoitoon, mutta näin ei ole hallitus halunnut
esityksessään tehdä. Ainoa lisämeno
on Spondaan tehtävä osakemerkintä. Sen
lisäksi hallituksen esityksen mukaisesti valtionvelkaa
lyhennetään ja sitten Valtion eläkerahaston
tuloutusta pienennetään.
Mutta yli 650 miljoonaa on tosiasiassa tämän lisäbudjetin
ylijäämäisyys, vaikka se teknisesti tietysti
menee pienemmäksi näiden siirtojen jälkeen.
Vasemmistoliiton valiokuntaryhmä lähtee siitä,
että tässä yhteydessä vaikkapa
vajaa 10 prosenttia tämän tuloarvion kasvusta,
750 miljoonasta vaikkapa 70 miljoonaa, sijoitettaisiin vanhusten
ja terveydenhoidon tarpeisiin. Sen vuoksi täällä on
muutosehdotus. Koska momentit eivät ole olleet auki, niin
emme ole tietenkään voineet tehdä konkreettista
pääluokka- tai momenttikohtaista lisäysehdotusta
budjettiin, mutta ehdotamme valtionvelan vähentämiseen
tarkoitetun määrärahan pienentämistä 70
miljoonalla. Tällä esityksellä tähdätään
siihen, että tämä 70 miljoonaa varattaisiin
niihin kiistatta tärkeisiin kohteisiin, joita äskeisen
kyselytunnin keskustelukin paljasti esimerkiksi vanhustenhoidon
osalta.
Sen lisäksi vastalauseeseen liittyy lausumaehdotus,
jonka teen: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
valmistelee välittömästi eduskunnalle esityksen
vuoden 2007 toiseksi lisätalousarvioksi, jossa osoitetaan
riittävät määrärahat
kuntien palvelujen turvaamiseksi ja pienituloisten kansalaisten
aseman parantamiseksi."
Viitaten vielä tuohon äskeiseen keskusteluun olettaisi,
että tällainen lausuma ehdottomasti tässä salissa
menee läpi, koska tällaiselle lisätalousarviolle,
jossa todella palveluja turvattaisiin ja heikompiosaisten asemaa
parannettaisiin, on huutava tarve.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen tässä asiassa, tämän
vuoden ensimmäisen lisätalousarvion kohdalla,
tehnyt lisätalousarvioaloitteen, johonka ed. Uotila viittasi
ja jota on käsitelty valtiovarainvaliokunnassa. Kun nyt
yksinomaan tässä lisätalousarviossa yli
180 miljoonaa euroa osoitetaan valtionvelan vähentämiseen
ja kun samaan aikaan nimenomaan hoiva- ja terveyspalvelujen järjestämisestä puuttuu
varoja, on aivan perusteltua esittää valtionvelan
takaisinmaksumäärän vähentämistä ja
painottaa nimenomaan juuri näitä tarpeita, mitä yhteiskunnassa on.
Ilman lisämäärärahoja ei todellakaan
pystytä kuntien tilannetta parantamaan. Voimavaroja tarvitaan
enemmän, ja myöskään paljon
puhuttu kunta- ja palvelurakenneuudistus ei johda kuntien kannalta
parempaan tilanteeseen, jos ei vastaavasti lisätä tällöin
tarvittavia voimavaroja, ja vielä se viittaus valtiontilintarkastajien
kertomukseen 2006 tukee tätä linjausta.
Arvoisa puhemies! Kannatan lausumaa, jonka ed. Uotila esitti.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallituksen tämän vuoden ensimmäisessä lisätalousarviossa
on verotulojen kasvuksi arvioitu 200 miljoonaa enemmän
kuin varsinaisessa budjettiesityksessä, joka käsiteltiin
joulukuussa. Joulukuussa vasemmistoliitto esitti kansaneläkkeeseen
20 euron tasokorotusta. Se olisi maksanut 147 miljoonaa euroa. Silloin
keskustapuolueen ja hallituspuolueitten toimin nämä korotusesitykset äänestettiin
nurin. Nyt 183 miljoonaa euroa runsaasti laitetaan valtionvelan
lyhentämiseen ylimääräisesti,
siis enemmän kuin oli alun perin arvioitu. Tässä olisi
ollut todella erinomainen tilaisuus korjata tämä,
kun ottaa huomioon, että keskustapuolueen vaaliohjelmassahan
nyt esitetään 20 euron tasokorotusta kansaneläkkeisiin. Jos
olen oikein ymmärtänyt, niin tämä on
se sama summa, jonka he kuukautta aikaisemmin juuri äänestivät
tässä salissa nurin. Aika erikoista politiikkaa,
ja ehkä tämä on juuri sitä politiikkaa
sanan täydessä merkityksessä.
Toisena asiana haluan todeta, että tämä 20
euroa, jos se jakaantuu neljälle vuodelle, on tasan 5 euroa
vuodessa, siis saman suuruinen, minkä hallitus nyt viime
vuonna kansaneläkkeeseen teki korotusta, joka oli täysin
riittämätön. Tästä olisi tietenkin
syytä vähän saada keskustapuolueen edustajilta
selvitystä, ovatko he näitä 5 euron tasokorotuksen
ihmisiä sitten tulevaisuudessakin, ja totta kai he ilmeisesti
kertovat myös sitten eläkeläisille, että heidän
linjansa on vain 5 euroa.
Herra puhemies! Taloudellinen tilanne osoittaa, että pienituloisten
ihmisten asemaa voitaisiin tuntuvasti tässä yhteiskunnassa
parantaa. Kysymys on vain poliittisesta tahdosta, ja tätä poliittista
tahtoa valitettavasti pienituloisia ihmisiä kohtaan ei
ole, ei ole pientä eläkettä saavia kohtaan,
ei opiskelijoita kohtaan eikä myöskään työttömiä kohtaan.
Lopuksi kannatan ed. Uotilan tekemiä esityksiä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on käsittelyssä ed.
Tiusasen tekemä lisätalousarvioaloite, jossa hän
esittää, että valtionvelkaa on vähennetty
nopeasti samaan aikaan, kun kuntien mahdollisuudet toteuttaa vanhusten
hoiva- ja terveyspalveluja ovat heikentyneet. Näinhän
se on, ja sen lisäksi vielä moni Suomen kunta
on tiukilla, palveluja leikataan, ja kaikkiaan 106 kuntaa joutuu
nostamaan tänä vuonna veroprosenttiaan. Jos puntarissa
toisella puolella ovat vanhukset, joita ei hoideta kunnolla, ja
toisella puolella EU:n pienimpiin kuuluva valtionvelka, niin puntarissa
painavat ehdottomasti enemmän vanhukset. Ihmiset on hoidettava
ensin. Vasta sitten lyhennetään velkaa. Se on
raaka yhteiskunta, joka muulla tavalla ajattelee.
Meillä pidetään valtiontaloutta miljardeja
ylijäämäisenä, mutta samaan
aikaan ajetaan pohjoismaista hyvinvointivaltiota alas. Muistutan vaan,
että jos Suomessa olisi saman verran käsiä tekemässä julkishallinnossa
ja kuntataloudessa töitä, niin täällä pitäisi
olla noin 200 000 ihmistä enemmän niissä töissä,
kun muissa Pohjoismaissa jo näin on, eli kuntasektorilla
on puutetta työvoimasta.
Yksityiset terveyspalvelut toimivat, mutta kaikilla ei ole varaa
niitä käyttää. Ministeri Hyssälä on
sanonut, että vanhushuollossa on ollut käynnissä paljon
kehittämishankkeita. Hyvä niin. Hankkeet eivät
poista sitä tosiasiaa, että kunnat tarvitsevat
lisää rahaa, nimenomaan korvamerkittyä rahaa
toteuttaakseen vanhusten terveyspalvelut. Näin sanoi myös
professori Kivelä vanhushuollon raportissaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On tavallaan vahinko, että valtiovarainministeri ei
ole mukana tässä keskustelussa, nimittäin
olisi hyvä ollut olla. Silloin kun tätä lisätalousarviota täällä hänen
taholtaan esiteltiin, hän erikoisesti tähdensi
sitä, että valtionvelkaa on lyhennetty tämän
nyt päättymässä olevan vaalikauden
aikana merkittävästi. Sitten siinä keskustelussa
tuli vihjauksenomaisesti esille, että onkohan näin
todellisuudessa tapahtunut, ja sitten me jokainen säntäsimme
tuonne huoneisiimme ja katsoimme sitten tilinpäätöstiedot,
ja ne osoittavat, että valtiovarainministerille oli ilmeisesti
virkamiesten toimesta toimitettu harhaisia ilmoituksia. Nimittäin tilanne
on sillä tavalla, että vuonna 2002, siis juuri
ennen kuin tämä nykyinen hallitus aloitti työnsä,
valtionvelan määrä oli 59,25 miljardia
euroa ja nyt viime joulukuun lopussa se oli 58,90 miljardia euroa
elikkä käytännössä sama.
Siinä välillä valtiovelan määrä oli
noussutkin ja sitten se oli nyt taas laskenut sen verran, ja riippuu
tietysti, mihinkä vertaa, mutta jos
hallituksen omana toiminta-aikana vertaa näitä lukuja,
niin valtionvelan määrä on pysynyt samana.
Tämä on semmoinen fakta, jonka on ihan hyvä olla
tässä pohjalla esillä.
Tämä on erittäin mielenkiintoinen
asia siinä suhteessa, että talouskasvu on vaan
kiihtynyt ja kiihtynyt, olkoot sitten syyt mitä tahansa,
mutta näin on joka tapauksessa tapahtunut. Viimeinen kasvuluku
viime vuodelta on 5,9 prosenttia, niin kuin arvoisa valtiovarainministeri
meille lähetekeskustelun yhteydessä ilmoitti.
No, sehän tarkoittaa sitä, että kun vastaava
tilanne oli vuonna 1988, niin silloin tänne tuotiin — ne,
jotka meistä olivat mukana silloin, muistavat hyvin sen,
että tuotiin kauppa- ja teollisuusministeri kertomana ja
valtiovarainministerin erikoisesti korostamana — näitä siirto-operaatioita
valtion varastoon useita, useita kappaleita ja kerrottiin, kuinka
tämän taloudellisen toimeliaisuuden lisääminen
on tuottanut kassaan lisää rahaa ja siitä nyt
sitten tuloutetaan. Siis toisin sanoen vastaavaahan pitäisi olla
nyt, vaan ei ole ollut. Sitten toisekseen valtion omaisuutta on
myyty 5 miljardin euron edestä, joka on sitten tuloutettu
valtion varastoon, ja se on siis itse asiassa, kun velkaa ei ole
lyhennetty, käytetty syömäpolitiikkaan,
elikkä se on käytetty valtion menojen katteeksi.
Nyt kysymys herää tietenkin siitä,
mikä on se musta aukko, joka on nielaissut nämä varat,
ja se on kyllä harmaa ja musta talous, aivan niin kuin valtiovarainvaliokunta
mietinnössään viime helmikuussa aivan
oikein totesi. Juuri sillä tavalla on asianlaita. Olisi
erittäin hieno asia ollut, että näitä asioita
olisi nyt sitten pohdiskeltu tässä yhteydessä,
mutta ymmärrän hyvin, miksi valtiovarainvaliokunta
on ollut varsin niukkasanainen: tässä on ollut
kysymys tämmöisistä valtion varastoon
siirto-operaatioista, joissa sitten nyt on valtionvelan hallintaan
lisäystä 183 785 000 euroa.
Olisiko nyt tässä pitänyt olla toista
mieltä kuin vasemmistoliitto vastalauseessaan? Minun mielestäni
niistä perusteista, joilla nyt ollaan liikenteessä,
elikkä vanhushuollosta esimerkiksi, olen aivan samaa mieltä,
että tätä erityistä operaatiota ei
olisi nyt tässä näiltä osin,
kuten vasemmistoliitto on esittänyt, pitänyt ryhtyä tekemään,
ja siihen on hyvä peruste, havainnollinen peruste, löytymässä Oulun
kaupunginkin tilanteessa, josta julkisuudessa on todettu, että mopo
on päässyt karkaamaan käsistä.
Valtuusto käsitteli viime maanantai-iltana asiaa kolme tuntia
ja yhden minuutin, ja siinä kävi havainnollisesti
ilmi se, että kun kaikki nämä asiat ovat
kaikkein helpoiten virkamiesten tietoon saatettavissa, siis tietoa on,
väestörakenne tiedetään, väestön
muuttoliikkeet tiedetään, se, mihinkä ne
suuntautuvat jnp., kaikki tiedetään, ja tiedetään
myöskin, mikä on sairastuvuus, mikä on
vanhustenhuollon palvelukotitilannetarve, ympärivuorokautisen
hoidon tarve ja mikä on hoivatyön tarve, kaikki
tiedetään, niihin pitäisi pystyä varautumaan.
Siinä tarvitaan nyt valtakunnallista ohjausta.
Tässä katsannossa minä ymmärrän
tämän vasemmistoliiton vastalauseen oikeutetuksi,
vaikkakaan valtionvelkaa ei siis ole kuitenkaan lyhennetty käytännöllisesti
katsoen ollenkaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Asiakohdasta käytävällä keskustelulla
on näköaloja myös eteenpäin,
seuraavan eduskunnan työskentelyyn ja seuraavan hallituksen
toimintaan ja sen hallituksen ohjelmaan, mikä vaalien jälkeen
tähän maahan muodostuu. Mutta on erittäin
hyvä, että niistä tarpeista, mitä yhteiskunnalla
on, nähdään hyväksi keskustella
myös lisätalousarviokäsittelyn
yhteydessä.
Yksityisen ihmisen talous tulisi nähdä myös yhteiskunnan
talouskäsittelyn perustana. Itse olen myöskin
kunnalliselämässä mukana kuntapäättäjänä,
samalla kun olen saanut toimia täällä eduskunnassa.
Näkökulma on näistä molemmista
lähtökohdista käsin. Se, mitä eduskunta
tekee ja mitä kunnat tekevät, kohdistuu ihmisyksilöön, joka
on sekä Suomen valtion kansalainen, asukas Suomessa, että myöskin
aina asukas jossakin kotikunnassa. Kyse on kokonaisuudesta, ja tämä tulisi
myös nähdä niin valtion kuin kuntapäättäjienkin
taholta.
Valtion tulisi omalta osaltaan pitää huoli,
että kunnilla on riittävät voimavarat
huolehtia kansalaisten perustarpeista. Täällä on
viitattu hoito- ja hoivatyöhön. Tämä on
yksi perusasia. Tähän tarvitsee panostaa jatkossa
aivan toisella tavalla kuin on ollut viime aikoina mahdollisuutta.
Kysymys on hyvin tärkeästä asiasta. Myös
hoito- ja hoivatyötä tekevien palkkaus on tärkeä asia
saattaa kuntoon. Samoin on muistettava omais- ja kotihoidon suuret
mahdollisuudet vastata siihen tarpeeseen, mikä tässä suhteessa
on. Täällä on viitattu myös
opiskelijoitten ja eläkeläisten kysymyksiin. Myös
näihin kysymyksiin odotan, että tulevaisuudessa, joka on
melko pian tulevan hallitusohjelman laadinnassa, voidaan kiinnittää asianmukaista
huomiota.
Yleiskeskustelu päättyy.