Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tänään julkisuudessa
olleiden tietojen mukaan vietetään Euroopan sairaaloissa
kansainvälistä ravitsemuspäivää.
Kuopion yliopistossa on tekeillä väitöstutkimus,
jonka mukaan 55 prosenttia pitkäaikaishoidossa olevista
vanhuksista on vajaaravittuja. Lisäksi 42 prosenttia on
vajaaravitsemusriskissä. Vain 3 prosenttia on potilaita,
joiden ravitsemustila on hyvä tekeillä olevan
väitöskirjan mukaan.
Mitä hallitus ja mitä ennen kaikkea ministeri on
tehnyt, etteivät mummo ja vaari näe nälkää ollessaan
pitkäaikaislaitoshoidossa?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Terveisiä geriatripäiviltä!
Olin juuri tänään siellä puhumassa,
ja tämä oli yksi aihe, jota siellä päivillä käsitellään.
Tässä on nyt ollut tällainen asiantuntijatyöryhmä.
He ovat julkaisseet suositukset asiasta. Me olemme lähestyneet
tätä moniammatillisen työryhmäkoulutuksen
kautta, ja tämä on ennen kaikkea tämmöiseen
hoitokulttuuriin liittyvä kysymys, koulutuskysymys, mutta
myöskin vakava kysymys siellä vanhustenhoidon
puolella, miten vanhuksia kohdellaan. Se on arvoihin ja asenteisiin
liittyvä kysymys. Tulemme vielä ministeriössä julkaisemaan
tässä lähiaikoina uudet vanhustenhoidon laatusuositukset,
jotka lähetämme vielä asiantuntijakierrokselle
sillä tavalla, että kaikki järjestöt ja
asiantuntijat voivat ottaa niihin kantaa. Me tarvitsemme uudet tämän
ajan laatusuositukset, jotka myöskin teroittavat tätä koulutusta
ja sitä, miten eri yksiköitten sisällä tehdään
tätä työtä, miten siihen suhtaudutaan. Tämä on
vakava kysymys.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ministeri ei vastannut siihen, miten saadaan
lisää niitä käsiä,
jotka tätä ruokaa näille vanhuksille siellä hoitolaitoksissa
ruokailuaikana antavat. Tämä tilanne ei suinkaan
ole henkilökunnan vika. Ei ole heidän vikansa
ja syynsä, että aikaa hoidettavaa kohden on liian
vähän, vaan se on kyllä hallituksen ja
päättäjien vika. Miksi niille vanhuksille,
jotka vapisevilla käsillään eivät
itse pysty enää syömään,
ei ole niitä auttavia käsiä siellä hoitolaitoksessa?
Mitä te teette? Ei tämä parane työryhmässä.
Tämä vaatii lisää resursseja elikkä rahaa,
ja lisää henkilökuntaa, joka syöttää niitä vanhuksia
siellä hoitolaitoksissa. (Ed. Korhonen: Ei tässä mitään
työryhmiä enää tarvita!)
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Esimerkiksi geriatripäivillä,
johon kokoontuu maamme johtavat vanhustenhuollon asiantuntijat,
tämä oli tämän päivän
hyvin keskeisiä teemoja ja se osoittaa, että tähän myöskin
asiantuntijoitten johdolla suhtaudutaan vakavasti. Meillä on
myöskin esimerkkejä niistä kunnista,
joissa resurssit eivät ole kovin runsaat, ja siitä huolimatta
vanhustenhoito on erittäin laadukasta ja korkeatasoista.
Täytyy muistaa, että resursseista viime kädessä kuntatasolla
päättävät kunnanvaltuustot,
ja tästähän on Tampereen hyvä esimerkki.
Koukkuniemen vanhainkodissa esimerkiksi valtuustopäätöksellä lisättiin
henkilökuntaa elikkä päädyttiin
siihen, että heidän arvonsa ovat siinä horisontissa
tai suunnassa, että henkilökuntaa on lisättävä,
ja näin tapahtui. Jokainen kunnanvaltuusto voi tätä omassa
piirissään myöskin katsoa. Tämä on
myöskin arvostuskysymys, mihin siellä halutaan
suunnata resursseja.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Niin, ministeri Hyssälä,
tämä on nimenomaan arvostuskysymys. Jos katsotaan
tätä pääministeri Vanhasen kautta,
niin kyllä valtiontaloutta on laitettu kuntoon mutta kuntatalouden
kustannuksella, ja se näkyy aika rankalla tavalla. Valtiontilintarkastajien
kertomuksessa todetaan, että ikäihmisten hoito
ja kohtelu on tällä hetkellä jopa perustuslain
vastaista. Ministeri Hyssälä, täällä te
puhuitte laatusuosituksista, mutta tilintarkastajat toteavat, että tarvitaan
tehokkaampia keinoja. Kuntatalous täytyy laittaa kuntoon,
mitä Vanhasen hallitus ei ole tehnyt, mutta täällä myöskin
ehdotetaan lainsäädäntöön
perustuvien ohjauskeinojen käyttöönottoa.
Kysynkin:
Mitä mieltä Vanhasen hallitus on tästä asiasta ja
erityisesti ministeri Hyssälä?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Kuntatalouden osalta on syytä todeta,
että kuntatalouden tilanne on tietysti viime vuosina ollut
hyvin vaikea, mutta hallitus on kyllä lisännyt
kuntatalouteen lisää rahaa noin 1,3 miljardia
omana toimikautenaan. Tilanne on vain se, että menot ovat
kasvaneet vielä nopeammin kunnissa, ja siitä johtuu,
että taloutta ei ole saatu tasapainoon. Myöskin
viime vuonna ja tänä vuonna kyllä kuntien
tilinpäätökset tulevat olemaan huomattavasti
parempia kuin aiempina vuosina.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Meillä on ollut käytössä noin 400
miljoonaa euroa hankerahoitusta, tämän tyyppistä rahoitusta.
Me olemme suunnanneet siitä erittäin suuren osan
vanhustenhuollon hankkeisiin. Työn ohella ei ehditä siellä kehittää sitä työtä,
jotenka erilliset projektit, hankkeet, jotka suunnitellaan, tehdään,
evaluoidaan, ovat tarpeen. Me olemme sekä laitospuolella
että kotihoidossa tehneet nyt mittavaa pohjatyötä näillä hankkeilla,
ja tämän pohjalta sitten ohjeistamme kuntia, kun
saamme tämän hankeyhteenvedon tänä vuonna
valmiiksi, mitä ne hyvät käytännöt ovat
ja miten niitä voidaan levittää.
Vanhustenhuoltoon liittyy läheisesti omais-hoito, jota
on kehitetty, ja sitten on tehty monta uutta lainsäädäntöä:
hoivatakuu, palvelusetelilainsäädäntö,
kotitalousvähennyksen laajennus hoitoon ja hoivaan. Siellä on
paljon tapahtunut. Mutta totta kai tarvitaan koko ajan kehittämistä ja
uutta työtä. Me olemme tekemässä vanhusten lääkehoidon
osalta työryhmätyötä, jonka
myöskin julkistamme lähiaikoina. Myöskin
lääke-hoidossa pitää tapahtua
kehitystä, tsekkausta jnp.
Ed. Valto Koski merkitään
läsnä olevaksi.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Loppusyksystä tuossa eduskunnan
portailla vastaanotimme mielenosoitusta, jossa vaadittiin lisäresursseja
vanhustenhuoltoon. Silloin monet tällä alalla
työskentelevät kertoivat siitä, miten heitä ahdistaa
se paine ja kiire, jonka alla he joutuvat työtään
tekemään. Kun tiedetään, etteivät palkat
alalla ole hyvät ja paineet ovat valtavat ja tarve tulevaisuudessa
yhä kasvava, niin kuinka me pidämme huolen siitä,
että tähän ammateista erityisen arvokkaaseen
saadaan riittävästi työntekijöitä?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Siihen voi ala itse vaikuttaa. Vierailin
viime lauantaina Tampereen Koukkuniemen vanhainkodissa, joka on
Pohjoismaiden suurin vanhainkoti ja varmasti eurooppalaisella tasollakin
taitaa olla niitä suurimpia. Siellä on erityisesti
kiinnitetty huomiota siihen, miten rekrytointia voidaan sinne vanhainkotiin
tehdä elikkä miltä näyttää ulospäin,
minkälaiset ovat sisällä olevat menetelmät,
miten laatua valvotaan ja miten sitä kehitetään,
miten henkilökuntaa koulutetaan, minkälaisia mahdollisuuksia
he saavat edetä urallaan talon sisällä.
Erittäin suurella mielenkiinnolla katsoin sitä ja
annan hyvän arvosanan Koukkuniemen ihmisille. Se on hyvä esimerkki
siitä, miten voidaan itsekin näihin asioihin vaikuttaa.
Valtuusto — kiitos Tampereen valtuutetuille — on
kiinteässä yhteydessä ollut toteuttamassa
tätä, ja lääninhallituksethan
meillä valvovat ja ohjaavat. Tässä on
hyvin monta toimijaa. Ei kannata syyttää, nyt
kannattaa hakea sitä yhteistyön kättä,
millä voidaan vanhustenhuoltoa yhdessä parantaa.
Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Arvoisa ministeri Hyssälä,
vanhustenhoidon puutteisiin eivät riitä laatusuositukset.
Nyt tarvitaan vanhustenhoitolakia ja riittävää rahoitusta,
jotta tuo tuhansien hoitajien vaje saadaan korjattua. Suomessa vanhustenhoidossa
on puolet vähemmän henkilökuntaa kuin
Ruotsissa. On aivan selvää, että siitä seuraa
myös laatuongelmia.
Kun professori Sirkka-Liisa Kivelä viime kesänä julkisti
tuon lähes satasivuisen raporttinsa, niin kysyn teiltä:
Miksi ei ensimmäistäkään
noista esityksistä hallitus ole ryhtynyt toteuttamaan?
Miksi ihmeessä tällaisia selvityksiä tilaatte
selvitysmieheltä, jos teillä ei ole aikomus edes
niitä ryhtyä toteuttamaan? Selvitysmies on ollut
hyvin pahoillaan siitä, että hallitus ei ole lähtenyt
toteuttamaan tätä hänen esittämäänsä vanhustenhoitolakia,
jossa määritellään selkeästi
tämä vanhustenhoidon mitoitus. Miksi hallitus
ei ole antanut tuota esitystä, joka olisi kaikkein tärkein
vanhustenhoidon kannalta?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Erittäin monta professori Kivelän
esitystä on jo lähdetty viemään
eteenpäin, ja edelleen tulemme ulos lähiaikoina
sen suhteen, mitä vielä tehdään.
Kaikkia näitä asioita pitää valmistella.
Me olemme opetusministeriön kanssa käyneet neuvotteluja
koulutuksesta. Sitten siellä on ollut valmistelua tämän
masennuksenhoidon, lääkehoidon suhteen. Olemme
lähteneet ripeästi niitä viemään
eteenpäin. Ei hetkessä tätä laivaa
käännetä, vaan se vaatii aikaa ja valmistelua,
ja kaikki ne esitykset, jotka siellä ovat olleet, ovat
olleet asiantuntijoitten arvioitavina, ja sieltä on valittu
ne esitykset, joita todellakin viedään eteenpäin.
Minä uskon, että ensi vaalikaudella tämä vanhustenhuollon
kehittäminen tulee olemaan vahva painopiste tulevan hallituksen
politiikassa. Me teemme siihen parasta aikaa strategiaa, koska sitä täytyy
askel askeleelta parantaa ja siinä edetä, elikkä hyvin
monipuolinen paketti vanhustenhoidon sekä kehittämiseksi
että poliittiseksi pohja-asiakirjaksi on vielä tulossa.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin tiedustella opetusministeriltä,
onko mahdollista harkita sitä, että meillä koulutettaisiin
hiukan lyhytkestoisemmin vanhustenhuoltoon henkilöitä.
Meillähän tarvittaisiin semmoista avustavaa henkilöstöä,
joka auttaa vähän pukemisessa, pesemisessä ja
kenties tämmöisissä syöttämisissä,
ja sillä tavalla tuodaan näitä auttavia
käsiä enemmän. Meillä on toisaalta
todella paljon työttömänä esimerkiksi keski-ikäistä väkeä,
joka olisi erittäin hyvää ja turvallista
seuraa vanhuksille. 3—4 vuoden lähihoitajakoulutukset
muun muassa ovat usein liian pitkiä tällaiseen
tehtävään. Toivoisinkin, että olisi
mahdollista harkita sitä, että löytyisi
väestöstä niitä henkilöitä,
jotka tätä kautta löytäisivät
itselleen mielekkään työn, ja toisaalta
sitten vanhukset saisivat niitä turvallisia,
auttavia käsiä enemmän.
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Olemme todella sellaisessa tilanteessa, että on
syytä harkita tuonkin kaltaisia uusia avauksia. Tämä ei
koske pelkästään tätä alaa
vaan työelämää laajemminkin.
Ministeri Hyssälän mainitsemassa yhteisessä työryhmässähän
tämä asia on myöskin esillä.
Minusta tähän sopii muun muassa työssäoppimisen
uusien metodien kehittäminen erittäin hyvin. Sillä tavalla
voidaan todella lyhyemmässä ajassa saada pätevää työvoimaa käyttöön.
Nämä kaikki ovat kyllä opetusministeriönkin
osalta täydessä vauhdissa valmistelussa.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ikäihmisten asema ja vanhustenhuolto
ovat yksi suurimpia haasteita suomalaisessa yhteiskunnassa. Alkuperäinen
kysymyshän lähti liikkeelle vanhusten asemasta
hoitolaitoksissa, mutta kuten tässä on tuotu esille
jo, hallitus omissa ohjelmissaan on tietysti korostanut sitä,
että kotihoitohan tässä on yksi keskeisimpiä asioita.
On edullista sallia vanhusten olla niin pitkään
kuin mahdollista omassa kodissaan. He haluavat sitä, ja
se myöskin tulee yhteiskunnalle edullisemmaksi. Meillä on
kotipalvelujärjestelmää kehitetty, ja haluaisin
ministeriltä kysyä:
Onko mahdollista edetä siihen suuntaan, että yli
75-vuotiaille ihmisille kotipalvelu annettaisiin subjektiiviseksi
oikeudeksi, joka tulisi lainsäädännön
kautta hoidettavaksi?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Hyvä, että tämä kotihoito,
kotipalvelu tuli tässä esille. Me olemme ehkä vastanneet
liian laitosvaltaisella rakenteella vanhusten hoitoon, ja nyt on
syytä kääntää katse
sinne kotihoitoon. Tähän on yksi vastaus ollut
omaishoito. Me olemme muuttaneet lainsäädäntöä kokeilulailla
niin, että sosiaalipuolen kotipalvelu ja kotisairaanhoito
on voitu yhdistää kotihoidoksi, ja tästä kokeilusta
on hyvin myönteisiä tuloksia. Me laajennamme varmasti
lähitulevaisuudessa kotisairaanhoitoa tai kotisairaalatyyppistä hoitoa,
ja kaikenlainen kotona tapahtuva apu ja siihen tarvittava tuki ovat
hyvin keskeisiä.
Meillä on tällainen Kotosa-hanke, kotipalveluun
liittyvä hanke, jossa meillä on mukana 31 kuntaa,
lisäksi kuntayhtymiä, ja tässä haetaan
nimenomaan niitä malleja, miten uudenlaisilla malleilla
voisimme vastata siihen uudentyyppiseen palvelutarpeeseen siellä kotona.
Ihan niin kuin ed. Kiljunen totesi, koti on se, missä useimmat
haluavat olla mahdollisimman pitkään. Sinne on
syytä tuoda uudella konseptilla palveluja.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Hyssälä, kun te
totesitte, että on selvitetty, kehitetty, projektoitu ja
tehty mitä tahansa, niin tulee tietysti mieleen kysyä,
että koska tehdään. Esimerkiksi kotipalvelu
ei toimi enää sen vuoksi, että kunnissa
ei ole enää kotipalvelijoita. Kun palvelut on
yhdistetty kotihoidoksi, niin se on lähestulkoon puhdasta
sairaanhoitoa. Kysymys on edelleen kuntien taloudesta. Siihen peruskysymykseen
pitää vastata.
Jos ne ihmiset tekevät projekteja, kehittävät työnsä ulkopuolella,
niin kuin te sanotte, niin miten he voivat sen tehdä siellä,
kun heitä ei kuitenkaan ole yhtään enempää?
Miten tämä yhtälö oikein toimii?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Ette, ed. Virtanen, ilmeisesti tunne siellä tilannetta.
Mainitsin juuri niin, että ihmiset, jotka tekevät
siellä työtä, eivät pysty samanaikaisesti
kehittämään omaa työtään.
Ei kannata halveksia tai pitää vähempiarvoisina
projekteja tai hankkeita. Niistä on tullut erittäin
hyviä tuloksia, jotka ovat jääneet pysyväksi
toiminnaksi kuntiin. Vanhustenhuollossa on paljon moniammatillisia
työryhmiä, jotka ovat pysyvää toimintakäytäntöä,
on muutettu toimintakäytäntöä sen
projektin tai hankkeen kautta. Tätä työtä on jatkettava ja näitä hyviä käytäntöjä
on
levitettävä.
Nythän Paras-hankkeessa mietitään
näitä valvonta- ja ohjausjärjestelmiä vähän
uudelleen, jotta me nimenomaan saisimme hyvät käytännöt
leviämään kunnasta toiseen mahdollisimman
nopeasti. Sehän se ongelma on ollut, että kun
on jossakin, vaikka nyt Kuopiossa, jotain hyvää, niin
miten se saataisiin sitten vaikka Saarijärvelle. Tätä työtä meidän
on tehostettava.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Lokakuussa 2000, siis kuusi vuotta sitten, Helsingin
Sanomien pääkirjoituksessa sanottiin seuraavaa:
"Harvoin, jos joskaan lehtemme toimituksessa on luettu järkyttävämpää lukijapostia
kuin
omaisten kirjeet vanhusten laitoshoidosta. Niiden mukaan vanhimman
sukupolven viimeiset vuodet ovat usein yhtä nöyryytystä ja
tylyä kohtelua, joskus melkein heitteille jättöä."
Vanhukset joutuvat makaamaan liian kauan samoissa vaipoissa, riittävää ravintoa
ja juotavaa ei ehditä tarjoilla kiireen takia. Laitoksissa
ei ehditä huonosti liikkuvia vanhuksia auttamaan wc:hen. On
tehokkaampaa käyttää vaippoja. Tämä on vastoin
vanhuksen itsemääräämisoikeutta.
Levottomille potilaille annetaan rauhoittavia lääkkeitä,
lääketokkuraiset hoidettavat kaatuilevat, putoilevat
sängyistä ja saavat vammoja auttavien käsien
puuttuessa. Edellä mainittu kertoo vähättelevistä asenteista.
Kun ikäväki ei enää viimeisinä vuosinaan äänestä eikä kykene
muutenkaan pitämään melua itsestään,
päättäjät sivuuttivat heidät
korulausein. Vanhustenhoitoon tarvitaan lisää rahaa
ja henkilöstöä, niin kuin tänään täälläkin
olemme kuulleet.
Tämä asia on hukassa, arvoisa ministeri. Miten
te vastaatte tähän? Kuuden vuoden aikana tiedot
eivät ole muuttuneet, ne ovat samanlaisia. Valtiontilintarkastajien
lausunto vuodelta (Puhemies koputtaa) 2006 puhuu aivan samaa kieltä. (Puhemies
koputtaa) Tämä on paljon vakavampi asia kuin millaisen
kuvan te annatte.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Puhemies! Ed. Akaan-Penttilä lukee tekstiä ajalta,
jolloin oli kokoomuslainen sosiaali- ja terveysministeri. Tämä on
vakava kysymys. Tätä ei ole kukaan ottanut millään
tavalla löysin rantein, mutta toisaalta toivoisi, että julkisuudessa
olisi joskus niitä hyviä esimerkkejä.
Meillä on loistavaa vanhustenhuoltoa. Minä sanon
suoraan; minä olen kiertänyt tämän
maan vanhusten laitoksia neljä vuotta.
Meillä on erittäin hyvä, korkeasti
koulutettu, työhönsä motivoitunut henkilökunta,
joka on sitoutunut ja tekee siitä huolimatta, että heitä ei aina
ole riittävästi, hyvää vanhustenhuoltoa,
ja tulokset ovat hyviä. Toivoisi joskus näitä hyviä esimerkkejä myöskin.
Se ei silti poista sitä, vaikka meillä olisi hyviä esimerkkejä,
ettei meidän tarvitse tehdä työtä sen
puolesta, että kaikkialla se laatu olisi sama.