6) Hallituksen esitys laeiksi rikoslain 48 a luvun, pakkokeinolain
ja eräiden niihin liittyvien lakien muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Olen tehnyt 1 a ja 4 a §:iä koskevat
muutosesitykset, ja ne on jaettu pöydille. Muutosesitykset
ovat täsmälleen samansisältöiset
kuin maa- ja metsätalousvaliokunnan yksimielisessä lausunnossa,
mutta lakivaliokunta ei niitä huomioinut millään
tavalla. Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnossa olisi
myös tekstiperusteluja, jotka olisi pitänyt huomioida.
Samoin monet asiantuntijalausunnot asettivat kyseenalaiseksi hallituksen
esityksen joiltain osin.
Törkeän metsästysrikoksen teoreettinen
maksimirangaistus nousee neljään vuoteen vankeutta.
Sama maksimi on esimerkiksi joukkotuhonnan tai valtiopetoksen valmistelussa,
lapsen seksuaalisessa hyväksikäytössä,
törkeässä vapaudenriistossa tai törkeässä veropetoksessa.
Kyse ei siis ole mistä tahansa naurisvarkaudesta, ei teon
mutta ei myöskään rangaistusten suhteen.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen perusteluiden mukaan
poliisin tietoon tulleitten metsästysrikosten ja -rikkomusten
määrä ei ole merkittävästi
lisääntynyt. Salakaadoista ja petojen tappamisesta
samoin kuin niihin liittyneistä viranomaisoperaatioista
on kyllä uutisoitu näyttävästi.
Täytyy muistaa myös se perimmäinen syy,
miksi petoja tapetaan. Poronhoitoalueen raja on siirtymässä Kainuusta
itärajaa pitkin pohjoiseen, ja mihin se lopulta pysähtyy,
jos tämä nykyinen meno jatkuu, sitä ei
tiedä kukaan. Erityisesti karhu- ja ilveskannat ovat kasvaneet
huomattavasti, ja kaikki eivät suostu katsomaan toimettomina
sivusta, kun elinkeino ja koko elämisen muoto tuhoutuu.
Sallassa maanantaina pidetyssä Petofoorumissa asiantuntija
kertoi, jos muistan nämä luvut oikein, että heidän
käyttämiensä arviointimallien mukaan
karhu tappaa 30 poronvasaa kolmen kesäkuukauden aikana
ja sen lisäksi myös aikuisia poroja, ilves tappaa
52, susi 100 ja ahma 22 poroa vuodessa. Jos karhu- ja ilveskanta
saataisiin hallintaan, niin se varmasti auttaisi myös ratkaisun
löytymisessä ahman ja suden kohdalla. Olennaistahan
on puhua kaikista petotuhoista yhteensä ja muistaa, että karhu
ja ilves eivät ole millään lailla uhanalaisia
eläimiä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitystä olisi pitänyt
muuttaa niin kuin maa- ja metsätalousvaliokunta edellytti.
Omaisuuden puolustaminen on pakkotilatekona sallittua. Tällainen
tilanne voi olla esimerkiksi silloin, kun petoeläin hyökkää koiran
kimppuun joko pihassa tai silloin, kun se on metsästyksessä mukana.
Myös lammastarhassa olevia lampaita tai porokarjaa saa
suojella. Pakkotilaoikeuden käyttäminen voi olla
käytännön tilanteissa epäselvää,
ja sellaisen tilanteen osoittaminen jälkikäteen
voi olla mahdotonta. Pakkotilaoikeuden käyttäminen
edellyttää konkreettista uhkaa suojeltavaa eläintä kohtaan,
ja sen tulkitseminen on usein hyvin vaikeaa.
Törkeän metsästysrikoksen tunnusmerkistön rajaaminen
liittämällä siihen erityiskriteerejä onkin
tarpeen. Kyseinen kohta olisi tullut muuttaa sellaiseen muotoon,
että törkeä tekomuoto olisi kyseessä silloin,
kun pyyntitapa tai -väline on laiton tai kun metsästyksessä on
käytetty moottorikäyttöistä ajoneuvoa
tai kun muuten teko on häikäilemätön.
Häikäilemätön teko voisi olla
esimerkiksi silloin, kun karhu tapetaan talvipesäänsä tai
tapetaan emokarhu, jota penikat seuraavat. Tässä kohtaa
täytyy muistuttaa, että metsästyslaki
lähtee aina siitä, että emää ei
saa tappaa koskaan, jos sitä jälkeläiset
seuraavat. Kun karhun kevätpyynnin palauttaminen on noussut
taas keskusteluun ja viimeksi sen teki ministeri Anttila Sallassa
maanantaina, niin siitä on luotu kauhukuvia, kuinka emokarhu
ja pienet karhunpennut tapettaisiin keväthangelle. Siitä kuitenkaan
ei ole kyse. Kevätpyynti on ikiaikainen pyyntimuoto, ja
sen salliminen tehostaisi salakaatojen estämistä,
kun metsässä olisi juuri kriittisinä aikoina
hiljaisia hiihtomiehiä, kuulevia korvia ja näkeviä silmiä.
Arvoisa puhemies! Esitetty muutos selkeyttäisi lain
tulkintaa eikä millään tavalla haittaisi
luvattoman metsästyksen tutkintaa, johon hallituksen esityksellä halutaan
puuttua. Siinä mielessä ihmettelen kyllä tätä lakivaliokunnan
linjaa, että se ei millään tavalla huomioinut
maa- ja metsätalousvaliokunnan perusteltuja esityksiä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Mustajärvi totesi,
tämä maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunto
oli yksimielinen. Todella ihmetyttää se, että lakivaliokunta mietinnössään
ei ole sitä noteerannut. Muuten, mitä tulee ed.
Mustajärven puheenvuoroon, siihen on helppo yhtyä,
ja näitä pykälämuutoksia, jotka
hän totesi ja jotka ovat tässä asianomaisessa
lausunnossa, tulen sitten kannattamaan, kun tulemme sitten aikanaan äänestämään.
Arvoisa puhemies! Kun luin tätä lakivaliokunnan
mietintöä, niin minulle jäi siinä käsitys,
että ahma, susi, ilves, karhu, metsäpeura ja saukko ovat
tärkeämpiä kuin ihminen, tärkeämpiä kuin ihmisten
hyöty- tai muut kotieläimet ja tärkeämpiä kuin
se, että henkilö pystyy harjoittamaan ammattiaan.
Muun muassa ilveksen kohdalla, kun valiokunta teki vierailun Pohjois-Karjalaan ja
Kainuuseen, Hallan paliskunnan poroisäntä, en
muista niitä lukumääriä, totesi,
että tällä hetkellä siinä paliskunnassa
on enää 1 000 poroa ja siellä olisi
mahdollisuus 1 700 vai 2 700 pitää. Mutta
se siitä.
Täällä mietinnössä todetaan,
että lähtökohtana on kyseisten eläinlajien
suojeluarvot ja suojelutarpeet. Tässä kohdassa
mieleen tulee, kun aikoinaan me, valiokunta ja ministeriön
edustajat ja ministeri, kävimme keskustelua, silloin vielä näitä arvoja
näille eläimille ei ollut korotettu. Näitä euromääriä sitten
myöhemmin hyvinkin voimakkaasti nostettiin, ja siinä mielessä jo
siinä vaiheessa myös allekirjoittaneella oli epäilys
siitä, tapahtuuko niin sanottuja oikeusmurhia.
Arvoisa puhemies! Ihan muutamia kohtia lainaan niin tästä mietinnöstä kuin
lausunnosta, ja niihin jokunen kommentti. Nämä liittyvät
tähän pakkotilaoikeuden käyttämiseen
ja sen tulkintaan.
Täällä mietinnössä todetaan,
sanatarkka lainaus: "Pakkotilaa koskevat säännökset
voivat tulla sovellettavaksi, jos kyse on välittömän
ja pakottavan vaaran torjumiseksi tarpeellisesta teosta tilanteessa,
jossa vastakkain on kaksi oikeudellisesti suojattua etua, joista
toinen uhrataan toisen suojelemiseksi." Ja vielä: "Teko
on pakkotilatekona sallittu, jos teko kokonaisuutena arvioiden on
puolustettava, kun otetaan huomioon pelastettavan edun ja teolla
aiheutetun vahingon ja haitan laatu ja suuruus, vaaran alkuperä sekä muut olosuhteet."
Tästä ei-lakimiehenä on aika vaikea
ottaa selvää. Olisi toivonut, että tavallaan
tämän pakkotilaoikeuden käyttämisessä olisi
esimerkiksi otettu tässä meidän lausunnossamme
oleva kohta, jonka myös tässä lainaan:
"Valiokunta katsoo kuitenkin, että konkreettinen vaara
hyökkäyksestä on olemassa myös
silloin, kun nyt kyseessä oleva petoeläin on laiduntavan
kotieläimen tai metsästyskäytössä olevan
koiran välittömässä läheisyydessä."
Niin täällä eduskunnassa kuin jo
aiemmin olen ottanut esimerkiksi metsästystilanteen, johon myös
edellinen puheenvuoron käyttäjä viittasi, että koira
on esimerkiksi etsimässä jänistä ja
siihen ilmestyy susi. Toki olen sanonut, että tällöin menettelen
niin, että ammun tämän suden, mutta ilmoitan
sitten myös asiasta viranomaiselle. Missä muussa
mielessä se susi olisi siinä kyseisellä seudulla?
Kun täällä puhutaan välittömästä läheisyydestä tai
muusta, niin mikä se välitön läheisyys
on? Jos se susi sinne ilmestyy, niin se varmasti sen koiran nappaa,
siinä ei tämä metsästäjä kyllä pysy
mukana. Eli on kohtuutonta, että odotettaisiin sitä,
että tämä peto on esimerkiksi koiran
tai kotieläimen kimpussa. Tälle tulkinnalle kyllä tietynlaista
tukea — ainakin tulkitsin niin — sain myös
lähetekeskustelussa, kun ministeri Brax oli paikalla.
Edelleen viittaan tähän meidän lausuntoomme.
Siellä lukee liittyen näihin rikosten seuraamuksiin:
"- - valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty
huomiota siihen, että menettämisseuraamusten nyt
esillä olevien rikosten osalta tulisi määräytyä siten,
että ne muodostuvat ankaruudeltaan yhtenäisiksi
muiden rikosten vastaaviin seuraamuksiin nähden." Kun tätä lausuntoa
tarkastimme, me valiokunnan vastaavat, niin minulle ja muutamalle
muulle vastaavalle valiokunnan jäsenelle, kun kysyin, jäi
toisenlainen kuva tästä, jotta tässä vaan
viitataan näiden asiantuntijoitten lausuntoihin. Mutta
myös allekirjoittaneelle kyllä jäi se
käsitys siitä keskustelusta, että myös
valiokunnan jäsenet ovat tätä mieltä,
mutta tätä ei ajanpuutteen vuoksi sitten lähdetty
enemmän kuitenkaan kaivelemaan.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi liittyen tähän
mietintöön vielä lainaan yhden kohdan,
joka liittyy pakkotilaoikeuden soveltamiseen tai käyttämiseen.
Täällä valiokunnan mietinnössä todetaan:
"Käytännössä saattaa esiintyä myös
tilanteita, jotka eivät täytä pakkotilan
edellytyksiä, mutta ovat sitä lähellä.
Nämä tilanteet on mahdollista ottaa huomioon teon
kokonaisarvion kautta seikkana, joka voi johtaa perustekomuotoisen
metsästysrikoksen soveltamiseen törkeän tekomuodon
sijasta." Eli kyllä tässä vaarana edelleen
on, kun tämä mietintö on tämän
suuntainen, että tietynlaisen oikeusmurhan kohteeksi sitten
joutuu metsästäjä tai, sanotaan, myös
maatalousyrittäjä tai muu, joka puolustaa omaa
kotieläintään.
Vielä näistä suurpedoista ja yleensäkin
tästä rikoslain muuttamisesta: Varmasti kukaan
meistä ei näitä törkeitä metsästysrikoksia
puolusta. Itsekin olen niistä aikanaan tehnyt lakialoitteen, että olisi
liikkeelle lähdetty aiemmin. Mutta nyt sitten asiantuntijavaliokunnan
lausunto siis juuri tältä osin on kokonaan syrjäytetty
ja unohdettu, eikä ole konkretisoitu näitä eri
tilanteita. Siinä mielessä pidän sitä tosiaan
valitettavana, mutta toivottavasti vielä sitten eduskunta
tekee nämä pykälämuutokset.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan aluksi kummastelen sitä,
miksi maa- ja metsätalousvaliokunnan yksimielistä lausuntoa
ei ole huomioitu lakivaliokunnan käsittelyssä.
Valiokunnaltamme pyydettiin lausunto, ja me olemme tehneet sen siinä uskossa,
että lakivaliokunta aidosti ottaisi huomioon omassa mietinnössään
esittämiämme asioita.
Nyt kaikki on tyrmätty suorilta käsiltä.
En voi olla kuin pahoillani niiden valiokunnassamme käyneiden
asiantuntijoiden puolesta, jotka kävivät ilmeisen
turhaan kertomassa näkemyksiään. Valiokunnassamme
kävi muun muassa maan johtava rikos- ja prosessioikeuden
asiantuntija Matti Tolvanen Itä-Suomen yliopistosta, joka
oli kanssamme samaa mieltä useista esittämistämme
asioista.
Tässä tulee väistämättä sellainen
tunne kuin maa- ja metsätalousvaliokunnan yli olisi kävelty ja
valiokunnassa olisi tehty suuri määrä turhaa työtä.
Mitä varten valiokunnalta sitten pyydetään
lausuntoja, jos niitä ei käytännössä huomioida
ollenkaan?
Arvoisa puhemies! Tässä kyseisessä tilanteessa
siis lienee tarpeen tuoda esille muutamia tärkeitä kohtia
maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnosta.
Totesimme muun muassa, että suurten petoeläinten
vuoksi asukkaat ovat huolissaan omasta ja lastensa turvallisuudesta
sekä karjan, kotieläinten ja metsästyksessä käytettävien
koirien menetyksestä. Valiokuntamme kiinnitti huomiota
siihen, että rikoslain säännökset
pakkotilaoikeudesta tulevat sovellettaviksi myös metsästyksen
yhteydessä. Pakkotilaoikeus liittyy aina konkreettiseen
tapaukseen, pakottavaan tilanteeseen. Jokaisella on oikeus puolustaa
omaa tai toisen henkeä eläimen hyökkäystä vastaan,
tarvittaessa vaikka eläin surmaamalla.
Valiokuntamme totesi selkeästi, että omaisuuden
puolustaminen on pakkotilatekona sallittua esimerkiksi silloin,
kun petoeläin hyökkää pihassa
tai metsästyksessä olevan koiran kimppuun. Samoin
muita eläimiä, kuten lammastarhassa olevia lampaita,
saa suojella tarhaan hyökkäävää sutta
tai karhua vastaan. Jos hyökkäävää eläintä ei
voida muuten pysäyttää, eläimen
surmaamisen tulee olla pakkotilatekona sallittua.
Halusimme lausunnossamme kiinnittää huomiota
siihen, että pakkotilaoikeus ei kuitenkaan kata niitä tilanteita,
joissa petoeläin surmataan varotoimenpiteenä ilman
konkreettista vaaraa. Sen sijaan konkreettinen vaara hyökkäyksestä on olemassa
silloin, kun petoeläin on laiduntavan kotieläimen
tai metsästyskäytössä olevan
koiran välittömässä läheisyydessä.
Arvoisa puhemies! Valiokunta ehdotti pykälän
5 kohtaan sisältyvän törkeän
metsästysrikoksen tunnusmerkistön rajaamista liittämällä siihen
erityiskriteereitä. Lausunnossamme esitimme, että "- -
siinä mainittujen eläinten tappaminen tai vahingoittaminen
muodostaa törkeän metsästysrikoksen ainoastaan
silloin, kun pyyntitapa tai -väline on laiton
tai kun metsästyksessä on käytetty moottorikäyttöistä ajoneuvoa
metsästyslain vastaisesti taikka kun tekoa on muutoin pidettävä häikäilemättömänä."
Mitä sitten on häikäilemättömyys?
Sitä, että tappaa karhun talvipesäänsä taikka
emokarhun niin, että jättää avuttomat
pennut kuolemaan luontoon. Se on häikäilemättömyyttä.
Näin muotoiltuna tämän pykälän
viimeinen laatumäärittein rajattu peruste olisi
linjassa pykälän muiden perusteiden kanssa. Säännökseen
ehdottamamme rajaus estäisi myös sen, että törkeää tekomuotoa
sovellettaisiin tulkinnanvaraisissa pakkotilatapauksissa tai pakkotilaa
lähentelevissä tapauksissa. Tämä asia
jos mikä on mielestäni kansalaisten oikeusturvan
kannalta oleellisen tärkeä.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Minäkin ilmoittauduin ihan samalla
tapaa kuin ed. Kähkönen, että jos olen
metsällä koirani kanssa ja näen suden,
niin kyllä minä sen suden lopetan enkä jää sitten
odottamaan sitä, että se susi lopettaa sen minun
koirani. Ja sitten sen jälkeen, kun asiasta on ilmoitettu
poliisille, oikeuslaitos päättää siitä,
mikä on ampujan kohtalo.
Aivan samalla tapaa ymmärrän kyllä sitä lampuria,
joka on nähnyt kymmeniä tapettuja ja raadeltuja
lampaita, joilta osalta on syöty puoli turpaa pois, toisia
raadeltu mitä mitenkin, että jos tämä lampuri
sitten tapaa esimerkiksi karhun, lampaiden lähettyviltä,
niin kyllä sen karhun lopettaminen on aivan ymmärrettävää ja
minun mielestäni myöskin hyväksyttävää varsinkin
tilanteessa, jossa häirikköpedon poistamiseksi myönnettävä lupa
on tulossa mutta viipyy byrokratian rattaissa. Minun mielestäni
tämmöinen juridinen saivartelu siitä,
onko tämä karhu, jos se on jo tappanut muutaman
kymmentä lammasta, juuri siinä sillä hetkellä uhkaamassa
muita lampaita, on toisarvoista siihen verrattuna, mitä tämä peto
on jo saanut aikaiseksi. Ja minkäpä muun takia
se peto enää viipyisi siellä karjan lähellä kuin sen
takia, että tahtoo aiheuttaa lisää tuhoja.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustajat Mustajärvi ja Kähkönen
esittelyissään siitä, mitä maa-
ja metsätalousvaliokunnassa tapahtui, poikkesivat toisistaan
yhdessä olennaisessa kohdassa. Kun ed. Mustajärvi
esitteli tätä lausunnonantamisproseduuria, hän
ei käyttänyt kohteliaisuussyistä termiä "yksimielisesti".
Sen sijaan ed. Kähkönen käytti.
Mitä, arvoisa puhemies, siellä valiokunnassa itse
asiassa tapahtui? Ed. Kähkönen, tapahtuiko sillä tavalla,
että ne tekstiosat, jotka te ehdotitte lausuntoon, muuttuivatkin
sen päivän, puolenpäivän, aikaan
niin, että minä olin pakkotilassa, että saatiin
lausunto mietinnönantovaliokuntaan? Se muuttui ihan olennaisesti,
ja tässähän se äsken tuli siteeratuksikin
juuri, kuulimme nämä olennaiset kohdat. Minulle
soitettiin ja kysyttiin, voinko hyväksyä. Minä sanoin,
että, no, en missään nimessä ole
sitä mieltä, minä olen hyväksynyt
ainoastaan sen tekstin, minkä ed. Kähkönen esitti
valiokunnassa. Mutta ne tekstit muuttuivat. Minä olin pakkotilanteessa,
lentokentälle lähdössä, koska
oli saatava se lausunto. Siis minulla ei ollut mitään
mahdollisuutta iltaohjelmani vuoksi jättäytyä tämän
takia eduskuntaan. Siis ilmaisu, että oli yksimielinen — se
oli muodollisesti sitä tämän suhmuroinnin
tuloksena, mutta se ei ollut asiallisesti sitä.
No, sillä ei ole sinänsä merkitystä tässä yhteydessä sen
takia, että lakivaliokunta on perusteellisesti tämän
meidän valiokuntamme lausunnon käynyt läpi
ja vastaa yksityiskohtaisesti, siis lakivaliokunta, sivuilla 6 ja
7 kaikkiin niihin argumentteihin, jotka edustajat, kolme täällä paikalla olevaa
edustajaa, ovat kertoneet ja siteeranneet. Siinä on yksityiskohtaisesti
selvitetty, miksi on menetelty näin. Siinähän
on menetelty vain kirjan mukaan, elikkä kun on tämän
laatuisesta lainsäädännön systematiikasta
kysymys, siis rikoslain systematiikasta kysymys, niin on noudatettu rikoslain
systematiikkaa noin lyhyesti sanottuna.
Arvoisa puhemies! Sitten täällä ed.
Mustajärvi otti esille nämä karhunpentuasiat.
Ed. Mustajärvi, vaikka olenkin Tullista tullut Sallaan
ja Savukoskelle aikoinaan 36 vuodeksi käymään
siellä töissä, niin näitä karhujuttuja
olen kyllä seurannut siellä siihen aikaan vuodesta,
kun näitä ilmiöitä esiintyy,
ja erikoisesti minä olin siellä myöskin
silloin, kun tämä kevätmetsästys
oli sallittua. Lukemattomat olivat ne tapaukset, joissa karhuemo
käyttäytyi juuri lajilleen ja sukupuolelleen tyypillisesti
tuollaisessa tilanteessa. Karhunpennut ovat varsin vilkkaita vempuloita, mutta
karhuemolla on pentuihinsa emännän valta täydellinen.
Kun sapuskaa pitää etsiä itselle, niin
se emokarhu komentaa ne jonkun kaatuneen puunrungon alle tai viereen
tai johonkin sellaiseen sopivaan varjoisaan paikkaan, jossa musta ei
näy valkoisella elikkä hangella, ja lähtee
omille teilleen ja palaa sitten hakemaan ne pennut. Sillä tavalla
sitä metsästäjää sitten
houkuteltaisiin ampumaan se emokarhu, ja sitten alkavat kauheat
selittelyt, että enhän minä nyt voinut
tietää, kun olivat puolen kilometrin tai kilometrin päässä ne
pennut. Mutta lopputulos on se, että emo on ammuttu niiltä pennuilta
ja jos ei niitä pentuja kukaan käy siellä pelastamassa — mehän
otimme niitä eläintarhalle Oulun yliopistoon tällaisessa
tilanteessa juuri — niin siinä tapauksessa ne
jäävät sinne nälkäkuolemaan.
Kevätmetsästykseen ei ole paluuta.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Lakivaliokunnassa käsiteltiin
hyvin huolellisesti tätä pakkotilatekoa. Täällä ed.
Pentti Oinonen kyseenalaisti lakivaliokunnan tekstin siltä osin, että se
ei ole ottanut huomioon maa- ja metsätalousvaliokunnan
lausuntoa. Tein seuraavanlaisen kysymyksen lakivaliokunnassa.
Jos ja kun talon pihapiirissä on kolme sekarotuista,
arvoltaan arvotonta koiraa, yhtä raatelee susi, isäntä näkee
sen ja hakee kiväärin ja ampuu sen suden, niin
tässä kohdin käy juuri niin, että niitä muita
koiria saa suojella. Kun kysymys tässä lakitekstissä on
arvoista, puhutaan arvoista, niin tässä tapauksessa
ne ovat eläimiä, kotieläimiä,
joita suojellaan, ja sen suden saa tappaa. Niiden ei tarvitse olla
jalorotuisia ajokoiria, vaan nimenomaan siihen käy koira
kuin koira siinäkin tilanteessa.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Pulliaisen puheenvuoroon.
En täysin ymmärtänyt sitä, mikä kohdistui
allekirjoittaneeseen ja meidän lausuntotekstiimme, mutta
todella siinä viikonloppu oli edessä, ja tietysti
tulisi pyrkiä siihen, että teksti luettaisiin
valiokunnassa vielä, että sitten jokainen voisi
todeta, vastasiko se tavallaan hänen ajatteluaan. Mutta
vain tuolta yhdeltä kohdalta näitä tulkintaerimielisyyksiä oli.
Mutta vielä suojeluarvoon totean sen, että kun nyt
näillä tietyillä pedoilla arvot on nostettu
todella korkeiksi, niin me toisaalta emme voi eksaktisti lähteä sanomaan
sitä menetettyä kotieläintä,
oli se sitten vaikka koira, ja rodulla ei tietysti minun mielestäni
ole tekemistä, käyttöarvo on sinänsä hyvinkin
merkittävä ja ne tunnearvot. Siinä mielessä suojeluarvolle
en lähtisi laittamaan liian suurta arvoa eikä sen
perusteella lähdettäisi tekemään
oikeusmurhaa. On muistettava myös, jos ajatellaan ei hyötyeläintä vaan
esimerkiksi koiraa, että sen kouluttamiseen menee todella
hyvin paljon aikaa ja sillä myös siinä mielessä on
omistajalle keskeinen merkitys. En kyllä ymmärtänyt
myöskään ed. Mauri Salon puhetta siltä osin,
kun hän sanoi, että arvoton sekarotuinen koira.
Oli se sitten sekarotuinen tai mitä, sillä myös
on varmasti omistajalleen oma arvonsa.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Karhun kevätpyyntihän lopetettiin
1990-luvun alussa edellisen porvarihallituksen aikana, ja sitähän
perusteltiin sillä, että Euroopan unioni vaatii
näin tekemään. Kun viime kaudella kysyin silloiselta
maa- ja metsätalousministeri Korkeaojalta asiasta, niin
hän totesi omassa vastauksessaan, että kyse oli
puhtaasti kansallisesta ratkaisusta mutta että nyt, jos
halutaan palauttaa karhun kevätpyynti, se vaatii kuitenkin
kierroksen Euroopan unionissa ja vahvistuksen sieltä.
Mielenkiintoista oli, että maanantaina Petofoorumissa
ministeri Anttila sanoi, että jos hallitus on yksimielinen,
niin asetuksella voidaan päättää määräaikaisesta
karhun kevätpyyntikokeilusta. Tämä oli
mielenkiintoinen kanta. Tähän asti he ovat sanoneet
niin, että nyt se vaatii EU:n vahvistuksen, mutta 76 päivää ennen
vaaleja keskusta on havahtunut siihen, että tämähän voisi
mennäkin ihan asetuksella heilahtamalla läpi ja
kevätpyynti voitaisiin käynnistää mutta vain
siinä tapauksessa, että hallitus on yksimielinen.
Eli keskusta juoksee tässä asiassa vihreiden taakse
piiloon, kun tietää sen, että vihreät
eivät varmastikaan ole tämän kokeilun
kannalla, ja jos halua olisi ollut aidosti, niin karhun kevätpyynnin
palauttamisen olisi voinut prosessoida paljon aikaisemmin riippumatta
siitä, pitääkö se käyttää Euroopan
unionissa vai ei.
Ed. Pulliaiselle totean siitä, että kun tapetaan emä,
jota penikat seuraavat, niin kaikissa tilanteissahan pykälät
ovat valmiina semmoista tuomittavaa menettelyä varten ja
yhtään semmoista tilannetta ei saisi tulla ja
aina tällainen harkitsematon ja liipasinherkkä metsästys
on tuomittava, mutta niin kuin sanoin, pykälät
sitä varten ovat kyllä olemassa.
Pentti Oinonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ensinnäkin ed. Pulliaiselle sen verran
siitä valmisteluvaiheesta, että kun me menimme
ed. Kähkösen kanssa tuonne valiokuntasihteerin
huoneeseen nimiä kirjoittamaan alle, niin sielläpä olikin,
kas kummaa, ed. Pulliaisen tekemä muutosesitys siihen tekstiin.
Ja me hyväntahtoisesti ed. Kähkösen kanssa
hyväksyimme tämän ed. Pulliaisen tekemän
kirjauksen siihen ja olimme siinä uskossa, että tämä nyt
menee tätä rataa yksimielisesti läpi.
Näin valiokuntasihteeri meille selitti.
Mutta ed. Salolle minä sanoisin sen, niin kuin ed.
Kähkönenkin sanoi, että sekarotuinen
koira voi olla metsästäjälle aivan yhtä rakas
ja toimiva kuin joku puhdasrotuinenkin koira. Sitten tästä pakkotilanteesta,
josta ed. Salo puhui tuossa: pakkotilannehan voi tulla metsästäjän
kohdalla esiin silloin, kun petoeläin on hyökkäämässä metsästäjän
kimppuun esimerkiksi hirvimetsällä. Tässä edellisessä lausunnossa,
jonka maa- ja metsätalousvaliokunta antoi, selvästi
kävi esille se, (Puhemies: Minuutti!) milloin on tämä uhkaava
vaaratilanne, milloin eläimen saa ampua. Nyt se on poistettu.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan selkiinnyttää vielä sitä äskeistä puheenvuoroani
sillä tavalla, että silloin, kun siellä pihassa
se susi ammutaan, siitä joudutaan tietenkin ilmoittamaan
ja ilmoitetaan poliisille. Poliisi tulee paikalle ja tekee tilannearvion.
Ja kun laissa jossain kohdin lukee, että suojellaan arvokasta omaisuutta,
niin vaikka tällä koiralla sinänsä ei ole
markkina-arvoa, niin se on kuitenkin kotieläin, jota saa
tämän lain mukaan suojella. Tämä on
se asian clue. Ja oli se metsästyskoira tai vaikka ihan
sylikoira, niin se on lemmikki, kotieläin, ja silloin kun
sen kimppuun pihapiirissä hyökätään
ja se siinä nähdään ja siinä on
tilanne, että pitää suojelutoimenpitein
toimia, niin silloin se asia siltä osin raukeaa, että siitä ei
tule metsästysrikossyytettä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti: Se oikea teksti olisi ollut se,
jonka ed. Kähkönen totesi valiokunnassa, ja sen
minä hyväksyin. Sitten minulle puhelimessa luettiin
teksti ja sanottiin, että tämä on nyt
se, jollekka vielä pitää ed. Hemmilän
suostumus hankkia. Minä sanoin, että minulla ei
ole aikaa kuin sekunti tässä ja joudun juuri lähtemään
liikenteeseen, niin että olkoon se, hoidettakoon asia lakivaliokunnassa, ja
niin se on tapahtunut.
Yleiskeskustelu päättyi.