11) Hallituksen esitys laeiksi lääkelain ja sairausvakuutuslain
muuttamisesta
Niilo Keränen /kesk:
Herra puhemies! Geneerisellä substituutiolla eli apteekissa
tapahtuvalla lääkärin määräämän
lääkkeen vaihtamisella halvempaan lääkevalmisteeseen
pyritään vähentämään
lääkkeitten aiheuttamia kustannuksia niin yhteiskunnalle
kuin myös potilaalle. Sosiaali- ja terveysvaliokunta käsitteli
lakiesitystä hyvin perusteellisesti ja teki hallituksen
esitykseen muutaman muutoksen. Niin ikään valiokunnan mietintö oli
melkein, mutta ei ihan, yksimielinen. Mietintöön
tuli siis opposition vastalause.
Koska valiokunnan puheenjohtaja ei ole paikalla mietintöä esittelemässä,
kerron vain tämän lakipaketin sisällön
ihan lyhyesti.
Uudistuksen jälkeen apteekin on pääsääntöisesti
vaihdettava lääkärin määräämä lääkevalmiste
halvimpaan tai lähes halvimpaan vastaavaan rinnakkaisvalmisteeseen.
Tämä "lähes" on määritelty
laeissa niin kutsutulla hintaputkella. Potilas tai lääkkeen
ostaja voi kieltää vaihdon. Lääkäri
voi kieltää vaihtamisen hoidollisista tai lääketieteellisistä syistä tekemällä siitä
merkinnän
reseptiin. Vaikka potilas ottaisi sen kalliimman, lääkärin
alun perin määräämän
lääkkeen, hän saa sairausvakuutuskorvauksen
siitä lääkkeestä, jonka hän
tosiasiassa ostaa. Rinnakkaisvalmisteet luetellaan Lääkelaitoksen
luettelossa, joka julkaistaan kolmen kuukauden välein.
Arvoisa puhemies! Seuraavassa ihan muutamia kipukohtia tästä uudistuksesta.
Sinänsä lääkekustannusten alentaminen
ja tämän uudistuksen periaate on niin yhteiskunnan
kannalta kuin potilaankin kannalta perusteltua. Samanaikaisesti
kuitenkin toisella, ensi vuoden budjettiin liittyvällä lakimuutosesityksellä hallitus
pyrkii lisäämään potilaitten
lääkekustannuksia korottamalla omavastuuosuuksia
ja niin kutsuttua lääkekattoa. Niin ikään
parasta aikaa pohditaan lääkkeiden korvausjärjestelmän
uudistamista. Geneerisen substituution ottaminen käyttöön
on hyvin merkittävä lääkepoliittinen
kannanotto, jonka toteuttaminen juuri tässä vaiheessa
ei ehkä olisi ollut paikallaan. Tämä uudistus
on niin merkittävä muutos, että sitä ei
olisi pitänyt tehdä budjettilakina, kuten nyt
tehtiin. Sehän tietysti asetti omat paineensa uudistuksen
käsittelylle.
Tämän uudistuksen arvioidaan tuottavan vuosittain
noin 15 miljoonan euron säästöt sairausvakuutusjärjestelmälle.
Uudistuksen apteekeille ja terveydenhuollon toimintayksiköille
aiheuttamia kustannuksia ei ole pystytty arvioimaan. Apteekkien
lisääntyvä hintaneuvontavelvollisuus, lääkkeen
vaihtamisen pohtiminen ja eri valmisteitten vertailu yhdessä lääkkeen
ostajan kanssa tulevat aiheuttamaan merkittävää lisätyötä.
Apteekkariliiton arvion mukaan joka 7—10:tä farmaseuttia
kohden tarvittaisiin yksi lisähenkilö. Jo nyt
maassa vallitsee farmaseuttipula, joten joka tapauksessa on odotettavissa
lääkkeiden toimittamisen viivästymistä.
Lisäkustannuksia muodostuu myös terveydenhuoltoyksiköihin, kun
potilaat varmistuvat, että vaihto on suoritettu hoidon
kannalta oikein. Myöskään tämän
aiheuttamia terveydenhuoltoyksiköille tulevia kustannuksia
ei ole arvioitu.
Lääkevalmisteen vaihdon onnistuminen edellyttää,
että neuvonta suoritetaan asianmukaisesti ja ostajaan ja
hänen omaan mielipiteeseensä ei yritetä vaikuttaa
niissäkään tilanteissa, joissa halvimpia
lääkkeitä ei juuri sillä hetkellä satu
apteekissa olemaan. Pienissä apteekeissa tulee olemaan
vaikeuksia pitää kulloinkin halvimpia valmisteita
saatavilla niin, että ostaja ei joudu odottamaan lääkkeitä esimerkiksi
seuraavaan päivään. Kun valmisteitten
hinnat vaihtelevat, apteekeille tulee jatkuvasti jäämään
erilaisia rinnakkaisvalmisteita varastoon. Siitä tulee
aivan varmasti apteekeille kustannuksia.
Kolmen kuukauden välein julkistettava vaihtokelpoisten
valmisteiden luettelo laaditaan myyntilupien mukaisesti. Kuitenkaan
kaikkia valmisteita ei ole edes koko maassa myynnissä, vaikka
niille siis myyntilupa on, ja hinnat saattavat vaihdella myös
kolmen kuukauden sisällä. Vaihtamisen potilaalle
aiheuttamalta epävarmuuden tunteelta olisi voitu välttyä,
jos kyseinen lista voitaisiin laatia sillä tavalla ajantasaiseksi
hintatietoineen, että kun lääkäri
kirjoittaa reseptiään reseptinkirjoitusohjelmalla,
niin tämä rinnakkaislääkeluettelo
hintatietoineen avautuisi siihen automaattisesti. Merkittävä osa
resepteistä kirjoitetaan nimittäin tänään
jo tietokoneohjelmilla. Tällöin samaan tai jopa
parempaan säästövaikutukseen voitaisiin
päästä ilman potilaalle aiheutuvaa epävarmuutta
lääkärin määrätessä suoraan
halvempia vaihtoehtoja.
Arvoisa puhemies! Potilaille lääkevalmisteen vaihtumisesta
aiheutuvaa epävarmuutta vähentää ilman
muuta valiokunnan hallituksen esitykseen tekemä muutos,
että apteekin tulee toimittaa samaa lääkevalmistetta
koko reseptin voimassaoloajan eli vuoden ajan. Tämä ei
kuitenkaan poista sitä mahdollisuutta, että kerran
tämän hintakilpailun voittanutta lääkettä ei
sitten kolmen kuukauden kuluttua enää olekaan
markkinoilla tai että lääkärin
määräämä lääke
vaihdetaan ensimmäisellä ostokerralla apteekin
toimesta johonkin toiseen erinimiseen, erinäköiseen lääkkeeseen,
niin kuin tulee tapahtumaan. Lääkkeen nimi, sen
tuttu ulkonäkö, on merkittävä osa potilas—lääkäri-suhdetta.
Potilaan saamaan hoitoon liittyy vahva luottamus siihen, että lääkäri antaa
oikeat lääkkeet. Apteekin mahdollinen asiantuntemus
tai Lääkelaitoksen vakuuttelu siitä,
että vaihdettu lääke on saman arvoinen,
vähentää tätä luottamusta.
Eihän apteekissa voida tietää tarkalleen,
millainen potilaan sairaus on. Sairauden ja siihen hoidon on määritellyt
lääkäri.
Epävarmuus tulee lisäämään
runsaasti lääkäri- tai kotisairaanhoitajakontakteja,
ja hyvään hoitosuhteeseen aina liittyvä myönteinen,
niin kutsuttu plasebovaikutus eli lääkärin
toimintaan liittyvä vakuuttavuus vähenee, ja siten
hoidon tulos voi vaarantua. Kuvitellaanpa esimerkiksi vanhuspotilasta
tai mielenterveyspotilasta, jolle voidaan joutua jo vastaanotolla
vaihtamaan joku muu lääke sen entisen, mutta samaa
lääkeainetta sisältävän
tilalle.
Vaihtamistarvetta ja potilaan kokemaa epävarmuutta
olisi hyvinkin voitu vähentää nyt esitetystä,
jos tuossa laissa olevaa 57 b §:n ensimmäisessä momentissa
määriteltyä hintaputkea olisi muutettu
siten, että halvimmasta lääkkeestä vähän
poikkeaviksi olisi määritelty vaikkapa ne valmisteet,
joitten hinta poikkeaa halvimmasta enintään 10
prosentilla. Tämä muutos olisi estänyt
myöskin spekulaatiot tuon 40 euron hintarajasta, joka siellä nyt
on. Se saattaa lain nykymuodossa vaikuttaa siihen, millaiseksi valmisteen hintakin
määräytyy.
Rinnakkais- ja rinnakkaistuontivalmisteitten saadessa lain myötä kilpailuetua
muun muassa kotimaiseen lääketeollisuuteen nähden
on vaarana, että kotimainen lääketeollisuus
joutuu etsimään kilpailumahdollisuuksia halvemman
työvoiman maista selviytyäkseen kilpailussa. Tästä seuraa
selkeä uhka kotimaisen tuotannon supistumisesta ja työvoiman
vähentämisestä. Tästä valiokunta
sai jokseenkin selkeäsanaisen viestin eräiltä kuulemiltaan
asiantuntijoilta.
Tätä lakimuutosta ei ole myöskään
yhteensovitettu velvoitevarastointisäännösten
kanssa. Kansallinen huoltovarmuus kärsii, kun lääkekulutuksen
rakenne muuttuu ja vaatii varastoitavaksi uusia, kenties tiheäänkin
vaihtuvia valmisteita, jolloin velvoitevarastoissa olevien tuotteitten jakauma
ei vastaakaan enää kulutusrakennetta. Tämä johtaisi
todennäköisesti erivapausanomuksiin, kuten asiantuntijoilta
kuulimme valiokunnassa.
Valiokunta ehdottaa lausumassaan, että velvoitevarastointisäännös
uusittaisiin, muttei ehdota toimenpiteelle määräaikaa,
joka kuitenkin olisi välttämätön
tämän laatuisissa huoltovarmuutta koskevissa tilanteissa.
Toisessa käsittelyssä tulemme esittämään
tästä asiasta tarkennusta lausumaan.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan ehdottama lain voimaantuloaika
1.4. on liian aikainen, jotta edellä esitettyihin näkökohtiin
ehdittäisiin varautua ja tiedottaa lääkkeiden
vaihtumismahdollisuuksista riittävästi niin terveydenhuoltohenkilöstölle
kuin yleisöllekin. Apteekkien tietojärjestelmiä toimittaa
tässä maassa niin ikään asiantuntijoitten
mukaan vain kaksi yritystä ja on epävarmaa, ehditäänkö ajan
tasalla olevat ohjelmistot järjestää kaikkiin
apteekkeihin. Siksi lain voimaantuloa on siirrettävä.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulenkin esittämään
voimaantulosäännökseen muutosta molempien
esityksessä olevien lakien osalta.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys antaa aiheen
kysyä, miksi hyvä tavoite pitää toteuttaa
näin byrokraattisella, monimutkaisella tavalla. Siihen
lain käsittelyn yhteydessä ei tullut vastausta,
vaan päinvastoin sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittely vahvisti
sitä näkemystä, että näihin
tavoitteisiin, mihin lailla pyritään, elikkä halvempien
lääkkeiden käyttämiseen silloin,
kun ne vastaavat kalliimpia lääkkeitä,
olisi voitu päästä paljon yksinkertaisemmin
keinoin.
Miksi on valittu tällaiset keinot? Asiantuntijoita
valiokunnassa kuultaessa syntyi sellainen käsitys, että tämmöinen
tapa on pitänyt valita sen vuoksi, että meidän
maassamme on yksi ammattikunta, johon ei voi luottaa. Tämä ammattikunta ovat
lääkärit. Itse en voi tällaiseen
näkemykseen yhtyä. Lääkärillä on
ammattienharjoittamislain mukaan oikeus määrätä lääkkeet.
Sitä ei ole kenelläkään muulla.
Vaikka lääkäritkään
tietysti eivät ole olleet valmiit tähän
mennessä välttämättä määräämään
halvempia lääkkeitä riittävästi,
niin en näe mitään estettä sille,
etteikö tätä tavoitetta olisi voitu toteuttaa
niin, että lääkärit olisivat
ryhtyneet määräämään
halvempia lääkkeitä silloin, kun sille
on perusteet. Ja miksi näin? Siksi, että lääkäreille
ei tosiasiassa ole järjestetty todellista informaatio-ohjausta,
kampanjaa, jolla lääkärit olisi saatu
toteuttamaan niin sanottua g-merkintää, joka on
ollut voimassa monta vuotta. Tällä informaatio-ohjauksella
lääkärit olisi saatu tietoisemmiksi tästä asiasta.
Miksi minulla on syytä uskoa, että näin
olisi tapahtunut? Meillä on ollut Rohto-projekti monta
vuotta, ja me olemme juuri säätäneet
lain, viime viikolla taisi läpäistä tämän
täysistuntokäsittelyn, ja olemme perustaneet lääkehoitokeskuksen
ensi vuoden alusta tämän Rohto-projektin jatkoksi.
Mitä Rohto-projektissa on muun muassa havaittu? Kyselytutkimuksen
mukaan suomalaiset lääkärit katsovat,
että lääkekustannukset tulisi ottaa huomioon
lääkehoitoa valittaessa. Suomalaiset lääkärit
ovat erityisen huolissaan potilaidensa maksukyvystä ja
sitä kautta hoitomyöntyvyydestä ja ilmoittavat
suosivansa edullisempia valmisteita. Lääkärit
ovat pitäneet jossain määrin vaikeana
muuttuvien hintojen ja korvauskäytäntöjen
seuraamista, mutta kuten ed. Keränen totesi, meillä on
tietotekniikka käytössä, ja sitä kehittämällä tähän
ongelmaan olisi voitu löytää helposti
toimivia ratkaisuja. Näin ollen ei ollut mitään
syytä vetää sellaisia johtopäätöksiä,
etteikö tällä informaatio-ohjauksella
lääkäreiden suuntaan tätä asiaa
olisi pystytty edistämään varsinkin,
kun tänä vuonna jo pelkästään se,
että tästä uudesta laista on puhuttu,
näiden halvempien lääkkeiden käyttö on
huomattavasti lisääntynyt. Siihen on ollut kyllä myöskin
toinen erittäin merkittävä syy. On vapautunut
patentteja, jotka ovat tuoneet markkinoille paljon käytettyjä lääkkeitä,
ja näiden lääkkeiden käyttö on
lisääntynyt erittäin merkittävästi.
Myös antibioottien käytöstä on
jo useamman vuoden aikana havaittu, että näiden
halvempien geneeristen antibioottien käyttö on
lisääntynyt aivan olennaisesti monen lääkeaineen
kohdalla. Varsinkin nyt, kun kahtena tulevana vuonna on vapautumassa
runsas määrä patenttisuojattuja lääkkeitä,
joiden käyttö on varsin laajaa, niin tätä kautta
lain tavoitteita olisi voitu hyvin viedä eteenpäin.
Sitten toinen tekijä: potilaat. Jokainen järkevä ihminen
ostaa halvemman tuotteen, jos saa saman halvemmalla. Miksi ihmeessä potilas
maksaisi lääkkeestä enemmän,
jos hän saa saman halvemmalla? Tämä asia
todella kiinnostaa potilaita. Jos he saavat saman lääkkeen
halvemmalla, niin he ovat valmiit sitä käyttämään.
Lääkkeiden kohdalla ei ole samaa ongelmaa kuin
merkkivaatteiden kohdalla. Merkkivaatteet näkyvät. Niistä ihmiset
ovat valmiit maksamaan aivan huimia summia vain sen takia, että niissä näkyy se
merkki. Mutta se, mitä lääkettä käytät,
ei näy sinusta ulospäin. Sen takia tämä,
että potilaat itse ovat kiinnostuneita saamaan halvempia
lääkkeitä, on todella tärkeä asia,
koska lääkkeiden hinnat muodostavat monelle potilaalle
esteen käyttää lääkärin
määräämiä lääkkeitä.
Myöskin potilasjärjestöt ovat kiinnostuneita tästä.
Potilasjärjestöillä kaikilla oli periaatteessa myönteinen
suhtautuminen asiaan. Potilasjärjestöt olisivat
voineet ja voivat edelleenkin edistää omalla tiedottamisellaan
lääkkeiden vaihtamista.
On nyt selvää, että näihin
tietysti myös liittyy ennakkoluuloja ja epäilyjä varsinkin,
kun toinen korvauslääke on eri värinen
ja eri muotoinen ja eri näköinen. Näistä saattaa
tietysti syntyä sellaisia epäilyksiä,
että onkohan tämä nyt sitten todellakaan
sama lääke.
Vielä toinen asia on tietysti se, että on
syytäkin suhtautua varauksellisesti siihen, että näissä käytetään
kuitenkin erilaisia side- ja apuaineita. En tiedä kaikkia,
mitä ne ovat. Lääkärit tuntevat tämän
puolen paremmin. Näiden mahdolliset erilaiset vaikutukset
on syytä tietysti ottaa huomioon ja suhtautua varovasti.
Mutta yleensä potilaat ovat valmiita kokeilemaan lääkettä,
jos sillä saa saman vaikutuksen. Tätä kautta
olisi voitu viedä tätä asiaa huomattavasti
eteenpäin. Elikkä olisi voitu kirjoittaa esimerkiksi
laki niin päin, että potilaan suostuessa tai potilaan
pyytäessä lääke vaihdetaan.
Ei se olisi millään tavalla heikentänyt
tämän vaikutusta, koska jos kaikki muut asiat
olisi tehty, mitkä on tarkoitus tehdä, elikkä informoitu
lääkäreitä, informoitu potilaita
ja annettu velvoite apteekille informoida potilaita lääkkeitä ostaessa,
niin olisi varmasti voitu viedä tätä eteenpäin.
Ennen kaikkea oikea paikka tehdä tämä päätös,
vaihdetaanko tämä lääke vai
ei, on lääkärin vastaanotolla potilaan
ja lääkärin arvioidessa, mikä olisi
parempi. Tätä yhdessä arviointia olisi
informaatio-ohjauksella voitu huomattavasti edesauttaa niin lääkäreiden
kuin potilaiden neuvonnalla.
Meillä olisi ollut myöskin käytettävissä erittäin
tehokas keino, jota ei haluttu käyttää,
jolle ei annettu merkitystä ja josta sanottiin, että se
ei ole vaihtoehto. Se olisi ollut askel, josta olisi kannattanut
aloittaa: hintalautakunnan käyttäminen päätettäessä lääkkeiden
hinnoista. Aivan loppuvaiheessa kuulimme hintalautakunnan pääsihteeriä.
Mielestäni on kyllä varsin hämmentävää havaita,
että näille geneerisille lääkkeille
on hakijan niin ehdottaessa hyväksytty korkein samaa tai
sitä läheisesti muistuttavaa lääkeainetta
sisältävän valmisteen hinta, vaikka markkinoilla
olisi olennaisesti halvempia rinnakkaisvalmisteita tai niitä läheisesti
muistuttavia valmisteita. Hintalautakuntaa käyttäen
olisi päästy eteenpäin.
Tällainen kierroshan oli vuonna 98. Silloin saatiin
säästövaikutus, joka oli vähittäismyyntihinnoin
180 miljoonaa markkaa, joka jakautui potilaalle ja yhteiskunnalle.
Silloinkin vielä oli valtavasti vastustusta ja tuli paljon
valituksia, mutta ei niinkään näistä geneerisistä lääkkeistä, vaan
alkuperäislääkkeiden hinnoista. Mutta
nyt ollaan ihan eri tilanteessa. Myöskin lääketeollisuus
tietää, että jotain tehdään
ja olisi tehty joka tapauksessa. Tätä kautta olisi
päästy eteenpäin, jos tätä keinoa
olisi käytetty ensin. Miksi ensin? Sen takia, että tämä viiden
vuoden tarkistuskierros tulee ensi vuonna joka tapauksessa. Näin
tullaan tekemään, toimimaan. Tämä hintakierros tullaan
käymään. Kun, kuten ed. Keränen
totesi, meillä on lääkekorvausjärjestelmä kokonaisuudessaan
valmisteltavana, niin olisi ollut hyvä käyttää nämä muut
keinot ensin.
Myöskin on tuotu esille huoli suomalaisen lääketeollisuuden
työllisyydestä. Minusta se on aivan aiheellinen
huoli. Ed. Soininvaara on käyttänyt sellaista
ilmaisua, että suomalainen yhteiskunta ei voi toimia niin,
että me vain pesemme toistemme paitoja. Eurooppalaiset
toimivat niin, että eurooppalaiset hoitavat toisiaan. Euroopassa ja
varmaan koko maailmassa terveydenhuolto on kaikkein työllistävin
ala koko Euroopassa. Kun lasketaan mukaan kaikki ne erilaiset toiminnot, mitä terveydenhuoltoon
liittyy, niin se on kaikkein eniten työpaikkoja Euroopassa
luonut ala, kaikkein eniten työllistävä ala
Euroopassa. Miten eroaa se, hoidammeko toisiamme vai pesemmekö toistemme
paitoja? Ei mielestäni se aivan olennaisesti eroa, vaan
tämä sama periaatehan on kysymyksessä,
että pidämme huolta toisistamme. Se tuo työtä ja
työpaikkoja. Komissaari Liikanen oli valiokunnassa, ja
oli vahinko, että niin vähän oli kuulijoita
silloin, koska hän kertoi G10-hankkeesta, jonka tarkoitus
nimenomaan on se, että samanaikaisesti, kun pyritään
edistämään näiden geneeristen
lääkkeiden käyttöä,
pyritään edistämään
uusien innovatiivisten lääkkeiden saamista potilaiden
käyttöön kaikissa maissa ja myöskin
korvausten piiriin, vaikka se on kansallisella lainsäädännöllä säädettävä asia,
ennen kaikkea työllisyyden edistämiseksi. Nyt
tutkiva teollisuus on siirtynyt Yhdysvaltoihin ja vienyt myöskin
työpaikkoja sinne. Tämä on suuri ongelma.
Tästä työllisyydestä kannattaisi
todella kantaa huolta.
Vielä lopuksi, herra puhemies, toteaisin vain sen,
että kaikki se aika, jonka me olemme käyttäneet
tämän asian edistämiseen, meidän
olisi kannattanut paljon enemmän käyttää sen
edistämiseen, miten voimme ehkäistä sairauksia,
miten voimme vähentää lääkkeiden
käyttöä. Paras lääke
on liikunta ja oikea ravinto, ja näiden asioiden edistämiseen
kannattaisi uhrata aikaa. Tämä laki olisi voitu
aivan hyvin jättää säätämättä,
me olisimme saavuttaneet nämä samat tavoitteet,
ja käyttämällä saman energian
toisten asioiden edistämiseen olisimme saaneet kaupanpäälliseksi
vielä ylimääräisiä säästöjä ja
ihmisille parempaa hyvinvointia.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Puhemies! 15 miljoonan euron vuoksi tullaan siis sekoittamaan
käytännössä koko terveydenhuolto
ja meidän lääkehuoltomme ja apteekkijärjestelmämme.
Se harhainen luulokaan, että tällä saadaan
lääkemenojen kustannuskasvu jotenkin kuriin, ei ole
oikea käsitys, vaan tällä on hyvin marginaalinen
merkitys sille kokonaisuudelle, kun puhutaan lääkemenojen
kasvusta ja siitä kokonaiskustannuksesta. Ja tietysti jos
miettii terveydenhuollon suhteellisen niukkoja resursseja tällä hetkellä,
niin kyllä sen ajankäytön suhteen olisi
voinut parempiakin priorisointeja olla juuri tällä hetkellä kuin
laittaa sitten 1.4., jos esitys menee hallituspuolueiden toivomassa
muodossa täällä läpi, pyörittelemään
näitä purkkeja ja purnukoita ja miettimään,
mikä reseptin kulmassa oleva merkintä milloinkin
on ja mihinkäkin purkkiin liittyen voimassa.
Olen siitä hyvin pahoillani, että ministeriössä ei
ole nähty juuri minkäännäköistä vaivaa
tähän informaatio-ohjauksen suuntaan suhteessa
lääkärikuntaan. Se on häpeällistä.
Itse asiassa ei ole tehty yhtään mitään.
Se on ollut suositus aikanaan, mikä on kerran kiertokirjeellä lääkärikunnalle
lähetetty ja oletettu, että kaikki menee sitten
sen mukaan, tai itse asiassa silloin ei ole oletettu ilmeisesti
yhtään mitään.
Mutta otan esimerkiksi tietyt antibiootit, joista on ollut tällaista
runsasta kirjoittamista aikanaan, ja kun on käynyt ilmi,
että näiden runsas määrääminen
on aiheuttanut tiettyjen bakteerikantojen resistenssin lisääntymisen
eli ne antibiootit ovat käyneet tehottomiksi, on annettu
selkeitä ohjeita lääkärikunnalle
siitä, miten tulee rajoittaa tiettyjen lääkkeiden
ja antibioottien kirjoittamista, jotta nämä bakteerikannat
muuttuvat jälleen suotuisaksi näille antibiooteille,
ja ei ole ollut epäilystäkään,
etteikö lääkärikunta ole toiminut
juuri niin kuin on tarkoitettu ja haluttu. Se on ollut informaatio-ohjausta
silloinkin, ja muutokset parempaan suuntaan on saatu nopeasti aikaiseksi.
Olen vain pahoillani, että tällaista lainsäädäntöä näin
silmittömästi viedään eteenpäin.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun on kuunnellut työhuoneessa näitä puheenvuoroja,
niin tuntuu todella ihmeelliseltä — viittaan ed. Ylä-Monosen äsken
käyttämään puheenvuoroon — että tämä laki
nyt yleensä on täällä menossa läpi,
mutta ehkäpä vaalien läheisyys on tässä jollakin
lailla pontimena. Mutta toivoisi kyllä tässä talossa,
että tehtäisiin parempaa lainsäädäntöä kunnollisella
aikataululla, huolellisella valmistelulla.
Olen kuunnellut tässä ed. Keräsen
ja ed. Stenius-Kaukosen puheenvuorot, jotka olivat erittäin kriittisiä mielestäni,
erittäin kriittisiä tähän lakiin nähden,
ja niinpä tässä on keskusta jättänytkin vastalauseen,
johon olemme näitä kriittisiä arviointeja
poimineet.
Ensinnäkin täytyy sanoa, että aika
ihmeellinen on tämä joulunalus, kun tässä ollaan
nyt tekemässä lainsäädäntöä,
jolla halutaan alentaa lääkekustannuksia, ja toisaalta
olemme tekemässä lainsäädäntöä — emme
me opposition edustajat — jolla potilaiden lääkekustannuksia
korotetaan omavastuita korottamalla ja maksukatto siirtyy yhä kauemmas.
Jos nämä menevät läpi, niin
kyllä tuntuu, että eihän tässä ole
mitään järkeä enää,
että toisaalla kiristetään potilaille
lisää maksurasitusta ja toisaalla ollaan helpottamassa.
Eikö tätä kokonaisuutta voitaisi täällä tarkastella
järkevästi ja jotenkin sivistyneellä tavalla
niin, että tämä olisi jotenkin hallinnassa
kokonaisuutena? Totta kai lääkekustannusten alentaminen
on sinänsä perusteltua, ja näin tämä lakiesitys
siihen pyrkiikin, mutta nämä monet yksityiskohdat,
joihin täällä on viitattu, olisivat kyllä vaatineet
suurempaa paneutumista lain valmistelussa ja sitten näitä ehdotuksia,
jotka täällä on tehty.
Keskusta on puuttunut muun muassa vastalauseessaan seuraavaan
seikkaan, elikkä olemme suoranaisesti sitä mieltä,
että lääkevalmisteen vaihdon onnistuminen
edellyttää, että neuvonta suoritetaan
asianmukaisesti ja ostajaan ja hänen omaan mielipiteeseensä ei
yritetä vaikuttaa niissäkään
tilanteissa, joissa halvimpia valmisteita ei juuri sillä hetkellä apteekissa
ole ja potilas aikoo lähteä toiseen apteekkiin
tai joissa lääkäri on vaihdon kieltänyt.
Näitä tapauksia tietenkin voi olla hyvinkin paljon.
Pienissä apteekeissa tulee olemaan todellakin vaikeuksia
pitää kulloinkin halvimpia valmisteita saatavilla
niin, että ostaja ei joudu odottamaan lääkkeitä seuraavaan
päivään, ja myöskään
tukut eivät niitä pysty toimittamaan, vaikka apteekit
kuinka yrittäisivät. Kävin juuri apteekissa,
jossa todettiin, että tukuissa on suuria toimitusvaikeuksia
jo tällä hetkellä tavallisten lääkkeitten,
saati sitten rinnakkaislääkkeitten, toimittamisissa,
että niitä ei niin vain ole aina saatavilla, ja
logistiikkaketju voi myöskin ontua. Valmisteiden hintojen
vaihdellessa apteekeille tulee jatkuvasti jäämään
erilaisia rinnakkaisvalmisteita varastoon. Toivon, että tämä ei aiheuta
näitten pienten apteekkien kuolemaa syrjäseuduilla.
Sehän tässä uhkana on, että apteekkiverkostomme
yhäti harvenee, koska apteekkien pito on täysin
kannattamatonta, jos kulut kasvavat, jos apteekille jää rinnakkaisvalmisteita
varastoon. Silloin henkilöstökulut myöskin
ovat erittäin suuret, kun tätä hommaa
siellä pienissä apteekeissa pyöritetään.
Meillä on tosiaankin tässä ehdotuksessa
vastalauseen muutosesityksiä, ja tulemme ne sitten esittämään.
Mutta toivoisin kyllä jatkossa, että tätä erityisesti
nyt seurattaisiin, ja tähän täytyy olla
valmius puuttua. Arvoisa puhemies! Eduskunnalla täytyy
jatkossa olla valmius puuttua näihin ilmeneviin ongelmiin
uudella lainsäädännöllä,
ja olen aivan varma, että niitä ilmenee. Ei se
nyt tavatonta ole eikä ennenkuulumatonta, että tehdään
uusi laki, jos entinen on susi. Siihen täytyy olla valmiutta
puuttua, jos tämä ei toimi ja jos käytännön
ongelmat potilaan kannalta ovat ilmeisen suuret, mihin täällä on
näissä puheenvuoroissa viitattu.
Yleiskeskustelu päättyy.