5) Laki postipalvelulain 4 ja 26 §:n muuttamisesta
Pekka Kuosmanen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Pankkien kohtuuttomat palvelumaksut
ovat puhuttaneet suomalaisia viime aikoina hyvin paljon. Viikolla
7 tässä salissa keskusteltiin ed. Gustafssonin
ja 122 muun kansanedustajan allekirjoittamasta lakialoitteesta,
jossa perätään pankkien palvelumaksuille
2,5 euron kattoa sekä Rahoituskeskuksen valvontavastuuta
palvelumaksujen kehityksessä. Itse olen hyvin huolissani
samasta asiasta ja vahvasti sitä mieltä, että asiaan
on tavalla tai toisella puututtava. Olen tehnytkin lakialoitteen
asian korjaamiseksi. Aloite koskee postipalvelulain 4 ja 26 §:n
muuttamista. Lakialoitteen on lisäksi allekirjoittanut
31 muuta kansanedustajaa yli puoluerajojen.
Lakialoitteessani ehdotetaan, että postipalvelulaissa
säädettäisiin Postin voivan tarjota myös maksunvälitystä,
mikä helpottaisi juuri pankkien tiskeillä maksavien
asiakkaiden eli kohtuuttomien palvelumaksujen uhriksi joutuneitten
marginaaliryhmien laskunmaksua. Näissä maksupalvelupisteissä tulisi
palvelumaksujen olla myös kohtuullisia eli suuruudeltaan
enintään 1 euro.
Arvoisa herra puhemies! Asiakkaan oikeus peruspankkipalveluihin
on turvattu luottolaitostoiminnasta annetussa laissa. Laki ei kuitenkaan määrittele
pankkipalveluista kerättävien palvelumaksujen
suuruutta. Viime vuosien aikana palvelumaksuja onkin pankeissa nostettu
kohtuuttoman korkeiksi. Koska vapaassa markkinataloudessa yksityisten
liikelaitosten toimintaan on valtion taholta monimutkaisempi puuttua,
olisi helpompaa tarjota kansalaisille mahdollisuus kohtuuhintaiseen
laskun maksuun liikelaitoksen toimipisteissä, joissa valtio
on yksin omistajana.
Pankkien nykyisistä palvelumaksuista, jotka ovat jopa
8 euroa laskulta, kärsivät erityisesti ne asiakkaat,
jotka suorittavat maksunsa pankin palvelutiskillä eivätkä voi
tai halua käyttää edullisempaa palvelumuotoa.
Tähän joukkoon kuuluu noin 300 000 suomalaista,
joista suurin osa on pienituloisia eläkeläisiä.
Suurin osa väestöstä on jo siirtynyt
käyttämään uusia mahdollisuuksia pankkiasioittensa
hoitamisessa eli puhelinta ja Internetiä. Ryhmä,
joka ei näitä uusia maksumuotoja voi tai halua
käyttää, on kuitenkin suhteellisen pieni
eikä asian korjaamisen pankeissakaan pitäisi olla
mikään kustannuskysymys.
Arvoisa puhemies! Kun luottotoimintalaista annetun lain 50 a §:ää säädettiin,
todettiin hallituksen esityksessä nimenomaan, että asiakkaan oikeutta
pankkipalveluihin ei tule tehdä käytännössä merkityksettömäksi
kohtuuttomalla ja syrjivällä hinnoittelulla. On
myös asiakkaan kannalta oleellista, että nämä palvelut
ovat ilman kohtuutonta vaivaa saatavissa kaikkialla Suomessa. Suomen
harvaanasutuilla seuduilla tilanne ei tällä hetkellä ole
mielestäni riittävän hyvä. Pankit ovat
viime vuosina vähentäneet huomattavasti konttoreittensa
määrää ja siirtäneet
yhä enemmän palveluitaan asiakkaille itselleen
suoritettavaksi. Vaikka Postikin on vähentänyt
toimipisteitään, on kuitenkin postipalvelujen
saatavuus syrjäseuduilla parempi asiamiespostijärjestelmän
kautta. Tätä järjestelmää kehittämällä siten, että näissä toimipisteissä voitaisiin
huolehtia myös maksuliikenteestä, parantuisi palveluiden saatavuus
Suomen harvaanasutuilla alueilla. Usein myös unohdetaan,
että syrjäseutujen pankkitiskiasiakkaiden yksi
maksusuoritus kohoaa huimaksi lähes poikkeuksetta palvelumaksun
lisäksi matkustuskustannuksista johtuen. Harvaanasutulla
alueella lähimpään pankkiin voi olla
kymmeniä, jopa satoja kilometrejä matkaa. Kysynpä vain,
onko kohtuullista, jos ihminen saa keskimäärin
vaikkapa 500 euroa eläkettä kuukaudessa, maksaa
joka kuukausi neljä viisi laskua pankissa ja niihin menee
häneltä tuossa tapauksessa 5—10 prosenttia
kuukausituloista palvelumaksuihin.
Arvoisa puhemies! Postin nykyiset tietoliikennejärjestelmät
mahdollistaisivat tämän kaltaisen maksuliikenteen
hoitamisen Postin palvelupisteissä, joita Suomessa on edelleenkin
huomattavan tiheässä ja tiheämmässä kuin
pankkeja. Postit tarjoaisivat lakiehdotukseni mukaan vain maksuvälityspalvelua
eivätkä esimerkiksi talletus- tai muita pankkipalveluja.
Laskun maksusta veloitettaisiin asiakkaalta korkeintaan 1 euro per lasku
ja toimipisteestä tulot toimitettaisiin Suomen Posti Oyj:lle.
Siinä tapauksessa, että 1 euro ei riitä kattamaan
kuluja maksun välittäjälle, tulee Posti
vastaan valtion budjettivaroin, joita Postilla kyllä riittää.
Onhan Suomen Posti Oyj muutenkin erittäin vakavarainen
yhtiö. Ruotsissa saman kaltainen järjestelmä on
ollut jo kauan käytössä ja kokemukset
ovat erittäin menestyksekkäitä.
Arvoisa puhemies! Tähän kiistämättömään ongelmaan
yhteiskunnassamme eli laskun maksun kohtuuttomiin kustannuksiin
on nyt vihdoinkin saatava jonkinlainen tolkku. Tämä lakialoitteeni
postipalvelulain muuttamisesta on siihen suuntaan oikea ratkaisu.
Toivottavasti mahdollisimman moni tässä salissa
ymmärtää myös asian.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä aloite ymmärretään.
Tuleekin tässä mieleen, että ed. Kuosmanen
on herännyt nyt, kun ed. Gustafssonin aloite on saanut
niin suuren julkisuuden ja siitä on noussut kohu.
Jos pikkuisen valottaisi teille tätä postitoimintaa,
niin kyllähän tässä on pitkä historia
taustalla. Te pitkäaikaisena kansanedustajana tunnette tämän
historian yhtä hyvin kuin minäkin. Eli aikanaan,
kun Posti porvarihallituksen toimesta yhtiöitettiin vuonna
94, silloin tästä erotettiin teletoiminta ja postitoiminta.
Eli silloin lähdettiin osakeyhtiölain mukaiseen
toimintaan. Sen jälkeen Postille on asetettu omistajan
kautta velvollisuus tulouttaa vuosittain sijoitetulle pääomalle korkoa
ja osinkoa. Näin on katettu budjettivaroja Postin tuloksella.
Hyvin olitte mukana silloin — oliko se vuosi 2001 — kun
vielä tehtiin tämä typerin ratkaisu eli
Leonian ja Postin sopimuksen purkaminen, joka oli tyhmin ratkaisu
varmaan tällä alalla viime kaudella, ja sitä operaatiota
johti Olli-Pekka Heinonen liikenneministerinä ollessaan.
Eli tällöin, kun oli kaksi sataprosenttisesti
valtion omistamaa yhtiötä, ei päästy
sellaiseen sopimukseen, että Leonia olisi maksanut Postille
riittävästi korvausta juuri nimenomaan haja-asutusalueilla
pidettävien pankkipalveluiden ja postipalveluiden turvaamisesta,
vaan sanottiin, että markkinatalous on markkinataloutta ja
se hoitaa. Tämä oli nimenomaan kokoomuksen linja
silloin siinä yhteisessä hallituksessa, jossa
olimme ja jossa myöskin vasemmistoliitto ja vihreät
olivat mukana. Silloin tehtiin selkeä ero, että postitoiminta
on postitoimintaa ja pankkitoiminta on pankkitoimintaa. Sen jälkeen
tämä toimipaikkaverkko on supistunut niin, että niitä on
3 000:sta Postin omia enää noin 300.
Nythän te hyvin tiedätte, että me kävimme
täällä pitkän ja laajan keskustelun
postipalvelulain vaikutuksista vähän ennen joulua,
ja nyt liikennevaliokunta on valmistelemassa tästä selonteosta
lausumaa, joka tulee 10.3. tänne eduskuntaan. Silloin on
varmaan hyvä, että tämäkin asia
nostetaan uudelleen esiin, rupeaako Posti jälleen harjoittamaan
pankkitoimintaa.
Te viittaatte tässä aloitteessa näihin
asiamiesposteihin. Tänä päivänä asiamiespostit
voivat suorittaa näitä maksusuoritteita. Esimerkiksi
kylän pankki voi olla myöskin samalla asiamiesposti.
Eli ihminen, joka menee pankkiin, voi samalla maksaa laskunsa ja
samalla toimia siellä postin puolella. Eli asiamiespostisopimuksia
on tehty mitä erilaisimpien firmojen kanssa. Meillä on
esimerkki sähköpattereita valmistavasta yrityksestä tuolta
Kontiomäeltä, ja yleisin tapa on vähittäisliikkeiden,
esimerkiksi pienten S-marketien, yhteydessä olevat asiamiespostit,
jotka ehkä parhaiten tällä hetkellä toimivat.
En tiedä, miten sitten se kauppatoiminta, kun se on kuitenkin
liiketoimintaa, toimisi, jos sinne vielä otettaisiin 300 000
ihmisen maksusuoritteet ja samanaikaisesti todettaisiin, että ne
eivät saa maksaa kuin euron korkeintaan. Te totesitte,
että Suomen Posti voisi ottaa budjettivaroista sitten kompensaatiota
kattamaan yli euron menevältä osalta nämä kulut.
Se ei pidä paikkaansa, koska Postilta vaaditaan tulosta.
Ei Posti voi vaatia valtiolta rahaa.
Täällä onkin yksi kirjelmä,
joka hyvin kuvaa tilannetta. Tämä on Postiliiton
kirje, joka on meille liikennevaliokunnan jäsenille osoitettu. Siinä todetaan:
"Yleispalveluvelvoitteen haltija joutuu subventoimaan kannattamatonta
toimintaansa kannattavalla." Eli tänä päivänä,
kun me olemme määränneet, että ykkösluokan
kirjeen hinta on sama, lähetetään se
sitten täällä Helsingissä kaupunginosasta
toiseen tai vaikka esimerkiksi Seinäjoelta Helsinkiin,
se saa maksaa 65 senttiä. Näin subventoidaan sitten
tällä kannattavammalla osuudella tämän
kirjeen samahintaisuutta. Me olemme myöskin postipalvelulaissa vaatineet,
että postin pitää kantaa joka talouteen posti
viisi kertaa päivässä. Me olemme vaatineet,
että ensimmäisen luokan kirjeen pitää 95 prosenttisesti
olla seuraavana päivänä perillä, kun
se on lähetetty mistä osasta maata tahansa. Eli
meillä on paljon vaatimuksia tänä päivänä Suomen
Posti Oy:lle, mutta me vielä sen lisäksi vaadimme
siltä tuloutusta, joka on ollut aika mittavaa. Se on ollut
vanhassa rahassa sellainen puoli miljardia markkaa, mitä posti
on vielä sen lisäksi joutunut maksamaan, ja siitä seurauksena on
ollut, että postin työpaikat ovat vähentyneet 32 000:sta
22 000:een eli kymmenellä tuhannella tämän
yhtiöittämisen aikana.
Kun nyt tätä subventiota tapahtuu, niin postin kannattavuus
heikkenee, ja siitä seuraa, että koko kannattavuus
heikkenee kaikilla alueilla, jota on sitten monenlainen toiminta.
On kuljetus, on varastointi, on pakettien rahtaaminen, on kirjeiden, lehtien
kuljettaminen. Ja esimerkiksi Postiliitto on esittänytkin,
että otettaisiin tällainen malli heti käyttöön,
mikä on esimerkiksi VR:n osalta. Niin kuin hyvin tiedätte,
kun käytiin keskustelua Kouvola—Kotka -väliltä,
että valtio maksaa budjetistaan kannattamattoman liikenteen
tukea, joka selvästi osoitetaan tietylle rataosalle, niin
samalla lailla postin työntekijät esittävät,
että kun jo nyt pitää kannattavalla liiketoiminnalla
subventoida kannattamatonta, niin siitä sitten selvästi eduskunta
päättäisi, että tästä myöskin
maksetaan.
Tähän minäkin olen valmis, mutta
minä uskon, tuntien ed. Kuosmasen, joka on hyvin pätevä ja
ahkera kansanedustaja, että te olette hakenut tällä aloitteella
ihan hyvää tarkoitusta. Te olette hakenut, että näille
300 000 ihmiselle pystyttäisiin kohtuuhinnalla
tarjoamaan pankkipalvelut, mutta ehkä oikea paikka ei kuitenkaan
ole tämä Posti. Tai jos se on Posti, niin sitten
postin täytyy aloittaa myöskin koko pankkitoiminta
eli silloin ottaa käyttöön sijoitus-
ja lainatoiminta, ja ehkä kuitenkin paras tie, jota nyt
kovasti jo tässä talossa tutkitaan, ovat liikepankit,
jotka tänä päivänä käärivät
valtavia voittoja ja joihinka ihmisillä on mahdollisuus
paremmin päästä kuin esimerkiksi postiin.
Mehän postipalvelulaissa olemme vain todenneet, että jokaisessa
kunnassa täytyy olla postipalvelupiste. Esimerkiksi nyt, kun
tuolla valiokunnassa ed. Reijonen totesi, että miten sitten
toimitaan, kun Joensuu ja Tuupovaara yhdistyvät ja Tuupovaaran
keskustasta, jos se posti on siellä Joensuussa, tulee matkaa
94 kilometriä, niin ei se sitten kuitenkaan takaa, että se ihminen
sillä euron hinnalla lähtee sinne Joensuun postiin
sitä laskuansa maksamaan. Ehkä parempi tapa on
kuitenkin se, että me tätä markkinataloutta
rajaamme nyt näiden maksujen suhteen niin, että me
täällä eduskunnassa säädämme kaikille
pankeille tietyn kohtuullisuuden. Mutta muutoin yhdyn tähän
aloitteeseen sen inhimillisyyden takia.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minä ymmärrän täysin
ed. Wallinin puheenvuoron sen takia, kun tietääkseni
hän on postin hallintoneuvoston jäsen. (Ed. Wallin:
En ole mikään hallintoneuvoston jäsen!) — Ai,
no sitten pyydän anteeksi. — Eli tämä malli
tuli Ruotsista. Ruotsissahan postit kanssa yksityistettiin, ja siellä tämä on
toiminut jo neljä vuotta ja hinta suurin piirtein kruunuun nähden
on noin yksi euro. Asiamiespostin omistaja minulle kertoi, että kun
he saavat postipaketin käsittelystä 30 senttiä,
niin jos he saisivat euron esimerkiksi jonkun laskun käsittelystä,
niin sehän olisi heille tosi bisnes. Se tapahtuisi niin, että postiennakolla
lähetettäisiin se raha asiamiespostista postiin
ja posti hoitaisi eteenpäin sitten. Tämä on
se kuvio. Ei postin tarvitse mitään pankkitoimintaa
harjoittaa jatkossa tämän aloitteen pohjalta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Erittäin hyvä asia, että ed.
Gustafssonin aloitteen jälkeen tulee aloite, joka osoittaa,
että tässä on valinnanvaraa. Arvoisa
puhemies! Poiketen siitä, mitä ed. Wallin äsken
toi esille, niin minä kiinnittäisin erääseen
sellaiseen pikanttiin yksityiskohtaan huomiota, että eduskunta
on toimivaltainen päättämään
tässä asiassa ihan mitä vain. Siinä on
erikoisesti merkityksellistä se, että meillä on
Suomessa tällä hetkellä erittäin
herkullinen tilanne tässä valinnaisuudessa. Meillä on olemassa
postipalvelulaki, jossa on sitten yleispalveluvelvoite säädetty
jollekin, ja nyt se on Suomen Posti Oyj:lle säädetty.
Elikkä Suomen Posti Oyj:n Suomen valtio omistaa sataprosenttisesti.
Siis kaikki mahdollinen on eduskunnan käsissä.
Se voi suurta mielikuvitusta käyttäen tehdä tässä asiassa
ihan niin kuin hyväksi näkee. Ei ole olemassa
mitään estettä lisätä 4 §:ään
postipalvelulaissa sitä momenttia, joka tähän
lakialoitteeseen on kirjattu. Ei ole mitään
estettä lisätä hinnoittelua koskevaan
26 §:ään sitä momenttia, mikä tässä on
nyt esitetty. Jos sitten tämä maksuvälityspalkkio,
palvelumaksu, rajattaisiin enintään yhteen euroon,
niin siitä seuraisi yksinkertaisesti vain se, että sen
yleispalveluvelvoitteen sisällä Suomen Posti Oyj
joutuisi tämän asian hoitamaan. Ja kysymys on
silloin — minä ymmärrän tässä — ainoastaan
maksuvälityksestä eikä mistään
muusta ylimääräisestä hommasta. Mitään
pankkitoimintaa tähän ei nyt kerta kaikkiaan Leonia-seikkailun
jälkeen pidä laittaa, ei edes unelmissaankaan.
Elikkä kysymys on vain tästä maksun välityksestä,
elikkä otetaan vastaan rahaa ja välitetään
se eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Tämä ei ole yksinkertainen
asia. Kun tämä tulisi toimimaan asiamiespostien
kautta pääsääntöisesti,
niin se on ongelma, koska se merkitsee sitä, että näitten
asiamiespostien ylläpitäjien valmiuden pitäisi
radikaalisti parantua. Ed. Wallinin puheenvuorossa viitattiin tähän
Kontiomäen tapaukseen, jossa asiamiespostin hoitaminen
on tämmöisellä firmalla. Siellä on
ongelmana se, kun maksuja peritään, että siellä ei
ole mitään mahdollisuutta hoitaa sitä maksua
eteenpäin, elikkä se raha kerätään,
se pitää panna kassakaappiin ja sitten sieltä kassakaapista
viedä vaikka kuinka pitkän matkan päähän, että se
voidaan toimittaa edelleen Suomen Posti Oyj:lle. Elikkä tässä olisi
tietysti nyt erinomaisen hyvä konsti, jos tähän
näistä kahdesta vaihtoehdosta päädyttäisiin,
koko tätä asiamiespostijärjestelmän
valmiustasoa parantaa radikaalisti, mikä tarkoittaisi myöskin
sitä, että se korvaus, mikä tästä toimeliaisuudesta
asiamiespostin ylläpitäjälle maksettaisiin,
muuttuisi ihan toiselle tasolle, kuin millä se tällä hetkellä on.
Nythän se on symbolinen maksu. Se on käynyt liikenne-
ja viestintävaliokunnassa harvinaisen selväksi,
että se on täysin symbolinen, sillä ei
kateta edes vuokrakuluja puhumattakaan lämmöstä ja
sähköstä ja vielä henkilökunnan
palkoista, ei mitään näistä.
Elikkä se perustuu kokonaan siihen systeemiin, että tästä toimeliaisuudesta
on sille yrittäjälle sellaisenaan hyötyä,
joka hyöty tulee muuta kautta kuin maksusta Suomen Posti
Oyj:ltä.
Tämä 300 000 Suomen kansalaisen asia
on hoidettava. Se on tässä se varsinainen juju.
On hyvä, että siihen on edes kaksi vaihtoehtoa.
Kun kansanedustajien mielikuvitus ja innovatiivuus pannaan liikkeelle,
niin ehkä ensi viikolla on kolmas lakialoite.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Jos minä vähän
muistelisin vanhoja, kuten ed. Wallin, ja toteaisin myös
samoin, että viime eduskuntakaudella oli yksi tyhmimpiä päätöksiä,
että Posti ja Postipankki eriytettiin ja Postipankki sitten
myytiin eteenpäin. Sen kautta olisi monia asioita tässä yhteiskunnassa
voinut hoitaa ja kansalle antaa palveluita, mutta se on mennyttä.
Ed. Kuosmasen lakialoite on ihan oikeassa hengessä tehty,
että helpotettaisiin näitten 300 000
ihmisen maksumahdollisuuksia. Niin kuin ed. Kuosmanen totesi, pankit
perivät kohtuuttomia palvelumaksuja. Mutta otettakoon nyt sieltä Ruotsista
mallia. En tunne sitä niin tarkkaan, mutta jos se siellä hoituu
ja kun meidän yhteiskunnat ovat aika paljon samanlaisia,
niin mikä ettei. Luodaan tämmöinen järjestelmä,
niin kuin ed. Pulliainen tässä totesi, että tässä salissa se
päätetään, jos me niin haluamme,
ja järjestetään sinne rahat ja tältä pohjalta.
Tämä on ihan hyvä aloite, että tässä hengessä näitä asioita
viedään eteenpäin.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuosmasen lakialoite postipalvelulain kahden
pykälän muuttamisesta on kyllä erittäin tärkeä,
koska tällä lakialoitteella puututaan näihin
palveluihin, peruspalveluihin, jotka pitäisi turvata kansalaisille
kaikkialla tässä maassa. Tässä on
nimenomaan kysymys näistä runsaasta 300 000
ihmisestä ja heidän palveluistaan, että he
saavat niitä palveluja samalla tavalla kuin me muut kansalaiset
eri puolilla maata saamme.
Täällä ed. Wallin kertoi hyvin asiallisesti
niistä menneistä tapahtumista, mitä täällä salissa
on aikanaan tapahtunut, kun on näitä muutoksia
tehty. Tietenkin siinä mielessä voi sitten yhtyä ennen
kaikkea ed. Pulliaisen käsitykseen siitä, että kyllähän
tämä sali voi tehdä muutoksia. Se pystyy
päättämään. Kun muistetaan
se, kuka Suomen Posti Oyj:n omistaa, niin totta kai tänne
kuuluu se päätöksentekovalta. Mutta tietenkin
asia on niin, että aika on muuttunut ja ajan muutoksissa
pitää myöskin ihmisten sopeutua uusiin
järjestelmiin. Muistan itse silloin vastustaneeni voimakkaasti
myöskin sitä, kun postikonttorit hävisivät
monesta kylältä, mutta ne hävisivät
myöskin kunnista. Meillä on kuntia, joissa ei
varsinaista postikonttoria ole enää ollut vuosiin,
vaan on asiamiespostit, ja oli kauhea pelko siitä, miten
nämä postaalisetkin asiat voidaan sitten hoitaa.
Mutta sen suhteen täytyy ainakin myöntää omakohtaisista
kokemuksista, kun meiltä Nurmostakin lähti posti
pois ja siihen tuli asiamiesposti ihan lähelle, että nimenomaan
postin perustehtävään kuuluvien asioiden
hoito, kun ei oteta maksuliikennettä huomioon, on selvästi,
sanoisin, asiakkaan kannalta parantunut. Meillä sattuu olemaan
myymälä, jossa tämä posti on,
ja kun se on auki viikolla iltaisin kello 21:teen ja sunnuntaisin
ja lauantaisinkin kello 18:aan, niin kyllähän
se palvelu on paljon parempaa, ja siinä ainakin palvelu
pelaa hyvin. Itse voin todeta, että kun tulen eduskunnasta
perjantai-iltana, niin minä voin käydä noutamassa
vielä myöhään illalla ennen
yhdeksää postista paketit ja viedä postikortit tai
jos on jotain muuta vastaavaa, kun asiamiesposti on erittäin
lähellä. Mutta tämähän
ei suinkaan laajalla haja-asutusalueella näin helposti toimi
kuin se toimii, kun itse asuu taajamassa.
Täytyy sanoa, että kyllä nämä palvelut
ovat parantuneet, mutta mitä tulee tähän
maksuliikenteeseen, niin varmasti tänä päivänä moni
toivoisi, että sitä voisi lähteä siellä lisäämään,
ja siinä mielessä nämä perustelut,
mitä täällä lakialoitteessa
on, ovat mielestäni ihan hyviä. Mutta miten se
käytännössä sitten tulee toimimaan?
En tunne tuota Ruotsin-mallia, johon nyt ed. Kuosmanen on täällä monta
kertaa viitannut, että se on siellä pelannut hyvin,
ja asia varmasti pitää selvittää ja
tutkia.
Herra puhemies! Täällä ed. Wallin
toi jo myöskin esille sen, että tässä salissa
tullaan käymään ensi kuun 10. päivä keskustelu,
kun tämä selonteko palaa. Toivoisi, että silloin
hyvin laajasti käydään vielä keskustelua
ja myöskin liikenne- ja viestintävaliokunta päätyy
sellaiseen kannanottoon, joka täällä voitaisiin
yksimielisesti hyväksyä, ja ennen kaikkea, että voitaisiin
turvata näitä peruspalveluja ja ehkä löytää jotakin uuttakin.
Kansalaisia vartenhan postijärjestelmä on
olemassa, mutta pitää muistaa, että toinen
puoli on myöskin se, niin kuin ed. Wallin toi täällä esille, mikä on
Postin työllistävä merkitys ollut koko maassa
hyvin laajasti, myöskin haja-asutusalueita ajatellen. Esimerkiksi
postinjakajat tänä päivänä ovat
monella paikkakunnalla hyvin huolestuneita. Tiedän, että sekä ed.
Wallin että allekirjoittanut on saanut meidän
omasta maakunnastamme tällä viikolla puhelinsoittoja
siitä, että on ykskaks vaan aamulla ilmoitettu
sieltä työntekijöille, että teidän
työpaikkanne siirtyvät 25 kilometrin päähän
ja Postin jakelupiste siirtyy paikkakunnalta toiselle. Siellä on
tavattoman suuri huoli myöskin Postin työntekijöillä tällä hetkellä,
miten pystytään työpaikat turvaamaan ja
ennen kaikkea, että ne säilyvät inhimillisinä.
Mutta ymmärrän, miksi näin joudutaan
tekemään. Taloudelliset realiteetit painavat myöskin Postin
puolella. Silloin katseet kohdistuvat — tästä voi
taas tulla siihen kysymykseen — tähän taloon,
että jos me aiomme peruspalvelut kaikille kansalaisille
turvata koko maassa, niin silloin tarvitaan myöskin julkisia
subventioita. Siitähän tässä on
kysymys.
Harry Wallin /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ennen kuin oikein hirveästi innostutaan
tästä aloitteesta, kuvitellaan tällainen tilanne,
vaikka Lehtimäen kunta, jossa on kukkakauppa, joka on se
asiamiesposti, ja vieressä on pankki. Pankki saa ottaa
10 euroa per maksusuoritus, mutta sille kukkakaupanpitäjälle
me määrämme, että se saa ottaa
vaan euron. Siitähän on seurauksena, että kaikki
menevät siihen kukkakauppaan hoitamaan maksusuoritteensa,
kun he saavat sen 10 prosentin hinnalla siitä, mitä siellä pankissa.
Siitähän seuraa se, mitä pankkijärjestelmä juuri
ajaa, ihmiset pois sieltä pankkisaleista, pankin työntekijät
työttömiksi, ja sitten me työllistämme
kukkakauppiaita ympäri Suomea, jotka ovat floristeja, joilla
on velvoite, mutta tämä postipalvelu on vaan tuomassa
lisää asiakkaita sinne.
Tämä on periaatteessa, niin kuin sanoin, inhimillinen
aloite, mutta tämä ei ole aivan yksinkertainen
toteuttaa. Kyllä silloin pitää rajata
myöskin pankkien toimintaa.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihmisarvoisen vanhuuden turvaaminen
on ollut aina ykkösasianani sekä kunnallispolitiikassa että myöskin
täällä eduskunnassa ja aina ajatuksissani.
Ed. Kuosmasen tekemä erinomainen lakiesitys koskee
juuri sitä kansanosaa, joka on meille rakentanut maailman
parhaan hyvinvointiyhteiskunnan asua ja elää,
joten siinä mielessä olen laittanut nimeni myöskin
siihen ed. Gustafssonin aloitteeseen, elikkä tämä on
hiukan kilpaileva. Ed. Kuosmanen on lähtenyt hintakilpailuun,
aivan oikein, tässä asiassa.
Ed. Pulliainen sanoi äsken, että olisi hyvä,
jos tämä poikisi vielä seuraavalla viikolla
kolmannen lakiesityksen. Minä panen vielä paremmaksi.
Niin kauan kuin pystymme, ajamme eläkeläisten
ja sellaisten ihmisten asiaa, jotka eivät pysty hoitamaan
tai voi hoitaa asioitaan Internetin tai muun maksupalvelun kautta
tekniikan välinein, ja toivottavasti parin viikon kuluttua
tulee jo neljäskin esitys tämän asian
kuntoon saattamiseksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ei ole mahdollista sanoa, että Postin
toiminta on parantunut ainakaan Kotkassa ja Etelä-Kymenlaaksossa.
Esimerkiksi Kotkan Karhuvuoresta, joka on 8 000 ihmisen
taajama, ei löydy tällaista asiamiespostiehdokastakaan.
Siellä käydään, puhemies, taistelua
postilaatikosta, onko edes postilaatikkoa ja missä se on,
ja se on noin 8 000 ihmisen alue siinä ympärillä,
mitä tämä koskee. Nimenomaan tämä postilaatikkokohta
on usean tuhannen ihmisen asuinalueella.
Näin ollen on kyllä pitkälti menty
taaksepäin selkä edellä näissä asioissa
nimenomaan niiden ihmisten näkökulmasta, jotka
haluavat asioida ja joutuvat asioimaan tiskillä ja pyytämään
apua esimerkiksi maksun suorituksen toimittamiseen eli haluavat
elävän työntekijän siinä auttamaan, ja
on siinä kyllä paljon menetetty, kun ei ole enää näitä paikkoja,
joissa ihmiset yleensä voivat asioida ja tavata toisiaan.
Tämä koskee hyvin laajasti suomalaisia, 300 000:ta
suomalaista, tämä on varmasti minimi, ja — aivan
oikein — kaikkia niitä ihmisiä, jotka
ovat tämän maan rakentaneet.
Näin ollen tämä aloite, jonka ed.
Kuosmanen on tehnyt, on hyvä, samoin ed. Gustafssonin aloite,
ed. Outi Ojalan täällä aloittama keskustelu
kyselytunnilla, jonka muistamme, kaikki nämä yhdessä,
ja ehkä alkaa sitten niin sanotusti herran sydäntäkin
ja omaatuntoa kolkuttaa niin tuolla Postin puolella yleensä kuin
pankeissa.
Keskustelu päättyy.