2) Hallituksen esitys ihmisoikeuksien ja perusvapauksien suojaamiseksi
tehdyn yleissopimuksen neljännentoista pöytäkirjan hyväksymisestä ja
laiksi pöytäkirjan lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyse on neljännestätoista
pöytäkirjasta, jolla täydennetään
ihmisoikeuksien ja perusvapauksien suojaamiseksi tehtyä Strasbourgin
yleissopimusta, jolla säädellään
Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuimen toimintaa.
Tällä hetkellä ongelma on se, että tuomioistuinten
käsittelyssä olevien asioitten määrä on olennaisesti
lisääntynyt varsinkin, kun neuvosto on kasvanut
jäsenmäärältään
viime aikoina varsin runsaasti ja sillä on nykyään
46 jäsentä. Tällä hetkellä ihmisoikeustuomioistuimella
on käsittelyssä 81 000 oikeustapausta,
ja tämä on johtanut siihen, että tehokkuus
järjestelmässä on olennaisesti vaarantunut
ja asioitten käsittely kestää niin kauan,
jopa kahdeksan vuotta, että asianmukaista oikeusturvaa
välttämättä kaikissa tilanteissa tuomioistuimista
enää ei saa.
Tarkoitus on, että tässä yhteydessä yksinkertaistetaan
menettelyä niin, että yksi tuomari voisi päättää siitä,
että yksilövalitusta ei oteta tutkittavaksi, mutta
tämä voi tapahtua vain varsin selvissä tapauksissa.
Tässä tapauksessa asetetaan selkeä kynnys,
jossa lähtökohtana on se, että merkittävää haittaa
ei ole saanut aiheutua valittajalle. Mitä tuo merkittävä haitta
tarkoittaa? Siinä on kuitenkin kaksi suojavaatimusta, jotka
lähtevät siitä, että jos ihmisoikeuksien
kunnioittaminen vaatii, asia on käsiteltävä,
tai jos kansallinen tuomioistuin on asian asianmukaisesti käsitellyt, niin
siinä tapauksessa asia täytyy käsitellä asianmukaisesti
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa.
Suomi on ollut jossain määrin varauksellinen näitä muutoksia
kohtaan, koska olemme lähteneet siitä, että jokaisen
pitää saada asiansa käsitellyksi tuomioistuimessa,
mutta välttämätöntä on
myöskin se, että tuomioistuimen tehokkuus turvataan.
Uskomme, että näillä muutoksilla se voidaan
toteuttaa, ja siitä syystä on tarkoituksenmukaista
hyväksyä nuo muutokset.
Puhemies! On syytä myöskin tiedostaa se, että tässä annetaan
mahdollisuus Euroopan unionille liittyä ihmisoikeussopimukseen,
ja se on erittäin tärkeätä,
jotta Euroopassa olisi myöskin voimassa yhdenmukainen ihmisoikeuskäytäntö,
joka koskee EU:n instituutioita ja EU:n lainsäädäntöä.
Jaakko Laakso /vas:
Arvoisa puhemies! Euroopan ihmisoikeustuomioistuin tunnetaan
huonosti. Usein Euroopan ihmisoikeustuomioistuin sekoitetaan Euroopan
unionin tuomioistuimeen. Monta kertaa esimerkiksi Suomessa ne, jotka ovat
hakeneet oikeutta omiin asioihinsa ja ovat joutuneet pettymään
kaikissa oikeusasteissa, sanovat sitten lopuksi kääntyvänsä Euroopan
unionin tuomioistuimen puoleen ja hakevansa sieltä oikeutta.
Kuitenkin ensi sijassa on kyse Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta,
joka on kokonaan muu kuin Euroopan unionin tuomioistuin.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin yhdistää niitä maita,
jotka ovat allekirjoittaneet Euroopan ihmisoikeussopimuksen, ja
näitä maita on tällä hetkellä 46.
Kaikki nämä maat ovat Euroopan neuvoston jäseniä,
ja Euroopan neuvoston jäsenyyden ehtona taas on juuri Euroopan
ihmisoikeussopimuksen allekirjoittaminen ja sen hyväksyminen,
että jokaisella Euroopan neuvoston jäsenmaan kansalaisella
on oikeus kääntyä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
puoleen. Juuri tässä suhteessa tämä tuomioistuin
on ainutlaatuinen koko maailmassa. Toisin sanoen 46 Euroopan maan
kansalaisilla on oikeus valittaa heitä koskevista päätöksistä,
kansallisten tuomioistuimien päätöksistä,
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
taas tekee valtioita langettavia päätöksiä,
joista valtiot eivät voi valittaa.
Tämä oikeus, joka Euroopan kansalaisilla on kääntyä ihmisoikeustuomioistuimen
puoleen, on tärkeä oikeus, ja kuitenkin se on
myös hyvin vähän tunnettu oikeus. On
sanottava, että uusissa Euroopan neuvoston jäsenmaissa
tämä oikeus tunnetaan ehkä paremmin kuin
vanhoissa, Suomenkin kaltaisissa jäsenmaissa.
Ongelma, kuten ed. Sasi jo totesi, on se, että oikeus
kääntyä ihmisoikeustuomioistuimen puoleen
on aikaansaanut sen, että erityisesti niissä maissa,
missä olemassa olevan lainsäädännön
ja harjoitettavan käytännön välillä on
suuri ristiriita, tuhannet ja taas tuhannet ihmiset kääntyvät
oikeutta saadakseen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen puoleen ja
tämä ruuhkauttaa pahimman kerran ihmisoikeustuomioistuinta.
Pisimmillään todellakin tilanne on se, että kansalaiset
saavat valituksiinsa vastauksen vasta kahdeksan vuotta valituksen
teon jälkeen. Sen takia on ollut välttämätöntä yksinkertaistaa
ihmisoikeustuomioistuimen työtä varsinkin nyt,
kun valituksia on peräti yli 80 000 käsittelyssä.
On kuitenkin sanottava se, että vaikka tämä nyt
käsillä oleva lakiehdotus on välttämätön
toteuttaa eli mahdollistaa se, että yksi tuomari voi tehdä päätöksen
selvissä tapauksissa jättää valitus
käsittelemättä, niin pelkästään
tämän kaltaisella ikään kuin
yksinkertaistamisella tai virtaviivaistamisella tätä jutturuuhkaa
ei voida kokonaisuudessaan purkaa. On välttämätöntä se,
että Euroopan neuvoston jäsenmaat myös
siirtävät nykyistä enemmän voimavaroja
ihmisoikeustuomioistuimen käyttöön.
Jokaisella Euroopan neuvoston jäsenmaallahan on oikeus
nimetä oma tuomarinsa tai itse asiassa nimetä kolme
ehdokasta, joista sitten Euroopan neuvoston parlamentaarinen yleiskokous
valitsee kustakin jäsenmaasta yhden. Käytännössä tämä on
johtanut järjestelmään, jossa jokaisella 46:lla
Euroopan neuvoston jäsenmaalla on oma tuomarinsa, eli kaikkien
jäsenmaiden tuomarit osallistuvat näiden juttujen
käsittelyyn.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin tekee tärkeitä ennakkopäätöksiä.
Täytyy sanoa, että muun muassa uusien jäsenmaiden,
sellaisten kuin Venäjä ja Ukraina, lainsäädännön
tulevassa kehittämisessä ihmisoikeustuomioistuimella
on myös merkittävä sija. On kuitenkin
olemassa eräitä ongelmia, joista vähäisin
ei ole se, että vaikka Euroopan maat ovat Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
jäseniä, niin Euroopan kartalla on kuitenkin sellaisia
mustia läikkiä, joidenka asukkailla ei ole mahdollisuutta
käytännössä kääntyä ihmisoikeustuomioistuimen
puoleen. Esimerkiksi Kosovo on tällä hetkellä sellainen
alue, jonka kansalaisilla teoriassa on oikeus kääntyä ihmisoikeustuomioistuimen
puoleen, saada päätös tekemiinsä valituksiin,
mutta käytännössä heillä tällaista
oikeutta ei kuitenkaan ole. Vaikka Kosovo on tällä hetkellä osa
Serbia ja Montenegroa, niin Kosovo on YK:n alaisuudessa eikä kosovolaisilla
ole mahdollisuutta saada oikeutta asioihinsa ihmisoikeustuomioistuimen
kautta. Samanlaisia alueita ovat myös Transnistria, Moldovan
osa, Abhasia ja Nagorno-Karabah, eli eräät kriisialueet
Euroopassa ovat sellaisia, joidenka kansalaisilla ei ole mahdollisuutta
saada sitä suojaa, jonka Euroopan ihmisoikeussopimus heille
muuten takaisi. Siksi onkin välttämätöntä pohtia
sitä, millä tavalla Euroopan ihmisoikeussopimuksen kattavuus
ulotettaisiin koko Eurooppaan, kaikille niille alueille, missä maat
kuitenkin muodollisesti ovat Euroopan neuvoston jäseniä ja
mitkä muodollisesti ovat Euroopan ihmisoikeussopimuksen
osia.
Herra puhemies! On myös tärkeää se,
että Euroopan unioni liittyy ihmisoikeussopimukseen. Tämä varmasti
tulevaisuuden kannalta säästää meidät
monilta sellaisilta juridisilta päällekkäisyyksiltä,
jotka saattaisivat pahimmassa tapauksessa aiheuttaa kahdenlaista
tulkintaa: toisaalta tulkinnan, jonka Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
tekee, ja toisaalta tulkinnan, jonka tekee Euroopan unionin tuomioistuin.
Mutta kuten totesin, lähtökohtana pitää olla
se, että ihmisoikeustuomioistuimen voimavaroja lisätään
tulevaisuudessa. Tässä suhteessa myös
Suomi voi näyttää esimerkkiä.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Täällä käytetyissä puheenvuoroissa
on todella keskitytty tähän oikeaan
asiaan eli Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen säädösten
muuttamiseen siten, että asioitten käsittely saadaan
joustavammaksi. Aikaisemminhan me täällä keskustelimme
vähän sivuraiteilla olevista asioista,
sinänsä tärkeistä asioista.
Täällä edustajat Sasi ja Laakso ovat
jo käsitelleet minun mielestäni hyvin oleellisia
kysymyksiä.
Haluaisin tässä yhteydessä vain todeta
sen, että kun ed. Sasi totesi, että Euroopan unionikin voi
liittyä tähän sopimukseen, me tiedämme
kuitenkin sen, että Euroopan unionin oikeushenkilöllisyys
on edelleen perustuslaillisen sopimuksen takana, ja tämä tietysti
omalla tavallaan ainakin viivyttää, jos ei sitten
ehkä loppuvaiheessa jo estä, Euroopan unionin
liittymistä tähän ihmisoikeussopimukseen.
Katsotaan nyt, mitä siellä tapahtuu.
Mutta tässä yhteydessä, herra puhemies,
haluaisin erityisesti korostaa asiaa, jonka edustajat Sasi ja Laakso
myös erittäin hyvin tuntevat, ja se on tämä perusoikeustoimisto
eli Fundamental Rights Agency, josta sitten ollaan monen eurooppalaisen
poliitikon käsityksen mukaan muodostamassa oikeastaan kilpailevaa
järjestelmää Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelle.
Minun mielestäni Suomen hallitus ja eduskunta eivät
ole riittävän selvästi sanoutuneet irti
tästä järjestelmästä.
Niin kuin ed. Sasi erityisesti tietää, niin Hollanti,
jonka edustaja René van der Linden on tällä hetkellä Euroopan
neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen puheenjohtaja, on selvästi irtisanoutunut
siitä, että tästä perusoikeustoimistosta,
perusoikeusjärjestelmästä, muodostettaisiin
kilpaileva järjestelmä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelle.
Minä toivon, että Suomen hallitus ja eduskunta
tekisivät samantapaiset päätökset.
Kysymys on siitä mandaatista, mikä tulee tälle
perusoikeustoimistolle, tälle järjestelmälle,
ja kysymys on nimenomaan siitä, että sen toiminta ei
voi ulottua Euroopan unionin ulkopuolisiin maihin, niin kuin nyt
on suunnitelmissa, ja myöskin että hallinnossa
on mukana Euroopan neuvoston ihmisiä. Ei ole mitään
järkeä, ei Suomen eikä 45:n muun Euroopan
neuvoston jäsenmaan kannalta siinä, että me
muodostamme kaksi päällekkäistä ihmisoikeusjärjestelmää,
joista toisessa käsitellään sitten lähinnä EU-maitten
asioita ja toisessa sitten muitten Euroopan neuvoston jäsenmaitten
asioita. Toivon, että tämä sanoma nyt menisi
perille.
17. päivänä maaliskuuta Luxemburgin
pääministeri Jean-Claude Juncker, jonka tehtäväksi
annettiin Euroopan neuvoston Varsovan huippukokouksen jälkeen
selvittää sitä, miten Euroopan neuvoston
ja EU:n suhteita voitaisiin kehittää, tulee antamaan
oman selvityksensä. Uskon ja toivon, että tässä 17.
päivänä maaliskuuta annettavassa selvityksessä myös
käsitellään tätä perusoikeusjärjestelmää ja
toisaalta Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuimen asemaa.
Puhemies! Niin kuin täällä edustajat
Laakso ja Sasi totesivat, kysymys on yli 80 000 asiasta,
jotka ovat tällä hetkellä käsittelyssä,
ja mielenkiintoista on se, että kun Venäjä vuonna
96 liittyi, niin silloinhan oli aavistettavissa, että Venäjä tulee
olemaan maita, joista suurin osa näistä valituksista,
kanteluista, tulee, ja näinhän on käynyt. Mutta
yllättävää on se, että Romaniasta
tulee lähes 10 prosenttia kaikista näistä valituksista
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelle.
Lopuksi, herra puhemies, kun ed. Laakso täällä aivan
oikein totesi, että sellaiset alueet kuin Kosovo, Abhasia
ja Nagorno-Karabah jäävät tämän
järjestelmän ulkopuolella, niin kannattaa muistaa,
kun olin itse viime viikon torstaina Prahassa käsittelemässä Valko-Venäjää,
että myöskin tärkeä eurooppalainen
valtio eli Valko-Venäjä on tämän
järjestelmän ulkopuolella, ja olisi tietysti tärkeää,
että Valko-Venäjän kansalaiset saisivat
samat oikeudet kuin kaikki muutkin eurooppalaiset kansat ja kansojen
jäsenet. Mutta tosiasia tietysti on se, että tämä on
paljon suurempi kysymys; tämä on poliittinen kysymys
ja kysymys siitä, mitä Valko-Venäjällä tapahtuu
ja onko Valko-Venäjä kypsä mahdollisesti
lähivuosina liittymään Euroopan neuvostoon
ja sitä kautta sitten Euroopan ihmisoikeustuomioistuinjärjestelmään.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Tämä esitys on erittäin
perusteltu, ja sen tarkoitus on tehostaa Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuimen
toimintaa, ja paradoksaalista kyllä tämä tapahtuu
niin, että nostetaan käsittelyynottamiskynnystä mahdollistamalla
se, että yksilön valitus voidaan jättää tutkittavaksi
jo yhden tuomarin kokoonpanossa. Todellakin jutturuuhka tuomioistuimissa
on ollut huomattava, ja olen aivan samaa mieltä kuin ne
kollegat, jotka korostavat, että tuomioistuimelle pitää myös saada
enemmän resursseja jäsenmailta.
Myöskään ei pidä perustaa
kilpailevaa järjestelmää Euroopan unionin
piiriin. Perusoikeusvirasto, jota ollaan perustamassa, voi parhaimmillaankin
olla vaan perusoikeustilannetta kartoittava, ehkä toimenpide-ehdotuksia
tekevä, mutta kenenkään ei pitäisi
kuvitella, että siitä voi tulla perusoikeuksien
todellinen valvoja. Se tehtävä jää Euroopan
unionissa edelleen komissiolle, jonka pitää huolehtia
siitä, että sen esitykset täyttävät
ihmisoikeusnormit ja myöskin Euroopan unionin oman peruskirjanoikeuskirjan
vaatimukset, ja kaikkien toimielinten tehtävä on
vahtia, että Euroopan unionin lait ovat sopusoinnussa Euroopan
neuvoston ihmisoikeussopimuksen kanssa.
Tietoisuutta Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuimesta
ja sen todellisista mahdollisuuksista ja ehkä myöskin
sen mahdollisuuksien rajoista pitää lisätä.
Omassa edustajantoimessani olen vuosien ajan havainnut, että ihmiset
eivät kykene nykyaikana hahmottamaan, missä mitäkin
perusoikeuksia valvotaan.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Haluaisin vielä todeta sen, että erään
ongelman Euroopan ihmisoikeussopimuksen toimeenpanossa muodostavat
terrorisminvastaisessa taistelussa käyttöön
otetut uudet menetelmät, jotka ovat aikaansaaneet tilanteen,
jossa eräät maat ilmoittavat, että ainakin
väliaikaisesti he eivät tule noudattamaan ihmisoikeussopimusta.
Esimerkiksi Iso-Britannia on jättänyt varauman,
joka koskee ihmisoikeussopimuksen yhtä kaikkein tärkeintä klausuulia
eli oikeutta pidätettynä ollessa saada puolustusasianajaja
ja oikeudenkäynti. Nyt Englanti on jättänyt
varauman, ja sen lähtökohtana on se, että se
voi pitää määräämättömän
ajan pidätettynä terrorismisyytteen pohjalta pidätettyjä henkilöitä.
Täytyy sanoa, että tämä on ristiriidassa
niiden keskeisten periaatteiden kanssa, joille ihmisoikeussopimus
rakentuu. Yhdysvalloissahan on sama käytäntö,
ja Yhdysvallat pitää ainakin Guantanamossa mutta
ilmeisesti myös muualla vankeja epämääräisen
ajan.
Tällainen pidättäminen määräämättömäksi ajaksi
on ristiriidassa Euroopan neuvoston perussäännösten
kanssa, ja on tietenkin vain toivottava, että Englannin
varauma on väliaikainen ja se palaa mahdollisimman pian
normaaliin käytäntöön.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Laakso otti hyvin tärkeän
asian puheeksi. Voidaan varmasti todeta, että myöskin
Venäjän federaatio käy terrorisminvastaista
sotaansa. Tähän liittyen ihmisoikeustuomioistuin
on joutunut toteamaan, että esimerkiksi Tšetšenian
ihmisoikeuksia on loukattu, ja tästä huolimatta
Venäjän federaatio ei ole kaikkia näitä ratkaisuja
suinkaan ottanut vakavasti ja noudattanut, eli lista niistä maista,
jotka loukkaavat ihmisoikeuksia terrorisminvastaisen sodan varjossa,
on pidempi kuin se, minkä ed. Laakso tässä luetteli,
mutta en nyt väitäkään, että hän
yritti esittää tyhjentävää luetteloa.
Ed. Elo mainitsi, että Romaniasta tulee hyvin iso määrä näitä yksilövalituksia,
ja tämä asia on syytä pitää mielessä nyt,
kun parhaillaan keskustellaan siitä, että Euroopan
unioni hyväksyisi tällaisten turvallisten lähtömaiden
listan turvapaikanhakijoille eli tiettyihin maihin voitaisiin automaattisesti
palauttaa takaisin lähtökohtaisesti olettaen,
että siellä ei voi joutua kaltoin kohdelluksi.
Tämä on tarkoitus ulottaa nyt ainakin EU:n hakijamaihin,
joista on tulossa näillä näkymin jäsenmaita
hyvin nopeasti, ehkä vuonna 2007. Ed. Elon antama tieto
vakavasti asettaa kyseenalaiseksi sen, että Romania esimerkiksi
voitaisiin tässä vaiheessa liittää tällaiseen
turvallisten lähtömaiden listaan EU:n yhteisessä turvapaikkapolitiikassa.
Toivon, että ed. Elo ottaa tämän esiin silloin,
kun keskustellaan turvapaikkalistasta esimerkiksi suuressa valiokunnassa
ja hallintovaliokunnassa.
Keskustelu päättyy.