Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Se, että pääministeri
ja valtiovarainministeri eivät ole nyt eduskunnan edessä perustelemassa tuota
salaa valmisteltua eläkkeitten leikkausta, on kyllä osoitus
avoimuuden puutteesta, ja se on myös osoitus tietystä ylimielisyydestä eduskuntaa
kohtaan.
Sosialidemokraattien mielestä työurien pidentäminen
on tärkeä asia, ja itse asiassa tämä työurien
pidentäminen on ollut jo käynnissä, mutta
ideana tässä on ollut kannustaminen, joustavuus
ja vaihtoehtojen tarjoaminen. Vaikka työurien pidentäminen
on ollut käynnissä, niin nyt ihan viime aikoina
on ymmärrettävästi, kun taantuma uhkaa,
tapahtunut käänne, mutta nyt hallitus on ottamassa
käyttöön pakon. Nyt nämä hallituksen
rakenneuudistukset saavat kasvot, ja kun hallitus on puhunut, että tämä hallitus
ei leikkaa, nyt leikkaukset alkavat ja oikeastaan kaikkein pahimmalla
tavalla.
Arvoisa puhemies! Tämä ehdotus on erittäin hätiköity,
ja me olemme sitä mieltä, (Puhemies: Minuutti
on kulunut!) että tämä tulee synnyttämään
ruuhkan ja oikean ryntäyksen eläkemarkkinoille,
ja meidän kysymyksemme onkin:
Onko hallitus ymmärtänyt tämän
salassa valmistellun ratkaisunsa vaikutukset tavallisen ihmisen
elämään, ja miten hallitus aikoo turvata sen,
että nyt ei tapahdu eläkkeelle pakoa ennen vuotta
2011 eli tämä uudistus ei käänny
(Puhemies: Aika on kulunut!) irvikuvakseen?
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Herra puhemies! On tietysti valitettavaa, että hallitus
joutuu vastaamaan tällä kertaa kyselytunnin kysymyksiin
varamiehisellä joukkueella, mutta yritämme parhaamme
mukaan tästä selviytyä. Toivomme tietysti,
että kysymykset suuntautuvat ennen muuta niille ministereille,
jotka ovat paikalla.
Ed. Jaakonsaarelle toteaisin, että kysymyksessä ei
ole eläkkeiden leikkaaminen, kuten hän väittää,
vaan kysymyksessä on hallituksen periaatepäätös,
(Ed. Jaakonsaari: Kyseessä on leikkaus!) joka tähtää siihen,
että tosiasiallinen eläkkeelle siirtymisen ikäraja
saataisiin Suomessa nousemaan. Nyt se on alle 60 vuotta. Tavoitteena
on kolmen vuoden korotus tähän tosiasialliseen
eläkkeelle siirtymisen ikään, jolloin
tulisimme lähelle muiden Pohjoismaiden vastaavaa tasoa.
Tämä on osa laajempaa kokonaisuutta, joka on talouspoliittisesti
välttämätön tässä tilanteessa,
jossa me nyt olemme.
Tämä päätös on
periaatepäätös. Tästä lähtien alkaa
työmarkkinajärjestöjen ja muiden tahojen kanssa
neuvottelu, jossa tämän uudistuksen yksityiskohdat
hahmotellaan, ja vasta sitten voidaan vastata moniin niihin kysymyksiin,
jotka ovat heränneet tämän periaatepäätöksen
tekemisen jälkeen.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on leikkaus. Vaikka
hallitus ohjelmassaan sanoi, että hallitus kunnioittaa
sopimusyhteiskuntaa, niin hallitusohjelman puolivälitarkastuksessa
hallitus irtisanoutuu tästä sopimusyhteiskunnasta,
ja tämä on erittäin tärkeää sen
suhteen, että nimenomaan eläkepolitiikka, jonka
työnantajat ja työntekijät itse rahoittavat,
on ollut tällaista sopimusyhteiskunnan sementtiä.
Tähän saakka on uskottu yhteistyöhön
ja sopimiseen työmarkkinajärjestöjen
kanssa, ja nimenomaan tämän eläkepolitiikan
kohdalta tämä on tehty nyt ilman keskusteluja
työmarkkinajärjestöjen kanssa.
Miten hallitus voi tämän jälkeen
enää puhua sopimusyhteiskunnasta?
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Herra puhemies! Kysymyksessä ei todellakaan ole leikkaus.
Nimenomaan hallitus päätti, (Ed. Skinnari: Etujen
leikkaus!) että ei ryhdytä leikkaamaan sosiaaliturvaa
eikä mitään muitakaan valtion menoja,
vaan tehdään sellainen talouspoliittinen paketti,
jolla turvataan pitkällä tähtäimellä sen
velan maksu, johon me tämän kansainvälisen
talouskriisin vuoksi valitettavasti joudumme.
Täytyy muistaa, että aivan äskettäin
vielä alin eläkeikä oli 65 vuotta, ja
se päätös, joka nyt on tehty, merkitsee
sitä, että vuodesta 2011 lähtien 12 vuoden
kuluessa asteittain palataan tähän 65 vuoteen,
ilman että kosketaan yksilöllisiin eläkeikiin,
ilman että puututaan muuhun turvaan. (Ed. Tennilä:
Ette ole lukenut paperia!)
Toisaalta tässä myöskin tehdään
toimenpiteitä, joilla työssäjaksamista,
työterveyttä, parannetaan, ja tätä kautta
myös pyritään tähän
samaan tavoitteeseen, että tosiasiallisesti kolmella vuodella
nostetaan eläkkeelle siirtymisen ikää,
jolloin päästään keskimääräiselle
pohjoismaiselle tasolle.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ei kai tässä nyt termeistä kannata
lähteä kinastelemaan. Te sanotte, että ei
leikattu. Ei sitten leikattu, mutta te nipistätte niiltä,
jotka ovat maksaneet, ja niiltä, jotka ovat kustantaneet.
Te panette eläkeläiset tässäkin
tapauksessa maksumiehiksi epäonnistuneen talouspolitiikan
harjoittamisesta, jota koko hallitus harjoittaa. Ei se, ministeri Väyrynen,
niin mene, että jos kaksi ministeriä ei ole paikalla,
niin muilla ei ole vastuuta. Te vastaatte aivan samalla lailla siitä kuin
kaikki muutkin, mukaan lukien valtiovarainministeri ja pääministeri.
Mutta miten te perustelette tällaisen toimenpiteen?
Niin kuin tuossa ed. Jaakonsaari sanoi, tämä on
aivan sopimusyhteiskunnan perusasioita. Sillä Suomi on
rakennettu, sillä me tämän maan olemme
saaneet nousemaan, että me olemme voineet perustavaa laatua
olevista asioista sopia. Nyt te romutatte tämän
periaatteen. Te kahdessa päivässä teette
työn, jota muut ovat tehneet viisi vuotta edellisellä kerralla.
Missä se teidän taivaallinen osaamisenne nyt korostuu,
ja mistä te olette sen viisauden saaneet?
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Herra puhemies! Tietysti hallitus vastaa kokonaisuudessaan siitä päätöksestä,
joka alkuviikosta syntyi. Me olimme siitä täysin
yksimieliset. (Ed. Skinnari: Pieni joukko päätti!)
Se on laaja kokonaisuus, yli 12 sivua käsittävä asiakirja,
merkittäviä talouspoliittisia linjanvetoja, jotka
ovat valtaosaltaan myönteisiä. Mutta eihän tämän
kansainvälisen talouskriisin keskellä voida toimia
niin, että tehdään vain myönteisiä päätöksiä.
Joiltakin osin tarvitaan toki myöskin toiseen suuntaan
meneviä ratkaisuja. (Ed. Skinnari: Myönnätte,
että tämä on kielteinen!)
Kaikki tämän eläkeratkaisun yksityiskohdat päätetään
myöhemmin, on päätetty vain ne muutamat
rivit, jotka sisältyvät tähän
ohjelmaan, ja tämä tapahtuu läheisessä yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen
kanssa. Hallitus pitää kiinni siitä, että elämme
sopimusyhteiskunnassa ja myöskin sopimusteitse nämä yksityiskohdat
hiotaan niin, että kokonaisuus on tasapuolinen ja hyvä.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Täällähän
ministeri Väyrynen myönsi nyt, että täytyy tehdä myös
kielteisiä päätöksiä.
Toisin sanoen, tässähän on kysymys siitä,
että eläke-etuuksia heikennetään,
jos sinä olet aloittanut eläkeuran luomisen vuosikymmeniä sitten,
maksanut tiettyjä eläkemaksuja 21,5 prosenttia
palkasta joka ainoa kuukausi. Sen takia palkansaajajärjestöillä pitää olla
oikeus näissä neuvotteluissa tuoda esille se kanta,
mikä on palkansaajan etu. Tämä on tässä sivuutettu.
Sitä ei auta yhtään se, että te
jälkeenpäin rupeatte neuvottelemaan näitten
järjestöjen kanssa, ja tässä suhteessa
olisin kysynyt, millä tavoin nyt sitten tässä asiassa
tullaan ratkaisemaan elinaikakerroin, joka heikentää erityisesti
eläkeläisten asemaa, millä tavoin tämä takuueläke
tullaan käytännössä toteuttamaan.
Tässä on eläkkeensaajan kannalta paljon
erittäin olennaisia kysymyksiä, joita ei ole pystytty
ratkaisemaan.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Herra puhemies! Tässä asiakirjassa, joka alkuviikosta
hyväksyttiin, on päätetty vain aivan
yleisellä tasolla periaateratkaisut, ja ne kysymykset,
jotka ed. Skinnari esitti, ovat juuri niitä, joista keskustellaan
työmarkkinajärjestöjen kanssa. Hallituksella
ei ole näihin asioihin vielä kantaa. Kaikki tämän
ratkaisun heijastusvaikutukset meidän monimutkaiseen eläkejärjestelmäämme
ja muuhun sosiaaliturvajärjestelmään
selvitetään tässä yhteydessä neuvotellen kolmikannassa.
Meillä ei ole vielä kantaa muihin asioihin kuin
niihin, jotka siinä paperissa on nimenomaan päätetty.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Jos tosiasiallista eläkkeelle siirtymisen
noin 59 vuoden ikää halutaan nostaa, niin silloin
tulisi kyllä panostaa siihen, että työikäinen
väestö olisi nykyistä työkykyisempää,
ja se tarkoittaa nimenomaan parempia kuntapalveluja, se tarkoittaa syrjäytymisen
ehkäisyä jo lähtien lapsuudesta ja nuoruudesta,
parempaa kouluterveydenhuoltoa, mielenterveyspalveluja, parempaa
päihdepolitiikkaa. Kysynkin, kun ministeri Kiviniemi on täällä paikalla:
Tuossa hallituksen esityksessä todetaan, että aiotaan
käynnistää Kuntaliiton kanssa normitalkoot,
jossa poistetaan tuottavuuden parantamista estäviä normeja.
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Tarkastusvaliokuntahan esitti viime syksynä, että kuntapalvelujen
normiohjausta pitäisi päinvastoin lisätä,
muun muassa vanhustenhoitolaki, omaishoidon tuki, kouluterveydenhuollon säätely,
ja nyt näissä Vanhasen talkoissa normeja halutaan
poistaa. Tämä liittyy tähän
politiikkariihipaperiin, mistä nyt on keskustelu. Siellä avataan
tällaiset normitalkoot Kuntaliiton kanssa. Mitä niillä tarkoitetaan?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tähän kokonaisuuteen sisältyy
useita kuntataloutta vahvistavia toimia, joiden yksityiskohdista
päätetään sitten tarkemmin kehysriihessä,
mutta muun muassa kuntien osuutta yhteisöveroista tullaan
kasvattamaan. Samoin edellytetään toki myös
kunnilta toimia, jotta kunnissa pystyttäisiin paremmin,
tuottavammin ja tehokkaammin palvelut turvaamaan ja tuottamaan.
Tähän nimenomaiseen kysymykseen näistä normitalkoista:
Tämä on myöskin Kuntaliiton esitys. Tässä kuntien
pelastuspaketissa, minkä Kuntaliitto esitteli muutama viikko
sitten, esitettiin juuri tämän tyyppistä toimenpidettä.
Yhdessä katsomme sitten sitä, millä tavalla
normeja voitaisiin purkaa siten, että emme kuitenkaan heikennä palveluiden
laatua ja tasoa ja samalla annamme kunnille enemmän mahdollisuuksia pyrkiä siihen,
että katkaistaan se kierre, jossa menot koko ajan kasvavat
nopeampaa tahtia kuin tulot.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Tämä on todellakin kokonaisuus,
ja tässä suuri osa on työhyvinvointia.
(Ed. Jaakonsaari: Ei ole!) Lähtökohta on se, että parannamme myös
työhyvinvointia, ikääntyvien työssäkäyntiä.
On tosiasia, että Suomessa yli kuusikymppisten työllisyys
on lisääntynyt voimakkaasti viime vuosina, ja
tätä hyvää trendiä haluamme
jatkaa siten, että ihmisillä on mahdollisuus jatkaa
töissä, että he todellakin voivat hyvin.
Suomessa on erittäin paljon yrityksiä, jotka ovat
jo nyt soveltaneet ikäjohtamista siten, että kaikki
voittavat.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Miten te ministerit kehtaatte mennä työpaikoille
vähän yli viisikymppisille ihmisille kertomaan,
että heidät laitetaan USA:sta lähteneen
globaalin talouskriisin maksumiehiksi? Heille sanotaan, jotka ovat
jo suunnittelemassa eläkeikää, ehkä näkevät
noin 10 vuoden päässä mahdollisen eläköitymisiän,
ovat ikänsä tehneet raskasta työtä tehtaissa,
rakennuksilla, toimistoissa, sairaaloissa jne. Te menette ja sanotte
heille, että siinä on kiitos, nostamme teidän
eläkeikäänne kahdella vuodella, ryhtykää suunnittelemaan
tulevaisuutenne uudelleen. Samaan aikaan te, arvoisa hallitus, suunnittelette
veronkevennysten jatkamista ja nähtävästi
samalla linjalla kuin tähänkin mennessä.
Kumpi on tavalliselle kansalaiselle tärkeämpi,
säilyttää eläkeikä nykyisellään
vai saada muutaman kympin veronkevennys?
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Herra puhemies! Hallitus on määritellyt elvytyspolitiikkansa
linjan. Me olemme tässä salissa siitä usein
keskustelleet, ja siinä on selvä ero opposition
ja hallituksen välillä. Me olemme vastuuntuntoisia
valtiontalouden hoidossa, (Ed. Martti Korhonen: Voi hyvänen
aika!) pyrimme pitämään velkaantumisen
kurissa ja olemme tehneet nyt merkittävän kokonaisratkaisun
politiikkariihessä, jolla huolehditaan siitä,
että tämä kasvava valtionvelka kyetään
myöskin sitten myöhemmin hoitamaan. Tämä on
vastuullista, ja tämä on välttämätöntä niiden
työntekijöitten kannalta, jotka ovat työelämässä,
että heidän työpaikkansa säilyisivät
mahdollisimman monen kohdalla. Tämä eläkeiän
pieni tarkistaminen, josta tässä oli aikaisemmin
puhetta, on osa tätä pakettia.
Mutta tässä yli 12 sivun asiakirjassa on valtava
määrä muita toimenpiteitä, esimerkiksi
juuri toimenpiteitä, joilla ihmisten työssäjaksamista, työterveyttä,
parannetaan (Ed. Jaakonsaari: Eihän siinä ole
mitään sellaista!) ja tätäkin
kautta päästään siihen, (Puhemies:
Minuutti kulunut!) että työelämässä ollaan
hieman pitempään, päästään
siihen, mikä muissa Pohjoismaissa on tilanne.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! 2020-luvulle tultaessa työikäisen
väen määrä vähenee
yli 200 000 henkilöllä, (Ed. Jaakonsaari:
Tiedämme, tiedämme!) eläkeikäisten
määrä, ed. Jaakonsaari, lisääntyy
lähes puolella miljoonalla ihmisellä. Me kaikki — te siellä oppositiossa
erityisesti, mutta myöskin me hallituksessa — olemme
sitä mieltä, että nyt pitää ottaa
velkaa, jotta tämän pahimman yli selviydyttäisiin.
Velkataakka lisääntyy, työntekijöitten
määrä on rajusti vähenemässä,
eläkeläisten määrä on
lisääntymässä. Emme me tästä selviä,
ellei työpanosta voida lisätä. (Ed. Jaakonsaari:
Ei se pakolla tapahdu!) Työpanosta pitää voida
lisätä niin, että koulusta siirrytään aikaisemmin
työelämään, että työelämässä jaksetaan
paremmin, että työn ja kodin ja lastenhoidon yhteensovitusta
parannetaan, (Ed. Tennilä: Miksette tee sitä nyt?)
että työssäjaksamista kohennetaan ja
myöskin eläkkeelle siirtymisikää vähitellen
hitain askelin tästä kasvatetaan.
Tämä eläkeratkaisu on osa, pieni
osa, siitä kokonaisuudesta, jolla pyritään
lisäämään työpanosta
noin 200 000 ihmisen työpanoksen lisäyksen
verran, ja silläkin päästään
(Puhemies: Minuutti on kulunut!) vasta siihen, että 2020
työssä olevien määrä on
sama kuin tällä hetkellä. Tämä on
välttämätöntä, jotta
pystytään sairaille, lapsille, ikääntyville
ihmisille heidän hyvinvointipalvelunsa hoitamaan.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Porvarien eläkepolitiikka on
aika ainutlaatuista: tehdään avaintyöntekijöille
lisäeläkejärjestelmä, tehdään
takuueläke maanviljelijäin rouville jne., (Välihuutoja)
ja nyt palkansaajien eläkeikää nostetaan.
Oletteko turvaamassa sen, että tehtäisiin samantyyppinen
eläkeratkaisu kuin vuonna 2002 eli 63—68-vuotiaille
annetaan porkkanaa eli tämä korotettu 4,5 prosenttia, joka
tulee superkertymän kautta? Me loimme sen silloin niin,
että motivoidaan ihmisiä olemaan pitempään
työelämässä. Oletteko tekemässä sen niin,
että 63-vuotiaat edelleen saavat superkertymän,
vaikka nostatte eläkeikärajaa kahdella vuodella?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Koskinen tarttui ihan tärkeään
asiaan. Mitä tehdään eläkeikäkertoimen kanssa
ja tämän bonuskarttuman kanssa — jotka ovat
kaksi tärkeätä asiaa, jotka liittyvät
siihen vanhenevan väen elämäntilanteeseen,
kun ollaan siirtymässä eläkkeelle — miten
nämä sovitetaan yhteen tämän
eläkeiän nostamistavoitteen kanssa, se on asia,
josta käydään keskustelut kaikkien niiden
osapuolten kanssa, joita tämä tavalla taikka toisella
koskettaa. Hallitus ei ole tehnyt tarkkaa ratkaisua näiltä osin.
Siitä syystä tämä asia on yksinkertaisesti
auki.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta on ymmärrettävää,
että me emme lähde opposition velkaantumispolitiikkaan,
vaan meillä on aivan oma hallituksen politiikka hoitaa
tätä asiaa. (Välihuutoja vasemmalta)
Mutta haluaisin kysyä tästä tärkeästä asiasta, työelämäkysymyksestä:
Tiedän, että on paljon mietintöjä siihen
suuntaan, että me paremmin jaksaisimme ja että perhettä ja
työelämää voitaisiin yhteensovittaa.
Voitaisiinko tätä asiaa hieman avata?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Tämä on nimenomaan ratkaiseva
kysymys tässä tilanteessa. Me olemme tilanteessa, jossa
kaikkien suomalaisten työllisyysastetta tulee nostaa. Tämä koskee
nuoria miehiä, se koskee ikääntyviä,
ja silloin työssäjaksaminen on aivan ratkaisevaa.
Tässä hallituksen kannanotossa todetaan nimenomaan,
että työn ja perheen yhteensovittamiseksi katsotaan
vuorotteluvapaata, sitä uudistetaan, katsotaan myös
vanhemmuuden kustannuksia, vanhempainvapaita. Tätä kautta
pyritään saamaan myös kokonaisratkaisu työn
ja perheen yhdistämiselle ja yhdistetään
se työhyvinvointiin, työssäjaksamiseen.
On tärkeää, että myös
ne, jotka ovat tänä päivänä työelämän
ulkopuolella, työkyvyttömyyseläkkeellä, voivat
palata työelämään. Se vaatii
työn uudelleenorganisointia.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun eläkeikää nostetaan,
samalla on voimakkaasti ja jämäkästi
huolehdittava työntekijöiden henkisestä ja
fyysisestä hyvinvoinnista. Muuten on vaarana, että erityisesti
yli 60-vuotiaat työntekijät ovat sairauksien ja
uupumuksen vuoksi lähes jatkuvasti sairaslomilla. Tämä tulee
kalliiksi niin työnantajille, yhteiskunnalle kuin työntekijöille itselleenkin.
Kysynkin asianomaiselta ministeriltä:
Kun eläkeikärajaa nostetaan, miten hallitus
aikoo huolehtia vanhenevien työntekijöiden hyvinvoinnista,
työpaikkajaksamisesta sekä lisääntyvästä työterveydenhoidosta?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! On aivan totta, että pelkällä pykälämuutoksella
ei pystytä nostamaan eläkeikää,
mutta sitä pystytään nostamaan muun muassa
sillä, että palvelut pelaavat. Sitten myöskin
yhtenä todella haasteellisena asiana on työterveyshuollon
toimivuus. Tällä hetkellä me voimme olla
ylpeitä siitä, että meillä on
aivan loistava työterveyshuolto — sitä on
täälläkin salissa kehuttu moneen kertaan — mutta
tämä tilanne tuo haasteita myös työterveyshuollolle. (Ed.
Skinnari: Miksi on 300 000 työkyvyttömyyseläkkeellä?)
Tämä tuo myös ikäjohtamiselle
eli jokaiselle johtajalle, esimiehelle, haastetta. Myöskin
työttömien ja niiden, jotka ovat esimerkiksi osatyökykyisiä,
terveydenhuollon tulee pelata, ja myöskin siinä meillä on
haastetta, että perusterveydenhuolto saadaan toimimaan
niille, jotka eivät ole työterveyshuollon piirissä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Se on ollut tässäkin salissa
varmaan kaikilla tiedossa, että työurien pidentäminen
on välttämätöntä, jotta
pohjoismainen hyvinvointivaltio voi säilyä. (Ed.
Jaakonsaari: Kyllä, ja niin on tapahtunut!) Se on ollut
tiedossa myöskin Pohjoismaiden johtavilla ekonomisteilla — joissa
on ollut myöskin sosialidemokraattistaustaisia, kuten muun
muassa Juhana Vartiainen, mukana — (Ed. Jaakonsaari: Ja
nyt tapahtuu käänne!) jotka 2007 jo totesivat,
että vain työllisyysastetta nostamalla ja työuria
pidentämällä järjestelmä pysyy
pystyssä. Se, mikä on uutta, on se, että ensimmäistä kertaa meillä on
hallitus, jolla on rohkeutta kantaa vastuuta ja tehdä kansakunnan
toiminnan kannalta tässä kauaskantoinen ratkaisu.
Ministeri Risikko puhui äsken työterveyshuollosta.
Kysyisin vielä häneltä, kun kuitenkin
on aika lailla eroja eri alueilla:
Miten niitä hyviä käytäntöjä voidaan
levittää, että mahdollisimman moni pääsee
hyvän työterveyshuollon piiriin ja sitä kautta
on mahdollista jatkaa työuraa pidemmälle?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kyllä, meillä on
moniakin erilaisia toimia jo nyt käynnistynyt. Toimiva
terveyskeskus -hankkeen kautta me haluamme levittää myöskin
näitä työterveyshuollon hyviä käytäntöjä.
Aivan totta, meillä työterveyshuolto toimii hieman
eri tavalla eri alueilla, riippuen myöskin lääkärien
saatavuudesta jne., mutta kyllä tämä on
yksi semmoinen merkittävä asia. Mielestäni
se, että nyt tässä politiikkariihessä päätettiin,
että esimerkiksi Paras-hanke kiinnittää nyt erityistä huomiota
myös palveluihin, on aivan valtavan hyvä asia.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta vastuullinen talouspolitiikka ei
ole sitä, että otetaan lisää velkaa,
jotta voidaan keventää veroja. Näinhän
tämä hallitus on tekemässä.
Lähes puolet hallituksen lisävelanotosta tehdään siksi,
että voidaan keventää veroja. Tämä johtaa käytännössä siihen,
että ikääntyvät työntekijät laitetaan
maksamaan nämä hallituksen toteuttamat veronkevennykset,
ja tämä on kaikkea muuta kuin vastuullista talouspolitiikkaa.
Tämä eläkeratkaisu ei ole myöskään
lääke tämän talouskriisin hoitamiseen.
(Ed. Gustafsson: Ei ole, päinvastoin!) Päinvastoin,
tämä on kaikkea muuta. Tämä on
puhtaasti eläkeläisiin kohdistuva leikkaus, toisin
kuin hallitus on aikaisemmin luvannut. Nyt kysynkin hallitukselta:
Onko hallitus valmis myöntämään
oman virheensä, sen että nyt tuli hutaistua, tehtyä jotain muuta
kuin oli etukäteen luvattu, ja vetämään myös
tämän esityksensä pois? Täällä ei
ole nyt pääministeriä eikä valtiovarainministeriä paikalla,
mutta nyt hallituksella (Puhemies: Minuutti!) olisi täällä mahdollisuus
myöntää virheensä ja tehdä johtopäätöksiä.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Herra puhemies! Mitä tulee hallituksen elvytyspolitiikkaan,
niin siihen liittyy toimenpiteitä sekä kotimaisen
kulutuskysynnän ylläpitämiseksi että julkisten
investointien liikkeellepanemiseksi. Tämän lisäksi
on tehty muitakin elvytysratkaisuja, joilla pyritään
turvaamaan työllisyyttä. Tässä tilanteessa
väkisinkin valtiontalous kääntyy alijäämäiseksi,
ja tämän vuoksi juuri tarvitaan nyt toimenpiteitä,
joilla talouden kasvupohjaa vahvistetaan. Siihen liittyviä toimenpiteitä on
runsaasti tässä paketissa. Toisaalta sitten työuria
pidentämällä ja muilla toimenpiteillä huolehditaan
siitä, että meillä on kestävä taloudenpito.
Mitä tulee tähän hallituksen päätökseen,
niin se ei ole esitys, vaan se on hallituksen päätös, joka
on tarkoitus toteuttaa, mutta miten se käytännössä toteutetaan,
siitä tullaan käymään perusteelliset
neuvottelut työmarkkinajärjestöjen kanssa,
jolloin selvitetään myös ne kytkennät, (Puhemies:
Minuutti kulunut!) jotka tällä ratkaisulla on
eri eläkejärjestelmiin ja muuhun sosiaaliturvaan.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Vuosi sitten eduskunta kävi teatterissa
katsomassa Kristian Smedsin näytelmän Tuntematon
sotilas. Tuo vahvasti yhteiskuntakriittinen näytelmä päättyi
julistukseen "Suomi on kuollut". Tämä näytelmä on
tullut mieleen, kun olen seurannut hallituksen tiedotustilaisuutta
ja sitten pääministerin kommentointia tämän
eläkeikänostoratkaisun yhteydessä, niin
yksipuoliselta tuo päätös vaikuttaa,
niin merkilliseltä sen päätöksen
valmistelu. Kun pörssiyhtiöt, hallitukset toimivat, ne
toimivat niin, että kun yhtiön arvoa halutaan korottaa,
järjestetään saneeraus, pannaan työntekijöitä pihalle,
ja silloin yhtiön arvo, osakkeen arvo, nousee, ja näin
saadaan ihmiset kiinnostumaan yhtiöstä. Nyt hallituksella
on huoli siitä, miten meidän kansainvälisen
luottokelpoisuutemme käy. Toimitaan samantyyppisesti kuin pörssiyhtiön
hallitus: pannaan ihmisiä pidemmäksi aikaa työelämään,
otetaan pois eläkkeitä, leikataan tavallisten
ihmisten etuja, näytetään ryhtiä,
kovaa kuria, ja näin saadaan kansainvälistä uskottavuutta
hankituksi. (Puhemies: Kysymys, minuutti kulunut!)
Onko Suomi muuttumassa pörssiyhtiöksi?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Urpilaisen äskeisen
puheenvuoron johdosta: Ed. Urpilainen, tämän hallituksen
veronkevennykset ovat vastanneet ihan samaa linjaa kuin mikä oli
silloin, kun te ja me olimme edellisissä hallituksissa. (Ed.
Jaakonsaari: Se oli eri aika! — Välihuutoja) — Ed.
Jaakonsaari, te voitte nyt mitä tahansa väittää,
mutta tämä on se sama linja.
Mitä tulee sitten seuraaviin vuosiin, ei tämä hallitus
ole tehnyt mitään päätöksiä verotuksen keventämisestä.
Ei ole olemassa sellaisia ratkaisuja verotuksen keventämiseksi.
Ellei näihin toimiin, siis työpanoksen lisäämiseen
tähtääviin erilaisiin toimiin, ryhdytä,
on ilman muuta selvä se, että siitä velkataakasta
selviytymiseksi, mikä lähivuosien aikaan syntyy,
joudutaan veroja korottamaan ja rankasti, ja jotta tästä selviydyttäisiin, niin
senkin takia on aivan välttämätöntä lisätä työpanosta,
koska kansantulon kakku syntyy ja kasvaa vain siitä, että joko
tuottavuus parantuu tai työpanoksen määrä lisääntyy.
Me tarvitsemme sekä tuottavuuden kohentumista että myöskin
työpanoksen pitämistä edes entisellään,
ja se, että (Puhemies: Minuutti kulunut!) se edes pysyy
entisellään, vaatii 200 000 ihmisen työpanoksen
lisäämistä 2020:een mennessä verrattuna siihen,
mikä tuo työpanos olisi ilman näitä toimia
2020.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Tuosta analyysistä voi olla samaa
mieltä, mutta kysymys, johon hallitus ei ole vastannut,
on se, uskotteko te ihan todella, ettei nyt tapahdu eläkkeelle
pakoa, eläkkeelle ryntäystä, tämän
hätiköidyn päätöksen
seurauksena.
Arvoisa puhemies! Hallitus aikoo uudistaa myös osa-aikaeläkettä ja
vuorotteluvapaata. Uudistaa? Kaikkiin tulee huononnuksia. Kysymys on
todellakin selkeästä eläkkeiden leikkauksesta eikä mistään
elvytyksestä.
Uskooko ministeri Pekkarinen oikeasti, että tämä aiheuttaa
sen, mikä kehitys on jo ollut, että työurat
pitenevät? Tämähän aiheuttaa
eläkkeelle ryntäyksen. Näin minä ainakin
tekisin. Juuri nyt ajattelisin, että nyt pitää lähteä eläkkeelle,
kun on tämmöisiä heikennyksiä tulossa.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kannattaa muistaa, että järjestelmä alkaa
2011 ja sen jälkeen eläkeikää korotetaan
kaksi kuukautta vuotta kohti, kunnes 2023 on tämä järjestelmä käytössä toimimassa.
Sitä seikkaa, että se nyt johtaisi ihmisten eläkkeelle
lähtemiseen, on nyt vaikea kovin kovasti pelätä.
Ed. Jaakonsaari, tällä hetkellä 60—64-vuotiaista
ihmisistä vain 41 prosenttia on työssä.
Meillä Suomessa valmistutaan työelämään
kouluista maailman vanhimpina ja lähdetään
työelämästä pois maailman nuorimpina. (Ed.
Jaakonsaari: Tiedetään!) Pitää meidän
aika verrattomia olla, jos me meinaamme tämän
hyvinvoinnin säilyttää jatkossakin tämän
määräisellä työpanoksella.
Pääpaino selvästi näissä toimissa,
mihin hallitus on tässä paperissaan ryhtymässä,
on siinä, mikä liittyy työssäjaksamiseen, (Ed.
Jaakonsaari: Ei ole! Se ei pidä paikkaansa!) perheen ja
työelämän yhteensovittamiseen: Tykes-toimintaa
rahoitetaan, työelämän uudistamista,
siihen sopeutumista rahoitetaan hallituksen päätöksillä.
Valtaosa toimista kohdistuu nimenomaan tähän ihmisen
työkaaren aikaisempaan vaiheeseen. Se loppupää,
niin kuin ministeri Väyrynen sanoo, myös esseessä saa
selvästi pienemmän osan kuin nämä muut
asiat.