Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Terveen yhteiskuntakehityksen ydin on kestävä talous-
ja työllisyyskehitys. Nyt kansainvälinen talous-
ja rahoituskriisi on murtamassa pitkään jatkunutta
tervettä talouskehitystä. Pääministeri Vanhasen
toimesta on kuitenkin hallitus politiikkariihessä paneutunut
niihin toimenpiteisiin, millä tavalla vahvistetaan suomalaista
osaamista, suomalaista yritystoimintaa ja suomalaisen elinkeinoelämän
kilpailukykyisyyttä. Kysyisinkin ministeri Pekkariselta:
Mitä ovat ne toimenpiteet, joilla luodaan vahvaa näköalaa
suomalaisen yritystoiminnan edelleen menestymiseen?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
todettu aikaisemmin, kansantalouden kakun kasvuun vaikuttaa kaksi
asiaa: työpanoksen määrä, siitä puhuimme äsken,
ja toinen on tuottavuuden kasvu ja sen parantaminen. Meidän
on kyettävä, jotta selviydymme jatkossa, jotta
kykenemme takaamaan sen hyvinvoinnin, mihinkä me olemme
tottuneet, parantamaan myöskin tuottavuutta. Tässä tarkoituksessa
tämä politiikkariihen paperi tunnistaa erittäin
merkittäviä lisäpanostuksia osaamiseen,
tutkimukseen, teknologiainnovaatioihin, niihin toimiin, joilla Suomi
jatkossakin voi lunastaa maailman kansantalouksien välisestä tekemisestä sen
kalleimman ja arvokkaimman osan, että me kykenemme siihen,
että suomalainen tuotanto saa siitä merkittävän
siivun. Tähän tähtääviä toimia
tässä paperissa on monia.
Tämän lisäksi tässä lähdetään
siitä, että meidän on investoitava myöskin
sellaiseen perusinfrastruktuuriin, jota me tarvitsemme, jotta koko Suomen
kaikki voimavarat, esimerkiksi metsien tuoton ja kaivostoiminnan
ja muun tällaisen vähän niin kuin "uuden
vanhan" elinkeinon tarjoamat mahdollisuudet, hyödynnetään
täysimääräisesti. Myös
tämän tyyppisistä asioista paperi pitää monta
hyvää kohtaa sisällään.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt tarvitaan viisautta toimenpiteissä,
joissa panostetaan riittävään ennakointiin
mutta myös riittäviin täsmätoimenpiteisiin.
Nyt on irtisanomisia, lomautuksia muutamilla toimialoilla, joilla on
erittäin korkeaa osaamista. Esimerkiksi ict-toimiala on
yksi näistä. Oulun seudulla, Jyväskylässä,
Tampereella, Turussa, Pääkaupunkiseudullakin vapautuu
erittäin kyvykkäitä ihmisiä.
Onko nyt meidän yritysinnovaatioympäristössä riittävästi
otettu huomioon, että nämä ihmiset voivat
pureutua ja paneutua siihen, että he Suomessa kytkevät
oman osaamisensa, luovat uusia työpaikkoja, hyödyntävät
uusia mahdollisuuksia?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! On ilman muuta selvää,
että me tarvitsemme uusia malleja, toimintatapoja, formaatteja,
joilla näillä paikkakunnilla erityisesti, joilla
vapautuu osaavaa työvoimaa, tämä osaava työvoima
otetaan tavallaan sillä tavalla käyttöön,
että se osaamispääoma hyödyntyy
mahdollisimman nopeasti. Jyväskylä on nyt hyvä esimerkki
siitä, että siellä on paljon nimenomaan korkeakoululoppututkinnon
suorittanutta väkeä jäämässä työttömäksi,
ja hallitus on päättänyt, että periaatteessa
yritetään luoda sellaisia uusia menettelytapoja,
joilla nämä voimavarat saadaan joko koulutuksen,
opetuksen tai tutkimuksen tai uusien erilaisten yritysaihioitten
jalostamiseen tai olemassa olevien yritysten sparraamiseen, niiden
tietotaidon tai teknologisen valmiuden nostamiseen, liikkeenjohto-osaamisen
kohentamiseen, tämän tyyppisiin tarpeisiin. Tässä meillä on
hyvä yhteistyö muun muassa Tekesin, eri ministeriöiden,
yliopistojen, ammattikorkeakoulujen kanssa. Me tarvitsemme, niin
kuin kysyjä sanoo, ihan uudenlaisia toimintatapoja, ja näihin
on tarkoitus tarttua.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edellisen laman jäljiltä talouden
uusi nousu perustui pitkälle kaukaa viisaisiin satsauksiin,
joita tehtiin osaamiseen ja uuteen teknologiaan. Nyt myös
tämä taloudellisesti haastava tilanne tarjoaa
vastaavanlaisen mahdollisuuden, kun tehdään strategisesti
viisaita valintoja. Erityisesti kestävän teknologian
maailmanmarkkinat ovat edelleen vahvassa nousussa, ja Suomella on
ensiluokkaista osaamista sillä alalla. Hallitus on myös
lisännyt satsauksia palvelualojen innovaatioiden hakemiseen
ja kehittämiseen. Kysyisin ministeri Pekkariselta:
Miten arvioitte nimenomaan palveluinnovaatioiden mahdollisuuden
tulevaisuudessa, ja pitäisikö tätä linjaa
vielä hallituksessa vahvistaa?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Muutaman vuoden aikaan, voin sanoa, palveluinnovaatioihin
satsaaminen, julkinen panostus, on kasvanut monilla sadoilla prosenteilla.
Tällä hetkellä oikeastaan palveluinnovaatiot
laajakäsitteisesti ymmärrettyinä esimerkiksi
Tekesin myöntämästä rahoituksesta
vievät suurimman siivun.
Toinen tärkeä osa-alue on nimenomaan satsaaminen
ympäristö- ja energiateknologiaan. Kun vielä vuonna
2006 panostukset näihin asioihin, julkiset panostukset,
olivat 60 miljoonaa euroa, ne viime vuonna, 2008, olivat jo 140
miljoonaa euroa. Yli 100 prosenttia muutamassa vuodessa kertoo siitä,
että uutta suuntaa on sekä palvelupuolelle että nimenomaan
tänne ympäristö- ja energiateknologiaan
otettu.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Tässä murroksessa, jota
nyt juuri elämme, näkyy nimenomaan yhteiskunnan
muutos teollisesta yhteiskunnasta palveluyhteiskuntaan. Jos katsomme
työllisyyden kehitystä, niin tällä hetkellä avoimet
työpaikat ovat pääsääntöisesti palvelusektorilla.
Sen takia on erittäin tärkeää, kuten
ministeri Pekkarinen juuri toi esille, että palveluinnovaatioihin
panostetaan ja että se on yksi Suomen tulevaisuuden linja.
Tässä hallituksen kannanotossa korostetaan myös
luovan työn merkitystä. Haluamme myös
siirtyä luovaan talouteen, jossa nimenomaan kulttuuri-innovaatiot,
arjen innovaatiot ovat niitä, jotka kantavat tulevaisuuteen,
ja nimenomaan tänä päivänä,
jolloin lomautetut ovat pääsääntöisesti
hyvin koulutettuja, on erittäin tärkeää,
että heidän osaamisestaan otetaan vaari, ja tässä hallitus
panostaa myös uuden yrittäjyyden lisäämiseen.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa puhemies! Kun kuntataloudessa puhutaan tuottavuuden
kasvattamisesta ja tehostamisesta, niin sehän ei ole tarkoittanut
sitä, että palvelut paranisivat, vaan päinvastoin.
Nyt kysyisinkin kuntaministeriltä, kun meillä tämä tehostaminen
ja yleinen vallitseva tilanne on aiheuttanut sen, että esimerkiksi
päiväkodeissa ryhmät ovat kasvaneet niin
suuriksi, että jopa tutkimustulokset osoittavat, että meidän
pienten, joiden tulevaisuutta meidän pitäisi turvata,
olo ei päivähoidossa ole hyvä, koska
siellä on liikaa hälyä, ei ole riittävästi
hoitajia, ja vanhemmat eivät enää uskalla
kohta jättää lapsiaan päivähoitoon:
Miten käy silloin meidän työn tuottavuuden? Pääsevätkö äidit
menemään silloin töihin, jos tämä kehitys
jatkuu tällaisena?
Toinen varapuhemies:
Alkuperäiseen kysymykseen liittyen toivottavasti, ministeri
Kiviniemi.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Esimerkiksi viime vuonna kuntataloudessa menot
kasvoivat 8 prosenttia, tulot kasvoivat saman verran. Kyllä kuntatalouden
logiikka on kautta vuosien ollut se, että niin paljon kuin
tulee rahaa sisään, niin kaikki menee myös
ulos, ja sellaista sisäsyntyistä kannustetta ajatella
monta vuotta eteenpäin samaan tapaan kuin valtiontaloudessa
on kehysbudjetti ei välttämättä kunnissa
ole. Ymmärrän toki sen, että kuntien
palvelut ovat erittäin laajat, moninaiset ja aina löytyy
tapoja parantaa niitä rahalla vielä enemmän.
Mutta kyllä niillä kirjauksilla, joita tähän
hallituksen puoliväliriihen kannanottoon on kirjattu, tavoitteena
on yhdessä nimenomaan kuntien kanssa, yhteistyössä Kuntaliiton
kanssa, etsiä entisestäänkin parempia
mittareita tämän tuottavuuskehityksen laskemiseen,
jolloin löydetään ne parhaat tavat siihen,
miten asioita tehdään paremmin, ja myöskin
kannustetaan kuntia etsimään ja hyödyntämään
parhaita palvelukäytäntöjä,
hyödyntämään myöskin
teknologiaa. Kyse ei aina ole rahasta vaan siitä, miten
asiat hoidetaan, tehdään ja miten palvelut järjestetään. Pidän
tärkeänä myös sitä,
että käytetään aikaisempaa enemmän
hyväksi myöskin yksityistä sektoria palveluiden
järjestämisessä.