Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Amerikkalaisperäinen kova, säätelemätön markkinatalous
on nyt tiensä päässä, ja konkursseja
maksamaan pannaan maapallon pienituloisimmat ihmiset, meillä ikääntyneet
työttömät, joita sanotaan nyt kasapäin
irti työpaikoilta ja joitten eläkeikää nostetaan.
Tälle kovalle kapitalismille haetaan nyt vaihtoehtoa huhtikuun
alussa G20-kokouksessa, suurten maiden kokouksessa. EU:n osalta
linjaa ovat vetäneet suuret jäsenmaat. Suuret
vetävät linjaa, EU:n suuret. Kun ilmeisesti Vanhanen,
joka aikaisemmin haaveili neljännestä kaudesta
pääministerinä, on lähtenyt ottamaan
eläkettä itselleen, niin minä kysyn ulkoministeri
Stubbilta tästä asiasta.
Te olette hyvin selkeästi rakastunut tähän
Euroopan unioniin, mutta joko te nyt näette, että se on
suurten jäsenmaiden käsissä? Ne määräävät, ja
pienet tulevat jonona jatkossa, jos tulevat, tai tyytyvät
tähän kohtaloonsa. Joko nyt nousee taistelumieli
Suomen puolesta?
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Rakkaudentunnustusta en kyllä tässä EU:lle
heitä, mutta sen myönnän ilman muuta,
että mitä vahvemmat instituutiot meillä Euroopan
unionissa on eli mitä vahvemmin voimme tukeutua komissioon,
mitä vahvemmin voimme tukeutua neuvostoon ja mitä vahvemmin
voimme tukeutua Euroopan parlamenttiin, sen paremmin saamme äänemme
kuulumaan. Joka kerta kun ed. Tennilän mainitsemat hallitustenväliset
muodostelmat pumppuavat ja pulppuavat Eurooppaan erilaisissa klikeissä,
kuten esimerkiksi G8, G20, silloin pienen Suomen ääni ei
kuulu, mutta silloin kun EU puhuu yhdellä äänellä,
niin takuulla kuuluu.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Ulkoministeri, ette te vastaa kysymykseen ollenkaan.
Tässä G20-kokouksen valmistelussa olivat mukana
EU:n suuret jäsenmaat ja Euroopan unionin komissio. Eikö se
teitä yhtään pane miettimään?
Siellä vedetään linjoja, jotka vaikuttavat
myös Suomeen, ja me olemme pihalla kuin lumiukot siitä hommasta.
Eikö se mitenkään teitä huoleta?
Luulisi rupeavan huolettamaan. Siellä on eri mailla ja
näillä isoilla varsinkin omat intressinsä,
joita ne ajavat, ja me katselemme sivusta. Te vaan puhutte kauniita
yleisiä, mutta tässä meidät
on pantu pihalle ja muutkin pienet jäsenmaat. Kyllä tästä joku
herätys täytyy jo alkaa tulla.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Jos ei muuta, niin ainakin eurovaaliherätys.
Lähtökohtaisesti G20-kokous on hallitustenvälinen
kokous, johonka osallistuu 20 suurinta maailmantaloutta. Valmistelut
toistaiseksi ovat olleet epävirallisella pohjalla. Ne tapahtuivat Berliinissä viime
sunnuntaina. Nyt käydään epävirallinen
EU-huippukokous sunnuntaina 1. päivä maaliskuuta,
jossa haetaan yhteistä EU-kantaa.
Jos ed. Tennilä hakee sitä, pitäisikö nämä valmistella
yhdessä instituutiossa, vastaus siihen on ilman muuta kyllä.
Mitä enemmän hallitustenvälisyyttä,
sitä vähemmän pienen Suomen ääni kuuluu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluaisin kommentin tähän
kysymykseen ympäristöministeriltä ja
mieluummin myöskin kauppa- ja teollisuusministeriltä.
Kun EU on joka tapauksessa ilmastopolitiikassa ollut edelläkävijä globaalisti,
niin nyt viime aikoina on näyttänyt siltä,
että ei enää niin oltaisikaan ainakaan
joulukuun Eurooppa-neuvoston yhteenvetojen jälkeen. Poznanissa,
jossa oli ilmastokokous, suhtauduttiin niihin päätöksiin kohtuullisen
kielteisesti ja pettyneesti etenkin kansallisjärjestöjen
kannalta. Kysynkin:
Mitä mieltä olette, onko EU edelleenkin valmis
nimenomaan toimimaan niin, että Kööpenhaminassa
päästään todella ratkaisuihin,
koska taloustaantumia tulee ja menee mutta ilmasto-ongelma on suuri,
pysyvä ja se on meidän kaikkein suurin uhkamme?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minä luulen, että Euroopan
unionin piirissä, ainakin energianeuvoston piirissä — ja
uskon, että se heijastuu Eurooppa-neuvostoonkin — ymmärretään
yksi seikka. On erittäin tärkeää pyrkiä ottamaan
jatkoaskeleita niistä tavoitteista, mitkä kerran
on päätetty, 20 prosenttia CO2-taakkaa
alas kohti 30:tä, mutta ymmärretään,
että siinä kisassa pitää olla
mukana myös muun maailman, ja siitä periaatteesta
kiinni pitäminen on äärimmäisen
tärkeää. Muuten on hiilivuoto edessä,
ja hiilivuoto tarkoittaa, minkä ed. Tiusanen tietää,
sitä, että tuotanto siirtyy sinne, missä se
aiheutetaan paljon suuremmin päästöin, mikä on
yhteiselle ilmakehälle perin vahingollinen asia.
Mitä tulee Euroopan unionin tähän
saakka tekemiin päätöksiin, kyllä tämä recovery
plan, tämä elvytyspaketti, pitää sisällään,
ed. Tiusanen, 3,75 miljardia euroa yhteistä rahaa nimenomaan
sellaisiin hankkeisiin, joilla edistetään uusiutuvaa
energiaa Euroopan unionin alueella ja joilla toimilla vähennetään
CO2- elikkä päästötaakkaa.
(Ed. Tiusanen: Energiansäästö!) Se on ihan
oikean suuntainen toimi. — Sillä rahoitetaan myöskin
energiansäästöä osin, ei tosin
paljon mutta pieneltä osalta. Energiansäästö ei
saanut riittävää huomiota, myönnän
sen.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Olen ed. Tiusasen kanssa täsmälleen
samaa mieltä siitä, että tämä ajankohtainen
talouskriisi ei missään tapauksessa saa vähentää meidän
ilmastopoliittisten tavoitteiden kunnianhimon tasoa.
Suomi lähtee liikkeelle siitä, ja huomenna meillä on
suuressa valiokunnassa mahdollisuus tästä keskustella
perusteellisemmin, että tavoitteena pitää olla
se, että Euroopan unionin kanssa saman kaltaiset teollisuusmaat
ja blokit vähentävät 30 prosenttia, sen
pitää olla Kööpenhaminan kokouksen
tulos. Tätä me lähdemme siinä ajamaan.
Tällä hetkellä odotamme kovasti, millä tavalla
ja milloin konkretisoituu Yhdysvaltain uuden hallinnon entistä myönteisempi
ilmastoon suhtautuminen, milloin se muuttuu numeroiksi, ja sitten
tietysti erittäin ratkaisevaa on se, mitä tekee
Kiina. Mutta kyllä Euroopan unioni on edelleen maailman
johtava teollisuusmaiden yhteenliittymä ilmastopolitiikassa,
koska kukaan muu ei ole vielä lyönyt tämmöisiä lukuja
pöytään kuin unioni on.
Toinen varapuhemies:
Varsinainen kysymys koski ylimääräistä G20-kokousta,
ja siihen vielä pari lisäkysymystä.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Juuri tähän alkuperäiseen
kysymykseen. EU:n yhteismarkkinoillehan on selvästi hiipinyt nyt
uusi uhka: protektionismi. Ranska on tekemässä erittäin
voimakkaita elvytyspoliittisia ratkaisuja, joilla on hyvin protektionistinen
tavoite. Halutaan avoimesti investoida ja tukea vain kansallista
teollisuutta ihan samalla tavalla kuin nähdään
Yhdysvalloissa, jossa halutaan pelastaa vanhaan teknologiaan perustuva
autoteollisuus. Tässä on myöskin pelko
siitä, että näitä uusia satsauksia,
ministeri Pekkarisen mainitsemia satsauksia, energiapolitiikkaan
ei tulla tekemään laman nimissä ja toisaalta
juuri tämän elvytyksen nimissä ikään
kuin hyväksytään nämä protektionistiset
toimet. Nyt olisi hyvin tärkeää kuulla, mikä on
Suomen hallituksen linja ja mitä puheenvuoroja arvon ministerit
ovat tästä aiheesta käyttäneet
ministerineuvostojen kokouksissa.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Herra puhemies! Suomen hallitus on erittäin tiukasti
vastustanut kaikkea protektionismia sekä Euroopan unionin
puitteissa että myöskin maailmanlaajuisesti. Me
kävimme juuri EU:n ministerivaliokunnassa tästä keskustelun,
jossa evästimme pääministeri Vanhasta
tulevaa Eurooppa-neuvoston kokousta varten. Nykytilanteessa olisi
hyvin tärkeää, että saataisiin Maailman
kauppajärjestön, Wto:n, neuvottelut etenemään
niin, että ensi kesänä, jolloin on ehkä ensimmäinen
realistinen ajankohta, saataisiin läpimurto aikaan. Toisaalta
Euroopan unionin sisällä täytyy hyvin
tiukasti protektionismia vastustaa. Valitettavasti on niin, että olemassa
olevat sopimukset sallivat jonkinmääräisten
kaupan esteitten pystyttämisen, ja nyt meidän
pitää pitää huoli siitä,
että EU omalla käytöksellään
ei ole millään tavalla provosoimassa tällaista
kehitystä eikä antamassa tekosyytä muiden
maiden toimia tähän suuntaan. Tämä on
hyvin olennainen toimenpide tämän finanssikriisin
kielteisten vaikutusten rajoittamiseksi.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilä täällä pohdiskeli,
kuuluuko Suomen ääni G20-kokousta valmisteltaessa.
Minua kiinnostaa se, mikä Suomen äänen
sisältö on, kun sitä valmistellaan Euroopan
unionissa, jossa muodostetaan kanta. Finanssikriisi on aiheena.
Kuinka pitkälle Suomen hallitus pohtii esimerkiksi
veroparatiisien olemassaoloa, joka on käytännössä laillistettua
korruptiota, mikä läntisessä markkinataloudessa
on vaivannut? Missä määrin te pohditte
kysymystä finanssijärjestelmän avoimuudesta?
Pankkisalaisuus on ollut keskeinen tekijä, joka on hämärtänyt
liiketoimia ja mahdollistanut tämän virtuaalitalouden
toimivuuden, jonka vuoksi tämä finanssikriisi
on meillä sylissä. Meillä on hallintarekisterikäytäntö Suomen
pörssissä 90-prosenttisesti. Emme tiedä,
ketkä omistavat meidän osakkeemme tuolla osakepörssissä.
Puututaanko näihin asioihin, jotka ovat finanssijärjestelmän
rakenteellisia ongelmia, Suomen kannanotoissa?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Nämä veroparatiisiasiat kuuluvat
ministeri Kataiselle, (Ed. Rajamäki: Ei tunnu kuuluvan
hänelle!) mutta näissä kansainvälisissä kokouksissa,
joissa itsekin olen, joissa rahoitusmarkkina-asioista ja -kysymyksistä keskustellaan,
totta kai nämä asiat ovat pohdinnassa, ja silloin
pitää meillä olla myös Suomen
kannat esillä. Ja totta kai Suomen näkemys on
se, että tällaisilta veroparatiiseilta pitäisi
tie tukkia. Olemme myöskin toki viime vuosina muun muassa
Pohjoismaiden kanssa yhdessä solmineet useita sopimuksia
näiden tiettyjen saarten kanssa, joissa tätä toimintaa
on epäilty olevan, eli siinä mielessä on
päästy myöskin näissä asioissa eteenpäin,
mutta pidän tätä kysymystä erittäin
relevanttina, ja laajemminkin tietenkin tällä hetkellä pohditaan
tätä kansainvälistä finanssiarkkitehtuuria
ja sitä, miten pystyisimme tekemään siitä aikaisempaa
läpinäkyvämmän ja sillä tavalla
harjoittamaan parempaa sääntelyä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täsmälleen tästä samasta
asiasta pikkusen toisesta näkövinkkelistä.
Suomi lähti nikotellen mukaan Norjan johtamaan selvitystyöhön,
jossa on tällä hetkellä yli 50 valtiota
ja jossa tutkitaan kehitysyhteistyön piirissä sitä,
millä tavalla veroparatiiseja tällä hetkellä käytetään,
sanotaanko, laittomasti hyväksi, niin että ne
rahat, jotka me annamme kehitysyhteistyönä, tulevatkin
sitten meille takaisin veroparatiisien kautta.
Mikä on ollut Suomen politiikka nyt, kun Suomi lähti
vihdoinkin vuonna 2007 tähän yhteistyöhön
mukaan? Mikä on se politiikan sisältö?
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Herra puhemies! Ed. Pulliainen otti esille hyvin tärkeän
näkökulman tähän ajankohtaisen
finanssikriisi- ja talouskriisikeskusteluun. Voin kertoa, että kun
evästimme pääministeriä tähän
epäviralliseen huippukokoukseen, niin käytin siinä sanontaa
"vie sinne terveisiä, että älkää unohtako
köyhän asiaa". Siitä pitää olla
kysymys täällä huippukokouksessa. G20-kokouksen pitää ottaa
myöskin tämä kehityspoliittinen näkökulma
vakavasti. Tämä veroparatiisikysymys on tietysti
laajempi, monimutkainen kysymys, joka on lähinnä valtiovarainministerin
hoidossa, mutta totta kai me kehitysministerit olemme sitä mieltä,
että kaikki, mikä voi johtaa korruptioon, on mitä tuomittavinta
ja sen vastainen toiminta on hyvin tärkeää.
Mehän yritämme edistää myöskin yhteiskunnallisesti
kestävää kehitystä, ja siinä aivan
ensimmäisiä asioita on se, että on toimiva hallinto,
toimiva oikeusjärjestys ja että päästään eroon
korruptiosta. Se on kehityksen pahimpia esteitä hyvin monissa
kehitysmaissa.