1) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2010
Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Minulla on
ilo ja kunnia esitellä teille eduskunnan oikeusasiamiehen
toimintakertomus vuodelta 2010. Se on 91. tämän
maailman toiseksi vanhimman oikeusasiamiesinstituution vuosikertomus.
Kertomus on rakenteeltaan edellisten vuosien kaltainen mutta
jonkin verran laajempi. Kertomuksen alussa ovat oikeusasiamiehen
ja apulaisoikeusasiamiesten puheenvuorot kunkin itsensä valitsemasta
aiheesta.
Omassa puheenvuorossani käsittelen edellisen eduskunnan
säätämää lakiuudistusta,
jolla Suomeen perustetaan Yhdistyneiden kansakuntien hyväksymien
niin sanottujen Pariisin periaatteiden mukainen kansallinen ihmisoikeusinstituutio.
Samalla kanteluiden käsittelyä koskevia oikeusasiamiehen
menettelytapoja on kehitetty. Pidän näitä uudistuksia
historiallisina.
Oikeusasiamiehen kansliaan perustetaan vuoden 2012 alusta Ihmisoikeuskeskus.
Se muodostuu johtajasta ja kahdesta virkamiehestä sekä ihmisoikeusvaltuuskunnasta,
johon kuuluu 20—40 jäsentä, jotka oikeusasiamies
asettaa neljäksi vuodeksi kerrallaan. Jäsenistön
tulee mahdollisimman monipuolisesti edustaa erilaisia ihmisoikeustyöhön
osallistuvia tahoja. Ihmisoikeuskeskus on toiminnallisesti itsenäinen
ja riippumaton mutta hallinnollisesti osa Oikeusasiamiehen kansliaa.
Ihmisoikeuskeskukselle kuuluvat erilaiset yleiset perus- ja ihmisoikeuksien
edistämiseen, toteuttamiseen ja seurantaan liittyvät
tehtävät, mutta se ei käsittele kanteluita
tai muitakaan yksittäisiä asioita.
Mielestäni meille nyt omaksuttu instituutiorakenne
vaikuttaa onnistuneelta. Oikeusasiamiehen kansliaan sijoitettuna
instituutio on riippumaton, kustannuksiltaan edullinen ja nauttii eduskuntaan
nojautuvaa arvovaltaa. Olennaista on, että kansallinen
ihmisoikeusinstituutio muodostuu kaikista kolmesta elementistä eli
Ihmisoikeuskeskuksesta, sen valtuuskunnasta ja oikeusasiamiehen
nykyisistä tehtävistä. Näin
instituution tehtäväkokonaisuus ja toimivaltuudet
muodostuvat mahdollisimman laajaksi.
Kansallinen ihmisoikeusinstituutio on tarpeen ensinnäkin
kansainvälisen yhteistyön takia. On nimittäin
niin, että näistä Pariisin periaatteista
on muodostunut kansainvälinen standardi sille, minkälaisia
kansallisten ihmisoikeuselinten tulee olla. Kansainvälinen
yhteistyö ja tiedonvaihto tapahtuu yhä enenevässä määrin
juuri niiden kansallisten instituutioiden kesken, jotka täyttävät
Pariisin periaatteiden mukaiset vaatimukset. YK:lla on erityinen
kansainvälinen koordinointikomitea, joka myöntää kansallisille
ihmisoikeusinstituutioille Pariisin periaatteiden mukaisen statuksen.
Jos Suomella ei olisi tällaista instituutiota, Suomi jäisi
merkittävältä osin kansainvälisen
yhteistyön ulkopuolelle.
Ihmisoikeusinstituutio on tarpeen myös puhtaasti kansallisista
syistä. Suomen ihmisoikeusrakenteita on pidetty hajanaisina.
Ihmisoikeusvaltuuskunta tulee kokoamaan yhteen Suomen hajanaisia
ihmisoikeusrakenteita ja tarjoamaan foorumin niiden yhteistyölle
ja toiminnan koordinoinnille.
Kanteluiden käsittelyä koskevat samaan lakiuudistukseen
sisältyvät säännökset
tulivat voimaan jo tämän kesäkuun alusta.
Uudet säännökset mahdollistavat oikeusasiamiehen
voimavarojen suuntaamisen sellaisiin asioihin, joissa oikeusasiamies
voi auttaa kantelijaa tai joissa oikeusasiamiehen toimenpiteillä muuten
on todella merkitystä lain noudattamisen, oikeusturvan
tai perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen kannalta. Tämä parantaa
oikeusasiamiehen toiminnan vaikuttavuutta. Kokonaisuutena nämä uudistukset
tulevat vahvistamaan ihmisten oikeusturvaa ja edistämään
perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista.
Apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuoja käsittelee puheenvuorossaan
aluehallintouudistusta niiden havaintojen pohjalta, joita hän
on muun muassa tarkastustoimintansa yhteydessä tehnyt. Aluehallintouudistuksessahan
lakkautettiin läänit ja lääninhallitukset
vuoden 2010 alusta. Samanaikaisesti lopettivat toimintansa työ-
ja elinkeinokeskukset, alueelliset ympäristökeskukset, ympäristölupavirastot,
tiepiirit ja työsuojelupiirit. Niiden tehtävät
sijoitettiin 6 aluehallintovirastoon eli aviin ja 15:een elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskukseen eli elyyn.
Pajuoja toteaa, että uusia virastoja pidetään monimutkaisina
ja että niiden valmistelu oli käyttöönottovaiheessa
vielä kesken. Esimerkiksi opetus- ja kulttuuriministeriö ohjasi
ennen aluehallintouudistusta viittä lääninhallituksen
sivistysosastoa. Uudistuksen jälkeen ministeriön
ohjauksessa on 21 yksikköä. Uhkaksi koetaan, että sirpaloitumisen
seurauksena kenelläkään ei ole kokonaiskuvaa
opetus- ja sivistystoimen tilasta alueilla.
Toinen ongelma on ollut tietojärjestelmien keskeneräisyys,
mikä on vaikeuttanut sekä viranomaisyhteistyötä että asiakaspalvelua.
Tarkoitus oli, että yhteinen Valda-tietojärjestelmä olisi
ollut valmis virastojen aloittaessa toimintansa. Näin ei
tapahtunut. Esimerkiksi apulaisoikeusasiamies Pajuojan tekemällä avi-
ja ely-virastojen tarkastuksella Oulussa marraskuussa 2010 kävi
ilmi, että niiden käytössä oli
kaikkiaan viisi vanhaa diaarijärjestelmää neljässä eri
verkossa.
Uudistus rakentuu 19 maakunnan pohjalle. Ongelmana on niiden
pienuus. Maakunnan väestöpohja ei yleensä riitä,
jotta niin sanottu täyden palvelun virasto voisi toimia.
Aluehallintovirastoista vain Lapin avi toimii yhdessä maakunnassa,
mutta sekään ei tarjoa palveluita kaikilla vastuualueilla.
Myös ely-keskusten organisointi on maakuntatasolla vaikeaa,
mistä kertoo se, että täyden palvelun
keskuksia on perustettu vain yhdeksän.
Apulaisoikeusasiamies Pajuoja on tiedustellut eräiden
avi- ja ely-virastojen johtajilta, millaisia he odottavat organisaatioidensa
olevan kymmenen vuoden päästä. Vastaus
oli, että kahden viraston sijasta virastoja on vain yksi
ja virastoja on maassa yhteensä alle kymmenen. (Ilkka Kanerva:
Ihan oikein!)
Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslinin aiheena on ympäristöperusoikeus,
jonka tulkintavaikutus on vahvistunut laillisuusvalvonnassa. Perustuslain
mukaan vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja
kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille. Julkisen
vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus
terveelliseen ympäristöön ja mahdollisuus
vaikuttaa elinympäristöä koskevaan päätöksentekoon.
Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisukäytännössä ympäristöön
liittyviä asioita ovat muun muassa kaavoitusta, rakentamista,
luonnon- ja ympäristönsuojelua sekä ympäristölupia
koskevat asiat. Ympäristöasioissa kannellaan yhä useammin
riittämättömistä osallistumismahdollisuuksista
ja puutteellisesta tiedottamisesta elinympäristöön
vaikuttavassa päätöksenteossa. Usein
kanteluissa on kysymys asianosaisen riittämättömästä kuulemisesta.
Oikeusasiamiehelle kannellaan myös siitä, että viranomaiset
eivät esimerkiksi ole riittävän tehokkaasti
valvoneet eläinten hyvinvointia ja puuttuneet väitettyihin laiminlyönteihin.
Oikeusasiamies valvoo myös sitä, että valvontaviranomaiset
toimivat lain mukaisesti eivätkä ylitä toimivaltaansa.
Perusoikeusuudistuksen voimaantulon jälkeen perustuslain
20 §:ää oli sovellettu vuosittain
vain muutamassa oikeusasiamiehen ratkaisussa. Nykyisin ympäristöperusoikeutta
koskeva viittaus sisältyy vuosittain jo lukuisiin ratkaisuihin.
Perusoikeuksien toteutumisen valvonnassa asioiden määrän
kasvua tärkeämpi muutos on perusoikeussäännöksen
oikeudellisen merkityksen vahvistuminen. Ympäristöperusoikeus
näyttäisi asteittain muuttuneen ohjeellisena pidetystä poliittisesta
ja moraalisesta velvoitteesta aidoksi perusoikeudeksi, jolla on
harkintaa ohjaava vahva tulkintavaikutus. Oikeusasiamiehen ratkaisuissa
tämä näkyy ennen kaikkea julkisen vallan ja
yksilön vastuun korostamisena sekä päätöksentekoon
liittyvän vuorovaikutuksen vaalimisena.
Herra puhemies! Näiden puheenvuorojen jälkeen
kertomuksessa on katsaus oikeusasiamiesinstituution toimintaan vuonna
2010. Siellä on muun muassa asiamääriä ja
toimenpiteitä sekä erilaisia tapahtumia koskevia
tietoja.
Kanteluiden määrä on pysynyt samalla
korkealla tasolla kuin edellisenäkin vuotena. Oikeusasiamiehelle
tuli kertomusvuonna yli 4 000 kantelua. Viimeisten kymmenen
vuoden aikana kanteluiden määrä on lisääntynyt
noin 65 prosentilla.
Kertomusvuonna puolet kanteluista kohdistui jälleen
muutamaan suureen asiaryhmään eli poliisiin, sosiaalihuoltoon,
terveydenhuoltoon ja vankeinhoitoon. Yli puolet kanteluista tulee
sähköpostitse.
Vuonna 2010 oikeusasiamies ratkaisi noin 4 000 kantelua.
Niistä lähes 800 eli noin 20 prosenttia, siis
noin joka viides kantelu, johti oikeusasiamiehen toimenpiteeseen.
Toimenpiteisiin johtaneiden kanteluiden määrä on
viime vuosina noussut. Oikeusasiamiehen toimenpiteitähän ovat
esitys, käsitys, huomautus ja syyte.
Oikeusasiamiehen yhtenä tehtävänä on
toimittaa tarkastuksia virastoissa ja laitoksissa. Tarkastusten
keskeisimpiä kohteita ovat vankilat, poliisivankilat, psykiatriset
sairaalat ja Puolustusvoimien yksiköt. Vuoden 2010 aikana
tarkastuksia tehtiin 68 kohteeseen, mikä on jonkin verran enemmän
kuin edellisenä vuotena.
Seuraava laaja pääjakso numero 3 käsittelee perus-
ja ihmisoikeuksia. Jaksossa on muun muassa selostettu kansainvälisten
ihmisoikeusvalvontaelinten kertomusvuoden aikana antamia Suomea
koskevia ratkaisuja. Huono uutinen on se, että Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin on jälleen antanut Suomelle lukuisia
langettavia tuomioita, joskin määrä on
nyt alentunut vuoden 2009 ennätysmäärästä,
28 tuomiosta, viime vuoden 16 tuomioon. Sovintoon tai Suomen hallituksen
yksipuoliseen julistukseen päättyneitä asioita,
joissa siis on myönnetty ihmisoikeusloukkauksen tapahtuminen,
oli lisäksi yhteensä 20. Kaikkiaan Suomen valtio
velvoitettiin tai se sitoutui maksamaan yhteensä ennätykselliset
noin 463 000 euroa korvauksia ihmisoikeusloukkauksista.
Valtaosa näistä tapauksista on koskenut edelleen
oikeudenkäynnin kohtuutonta kestoa.
Kertomus sisältää myös laajan
perusoikeuksittain laaditun tiivistelmän oikeusasiamiehen
havainnoista ja kannanotoista. Jakso 3.4 Puutteita ja parannuksia
perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisessa on nyt kertomuksessa toista
kertaa. Tämän jakson taustana on perustuslakivaliokunnan oikeusasiamiehen
vuoden 2008 kertomuksesta antama mietintö, jossa toivottiin
kertomukseen erityistä listausta sellaisista lainvalvonnassa
havaituista toistuvista ongelmista, joihin ei ole kiinnitetty riittävästi
huomiota. Lista oli esillä myös tuon kertomuksen
täysistuntokäsittelyssä, jossa toin toisaalta
esiin mahdollisuuden myös sellaiseksi listaksi, jossa olisi
esitetty myönteistä kehitystä. Puhuttiin
mustasta ja valkoisesta listasta. Perustuslakivaliokunta on oikeusasiamiehen vuoden
2009 kertomuksesta antamassaan mietinnössä toivonut,
että tällainen jakso vakiintuu osaksi oikeusasiamiehen
kertomusta.
Tämä jakso sisältää ensinnäkin
havaintoja eräistä tyypillisistä tai
pitkään jatkuneista puutteista perus- ja ihmisoikeuksien
toteutumisessa ja toiseksi hallinnonaloittain esimerkkejä sellaisista
tapauksista, joissa oikeusasiamiehen toimenpiteet ovat johtaneet
tai ovat johtamassa parannuksiin viranomaisten toiminnassa tai lainsäädännön
tilassa. Tämä listaus antaa myös yleiskuvaa
oikeusasiamiehen toiminnan vaikuttavuudesta.
Kertomuksen kolmannen jakson päättää raportti
vuoden 2010 erityisteemasta. Meillä on jo pitkään
ollut vuosittain valittuna jokin teema, jota pidetään
esillä muun muassa jokaisella tarkastuksella. Kertomusvuonna
teemana oli kielelliset oikeudet ja hyvän kielenkäytön
vaatimus.
Seuraavaksi kertomuksessa on telepakkokeinoja, peitetoimintaa
ja muuta salaista tiedonhankintaa koskeva jakso 4 ja lopuksi kaikkein
laajin hallinnonalakohtainen ja asiaryhmittäinen jakso 5
laillisuusvalvonnassa tehdyistä havainnoista. Kunkin asiaryhmän
yhteyteen on tänä vuonna sisällytetty
kuviot kunkin asiaryhmän kantelujen määrän
kehityksestä ja toimenpideprosenteista niissä.
Kertomuksen lopussa on vielä liiteosa, jossa on oikeusasiamiestä koskevat
perustuslain säännökset ja oikeusasiamieslain
säännökset sekä eräitä tilasto-
ym. tietoja.
Arvoisa herra puhemies! Tässä oli esittelypuheenvuoroni.
Toivon, että tämä kertomus antaa eduskunnalle
mahdollisuuden arvioida paitsi oikeusasiamiehen toimintaa myös
lainsäädännön ja julkisen hallinnon
tilaa sekä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta
2010 sisältää jälleen paljon
mielenkiintoista informaatiota siitä, kuinka suomalainen
julkinen hallinto toimii käytännön tasolla. Vuodesta
toiseen samat asiat toistuvat, esimerkkinä mainittakoon
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen Suomen valtiota koskevat tuomiot, joita
oli 17 kappaletta kertomusvuonna. Näiden joukossa oli 8
sananvapauden loukkausta. Toivottavaa on, että suomalaiset
tuomioistuimet tutustuvat huolella kaikkiin annettuihin tuomioihin,
jotta jatkossa näitä tuomioita tulisi vähemmän
tai mieluiten ei lainkaan.
Oikeudenkäyntien kohtuuton kesto on aiheuttanut myös
tuomioita. Ääriesimerkkinä mainittiin
jopa yli kahdeksan vuotta kestäneet oikeusprosessit. Joskus
tuntuu, että näille pitkittyneille oikeudenkäynneille
ei pystytä tekemään juuri mitään,
mutta tavoitteena tulisi kuitenkin aina olla se, että valtio
voi turvata kaikille kansalaisille oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa
käsiteltiin 48 jaostokokoonpanoratkaisua, joista Suomen
valtiolle kertyi kustannuksia yhteensä 463 000
euroa, mikä on huomattava summa, varsinkin kun samanaikaisesti
tiedetään, että valtion tuottavuusohjelma
leikkaa myös poliisin, syyttäjän ja oikeusistuinten
resursseja vuodesta toiseen. Tällekin summalle löytyisi
varmasti parempaa käyttöä, kuten uusien
virkojen perustamisia kaikkein suurimman työpaineen parissa
työskenteleville virastoille. Toivotaan, että tehdyistä virheistä otetaan
opiksi ja turhia kustannuksia saadaan jatkossa pienennettyä.
Yhdenvertaisuusasioissa mainitaan tapaus, jossa kaupunki laiminlöi
saamenkielisen päivähoitopaikan järjestämisen.
Palveluja järjestettäessä kunnan olisi
otettava huomioon muiden muassa yhdenvertaisen kohtelun ja syrjinnän
kiellon vaatimukset, mutta näin ei tässä tapauksessa ollut
toimittu. Saamenkielisten epätasa-arvoinen asema verrattuna
suomen- ja ruotsinkielisiin ei ole hyväksyttävää,
joten tällaista ei saa jatkossa tapahtua.
Arvoisa puhemies! Kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksia tulisi
edistää kaikin mahdollisin keinoin. Oikeusasiamiehen
kertomuksessa todetaan, kuinka monissa asiakirjajulkisuutta koskevissa
kanteluissa on ollut kysymys tietopyyntöä koskevan
asian käsittelyajasta. Käsittelyajat ovat saattaneet
olla jopa viisi kuukautta. Lain mukaan viranomaisten on käsiteltävä tällaiset
asiat viimeistään kahden viikon tai tietyin edellytyksin
viimeistään kuukauden kuluessa tietopyynnöstä.
Voidakseen vaikuttaa yhteiskuntamme asioihin kansalaiset tarvitsevat
tietoa siitä, miten asioita maassamme hoidetaan. Kuka valtaa
todella käyttää? Mihin uppoavat veroeurot?
Yhteisten asioiden hoidon pitää olla läpinäkyvää kaikille, joten
tietoa on saatava kaikilta viranomaisilta asiallisesti ja ripeästi.
Vallanpidon läpinäkyvyyttä hämärtää se,
että Suomessa on jo pitkään ollut valloilla
kehitys, jossa valta valuu kansalaisten käsistä pienten
piirien käsiin. Virkamiehillä ja luottamushenkilöillä on
kaksoisrooleja yritysmaailman tehtävissä ja julkisissa
viroissa. Julkisia virkoja läänitetään
ja jaetaan poliittisten puolueiden ja erilaisten hyvä veli
-verkostojen kautta. Tämä on vakava yhteiskunnallinen
ongelma, johon tulisi puuttua.
Vaaliraha vaihtaa usein omistajaa suosiollisten poliittisten
päätösten toivossa. Hyvällä syyllä voidaan
kysyä, ostavatko suurimmat vaalirahoittajat itselleen mieluisaa
lainsäädäntöä. Maksetaanko
yhteisistä verovaroista vaalirahoittajien yrityksille investointitukia
tai muita elinkeinopoliittisia etuisuuksia valtion, kuntien, maakuntien
ja EU-tukiviidakoiden kautta? Tällaises-ta eliittivallasta
pitää päästä eroon,
jotta kansalaisten usko omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa saataisiin
palautettua ja heidät saataisiin nykyistä enemmän
osallistumaan ja äänestämään
myös vaaleissa.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan oikeusasiamiehen eduskunnalle antamassa
kertomuksessa vuodelta 2010 kiinnitetään huomiota
moniin suomalaisten perusoikeuksien kannalta ongelmallisiin ilmiöihin.
Oma huomioni kiinnittyi erityisesti Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
Suomelle antamiin tuomioihin, joita meille on kyseenalaisella tavalla
kertynyt viimeisten reilun kymmenen vuoden aikana enemmän
kuin muille Pohjoismaille yhteensä. Näistä perusoikeusrikkomuksista
syntyi esimerkiksi viime vuonna, kuten tässä jo
aiemmissakin puheenvuoroissa nousi esiin, Suomen valtiolle moraalisen
tuomion lisäksi lähes puolen miljoonan euron korvausvelvoitteet.
Kaikkein olennaisinta on kuitenkin se, että kansalaisten
oikeusturva ei ole kunnossa, jos ihmisoikeustuomioistuimesta jatkuvasti
räpsähtelee tuomioita.
Suomelle on tullut tuomioita ylipitkistä oikeudenkäynneistä.
Mistä ylipitkät oikeudenkäynnit ovat
johtuneet? (Markus Mustajärvi: Porvarihallituksen tuottavuusohjelmasta!)
Mitä asian korjaamiseksi voitaisiin tehdä? Syitä on
varmasti monenlaisia. Merkittävä osasyy on varmasti
oikeudenhoidon resurssipula. Tämä koskee niin poliisia,
syyttäjäkuntaa kuin tuomioistuimiakin. On myös
varmaan niin, että oikeudenhoidon rakenteet ovat liian
raskaat käytettävissä oleviin resursseihin
nähden. Haasteita lienee myös oikeuslaitoksen
osaamisen kehittämisessä, työmenetelmissä ja
yksiköiden toimintakulttuureissa muutenkin. Syitä on
siis useita.
Keinona tilanteen korjaamiseen nousee tietysti esiin riittävien
resurssien varmistaminen koko oikeusketjulle poliisista ylimpiin
tuomioistuimiin oikeusvaltion tavoitteiden mukaisesti. Siitä vastuu
on meillä: budjettivaltaa käyttävällä eduskunnalla.
On kuitenkin myös selvää, että oikeuslaitoksen
rakenteita ja menettelytapoja tulee koko ajan arvioida ja tarvittaessa
uudistaa epäkohtien ilmaantuessa. Myös niukkeneva
talous edellyttää kehittämistyötä.
Arvoisa puhemies! Osaamiseen tulee oikeudellistuvassa yhteiskunnassa
kiinnittää erityistä huomiota. Tarvitaan
toimivaa ja kokonaisvaltaista tuomarinkoulutusjärjestelmää.
Tuomareiden koulutus kuuluisi luontevana osana erilliseen tuomioistuinhallintoon,
tuomioistuinvirastoon. Eurooppalaiset ja pohjoismaiset esimerkit
puoltavat voimakkaasti tuomioistuinhallinnon aikaansaamista myös
Suomeen. Ratkaisua puoltaa lisäksi tuomioistuinlaitoksen
riippumattomuuden vaatimus. Tuomioistuinhallinto voisi nykyistä paremmin
keskittyä myös tuomioistuinten strategiseen johtamiseen
ja ohjaamiseen sekä varmistaa tuomioistuimille riittävät
ja tarvittavat voimavarat. Tuomioistuinhallinto eli uusi tuomioistuinvirasto
sopisi erinomaisesti perustettavaksi Rovaniemelle osaksi jo olemassa
olevaa oikeudellista klusteria.
Arvoisa puhemies! Ratkaisumahdollisuuksia Suomen pohjoismaisessa
vertailussa heikohkoon oikeusturvatilanteeseen siis on. Nyt tarvitaan
vahvaa poliittista tahtoa viedä asioita eteenpäin
suomalaisten oikeusturvan parantamiseksi.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Aina, kun käsitellään
ihmisten turvallisuutta ja oikeuksia, ovat kyseessä erilaiset
ohjelmat, järjestelmät ja verkostot. Niissä käsitellään
ihmisten yksityisyyteen ja turvallisuuteen liittyviä asioita.
Aina näissä järjestelmissä on
tietovuotoriskejä, ja järjestelmien laatuun, turvallisuuteen
ja luotettavuuteen on kiinnitettävä huomiota.
Toivoisin, että nämä kaikki järjestelmät
olisivat suomalaisessa hallinnassa, suomalaisessa omistuksessa, jolloin
ulkopuolelle menevät riskit olisivat pienempiä.
Poliisiasioiden tietojärjestelmää ollaan kokonaisuudessaan
muuttamassa ja sitä kutsutaan Vitja-hankkeeksi. Tuleva
Häke-järjestelmä on osa Vitja-hanketta,
ja Häke-asioissa hätäkeskukseen soitettaessa
on aina kyse yksityisistä ja tietoturvallisuuteen liittyvistä asioista,
joten aina näiden hankkeiden yhteydessä tulisi
kiinnittää huomiota siihen, että ne olisivat
mahdollisimman pitkälle omassa hallinnassa, millä vältämme
isommat tietoturvariskit.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin kiitoksia oikeusasiamiehelle
hyvästä kertomuksesta ja erityisesti siitä, että piditte
uudistusta ihmisoikeusinstituutista tarpeellisena! Se oli mukava
kuulla, joskaan ei aivan yllätys.
Näihin liian pitkiin oikeudenkäynteihin liittyen
ihan muutama seikka. Tästä on käyty viime vaalikaudella
aika paljon keskustelua ja perustuslakivaliokunnalle on tuotettu
hyvin pitkä, kerrankin sisäministeriön
ja oikeusministeriön yhteinen toimintaohjelma siitä,
mitä vielä voidaan tehdä. Nämä nyt
huippuvuosina tulleet tuomiot — koska oikeus ei valitettavasti
ole kovin nopea siellä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessakaan,
niin kerrottakoon nyt vielä kerran — tältä ja
edelliseltä vuodelta johtuvat toimista, joita Suomessa
on tapahtunut 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa, suurin osa 1990-luvun
laman jälkeisistä talousrikoksista. Sen jälkeen
asialle on tehty hyvin paljon.
Tästä onkin hyvä lopettaa edustaja
Jalosen tärkeään puheeseen Vitja-asiasta.
Jos saadaan nyt viimeinkin kunnon tietojärjestelmä,
jota oikeusministeriö ja sisäministeriö ovat
rakentaneet mutta jonka rahoituksessa on vielä puutteita
ja joka hälyttää, jos talousrikosjuttu
on tutkinnassa liian pitkään poliisilla, niin
hyvin moni asia tulee korjattua sen myötä.
Arvoisa puhemies! Yhdestä asiasta kuitenkin vielä varoittaisin.
Ihmisoikeustuomioistuin on alkanut antaa maailmalla tuomioita myös
liian pitkistä hallintoprosesseista, ja Suomessa monet hallintoprosessit,
siis kunnan päätökset, verottajan päätökset
ja valittaminen niistä, kestävät todella
pitkään. Meillä on laillisuusvalvojienkin kehotus
tehdä tälle asialle myös vahingonkorvausjärjestelmä.
Siellä tämä kiikkulauta, jota edustaja
Ruohonen-Lerner kuvasi kysymällä, kumpi on järkevämpää,
palkata ihmisiä vai valmistautua maksamaan todella paljon
vahingonkorvauksia, on erittäin aiheellinen kysymys. Toivottavasti
tähän löytyy vastaus ennen kuin Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin alkaa pakottaa löytämään
ratkaisuja.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa puhemies! Kertomuksen sivulla 162 on maininta, että ampuma-aselakia
tulisi tarkentaa. Sitaatti: "Nykyisen ampuma-aselain mukaan poliisin
on otettava ase pois sen haltijalta, jos aseen väärinkäytön
vaara on ilmeinen. - - Toisaalta on säädetty,
että poliisin on tehtävä päätös
aseen ottamisesta poliisin haltuun, jos on perusteltua syytä epäillä,
että asetta käytetään väärin
tai jos aseluvan peruuttaminen on vireillä."
Kuitenkin saamani tiedon mukaan henkilöiltä ja
aseen omistajilta on peruutettu aseen hallussapitolupa ja otettu
aseita poliisin haltuun, jos henkilö on toistuvasti syyllistynyt
esimerkiksi rattijuopumukseen. Elikkä kun toisen kerran
syyllistyy rattijuopumukseen, poliisi peruuttaa ampuma-aseen hallussapitoluvan.
Tätä on kansalaisen aika vaikea ymmärtää näissä tilanteissa,
joissa tämä teko on tapahtunut useiden satojen
kilometrien päässä näistä ampuma-aseista
elikkä teko ei ole ollut millään tavalla
yhteydessä ampuma-aseisiin. Tähän toivon
tarkennusta, että tällaisia toimenpiteitä ei
enää jatkossa tehtäisi.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan tällainen käytännön
asia käytännön tasolla: Osa virkamiehistä,
jotka saavat huomautuksen, kokee sen, voi sanoa, hyvinkin epäoikeudenmukaisena.
He ovat tehneet parhaansa, koettaneet hoitaa asiansa niillä resursseilla,
mitä on käytössä. Ikävä kyllä siellä alkaa
virkamiehiä uupua työtaakan alle, ja se on todella
kohtuutonta, että jostain pienestä muotoseikasta
tai pitkittyneestä prosessista saa vielä päälle
huomautuksen. Pikemminkin se huomautus tai varoitus kuuluisi tälle
salille, että me emme ole järjestäneet
sinne resursseja näiden uupuneiden virkamiesten hyvinvoinnin
parantamiseksi ja toki kansalaisten oikeusturvankin parantamiseksi.
Toinen asia sitten on vielä tämä tietojärjestelmäasia.
Tuntuu välillä, että siinä eletään
SM:n ja OM:n välillä aikamoista kivikautta. Siinä on
paljon kehittämistä, että se muuttuu
kaksisuuntaiseksi järjestelmäksi. On ihan hienoa,
että poliisille rakennetaan tiettyjä hälytysjärjestelmiä,
jos talousrikosjuttu on liian pitkään esitutkinnassa; varmaan
sitten pitäisi syyttäjille ja oikeuslaitokselle
ihan samanlaiset järjestelmät saada. Vaikka usein
väitetään, että poliisi on se
tulppa, joka aiheuttaa näitä pitkittyneitä prosesseja,
niin näinhän se ei suinkaan ole, vaan tämä on
pyhä kolmiyhteys, joka prosessi pitää saada
toimimaan.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on paljon
puhuttu siitä, minkälaisen työtaakan
alla eri virkamiehet joutuvat työskentelemään.
Se on aivan tosi, että siihen asiaan pitää kiinnittää huomiota,
koska se, millä resursseilla ihmisten asioita hoidetaan,
niitä valmistellaan ja niistä päätetään,
heijastuu heti kansalaisten arkielämään
ja erityisesti silloin, kun tulee ongelmia. Tahtoo olla, että kun
viranomaispäässä on ongelmia, niin ne
ongelmat kertautuvat sitten kansalaisten elämässä.
Kun täällä on kuitenkin ministeri
asiasta vastaamassa, en suinkaan kysy sitä, minkälaista
kantaa te edustatte tuolla Säätytalolla, vaan
kysyn, mikä teidän henkilökohtainen kantanne
on siihen asiaan, mistä on joka syksy täällä äänestetty, eli
valtion tuottavuusohjelmaan, joka käynnistettiin vuonna
2004 ilman mitään selvitystä, tutkimusta
tai raporttia, että valtiolla olisi ollut 17 500 työpaikan
verran liikaa työntekijöitä. Kyseessähän
oli kaavamainen säästö, joka tuli valtiovarainministeriöstä.
Siellä laskettiin, että 35 000 työntekijää jää vapaalle,
eläkkeelle, ja näistä viroista aiottiin
vain puolet täyttää elikkä saatiin tämmöinen
hyvin kaavamainen säästötavoite, 17 500.
Tätä kurjuutta on jaettu sitten sektori sektorilta
ja sektoreittain ylhäältä alaspäin.
Jos edustaja Brax ei sitten katso ministerin tehtävässään
velvollisuudekseen vastata, niin haastan kuitenkin edustaja Braxia
keskustelemaan asiasta, koska tämä on ollut joka
vuosi täällä käsittelyssä, äänestyksessä,
ja kuitenkin jääräpäisesti tästä valtion
tuottavuusohjelmasta on haluttu vaikeuksista huolimatta pitää kiinni.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä pari kolme viikkoa
sitten olin kahden kollegan kanssa Järvenpäässä paneelissa,
ja siellä eräs henkilö kysäisi
oikeuksiensa puolesta kuntalaisena. Hän ei ole tyytyväinen
jonkun toimielimen päätökseen, tekee
oikaisuvaatimuksen. Kun siihen tulee vastaus, menee kuukausi pari.
Sen jälkeen valitetaan hallinto-oikeuteen, menee vuoden
verran. Viimeinen valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen, menee
toinen vuosi. Hänen kysymyksensä kuului, mitä asialle
voitaisiin tehdä, voitaisiinko tätä valitusmenettelyä heikentää — johon
kysymykseen minä sanoin, että ei missään
tapauksessa — vai olisiko syytä lisätä resursseja
oikeusviranomaisiin, jotta tällaisen kuntalaisen oikeusturva
ei kärsisi siitä, että valitusaika on
2,5—3:kin vuotta.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa her- ra puhemies! Toimitusministerinäkin ministeri Brax
kyllä vastaa sekä ministerinä, ihmisenä että kansanedustajana
ihan samalla tavalla.
Viime vaalikaudella oikeusministeriön osalta perin
tuottavuusohjelman, joka oli osittain kohtuuton, ja ainoana ministeriönä oikeusministeriön
tuottavuusohjelmaa helpotettiin. Kun tehtiin tämä kakkostuottavuusohjelma,
niin kokonaan sen ulkopuolelle jätettiin tuomarit, vankilavirkailijat
ja syyttäjät. Niinpä olen voinut päättää kauteni — kun
toivottavasti tässä hallitus vaihtuu — tilanteeseen,
jossa Suomessa on toista vuotta peräkkäin ennätysmäärä syyttäjiä,
käräjäoikeuksissa selvästi enemmän
tuomareita kuin aloittaessani tässä tehtävässä.
Kerrottakoon vastauksena, että tuottavuusohjelmaan voi
ministeri vaikuttaa. Hän voi tehdä sellaisia valintoja
tai vakuuttaa koko kollegion, koko hallituksen, siitä,
että nyt tämä hallinnonala ei kestä enempää.
Näinkin siis tuottavuusohjelmaa voidaan toteuttaa. Suomessa
on toista vuotta koko Suomen historian ennätysmäärä syyttäjiä.
Kun aloitin, oli vankiloissa 70 virkailijaa 100:aa vankia kohti,
nyt on melkein 77 virkailijaa 100:aa vankia kohti. Asioita voi tiukassakin
taloudessa hoitaa niin, että asiat tulevat hoidetuiksi.
Mutta vakavimmat ongelmat ovat siellä tietohallinnossa.
Siltä osin on ihan selvää, että jos
eivät SM ja OM saa tietohallintoon riittäviä resursseja,
niin nämä ongelmat ovat vakavia.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Braxille vielä siitä,
että pitää ottaa huomioon koko kehikko,
missä järjestyksessä tuota tuottavuusohjelmaa,
mikä sinällään on täysin
väärä nimi, valmisteltiin ja toteutettiin.
Sinällään sillä, että vähennetään
työntekijöitä, ei ole mitään
tekemistä tuottavuuden kanssa. Pitää aina
muistaa se panos, minkä ne työntekijät
tuovat yhteiskuntaan. Tämä koko kehyshän
eli niin, että vuonna 2004, kun tuottavuusohjelma laitettiin
liikkeelle, säästötavoitteeksi ilmoitettiin 17 500
työntekijää. Sitten yleisen keskustelun, poliittisen
paineen ja ammattiyhdistysliikkeen vaikutuksesta tuo kokonaishenkilötyövuosivähennnys
puristettiin 9 650:een mutta porvarihallituksen aloittaessa
siihen nostettiin yli 4 000 henkilötyövuotta
lisää säästötavoitteeksi.
Silloin pitää kysyä ensinnäkin,
onko henkilömäärä eri sektoreilla
vähentynyt vaiko kasvanut, mutta pitää uskaltaa
kysyä myöskin niin päin, vaikka joillakin
sektoreilla olisi kyetty tätä supistusta hidastamaan
tai saatu jopa aika ajoin resursseja lisää — silloin,
jos on henkilöitten, kansalaisten, oikeusturvasta ja perimmäisistä asioista kyse —
onko
lopultakaan niitä työntekijöitä riittävästi.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Lyhyessä ajassa näiden
kanteluiden määrät ovat kaksinkertaistuneet.
Se tarkoittaa myös paljon uutta työtä kanteluiden
käsittelijöille. Viime hallituskauden aikana toteutettiin
lainmuutos. Aikaisemmin kanteluita käsiteltiin siten, että ne
saattoivat olla viisi vuotta vanhoja juttuja, mutta muutoksen jälkeen
kantelujen käsittely on lähtökohtaisesti
rajattu enintään kaksi vuotta vanhoihin asioihin.
Onko tämä nyt sitten yksi tapa kiertää sitä,
että saadaan ikään kuin asiat sujumaan
joustavasti, kun ne vanhenevat ennen kuin ihmiset ehtivät
edes huomata, että olisi syytä tehdä kanteluita?
Tämäkö on se tapa, jolla on vastattu
tähän kanteluiden määrän
lisääntymiseen: viedään kansalaisilta
mahdollisuus siihen, että he tekevät niitä kanteluita,
kun asiat vanhenevat käsiin?
Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Kiitän
näistä puheenvuoroista, joita täällä on käytetty.
Edustaja Ruohonen-Lernerin puheenvuoro sisälsi ilmeisesti
kysymyksen oikeusasiamiehen suuntaan. Voin todeta, että tämä kanteluiden
niin sanotun vanhentumisajan lyhentyminen on yksi osa tuota uudistusta,
jossa muutoinkin on lisätty oikeusasiamiehen harkintavaltaa
kanteluiden tutkinnassa. Tämä vanhentumisaika
ei ole ehdoton: jos oikeusasiamies harkitsee, että kantelun
tutkintaan on aihetta, niin siihen ryhdytään,
vaikka se asia olisi kahta vuotta vanhempi. Mutta usein on vain
niin, että asioita on sitä vaikeampi selvittää,
mitä vanhempia ne ovat. Usein myöskin oikeusasiamiehen
mahdollisuudet auttaa kantelijaa huononevat ja ylipäänsä oikeusasiamiehen toimenpiteiden
vaikuttavuus huononee, kun aika kuluu. Siinä mielessä minusta
tämä uudistus on tältäkin osin
oikein hyvä, ja en usko, että tämä kansalaisten
oikeusturvan huononnukseksi koituu. Uskon, että ylipäänsä tämä harkintavallan
lisääminen koituu jokaisen kansalaisen eduksi.
Me pystymme nopeammin käsittelemään kanteluita ja
kohdistamaan voimavaramme sellaisiin asioihin, joissa oikeusasiamies
todella voi auttaa kantelijaa.
Oikeudenkäyntien viivästymisestä voin
todeta, että olen samaa mieltä ministeri Braxin
kanssa siinä, että tilanne on kehittymässä parempaan suuntaan
ja on toteutettu paljon toimenpiteitä näiden viivästymisten
torjumiseksi ja myöskin hyvittämiseksi. Uskon,
että tämä kehittyy parempaan suuntaan.
Kiitän näistä kaikista puheenvuoroista!
Keskustelu päättyi.