2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rahankeräyslain
muuttamisesta
jatkui
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävä lakiesitys
muuttaa rahankeräyksen lupakäytäntöjä selkeästi
parempaan suuntaan. Haluan huomauttaa, että keskeisin käsite
tässä asiassa nyt ja tulevaisuudessakin on yleishyödyllisyys.
Mihin tahansa rahaa ei voi kerätä. Jatkossa tulee
epäilemättä mietittäväksi,
onko toimivampi järjestely se, että ensin selvitetään,
onko rahaa keräävän yhdistyksen tai yhteisön
toiminta yleishyödyllistä ja sitä kautta
rahankeräyksen mahdollistavaa vai onko yksinkertaisempaa
soveltaa ilmoitusmenettelyä, jolloin vasta jälkikäteen
kontrolloitaisiin, tapahtuiko kerääminen lain
tarkoittamalla tavalla ja lain sallimaan tarkoitukseen.
Niin tai näin, yleishyödyllisyyden määrittelyn tarve
ei häviä minnekään. Olen ilman
muuta nyt käsiteltävän lakiehdotuksen
mukaisen käytäntöjen joustavoittamisen
ja virtaviivaistamisen kannalla, mutta haluan vain muistuttaa, että yleishyödyllisyyden
valvonnassa ja määrittelyssä tulee riittämään
virkamiestyötä, tulkintakiistoja ja riitoja jatkossakin.
Tämän työn lisääntyminen
tulisi lain tulevien uudistusten yhteydessä kyetä torjumaan.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Esityksessä oleva rahankeräyslain
muutos tulee akuuttiin tarpeeseen. Useissa suomalaisissa yliopistoissa
on aiemmin käännetty anovasti katseet kohti valtiota.
Näin siitä syystä, että yliopistojen
uusien rahankeräyslupien kohtalo on ratkaisematta ja niiden
hakemukset odottavat Poliisihallituksessa päätöstä siitä,
täyttävätkö yliopistot keräysluvan
kriteerit. Luvan ovat tähän asti saaneet rahankeräyslain
7 §:n mukaan Suomessa rekisteröidyt yhteisöt
tai säätiöt, joilla on yksinomaan yleishyödyllinen
tarkoitus. Laissa on kielletty rahankeräys valtiolta, kunnilta
ja kirkoilta.
Nyt käsittelyssä olevassa hallituksen esityksessä rahankeräyslain
muuttamisesta mahdollistetaan yliopistojen ja seurakuntien rahankeräys. Yliopistolla
olisi oikeus toimeenpanna rahankeräyksiä varojen
hankkimiseksi yliopistolain mukaisen toiminnan tukemiseen. Aiempi
ongelma — tämä Poliisihallituksen tulkinta
siitä, että valtion suurimmaksi osaksi rahoittamat
yliopistot rinnastetaan osaksi valtiota — jonka perusteella rahankeräyslupaa
ei voitu myöntää, poistuu nyt esityksen
myötä. Tästä syystä monien
yliopistojen pysähdyksissä ollut varainhankinta
käynnistyy jälleen.
Eduskunta on vain joitakin vuosia sitten päättänyt
yliopistolain uudistamisen yhteydessä, että yliopistojen
itsenäinen varainhankinta eli rahankeruu on nimenomaan
yksi tärkeä yliopistojen rahoituksen muoto. Tätä on
erityisesti kannustettu jopa valtion rahanjaossa yliopistoille vastinrahana.
Esillä ollut hyvin erikoinen tilanne, jossa jälkikäteen
tulkitaan, että eduskunnan aikoinaan siunaama yliopistojen
uusi tapa kerätä varoja olisikin laiton, nyt poistuu.
On perusteltua ja välttämätöntä,
että yliopistojen asema kirjataan rahankeräyslakiin,
jotta tulkinnanvaraa ei rahankeräysluvissa enää olisi
ja jotta yliopistot voisivat jatkaa niiden toiminnalle, muun muassa
tutkimukselle, välttämättömien
rahankeräysten järjestämistä.
Esitin aiemmin syksyllä omassa lakialoitteessani, että eduskunta
hyväksyy lakiehdotuksen, jossa rahankeräyslain
7 § muutetaan siten, että rahankeräyslupa
voidaan myöntää yliopistoille itsenäisinä oikeushenkilöinä.
On hienoa nähdä, että asia nyt korjataan.
Arvoisa puhemies! On tärkeä huomata, että rahankeräyksellä hankitut
varat tulee käyttää yksinomaan yleishyödylliseen
tarkoitukseen. Sen varmistamiseksi, että rahankeräyksellä hankittuja
varoja ei käytetä yksityisen edun edistämiseen,
lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että rahankeräyksellä hankitut
varat tulee käyttää todellakin yksinomaan
tähän yleishyödylliseen tarkoitukseen.
Esityksessä rahankeräystoiminnan joustavoittamiseksi
ehdotetaan, että rahankeräysten sallittu enimmäistoimeenpanoaika
pidennettäisiin kahdesta vuodesta viiteen vuoteen. Tämäkin
on tervetullut uudistus. Näin hakijoiden ei tarvitse jatkuvasti
olla keräyslupiaan uusimassa. Tämän lisäksi
rahankeräyksellä saatujen varojen käyttöä selkiytettäisiin
siten, että keräysvaroja saisi käyttää myös
keräyksen toimeenpanon välittömiin kustannuksiin,
jotka ovat keräyksen toimeenpanon kannalta välttämättömiä,
vaikkapa sitten keräyslippaiden hankintaan.
Sivistysvaliokunnassa käsittelimme syksyllä hallituksen
esitystä Kansallisgalleriasta. Tässäkin
esityksessä on tarkoitus mahdollistaa monipuolisesti erilaiset
varainhankintamuodot kansallisomaisuutemme ylläpitämiseksi
ja kartoittamiseksi. Toivonkin, että lähitulevaisuudessa
rahankeräyslakia tarkasteltaisiin kokonaisuutena vielä uudelleen
ja lisättäisiin esimerkiksi tämä Kansallisgalleria
sinne rahankeräyslain keräyksiin oikeutettujen
tahojen joukkoon mukaan sinne yliopistojen rinnalle. Samaa koskee
vaikkapa Kansallisteatteria, Kansallismuseota tai Kansallisoopperaa,
joilla on myöskin oikeushenkilön asema ja joiden
yleishyödyllisyyttä tuskin kukaan voi kiistää.
Vaikka tuosta yleishyödyllisyyden yksinomaisuusvaatimuksesta
nyt luovutaan, toisi edellä mainittujen tahojen maininta
erikseen rahankeräyslaissa lisävarmuutta tuohon
oikeuteen saada se rahankeräyslupa jatkossa.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä hallituksen
esitys rahankeräyslain muuttamiseksi on tarpeellinen, mutta
vielä tarpeellisempaa olisi aika pikaisesti valmistella
rahankeräyslain kokonaisuudistus. Todella, kuten täällä on
joissakin puheenvuoroissa todettu ja aikaisemmassa saman asian lähetekeskustelussa
tuotu
esille, tämä nykyinen laki on kyllä aikansa elänyt
ja hyvin kaavamainen.
Tässä on myös se ongelma, että käytännössä tämän
lain soveltaminen on aiheuttanut paljon tulkintaongelmia, niin että — hyvinkin
järkevissä hankkeissa, hyvissä tarkoituksissa,
vaikka olisi saatu rahankeräyslupa — on aivan
vahingossa saatettu rikkoa lakia, se kun on sen verran tiukka ja
tulkinnanvarainen, että itse luvansaaja ei välttämättä ole
tiennyt, mitä kaikkea tässä pitäisi
tehdäkään. Mutta toisaalta on sitten
huomioitava se, että rahankeräys ei voi olla ihan
villiä ja että siihen liittyvät lieveilmiöt — joita
on ollut kyllä, rikollistakin toimintaa — pitää pystyä kitkemään pois.
Mutta näkisin, että siirtyminen luvanvaraisuudesta
ilmoituksenvaraisuuteen olisi järkevää ja
se olisi tätä päivää.
Toinen asia, joka on selvästi tarpeen muuttaa nyt,
kun tätä kokonaisuudistusta kenties lähdetään
tekemään, on se, että nykyinen laki vaatii, että yhteisöllä,
joka lähtee rahankeräystä harjoittamaan,
pitää olla vakiintunut toiminta. Käytännössä se
on viivästyttänyt monia erittäin hyviä yleishyödyllisiä hankkeita — jotka
ovat olleet puhtaasti yleishyödyllisiä mutta jotka
on vasta pantu alulle — kun lakia on tulkittu niin, että toiminta
ei ole vielä vakiintunut eikä voida keräyslupaa
antaa.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin edustaja Lohi tuossa totesi,
on todella tärkeää, että se
rahankeräyslain kokonaisuudistus on siellä tulollaan,
ja se todellakin tarvitaan.
Olen hyvin iloinen siitä, että tämä kirkon
ja yliopistojen asema nyt tällä esityksellä korjaantuu.
Itse asiassa ymmärsin, että sitä jossain
vaiheessa lupailtiin jo viime vuoden puolella, että oltaisiin
saatu se jo tämän vuoden alusta hoitumaan. Mutta
onneksi tämä esitys on nyt täällä ja yliopistot
vihdoinkin saavat sitten niitä rahankeräyksiä jatkaa.
Siellä on todella ollut jo vuodenkin verran pysähdyksissä tämä tärkeä toiminta, niin
että on hyvä, että nyt sitten saadaan
asia hoitumaan.
Keskustelu päättyi.