4) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sairausvakuutuslain
ja lääkelain 57 §:n muuttamisesta
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on
lääkekorvausjärjestelmän kehittäminen
ja 26 miljoonan euron säästö lääkekorvausmenoista
vuodesta 2016 lukien. Järjestelmää uudistetaan
siten, että korvauksesta hyötyvät eniten
paljon lääkkeitä käyttävät.
Samalla varmistetaan, etteivät lääkekustannukset
muodostu kenellekään esteeksi tarpeellisen lääkehoidon
saamiselle.
Lääkehoidolle tulee 45 euron alkuomavastuu. Jotta
sen vaikutus lieventyisi, nostetaan peruskorvausprosentti 35:stä 40:een.
Tärkeää on, että alle 18-vuotiaat
vapautetaan alkuomavastuusta. Täten lapsiperheille ei muodostu
kohtuuttomia kustannuksia lääkehoidosta.
Uudistuksella velvoitetaan apteekit ilmoittamaan potilaalle
halvimman kaupan olevan lääkevalmisteen hinta,
mikä on hyvä asia. Viitehintajärjestelmään
siirtyminen on säästänyt merkittävästi
yhteiskunnan ja kansalaisten lääkekuluja, ja tätä on
mahdollista vielä tehostaa.
Arvoisa puhemies! On tärkeää seurata
uudistuksen vaikutuksia erityisesti pitkäaikaissairaiden
mahdollisuuksiin käyttää tarvittavia
lääkkeitä. On myös vaarana,
että alkuomavastuu kuormittaa liikaa pienituloisia eläkeläisiä.
Erityisesti näissä käyttäjäryhmissä se
voi kasvattaa toimeentulotuen menoja.
Lääkkeiden käytön järkevöittäminen
on tärkeä tavoite, jota ei tule unohtaa. Potilailla
tulee olla ajantasainen kokonaisvaltainen hoitosuunnitelma ja sen
osana lääkehoitosuunnitelma. Liian suuri osa lääkekuluista
aiheutuu potilaille turhista tai vääristä lääkkeistä.
Hallituksen esitys on hyvä, ja tuen sitä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tainion puheenvuoro oli, sanoisinko, hieman
lievähkö. Tämä esitys ei ole
kovin myönteinen. Aikanaan, kun Jyrki Kataisen hallitus aloitti
työskentelynsä, hallitusneuvotteluissa sovittiin
suuresta lääkekorvausuudistuksesta. Ei sitä nyt
ihan niin nimitetty, mutta olimme kyllä vilpittömästi
sitä mieltä, että pyrkimys sekä parantaa
paljon lääkkeitä käyttävien,
sairastavien ihmisten tilannetta lääkekorvausten
osalta että myöskin turvata se, että köyhimmätkin
pystyisivät lääkitsemään
itseään tarpeellisella ja tarkoituksenmukaisella
tavalla, toteutuisi. Pidimme tätä todellakin tavoittelemisen
arvoisena. Erityisesti vasemmistoliitolle tämä oli
hallitusohjelman yksi tärkeitä kirjauksia.
Samassa yhteydessä, kun säästöjä ei
meinannut millään löytyä, sitten
tehtiin myöskin päätös 100 miljoonan
euron säästöistä nimenomaan
lääkekorvauksista, mutta selkeänä lähtökohtana
oli se, että ne pitää saavuttaa lääkkeitten
käyttöä järkevöittämällä.
Tältä pohjalta alettiin Kataisen hallituksessa
valmistella tätä uudistusta, ja sehän kestikin
sitten ihan reippaasti. Nyt olemme maalisuoralla, ja kyllä kai
tämän prosessin voisi tiivistää,
että vuoret järkkyivät ja syntyi hiiri.
Tässä ei nimittäin juurikaan sen paremmin
paranneta paljon sairastavien asemaa kuin turvata sitä, että pienituloiset
saisivat tarvitsemansa lääkkeet ilman, että joutuvat
turvautumaan viimesijaiseen toimeentulotukeen. Tämän
uudistuksen keskeisiä elementtejähän
oli ensinnäkin tarkoitus olla ehkä se keskeisin
tavoite, lääkekaton, eli siis sen enimmäismaksun,
jonka ihminen joutuu maksamaan vuodessa lääkkeitä ostaessaan,
merkittävä alentaminen, ja toisaalta sitten siinä ensimmäisessä leikkauksessa,
112 miljoonan leikkauksessa, alennetun peruskorvaustason nostaminen.
Sekään ei toteutunut.
Tässä uudistuksessa siis sen lähtötaso
oli 45 prosenttia. No, nyt tullaan sitten 42 prosenttiin. Voi tietysti
kysyä, millä tavalla paljon sairastavien tilannetta
parantaa se, että korvaustaso nostetaan 42 prosenttiin,
kun se alun perin oli 45 prosenttia. Siinä ollaan 3 prosenttia
miinuksella. Lääkekattoa on alennettu ikään
kuin näennäisesti 120 eurolla, mutta se ensimmäinen
viidenkympin alennus meni sen 100 miljoonan kompensaatioksi, ja
sitten se 70 euroakin, joka tässä nyt tehtiin
noin vuosi sitten, tehtiin siksi, että lääketaksaa
uudistettiin ja sillä seitsemänkympin alennuksella
kompensoitiin sen lääketaksauudistuksen kielteisiä vaikutuksia.
Eli kokonaisuutena tässä paljon sairastavien osalta
mikään ei parane. Tähän tulee
nyt tämä alkuomavastuu, ja tämän
uudistuksessa vielä siis virkamiestyönä,
kun tämä saavutti melkein lopullisen muotonsa
noin vuosi sitten tähän aikaan, oli tämä korvaustaso
nousemassa 45 prosenttiin, lääkekatto oli laskemassa
alle 600 euron ja alkuomavastuukin oli 5 euroa matalampi. Mutta
sitten kehysriihessä valtiovarainministeriö iski vielä kerran, tai tietysti hallituspuolueet
pois lukien vasemmistoliitto, joka jätti hallituksen muun
muassa juuri tämän päätöksen
seurauksena. Muut hallituspuolueet tämän hyväksyivät
ja hylkäsivät käytännössä hallitusohjelman
kirjaukset siitä, että paljon sairastavien tilannetta
parannetaan ja myöskin pienituloisten asemaa parannetaan.
Pienituloisten asema ei todellakaan parane siitä, että sanotaan,
että no, menkääpä hakemaan toimeentulotukea,
kun ei muuta keksitty.
Arvoisa puhemies! Tulen sitten tämän käsittelyn
jatkuessa tekemään muutosesitykset siltä osin
kuin ne ovat vastalauseesta luettavissa ja lisäksi tulen
vielä esittämään tuonne pöydälle
jaetussa esityksessä omavastuun laskemista 45 eurosta 40:een.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vuonna 2010 Suomi Matti Vanhasen, Mari
Kiviniemen hallituksen aikana otti 10 miljardia euroa velkaa. Tänä vuonna otamme
edelleen yli 5 miljardia euroa velkaa vuositasolla. Meidän
on pakko tehdä huomattavia säästöjä valtion
menoihin, jotta emme jatkaisi elämäämme
lastemme ja lastenlastemme kustannuksella.
Kun tässä yhteydessä esitetään
joitakin säästöjä lääkekorvausjärjestelmään,
niin niitäkin tietysti vastustetaan. Tässä yhteydessä itse
asiassa parannetaan eräiltä osin lääkekorvausjärjestelmää,
koska tämä peruskorvausprosentti nousee. Minun
mielestäni meidän pitäisi tässä eduskunnassa
ymmärtää, että nyt on huomattavien
säästöjen aika.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt on edustaja Zyskowiczille kyllä rehellisyyden
nimessä todettava, että aika paljon kysymys on
kyllä myös siitä, mikä on oikeudenmukaisuus,
mikä on veronmaksupohja ja miten me arvostamme tiettyjä asioita.
On muistettava, että tämä hänen
mainitsemansa porvarihallitus, sen valtiovarainministeri Katainen, kokoomuksen
puheenjohtaja, keksi Helsingin Sanomissa kaikkien niitten veronkevennysten päälle
vielä, että Kelan työnantajamaksu, 1,1 miljardia
euroa, poistetaan.
Siirrettiin siis meidän perusetuuksien rahoitusta valtion
verokatteella, verotuloilla hoidettavaksi tilanteessa, jossa maa
syöksyy muutenkin, ihmiset eivät saa lunastettua
lääkkeitään, meillä on
terveydenhuollossa vakavia puutteita. Meidän pitää valitettavasti
muistaa, että edellisen hallituksen osalta meillä on
muun muassa — palaan myöhemmin puheenvuorossani — myös Kansaneläkelaitoksen
selviä havaintoja siitä, että meidän
sosiaaliturvassa on rakenteita, joihin pitää nyt
puuttua.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On totta, että Suomen valtion on
tehtävä huomattavia lisäsäästöjä,
jotta emme elä tulevien sukupolvien kustannuksella. Mutta
siinä, mistä näitä säästöjä tehdään,
on pidettävä mielessä, mikä on
oikeus ja kohtuus. Jo nyt on tullut paljon kentältä palautetta,
jonka mukaan pienituloiset eläkeläiset joutuvat
tinkimään ruuasta ja lääkkeistä.
Nimittäin on paljon vanhoja ihmisiä, jotka eivät lähde
hakemaan toimeentulotukiluukulta rahaa, vaikka heillä siihen
olisi oikeus. Kun meillä on paljon näitä pienituloisia,
erityisesti naispuolisia eläkeläisiä,
joilla ei ole kunnollisia työeläkkeitä,
he joutuvat kitkuttelemaan alle 1 000 eurolla kuukaudessa,
niin heillä erityisesti on ongelmia, miten ostaa lääkkeitä,
miten elää, kun kaikki kustannukset nousevat.
Peräänkuulutankin hallituspuolueille sitä,
että pitäisi muistaa pitää mielessä oikeus
ja kohtuus, että ihmiset kykenevät lääkkeensä ostamaan
tässä yhteiskunnassa.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siitä varmaan olemme kaikki samaa
mieltä, että valtiontaloudellisesta tilanteesta
johtuen joudumme säästämään, mutta
yhdyn niihin arvioihin, jotka täällä ovat
jo todenneet, että silloin kysymys on oikeudenmukaisuudesta.
Meillä on sellaisia ihmisiä, jotka tulevat takuueläkkeen
varassa toimeen, noin 700 eurolla kuukaudessa. Heidän kohdallaan
on juuri se tilanne, että tämäntyyppiset
ratkaisut rokottavat rankasti suoraan, vaikka tässä tätä järjestelmää osaltaan
helpotetaan, mutta sitten kuitenkin katto on niin korkealla kuin
610 euroa.
Jatkossa säästöjä tarvitaan,
mutta siellä pitää olla oikeudenmukaisuus
se ohjenuora, ja silloin pitää olla ehdottomasti
niin, että kaikkein pienituloisimmat ihmiset eivät
tästä kohtuuttomasti kärsi. Tänä päivänä jo
meillä on satojatuhansia ihmisiä, jotka elävät
nälkärajalla ja joutuvat, niin kuin täällä on
todettu, lääkkeistäänkin säästämään.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on ihan oikein sanottu, että pitää hyvin
tarkkaan seurata, miten esimerkiksi toimeentulotuen saajien käy.
Miksi sitä pitää seurata, kun tiedetään
jo nyt, että toimeentulotuen saajien käy huonosti?
Toimeentulotuki on tässä maassa viimekäteinen
sosiaaliturvan muoto, sen yli ei voi saada enää yhtään
mitään. Jos jotakin saa, niin se vähennetään
toimeentulotuesta. Jos lääkekorvauksina saa jotakin,
niin se vähennetään toimeentulotuesta.
Tässä lakiesityksessä halutaan nyt
säästää 26 miljoonaa. Missä ovat
laskelmat siitä, kuinka paljon sen toteuttaminen maksaa?
Täällä kerrotaan, että alkuomavastuun
käyttöönotto edellyttää merkittäviä muutoksia
apteekkien ja Kelan tietojärjestelmiin. Miksi näiden
tietojärjestel-mien, mitkä varmasti pitäisi
uusia muutenkin, uusiminen pitää maksattaa tämän
maan kaikkein köyhimmillä ihmisillä?
Miksi pitää panna heidän elämänsä vaakalaudalle?
Heillä ei ehkä ole rahaa saada sitä ensimmäistä 45
euron suuruista lääkepaksia sieltä, jotta
voisivat sitten ryhtyä itseänsä hoitamaan
eteenpäin.
Mikko Savola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On päivänselvää,
että kun maa on taloudellisesti ahtaalla, niin pitää säästöjä tehdä,
ja varmasti myös tälle puolelle niitä joudutaan
tekemään ja uudistuksia sitä myöten myös.
Tietysti jokaisen lääkkeitä tarvitsevan
pitää ne lääkkeet saada. Täytyy
silti sanoa, että onhan meillä Suomessa aika hyvä ja
kohtuullinen systeemi kaiken kaikkiaan: tuhansien eurojen lääkkeet
saa periaatteessa murto-osaan niistä todellisista kustannuksista,
ja me pystymme niitä näin ollen siten kompensoimaan
niitä tarvitseville. Tietysti meidän pitää huolehtia
kaikista meidän vähävaraisista ihmisistä myös,
mutta tarvitaan näitä toimenpiteitä tälle
puolelle. Ehkä meidän pitää tätä kokonaisuutta
katsoa muuten ja näitä terveydenhuollon uudistuksia
tehdä. Se on hyvä, että apteekit nyt
sitten joutuvat tarjoamaan niitä edullisempia lääkkeitä ja
sitä kautta myös saamaan niitä säästöjä,
mutta näin kokonaisuuden kannalta ja valtiontalouteen suhteutettuna
en itse liiemmälti kritisoisi tätä esitystä.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz, minä olin itse
sopimassa niistä leikkauksista hallitusneuvotteluissa,
ja ne olivat hyväksyttäviä. Ne olisivat
vieläkin hyväksyttäviä, jos
olisi toimittu niitten mukaan, että olisi lähdetty
etsimään niitä säästöjä nimenomaan
lääkkeitten käytön järkevöittämisestä eikä itse
tästä järjestelmästä.
Se järkevöittäminen olisi hyödyttänyt
kaikkia. Tämä ei hyödytä, tämä koskee
niihin kaikkein köyhim-piin.
Ja, edustaja Savola, suomalaiset lääkkeet,
suomalainen korvausjärjestelmä on sellainen, että suomalaiset
maksavat itse lääkkeistä lähes
eniten Euroopassa, valitettavasti. Sen vuoksi tässä uudistuksessahan
oli tarkoituksena nimenomaan parantaa niitten asemaa, jotka käyttävät
paljon lääkkeitä, ja toisaalta niitten
asemaa, jotka ovat pienituloisia. Nämä hyvät
ja kannatettavat tavoitteet uhrattiin teknisille säästöille.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En ole yllättynyt saamastani
palautteesta. Kaikki me vaadimme oikeudenmukaisia säästöjä,
ja sitten kun kysytään, että no, mikä se
semmoinen oikeudenmukainen säästö olisi,
niin yleisin vastaus on, että pitää säästää jostain
muualta. Ja sitten kuulemma huikeita säästöjä saadaan,
kun leikataan byrokratiaa ja normeja, ja keskustahan aloitti tämän
normienpurkunsa nyt tästä keskioluen siirtämisestä pois ruokakaupoista.
(Timo Soini: Ja kyläkaupoista!)
Edustaja Anttila täällä käytti
kovan puheenvuoron. Samaan aikaan edustaja Anttilan puolueen puheenjohtaja
Juha Sipilä on ilmoittanut, että vuositasolla
tarvitaan 2 300 miljoonan euron säästöt — 2 300
miljoonan euron säästöt. Nyt kun esitetään
26 miljoonan euron säästöjä,
niin täällä tomerasti edustaja Anttila
vastustaa. Kertokaa meille, mistä ne satojen miljoonien
oikeudenmukaiset säästöt, jotka eivät
ketään koske, tehdään.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on tarkoitus kohdistaa kaikkiin
pieni omavastuu, 45 euroa, ja täytyy sanoa, että se
on kuitenkin siinä määrin maltillinen summa,
että kukaan siitä kohtuuttomasti ei kärsi. Niillä,
jotka aidosti tarvitsevat paljon lääkkeitä, on
oma rajansa, jonka jälkeen sitten yhteiskunta kattavasti
korvaa nuo lääkkeet. Ja kun tässä vielä 40
prosenttiin nousee tuo vastuuosuus, niin tältä osin
täytyy sanoa, että tilannetta parannetaan myöskin
niitten osalta, jotka käyttävät kohtalaisen
paljon lääkkeitä.
Kun tarkoituksena on se, että pyritään
löytämään säästöjä ja
säästöjä nimenomaan sieltä, missä ne
eivät pahasti kirpaise, niin mielestäni tämä lakiehdotus
kyllä täyttää ehdottomasti nuo vaatimukset.
Ja kuten edustaja Zyskowicz sanoi, kun kaikki puolueet sanovat,
että tarvitaan miljardisäästöjä,
niin olisi hyvä kuulla, mistä niitä otetaan,
jos ei niin, että otetaan pikku summa suurin piirtein kaikilta
suomalaisilta.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan, mistä niitä otetaan,
niin minä voin kertoa, että te, kokoomus ja tämä hallitus,
olette tällä kaudella ottaneet jo kaikkein köyhimmiltä kaiken.
Heillä ei enää ole antaa yhtään
mitään. Nyt kannattaisi ruveta katsomaan vähän
sinne päin, missä rahaa on, katsoa pääomapuolelle,
katsoa kenties hieman oikeudenmukaisempaa verotusta tähän
maahan, katsoa maahanmuuton kustannuksia, katsoa kehitysavun kustannuksia.
Meillä on lukuisia kohteita, mistä pystyttäisiin
säästämään, jos vain
haluttaisiin, jos otettaisiin inhimillinen lähtökohta,
jos lähdettäisiin siitä, että jos
minulla on kaksi ihokasta ja sinulla ei ole yhtään,
niin saat minulta sen toisen, jaettaisiin siitä hyvästä eikä yritettäisi saada
pientä ja vähää riittämään
todella suurelle määrälle, mitä se
ei kuitenkaan tee.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeudenmukaisuus on se, mitä pitää noudattaa,
kun säästöjä tehdään,
koska se tekee ne hyväksyttäviksi. Silloin ydinkysymys
on esimerkiksi se, että takuueläkkeen varassa
olevan kohdalla pitää katsoa, mihin hänellä on
varaa ja mahdollisuuksia, ja näitä päätöksiä räätälöidä sen
mukaan, koska hänen kokonaistoimeentulonsa kuukaudessa
on noin 700 euroa, todella pieni, ja hän on kuitenkin useimmiten
henkilö, joka on tehnyt pitkän työuran
tämän suomalaisen hyvinvoinnin rakentamiseksi.
(Ben Zyskowicz: Ei pitänyt kertoa, mistä ei säästetä, vaan
mitä säästetään!) Ja
tämä 2 300 miljoonan euron säästö,
mitä edustaja Zyskowicz täällä peräänkuulutti:
se tullaan näkemään sitten siinä vaiheessa,
jos ollaan hallitusohjelmaneuvottelupöydissä,
(Ben Zyskowiczin välihuuto) mistä se tullaan ottamaan — puheenjohtaja
Sipilä on mielestäni luvannut sitä raottaa
jo aikaisemminkin.
Kysymys tästä keskioluesta: siinä saa
edustaja Zyskowicz ja kokoomus itse katsoa peiliin, se on rakennettu
miina.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt tämä meni mielenkiintoiseksi.
Kun puheenjohtaja Sipilä on sanonut, että keskusta
tulee esittämään oman leik-kauslistansa
(Keskustan ryhmästä: Niin tuleekin!) ja se tulee
sisältämään 2 300 miljoonan
euron leikkaukset, niin nyt keskustan arvovaltainen, kokenut edustaja,
edustaja Anttila, kertoi tässä eduskunnalle ja
Suomen kansalle, että tämä leikkauslista
tullaankin esittämään vasta hallitusneuvotteluissa.
No tätähän tässä nimenomaan Suomen
kansa pelkää: Ennen vaaleja piilotetaan leikkaukset,
puhutaan oikeudenmukaista, kerrotaan, mistä ei ainakaan
saa säästää. Ennen vaaleja ei
kerrota, mistä ne satojen miljoonien säästöt tehdään,
ne esitelläänkin sitten vasta leikkauksina vaalien
jälkeen. Edustaja Anttila, eikö se olisi reilumpaa
Suomen kansaa kohtaan, että eri puolueet kertoisivat ja
varsinkin keskusta, joka nyt gallupien mukaan on vaaleihin menossa
voittajana ja muodostamassa hallitusta vaalien jälkeen, nimenomaan
keskusta, kertoisi rehellisesti ennen vaaleja, mistä ne
2 300 miljoonaa otetaan?
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puheenjohtaja Sipilä on luvannut
niistä kertoa, ja siihen luotan.
Mutta kysymys, milloin leikkauksia tehdään: me
olemme tarkastusvaliokunnassa käyneet läpi tätä Suomen
talouden tilaa ja tämän hallituksen saldoa, ja
siellä talousasiantuntijat sanovat selkeästi,
että leikkauksia tarvitaan mutta leikkausten aika ei ole
ensimmäisen kahden vuoden aikana, koska ne leikkaukset
silloin syventäisivät tätä taloudellista
lamaa, mikä meillä tällä hetkellä on.
Säästöjä toki tarvitaan,
mutta kaikkein tärkein puuttuu, edustaja Zyskowicz, ne
uuden kasvun eväät. Meillä on esimerkiksi
biotaloudessa mittaamattomia mahdollisuuksia, kun tehdään
sellaisia päätöksiä verotuksessa
ja tässä pienpuun tuessa, joilla saadaan tämä biotalous
käyntiin. Eli tarvitaan konkreettisia päätöksiä,
joilla mahdollistetaan (Puhemies koputtaa) biotalouden työpaikat.
Se on tältä hallitukselta puuttunut, ja suurin
virhe oli, kun turpeen verotusta menitte ensimmäisenä korottamaan — siinä olette
olleet vihreiden vankeja.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Anttilalle on syytä todeta,
että te itse esitätte täällä vain
menolisäyksiä mutta edustaja Sipilä,
puheenjohtaja Sipilä, on ilmoittanut, että 2,3
miljardia leikataan. Tässä on huikea ristiriita.
Mitä tulee sekä Kataisen että Stubbin
hallituksiin, niin pienituloisten etuuksiin ei juuri lainkaan ole
koskettu. Yksi pieni muutos tehtiin, joka on se, että tulonsiirroissa
tuo indeksitarkistus oli 0,4 prosenttia 1,1 prosentin sijasta, koska
palkankorotukset olivat vain 0,4 prosenttia. Mutta puheenjohtaja
Sipilä on ilmoittanut, että hän on valmis
jäädyttämään sosiaalietuudet
seuraavan hallituskauden aikana, jos hän on pääministeri.
Sehän on nimenomaan juuri sitä pienituloisiin
koskemista, joten, edustaja Anttila, tunnustakaa: teidän
leikkauslistanne kohdistuu nimenomaan pienituloisiin.
Mitä tulee Suomeen, meillä on poikkeuksellisen
tasainen tulonjako, yksi tasaisimpia koko maailmassa. Ja mitä tulee
tuloverotukseen, niin meillä on kaikkein korkeimmat tuloverot
suurituloisille, eurooppalaista keskitasoa alhaisemmat (Puhemies
koputtaa) pienituloisille ja erityinen luokka suurimpaan tuloluokkaan
lisättiin vielä Kataisen hallituksen aikana.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä nyt kyllä muistuttaisin mieliin
pikkaisen näitä köyhiltä leikattuja
asioita, esimerkiksi lapsilisät, joita sitten luvattiin kompensoida,
muttei kaikkein köyhimmille, ei niille, jotka eivät
tienaa 16 200:aa vuodessa. Se on nimittäin se
raja, milloin se kompensoidaan. Täytyy tienata sen verran,
että yltää valtion verotettavaksi. Kunnallisverotuksessa
kompensaatiota ei tule. Entäs eläkkeet, eläkkeiden
leikkaaminen? Sekö ei ole köyhiltä leikkaamista?
Entäs erilaiset tasaverot tai pienet indeksit? Entäs
tasaverot, jotka tulevat bensoihin, jotka tulevat autoihin, jotka
tulevat kuljetuskustannuksiin, kun asutaan maaseudulla, missä on
pienet tulot muutenkin? Tämäkö ei ole
leikkaamista? Tämäkö ei ole sitä leikkaamista,
joka koskee pienituloisia? Kyllä sieltä on viety
jo kaikki mahdollinen. Kyllä nyt kannattaa vähän
katsoa peiliin ja miettiä, mitä sanoo. Ja jos
puhutaan siitä, että suurituloisilta on jo viety,
niin onkin, mutta heillä on, mistä viedä. Vielä voitaisiin
hieman ottaa.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toivon, että me vähän
tarkemmin kuuntelemme, mitä toiset puhuvat, emmekä vääristele
täällä selkeästi puheita.
Ensinnäkin, menojen jäädytykset.
Niistä edustaja Sasin tekemä tulkinta on hyvin
erikoinen. Minä en ole ainakaan kuullut mitään
muuta kuin että menot pitäisi jäädyttää vuoden
2014 budjetin tasolle. Mutta se ei tarkoita muuta kuin kokonaismenoja,
ja sitten siellä budjetin sisällähän voidaan
tehdä ja pitääkin tehdä tiettyjä kohdennuksia.
Eli nyt ei kannata vääristellä, koska
se on juuri se tapa toimia, joka eniten ihmisiä politiikassa
harmittaa, kun siellä puhumme toistemme ohi ja vääristelemme
täällä väitteitä. Nyt
on turha väitellä näistä 2 300
miljoonasta eurosta, puheenjohtaja Sipilä tulee ne aikanaan
hoitamaan niin kuin hän on luvannut. Ei ole tarpeen nyt
tästä käydä aivan järjetöntä keskustelua.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kannattaisi puhua kuitenkin näistä lääkekorvauksistakin.
Vasemmistoliitto oli Säätytalolla neljä vuotta sitten,
kokoomus oli Säätytalolla neljä vuotta
sitten ja neljä muuta puoluetta. Me sovimme yhdessä lääkekorvausten
leikkauksista, mutta me sovimme samalla menettelyistä,
uudistuksista, joilla turvataan se, että paljon sairastavat
ja köyhät eivät joudu kohtuuttomasti
kärsimään näistä uudistuksista.
Kun matka eteni viime kevääseen saakka, siinä välillä sinne
tuotiin lisää näitä leikkauksia,
jotka eivät enää olleet yksimielisiä.
Niihinkin etsittiin vielä ratkaisua, jotta tämä koko iso
uudistus saataisiin tehtyä kohtuullisesti ja oikeudenmukaisesti.
Sitten tuotiin tämä viimeinen 26 miljoonaa, jonka
jälkeen oli selvää, että se
Kataisen hallituksen yhteinen oikeudenmukaisuustavoite romuttui.
Siitä tässä on kysymys, se on se ongelma.
Jos lähdettiin 45 prosentin korvauksesta ja alennettiin
se 35:een ja nostetaan 42:een takaisin, niin ei se ole parannus,
se on heikennys. 45 on enemmän kuin 42.
Tuula Väätäinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olin myös hallitusneuvotteluissa
mukana, ja asia on juuri niin kuin edustaja Virtanen sanoi. Me sovimme
siellä, että kun lääkeuudistuksia
tehdään maksukattojen ja muiden osalta, niin muutokset
eivät kohdistu niihin ihmisiin, jotka ovat taloudellisesti
heikossa asemassa ja käyttävät paljon
lääkkeitä. Tämä oli
selkeä kirjaus siellä hallitusohjelmassa, ja on
todella harmillista, että siitä ei ole voitu pitää kiinni.
Nyt tietysti voidaan ajatella, että tehtyjä lakeja
voidaan aina muuttaa. Elikkä jos nyt sitten keskustapuolue
on sitä mieltä, että tehdään
väärä ratkaisu, niin he voivat sen muutaman
kuukauden päästä ilman muuta korjata.
Odotan sitä mielenkiinnolla. Mutta jos miettii ylipäätänsä tämän
talon päätöksiä, niin täällä on
ihan liian paljon sellaisia ratkaisuja, jotka kuitenkin jollakin
tavalla vaikeuttavat meidän heikommassa asemassa olevien
ihmisten elämää joko taloudellisesti
tai sosiaalisesti tai työhön liittyen. Siinä mielessä meidän
tarvitsee parantaa juoksuamme jatkossa niin, että me oikeasti
teemme oikeudenmukaisia päätöksiä.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Sasi ja edustaja Zyskowicz,
joka jo lähti pois, kyllä te ne listat saatte
ja kyllä te ne ratkaisuehdotukset saatte. Ne ovat tulossa
varmasti aivan lähiaikoina meidän puoluejohdoltamme.
Mutta palauttaisin nyt mieleen tätä lääkekeskustelua
edelleen. Eli 45 euron alkuomavastuu on joka tapauksessa kohtuullinen.
Kyllä se kohtuullinen on, jos nyt mietitään
tätä kokonaisuutta, näitä kaikkia
muita kustannuksia, mitä meillä tässä yhteiskunnassa
joka tapauksessa on, ja alle 18-vuotiailta vielä vapautus
siitä kokonaan. Kun näitä säästöjä on
kerran haettava, niin kyllä tässä pitää niitä joka
puolelta katsoa.
Mutta se, mikä minua ihmetyttää,
on se, että julkisessa terveydenhuollossa, vaikka meitä minkä tuloisia
siellä on ja me olemme hoidossa, me saamme lääkkeet
ilmaiseksi kyllä, kun meitä hoidetaan. Kyllä tähän
pitäisi myös se omavastuukatto laittaa, vaikka
niitten tulojen mukaan sitten, jos ei muuten.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun viime hallitusohjelmaa kirjoitettiin vuonna
2011, on moitittu, että siitä tuli liian paksu,
siitä tuli liian yksityiskohtainen. On mielenkiintoista
nytten kuulla, että on ollut tulkintaongelmia ja ehkä sitten sitä sopimusta
ei kuitenkaan ole noudatettu.
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan näistä säästöistä,
niin niidenhän ilman muuta pitäisi kohdistua sellaisiin
kohteisiin, että pienituloiset ihmiset eivät niistä joudu
kärsimään, ja kun mietitään, kuinka
valtionhallinnossa ovat esimerkiksi nämä ict-hankkeet
usein epäonnistuneet, kun oma osaaminen on ulkoistettu
yrityksille, niin toivoisin, että seuraavassa hallitusohjelmassa
huomioitaisiin se, että ict-osaaminen saataisiin takaisin valtiolle.
Sitä kautta voitaisiin saada jopa miljardiluokan säästöjä vuosien
varrella.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolppaselle haluan todeta sen, että eläkkeitä ei
ole tämän eduskunnan aikana leikattu. Yhden kerran
on tehty päätös siitä, että indeksikorotus
on pienempi kuin elinkustannusindeksi, mutta sekään
ei leikkaa, vaan korotusta jonkin verran heikentää.
Tuo muutos on ollut saman suuruinen kuin palkansaajilla tuo korotus
kaiken kaikkiaan.
Mitä tulee sitten tähän keskustan
leikkauslistaan, niin toivomme, että saamme sen ennen vaaleja,
ja toivon, että se on niin tarkkaan mietitty, ettei käy
kuten keskustan kärkitavoitteen osalta, tuon keskioluen
siirtämisen pois kaupoista Alkoihin, (Mirja Vehkaperä:
Ei ole kärkitavoite!) että kun se on julkistettu,
tämä päätavoite, niin heti seuraavana
päivänä se jo muutetaan. Toivon, että tämän
leikkauslistan osalta ei käy samalla tavalla, että kun
se on julkistettu, niin seuraavana päivänä jo
nuo kärkitavoitteet siinä muutetaan.
Mutta lopuksi haluan todeta, että tässä juuri toteutetaan
hallitusohjelman tavoitetta siitä, että laajalta
joukolta pieni summa leikataan, jolla kerätään
paljon rahaa, mutta sillä ei kosketa suureen joukkoon niitä,
jotka paljon käyttävät lääkkeitä.
(Erkki Virtanen: Ei pidä paikkaansa!) — Edustaja
Virtanen, hallitusohjelma toteutuu juuri tässä hallituksen
esityksessä.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä minä nyt ihmettelen suunnattomasti
edustaja Sasin ajatuksenjuoksua. Jos indeksikorotukset leikkauksiin
eivät ole yhtä korkeat kuin elintarvikkeiden hintojen
nousu tai vuokrien nousu tai kuljetusten nousu, niin kyllä ne
silloin vain leikkaavat sitä käytettävässä olevan
rahan määrää. (Kimmo Sasin välihuuto) — Puhutaan
mistä tahansa, mutta sitä, mikä siellä kukkaron
pohjalla on, on siellä vähemmän sen jälkeen
kuin silloin, jos oltaisiin toteutettu sellaiset korotukset kuin
olisi pitänyt toteuttaa.
Tämä on käsittämätöntä vääristelyä.
Kyllähän nyt täytyy ymmärtää se,
että jos ihmisen kukkarossa ei ole rahaa, jos sanotaan,
että me otamme vain puolet sinulta, ja sinulla on vitonen,
niin jää 2,5 euroa, ja minulla on kymppi, niin
jää vitonen, joten minähän pärjään
paljon paremmin vielä sen jälkeen, vaikka minulta
on puolet viety. Sillä toisella kaverilla menee paljon
huonommin, ja tämä on nähtävä.
Rakel Hiltunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt tällä kertaa minä kyllä ymmärrän
edustajan Sasinkin ajattelua, koska jos meillä on nyt kansallisesti
tilanne, että me haluamme lääkemenoja
joka tapauksessa pienentää, niin nyt on se linja,
että kun me kerran tarvitsemme lääkekorvauksen,
me, jotka muutaman kerran vuodessa ehkä sairastamme ja
saamme sen reseptin, niin se 45 euroa täyttyy tietenkin aika
pian ja siitä ei tule sitten sv-korvausta muutamien kertojen
aikana, mutta niiden ihmisten kohdalla, jotka koko vuoden eivät
ehkä sitä lääkekattoa täytä mutta
monien satojen edestä ostavat lääkkeitä,
tämä alkuomavastuu korvautuu, koska nyt nostetaan
se lääkekorvaus, peruskorvaus, 35 prosentista
40 prosenttiin. Kyllä tämä pitkäaikaissairaiden
kohdalla esimerkiksi tuntuu siltä, että tämä on
oikeudenmukainen, ja alle 18-vuotiaiden lääkereseptien
kohdalla ei tule sitä omavastuuta.
Toki ne hyvin pienellä eläkkeellä elävät
ihmiset joutuvat kyllä ehkä jaksottamaan niitä lääkeostoja
apteekista eläkkeen maksupäiviin. He tekevät
sitä nytkin.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kehottaisin nyt lukemaan tämän
hallituksen esityksen perustelut. Sieltä käy ilmi,
mitä näissä lääkekorvausten
leikkauksissa on tällä hallituskaudella tapahtunut.
Lähtötaso sen peruskorvauksen osalta oli 45 prosenttia,
sitten se laskettiin 35:een ja nyt se nostetaan 42 prosenttiin.
Se on 3 prosenttia matalampi kuin mistä lähdettiin
liikkeelle. Tämä alempi erikoiskorvaustaso laskettiin
75:stä 65:een. Se on nyt 10 prosenttia matalammalla. Lääkekattoa
on laskettu 120:llä mutta ne molemmat laskut käytettiin
muitten leikkausten, mitä tässä en ole
vielä maininnut, kompensoimiseksi. Sen lisäksi
tätä alkuomavastuuta ei tuotu leik-kausten vuoksi,
vaan sillä alkuomavastuulla oli tarkoitus rahoittaa se
lääkekaton alentaminen paljon matalammaksi kuin
mihin se nyt jätettiin. Itse asiassa sitä ei alennettu
tässä ollenkaan.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen puhujalistaan.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaisten mielestä lääkekorvausjärjestelmän
uudistaminen on lähtökohtaisesti hyvä asia,
mutta uudistuksen pitää ennen kaikkea varmistaa
se, että kansalaiset saavat jatkossa lääkkeensä kohtuullisin
kustannuksin. Hallituksen eri lääkekorvausjärjestelmän
uudistukset eivät ole olleet johdonmukaisia tai johtaneet
tavoiteltuun lopputulokseen nimenomaisesti lääkkeiden
käyttäjien kannalta.
Hallituksen mukaan sen esitys korvausjärjestelmän
uudistamiseksi takaa paremmat korvaukset paljon lääkkeitä käyttäville
potilaille sekä varmistaa sen, että pienituloisuus
ei muodostu esteeksi tarpeellisten lääkkeiden
hankkimiselle. Esityksessä kuitenkin selkeästi
haetaan lähinnä säästöjä valtiontaloudesta,
sillä lain tavoitteena on 26 miljoonan euron säästöt
valtion lääkekorvausmenoista.
Erityisen ongelmallisena perussuomalaiset pitävät
hallituksen esittämän alkuomavastuun käyttöönottoa.
Tämä alkuomavastuu olisi 45 euroa Kelan korvaamissa
lääkeostoissa. Koska potilas maksaa lääkkeensä kokonaan
itse alkuomavastuun osalta, voi tämä vaikeuttaa
erityisesti pienituloisten mahdollisuuksia hankkia tarvitsemiaan
lääkkeitä. Lisäksi alkuomavastuun
käyttöönotto monimutkaistaa nykyistä järjestelmää, jolloin
esimerkiksi lääkäreiden ja muiden toimijoiden
on hankalampaa arvioida potilaalle lääkehoidosta
koituvia kustannuksia. Hallituksen tarkoitus on ohjata alkuomavastuun
tuomia säästöjä peruskorvaustason
korotukseen siten, että peruskorvaustaso olisi 40 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Esitetty korotus kuitenkin vain palauttaa
korvaustason lähemmäs vuoden 2011 tasoa, jolloin
peruskorvaustaso oli 42 prosenttia. Vuonna 2012 hallitus itse alensi
peruskorvaustasoa 35 prosenttiin, joten varsinaisesta korotuksesta
ei tässä voida puhua. Peruskorvaustason nostaminen
lähemmäs vuoden 2011 tasoa ei riitä takaamaan
sitä, että pienituloiset tai paljon lääkkeitä käyttävät
kykenevät hankkimaan tarvitsemansa lääkkeet.
Myös Lääkäriliitto ja Kela
ovat pitäneet korvaustasoa riittämättömänä.
Lääkäriliitto toteaa lisäksi,
että hallituksen esitys lisää korvausjärjestelmämme
regressiivisyyttä, jolloin pienituloiset maksavat terveydenhuollostaan
suhteellisesti enemmän kuin suurempituloiset.
Perussuomalaisten mielestä on huolestuttavaa, että säästöt
kohdistuvat jälleen kerran kovimmin juuri pienituloisiin
ja heikoimmassa asemassa oleviin kansalaisiin. Perussuomalaiset huomauttavat
myös, että alkuomavastuun käyttöönotto
saattaa näkyä myös kasvaneina toimeentulotukikuluina,
joka jälleen ohjaa ihmisiä viimesijaisen tukimuodon
suuntaan.
Arvoisa puhemies! Asian jatkokäsittelyn yhteydessä tulemme
esittämään pykälämuutosesityksemme
ja vastalauseemme.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! On ensin aluksi sanottava, että ovat
ne omavastuuosuuden korottamiset minkälaisia tahansa, niin
aina ne kohdistuvat pienituloisiin ja välttämättä me suurituloiset
emme ymmärrä, että monelle se kymppi
ja vitonen on elintärkeä asia.
Arvoisa puhemies! Muiden länsimaiden tapaan lääkekustannukset
kasvoivat nopeasti Suomessa 90-luvulta alkaen. Lääkkeet
edustivat vuonna 2011 runsasta 13:a prosenttia terveydenhuollon
kustannuksista eli yli 2:ta miljardia euroa. Lääkkeiden
hinnoissa on tapahtunut muutosta maksajan kannalta parempaan suuntaan.
Tukkuhintaindeksi osoittaa reseptilääkkeiden olleen vuonna
2011 noin 25 prosenttia halvempia kuin vertailuvuonna 2000.
Mutta tämä hallituksen esitys sisältää myös hyviä näkökohtia
valtion kannalta. Terveydenhoidon menoja on pyrittävä karsimaan.
Tässä esityksessä haittana on se, kuten
on sanottu, että yksittäisen kansalaisen alkuomavastuuosuus
tulee nousemaan, ja etenkin vähävaraisille tämä 45 euron
kuluerä on merkittävä.
Lääkkeiden käyttö on yleensäkin
reippaassa kasvussa erityisesti yli 75-vuotiailla, joilla monilääkitys
yleistyy reipasta tahtia. Yli 40 prosenttia käyttää vähintään
viittä reseptilääkettä. Huolestuttavaa
on lääkkeiden käytön kasvu lapsilla. Suomessa
esimerkiksi masennuslääkkeitä käytetään
huomattavan paljon moniin muihin länsimaihin verrattuna.
Kulutuksen kasvua on selitetty parantuneella sairauksien diagnosoinnilla
ja myös sillä, että yhä lievempiä masennuksen,
ahdistuksen ja pelkotilojen oireita hoidetaan lääkkeillä.
Nyt tässä laissa kustannuspaineita puretaan omavastuun
kasvattamisella, joka kohdistuu ennen kaikkea pienituloisiin ihmisiin.
Eikö olisi viisaampaa lähteä tekemään
voimakkaammin työtä lääkkeiden
tarpeen vähentämiseksi, siis sairauksien ennaltaehkäisemiseksi?
Työ on erittäin hidasta, mutta ihmisten elintapoihin
vaikuttaminen alkaen nuorista kantaa lopulta hedelmää.
Julkisuudessa on ollut paljon keskustelua hoitokulttuurimme
lääkkeistymisestä. Potilaat pidetään
tyytyväisinä ja hiljaisina lääkepöhnässä sen sijaan,
että he olisivat aktiivisten, kuntouttavien toimenpiteiden
piirissä. Mielestäni koko terveydenhoitojärjestelmää pitäisi
uudistaa aktiivisen kuntoutuksen, terveellisen ruokakulttuurin sekä liikunnan
merkitykset huomioivaksi. Yksinäisyyden ongelmaa ei pidä hoitaa
lääkkeillä.
Arvoisa puhemies! Kyllä kalliit lääkehinnat myös
vaikuttavat ihmisten ostokäyttäytymiseen. Yritetään
pärjätä vähemmillä lääkkeillä.
Köyhien osalta piilee vaara, että myös
todella tärkeät lääkkeet jäävät
ostamatta. Tästä varmaan saamme kokemusta taas,
kun kiertelemme kevätkaudella toreilla ja turuilla, siellä tavataan
näitä vähäväkisiäkin
ihmisiä.
Terveydenhuollon kustannuksissa lääkkeet kieltämättä ovat
iso osatekijä, mutta ei suurin. Lääkeyhtiöiden
voitot ovat vieläkin monia muita teollisuudenaloja suurempia,
vaikka siellä tuotekehityskulut ovatkin merkittäviä,
tuotekehitys käy kilpajuoksua uusien sairauksien kanssa. Mutta
ihmisille on turvattava edulliseen hintaan peruslääkkeet,
joihin luen myös itsehoitolääkkeet, joiden
hintoja ei tähän asti ole mitenkään säädelty.
Lääkkeet ovat ihmisille iso asia, niiden on oltava
edullisia ja toimivia. Niitä ei myöskään tulisi
määrätä heppoisin perustein,
jos muitakin keinoja selvitä ja edistää terveyttä löytäisi.
Käytetään kaikki inhimilliset keinot
ensin, sitten vasta siirrytään lääkkeisiin.
Kannatan lämpimästi perussuomalaisten sosiaali-
ja terveysvaliokunnan jäsenien tekemiä muutosehdotuksia.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tällä esityksellä ehdotetaan
muutettavaksi sairausvakuutuslakia ja lääkelakia.
Sen keskeinen tavoite eli lääkekorvausjärjestelmän
kehittäminen on lähtökohtaisesti hyvä asia.
Uudistuksen tulisi kuitenkin ennen kaikkea varmistaa se, että kansalaiset
saavat lääkkeensä kohtuuhintaisesti. Tällä esityksellä kuitenkin
haetaan myös samalla 26 miljoonan euron säästöjä valtion
lääkekorvausmenetelmästä. Lääkekorvausmenoista
säästäminen kohdistuu valitettavasti
jälleen pahiten pienituloisiin ja heikommassa asemassa
oleviin. Siksi tämä ei ole se kohde, josta säästöjä tulisi
nyt hakea.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on tyypillinen esimerkki
siitä, millä tavalla kasinokapitalismin kriisin
maksavat nyt syyttömät eri tavalla eri maissa.
Suomessa on erittäin tärkeätä,
että me nyt pohtisimme laajemmin näitä kysymyksiä,
millä tavalla meidän valtiontaloutemme kriisiytyminen
heijastuu arjen turvallisuuteen ja sosiaaliseen puoleen.
Tulo- ja terveyserot ovat kasvaneet. Kansaneläkelaitoksen
valtuutettuna lukuisia selvityksiä läpi käyneenä ja
myös kansanterveysjärjestöissä mukana
olleena on selvästi jo käynyt ilmi, että kolmasosa
pitkäaikaistyöttömistä ei pysty
lunastamaan heille määrättyjä lääkkeitä.
Eläkeläisistäkään yli
kymmenesosa ei pysty lunastamaan heille sairautensa takia määrättyjä lääkkeitä. Tämä
on
aika vakava esimerkki tämän yhteiskunnan sisältä.
Sitten lisäksi, kuten mainitsin, on muun muassa tämä Kelan
talouden kiristyminen. Kelan työnantajamaksun poistolla
perusetuuksien rahoitus, joka Kataisen johdolla siirrettiin budjettirahoitteiseksi
porvarihallituksen aikana, kyllä selvästi näkyy
Kelan ja myöskin vammaisetuja koskevien päätösten
kiristymisenä. Se näkyy jo terveydenhuollon kentällä kuntoutuksen
ja vammaisetuuksien kiristymisenä. Eli tätä asiaa
pitää käsitellä nyt laajemmin.
Se näkyy myös työkyvyttömyyseläkkeiden
osalta Kelan ja erityisesti eläkevakuutuslaitosten linjana,
joka on kiristynyt. Väliinputoajillehan se tarkoittaa kestämättömiä inhimillisiä ja
taloudellisia ongelmia, kun nyt muutoksenhakulautakunnissa odotellaan vuosi
päätöksiä.
Sosialidemokraatit aikoinaan ministeri Mönkäreen
aikana saivat terveydenhuollon maksujen maksukaton aikaiseksi. Se
oli hyvä sinänsä, mutta meidän
on katsottava, millä tavalla me voisimme enemmän
kohdistaa tarpeessa oleville oikeudenmukaisesti tukia ja myös
maksukyvyn ottaa näissäkin asioissa paremmin huomioon.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Rajamäen erinomaiseen
puheenvuoroon on hyvä jatkaa toteamalla lääkkeitten osalta,
että lääkekorvausmenothan kasvoivat todellakin
suorastaan hillitöntä vauhtia tässä 2000-luvun
alkuvuosina. Se kasvu jatkui vuoteen 2011, mutta tehdyt viitehinta-
ja muut vastaavat uudistukset ja nyt sitten tässä loppuvaiheessa myöskin
nämä korvausjärjestelmään
kohdistuneet leikkaukset ovat hillinneet merkittävästi
tätä kasvua, jota toisaalta ovat kiihdyttäneet
uudet kalliit — sinänsä jossain määrin
vaikuttavammat mutta kuitenkin todella kalliit — lääkkeet.
On ollut selvää, että tämä kehitys
on todellakin ollut pakko saada pysähtymään,
mutta kysymys on siitä, miten me sen haluamme tehdä. Teemmekö me
sen niin, että leikkaamme ihmisiltä, joista osa
meistä kyllä pystyy aivan varmasti selviytymään
niistä leikkauksista mutta sitten osa ei pysty? Vai teemmekö me
sen sillä tavalla, että ne uudistukset, jotka
sen kasvun pysäyttävät, eivät
kohdistu niihin ihmisiin vaan kohdistuvat niihin lääkkeisiin
ja niitten käyttöön itseensä siten, että kaikki
hyötyvät?
Jos pystymme käyttämään
yhtä tehokkaita mutta halvempia rinnakkaistuontilääkkeitä,
niin myöskin korvaustasot alenevat, kun ne korvaukset maksetaan
halvemmista lääkkeistä. Tai jos pystymme
hoitamaan ihmisiä ja järkeistämään lääkkeitten
käyttöä niin, että niitä lääkkeitä tarvitsee
käyttää vähemmän tai
että pystytään käyttämään
halvempia lääkkeitä, niin myöskin
sillä tavalla saavutetaan säästöjä.
Ne eivät ole keneltäkään pois,
ne ovat yhteiseksi eduksi. Valitettavasti tässä uudistuksessa,
jonka piti olla suuri lääkeuudistus, ei niin käynyt.
Virkamiesten hyvistä pyrkimyksistä huolimatta
valtiovarainministeriön miekka iski ja tuhosi tämän.
Yleiskeskustelu päättyi.