6) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ympäristönsuojelulain
ja maa-aineslain muuttamisesta
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyseessä on kokonaisuudessaan hyvä esitys.
Ympäristönsuojelulaissa on menossa kokonaisuudessaan
iso kokonaisuudistus, ja tämä on järkevä osa
tätä kokonaisuutta. Tässä esityksessä järkevöitetään
viranomaistoimintaa, nopeutetaan ympäristölupien
käsittelyä, sujuvuutta, ja kevennetään
koko prosessia. Ensimmäinen vaihe ympäristölupa-asiasta
oli meillä viime kesänä, kesäkuussa,
jolloin se hyväksyttiin. Toinen vaihe on nytten, ja kolmas
vaihe on toivottavasti meillä sitten seuraavalla hallituskaudella
heti sen alkaessa käsittelyssä.
Nyt sitten siitä kolmannesta vaiheesta. Siinähän
on tavoitteena vielä tämän jälkeen
todellakin, että lupamenettely sujuvoituisi entisestään vielä enemmän,
luvanvaraisuuskynnystä tultaisiin nostamaan vielä ennestään,
ja erityisesti minä odotan kolmannelta vaiheelta, että siinä keskityttäisiin
byrokratian aitoon keventämiseen. Odotan sitä,
että viranomaiset voisivat keskittyä työhön,
jota varten he ovat olemassa, puretaan todellakin sitä turhaa
tekemistä.
Nytten tässä kakkosvaiheessa, joka meillä on käsittelyssä,
tässä laissa ensinnäkin yhdistetään maa-aineslain
ja ympäristönsuojelulain menettelyjä,
kun on kyse samaa hanketta koskevasta lupamenettelystä.
Tähän asti ne ovat olleet erillään,
ja on aiheutunut todella paljon sitä turhaa tekemistä.
Hyvä esitys siitä, mitä on turhan tekemisen
purkaminen. Hyvä, että tämä ratkaisuvalta
on pääsääntöisesti
nytten jatkossa kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella ja vain
eräissä tapauksissa aluehallintoviranomaisilla.
Elikkä poistetaan päällekkäistä työtä ja
viedään toimintoja lähemmäs
sitä todellista toimintaa eli alueelle.
Nyt sitten vielä tästä tarkistusmenettelystä ollaan
luopumassa. Tästä on keskusteltu paljon, onko
tämä järkevä toimintamalli vai
ei. Olen omalta osaltani tyytyväinen tästä esityksestä siitä,
että nykymuodossaan siitä ollaan luopumassa. Tässäkin
puretaan sitä turhaa byrokratiaa ja turhaa tekemistä,
ja viranomaiset voivat keskittyä koko ajan asianomaisen
valvontaan ja toimintaan. Sillä, että otetaan
käyttöön tarveharkintainen luvan muuttaminen,
pystytään elämään enemmän
ajan hengessä ja toimintojen mukaisesti.
Sitten on todella tervetullutta, että aluehallintoviranomaisten
ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaisten toimivallan
jakoa uudistetaan tässä kokonaisuudessa. Kylläpä tämä meni
nyt kehumiseksi, mutta kuitenkin (Ben Zyskowicz: Hyvä!)
erityinen kiitos tulee tästä... — No,
silloin pitää kehua, kun on kehumisen aika, kyllä se
on niin monta kertaa tullut sanottua, ja varmaan tulen vielä seuraavassa
pykälässä sanomaan toisinpäin
näistä asioista. (Ben Zyskowicz: Puhumattakaan
ensi vaalikaudella!) — No niin.
Mutta nyt sitten erityinen kiitos liitteestä 3. Siinä nimittäin
on määritelty nämä lupakynnykset,
joita on nostettu huomattavasti. Eläinsuojelun ja turkistarhan
lupa- ja toimivaltarajan laskemisessa käytettävien
eläinyksikkökertoimien osalta on erityisesti muutosta
siinä, että tällä hetkellä pitää olla
ympäristönsuojelulupa silloin, kun on 30 lypsylehmää,
näin yksinkertaistettuna, mutta nyt tämän
jälkeen ympäristönsuojelulupa tarvitaan
silloin, kun on 50 lypsylehmää. (Keskustasta:
Joo, aivan niin!) — Sekin on aivan liian pieni, (Martti
Korhonen: Asiantuntija!) ja toivottavasti me pystymme jatkossa kiinnittämään
siihen huomiota, että voitaisiin vielä enemmän
sitä nostaa.
Jotkut ovat sanoneet, että tämä nyt
nostetaan niin korkealle, ettei pystytä valvomaan. Totta
kai se valvonta on tällä hetkellä aivan
järjetöntä, sillä maatilojen
osalta siellä on niin paljon eri valvojia, ja sitten maatilat
ovat EU-tukiohjelmissa sitoutuneet niin vahvasti kaikennäköisiin
asioihin, että ei yhdelläkään
maatilalla kestä tehdä enää mitään
ympäristöä pilaavaa asiaa, sillä valvonta
on niin tarkkaa, että vaikkei sitä ympäristönsuojelulupaa
käytännössä olisi ollenkaan,
niin minä uskon, että nämä toiminnat
hoituisivat ilman minkäänlaista rajaakin tällä hetkellä.
Sitten tässä laissa ei vielä tarkasti
määritelty, mutta ilmeisesti tulevat nämä viranomaisohjeistukset
määrittelemään sen, mikä on
avin ja kunnan viranomaisten välinen raja, millä kohdalla menevät
kunnasta avien päätettäväksi
nämä asiat. Toivottavasti se kyseinen määrä on
riittävän korkealla.
Sitten kolmas vaihe. Voi olla, että vielä myöhemmin
vähän keskustelen lisää siitä,
mutta nyt sitten, kun lupasin, niin kyllä minä sanon,
että kiitos valiokunnalle ja valiokunnan puheenjohtajalle
tästä hyvästä asian käsittelystä.
Meillä meni tämä asia mukavasti eteenpäin. — Kiitoksia.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yleinen hokema tänä päivänä sekä mediassa
että kansalaisten keskuudessa on valitettavasti se, että tämän
vaalikauden aikana istunut hallitus, vai pitäisikö sanoa
hallitukset, on niitä kaikkein surkeimpia ja mitään
päätöksiä ei ole saatu aikaan
ja mitään asioita ei ole saatu tehtyä.
Herra puhemies! En nyt puutu siihen, että hallitus
on pystynyt tekemään yli 6 miljardin euron sopeutustoimet,
en siihen, että esimerkiksi työttömille
on tullut 300 euron suojaosuus, joka mahdollistaa väliaikaisen
työn vastaanottamisen. En puutu siihenkään,
että eläkeuudistus on saatu eteenpäin,
sote-uudistus on saatu eteenpäin, uudistukset, joihin olisi
pitänyt ryhtyä jo kauan sitten, vaan nyt puutun
nimenomaan kysymykseen byrokratiasta ja normien purusta. Keskusta
varsinkin on nostanut tämän keskeiseksi vaaliteemakseen.
Tietysti herää kysymys, kun puolue oli kahdeksan
vuotta pääministeripuolue, miksei silloin asioissa
edetty mutta nyt edetään. Tämä kaikkien
kelvottomaksi jo tuomitsema hallitus on pystynyt tuomaan eduskunnalle
esityksen, jota nyt käsittelemme, jossa puretaan turhaa byrokratiaa
ja normeja.
Edustaja Maijala asiantuntijana jo kertoi siitä, mitä tässä todella
tapahtuu — vähemmän lupia, vähemmän
byrokratiaa — mutta luen, herra puhemies, suoran sitaatin
talousvaliokunnan tästä asiasta antamasta lausunnosta
ympäristövaliokunnalle. Sitaatti kuuluu näin: "Valiokunta
pitää esityksen tavoitteita erittäin
kannatettavina. Ne myötäilevät valiokunnan
useissa aiemmissa kannanotoissa esille nostettuja tarpeita karsia
turhia lupia, virtaviivaistaa lupaprosesseja ja käsitellä samaan
hankkeeseen liittyvät lupa-asiat mahdollisimman pitkälle ’yhden
luukun’ periaatetta noudattaen." Edelleen: "Hallituksen
esitys on ensimmäinen askel edellä mainittuun
suuntaan. Esitys vähentää jossain määrin
tarvittavien lupien määrää ja
virtaviivaistaa lupaprosessia."
Meillä on tässä suhteessa hyvä hallitus,
joka vihdoin on näissäkin asioissa päässyt
eteenpäin verrattuna siis muihin hallituksiin.
Eero Reijonen /kesk:
Herra puhemies! En halua millään tavalla
nostaa esille sitä, että media nyt on arvioinut
tämän hallituksen ehkä historian huonoimmaksi,
enkä sitäkään halua nostaa esille,
että neljän vuoden aikana nyt yksi laki on tullut
hallitukselta, joka byrokratiaa vähentää ja
lupamenettelyä nopeuttaa. (Ben Zyskowiczin välihuuto)
En missään tapauksessa tätä halua nostaa.
Viittaan tähän maa- ja metsätalousministeriön lausuntoon.
Sinänsähän asia on ihan hyvä ja
se, että harkintavaltaa käytetään.
On kysymys tietysti siitä, kuka harkintavaltaa käyttää ja
miten se sitten oikeastaan toteutuu. Minusta täällä on maa-
ja metsätalousvaliokunnan lausunnossa erittäin
hyvin nostettu esille se keskeinen asia tällä hetkellä,
että näitä lupamenettelyjä pitäisi
saada nopeammiksi ja asiakaslähtöisemmiksi. Tämä varmaan
on se yleinen tapa. Tässä on oikeansuuntainen
liike nyt olemassa mutta riittämätön. Mehän
kaikki tiedämme tällä hetkellä sen,
että nämä valitusmenettelyt saattavat
kestää vuosia, ja tähän pitäisi
jollakin tavalla puuttua. Hallitus ei ole siihen kyennyt. Toivottavasti
tulevat hallitukset kykenevät vähän parempaan.
Mutta tunnustusta on annettava, että on nyt sitten, kun
vaalikausi alkaa olla lopullaan, saatu yksi askel oikeaan suuntaan.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kehut on kehuttu, nyt puhutaan muita asioita.
Nyt sitten tämä jätevesiasia, eli
kokoomuslainen ministeri on tällä hetkellä vastaamassa
ympäristönsuojelupuolen asioista, ja tähän
ympäristönsuojelulakiuudistuskokonaisuuteen olisi
voinut ottaa mukaan myöskin tämän jätevesiasian, mitä kyseinen
puolue on tällä hetkellä hehkuttanut
todella paljon. Hyvin yksinkertaista ja helppoa olisi ollut jo tässä vaiheessa
laittaa esimerkiksi muutos 157 §:ään,
joka on talousvesien käsittelyvaatimuksista poikkeaminen.
Yksinkertaisesti, jos hallituspuolue olisi halunnut, olisi voinut
lisätä tähän pykälään
sellaisen kohdan, jonka mukaisesti olisi laitettu, kenen ei tarvitse
tämän jätevesiasetuksen mukaisesti toimia.
Kyseiseen pykälään olisi voitu laittaa
tässä hallituksen esityksessä suoraan
se, että tätä lupaa ei tarvitse hakea
erikseen muulloin kuin silloin, kun on kyse rakennusvaiheesta tai
sitten kun rakennetaan ranta- tai pohjavesialueelle, elikkä koskettaa
vain näitä kahta tapausta tämä kyseinen
asetus. Muissa tapauksissa asetusta ei tarvitse välttämättä alkaa
noudattamaan. Hallitus ei näemmä halunnut sitä tehdä,
mutta kiitos kuitenkin siitä, että nämä asiat
saatiin vietyä byrokratian purkutalkoissa eteenpäin,
että ei tämä ihan toivoton hallitus sitten
ollutkaan, pystyi tekemään yhden lain ainakin.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä ympäristönsuojelulain
ja maa-aineslain muutos on ilman muuta hallitukselta askel oikeaan
suuntaan kohti sujuvampia ja juohevampia, yksinkertaisempia lupamenettelyjä.
Se pitää kuitenkin heti todeta, että tällä vaalikaudella
kyllä on monin osin hankaloitettu, monimutkaistettu, tuotu lisää byrokratiaa,
korotettu maksuja ja käsittelyajat ovat jatkuneet, viranomaisten
tiedonkulku on entisestään vain heikentynyt. Nyt
on hyvä, että edes tältä pieneltä osin
hallitus ryhtyy purkamaan tätä sumaa, joka on
syntynyt. Se on hyvä asia, mutta ne teot, joita tähän
asti on tehty tällä vaalikaudella, ovat vieneet
aivan eri suuntaan, ja tämä on yksi niitä asioita,
joita keskusta on pitänyt tärkeänä,
jotta me saamme sitä patoutunutta kasvua ja investointeja
aikaiseksi, joita tämä maa huutaa.
Me tarvitsemme myöskin viranomaistoimintoihin sujuvuutta
ja uudenlaista ajattelua ja sitä, että lähdetään
sieltä yrityksistä käsin, lähdetään investoijista
käsin eikä lähdetä hallinnosta
käsin niin kuin on tehty varsinkin tällä vaalikaudella. Siis
lupa-ajat, käsittelyt, ovat jatkuneet, ja lupien tarkistamiset
ja tiedonkulut ovat olleet aivan ylimitoitettuja, ja keskimääräinen
aluehallintovirastossa oleva ympäristönsuojelulaki
on kestänyt 16 kuukautta. 16 kuukautta investoija joutuu
odottamaan keskimäärin lupaa. Se ei ole kohtuutta,
ja siksi siihen on välttämättä saatava
muutosta.
Vielä kerran: tämä laki vie oikeaan
suuntaan tilannetta, mutta ei ole vielä läheskään
riittävä. Ja niin kuin täällä edustajat
Reijonen ja Maijala ovat viitanneet, täällä on
monissa varsinkin maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnoissa
monta sellaista kohtaa, joita halutaan edelleenkin virtaviivaistaa
ja tehdä tätä lupamenettelyä sujuvammaksi
eikä kangistaa, niin kuin nyt on tapahtunut.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mitä ensin tulee siihen, että media
todellakin tänä päivänä hokee
sellaista hokemaa, että tämä hallitus
on erityisen päätöksentekokyvytön ja
erityisen aikaansaamaton: no, tämäkin nyt esillä oleva
asia on tietysti sen verran monimutkainen ja ehkä ei ole
niin kiinnostava kuin translait ja kaikki muut, joista media jaksaa
olla huolissaan, kun niitä ei ole tänne tuotu,
että ehkä toimittajat eivät ole jaksaneet
näin tylsään asiaan paneutua.
Mutta se, mitä edellä kerroin tästä hallituksesta,
pitää paikkansa, jos verrataan vaikka edelliseen
hallitukseen, siihen, missä pääministerinä oli
Vanhanen ja sitten Kiviniemi: ei edennyt eläkeuudistus,
ei edennyt sote-uudistus, ei syntynyt säästöjä,
velkaannuttiin, ei tullut suojaosuutta työttömille,
ei purettu byrokratiaa ja niin edelleen. Mitä tähän
asiaan tulee, edustajat Leppä ja Maijala ja muut: keskusta
oli kahdeksan vuotta pääministeripuolue, ehkä teillä olisi
ollut silloin mahdollisuus tehdä jotain näille
asioille, mutta ettepä tehneet. Sanotte, että tämä on
ainoa asia: No, ei todellakaan ole. Meillä on tälläkin
hetkellä eduskunnassa oikeusministeriöstä semmoinen muutaman
sentin paksuinen esitys, jossa nimenomaan näitä valitusprosesseja
hallintoprosesseissa sujuvoitetaan ja valituslupamenettelyjä laajennetaan.
Edelleen on asetettu ministeri Tarasti selvittämään,
miten voidaan ympäristöhallintolupia, ympäristöhallinnonalan
lupia, jatkossa sujuvoittaa ja turhaa byrokratiaa karsia. Edelleen
on pääministeri Stubbin pyynnöstä ministeri
Grahn-Laasonen perustanut työryhmän, johtamansa työryhmän,
jossa kaikkien puolueiden edustajat ovat yhdessä valmistelemassa
normien purkua.
Keskustalle pitää sanoa, että tämä teidän
aloitteenne tässä normipurkuasiassa, eli tämä keski-oluen
siirtäminen pois kaupoista, ei tainnut mennä ihan
nappiin.
Mitä lopuksi, herra puhemies, tulee tähän
jätevesiasetukseen, niin pitää sanoa,
että ministeri Grahn-Laasosella on lyhyt ministeriposti
eikä hän millään voi sinä aikana
ehtiä kaikkia keskustan mokia korjata.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! Pääministeri on tavan takaa, lähes
jokaisessa puheenvuorossaan, tässä salissa sanonut
ja ilmoittanut hallituksen tavoittelevan investointeja liikkeelle
tähän maahan. Kuitenkin tässä maassa
on, edustaja Zyskowicz ja hyvä kokoomus, yli 2 miljardin
euron arvosta investointeja, jotka odottavat viranomaispäätöksiä.
Siis viranomaispäätöksiä, jotka
eivät ole kiinni yrittäjästä,
eivät ole kiinni elinkeinoelämästä,
vaan ne ovat hallinnosta kiinni. Tällaista määrää näitä odottavia
en muista olleen milloinkaan Suomen historiassa — ja tilanteessa,
jossa Suomen talous on mikä on. Me haemme kasvua, me haemme
uusia investointeja, sitä kautta uutta työpaikkaa,
uutta nousua ja uutta hyvinvointia, ja teidän ansiostanne
niitä jarrutetaan, hallinto jarruttaa. Onhan se nyt ihan
kohtuutonta, että näin on tapahtunut. Elikkä tässä olisi
pitänyt paljon räväkämmin edetä eikä antaa mennä tämän
asian tällaiseen tilanteeseen niin kuin se nyt on mennyt.
Hyvää, edustaja Zyskowicz, on se, että olette nyt
vihdoin viimein aivan loppumetreillä kuitenkin tulleet
järkiinne ja saaneet aikaan edes jonkunlaisia ensiaskeleita
oikeaan suuntaan. Hyvä niin.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen edustaja Lepän kanssa
ihan samaa mieltä siitä, että se on suorastaan
skandaalimainen tilanne, että eri laskelmien mukaan meillä on parin
miljardin euron investoinnit odottamassa erilaisissa lupakäsittelyissä.
Se, että se olisi kokoomuksen ansiota, että nämä byrokratia-
ja lupaprosessit ovat tällaisia — siitä kunniasta
meidän on pakko kieltäytyä. Kuten kerroin,
kun kahdeksan vuotta keskusta oli pääministeripuolue, niin
silloin teidän johtamanne hallitukset eivät pystyneet
lähtemään tätä asiaa
purkamaan.
Nyt hallitus, tämä hallitus nimenomaan, on lähtenyt
purkamaan. Parhaillaan meillä on käsiteltävänä oleva
esitys, jossa maa-aineslupa ja ympäristölupa yhdistetään
ja muutenkin sujuvoitetaan näitä prosesseja. Sen
lisäksi on asetettu Lauri Tarasti selvittämään,
miten jatkossakin näitä ympäristöprosesseja
voitaisiin sujuvoittaa. Sen lisäksi on kutsuttu pääministerin
toimesta, ministeri Sanni Grahn-Laasosen johdolla kaikki puolueet
pohtimaan, miten voitaisiin näitä lupaprosesseja
ja turhia normeja karsia, ja tämä työryhmä käsittääkseni
tekee yhdessä pohjatyötä seuraavaa hallitusta
varten.
Eli, edustaja Leppä, jos kysytään
rehellisesti, minkä hallituksen aikana on todella ryhdytty, edes
ryhdytty, purkamaan turhaa byrokratiaa erilaisten valitus- ja vetkutusmadollisuuksien
karsimiseen, ryhdytty yhdistämään näitä lupamenettelyjä,
ryhdytty purkamaan turhaa byrokratiaa, väljentämään
normeja, niin, edustaja Leppä, rehellinen vastaus on se,
että nimenomaan tämän vaalikauden hallitusten
aikana, joita kokoomus on johtanut.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämä menee nyt tietenkin
vähän jankkaamisen puolelle jo, mutta pitää samaan
aikaan, edustaja Zyskowicz, kysyä myöskin, minkä hallituksen
aikana on näin paljon lisätty normeja kuin nyt
on tapahtunut. (Ben Zyskowiczin välihuuto) Tämä on
tapahtunut. Vaikka kaikkia lakejakaan ei ole muutettu, siellä lakien
soveltamisalalla asetuksissa, viranomaissäädöksissä ja -määräyksissä on
tapahtunut erittäin voimakas säädösten
lisääntyminen, monimutkaistuminen ja maksujen
kallistuminen. Se on muuten fakta, ja se on tämän
hallituksen aikaansaannoksia. Mutta se on ihan totta, niin kuin
sanoitte lopuksi tuossa, että nyt on päästy
alkuun vihdoin viimein. Eli nyt korjataan niitä, mitä te
olette alkuvaalikaudesta tehneet. Hyvä niin, ja siitä on
hyvä seuraavan hallituksen sitten jatkaa. Mutta tätä ei
olisi kuunaan pitänyt tehdä, lisätä näitä normeja,
niin kuin olette tehneet.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan historiankirjoitusta varten täytyy
kyllä todeta, että 1987 alkaen, Holkerin hallituksen
aikana, oli massiivinen ensimmäinen normienpurkutalkoo,
jota varten oli ihan oma organisaationsa. Valtioneuvoston kanslian
vetämänä käytiin järjestelmällisesti
läpi kaikkien ministeriöiden alainen lainsäädäntö ja
koetettiin hakea silloin sitä putsaamisreittiä — ja
jossakin määrin onnistuttiinkin. Sen yhtenä osana
oli muun muassa tämä niin sanottu vapaakuntakokeilu,
että kunnille annettiin laajemmin päätösvaltaa
järjestää organisaationsa ja myös
toimintojaan. Se vain on ollut syntiä, että sen
jälkeen tätä ei ole pidetty jatkuvasti
työn alla, on ollut sitten useampia matalamman tason projekteja,
mutta varmaan olisi hyvä, jos seuraavalle vaalikaudelle
tulisi kunnolla suunniteltu — ei tämmöinen
toispuolinen poliittisesti valikoitu reset-ohjelma, niin kuin esimerkiksi
Euroopan unionin puolella on nähty, jossa on aika lailla
yksipuolisesti esimerkiksi työelämän
ja ympäristönsuojelun normistoa lähdetty purkamaan.
Pitäisi hakea tasapuolisesti eri keinot, joilla pystytään
järkevämmin, tehokkaammin toimimaan. Silloin pitää aika
avoimin mielin ja tasapuolisesti lähteä sitä projektia
toteuttamaan.
Mikko Savola /kesk:
Herra puhemies! Kyllä tämä byrokratian
määrä on se, joka tuolla näännyttää,
niin yrityselämän kuin sitten maatalouden puolella,
laajemminkin. Toivon todella, että edustaja Zyskowicz pysyy
täällä tämän koko keskustelun
ajan ja seuraavan pykälän aikana, kun keskustellaan
jälleen byrokratiasta, kun sitä lisätään — toivon,
että olette yhtä intohimoisesti meidän
kanssamme kaatamassa tuota seuraavaa esitystä.
Mutta mitä tulee tähän byrokratiaan
ja näihin valituksiin ja näihin lupiin, jotka
siellä jarruttavat, eivät tule, niin se on aivan
valtava menetys: investoinnit ovat jäässä tuolla
maaseutupuolella, navettoja ei saada rakennettua. Valituksia useimmiten
esimerkiksi navettarakennuksista saattavat tehdä joko mökkinaapurit
tai vastaavat, jopa kiusalla jarruttavat näitä investointeja
ja niin edelleen. Kyllä tämä on se kokonaisuus,
johon pitäisi muutosta saada. Tietysti hyvä, kun
siihen nyt on osittain tartuttu, mutta kyllä tällä salilla
on aika paljon tekemistä myös seuraavalla vaalikaudella
näitten byrokratiaesteitten karsimiseksi.
Yleiskeskustelu päättyi.