Eduskunta 22
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Valtiovarainvaliokunnassa ja sen hallinto- ja
tarkastusjaostossa, jossa on useampia eri pääluokkia
käsittelyssä, eduskunnan pääluokkaa
on käsitelty kuten muitakin pääluokkia,
yhtä tiukasti, niin kuin nykyään on syytä tehdä.
Eduskunnan menothan ovat lisääntyneet osin johtuen myöskin
siitä, että eduskunnan yhteyteen on tullut uusia
toimintoja, kuten Valtiontalouden tarkastusvirasto. (Hälinää — Puhemies
koputtaa)
Puhemies:
Suokaa anteeksi, mutta nyt pyydän myös hiljaisuutta.
On erittäin tärkeää kuulla tämä esittelypuheenvuoro
ja muut puheenvuorot.
Puhemies! Talousarvioaloitteen pohjalta, joka on eduskunnan
puhemiehistön tekemä, on lisätty 50 000
euroa valtioneuvos Johannes Virolaisen muistomerkin pystyttämiseen
Lohjalle. Hankkeen kokonaiskustannuksiksi arvioidaan 118 000 euroa,
ja sen rahoittamiseksi on tarkoitus järjestää kansalaiskeräys,
johon osallistuvat yksityishenkilöiden ohella myös
Johannes Virolaista lähellä olleet yhteisöt.
Myöskin, totta kai, Lohjan kaupunki on aktiivisesti mukana. Tätä valiokunta
yksimielisesti puoltaa.
Toisena asiana olemme erikseen kirjoittaneet eduskunnan lisätiloista.
Kuluvan vuoden talousarviossa momentille myönnettiin 40
miljoonaa markkaa eduskunnan tarvitsemien lisätilojen suunnittelu-
ja rakentamiskustannuksiin. Kyseessä oli ensimmäinen
talousarvio, jossa rahaa myönnettiin suunnittelun lisäksi
myös rakentamiseen. Jaostossa katsottiin, että päätös
eduskunnan lisärakennuksen rakennuttamisesta tehtiin viime
vuonna ja tässä on kysymys lisärahoituksesta.
Tässä yhteydessä eduskunta myös
hyväksyi lausuman, jossa se edellytti, että "suhdannetilanteen
vaikutus otetaan eduskunnan lisärakenuksen rakentamisen
käynnistämistä koskevaa päätöstä tehtäessä huomioon".
On eduskunnan lisärakennustoimikunnan asia sitten tämä päätös tehdä.
Rakentamisen suhdannehan on tällä hetkellä aika
jyrkästi laskeva.
Ehkä on syytä todeta vielä, että eduskunta
on myöntänyt lisärakennushankkeelle vuosina
98, 99 ja 2000 talousarviossa yhteensä 10 miljoonaa markkaa
suunnittelumäärärahaa ja tämän
vuoden talousarviossa 40 miljoonaa markkaa suunnittelu- ja rakentamisrahaa
eli yhteensä 50 miljoonaa markkaa. Ensi vuoden lisätalousarviossa lisärahoitustarve
rajoittuu 9,75 miljoonaan euroon eli 58 miljoonaan markkaan.
Todettakoon, että lisärakennushankkeen asemakaava
on lainvoimainen. Tontti on tullut valtion omaisuudeksi 7.12. ja
siten eduskunnan hallintaan. Myöskin pääpiirustukset
on hyväksytty ja rakennuslupaa on haettu. Tällä hetkellä voidaan
todeta, että eduskunnan tilaongelmat ovat pahentuneet:
Avustajat ovat ilman työhuoneita; osa virkamiehistä työskentelee
varsin ahtaissa ja epätarkoituksenmukaisissa tiloissa;
ja eduskunta maksaa myöskin ulkopuolisia vuokrakustannuksia.
Arvoisa puhemies! Kuten sanoin, valtiovarainvaliokunnassa katsottiin,
että rakentamispäätös itse asiassa
tehtiin viime vuonna ja nyt on kysymys lisärahoituksesta
ja kysymys siitä, että eduskunnalle turvataan
toimintaedellytykset.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunnan lisärakennuksesta
on nyt viimeinen mahdollisuus tehdä kielteinen päätös.
Ei ole vielä pohjaa rakennettu, ja kun historia hyvin tunnetaan,
tässä on turha lähteä perustelemaan.
(Ed. Skinnari: Muistakaapas työsuojelumääräykset!) Aikoinaan
kun avustajat kansanedustajille tulivat, sehän tämä peruste
oli.
Minusta tämä asia voidaan hoitaa sillä tavalla, jotta
kun eduskunnan oikeusasiamies siirtyy muihin tiloihin, siitä vapautuu
monta konttuuria, joissa avustajat voivat hyvästi työskennellä.
Olen yhä edelleen sitä mieltä, jotta
avustajien paikka pitäisi isommassa määrin
olla maakunnissa, mistä kansanedustajatkin ovat. Kansanedustajien
pitäisi osoittaa teoin, mitä puhuvatkin, eli etätöitä kannattaa.
Meillä on kaikki mahdollisuudet nykytekniikalla hoitaa
asia siten, jotta kansanedustajat olisivat etunenässä näyttämässä sitä mahdollisuutta,
jotta hoidetaan asiat kaukaa ja asutetaan noita maakuntia. (Ed.
Skinnari: Täällä on tuhat ihmistä töissä!)
Puhemies:
(koputtaa)
Ed. Esa Lahtelalla on puheenvuoro!
Niin kuin välihuudosta voi todeta, täällä on
tuhat ihmistä töissä. Sen takia tähän
mäelle ei pidä kasata lisää enää painetta.
Nimittäin tässähän käy
sillä tavalla, että jos eduskunnan lisärakennus
tehdään tuohon, todellisuudessa kuitenkin hoidetaan
etätyönä ne työt. En usko sitä, jotta
tässä tunnelia pitkin edestakaisin hirveän paljon
ravataan, vaan asiat hoidetaan puhelimella, hoidetaan sähköpostin
välityksellä, ja siinä tapauksessa minusta
on järkevää, että ne hoidetaan sillä tavalla,
että avustajat — toivon mukaan mahdollisimman
moni sitten tekee tämmöisen ratkaisun — voivat
olla maakunnassa, jolloin ostovoima, jota myös avustajilla
on, se raha, jää maakuntiin.
Sen takia olen ilahtunut siitä, jotta täällä eduskunnassa
on noussut tänä syksynä sitä tahtoa enemmän,
jotta täällä olisi todennäköisesti
huomattavasti isompi porukka tulossa kaatamaan tätä hanketta.
Viime vuonna vähän yli 20 rohkeata ihmistä löytyi.
Toivon mukaan saadaan enemmistö. Sen takia tulen esittämään
yksityiskohtaisessa käsittelyssä tämän
hankkeen kaatamista.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Haluan todeta ed. E. Lahtelan puheenvuoron johdosta
sen, että kun ulkopuolisia tiloja on vuokrattu, ne eivät
suinkaan ole ilmaisia, vaan ne ovat erittäin kallishintaisia. Tämä on
ensimmäinen perustelu.
Toisena perusteluna haluan todeta sen, että tällä hetkellä on
jo edetty niin pitkälle Helsingin kaupungin kanssa sopimuksien
kohdalla, että tätä ei ole enää mahdollista
kaataa, koska kustannuksia on jo kehittynyt eduskunnalle erittäin
paljon.
Arvoisa puhemies! Haluan todeta myöskin sen, että sosialidemokraattinen
eduskuntaryhmä ei ole samaa mieltä ed. Lahtelan
kanssa.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Keskustelu eduskunnan lisärakennustarpeesta
on alkanut jo viime vuosikymmenen puolivälissä,
kun vuonna 1991 valittu eduskunta vuoden 1995 tammikuussa teki päätöksen,
joka sitten johti vuonna 1997 kansanedustajien avustajien palkkaamiseen.
Lisärakennustarvetta on siitä asti perusteltu
henkilökunnan määrän lisäyksellä.
Minä olen nyt kolmen vuoden kokemuksen tiimoilta päätynyt
siihen, että töitä ja tehtäviä, joita
eduskunnassa meillä on, joita täällä virkamiehillä on,
joita avustajilla on, voitaisiin järjestellä sillä tavalla,
että käytetään paremmin etätyön
suomat mahdollisuudet, käytetään paremmin
hyväksi tiedonkulkumahdollisuutta verkoissa. Tieto kulkee
verkoissa. Tämähän on Suomessa hyväksytty
toimintamalli. Miksi me emme eduskunnassa voi sitä käyttää hyväksi?
Sitä paitsi meille kansanedustajille avustajien palkkaaminen
on vapaaehtoista ja me voimme ihan vapaasti määritellä sen,
missä avustaja työskentelee. Jos me kansanedustajat
emme halua, että avustaja käyttää kansanedustajalle
varattua työhuonetilaa, me voimme avustajan kanssa sopia,
että hän käyttää jotakin
muuta tilaa esimerkiksi täällä Pääkaupunkiseudulla
taikka siellä omassa maakunnassamme.
Sitä paitsi jos avustajat työskentelisivät
enemmän maakunnissa, saattaisi se kaikkein tärkein eli
kansanedustajan yhteydenpito äänestäjiin
sinne omaan maakuntaan, mistä hänet on valittu, luonnistua
nykyistä paremmin. (Ed. Jaakonsaari: Lainsäädäntötyö se
on tärkein eikä vaalityö!)
Jos ajatellaan eduskunnan tärkeintä tehtävää, kansanedustajien
tärkeintä työtä, lainsäädäntötyötä,
avustajat ovat tulleet tässäkin merkittävällä tavalla
kansanedustajien ja koko eduskunnan avuksi. Kansanedustajat tänä päivänä laativat
kaikki
aloitteensa ja kirjalliset kysymykset erittäin tarkoin
muotomääräyksiä noudattaen.
Periaatteessa meillä kansanedustajilla olisi mahdollisuus
laatia esimerkiksi lakialoite vaikka lyijykynällä ruutupaperille
kirjoittaen, mutta me emme näin toimi, vaan avustajia hyväksi
käyttäen useimmat laativat ne hyvin tarkoin. Näin
ollen olemmeko huomioineet sitä, että myöskin
eduskunnan virkamiesten työmäärä näin
on vähentynyt?
Kun lisärakennuksen runsaan 10 000 neliön huonetilaohjelma
toteutetaan, se tulee lisäämään myöskin
käyttömenoja hyvin paljon. Käyttömenojen
kasvuahan me olemme pyrkineet maassamme hillitsemään.
Minä en näin ollen voi hyväksyä esitystä eduskunnan
lisärakennuksen suunnitteluun ja rakentamisen aloittamiseen
tarkoitetun määrärahan hyväksymisestä.
Ulla Anttila /vihr:
Puhemies! Itse kannatan valiokunnan hyväksyvää muotoilua
tässä asiassa. Katson, että eduskunta
tarvitsee lisätiloja. Alun perin olisin ollut tyytyväinen
siihen, jos niitä olisi löydetty vanhasta rakennuskannasta,
mutta saatujen selvitysten mukaan tämä ei ole
mahdollista.
Minusta oli viisasta, että vuosi sitten laadittiin ponsi,
joka liittyy suhdannetilanteeseen. Se on nyt vähän
kiikun kaakun, mihin suuntaan ollaan menossa, mutta tällä hieman
pienennetyllä määrärahalla,
jota valtiovarainvaliokunta ehdottaa, minusta voidaan mennä eteenpäin.
Mitä tulee tontin käyttöön,
kaavoituksellisestihan olisi aika selvää, että se
tulisi johonkin valtion käyttöön joka
tapauksessa. Valituskysymyskin on tullut nyt käsitellyksi.
Mitä tulee etätyömahdollisuuksiin,
pidän tärkeänä, että myös
sitä mahdollisuutta koko ajan tarkkaillaan ja arvioidaan.
Jokainen edustaja voi sitä myös käyttää hyödykseen.
Itse ainakin käytän ja myös avustajani
käyttää. Mutta lisätilaa tarvitsee
eduskunta, suomalainen demokratia, mielestäni. Tällä hetkellä olemme
tilanteessa, jossa työsuojelumääräyksiäkin
ymmärtääkseni näiden pienten
tilojen osalta rikotaan, jos kaksi henkilöä työskentelee
9 neliössä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kun näin tärkeässä asiassa
keskustelua käydään, on harvinaista,
että salissa on näin paljon kuulijoita ja asianosaisia,
asiaa ottavia. Siinä mielessä katson, että puheenvuoro
täältä edestä on parhaimmillaan,
koska tämän asian ja käydyn keskustelun
perusteella toteaisin, että on parhaan populismin paikka
esiintyä asiantuntijana tässä eduskunnan
lisärakennuskeskustelussa. Tällä pohjalla
muutamia puheenvuoroja, mitä asiassa on käytetty,
voisin kommentoida kutakin erikseen.
Ed. Ulla Anttilan puheenvuorossa mielestäni parhaimmillaan
näkyi tämä asia ja vastuunkanto siitä asiasta,
että eduskunta selvästi tarvitsee lisää tilaa.
Lisätilan rakentamisen suhteen, mihin se rakennetaankin,
paikka on selvä. Siltä osin ratkaisut ovat tapahtuneet
ja ovat oikean suuntaisia ja oikean näköisiä olemassa.
Voin tässä todeta, että kun itse
tälle illalle etsin erästä kokoustilaa,
sitä ei vaan mistään meinannut löytyä,
koska ainuttakaan kabinettia ei ollut olemassa. Kun todetaan, että kiivaamman, normaaliaikataulusta
poikkeavan puolustusvaliokunnan kokousrytmin perusteella etsittiin
valiokunnalle kokoustilaa, sitä vaan monen vaihtelun perusteella
löytyi vihdoin viimein auditoriosta. Senkin ovi oli sillä kertaa
alkuun lukossa.
Tältä pohjalta, kun katsotaan avustajatilat, niin
katson itse, että avustajaa varten ei varmasti lisärakennusta
eikä lisätilaa tarvita. Mutta toisaalta on niin,
että jollakin voi olla myöskin sellainen avustaja
olemassa, että edustaja ja avustaja eivät jostakin
syystä oikein mahdu samaan huoneeseen. Itse en tällaista
koe olevan.
Jos katsotaan virkamiesten tiloja, missä virkamiehet
talossa toimivat ja tekevät työtä, sitä todella
arvokasta työtä, sitä työtä,
mitä ed. Hemmilä äsken ikään
kuin väheksyi ymmärtäen, että virkamiehillä ei
olisi riittävästi töitä verraten
ruutupaperivaihtoehtoon, niin katson, että tekniikkaa pitää hyväksikäyttää ja
virkamiesten työolosuhteet saattaa sellaisiksi, että on
myöskin inhimillistä työskennellä ja
tehdä työtä. Tältä pohjalta,
ellei eduskunta itse selvitä ja siivoa nurkkiansa ja rakenna
ja pane omia paikkojansa kuntoon, niin kuka sen meidän
puolestamme tekee täällä?
Mutta erikoisena ihmeenä pidän tässä asiassa sitä,
että kun Lipposen hallitus on kaikessa vahva, hallituksen
rivit ovat selkeät ja oikoset ja se monessa asiassa pystyy
ryhdikkäästi viemään kaikki
asiat läpi, niin että sen ei tarvitse kuulla opposition
mielipiteitä eikä tarvitse opposition edustajien
tukea, tässä lisärakennusasiassa tuntuu
ikään kuin siltä, että oppositio
ratkaisee sen, rakennetaanko lisärakennusta vai ei. (Ed.
Kalliomäki: Tämä on eduskunnan hanke!)
Tältä osin, koska tämä on — niin
kuin sieltä kuuluu — eduskunnan asia, tämä on
hallituksen asia, tämä on koko parlamentin asia
olemassa, edelleen pidän erikoisena asiana, että tässä tarvitaan
niin voimakas opposition tuki, niin kuin kahvilakeskusteluissa tämän
asian puitteissa on käyty. (Ed. Jaakonsaari: Ottakaa tämä omaan
piikkiin vain!) — Siltä osin, ed. Jaakonsaari,
tämän otammekin oman piikkiin. — Siinä mielessä pidän
erittäin vastuuntunnottomana semmoista asiaa, että tässä tärkeässä asiassa
joku edustaja äänestää tyhjää.
Itse en vielä tiedä, miten tämä asia
rakentuu, mutta väkisin joutuu seurailemaan, kantaa joutuu
ottamaan puolesta taikka vastaan. (Naurua)
Ed. S. Kanerva merkitään
läsnä olevaksi.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela äskeisessä puheenvuorossaan,
joka oli varsin ansiokas, väitti minun vähättelevän
tämän talon virkamiesten työtä.
En suinkaan vähättele tämän
talon virkamiesten työtä, vaan korostan, että alun
alkaen lisärakennushanketta on perusteltu avustajien palkkaamisella.
Mutta me voimme järjestellä työt varmasti
uudelleen ja uudelleenjärjestely ei varmasti edellytä 300
miljoonan markan investointia. Huomio: tähän ollaan
nyt investoimassa 300 miljoonaa, ja sen lisäksi tulevat
vielä vuotuiset käyttökustannuksien lisäykset.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jotta tässä puhuttaisiin
nyt oikeilla luvuilla, niin tarkistin juuri eduskunnan hallinto-osastolta,
että täällä on 417 työntekijää tällä hetkellä,
170 avustajaa, 200 kansanedustajaa eli yhteensä 787 henkilöä.
Sitten on Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia, Valtiontalouden tarkastusvirasto
ja Valtiontilintarkastajat. Toimittajia on akkreditoitu yli 100,
joista käytännössä noin 30 on
kuulemma täällä päivittäin
paikalla.
Toisin sanoen kysymys ei ole yksistään kansanedustajista
eikä avustajista. Kysymys on siitä, millä tavoin
eduskunnassa työolosuhteet hoidetaan. Eduskunnan työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan puheenjohtajana ja yli kolme vuotta
siellä olleena toteaisin, että tämä asia
on näin vietävä eteenpäin kuin
valtiovarainvaliokunta esittää.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Itse en pidä oikeana sitä,
että eduskunnan lisärakennusta perustellaan kansanedustajien
uusilla avustajilla. Näin siksi, että valtaosa
kansanedustajista on aamupäivävaliokunnassa ja
iltapäivävaliokunnassa ja periaatteessa myös
eduskunnan istunnossa. Sekä valiokuntakäsittelyn
aikana että eduskunnan istunnon aikana kansanedustajan
huone on periaatteessa vapaa, eli avustaja kyllä sopii
silloin työskentelemään tässä tyhjässä huoneessa.
Olen samaa mieltä siitä, että silloin,
kun kansanedustaja ja avustaja ovat yhtä aikaa huoneessa,
työskentelyolosuhteet eivät ole parhaat mahdolliset,
mutta periaatteessa kyllä tilaa tässä suhteessa
löytyy.
Martti Tiuri /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin heti aluksi todeta, että kokoomuksen
eduskuntaryhmä ei yhdy kansanedustaja Hemmilän kantaan.
Kokoomuksen ryhmä kannattaa lisärakennusta.
Tässähän on kysymys demokratian toimintakyvystä.
Jos meillä työskentelyolosuhteet ovat kehnot,
niin kuin ne ovat, silloinhan demokratian toiminta ontuu. Minä alan
yhä enemmän kunnioittaa niitä kansanedustajia,
jotka aikoinaan saivat aikaan tämän nykyisen Eduskuntatalon. Silloinhan
olisi aivan hyvin voitu todeta, kun oli huono aika vielä kaiken
lisäksi, ettei nyt ainakaan rakenneta mitään
sellaista. Me voisimme edelleen olla jossakin epämääräisessä talossa, josta
myöhemmin on tullut elokuvateatteri, jos lähdetään
siitä periaatteesta, että eduskunnalla ei saa
olla kohtuullisia toimintatiloja. Eduskunnan toimintahan on laajentunut
sen jälkeen valtavasti. Meillä on hyvin paljon
erilaisia kokouksia, on valiokuntia ja valiokuntien alaryhmiä ja
muita vastaavia, joitten kaikkien pitää löytää kokoushuone
tästä eduskunnasta. Nykyään
se alkaa olla aika heikkoa. Avustajiakin tarvitaan, ja avustajien
tilat täytyy olla.
Ed. Laakson esitys siitä, miten huoneita voi käyttää monta
henkilöä yhtä aikaa, kun ovat eri aikaan
töissä, olisi varmaan kauhean hyvä ohje monelle
yrityksellekin, miten asioita voidaan järjestää niin,
ettei tarvita toimitiloja juuri lainkaan, kun päivällä ja
yöllä vuoron perään tiloja käytetään.
Minusta se on aivan kestämätön käsitys.
On kerta kaikkiaan lähdettävä siitä,
että jotta eduskunta voisi kunnolla toimia, tarvitaan kunnolla tiloja.
Tuntuisi siltä, että niillä, jotka ovat
sitä mieltä, ettei tiloja tarvita, ei varmaan
ole myöskään mitään
etuoikeutta, kun he hakevat jotain kokoushuonetta tulevaisuudessa,
jos lisärakennusta ei saada. Ilmeisesti heidän
avustajansakin ovat etätyöntekijöitä.
Tosin ed. Hemmilä suositteli ruutupaperin ja kynän
käyttöä. Se ei ole kovin etätyötä,
mutta ehkä sekin on mahdollista.
Kaiken kaikkiaan minusta on nyt välttämätöntä saada
lisärakennus aikaan, koska muuten demokratia ei Suomessa
pysty kunnolla toimimaan.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan vielä kerran korjata, että en
ole suositellut ruutupaperin ja kynän käyttöä,
en missään tapauksessa, vaan totean, että meillähän
olisi periaatteessa mahdollista, että me voisimme kirjoittaa
esimerkiksi kaikki aloitteet ja kirjalliset kysymykset vaikka ruutupaperille lyijykynällä.
Mutta kun meillä on käytössämme avustajajärjestelmä ja
avustajat, nyt me emme toimi sillä tavalla, vaan nyt me
nimenomaan jätämme nämä kaikki
asiakirjat hyvin valmiissa muodossa, mikä helpottaa omalta
osaltaan eduskunnan virkamiesten työtaakkaa.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ihmettelen ed. Tiurin ajattelua. Hän
totesi sillä tavalla, että tämä on
demokratian toimintakyvyn kannalta tärkeä hanke. Kun
ed. Tiuri kuitenkin edustaa monissa asioissa edistyksellisyyttä ja
meidän Suomessa pitäisi maailmallekin päin
esimerkkiä näyttää, koska Suomihan
on etätyön osalta, tietotekniikan osalta, mallikelpoinen
valtio, miksi meillä ei voida kehittää sitä mahdollisuutta?
Sehän on mitä parhain mahdollisuus näyttää myös
muualle, että Suomessa omaa tekniikkaa hyödynnetään,
ja avustajat olisivat maakunnissa. Se ei vähennä yhtään
demokratiaa. Päinvastoin siellä ollaan lähellä ihmisiä ja
avustajat tekisivät sitä oikeata työtä, ovat
lähellä, jolloin voisi tavata konkreettisesti eikä vain
pelkästään puhelimen välityksellä.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun äsken sanoin, että eduskunnan
työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan puheenjohtajana olen
tätä mieltä, tarkoitin sitä,
että työsuojelullisesti eduskunnan työtilat
eivät tällä hetkellä vastaa
käytännön vaatimuksia. Toisin sanoen
tilanne ei kaikilta osin ole lainmukainen. Sen takia ihmettelen
sellaisten kansanedustajien puheenvuoroja, jotka ovat kaikissa muissa
asioissa työntekijöitten ja työläisten
asioitten puolestapuhuja, niin kuin ed. Jaakko Laaksokin haluaa
antaa ymmärtää. Kuitenkin on kysymys
yli 1 000 työntekijästä ja ainoastaan
noin 200 kansanedustajasta. Jos tällä hakee joidenkin
puolelta irtopisteitä, niin kuin ed. Laakso muun muassa yrittää,
luulen, että hän tulee tässä epäonnistumaan.
Kysymys on siitä, että eduskunta ja Suomen kansakin
tätä tarvitsee, koska kansalaisten ja kansalaislähetystöjen
vastaanottaminen, heidän kanssaan seurusteleminen ja yhteydenpito
heihin ovat vaikeutuneet sen takia, että näitten
tilaisuuksien järjestäminen on tullut entistä hankalammaksi
käytännössä. Tämä on
myös yksi demokratian piirre.
Ed. Hemmilästä poiketen en suosittele sellaista
demokratiaa, että yksistään Internetin
välityksellä seurustellaan ihmisten kanssa.
Mauri Salo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunnan lainsäädäntötyö on
tullut entistä vaativammaksi, koska me joudumme ottamaan
osviittaa myös Euroopan unionista tulevista viesteistä ja
direktiiveistä ja soveltamaan niitä. Mielestäni
avustajajärjestelmä, joka ed. Tiurin aloitteesta
eduskuntaan on syntynyt, on paisunut sillä tavalla, että se
käsittää nyt jokaisen edustajan.
Jos haluttaisiin ed. Jaakonsaaren osviittojen mukaan kulkea
elikkä tehdä hyvää lainsäädäntöä,
avustajajärjestelmää pitäisi
arvioida uudelleen ja mielestäni vahvistaa eduskuntaryhmien kanslioita,
jolloin saataisiin sinne todellista osaamista. Tänä päivänä edustajien
avustajien joukossa on todella paljon osaajia. Mutta jotta palveltaisiin
koko eduskunnan lainsäädäntöä ja
Suomen kansaa, silloin meillä pitäisi olla entistä vahvemmat
eduskuntaryhmien kansliat ja sieltä edustajat saisivat
tarvittavaa apua.
Kalevi Olin /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tämä taloasia tarjoaa mahdollisuuden
populismiin, mutta mielestäni sitä pitää tarkastella
asiaperustein. Tämä talo, jossa istumme ja teemme
työtä, valmistui 70 vuotta sitten. Tämä on
Euroopan kauneimpia taloja tässä tarkoituksessa,
mutta ei enää vastaa ajan vaatimuksia. Henkilökunnan
ja myös edustajien työsuojelukysymys on seikka,
joka puoltaa lisärakennusta. Toisaalta myöskin
eduskuntatyön tehostaminen mahdollistuu uusien rakennussuunnitelmien
ja korkean teknologian käyttömahdollisuuksien
avulla.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Selvyyden vuoksi sanottakoon, että yhdyn
niihin perusteluihin, joita ed. Skinnari totesi muun muassa työsuojelusta.
Arvostelin vain yhtä perustelua, jolla lisärakennusta
on ajettu eteenpäin, eli kysymystä avustajista. En
pidä tätä perustelua hyvänä ja
oikeana, koska todellakin meidän työhuoneemme
ovat aika usein tyhjät ja avustajat voivat niissä silloin
työskennellä. Tämä ei voi olla
se ensisijainen perustelu, jolla lisärakennusta ajetaan
eteenpäin. Vain tähän seikkaan halusin
kiinnittää huomiota, en muihin.
Virpa Puisto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eduskunnan työsuojelutoimikunnan
puheenjohtajana yhdyn erittäin lämpimästi
ed. Olinin esiin tuomiin näkökohtiin. Meillä liian
monet henkilökuntaan kuuluvat työskentelevät
ahtaissa, työhön soveltumattomissa tiloissa. Tästä syystä puollan
tätä. Katson myös, että kansanedustajana
on huolehdittava siitä, että ihmisillä on
kunnolliset työtilat, kunnolliset työkalut, myös
kansanedustajilla, enkä katso, että populistisesti
voisin olla varmistamassa omaa valintaani uudelleen ja sillä tavalla
vaarantaisin tulevien kansanedustajien työtilat.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Otin mukaan eduskunnan hallintojohtajan
Kari T. Ahosen tiedonannon, jossa kerrotaan eduskunnan lisärakennushankkeen
vaiheista. Haluan lukea tästä yhden kappaleen
sen takia, kun on keskusteltu, minkä takia lisärakennus
halutaan rakentaa. Täällä sanotaan näin:
"Vuonna 1991 valittu eduskunta päätti tammikuussa
1995, että kansanedustajille myönnetään
määräraha sihteerien (avustajien) palkkaamiseen
ja että näille järjestetään
työtilat eduskuntatalon läheisyydestä."
Tämä on ollut se peruste aikoinaan. Mielestäni
nyt käydyssä keskustelussa nimenomaan on kyse
tietenkin avustajien lisätilan tarpeesta. Haluan tuoda
esille sen, että mielestäni avustajamme voivat
olla maakunnassa.
Kun ed. Skinnari sanoi ahtaudesta liittyen avustajan olemiseen
työtilassa, täytyy muistaa se, että jos
avustaja on Helsingissä, silloin hän on maakunnan
ihmisiin, niin työläisiin kuin muihinkin, eläkeläisiin
ym. ryhmiin, Internetin tai puhelimen kautta yhteydessä,
mutta kun avustaja on maakunnassa, on suora yhteys maakunnan ihmisiin,
ja kun on kansanedustajan kanssa tekemisissä, voimme käyttää tietotekniikkaa
hyväksi ja tehdä etätyötä.
Kun olin tulevaisuusvaliokunnan jäsenenä jonkin
aikaa, ymmärsin, että myös valiokunnan
puheenjohtaja Tiuri kannatti etätyötä yhtenä hyvänä vaihtoehtona.
Jos vielä pohdimme sitä, minkä takia
eduskunnassa on tämä suuri tilanahtaus, olen hämmästyneenä lukenut
iltapäivälehdistä, että esimerkiksi
väestönsuojaan suunnitellaan golfhanketta eli
puttausrataa. Minusta tällöin ei todellakaan ole
kyse mistään eduskunnan tilanahtaudesta, jos tämän
tyyppisiä tilahankkeita on käynnissä.
Toinen asia on, että ehkä voitaisiin ajatella, jos
vähän kärjistää tätä,
että seuraavaksi tulevat agility-radat ja kaikki muut vastaavat.
Eli mielestäni tämä tarkoittaa sitä,
että poliittinen uskottavuus murenee, eikä ollenkaan
sitä, että demokratia ontuisi siitä,
ettei meillä lisätiloja ole. Poliittinen uskottavuus
murenee kaikkien näitten lehtijuttujen jälkeen,
kun ihmiset niitä iltapäivälehdistä lukevat.
Jos vielä jatkaisin jonkin verran. Iltapäivälehdissä luki
myös se, että virkamies ottaa poliittisen vastuun
tästä golfhankkeesta. Millä meidän virkamiehemme
ottavat poliittisen vastuun? Kyllä ne kansanedustajat,
jotka on neljäksi vuodeksi määräaikaisesti
valittu, kantavat joka ainoasta asiasta poliittisen vastuun. Jo
aikaisemmin sanoin, että en voi hyväksyä lisärakennuksen
rakentamista, ja olen ymmärtänyt, että tällä kertaa täällä on
enemmän edustajia, jotka sitä vastustavat, ja
olen erittäin tyytyväinen siitä.
Marjukka Karttunen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Avustajan työskentelystä:
Itselläni oli ensimmäiset kaksi vuotta avustaja
maakunnassa. Täytyy sanoa, että on aika hankalaa,
kun täällä ilmenee yhtäkkiä asioita, jotka
pitäisi hoitaa, eikä maakunta-avustaja silloin
voi siihen vaikuttaa. Avustajani on tällä hetkellä täällä,
ja mielestäni avustajan tärkein tehtävä on
kyllä avustaa lainsäädäntötyössä eikä tärkein
tehtävä ole olla linkkinä maakuntaan.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. M. Koskisen puheenvuoron johdosta haluan
todeta, että kansanedustajan tärkein työ on
lainsäädäntötyö. Samalla
haluan korostaa, että pitää pystyä olemaan
selkärankainen, tekemään myöskin
vaikeita päätöksiä tässä talossa
tulevaisuutta varten, uusia kansanedustajia varten. Me emme tee
näitä päätöksiä itsellemme.
Tässä yhteydessä haluan todeta myöskin
sen, että populisti voi aina olla ja sillä voi
ratsastaa, mutta sillä ei voi mennä kovin kauaksi.
Aina tulee kuitenkin tietynlainen vastuun kantaminen jossakin vaiheessa
eteen. Toivoisikin nyt, että otettaisiin käteen
se viisaus, mikä on mahdollista. Haluan todeta, arvoisa
puhemies, vielä tässä, että valtiovarainvaliokunnan
eri jaostot ovat koko tämän syksyn ajan joutuneet
etsimään useita kertoja itselleen tilaa, missä voitaisiin
pitää kokouksia.
Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihmettelen sitä käsittelytapaa,
jolla tätä asiaa on koko ajan täällä viety
eteenpäin. Eli iltapäivälehtien mukaanko
me teemmekin työtä emmekä sitä lainsäädäntötyötä, joka
meille on tehtäväksi annettu? Kun ajatellaan,
kuinka paljon suunnitteluun on jo pantu rahaa, 10 miljoonaa markkaa,
se jo on hyvä pohja viedä tätä hanketta
eteenpäin mahdollisimman nopeasti.
Katson, että avustajat ovat erittäin välttämätön
tuki meille tässä työssä. He
tekevät auttavaa työtä, hakevat meille
materiaalia, jotta voimme keskittyä juuri siihen kansanedustajan
tehtävään, jota meiltä edellytetään.
Samalla myöskin avustajilla on erittäin tärkeä palvelutehtävä myöskin
eduskunnan arvovaltaa ajatellen. Kansanedustajia ei aikaisemmin
saanut kiinni, mutta nyt avustajat pystyvät välittämään
tiedon kansanedustajille. Se on erittäin tärkeä tehtävä myöskin kenttää ajatellen,
että he koko ajan saavat tietoa kansanedustajan työstä ja
pystyvät auttamaan myöskin tätä niin
sanottua asiakaskuntaa. Sen lisäksi kansainväliset
tehtävät ovat huomattavasti lisääntyneet.
Kun olen itse istunut 19 vuotta täällä,
tehtävän luonne on täysin muuttunut ja
tarvitsemme siitäkin syystä uusia tiloja.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Internetissä on tästä eduskunnan
lisärakennuksesta aika paljon tietoa, kannattaa tutustua.
Siinä on paljosta muustakin kysymys kuin edustajien toimitiloista.
Mutta minustakaan tämä ei ole iltapäivälehtikysymys, vaan
kysymys on siitä, että eduskunta päätti
viime vuonna lisärakennushankkeesta. Asiallisesti päätimme
viime vuonna lisärakennushankkeesta, ja nyt on kysymys
sen lisärahoituksesta. Kysymys on siitä, noudattaako
eduskunta omaa päätöstään
vaiko ei. Tästä on nyt kysymys eikä iltapäivälehdistä.
Marjaana Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Ala-Nissilä sanoi sen,
mitä ajattelinkin. Emme voi sille mitään, mitä iltapäivälehdet
kirjoittavat. Jos teemme täällä hölmöjä päätöksiä,
niin meidän pitää tehdä parempia
päätöksiä. Silloin kirjoitukset
myös ovat parempia lehdissä, eli siitä kirjoitetaan,
mitä päätetään. Jos
tehdään vaikeita päätöksiä ja
lainsäädäntöjä, täällä varmaan
kaikki kansanedustajat ovat sitä varten, että teemme
näitä vaikeita päätöksiä,
mutta meillä on myös mielipide-eroja, ja tässä kohtaa
tämä lisärakennus on semmoinen, että en
voi sitä kannattaa, ja vastuun kannan myös siitä.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. M. Koskinen ja ed. E. Lahtela ovat esittäneet
kysymyksen näin, että avustaja voi olla maakunnassa.
Käsitykseni mukaan ongelma ei ole siinä, voiko
avustaja olla maakunnassa vai ei, vaan siitä, voiko avustaja olla
täällä Helsingissä. Tämähän
on se meidän ongelmamme, jonka kanssa me painimme tällä hetkellä,
ja käsitykseni mukaan joka ikinen kansanedustaja, joka
suhtautuu vakavasti työhönsä, tajuaa
sen, että nämä työskentelytilat,
joissa me tällä hetkellä olemme, eivät
ole kelvollisia. Sen suhteenhan meidän täytyy
saada tässä ratkaisu aikaiseksi.
Oudolta tuntuu myöskin se, että tämän
syksyn kaksi suurinta teemaa, joista tässä talossa
on keskusteltu, Suomen Pankin johtokunnan nimitysratkaisut ja eduskunnan
lisärakennus, synnyttävät tällaisia
tunnekuohuja, ja on täydellisen kohtuutonta, ettemme siirry
vakaviin aiheisiin, joista meidän täytyy todella
päätöksiä tehdä. Yritetään
päästä tästä asiasta
mahdollisimman nopeasti eteenpäin, ja suhtautukaamme vakavasti työhömme.
Virpa Puisto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä on syytä olla sellaiset
tilat, että avustaja voi olla paikalla, jotta voi tarkistaa,
mitkä ovat faktoja ja mikä fiktiota. Tapasin äsken
toimittaja Laitisen kahvilassa ja hän kertoi, että hän
oli keksinyt vitsinä, että eduskunnan kellariin
laitetaan golfrata. Hän oli kirjoittanut sen toimittamaansa
Naisten sauna -palstaan Apu-lehteen, josta Ilta-Sanomat tai Iltalehti
oli ottanut sen totena, ryhtynyt tekemään siitä gallupia, ja
täällä kansanedustaja käyttää sitä faktana
korokkeelta. Eli kyllä pitää olla avustaja
paikalla, että tietää, mikä on
totta ja mikä ei. (Naurua)
Outi Ojala /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Ala-Nissilä muistutti
aivan oikein siitä asiasta, että eduskunta on jo
tästä asiasta viime syksynä tehnyt päätöksen. Siitä äänestettiin
silloin, ja tuntuu tietysti aika erikoiselta, että emme
noudata omia päätöksiä, emme
halua omia päätöksiämme toteuttaa.
Minusta myöskin ed. Tiuri sanoi hyvin siitä, että todellakin
joskus aikoinaan, silloin kun tämä rakennus rakennettiin,
kauaskantoisesti katsottiin asioita eikä lyhytnäköisesti.
Tiedämme, että niin täällä Suomessa
kuin muissakin Pohjoismaissa ja muualla parlamentin työt
ovat monipuolistuneet, on tullut uusia haasteita, on täytynyt
rakentaa lisärakennuksia. Meillä rakennettiin
70-luvulla kaksi lisärakennusta. Nekään
eivät enää riitä.
Työsuojeluolosuhteista haluaisin huomauttaa sen, että ajatelkaapa
nyt vaikka minua ja minun avustajaani. Kun istumme saman työpöydän ääressä,
voitte hyvin kuvitella, että jos neljä vuotta teemme
työtä sellaisella työpöydällä,
joka on säädetty esimerkiksi minulle, ja kun avustajani on
minua huomattavasti lyhyempi, hän saa niskasärkyjä,
tai sitten jos työpöytä säädetään
hänen tasollensa, voin itse saada työsuojeluongelmia
ja sairastua. Yhteiskunnalle tulee suuria kustannuksia myöskin
epäasiallisista työtiloista.
Puhemies:
Tässä vaiheessa ja muutenkin muistutan, että vastauspuheenvuorothan
ovat puhemiehen harkinnassa. Annan vielä vastauspuheenvuoron
ed. M. Koskiselle, ja sitten menemme puhujalistaan.
Marjaana Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Puisto otti esille golfhankkeen, pyytäisin,
että ed. Saarinen tai muut, jotka urheilukerhon jäseniä ovat,
kertovat ja myös ehkä meidän virkamieskuntamme,
että tämmöinen hanke vireillä on.
Puhemies:
Puheenvuoro onkin ed. Saarisella. (Naurua)
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Jos puhemies sallii, käytän
puheaikaa pohtiakseni paitsi lisärakennuksen rakentamistarvetta
myös merkittäviä golfinvestointihankkeita, joita
talon suojissa on tehty.
Ensinnäkin, jos lähden golfhässäkästä,
sydämestäni rukoilen, että edustajakollegat
voisivat perehtyä asiaan tämmöisessä aika
herkässä asiassa, ennen kuin suunsa avaavat, ei
olisi varmaan liikaa toivottu. Medialle emme mahda mitään. Ne
vääntävät asian aina sellaiseen
sensaatiomaiseen asentoon, joka myy hyvin, ja niin on tämäkin
asia väännetty. Mutta kansanedustajilta voisi toivoa,
että he olisivat perehtyneet ja tietäisivät, mistä puhuvat,
ja vielä jos ymmärtäisivät,
sekin auttaisi.
Nyt sen verran sanon avaintietona ja viiden pisteen vihjeenä,
että kannattaa käydä väestönsuojassa,
edustajilla on sinne oikeus mennä ja katsoa, miten loistavat
lisätilat siellä on eduskunnan eri toiminnoille.
Varmaan ne edustajat, jotka sinne hamuavat, voisivat ensimmäiseksi
siirtää työhuoneensa väestönsuojaan.
Siinä voi vaan tulla vastaan se, että lainsäädäntö kieltää kiinteät asennukset
väestönsuojaan. Kun se on kriisiaikaista tilaa,
sen pitää olla nopeasti käytettävissä. Sinne
ei voi mitään kiinteätä rakentaa.
Luulen, että kansanedustajan työhuonetta sinne
ei saisi edes tehdä. Sinne tulisi sen verran kiinteitä asennuksia,
että tilanteen niin vaatiessa tiloja ei saataisi kriisin
uhatessa riittävän nopeasti käyttöön. Tässä on
yksi tämmöinen syy, joka vähän
vaikuttaa väestönsuojan käyttöoikeuksiin
ja tilojen käyttötarkoituksiin.
Muilta osin todella tämä golfkuvio on sellainen,
että siellä on työpaikkaliikuntaan tarkoitettu tila.
Aivan niin kuin meillä on mahdollisuus täällä käydä kuntosalissa
ja jumpissa, siellä on salitilaa sellaiseen tarkoitukseen.
Suosittelen pientä opintomatkaa, ja jos Suomen ongelmat
kulminoituvat tämmöiseen swingin hiontapaikkaan, meidän
ongelmat ovat aika vähäisiä. Yhteiskunnan
ongelmat ovat muualla.
Jos mennään lisärakennuskuvioon,
eduskunnan aikaisemmat päätökset, aivan
niin kuin ed. Ala-Nissilä kiteytetysti totesi, ovat kaikki
linjassa siihen suuntaan, että rakentaminen voidaan aloittaa.
Siunatuksi lopuksi ja varmemmaksi vakuudeksi: viime vuonna eduskunta
näihin samoihin aikoihin päätti tällaisen
suhdannepoliittisen ponnen vielä laittaa, että jos
suhdanteet kehittyvät tiettyyn suuntaa, silloin vielä vähän
kurkistellaan. Nyt suhdanteet ovat kehittyneet juuri sen ponnen
mukaisesti, juuri niin kuin eduskunta on päättänyt.
Kun rakentaminen tässä suhdannetilanteessa aloitetaan,
on hyvin todennäköistä, että urakkatarjouksissa
hintakin on silloin kohdallaan.
Mitä hintaan tulee ylipäänsä,
ehkä on hyvä antaa sille jonkinlainen hahmo. Summa
saattaa tuntua suurelta, jos haarukka on 250—300 miljoonaa.
Pääkaupunkiseudulla tällainen investointi on
asukasta kohden laskettuna noin 250 markkaa. 2 000 asukkaan
kunnassa vastaava suhteellinen rakennusvolyymi edellyttää,
että kunnassa rakennettaisiin yksi omakotitalo hinnaltaan 500 000
markkaa, 2000 asukkaan kunnassa yksi omakotitalo, halpa. Tällainen
suhdannepoliittinen vaikutus Pääkaupunkiseudulle
on tällaisella hankkeella, eli kun käytännössä Pääkaupunkiseudun
rakennusvolyymi on kaiken kaikkiaan noin 10 miljardia vuodessa,
tämä ei suhdanteita täällä ylipäänsä kovin
paljon heilauta milloinkaan, mutta nyt suhdanteet ovat erityisen
otolliset tälle hankkeelle. Uskon kuitenkin siihen, kun on
mainittu useita järkiperusteita rakentamisen puolesta,
että nämä järkiperusteet saavat
enemmistön tuen taakseen.
Sitten tämä hanke myöskin henkilöityy,
niin kuin täällä yksi sun toinen hanke
saa aina jonkinlaisen kummisedän tai kummitädin.
Se on väärä lähestymistapa.
Nythän on kysymys Suomen eduskunnan toimintaedellytyksistä ja
tämän instituution tulevaisuudesta. Aivan niin
kuin ed. Tiuri viittasi menneisyyteen, meidän pitäisi
nähdä vähän tulevaisuuteen omaa
nokkaamme pitemmälle. Miten Suomen parlamentin toimintaedellytykset
turvataan tulevaisuudessa? Eihän tämä ole
minun, sinun eikä edes meidän asia, vaan tämä on
Suomen eduskunnan asia ja sen tulevaisuuden asia. Siitä on
kysymys, eikä tämä ole Henkilökohtaista-palstalla.
Kaikkein vähiten syyllistäisin avustajia,
niitä onnettomia, joista aina tehdään
syntipukki. Jos asiat eivät mene toivotulla tavalla, niin
helposti paine kasvaa avustajiin. En ymmärrä,
minkälaisia kollegoja minulla täällä on
joukossa, koska omat havaintoni kansanedustajan työstä ovat
sellaisia, että ne, joilla on asiaa eduskunnan suuntaan,
haluavat ensisijaisesti tavata kansanedustajan, eivät hänen
avustajaansa välttämättä. Avustaja
auttaa siinä, että voidaan erilaiset tapaamiset maksimoida.
Jokainenhan saa itse organisoida, ensinnäkin päättää siitä,
ottaako avustajan käyttöön ylipäänsä vai
ei. Ei se ole pakollinen järjestelmä.
Meillä on aika väljät mahdollisuudet
sen suhteen, onko avustaja täällä vai
maakunnassa. Vaikka hän on maakunnassa, minun ymmärrykseni
mukaan niillä ihmisillä, joilla maakunnassa on
asiaa, on se asia kansanedustajalle eikä sille juoksupojalle
tai -tytölle, joka kuljettaa asioita edustajan ja kansalaisen
välillä. On ihan sama, onko se Internet, jolla
hän lähettää sähköpostia eduskuntaan,
vai onko se edustajan avustaja, joka tuo jostakin torilta jonkin
kirjeen tai paperin tänne edustajan kouraan. Samanlaisesta
tiedonvälityksestä on kysymys.
Lisätilojen tarvehan on moneen kertaan todettu. Erityisesti
vastustajat moittivat sitä, että ei pidä rakentaa
lisärakennusta. He myöntävät,
että lisätilaa tarvitaan, mutta miksei oteta esimerkiksi
jotain kivitaloa. Ei kivitaloja voi ottaa keskeltä Helsinkiä;
niitä voi kyllä ostaa. Nämä vaihtoehdothan
on selvitetty. Ei edes valtionyhtiön omistamaa kivitaloa
tuosta nurkalta voinut mennä ottamaan. Ostaa sen olisi
saanut, mutta se olisi ollut kalliimpi veronmaksajille. Tämä olisi
ehkä joillekin ollut mieluisampi ratkaisu. Nämä on selvitetty
kaikki.
Millä tavalla sitten tämä päätösvalta
täällä kiteytyy? Pidän ylipäänsä arveluttavana
sitä, että alamme peesata tai seurata jonkun tietyn
avainhenkilön äänestyskäyttäytymistä,
olkoon se meistä kuka tahansa, että katsotaan,
miten avainhenkilö äänestää.
Sillä hetkellä, jos niin toimimme, keskitämme
kaiken valtamme avainhenkilön käytettäväksi
seuraamalla, miten hän äänestää.
Emme kai me sitä varten täällä ole,
että me menisimme jonkinlaisena laumana jonkun mielipidejohtajan
perässä, vaan käytetään
omaa järkeämme.
Vielä esimerkiksi tästä tilaisuudesta
ja avustajajärjestelmästä ihan käytännön
esimerkki: Tämän asian käsittelyn alkaessa
avustajani ilmoitti sopimastani tapaamisesta. Henkilö,
joka tuli tänne puoli yksitoista, on ollut ala-aulassa,
ja hänet on ohjattu parvelle. Valtion liikuntaneuvoston
jäsen Osku Hekkala sai minun avustajaltani sen palvelun.
Minä olin sidottu tänne salityöskentelyyn,
en minä voinut täältä poistua.
Tämä on vain yksi pieni esimerkki siitä,
miten tällä hetkelläkin avustajajärjestelmä toimii.
Jos avustajani olisi ollut Lohjalla, hänen olisi pitänyt
sieltä tunnin matkan päästä tulla
ohjaamaan Hekkala parvelle, jos se olisi näin hoidettu.
Vielä siihen, kun täällä on
periaatteeseen vedottu, että tilaa on, aivan lopuksi: Onhan
meillä tilaa. Olen sellaisenkin lukenut lehdestä,
että meillä on kolme työntekemispaikkaa,
miksi me vielä tarvitsemme lisätilaa. Meillä on
omassa työhuoneessa tuoli, meillä on täysistuntosalissa tuoli
ja jopa meillä on valiokunnassakin ihan oma tuoli. On työntekemispaikkoja,
sen kun vaan tehdään töitä.
Onhan meillä valtiosalikin pääosin tyhjänä,
mutta ei sinne välipohjaa voi tehdä, ei sen käyttötarkoitusta
pidä eikä voi muuttaa. Koko Eduskuntatalo on museaalinen esine,
ei niitä neliöitä ja kuutioita, joita
on, saa mennä muuntelemaan. Tämä on myöskin
kiinteistönä sellainen, että meidän
pitää hyväksyä ne tilaratkaisut,
jotka on tehty. Siinä mielessä ed. Laakson toteamus,
että periaatteessa talossa on tilaa, on periaatteessa ihan
oikea, mutta käytännössä tehdään
töitä ja käytännössä myös
ed. Laakson näkökulma oli tältä osin
virheellinen. Hänhän muuten suhtautui myönteisesti
tilantarpeeseen.
Puhemies:
Tästedes en myönnä vastauspuheenvuoroja
vaan etenemme puhujalistaa ja käymme tämän
pääluokan keskustelun sekä äänestykset ennen
suuren valiokunnan istuntoa, joten toivon tiiviitä puheenvuoroja
eduskunnan työtilanteen tähden.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan varmasti meillä on syytä arvioida niin
tilojen käyttöä kuin työskentely-
ja toimintatapoja tässä talossa, sekä omia
kansanedustajan toiminta- ja työskentelytapojamme että myöskin avustajien
toimintaa. Talousnäkymien valossa on arvioitava myöskin
kaikkia määrärahoja, mitä budjettiin
on sisällytetty.
Jo eilen täällä käytiin
asiasta keskustelua ja tuli esille monia kipeitäkin kohteita,
joihin ei ole voitu osoittaa määrärahoja
tämän budjetin myötä. Näitä huolenaiheita
tuli sekä hallituspuolueiden taholta että opposition
taholta puheenvuoroissa. Määrärahatarpeita
on sekä rakentamiseen että ihmisten peruspalveluihin
ja ihmisistä välittämiseen, tarvitaan
määrärahoja. En voi hyväksyä tämän
määrärahan kohdennusta. Jo edellisellä kerralla,
kun asiaa syksyllä käsiteltiin viime vuonna, äänestin
vastaan. (Puhemies koputtaa)
Arvoisa puhemies! Kun silloin asian äärellä oltiin,
valtiovarainministerikin osoitti oman linjansa ja äänesti
tätä vastaan. Olen vahvasti sitä mieltä,
että meillä on kentällä myöskin
rakentamisen tarvetta. Siellä työskennellään
erittäin huonoissa olosuhteissa, homekouluissa kaikkia ei
ole voitu korjata jne. ja työsuojelullisia ongelmia on
hyvin laajalti tässä yhteiskunnassa. On vain priorisointikysymys,
mihin nyt kohdennamme määrärahoja.
Risto Kuisma /rem:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
todettu, itse varsinaisen rakentamispäätöksenhän
me teimme jo vuosi sitten. Siinä mielessä tietysti
ihmetyttää vähän tämä keskustelu,
joka käydään uudelleen. Mutta tietysti kun
joka vuosi, niin pitkään kuin talo on valmis, tarvitaan
lisää rahaa, varmasti tämä vähemmän eduskunnan
arvovaltaa kohottava keskustelu ilmeisesti käydään.
Tilanpuute tosiasiassa vaikeuttaa jo nykyisellään
eduskunnan työtä. Itse olin tänä aamuna
kokouksessa, johon kaikki kansanedustajat eivät sopineet
sisään, kun ei saatu tarpeeksi suurta kokoushuonetta.
Tilanpuutehan on suuri, vaikkei avustajia olisi täällä lainkaan.
On ihan varma, ettei minkään työpaikan
kannalta ole järkevää, että on
niin suuri tilanpuute, että se todella päätehtävän
suorittamista vaikeuttaa. Enkä usko, että missään
valtion virastossa tai laitoksessa on vastaavaa tilanpuutetta kuin
eduskunnassa. Itse olen ollut paljon vähempiarvoisissa
töissä monta kymmentä vuotta, ja täytyy
sanoa, että näin suuressa tilanahtaudessa en ole
koskaan työskennellyt kuin eduskunnassa. Tilanahtaushan
koskee kaikkia tiloja. Sen varmasti jokainen, joka eduskunnassa
on, on voinut todeta. On harmi, että eduskunnassa ei ole
ollut sitä kaukoviisautta joskus 10—15 vuotta
sitten tehdä tätä päätöstä.
Minusta tämän päätöksen
tekeminen ei ole suinkaan vaikeaa. On harvinaisen helppo tehdä myönteinen
päätös lisärahan myöntämiseksi
lisärakennukselle, jos vähänkään
päätöksen tekee tosiasioiden pohjalta.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Tuon vain yhden uuden aspektin tähän
keskusteluun ja toivon, että uuden lisärakennuksen
yhteydessä rakennettaisiin samalla kaupunkiimme kattopuutarha,
jota olemme yrittäneet moneen otteeseen saada läpi.
Valitettavasti vihreät ovat ratkaisseet, että aiemmin
kattopuutarhoja ei ole onnistuttu rakentamaan.
Tämä on minun puumerkkini tähän
keskusteluun, ja ymmärrän, että kaikki
tukevat tätä. (Naurua)
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan lyhyesti, tässä on
kyse näkemyseroista, ja se tässä keskustelussa
huvittaa ja monessa muussakin asiassa, että aina jos on
eri mieltä, niin eri mieltä olevia sanotaan populisteiksi.
Kyse on siitä, jotta ne, jotka ovat kovasti hankkeen kannalla,
näkevät, että kaikki pitää keskittää Helsinkiin ja
pitää vetää avustajat tänne.
Mutta meitä on edustajia, jotka olemme sitä mieltä,
että asiat voidaan hoitaa toisella tavalla, ne voidaan
hoitaa etätyönä. Siihen suuntaan minä ainakin
olen toivonut tätä yhteiskuntaa kehitettävän,
että kaikkea ei kasata Pääkaupunkiseudulle.
Sen takia ihmettelen keskustan edustajia erityisesti. Kun keskustan
puolella on puhuttu hajasijoittamisen eduista ja haluttu viedä maakuntiin
asioita, niin siellä ollaan kuitenkin keskittämässä näitä toimintoja
tänne Helsinkiin.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Koska minulla on mahdollisuus vaikuttaa asiaan
hallinto- ja tarkastusjaossa, en käy yksityiskohtaisesti
läpi eri asioita koskien lisärakennusta ja avustajia.
Rakentamispäätös lisärakennuksesta
tehtiin viime vuonna, ja nyt kannattaisi kyllä keskittyä siihen,
että mennään reippaasti ja nopeasti eteenpäin
asian käsittelyssä.
Avustaja-asia sinällään on edelleenkin
keskeneräinen ja vaatii kehittelyä. Koska en halua ketään
loukata, en käy näin pikaisessa ajassa, koska
ei ole aikaa valmistella sanavalintojani, asiaan enempää.
Varmasti jokainen kansanedustaja tarvitsee omanlaisensa avustajan
eikä siihen voida mitään yleissääntöä tehdä.
Golfasiasta haluan sen verran sanoa, että pelaajan
tasoituksesta ja pelaajien tasosta riippuen puolet lyönneistä on
putteja. Onko tämä nyt populismia, että me
rakennamme tänne svingiradan, koska svingillä voitetaan
yleisö ja puteilla dollarit? Eli leikkisästi sanoen
viittaan myös siihen, että yrityselämässä on
sellainen suositus, että alle 10:n tasoitusta omaavaa henkilöä ei
tulisi ottaa töihin.
Ed. Kiviniemi merkitään
läsnä olevaksi.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Avustuspäätös
on tehty, kuten ed. Nurmi juuri mainitsi. Minusta on käsittämätöntä,
että tässä soudetaan ja huovataan. Hanke
on edennyt niin pitkälle, ettei ole mitään
järkeä nyt tehdä toisenlaisia päätöksiä.
Myöskin ylipormestarimme on kauan sitten ilmoittanut,
että tuo paikka on arvorakennuksen paikka. Mitään
meteliä ei ole noussut siitä, että tähän
kaupunkiin on rakennettu ministeriöille aivan ruutukaava-alueelle,
keskelle kaupunkia, uudisrakennuksia, mutta kun eduskunnalle aiotaan rakentaa
uudet lisätilat, siitä nousee hirvittävä myrsky.
Totean myöskin, että tuohon rakennukseen on toiseen
kerrokseen tulossa Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslialle riittävät
tilat. Kansliahan sijaitsee nyt erittäin vaikeasti useammassa
paikassa ja on kansalaisten hankalasti saavutettavissa. Kansalaiset
haluaisivat käydä keskustelua myös oikeusasiamiehen
edustajien kanssa. Tällaiset tilat ovat tulossa. Taloon
tulee muutenkin tiloja, jotka ovat kansalaisten käytettävissä,
ja myöskin tiloja, joissa edustajat voivat nykyistä jouhevammin
tavata kansalaisia. Näitä tilojahan täällä on
aivan riittämättömästi, kuten
monet ovat jo todenneet.
Avustajista haluan minäkin todeta sen, että täällä on
200 erilaista tapaa työllistää oma avustaja.
En toivo, että kukaan tulee määrittelemään, mitkä ovat
minun avustajani tehtävät. Minä tarvitsen
kenties toisenlaista avustajaa kuin joku muu täällä.
Olen tottunut hyviin sihteeripalveluihin aikaisemmissa tehtävissä ja
tarvitsen niitä nytkin ja myös yhteydenpitoon
ihmisten kanssa, koska silloin kun ollaan valiokunnissa taikka täällä täysistunnossa,
meitä ei mistään tavoita.
Työsuojelukysymys on minusta myöskin erittäin
tärkeä. Täällä työskentelee
työntekijöitä ikkunattomissa tiloissa.
Meillä työterveyshuollossa on myöskin
homeongelma. Työsuojeluviranomaiset sulkisivat varmasti
nämä tilat, jos ei olisi kysymys eduskunnasta,
johon ei nyt niin vaan tulla sulkemaan laittomiakaan tiloja. Minusta tämä keskustelu
on syytä pikkuhiljaa saattaa päätökseen
ja tehdä päätökset.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Niin kuin suomen kielen sana kansanedustaja sanoo,
me edustamme Suomen kansaa eli äänestäjiä.
Normaalisti tietysti yritämme olla myötäsukaan
kansalaisia kohtaan, mutta joskus kansanedustajat joutuvat myös
tekemään päätöksiä,
joita ehkä kansan enemmistö ei hyväksy,
ja tämä rakennuspäätös on
varmasti sellainen. Me kaikki kansanedustajat sen tiedämme.
Mutta joskus on tehtävä päätöksiä myös
vastakarvaan, ja minun mielestäni eduskunnan pitää nyt
vain mahdollisimman nopeasti tämä päätös
lopullisesti tästä rahoituksesta tehdä.
Mitä tulee näihin perusteluihin, haluaisin
todeta sen, että kun ed. Laakso, jonka mielipiteitä hyvin
usein arvostan, täällä puhui, että avustaja ja
kansanedustaja voisivat vaihdella aina vuoron perään
sitä 9 neliön "valtavaa" tilaa, joka meillä on,
ed. Laakso tässä vähän populismia
kuitenkin tavoittelee, valitettavasti.
Mitä tulee avustajien käyttöön,
ed. Kokkonen sanoi aivan saman ajatuksen kuin minulla on, eli avustajia
varmaan tulevaisuudessakin käytetään eri
tavalla ja jotkut haluavat ehkä pitää maakunnassa
omat avustajansa. Haluaisin todeta, että monissa maissa
kansanedustajalla on avustaja sekä parlamentissa että myöskin
omassa vaalipiirissään. Sitäkin pitäisi
ehkä harkita, mutta se on varmaan tulevaisuuden asioita,
enkä nyt sitä esitä.
Puhemies! Yleensä kunnioitan edustajatoverien näkemyksiä,
mutta tällä kertaa ei voi välttyä siltä,
että tämän hankkeen vastustajat tavoittelevat
kansansuosiota koko eduskunnan työskentelymahdollisuuksien
kustannuksella. Tässä yhteydessä vielä haluan
sanoa, että ei tässä voi erottaa oppositiota
ja hallitusta, vaan kaikki me olemme samassa veneessä.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä kysymyksessä on
nyt kahta erilaista ilmaa, ja on nähdäkseni aika
tarpeetonta nyt syyllistää sen enempää kannattajia
kuin hankkeen vastustajiakin. Tämä on nähdäkseni
hieman turhaa, tällainen syyllistäminen.
Itse yllätyin kaikista eniten ed. Taipaleen puheenvuorosta,
kun hän alkoi puhua kattopuutarhoista. Ihan kysyisin, mihin
nyt, ed. Taipale, unohtuivat Helsingin asunnottomat ja yksinäiset miehet,
joiden puolesta te olette tähän saakka niin monta
monta kertaa puhunut, ja nyt yllättäen te alattekin
puhua täällä kattopuutarhasta. Onko linja
vaihtunut, ed. Taipale?
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on nyt kuultu
koko joukkoa ulkokuntalaisia puhumassa Helsingin asioista. Jos tähän
(Puhemies koputtaa) keskusteluun saisin sekoittaa sellaisen henkilön
näkemyksen, jonka leikkipaikka oli tämä kallio,
ennen kuin lisärakennukset tulivat tähän
kylkeen, kallio, jolla joka toukokuu poltettiin kevään
ensimmäisenä merkkinä suurennuslasilla
filmiä tuossa takaoven kohdalla. (Ed. Kokkonen: Kyllä sinne
mahtuu vieläkin!) — En tarvitse, ed. Kokkonen,
epäasiallisia huutoja. — Joka tapauksessa haluaisin
nyt tuoda näkemyksen, miksi vastustan tätä rakennusta.
On totta, että lisätiloja ehdottomasti tarvitaan. Työhuoneet
ovat sitä luokkaa, että tuolla farmeilla ketuillakin
on enemmän tilaa. Ehkä olisikin asiallista pyytää kettutyttöjä auttamaan
tilanpuutteeseen. Sitä vastoin perustelu, jonka mukaan
kokoontumistiloja ei löydy aina silloin, kun tarvitaan,
on kyllä vähän elitistinen, koska ei missään
yrityksessä, paremmassakaan yrityksessä, ole niin
paljon kokoontumistiloja, että vain sormea napsauttamalla
löytyy kokoontumistila. Mielestäni kuitenkin täällä on
ihan riittävästi kokoontumistiloja. (Ed. Tiuri:
Oikeaan aikaan?)
Tuli mainittua, että lähestymistapa on vähän elitistinen.
Se on juuri sitä, mistä kansanedustajia syytetään.
Ensimmäisenä ongelmana on yhä tämä paikka.
Mielelläni sanon itse, että se on näitä harvoja
hengitysreikiä tässä yhä enemmän
kiviä päällänsä kantavassa
Töölössä. Sitä ehkä ei niinkään
arvosteta tässä. Te ette tunne, mikä merkitys
on tällaisella pienellä puistikolla ollut.
Joka tapauksessa toinen ongelma paikan suhteen on se, että se
on hankittu mitä epädemokraattisimmalla tavalla.
Se on hankittu kaikkea muuta kuin rehellisellä tavalla,
vaihtokauppana, johon liittyy yksityinen pääoma
ja yksityiset intressit ja jossa valtio on tullut vastaan ja kaupunki erittäin
epämiellyttävällä tavalla yksityisiä tavoitteita.
Ongelmana on myöskin lasipalatsi, elitistinen muoto
(Ed. Dromberg: Se on modernia!) ja ulkonäkö, joka
lisärakennukselle on annettu. Se puhuu sitä elitististä kieltä,
jota kansa ei kyllä ymmärrä ja jota se
ei hyväksy.
Sen lisäksi paikka on epäkäytännöllisen
kaukana. Jo nykyisessä Eduskuntatalossa huomaa usein, kun
jotain on unohtunut työhuoneeseen, olevansa mahdottoman
kaukana työhuoneesta. Täällä on
pitkiä käytäviä, pitkiä juostavia
välejä. Nyt tulee sitten lisärakennus,
joka on toiminnallinen osa tämän parlamentin päivittäistä työtä. Kuitenkin
sinne johtaa ilmeisesti toistasataa metriä pitkä tunneli.
Tullaan huomaamaan, että se hyvin huonosti toimii yhdessä tämän
talon kanssa.
Lisärakennus olisi voitu rakentaa kalliolle, joka on
tuossa takana ja jonka ainoa tehtävä, voin sanoa
paljasjalkaisena, näitten korttelien syntyperäisenä töölöläisenä,
on se, että siellä pultsarit pitävät
kokoontumispaikkaansa. Heillekin se on vaarallinen, koska pudotus
Aurorankadulle on hyvin jyrkkä. Pikku kundit istuvat edelleen
siellä kalliolla ja katsovat, kun tytöt riisuutuvat
vastapäisessä talossa eivätkä vedä verhoja
eteen. Se on sen kallion ainoa hyöty. Kallio olisi voitu
aivan hyvin hyödyntää tähän
lisärakennukseen. Silloin se olisi ollut seinä seinää vasten
kiinni tämän rakennuksen jatkeena.
Olen täysin vakuuttunut siitä, että koko
tämä vastustava mieliala, tuomitseva mieliala,
joka nyt elää helsinkiläisten ja muun
kansan keskuudessa, olisi ollut hyvin paljon pienempi, jos sitä olisi ollut
ollenkaan, jos lisärakennus olisi rakennettu tälle
paikalle. Se tila on yhtä iso, voin vakuuttaa, kuin se,
jonne nyt lisärakennus asetetaan.
Seppo Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Kun tässä salissa vallitsee
laaja yksimielisyys siitä, että kansaneläkkeen
pohjaosan kaksinkertainen leikkaus pitäisi korjata, (Naurua)
niin tässäpä olisi oiva mahdollisuus
hoitaa juuri se asia. Rakennetaan myöhemmin. Ei se tontti
mihinkään tuolta karkaa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin tässä tuntuu,
populismi puheissa säilyy. Siinä mielessä edelleenkin
totean sen, että pidän aika erikoisena näköalana
sitä, että hallituspuolueitten edustajat vastustavat
tätä asiaa, käyttävät
vastustavia puheenvuoroja, jopa äänestyttävät
tässä asiassa. Pidän aika erikoisena
näköalana, ettei hallitus saa rivejänsä sillä lailla
järjestykseen, että ne olisivat selkeästi
tässä asiassa puolesta, niin kuin ilmeisesti tarve
on olemassa.
Kun sen sijaan kansaneläkkeen pohjaosan leikkauksen
poistamisesta on kysymys, silloin kyllä samat edustajat
seisovat hallituksen ruodussa ja ovat tiiviisti rivissä.
Tältä osin, hyvät edustajat, minä toivoisin,
että tässä asiassa käytettäisiin
oikein todella tunnetta ja järkeä ja tehtäisiin,
niin kuin hyvä on.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Järkeähän täällä varmaan
käytetään, kun päätös nyt
tehdään. (Ed. Tiuri: Säästäväisesti!)
Minä korostaisin sitä, että kun täällä on
perusteltu, että päätös tehtiin
jo vuosi sitten, todellakin tehtiin siinä tarkoituksessa,
että tänä vuonna olisi rakentamistöihin
jo päästy alkuun. Mutta vielä ei ole yhtään
kuokkaa painunut Pikkuparlamentin tontille, joten vielä on
mahdollisuus muuttaa tämä päätös,
joka on kauaskantoinen.
Kun täällä on aivan ansiokkaasti
nyt perusteltu eduskunnan lisätilatarvetta sillä,
että eduskunta tarvitsee nämä kaikki
toiminnot, jotka täällä tapahtuvat ja
joita eduskunnan virkamiehet pyörittävät
myöskin, olisi ehkä ollut syytä jo varhaisessa
vaiheessa ennen tätä päivää perusteellisesti selvittää ne
mahdollisuudet, jotka lähistöllä olisi lisätilojen
hankkimiseksi.
Yleiskeskustelu päättyy.