Valtiovarainministeriön hallinnonala 28
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Äsken jo puhuttiin Senaatti-kiinteistöistä,
ja jatkan sitä keskustelua.
"Senaatti-kiinteistöjen tehtävänä on
huolehtia vastuulleen annetuista kiinteistöistä,
ja tarjota kohtuullisin markkinaperusteisin ehdoin toimitiloja ensisijaisesti
valtion virastoille ja laitoksille. Toiminnalla pyritään
pääoman tehokkaaseen käyttöön
ja tuottavuuteen sekä kiinteistöjen arvon säilymiseen
ja vuokralaisuskollisuuteen. Senaatti-kiinteistöjen tulee
toimia liiketaloudellisin perustein kannattavasti. Valtiovarainministeriö asettaa
sille vuotuiset palvelu-, tulos- ja tuloutustavoitteet - - ." Sitten
vielä todetaan, että Senaatti-kiinteistöt
on hyvin saavuttanut tulos- ja tuloutustavoitteet.
Valtiovarainvaliokunta on ottanut kantaa Senaatti-kiinteistöjen
eli entisen Valtion kiinteistölaitoksen korkeaan tuottovaatimukseen.
Esimerkiksi opetusministeriöstä on siirretty vuoden 2000
aikana kiinteätä omaisuutta Valtion kiinteistölaitokselle
eli nykyisille Senaatti-kiinteistöille. Senaatti-kiinteistöt
perii näistä tiloista niin korkeita vuokria, että yliopistot,
korkeakoulut ja alemmatkin oppilaitokset, muun muassa Opetushallituksen
koulutuskeskus, nikottelevat taloudellisissa vaikeuksissa ja ovat
pitäneet vuokria korkeina, joskus jopa käsittämättöminä.
Omalaatuista on esimerkiksi se, että esimerkiksi Opetushallituksen
koulutuskeskus aikaisemmin "omisti" rakennuksensa eikä niistä juuri itselleen
vuokraa maksanut, mutta pari vuotta sitten Valtion kiinteistölaitos,
nykyiset Senaatti-kiinteistöt, "alkoi omistaa" näitä rakennuksia. Sen
jälkeen esimerkiksi Opetushallituksen koulutuskeskus, jonka
pitää hankkia pääosin tulonsa toiminnallaan,
joutui maksamaan melkoista vuokraa aikaisemmin omistamistaan tiloista.
Se vaikeuttaa laitoksen varsinaista omaa tehtävää, kun
rahat menevät Senaatti-kiinteistöille ja niiden
pitäisi mennä opetukseen ja tutkimustoimintaan.
Asiaan on saatava muutos siten, että Senaatti-kiinteistöjen
on otettava huomioon laitosten käyttötarkoitus
ja myös kulttuuriset periaatteet. Tuottotavoitteita voidaan
porrastaa, eikä tämä koske ainoastaan
opetusministeriön alaisia laitoksia, vaan muitakin hallinnonaloja,
esimerkiksi äsken keskusteltua puolustusministeriötä.
On tärkeää, että Valtiontilintarkastajien
kyseenalaistaessa Senaatti-kiinteistöjen menettelyjä käynnistetään
perusteellinen arvioimistyö, jonka pohjalta mietitään
uudestaan Senaatti-kiinteistöjen toiminta- ja menettelytavat
sekä valtion liikelaitospolitiikka ylipäätänsä.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan myös tarttua Senaatti-kiinteistöjen
toimintaan, ja on erittäin hyvä asia, että Valtiontilintarkastajat
ovat myös esittäneet vaatimuksen perusteellisemman
selvityksen tekemiseksi. Kaikkineen valtion omistamat kiinteistöt
minusta vaativat ehkä vähän enemmän
huolellisuutta sen suhteen, mitenkä on tarkoituksenmukaista niiden
kanssa toimia.
Minä jopa ottaisin Valtionrautatiet esimerkiksi. Siellä ilmeisesti
ollaan ajautumassa tilanteeseen, että kiinteistöbisnes,
tämä vuokraustoiminta, on koko yhtiön
parasta liiketoimintaa. Jos ajatellaan tämän suuntaista
kehittymistä, että nyt tästä kiinteistömassasta
tulee tavallaan tuloksentekoväline, joka estää esimerkiksi
yliopistojen tarkoituksenmukaisen opetustoiminnan harjoittamisen,
se ei ole varmastikaan perusteltua.
Sitten haluan lyhyesti valtiovarainministeriön hallinnonalan
kohdalla pysähtyä valtion omistajapolitiikkaan.
Toivoisinkin, että valtiovarainministeriö omalta
osaltaan toimisi aktiivisesti niitten valtionyhtiöiden
omistuksen keskittämisen osalta, joissa on nimenomaan valtiolla
sijoittajaintressi. Koska finanssipolitiikan vastuu ja talouden
toimintaympäristön seuraaminen on nimenomaan valtiovarainministeriön
harteilla, tuntuisi kaikkein luonnollisimmalta, että näitä yhtiöitä, joissa
valtiolla on nimenomaisesti sijoittajaintressi, hoidettaisiin osana
valtiovarainministeriön toimintaa.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on valtiovarainministeriön
pääluokka, ja on hyvä, ettei tämä sentään
ihan keskusteluitta mene. Tähän saakka täällä on
ollut asianomaisen ministeriön edustajat paikalla, nyt täällä ei
ole kumpaakaan valtiovarainministeriä paikalla. Onneksi
jaoston puheenjohtaja on paikalla ja käyttää puheenvuoron.
Se on mielestäni tärkeätä.
Tämän pääluokan yhteydessä voitaisiin
puhua monestakin asiasta, esimerkiksi veropolitiikasta, Verohallituksen
roolista ja yleensä valtiovarainministeriön roolista.
Kun asiaa on käsitelty verojaostossa, on kirjattu lähinnä Senaatti-kiinteistöjen
rooli liittyen Valtiontilintarkastajien asiaan liittyvään
tutkimustyöhön. Tähän voi todella
yhtyä, että tarvitaan ulkopuolinen arviointityö Senaatti-kiinteistöjen
toimintapolitiikasta ja sen tehostamisesta. Tavoitteena on kuitenkin
yhteiskunnallinen kokonaisetu eikä niinkään
liiketaloudelliset tavoitteet, jotka tuntuvat vähän
liikaakin korostuvan nyt Senaatti-kiinteistöjen toiminnassa,
joka on kuitenkin sataprosenttinen valtionyhtiö. Toivon, että jaoston
puheenjohtaja omalta osaltaan kertoo siitä, mitä Valtiontilintarkastajissa
ja jaoston käsittelyssä on tältä osin
ajateltu.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Muutama sana kulttuurihistoriallisesti arvokkaista
rakennuksista.
Valtiontilintarkastajat ovat todenneet, että "valtion
kiinteistöhallinnon tavoitteet, kiinteistöomaisuuden
siirron toteutus ja vuokrapolitiikan määrittely
ovat jääneet useille valtion vuokralaisille epäselviksi".
Senaatti-kiinteistöjen tehtäväksi on
annettu huolehtia sille annetuista kiinteistöistä ja
vuokrata niitä pääasiassa valtion virastoille
ja laitoksille.
Nyt on syntynyt maassa tilanne, että meillä on suuri
joukko kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia, esimerkiksi
Punkaharjulla kansallismaisemassa luonnonsuojelualueella sijaitsevat
Valtionhotelli, hotelli Finlandia ja vanha osa Takaharjun sairaalaa,
joka on Punkaharjun kuntoutussairaalan omistuksessa. Näitä ei
ole huolittu aikanaan Valtion kiinteistölaitoksen, sittemmin
Senaatti-kiinteistöjen, hoitoon, vaan ne on Kapiteelille
annettu myytäväksi.
Tämä tuntuu aika vastuuttomalta kiinteistön omistajapolitiikalta
valtion taholta, että näin on menetelty. Ne ovat
Museoviraston valvonnassa ja suojelurakennuksia. Minusta niiden
ehdottomasti pitäisi olla Senaatti-kiinteistöjen
puolella siten, että ne säilytettäisiin
kansallisomaisuutena ja pidettäisiin huoli niistä,
olkoon että ne vuokrataan sitten tarkoituksenmukaiseen
käyttöön, mutta ei panna niitä yksityisille
markkinoille. Tämä pitää saada
muutettua.
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun Senaatti-kiinteistöjen
asia otettiin esiin, en myöskään malta
olla paria sanaa siitä sanomatta. Ensinnäkin voidaan
todeta se, että Senaatti-kiinteistöt sinällänsä on
ideana erinomaisen hyvä järjestelmä.
Sen osalta on voitu todeta, että valtion kiinteistömassan
käytön osalta on tapahtunut selkeätä tehostumista
ja hyötyaste on selvästi noussut. Eli siinä on
näitä hyviä puolia toki olemassa.
Mutta aivan niin kuin on todettu aiemmissa puheenvuoroissa,
tietysti meillä on näitä ongelmallisia
alueita, joihin Valtiontilintarkastajat ja myöskin valtiovarainvaliokunta
ja verojaosto kiinnittivät huomiota. Kyse on lähinnä siitä,
millä tavalla erityyppisten kiinteistöjen tuottovaatimukset
asetetaan. Näiden osalta pitäisi nähdä,
ettei mahdollisesti vaaranneta myöskään
esimerkiksi vapaaehtoisten järjestöjen lahjoitus-
ja testamenttitoiminnan kautta esimerkiksi yliopistoille tulleita
kiinteistöjä jnp. Eli selvitys, mitä Valtiontilintarkastajat
ovat edellyttäneet, on äärimmäisen
keskeinen. Se on hyvin kattava.
Olemme esittäneet, että voisimme eri aihealueet
hyvin tarkoin miettiä ja katsoa, millä tavalla voitaisiin
toteuttaa valtion kiinteistöhallinnointia niin, että toisaalta
tilat ovat hyvässä hyötykäytössä,
ja toisaalta niin, että voimme myöskin rakentaa
asian niin, että se ei aiheuta ongelmia käyttäjille
kohtuuttomasti. Eli tätä me olemme perkaamassa.
Mielestäni ulkoinen evaluointi, ulkoinen tarkastelu, tämän
suhteen on paras mahdollinen tapa toteuttaa tämä kysymys.
Yleiskeskustelu päättyy.