1) Hallituksen esitys vuoden 2003 veroasteikkolaiksi Hallituksen esitys vuoden 2003
veroasteikkolaiksi annetun
hallituksen esityksen (HE 121/2002 vp)
täydentämisestä
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta esittää yksimielisesti
tai ei tosiaankaan yksimielisesti hyväksyttäväksi hallituksen
esitystä vuoden 2003 veroasteikkolaiksi sekä tulo-
että varallisuusverolle. Tosiaankaan tämä ei
ole yksimielinen, vaan tässä on vihreiden vastalause
pykälien osalta; kristillisdemokraatit eivät jättäneet
tähän esitykseen vastalausetta, aivan.
Tässä on mukana tietenkin myös tuponeuvottelujen
jälkeen annettu täydennys. On tietenkin syytä huomioida,
että tämän asteikkoalennuksen lisäksihän
hallitus on esittänyt eduskuntaan myös muita tuloveroja
alentavia esityksiä eli tuloverolain puolelle vähennysten
korotuksia, joiden osalta valiokunnan mietintö tulee vasta
seuraavaan täysistuntoon.
Kokonaisuutena nämä kaikki tuloveron alennuksia
koskevat hallituksen esitykset tarkoittavat sitä, että valtion
tuloveron tuotto vähenee nyt minun laskujeni mukaan
291 miljoonalla eurolla. Todellakin tämä laskenta
vaatii vähän matematiikkaa, koska tässä on
tullut niin monia muutosesityksiä. Mutta tästä noin
lähes 300 miljoonasta eurosta valtion tuloveron osalta
veroasteikkokevennyksen vaikutus on suurin, eli sen vaikutus on
tuposta tulleiden muutosten jälkeen 240 miljoonaa euroa.
Nuo loput, reilut 50 miljoonaa euroa, tulevat tulonhankkimisvähennyksen
korotuksen kautta. Kunnathan kustantavat vielä puolestaan
veroalennuksesta sen osan, joka tehdään kunnallisveron
ansiotulovähennystä korottamalla, mutta se on
tosiaan sen varsinaisen tuloverolakiesityksen asia.
Tässä ehdotuksessa veroasteikkoa siis kevennetään
niin, että kaikkien tuloluokkien tulorajat nousevat 1 prosentilla
ja marginaaliveroprosentti alenee 0,5 prosenttiyksiköllä ja
asteikon kolmannen tuloluokan tuloraja 100 eurolla. Kohtuullisen
maltillisia nämä veroalennukset siis ovat verrattuina
aiempina vuosina tehtyihin. Tämä näkyykin
valiokunnassa asiantuntijoiden lausunnoissa niin, että monet
pitivät esitettyjä asteikon kevennyksiä riittämättöminä eli
asiantuntijat katsoivat, että verotus ei tämän
seurauksena varsinaisesti kevene vaan säilyy entisellään,
kun otetaan huomioon ansiokehityksestä aiheutuva automaattinen
tuloverotuksen kiristyminen. Tästä aiheestahan
on muun muassa Elinkeinoelämän tutkimuslaitos
antanut tänään julkisuuteenkin arvioitaan.
Kuitenkin valiokunta päätyi siihen, että valtiontaloudellisista
syistä tämän pidemmälle meneviin
veroalennuksiin ei ole mahdollisuuksia.
Valiokunta kuitenkin kiinnittää huomiota muutamiin
tuloveroasteikon ja myös varallisuusverotuksen rakenteellisiin
kehittämistarpeisiin.
Tuloveroasteikon osalta esillä on tulonsiirroilla elävien
verotus, joka ei ole keventynyt samalla tavalla kuin ansiotulojen
saajien verotus viime vuosina. Tässä hallituksen
esityksessä esitetty tuloveroasteikon alarajan tarkistus
esimerkiksi on alhaisempi kuin ennusteet inflaatiosta tai yleisestä ansiotason
noususta. Näin ollen sosiaaliturvan varassa elävien
verotus hiukkasen kiristyy, kun myöskään
kunnallisveron ansiotulovähennys ei tunnetusti koske heidän
tulojaan.
Toinen ongelmakohta ovat perhetilanteet silloin, kun perheessä on
vain yksi tulonsaaja. Verotus muodostuu kotitalouden osalta kireämmäksi
samalla tulotasolla verrattuna tilanteeseen, jossa tulonsaajia olisi
kaksi.
Nämä molemmat elikkä tulonsiirtojen
varassa elävien verotusasiat ja perhetilanteitten verotukset
ovat isoja periaatteellisia kysymyksiä, joita valiokunnan
mielestä pitää jatkossa selvitellä. Käytännön
ratkaisuihin ei ole tässä haluttu ottaa kantaa,
koska nämä ovat tosiaan aika isoja, laajoja kysymyksiä.
Varallisuusveroasteikon osalta valiokunta huomauttaa nyt jo
varmaan toiseen tai kolmanteenkin kertaan siitä, että varallisuusveroasteikkoa
ei ole tarkistettu sitten vuoden 1991, mikä on merkinnyt
käytännössä verotuksen kiristymistä. Varallisuusveroa
maksavien määrä onkin kaksinkertaistunut
tänä aikana ja veron tuotto kasvanut nopeasti.
Valiokunta toivoo, että tämä asia tulisi
arvioitavaksi, kun tulevaisuudessa uusia verorakenneratkaisuja tehdään.
Varallisuusveroasiahan olikin esillä ylijohtaja Lasse Arvelan työryhmässä,
jossa verotusasioita selviteltiin jo seuraavaa eduskuntaa ja hallitusta
varten.
Arvoisa puhemies! Vihreiden vastalause koskee tosiaan pykäliä.
Vihreillä on oma lakialoite niin sanotusta negatiivisesta
valtion tuloverosta, jossa pienituloisimmille maksettaisiin kompensaatiota
sillä tavalla, että tämä ei
heikentäisi kuntien taloutta.
Keskustan vastalauseessa on lausumaehdotus. Keskusta haluaa
täsmällisempää muotoilua siltä osin,
miten valiokunta haluaisi vauhdittaa yhden tulonsaajan perheiden
ja sosiaaliturvan varassa elävien verotusongelmien ratkaisua.
Keskusta on siihen halunnut kirjoittaa täsmällisemmän
lausuman, jossa näitten ongelmien korjaamista halutaan
vauhdittaa.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! On valitettavaa, että kysymyksestä rakenteellisesta työttömyydestä
ja
niistä keinoista, joita olisi käytettävä nimenomaan
rakenteellisen työttömyyden poistamiseksi verotuksen
kautta, on käyty liian vähän keskustelua
eduskunnassa. Työttömyysongelmasta puhutaan yleisesti,
ja voisi sanoa, että kannustinkysymys on ehkä enemmän esillä.
Porvaripuolueiden puheenvuoroissa mietitään, onko
meidän sosiaaliturvassamme kannustinloukkuja. Tämä malli
negatiivisesta tuloverosta liittyy myös juuri siihen kysymykseen,
että verotusta on kehitettävä siihen
suuntaan, että se kannustaa työntekoon. Toisaalta
sitten taas viimeaikaisessa työllisyyskeskustelussa vasemmiston
puolelta on perinteisesti tullut enemmän ehdotuksia malleiksi,
joissa yhteiskunnan tuilla parannetaan työllisyystilannetta.
Tietenkin on etsittävä hyvin monipuolisia keinoja,
joilla tähän uhkaavaan lamaan voidaan puuttua,
mutta mielestäni verotusta ei millään
lailla pidä vähätellä.
Ongelmahan on ollut se, että huolimatta siitä, että talous
on kasvanut, työttömyys on pysynyt korkeana, noin
9 prosentissa. Saamieni tietojen mukaan niillä veronkevennyksillä,
mitä näinä talouden nousuvuosina on tehty,
on voitu selittää noin 10 prosenttia työllisyyden
paranemisesta. Mutta edelleen elämme tilanteessa, jossa
suhdannetilanteeseen nähden työttömyysprosentti
on melko korkea. Nythän oikeastaan nämä arviot siitä,
jatkuuko tämmöinen epävarma tilanne, vaihtelevat.
Eräät ennustajat arvelevat, että ensi vuonna
olisimme lievässä lamassa, lievä lama jatkuisi
pitempään. Joitakuita optimistisempiakin taloustietäjiä on.
Olennaista tietenkin on, että valtio omilla toimillaan
toisaalta ei sitten vauhdita lamaa, saa aikaan lamakierrettä,
mutta toisaalta on myös pidettävä huolta
siitä, että valtiontalous pysyisi melko tasapainoisessa
tilanteessa eli Suomi ei syöksyisi sellaiseen velkakierteeseen, jossa
oltiin 90-luvun alkupuolella.
Työttömyyskysymys on olennainen siltäkin kannalta,
että samanaikaisesti tällä hetkellä meillä on
melko korkea yleinen työttömyysprosentti, mutta
työvoimapulaa on tietyistä osaajista. Tämä vaikein
työttömyys kohdistuu usein hieman ikääntyneempiin
työttömiin, jotka eivät sitten laman
jälkeen ole voineet työllistyä ja joilla
ei ole koulutusta näille nykyajan kasvualoille, jotka ovat
nimenomaan osaamisammatteja.
Tämä vastalause perustuu, kuten ed. Maria Kaisa
Aula totesikin, tähän ed. Soininvaaran lakialoitteeseen.
Hollannissa ja Ranskassahan on kokeiltu tällaista negatiivisen
tuloveron järjestelmää ja nyt sitten
ajattelimme soveltaa tätä ajatusta nimenomaan
valtionverotukseen, jolloin tämä negatiivisen
tuloveron malli vaikuttaisi lopulta myös kunnallisverotukseen.
Tarkoitus olisi, että tämä leikkaus voitaisiin
sitten kompensoida kunnille takaisin eli tästä ei
tulisi ainakaan sellaista automaattia, jota kunnat voisivat kritisoida
verotulojen menetyksen vuoksi. Tässä mallissa
negatiivinen valtionvero voisi olla enintään 100
euroa vuodessa. Tämä malli on tietenkin yksi hahmotelma,
joka veisi eteenpäin niitä toimia, joita tarvitaan
rakenteellisen työttömyyden poistamiseen, ja todella
toivon, että eduskunta hyväksyisi tämän
ehdotuksen. Valitettavasti valtiovarainvaliokunnassa esityksemme
ei saanut tukea miltään ryhmältä.
Mutta näin ollen, arvoisa puhemies, ehdotan, että eduskunta
ottaa käsittelyn pohjaksi vastalause 1:een sisältyvän
ehdotuksen veroasteikkolaiksi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän vuoden keskeisimmät
verotukseen liittyvät budjettilait ovat tuloverolain muutos,
veroasteikkolain muutos ja veronhyvityslain muutos. Aivan kuten
valiokunnan puheenjohtaja totesi, tämä veroale
tulee tänä vuonna olemaan kaiken kaikkiaan noin
450 miljoonaa euroa, valtion osuus kolmisensataa. Kunnallisverotuksessa
verovelvolliset hyötyvät vähän
toistasataa miljoonaa, ja sitten seurakunnan verossa verovelvolliset
hyötyvät myöskin jonkin verran. Mutta
kokonaisveroale on noin 450 miljoonaa euroa.
Kun kristillisdemokraatit tekivät vaihtoehtobudjettinsa,
halusimme ottaa huomioon kuluttajat, tulonsaajat, kunnat ja myöskin
valtion, niin ettei valtion tarvitsisi ottaa lisälainaa
verojen alentamiseksi, koska lainan ottaminen, jotta veroja voitaisiin
alentaa, on itse asiassa maksuunpanematon vero. Kysymme, onko siinä mitään järkeä,
että lainataan rahaa, jotta voitaisiin veroja alentaa.
Mielestämme ei ole.
Ja kun sitä 450 miljoonan euron rahamäärää ajattelee,
niin mitä sillä summalla saisi? Mitä muita
veroja voitaisiin alentaa? Voitaisiin pudottaa elintarvikkeiden
arvonlisävero 17 prosentista 12 prosenttiin, voitaisiin
myöskin tuota paljon parjattua autoveroa puolittaa. Näin,
jos veroalennukset olisivat keskittyneet näihin välillisiin
veroihin, on päivänselvä asia, että siitä pienituloiset
olisivat enemmän hyötyneet. Nyt, kun kuntien asema
vaikeutuu, tämä johtaa siihen, että kunnat
nostavat tuloveroprosenttiaan tai sitten leikkaavat palveluja kansalaisille,
kuntalaisille, ja taas kerran käy niin, että siitä kärsivät
pienituloisimmat.
Jos meidän veropoliittinen linjamme tulisi voimaan,
se merkitsisi sitä, että kunnat saisivat 100 miljoonaa
enemmän, polttonesteiden veroa ei tarvitsisi nostaa, tuloveroalea
ei annettaisi, mutta elintarvikkeiden veroa, alvia, alennettaisiin
3 prosenttiyksiköllä. Näin pienituloisimmat hyötyisivät
eniten. Mutta koska tämä liittyy tupoon ja kun
hallitus on sellaisen sopimuksen työmarkkinajärjestöjen
kanssa tehnyt, niin totta kai me kunnioitamme kaikkia sopimuksia,
mitä hallitus ulkopuolisen tahon kanssa tekee, emmekä me
haluaisi, että eduskunta kaataisi tupon. Se synnyttäisi
vain levottomuutta työmarkkinoilla.
Mutta se, että valtio ja hallitus pitää kiinni
siitä sopimuksesta, minkä se on tehnyt työmarkkinajärjestöjen
kanssa, velvoittaa myöskin valtiota noudattamaan sitä sopimusta,
jonka valtio, hallitus, on tehnyt kuntien, Suomen Kuntaliiton, kanssa.
Myöhemmin, kun tässä tänä iltana
käsitellään verontilityslakia, tulen
viittaamaan tähän puheeseen ja edellyttämään,
että kuntien kanssa tehty sopimus myöskin olisi
voimassa niin, ettei kuntien verotuloja verontilityslain kautta
huononnettaisi.
Yhteenvetona totean, että jos tupoa ei olisi olemassa,
silloin me esittäisimme, että tämä hallituksen
esitys hylättäisiin, mutta tupon johdosta me tämän
hallituksen esityksen hyväksymme.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Todella tässä on
käsillä toinen osa ensi vuoden veroratkaisuista
eli veroasteikkolaki. Valtiovarainvaliokunta tänään
myöskin käsitteli tuloverolain muutosesityksen.
Se on tulossa tänne myöhemmin, ja nämä yhdessä muodostavat kokonaisuuden.
Keskustalta on todella, niin kuin tässä edellä todettiin,
vastalause tähän ja myöskin tuloverolain
muutosesityksiin. Sinällään ei ole kovin
suurista markkamääristä kysymys, enemmänkin
periaatteellisista asioista.
Arvoisa puhemies! Todella äsken uutisissakin kerrottiin
siitä, että Etla katsoi, että Suomessa tarvittaisiin
elvyttävämpää politiikkaa, tai
oikeastaan valitteli sitä, että veropoliittisin
ratkaisuin ei ole edistetty riittävästi työllisyyttä.
Mielestäni onkin hyvin keskeinen kysymys, miten veroratkaisut
pitäisi tehdä siten, että ne parhaalla
mahdollisella tavalla edistäisivät työllisyyttä.
Tämä kysymys on monessa mielessä tärkeä,
ei vähiten siksi, että työttömyys
merkitsee koko julkiselle taloudelle menetyksinä hyvin
paljon. Lasketaan, että yksi prosenttiyksikkö merkitsee
menetyksinä kunnille, valtiolle ja eläkejärjestelmille
800 miljoonaa euroa vuodessa, eli kyse on pankkituen verran tapahtuvista
menetyksistä jokainen vuosi.
Keskustahan esitti vaihtoehtolinjauksessaan sitä, että myöskin
matalan tuottavuuden työn tukimalli eli työnantajamaksun
palauttaminen matalan tuottavuuden työn osalta otettaisiin
verokevennysvaran sisälle ensi vuoden lopulla. Suomessa,
paitsi että meillä on laaja rakenteellinen työttömyys,
meillä erityisesti matalan työn tuottavuuden alojen
työttömyys ja vähän koulutettujen
ihmisten työttömyys on poikkeuksellisen suuri.
Meillä työttömyyden vinous muista EU-maista
selvästi poikkeaa huonompaan suuntaan.
Meillä siis pitäisi hakea välineitä myöskin
veropolitiikan keinoin vaikuttaa tähän työttömyysongelmaan.
Luulen, että veronkevennysvarasta pitäisikin ottaa
osa, ehkä jopa kolmannes, matalan tuottavuuden työn
tukimalleihin, jos ja kun aiotaan rakenteellisen työttömyyden
ongelma voittaa. On myös muistettava, että Suomessa
on palvelualojen työpaikkoja keskimäärin
hyvin vähän.
Arvoisa puhemies! Tässä valmistui juuri kaksi
verotyöryhmän mietintöä, jotka
nekin liittyvät tähän kokonaisuuteen.
Talousneuvoston pääsihteerin Seppo Leppäsen
työryhmässä on yleisellä tasolla
käsitelty verolinjauksia, ja niistä moniin voi
yhtyä. Ylijohtaja Arvelan työryhmä taas
käsitteli tuloverotusta ja nimenomaan yritysten tuloverotusta.
Sehän oli looginen kokonaisuus, mutta se on herättänyt
hyvin monia kysymyksiä erityisesti perhe- ja pk-yritysten
osalta. Minusta on selvää, että tuon
työryhmän esittämällä tavalla
ei voida pk-yritysten verotusta kiristää, hyvin menevien
perheyritysten verotusta kiristää aikana, jolloin
yritysten määrä jo toisena vuotena peräjälkeen
Suomessa laskee.
Tähän esitykseen todella olemme tehneet ponsiesityksen,
että eduskunta edellyttäisi, että yhden
tulonsaajan perheiden sekä sosiaaliturvan varassa elävien
kireään verotukseen liittyvät ongelmat
selvitetään ja korjataan pikaisesti.
Tuloverojärjestelmä on luotu ajatellen kahta kokopäiväistä ansaitsijaa
perheissä. Kun nyt verotuksen alaraja, jota on viime vuosina
korotettu, on henkilökohtainen, samaan tulotasoon kohdistuu
erilainen verorasitus riippuen siitä, onko tulonsaajia
perheissä yksi vai kaksi. Tällä on olennainen
vaikutus kansalaisten yhdenvertaisuuden kohtelun kannalta jo näiden
ratkaisujen jälkeen. Yhden tulonsaajan perheiden verotukseen
liittyvä epäkohta olisikin pikaisesti selvitettävä.
Näiden korjaaminen olisi tärkeää verojärjestelmän oikeudenmukaisuuden
lisäämisen ja perheiden kasvatustehtävän
tukemisen kannalta.
Keskusta ei ole tässä esittämässä mitään
puolisoiden yhteisverotusta, vaan sitä, että tämä ongelma
todella selvitettäisiin joko verotuksen keinoin taikka
verotuksen ja sosiaalipolitiikan kokonaisuuden kautta haettaisiin
tähän ratkaisua. Meillähän viimeiset
tiedot kertovat siitä, että perheiden köyhyysongelma
on Lipposen hallitusten aikana, tai koko 90-luvullakin, kaksinkertaistanut.
Luulen, että juuri tällaiset yhden tulonsaajan perheet
ovat tässä aika keskeisesti mukana.
Tähän liittyy myös toinen ongelma,
johon vastalauseessa viitataan. Ajatellaanpa niin, että toinen
puoliso on töissä ja toinen esimerkiksi työmarkkinatuen
varassa tai sairauspäivärahan varassa. Nyt kunnallisverotuksessa
ansiotulovähennystä on määrätietoisesti
nostettu, mikä on hyvä asia ja mitä keskustakin
on tukenut, mutta tämä on saanut aikaan tilanteen,
että sosiaalisten tulonsiirtojen varassa elävien
ja pienituloisten verotus ei ole keventynyt, kun samaan aikaan ansiotulonsaajien
ja yrittäjätulonsaajien verotus on keventynyt.
Päinvastoin kaikkein pienituloisimpien osalta on käynyt
niin, että kun välillinen verotus on kiristynyt,
niin verorasitus kokonaisuutena on kiristynyt. Nyt tässäkin
budjetin yhteydessä on, kuten tiedämme, esitetty
liikennepolttoaineiden verotuksen kiristämistä,
energiaverojen kiristystä. Keskusta ei liikennepolttoaineiden verotuksen
osalta hyväksy kiristämistä.
Useat asiantuntijat ovat katsoneet, että verotuksen
ja sosiaaliturvan päällekkäisyys on lisääntynyt
ja siitä johtuvat kannustavuushaitat pitävät osaltaan
yllä korkeaa rakenteellista työttömyyttä.
Tähän vaikuttaa osaltaan se, että kunnallisverotuksen
ansiotulovähennystä on useaan kertaan viime vuosina
korotettu ja korotetaan myös ensi vuonna. Tämä on
sinänsä ollut oikean suuntaista politiikkaa, jolla
pienituloisten verotusta on kevennetty. Sosiaaliturvan varassa elävien
ihmisten suhteellinen asema on kuitenkin heikentynyt, koska vuoden
1997 verotuksesta alkaen kunnallisverotuksen ansiotulovähennystä muutettiin
siten, että vähennystä ei enää myönnetä työttömyysturvasta
eikä muusta sosiaaliturvasta.
Todella on niin, että jos ihminen siirtyy työelämästä sairauspäivärahalle
tai saa äitiyspäivärahaa, niin vaikka
hän saisi saman suuruisen tulon, hänen verotuksensa
kiristyy, koska hän menettää ansiotulovähennyksen.
Siksi myös tätä ongelmaa pitäisi
selvittää. Täällä on
vasemmistoliiton taholta useasti tästä ongelmasta
puhuttu, mutta tämä on jäänyt
puheeksi eikä tähän ole enää viime
aikoina kovin paljon sieltäkään suunnasta puututtu.
Sen takia keskustan esittämä ponsi on tässä yhteydessä paikallaan.
Arvoisa puhemies! Vielä totean sen, että tuloverotuksen
yhteydessä keskusta esittää myöskin verotuksen
kiristämistä tuloverolain osalta, spekulatiivisten
myyntivoittojen osalta alle vuoden omistusajan sisällä.
Sillä me rahoitamme osaltaan liikennepolttoaineiden veronkorotuksesta luopumista.
Mutta se, niin kuin sanottu, on sitten tuloverolaissa, joka eduskuntaan
on valiokunnasta jo lähtenyt ja joka sitten tulee myöskin
keskusteluun.
Nyt olisi tärkeää, että eduskunnan
tahtotila, kun on viimeinen eduskuntakausi, osoitettaisiin näiden
yhden tulonsaajan perheiden osalta sekä sitten myöskin
sosiaalisia tulonsiirtoja saavien osalta liittyen ansiotulovähennysproblematiikkaan.
Ulla Juurola /sd:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä on
siis veroasteikkomuutos. Nämä veroasteikkomuutokset
aiheuttavat oikeastaan vain lähinnä sen, kuten
täällä valiokunnan puheenjohtaja totesi,
että verotus ei kiristy sen vuoksi, että palkankorotukset
tulevat voimaan. Minusta näin on ihan hyvä, koska
minun mielestäni velaksi ei pitäisikään
tehdä veronkevennyksiä. (Ed. Kallis: Nythän
tehdään! Viisisataa miljoonaa!) — No, eipä juurikaan. — Varsinaiset
verotuksen rakenteelliset muutokset tulevat varmastikin olemaan nimenomaan
seuraavan hallituksen tärkeimpiä kysymyksiä ja
hallitusohjelman tärkeimpiä kysymyksiä.
Sen vuoksi tässä tilanteessa tietysti ei sen tyyppisiä muutoksia
myöskään tehdä.
Valtiovarainvaliokunta on ottanut kantaa muun muassa siihen,
että varallisuusverotuksen kehittämistarpeet pitäisi
kokonaisuudessaan ottaa käsiteltäväksi.
Olen tästäkin samaa mieltä. Tässä yhteydessä kuitenkin
haluaisin todeta, että valtioneuvoston verotyöryhmän
mukaisesti varallisuusvero on nimenomaan Suomessa hyvinkin alhainen
ja ihan Oecd-maiden alimpia. Samoin pääomaverotus
on Suomessa kuitenkin ainakin vielä varsin kilpailukykyinen,
joten SDP:n esityslistalla nämä asiat eivät
ole ensisijaisia.
Tähän paljon puhetta aiheuttaneeseen osinkoverotukseen
voisin todeta, että minun mielestäni tässä voisi
yhdistää kahden verotyöryhmän
mietinnöt: Arvelan työryhmän, joka poistaisi
koko yhtiöveron hyvitysjärjestelmän,
ja sitten Leppäsen työryhmän, jossa esitetään
oikeastaan vain sitä, että jos yhtiöveron
hyvitysjärjestelmästä luovutaan, niin
silloin pitäisi erikseen selvittää pienyrittäjien
tai osakeyhtiöitten verotusta, jotta se ei kiristyisi liikaa.
Minun mielestäni olisikin järkevää,
että nämä kaksi työryhmän
esitystä yhdistettäisiin ja tutkittaisiin erityisesti
pörssiyhtiöiden osalta yhtiöveron hyvitysjärjestelmän poistamista,
mutta sitten muiden osakeyhtiöiden osalta pitäisi
tarkasti tutkia sitä, ettei omistaja, joka osinkoina maksaa
palkkaansa, joutuisi sitten maksamaan kaksinkertaista verotusta.
Meidän demareitten ensisijainen päämäärä on ollut
keventää tuloverotusta, ja näin on myöskin tehty
tämän kauden aikana. Minun mielestäni kuitenkin
jatkossa voisi olla hyvä, että miettisimme hiukan
enemmän näitä kohdennettuja veronkevennyksiä.
(Ed. Ala-Nissilä: Nythän 93 kuntaa korottaa veroja,
mitä siihen edustaja sanoo?) — Niin. Kokonaisuudessaan
minusta tässä tällä hetkellä ollaankin
semmoisessa tilanteessa, että verotusta ei varmaankaan
pystytäkään laskemaan ja se on ihan tosiasia.
(Ed. Ala-Nissilä: Kyllä pitää pystyä verotusta
laskemaan!) — Me olemme tässä olleet
myöskin aikaisemmin vähän eri mieltä.
Minä en usko ihan niin, että verotusta voidaan
laskea ja se samalla kiihdyttäisi taloutta niin paljon,
että tuloja saisimme näitten palveluiden rahoittamiseen.
Mutta tästä tuloverotuksesta: Kyllä minä olen samasta
asiasta huolestunut kuin ed. Ala-Nissilä, että esimerkiksi
yhden huoltajan perheessä on ongelmallista se, että siinä voi
käyttää hyödykseen vain yhden
palkasta tämän valtionverotuksen verottoman osuuden.
Mutta kaiken kaikkiaan olen täällä jo
aikaisemminkin esittänyt tutkittavaksi lapsiperheiden osalta
sitä, voitaisiinko palata takaisin huoltajaverovähennyksiin,
koska tällainen verotus ja kevennykset ovat kuitenkin käytössä useissa
kilpailijamaissamme. Tässä suhteessa pääsisimme
näissä monissa vertailuissa sitten oikeampaan
tulokseen kuin tällä (Puhemies koputtaa) hetkellä,
jolloin annamme vain sosiaaliturvan puolella perhetukea.
Sitten vielä sen verran totean tästä polttoaineverotuksesta,
että se on juuri sen tyyppinen verotus, että siinä pienetkin
muutokset kyllä aiheuttavat aika paljon verotulojen lisäystä tai
verotulojen vähennystä. Minä en muistanut
ottaa tuolta paikaltani sitä selvitystä, mutta
näin muistelen, että 1 sentin korotus tuo valtiolle
22 miljoonaa euroa, ja tietysti jos sitten tästä korotuksesta
luovutaan, niin saman suuruisesta verokertymästä me
sitten luopuisimme ja olisi katsottava, mistä sen sijaan
sitten saisimme.
Kaiken kaikkiaan on selvää, että (Puhemies koputtaa)
verotus Suomessa kuitenkaan ei ole mitenkään ylivoimaisen
korkealla tasolla kokonaisverotuksen suhteen. Tämän
sanoi muun muassa äskettäin tässä salissa
valtiovarainministeri Niinistö.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä on asia,
joka koskee valtion verotuksessa sovellettavaa progressiivista tuloveroasteikkoa
ja varallisuusveroasteikkoa sekä yhteisöjen varallisuusveroasteikkoa.
Kun käsittelyssä ovat nimenomaan nämä asiat,
puheenvuorossani sivuan pelkästään niitä.
En lähde veropolitiikkaa laajemmin arvioimaan enkä esittämään
siitä tässä yhteydessä muita
näkemyksiä.
On kuitenkin syytä korostaa, että veroasteikkolaki
koskee pelkästään valtiolle kannettavaa veroa.
Tuo puolen prosenttiyksikön tarkistus, mikä veroasteikkoihin
tämän esityksen mukaan tehdään,
käytännössä säilyttää valtionverotuksessa
verotuksen tason suunnilleen entisellään. Se säilyttää myös
valtionverotuksen progression entisellään. Minusta
on hyvä puoli, että tätä progressiota
ei lievennetä. Tässä yhteydessä on
syytä todeta se, että valtionverotuksessa verottoman tulon
yläraja on käytännössä 11
600 euroa eli lähelle 70 000 markkaa, jota pienemmästä tulosta ei
veroa kanneta, eli kysymyksessä on veromuoto, jota pienituloisimmat
eivät joudu maksamaan.
Samanaikaisesti on syytä havaita kuitenkin se, että pienituloisten
kannalta valtionvero, valtiolle maksettava tulovero, ei ole lainkaan
se veromuoto, joka eniten rassaa keskituloisiakaan. Jos katsotaan
20 000 euron tulotasoa, josta valtiolle maksetaan tämän
käsittelyssä olevan ratkaisun mukaan 1 282 euroa
vuositasolla, niin samasta tulotasosta maksetaan kunnalle ja kunnallisveroon
liittyviä muita maksuja suunnilleen kolminkertainen määrä.
Sen takia minusta kannattaa huomioida se, että kun puhutaan
valtionverosta ja veroasteikkolaista ja varsinkin jos puhutaan sen
alentamisesta, kysymys on aina hyvin pitkälle ensisijaisesti
parempituloiselle väestölle suunnattavista veronalennuksista.
Sen vuoksi tätä esitystä voi pitää myönteisenä.
Tässä ei menetellä siihen suuntaan vaan
säilytetään progressio käytännössä nykyisellä tasolla.
Siinä mielessä pidän tätä veroasteikkoratkaisua
käytännössä ja myös muita
nyt käsittelyssä olevia verotukseen liittyviä ratkaisuja
käytännössä tämän
hallituksen koko toimikauden parhaimpina. Pidän myönteisenä tätä lopputulosta,
mihinkä veroasteikkolain osalta on päädytty.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Ulla Anttilan ehdotusta, että käsittelyn pohjaksi
otetaan vastalauseeseen 1 sisältyvä lakiehdotus.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietinnössäkin
viitataan siihen, että monet asiantuntijat, ekonomistit,
olivat sitä mieltä, että olisi tavallaan
ollut mahdollista verotusta enemmänkin keventää.
Ymmärrän, että heidän logiikkansa
lähti siitä, että nyt kun on talouden
jonkinlainen taantuma tai hitaan kasvun aika tulossa, niin monet
näistä ekonomisteista olivat sitä mieltä,
että tuloverotuksen alentaminen olisi hyvä väline
tai tehokas väline nimenomaan siitä syystä tämmöisenä,
voisiko sanoa, elvytyskeinona taikka työllisyyden edistämiskeinona.
Toisaalta sitten heidän keskuudessaan oli selvästi kyllä erilaisia
mielipiteitä siitä, miten se pitäisi kohdentaa,
että se olisi tehokasta, ja pitäisikö se kohdistaa
tuloverotukseen vaiko työnantajamaksuihin. Henkilökohtaisestikin
olen sitä mieltä, että työnantajamaksuihin
kohdistettuna verotuksen tai maksutason keventäminen olisi
todennäköisesti tehokkaampi kuin tuloverotuksen
puolelle kohdennettuna, jos työllisyyttä tavoitellaan.
Vihreiden esittämä negatiivisen tuloveron malli
on sinänsä ihan mielenkiintoinen, mutta se malli
on kyllä aika monimutkainen. Niin kuin sanoin jo tuossa
edellä, oma käsitykseni on, että tässä tilanteessa
nimenomaan työnantajamaksujen alentamiseen panostaminen
olisi tehokkaampaa kuin tuloverotuksen puolelle.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Minusta, kun mietitään keinoja,
miten sitten työllisyyttä parannetaan, niin täytyy
ajatella nimenomaan täsmämalleja. Siinä mielessä tämä negatiivinen tulovero
on täsmämalli rakennetyöttömyyteen. On
selvää, että jos katsotaan ihan, mitkä tekijät vaikuttavat
työllistävyyteen, esimerkiksi arvonlisäverotuksen
alentaminen, tuloverotuksen alentaminen ja työnantajamaksut,
niin näistä tehokkain eri selvitysten mukaan on
työnantajamaksujen alentaminen. Mutta katsoisin, että useita
keinoja tarvitsee käyttää, ja nämä eivät
ole toisiaan poissulkevia. Totta kai sitten, kun mietitään
valtiontalouden kokonaisuutta, niin on otettava huomioon se, että ei
yhtä ongelmaa ratkaista välttämättä monella
keinolla, mutta yhdistelmällä voidaan päästä suurempaan
tehokkuuteen.
Yleiskeskustelu päättyy.