Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Sanottavaa kummastakin mietinnöstä.
Ensinnäkin, mikä koskee kestävän
metsätalouden rahoituslakia, joksi tämä hallituksen
esitys nimikkeeltään muodostui valiokunnassa,
totean, että varsin pitkän jauhamisen jälkeen
pystyttiin löytämään lähes
yksimielinen sisältö. Ammattiyhdistysliikkeen
toivomuksesta vasemmistoliitto esitti omia pykälänmuutoksiaan,
mutta ne eivät sitten sen pitemmälle menestyneet,
niin että tämä lakiehdotus on nyt saanut
mietinnön mukaisen sisällön. Siihen sisältyy
monta mielenkiintoista uutta avausta.
Ensinnäkin siinä, mitä toimenpiteitä ylipäätään
valtion varoin halutaan metsätöissä edistää, on
yksinkertaistettu erinomaisen paljon asioita, toimenpiteitä,
ja sillä tavalla pyritty byrokratiaa vähentämään.
Tähän on vaan sanottava se, että trendi
on aivan oikean suuntainen. Mutta kun joiltakin osin on juuri eduskunnassa
ollut laki, jossa käytettiin erittäin voimakkaita
metsäpatologian alaan liittyviä äänenpainotuksia
keskusteluissa, joissa oltiin voimakkaasti liikkeellä uusiin
avauksiin, niin nyt tässä hallituksen esityksessä ja
mietinnössä otetaan erittäin voimakkaita askeleita
takaisinpäin. Tässä suhteessa tämä rahoituslaki
ansaitsee erittäin tarkan seurannan, että nyt
ei vaan siinä yksinkertaistamisinnostuksessa mennä taas
toiseen äärimmäisyyteen käytännön
tasolla.
Arvoisa puhemies! Aivan erityinen asia tässä on,
mistä ne rahat saadaan tämän toimeliaisuuden
ylläpitämiseen. Ne määrärahat,
jotka on tämän vuoden budjettiin eduskunta hyväksynyt,
eivät riitä näitten toimeliaisuuksien
ja tavoitteitten ja käytäntöjen rahoittamiseen.
Tässä katsannossa tuleviin hallitusneuvotteluihin
kohdistuu aivan erityistä painoarvoa ja vaatimustasoa.
Sitten, arvoisa puhemies, tästä metsäkeskuslaista.
Silloin, kun hallituksen esitys oli lähetekeskustelussa,
käytin ainoan puheenvuoron koko asiassa, muilla ei ollut
siihen mitään huomautettavaa, ja puheenvuoroni
sisältö oli se, että kiinnitin huomiota
siihen, että metsäkeskuksissa on rinnakkain viranomaistoiminnat
ja yksityisen puolen toimeliaisuudet. Siis voimassa olevassa järjestelmässä on
sellainen tilanne, että viranomaispäällikkö tekee
rahavirtoja koskevia päätöksiä yksityispuolta
koskien, ja jos ei tekisi niitä päätöksiä,
niin sieltä ei kertyisi metsäkeskuksille varallisuutta
hänen oman palkkansa maksamiseen. Tämä on
aika uskomaton järjestelmä, joka meillä on
tällä hetkellä voimassa. Vaadin, että tässä täytyy
tehdä täydellinen eriyttäminen sekä tilillisesti,
rahavirrallisesti että seurannallisesti, elikkä ei
voi olla sillä tavalla, että viranomaispäällikkö päätöksessään
joutuu ottamaan huomioon sen, että tämä koko
putiikki on pystyssä, siis ansaitsemaan viranomaistoiminnan
rahoituksen putiikille, jossa on viranomaispäällikkönä.
Arvoisa puhemies! Valiokunta otti pitkän saikinoinnin
jälkeen tätä koskevat tekstit tuonne mietintöön,
mutta ei aivan siinä viimeisessä muodossa. Ne
olivat jo ihan oikeassa muodossa, mutta minä onneton reppana
menin vaatimaan, että tämä teksti täytyy
kursivoida, mikä johti siihen, että välittömästi
koko ministeriö heräsi, että eihän
tässä näin voikaan tehdä, ja
sitten otettiin takapakkia vauhdilla. Siitä opin, että jos
vielä kansa minut kerran tänne valitsee, niin
kyllä jos jonkun saan vahingossa läpi, niin kyllä en
rupea enempää vaatimaan niin, etten mokaa itteäni
innostuksellani. Tässä oli käydä todella
ohkoosesti.
Mutta nyt sitten joka tapauksessa asia on tuonne mietintöön
kirjattu, ja toivottavasti se johtaa myöskin asianomaisiin
toimenpiteisiin.
Keskustelu päättyy.