3) Hallituksen esitys laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta
jatkui
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ulkomaalaislain muuttaminen, mikä on
hallintovaliokunnassa yksimielisesti käsitelty, on mielestäni
hyvä ja tarpeellinen muutos, koska se mahdollistaa myöskin
vapaaehtoisen maasta poistumisen ja vähentää siten
viranomaisten kuluja ja toimintaa.
Yhteen asiaan etsin kovasti vastausta tästä mietinnöstä,
ja se on se asia, että meillä on tullut pitkälle
muodiksi myöskin Suomessa, että jotkut yksittäiset
ihmiset ja joskus jopa järjestötkin piilottavat
maasta karkotettavan henkilön tahallaan tiloihin ja siten
vaikeuttavat tämän täytäntöönpanon
suorittamista. Olisin tietenkin hieman odottanut, että hallintovaliokunta
olisi tähän vallitsevaan ongelmaan ottanut tässä vaiheessa
kantaa. Se ei kyllä sisälly tähän
hallituksen alkuperäiseen esitykseenkään,
mutta nyt, kun hallintovaliokunnan puheenjohtajakin on salissa,
niin toivoisin, että hallintovaliokunta puuttuisi myöskin tähän,
koska monesti saattaa olla tilanne se, että ulkomaalainen
saattaisi poistua omasta tahdostaan maasta mutta hänet
tänne maahan kätkevät henkilöt
ikään kuin pitävät hänestä kiinni
ja luovat alustaa rikolliselle toiminnalle ja sen jälkeen se
johtaa siihen, että viranomaiset joutuvat tämän
karkottamisen panemaan täytäntöön
ja joskus käyttämään paljonkin
etsintätyötä ja viranomaistyötä tämän
henkilön löytämiseksi. Tämä on
oikeastaan ongelma, minkä toivoisin vielä pystyttävän
yhteisymmärryksessä laittamaan kuntoon.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä ulkomaalaislain
muutosesitys on hyvä. Kaikki keinot ja ratkaisut, joita
voidaan tuoda lakiin, jotta näihin ulkomaalaisiin liittyviin ongelmiin
löydetään ratkaisuja, ovat hyviä.
Aiemmin tänään kyselytunnilla oli
keskustelua rikoksiin syyllistyneiden ulkomaalaisten karkottamisesta,
ja siinä ministeri Thors ikään kuin vieritti
hiukan syytä poliisin päälle siinä,
että noita esityksiä ei olisi tullut riittävästi
ja nyt vasta viime aikoina karkottamisesitykset olisivat lisääntyneet.
Tuossa ongelmana on se, että on muodostunut määrätynlainen
käytäntö ja nuo käytännöt
ovat ikään kuin ennakkotapauksia ja vedotaan aina
siihen, että tämän kaltaisissa rikoksissa
ei ole syytä karkottaa, koska ei niin ole aiemminkaan tehty.
Näitä käytäntöjä tulee
muuttaa, ja tässä nyt käsiteltävänä oleva
lainmuutos on hyvä tapa tähän vapaaehtoiseen
maasta poistumiseen.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä esityksessähän
toteutetaan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviä jäsenvaltioissa
sovellettavista yhteisistä vaatimuksista ja menettelyistä laittomasti
oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttamiseksi. Tämä vapaaehtoinen
palaamismahdollisuushan on ollut jo aikaisemminkin esillä,
mutta sitä ei vain valitettavasti tänne eduskuntaan
aiemmin ole tuotu, ja tämähän on muualla
Euroopan monissa maissa käytössä ja helpottaa
tätä menettelyä.
Kiinnitän kuitenkin huomiota siihen, että eduskuntakäsittelyssä hallintovaliokunta
muutti tätä palautusmenettelyä hallituksen
esityksestä järkevään suuntaan.
Kun kuulimme siellä paljon asiantuntijoita, niin muutimme
sillä tavalla, että kun ulkomaalainen ei ole poistunut
maasta, kun hänelle on annettu tämä määräaika
poistua, niin sitten myös poliisi ja rajantarkastusviranomainen
voivat määrätä hänet
maahantulokieltoon, ja tämä muutos on erittäin
hyviä ja tehokas.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Varsinaisesti tätä ed.
Petri Salon esittämää kysymystä ei
pohdittu, koska se ei suoraan tähän lakiin liittynyt.
Mutta kuten ed. Kaltiokumpu totesi, niin valiokunta uskoo, että tämä maastapoistumiskehotuksen
sanktioiminen maahanmuuttokiellolla tulee vähentämään
ulkomaalaisten perusteluitta maahan jäämistä lisäajan
saamiseksi elikkä juuri tämä hallintovaliokunnan
lisäys, että poliisi tai rajaviranomainen voi
määrätä ulkomaalaiselle maahantulokiellon
enintään kahdeksi vuodeksi käännyttäessään
hänet pois, jos täällä on rikottu
tätä lain kohtaa. Tässä mielessä me katsomme,
että tämä olisi oikea tapa toimia tässä kysymyksessä.
Totta kai kaikkea lainsäädäntöä myös
tässä ed. Petri Salon mainitsemassa kysymyksessä pitää arvioida
ja pohtia.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hallintovaliokunnan puheenjohtajan
ed. Rantakankaan puheenvuoro tyydyttää, koska
luulisin, että tässä täytyisi
varmaan miettiä myöskin oikeusministeriön
kanssa sitä, minkä rikoksen tunnusmerkistön
se mahdollisesti täyttää, jos tahallaan
toimii siten, että esimerkiksi piilottaa maasta karkotettavaa
henkilöä. Se on niin sanottu monialainen asia.
Ed. Jokinen nosti tärkeän asian esiin, mistä oli jo
kyselytunnilla puhetta. Suomalaiset suhtautuvat maahanmuuttoon periaatteessa
myönteisesti silloin, kun maahanmuuttajat täällä tekevät
töitä, noudattavat meidän lakia, kulttuuria
ym. vastaavaa. Mutta siinä vaiheessa, kun iltapäivälehtien otsikot
kertovat, että maahanmuuttaja on tehnyt toistakymmentä jopa
törkeääkin rikosta Suomessa ja edelleenkin
pystyy jatkamaan toimintaa ja tekemään yhä uusia
rikoksia, niin se herättää juuri sitä maahanmuuttovastaisuutta,
joka kohdistuu sellaisiin maahanmuuttajiin, jotka käyttäytyvät
täällä maassa annettujen lakien ja säännösten mukaisesti.
Minä luulen kuitenkin niin, että ministeri
ja hallintovaliokunta tekisivät palveluksen tälle
ulkomaalaispolitiikalle, jos tällaiseen jatkuvaan rikolliseen
toimintaan ja maasta karkottamiseen puututtaisiin hyvin terävästi,
siis armottoman terävästi, ei mitään
selityksiä siihen, että on muodostunut tyttöystävän
kanssa pitkäaikainen suhde täällä eikä voi
palata enää takaisin maahan. Suomalainen väestö ei
yksinkertaisesti hyväksy sitä, että tekee
jatkuvasti törkeitä, tahallisia rikoksia ja suomalainen
yhteiskunta hyysää tällaista menettelyä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Näihin maahanmuuttoasioihinhan
liittyy nimenomaan ongelmia sen vuoksi, että Suomessa on
EU-säädöksistä ja yhteisestä maahanmuutto-
ja ulkomaalaispolitiikasta poikkeavat säädökset.
Ne ovat monessa suhteessa sillä tavalla lievempiä,
että se antaa mahdollisuuden hakeutua enenevässä määrin
Suomeen, kun muualla Euroopan maissa, muun muassa Ruotsissa, tulkinnat
ovat tiukempia. Sen vuoksi hallintovaliokunta pyysi selvitystä perheenyhdistämissäännösten
soveltamisesta ministeriöltä, ja ministeri Thors
meille vastasi. Valiokunta teki tästä oman mietintönsä ja
kannanottonsa ja yhtenä kohtana edellyttää,
että hallitus määrätietoisesti
pyrkisi siihen, että Suomessa olisi Euroopan unionin kanssa
yhteiset pelisäännöt, jolloin mitään
tämmöisiä ed. Petri Salonkaan mainitsemia
ongelmia ei sitten tarvitsisi meillä erikseen käsitellä.
Nämä perheenyhdistämisasiatkin ovat
sillä lailla tärkeitä, että muistaisin,
että siellä taitaa olla 8 000 perheenyhdistämistapausta
käsittelyssä, ja tähän vaikuttavat
kyllä ne pelisäännöt, minkälaisia
pelisääntöjä Euroopassa on ja
minkälaisia meillä täällä Suomessa
on. Niin kuin ed. Petri Salo mainitsi, on aivan selvää,
että jos meillä ei ole selvät pelisäännöt,
niin se antaa mahdollisuuden jopa rasistisiinkin näkemyksiin
ja ulkomaalaisvastaisuuteen ja jopa ulkomaalaisvihaan. Se ei tietenkään
ole millään tavalla perusteltua.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Todella Euroopan unionin parlamentin
ja neuvoston direktiiviä nyt implementoidaan suomalaiseen
lainsäädäntöön, siis
hallituksen esitys koskee maassa laittomasti oleskelevien kolmansien
maiden kansalaisten palauttamista. Nämä kolmansien
maiden kansalaiset ovat siis EU:n ulkopuolelta. Nythän
ovat ajankohtaisia olleet nämä Maghreb-maiden
tapahtumat, etenkin Egyptin, Tunisian tilanne ja sitten näiden
muiden, Marokon, Libyan, mahdollinen tulevaisuuden tilanne. Tiedetään,
että siellä on kymmeniä miljoonia ihmisiä Välimeren
etelärannikolla, jotka odottavat pääsyä parempaan.
Se parempi on heille Eurooppa, erityisesti sitten Euroopan unioni.
Sitten Euroopan unionin raja Turkin ja Kreikan välillä vuotaa
kuin seula, tulee koko ajan uutta väkeä, ja se
väki on ennen muuta turhautuneita, ehkä usein
pitkälle koulutettujakin miehiä. Alle 30-vuotiaita
väestöstä näissä maissa
on huomattavasti yli puolet, jotenka myöskin väestöpommi
kytee entistä enemmän näissä maissa.
Tällöin voi kysyä, mikä on
se virhe, minkä läntiset maat ovat tehneet suhteessa
Afrikkaan, Välimeren eteläpuoliseen alueeseen.
Niitä virheitä on varmasti tehty. Mutta se, mitä pitäisi
tehdä, on tietysti luoda niille ihmisille mahdollisuudet
elää siellä, eikä niin, että tilanne
on padottu jollakin Gaddafin kanssa tehdyllä sopimuksella, minkä esimerkiksi
Italia teki. Siinä sitten annettiin Gaddafille ikään
kuin mahdollisuus päästä salonkikelpoiseksi,
kun hän pitää ne miljoonat sinne etelästä tulleet
ihmiset maassaan. (Puhemies: 2 minuuttia!)
Puhemies! Lopetan ja totean, että Suomen ja EU:n pitää olla
aktiivisempia Afrikka-politiikassaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hyvin ristiriitaisin fiilingein kuuntelen
aina näitä ulkomaalaislain taustoihin liittyviä keskusteluja.
Elävästi muistuvat mieleeni täällä 1990-luvulla
käydyt keskustelut. Silloin taustat olivat sellaiset, että Saksaan
yksistään tuli 30 000 pakolaista, oliko
se viikossa peräti, parhaimmillaan, hurjimmillaan. Silloin
Saksan ulkoministeri tuli tänne Helsinkiin ja pyysi nöyrästi
sellaista ratkaisua kuin burden sharing elikkä taakanjakoratkaisua. Muistan,
kuinka sali jakautui silloinkin kahteen osaan siinä asiassa.
En nyt rupea sitä viivaa tässä osoittelemaan,
missä se kulki. Nyt se on mielenkiintoinen sen takia, että nyt
eletään vuotta 2011 ja nyt keskustellaan sitten
Saksassa uudelleen siitä, mikä meni pieleen. Pieleen
meni se, että se monikulttuurisuus ei onnistunut, mitä silloin
yritettiin, mutta sen tuloksen ilmituloon tarvittiin kaksikymmentä vuotta
lähestulkoon.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä edellinen
puhuja viittasi juuri Saksassa käytävään
keskusteluun asiakohtaan liittyen ja totesi, kuinka tämä monikulttuurisuus
ei ole onnistunut. Tämä on hyvä toteamus.
Täytyy muistaa se, että jos kansalla itsellään
on oma arvopohja, oma kulttuuri, omat perinteet, sitä parempaa on
silloin myöskin maahanmuuttajien asua tässä maassa.
Mitään keinotekoista monikulttuurisuutta ei pidä kuvitellakaan
voitavan luoda, mutta erilaiset kulttuurit voivat elää yhdessä silloin, kun
jokaisella on oma arvokas taustansa. Me suomalaiset tarvitsisimme
paljon enemmän omanarvontuntoa, jotta me olisimme enemmän suomalaisia,
ja silloin myöskin muiden olisi parempi elää meidän
kanssamme.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen käytti hyvän
puheenvuoron.
Todella tämä nyt käsittelemämme
esitys tarkoittaa siis kolmansista maista olevien, laittomasti Euroopan
unionin alueella oleskelevien kansalaisten palauttamista. Eli miten
pääsisimme siihen tilanteeseen, ettei näissä kaikissa
EU-maissa olisi laittomasti oleskelevia kolmansien maiden kansalaisia?
Varmasti meidän pitää auttaa niitä ihmisiä,
joilla on hätä sillä lailla, että he ovat
tulleet alueelle ja heillä on taustalla väkivalta
ja he etsivät turvapaikkaa. Se on yksi asia. Siihen liittyy
myös YK:n sopimukset.
Mutta tämä toinen suuri kysymys on se, että on
olemassa esimerkiksi Afrikassa kymmeniä miljoonia ihmisiä,
jotka tähtäävät parempaan elämään,
ja sen paremman elämän ymmärretään olevan
Euroopassa ja Euroopan unionissa. Ja onko sitten mitään
kestävän kehityksen mukaista tietä niin,
että se parempi elämä olisi miljardille
afrikkalaiselle Euroopan unionin alueella? Senhän pitäisi
olla siellä Afrikassa.
Tässä mielessä toimenpiteitä vaadittaisiin
Euroopan unionilta ja rikkaalta länneltä ja pohjoiselta
huomattavasti enemmän kuin on ollut tähän saakka.
Niiden pitäisi olla selkeästi suunnattuja, ja
niiden pitäisi tunnustaa myös väestöräjähdyksen
merkitys. Siltä on silmät suljettu pitkälti
jo 1990-luvulta alkaen. Niitä silmiä ovat olleet
sulkemassa islamilainen maailma ja sen johto, sunnit ja šiiat.
Sitä on ollut Rooman paavi tekemässä ja
ennen muuta myös Yhdysvaltain raamattuvyöhyke.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Äsken käytin puheenvuoron,
jonka sisällössä ei ole minulla mitään
korjattavaa. Mutta, arvoisa puhemies, en lainkaan huomannut, mitä selkäni takana
tapahtui: sinne oli ilmestynyt ed. Lauri Oinonen, joka taas innostui
käyttämään meille kaikille kovin
tutun puheenvuoron.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Monilta osin voin yhtyä ed.
Tiusasen näkemyksiin siitä, että rauhantyö,
siviilikriisinhallinta ja muu työ tuolla kolmansissa maissa
on äärettömän tärkeää,
jotta sieltä nämä suuret joukot eivät
joutuisi lähtemään liikkeelle ja saisivat
oikeudenmukaisen asumismahdollisuuden siellä omassa kotimaassaan.
Mutta haluan huomauttaa, että kun käytitte
sanaa "turvapaikanhakijat", niin pitää aina muistaa erottaa
laillisesti turvapaikkaa hakevat ja niihin oikeutetut ja toisaalta
sitten pakolaiset, jotka perustuvat kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin
ja EU:n perustuslakiin ja Suomen perustuslakiin. Tässä laissa
ei ole kysymys näistä ryhmistä, vaan
tässä laissa on kysymys sellaisista maahantulijoista,
joilla ei ole laillista oikeutta olla maassa ja jotka eivät
siis täytä näitä kriteerejä,
joita EU:n alueen maat edellyttävät, ja toimenpiteistä niiden
henkilöiden suhteen ja mahdollisuudesta järjestää heille
vapaaehtoinen paluu, ja jos ei voi niin tehdä, niin sitten
viranomaisten tulee puuttua tähän maassa oleskeluun.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tiusanen piti erittäin
ansiokkaan puheenvuoron ja toi esille sen näkökulman,
joka näissäkin ongelmissa pitäisi ottaa
elikkä ennalta estävän asenteen ja ennalta
estävän tulokulman näiden ongelmien ratkaisemiseksi
siellä lähtömaassa, josta nämä ihmiset
lähtevät liikkeelle ja parempaa elintasoa hakemaan.
Usein meidän pohjoismainen hyvinvointijärjestelmämme
on sitten se suunta, mistä sitä lähdetään
hakemaan.
Tässä tullaan myös niihin ongelmiin,
minkä takia Schengen-raja vuotaa, miksi me joudumme näitä direktiivejä mukauttamaan
omaan lainsäädäntöömme
sen vuoksi, että Schengen-alueen raja vuotaa. Siihen tulisi
enemmän EU:n puitteissa kiinnittää huomiota,
että Schengen-alueen raja pitäisi ja sieltä tullaan
hallitusti sen Schengen-alueen yli silloin, kun siihen on oikeutus.
Mutta pitää muistuttaa, että nyt
tämä lakiesitys nimenomaan koskee niitä ulkomaalaisia,
joilla ei ole Suomessa oleskelulle edellytyksiä lain mukaan
eli niitä ihmisiä, joilla on käännytyspäätös
tai maastakarkottamispäätös. Siinä yhteydessä heille
annetaan mahdollisuus tämmöiseen vapaaehtoiseen
paluuseen. On erittäin hyvä asia, oikeastaan välttämätön,
että tähän on myös liitetty
tämä maahantulokiellon määrääminen.
Eli silloin, jos ei noudata tuota vapaaehtoista paluuta, asetetaan
tuo maahantulokielto, jotta tässä lainsäädännössä on
ryhtiä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä ihan lopussa
tuli kaksi hyvää puheenvuoroa, edustajilta Kaltiokumpu
ja Jokinen. He vaativat hieman täsmällisyyttä tältä käsitteistöltä.
Me puhumme yleensä ulkomaalaisista. Suomessa voi olla
ulkomaalainen, joka on tullut tänne töihin ja
jolla on työlupa. Täällä voi
olla ulkomaalainen, joka on kokenut, että hän
on kokenut vainoa kotimaassaan ja anoo täältä turvapaikkaa. Mutta
meillä on myöskin ulkomaalaisia, jotka ovat Suomen
viranomaiset käyneet kansainvälisiltä pakolaisleireiltä tänne
valkkaamassa.
Minä olen vastannut jo useampaan vaalikyselyyn, jossa
yksi kysymys on ollut sellainen, että pitäisikö suomalaisten
säätää esimerkiksi, mitä uskontoa
meillä olevien ulkomaalaisten pitää harrastaa,
niin että he saavat jäädä maahan,
pitääkö esimerkiksi muslimia kohdella
huonommin kuin kristittyä jne.
Minä ihan kysyn vain teiltä edustajatoverit, että miettikääpä niitä sosiaali-
ja terveysministeriön virkamiehiä, jotka käyvät
pakolaisleireissä hakemassa Suomeen niitä pakolaiskiintiön
mukaisia pakolaisia, että he lähtisivät
kyselemään näiltä, että minkälaiseen
herraan sinä uskot, ja sen mukaan niitä valittaisiin
sitten Suomeen.
Eli nämä käsitteistöt menevät
tavallaan vaalikyselyissäkin aivan päin honkia,
ja me vastaamme niihin sitten niin, että se ikään
kuin koskettaisi kaikkia ulkomaalaisia. Ei kai kukaan suomalainen
lainsäätäjä lähde rajoittamaan
esimerkiksi pakolaissopimuksen mukaisia pakolaisia Suomeen sen mukaan,
mitä uskontokuntaa hän sattuu edustamaan? Ne perusteethan
ovat aivan toisenlaisia kuin mitä näissä kyselyissä esitetään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Petri Salo ihan hyvin otti tuon
asian esille. Sopii kysyä nimenomaan sitä, millä perusteella
tällaisen vaalikoneen kysymysten laatija, mikä on
hänen arvomaailmansa, yleensä tällaista lähtee
kysymään, että onko uskonnolla väliä, kuka
saa jäädä ja kuka ei.
Mutta nimenomaan vielä tähän pakolaisuuteen
ja oikeutettuun oleskeluun ja laittomaan oleskeluun. Meillähän
on kaikilla muistissa tämä kahden isoäidin
tapaus, toinen Venäjältä, toinen Egyptistä,
ja heidän kohtalonsa. Siinä tilanteessa ei meidän
lainsäädännöllinen tilanne kyllä oikein
hyvässä mallissa kauniisti esittäytynyt,
ja tiedämme, miten asia sitten sujui. Eduskunnassa myös
tämä asia oli lähetystöjen ominaisuudessa useampaan
kertaan ja monissa keskusteluissa esillä.
Siinä mielessä tähän tilanteeseen,
mikä maapallolla nyt on kaiken kaikkiaan, että kansat
ovat liikkeessä, on monta syytä: sota, väkivalta,
köyhyys, ympäristömuutokset, ilmastonmuutos. Kaikki
kytkeytyvät vahvasti vielä toisiinsa, ja tällöin
vaadittaisiin nimenomaan makrotason toimenpiteitä. Tämä oli
tämä viesti, jota myös huomasin täällä ymmärretyn,
mikä on hieno asia, mutta käytännössä toimijat
YK:ssa ja muualla eivät vielä juurikaan liiku
tässä asiassa.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tässähän on erittäin
hyvästä esityksestä kyse, ja tässä on
nimenomaan tarkoitus vahvistaa perus- ja ihmisoikeuslähtöistä näkökulmaa
näiden maastapoistamispäätöksen
saaneiden henkilöiden kohtelussa. Mielestäni tämä esitys
on siinäkin mielessä hyvä, että tämä tuo
tietynlaista joustavuutta siihen, miten eri viranomaisten kesken asioita
hoidetaan, ja toisaalta tämä vahvistaa myös
sitä, että ulkomaalainen voi itse myös
vaikuttaa siihen, milloin hän täältä maasta
poistuu, jos tilanne on sen sorttinen, että hänen
on syytä lähteä. Ehkä olennainen
osa vielä tässä muutoksessa on se, että kun
tämä on uudenlainen toimintatapa, niin jatkossa
seurataan, miten tämä lähtee käyntiin,
ja jos on tarvetta sitten säädellä tarkemmin
esimerkiksi eri viranomaisten välistä yhteistyötä,
niin sen osalta sitten voidaan palata tähän.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Petri Salolle kommenttina äskeisen
johdosta, että jokainen meistä tietysti näkee
ja kokee omalla tavallaan nämä vaalikoneitten
kyselyt. Minä koin nämä vastaavanlaiset
kysymykset miinakenttänä ja varoin visusti astumasta
miinakenttään, koska minä olen lukenut
lehdistä ja kirjoista, että sinne jos astuu, niin
voi käydä huonosti.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni tässä on
keskeistä se, kuinka suuren määrän
me voimme ihan ilman yhteiskuntarauhan menettämistä tai
valtiontalouden ja kuntien talouden romahtamista ottaa tänne
ihmisiä vastaan ja millä tavalla nämä maahantulevat ihmiset
voivat integroitua yhteiskuntaan ja toisaalta päästä töihin
ja elättää perheensä.
Kaikkia niitä ihmisiä, joilla on kansainväliset oikeudet
saada pakolaisaseman suojaa ja päästä näihin
valtioihin, pitää tukea ja antaa heille kaikki
mahdollisuus selvitä täällä.
Mutta jos tämä väestön liikkuminen
räjähtää käsiin, se
on osin jo Etelä-Euroopassa käsistä pois,
niin Suomi on niin pieni valtio, että me emme pysty ylläpitämään
maahanmuuttajia emmekä täällä asuvia, puhumattakaan
heidän hyvästä elintasostaan ja mahdollisuudestaan
opiskella, tehdä työtä Suomessa.
Tämän vuoksi on tärkeää,
että meillä olisi koko tästä maahanmuutto-
ja ulkomaalaispolitiikasta kokonaisarviointi, jonka mukaan toimisimme
johdonmukaisesti, ja niiden laillisesti maahantulleiden, joko työn
vuoksi tai sitten muiden syiden vuoksi laillisesti maahantulleiden,
osalta meidän tulisi tehdä semmoiset toimenpiteet,
joissa erityisesti nuoret ja lapset voivat sopeutua tähän
yhteiskuntaan, myöskin sellaiset äidit, jotka usein
jäävät nyt ihan kotiin, eivät
opi kieltä, eivät kulttuuria, eivät voi
opiskella. Jos tämä jatkuu tällä tavalla,
nämä ihmiset eivät pääse
sopeutumaan yhteiskuntaan ja he syrjäytyvät ja
tulevat koko elämänsä ajaksi yhteiskunnan
lisäkustannuksiksi ja toisaalta aiheuttavat itselleen myöskin
tämmöisen onnettoman elämäntilanteen.
Tässä mielessä minä peräänkuulutan,
että ministeri Thors saisi puuhata kovasti kokonaisarvostelua
tästä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa rouva puhemies! Kuuntelin työhuoneessa tätä keskustelua, ja
kun keskustelin oman ryhmäni valiokuntaedustajan kanssa,
niin sain sen kuvan, että tämä on myös
perussuomalaisten hyväksyttävissä oleva
mietintö ja hallituksen esitys. Se on sen sisältöinen,
jota ainakin perussuomalaiset ovat pitkään odottaneet,
että tämän suuntaisia muutoksia on tehtävä.
Kun tämä keskustelu laajeni hieman tämän hallituksen
esityksen sisällöstä, niin toteaisin
tässä yhteydessä, kun ministeriaitiossa
istuu ministeri Tölli, että minulla oli mahdollisuus
olla mukana hänen johtamallaan poliisiasiain neuvottelukunnan
matkalla, kun tutustuimme Europoliin. Siellä suomalainen
asiantuntija, joka oli pitkään ollut työssä siellä,
totesi, että kansainvälinen rikollisuus seuraa,
missä maassa on loivin tulkinta pakolaisten vastaanottamiseen.
Sen jälkeen määrätty kansainvälinen
rikollisuus alkaa käyttää reittejä siihen
maahan, ja, niin kuin Pohjanmaalla meillä on ollut lehdissä tietoa,
hyvin moni turvapaikanhakija on maksanut 10 000—12 000 dollaria.
Niissä jutuissa, Pohjalaisen jutuissa, puhuttiin dollareista,
kun muutamat henkilöt kertoivat, paljonko he olivat maksaneet
kansainvälisille ihmissalakuljettajille eli kansainväliselle
rikollisuudelle, kun he olivat päässeet Suomeen.
Minun mielestäni meidän ulkomaalaispolitiikka
on ollut aivan liian löysää viime vuosina
ja se on johtanut tähän holtittomaan tilanteeseen.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Siihen liittyen, mitä edellä on
puhuttu, ehkä on hyvä muistuttaa mieliin se lausunto,
mikä eilen annettiin hallintovaliokunnasta liittyen perheenyhdistämissäännöksiin
ja niiden soveltamiseen. Hallintovaliokunta otti aika tiukan kannan,
ja mielestäni aivan oikeudenmukaista ja hyvää on
tarkastella näitä perheenyhdistämissäännöksiä jatkossa
tarkemmin.
Mitä tässä on puhuttu vaalikoneista,
niin ehkä tässäkin keskustelussa iloisesti
menevät sekaisin erilaiset maahanmuuton lajit, onko työperäisestä maahanmuutosta,
turvapaikanhakijasta vai minkä tyyppisestä maahanmuuttajasta
kyse, ja mielestäni vaalikoneissakin olisi hyvä erotella
näitä erilaisia tapauksia niin, että kaikki
eivät olisi samassa korissa.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Outi Mäkelä käytti
hyvän puheenvuoron juuri siinä mielessä,
että monta kertaa tässä julkisessa keskustelussa
asioita yhdistellään ja tehdään
yhden osatekijän kautta johtopäätöksiä koko
tähän ulkomaalaispolitiikan laajaan kokonaisuuteen.
Se on tietysti väärin, väärin
niitä kohtaan, jotka tulevat ja haluavat tulla vilpittömästi tekemään
töitä tänne Suomeen tai muutoin muuttavat
tänne hyvässä tarkoituksessa, tai sitten
niitä kohtaan, joita Suomi ottaa kansainvälisten
velvoitteitten mukaan tänne kiintiöpakolaisten
muodossa.
Hallintovaliokunta on tällä kaudella saanut poikkeuksellisen
paljon käsiteltäväkseen lakiesityksiä ulkomaalaislain
osalta. Monia yksityiskohtia on käsitelty ja yhtenäistetty
lainsäädäntöä, ja myöskin
viime kuukausina valiokunta on halunnut kiinnittää huomion
siihen, että jotta tämä iso kokonaisuus
hahmottuu, niin on tärkeää, että sisäministeriössä valmistellaan
tätä ulkomaalaispolitiikan kokonaisuutta. Se on
hirveän haastava asia, mutta tarvitaan kokonaisuutta uuden
hallituksen hallitusneuvottelun pohjaksi, jossa arvioidaan sitten,
mitä toimia tarvitaan tähän meidän
nykylainsäädäntöön
ja politiikkaan. Sama koskee myös kotouttamistoimenpiteitä. Me
otimme laajat kannanotot hyvin yksituumaisesti tähän
kotouttamislainsäädäntöön
liittyen.
Eli näitä kysymyksiä pitää tarkastella
hyvin vahvasti faktojen valossa ja välttää provosoitumasta
tilanteissa, jotka ovat hyvin herkkiä ja monta kertaa arkaluontoisia.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on ollut erittäin
hyviä puheenvuoroja siitä, että tähän
maahantuloon ja ulkomaalaisiin liittyvät kysymykset eivät
ole kokonaisuus. Pitää nähdä se
maahanmuuton moninaisuus ja ulkomaalaisten eri tavat olla ja tehdä töitä täällä Suomessa
tai tulla hakemaan turvapaikkaa, oleskelulupaa. Tämä lakihan
nimenomaan puuttuu niihin ulkomaalaisiin, joilla ei ole maassaolon edellytyksiä Suomessa,
ja tämä hakee korjausta niihin menettelytapoihin,
miten asiasta sitten päästään
eteenpäin.
Mutta eräs ulkomaalaisiin liittyvä kokonaisuus
on rikolliset, ja ulkomaalaisten rikollisten maassaoloon, maastakarkottamiseen,
käännyttämiseen meidän tulee
edelleen hakea nopeampia ja tehokkaampia keinoja. Suomi on rikollisten suhteen
täysin omavarainen maa, eikä Suomesta pidä rakentaa
mitään rosvoparatiisia keveimmillä säännöksillä verrattuna
muihin Pohjoismaihin tai muihin Euroopan maihin.
Yleiskeskustelu päättyi.