9) Hallituksen esitys laiksi terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun
lain sekä eräiden muiden lakien muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys koskee lääkäreiden, hammaslääkäreiden
laillistamismenettelyä niin, että niin sanottu
kaksoislaillistusmenettely lopetetaan ja lääkäreillä tulee
olemaan oikeus ammatinharjoittamiseen itsenäisesti heti
tuon lisensiaattitutkinnon jälkeen. Kaiken kaikkiaan voisi
sanoa tästä tekstistä, kun lukee tätä hallituksen
esitystä, että yksinkertaiset asiat on aika mutkikkaasti
osattu sanoa ja hallituksen esityksestä tehty mietintö on
sinänsä kyllä aika lyhyt, kun katsoo
sitä. Tämä varmasti liittyy nyt tähän
kiireiseen vaiheeseen, missä eduskunta on.
Mutta kaiken kaikkiaan tässähän ikään
kuin linjataan Euroopan unionin kanssa saman tyyppiseksi tätä laillistamismenettelyä.
Tätä on ihmetelty, että Suomessa laillistaminen
tapahtuu ikään kuin kahteen kertaan, ensiksi valmistutaan,
laillistetaan lisensiaatiksi, sen jälkeen myöhemmin
sitten tämä lääkäriksi
laillistaminen tapahtuu vielä uudelleen, jotta voi itsenäisesti
toimia lääkärintoimen harjoittajana.
Täällä myöskin jonkin verran
kiinnitetään huomiota yksityisen terveydenhuollon
puoleen ja vaaditaan siellä lääkäreiltä,
hammaslääkäreiltä selvitys käytännön
kokemuksista. Tämä varmaan pohjautuu näihin
tällaisiin valelääkäreihin ja
sen tyyppisiin kokemuksiin, joita nyt viime vuosina on ollut. Muuten
tietysti tässä samassa aika monta lakia muutetaan,
koska tapahtuu myös rahoitukseen lisäys ja muutos
sikäli, että muualla kuin yliopistoissa tapahtuvasta
koulutuksesta voidaan maksaa tietyin ehdoin sitten kunnille, terveyskeskuksille
ja muille sairaaloille kuin näille yliopistosairaaloille.
Sinänsä tällainen tekninen muutos tämä lakiesitys
on aika pitkälti.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Terveydenhuollon ammattihenkilöiden
tulee olla ehdottomasti päteviä, mutta myös
soveltuvia tehtäviin. Itse henkilökohtaisesti
näkisin, että niin akateeminen loppututkinto kuin
onkin, se ei vielä suinkaan riitä näin
vaativan tehtävän hoitamiseen, mitä terveydenhuollossa
on, vaan pitää minun mielestäni olla
vielä asianmukainen vahvistus sitten terveydenhuollon taholta.
Akateeminen loppututkintohan voi olla kenen tahansa älykkään
suoritettavissa, mutta hän ei välttämättä ole
lainkaan sovelias niihin tehtäviin, joita terveydenhuollon
kentällä on.
Sitten meillä nykyisin eri tahoilla liikkuu huhuja
niin sanotuista ulkomailla ostetuista tohtorin tutkinnoista, ja
näitten henkilöitten erottaminen todella niistä,
jotka ovat opintonsa kunnolla kotimaassa suorittaneet, saattaa helposti
johtaa väärinkäsityksiin hyvälläkin
tahdolla, Tämän vuoksi olisin henkilökohtaisesti
tämän kaksinkertaisen varmistamisen kannalla.
Se ei suuri vaiva ole, mutta silläkään
ei ole vielä kaikkia epäpäteviä voitu
valitettavasti estää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä yhdyn kanssa siihen arviointiin,
että kyllä tämä teksti on niin
monimutkaisesti tässä mietinnössäkin
sanottu, että ihan monttu auki tätä lukee.
Viimeisessä kappaleessa täällä mietinnön leipätekstin
lopussa todetaan ensin: "Hammaslääketieteen lisensiaatin
tutkinnon laajentaminen tulee voimaan 1.8.2011 tai sen jälkeen
opintonsa aloittaville opiskelijoille." Herää heti
kysymys: miksi näin? Sitten kuitenkin muklahtaa, että sitten
ne aikaisemmat voivatkin muklahtaa siihen ohjelmaan mukaan. Elikkä pitää lukea
hirmuisen paljon, että ei sitten ruveta miettimään, mistähän
tästä oikein loppujen lopuksi on kysymys.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta on hienoa, että ed. Lauri
Oinonen yleensä ottaa asioihin kantaa täällä,
mutta tuo viimeinen kannanotto ei nyt ollut ihan osuva sikäli,
että tämä kaksoislaillistaminen ei millään
lailla ole mikään kontrolli eikä se liity
tähän. Tähän täyslaillistamiseen
liittyy ainoastaan tiettyä lisäkoulutusta, joka
on sinänsä hyvin lyhyt.
Mutta tähän juuri, että kun näitä mietintöjäkin kirjoitetaan
ja kun on kiire, niin tehdään mutkikasta ja vaikka
tehdään lyhyttä, niin sekin voi olla
aika epäselvää. Eikä tuo lakikaan
kyllä kovin selkeä ole. Esimerkiksi sitä,
mikä se kaksoislaillistaminen on, pitää aika
tavalla miettiä ennen kuin se sieltä löytyy.
Mutta se, mikä on ihan käytännön
ongelma tässä lääkärintoimen
harjoittamisessa Suomessa, on se, että meillä on
eri syistä johtuen aika tavalla lääkäreitä,
jotka eivät osaa suomea, ja he ovat kuitenkin sen tyyppisissä tehtävissä,
joissa tarvittaisiin kohtuullisen täydellinen kielitaito.
Voin kokemuksesta suomea puhuvana sanoa, että diagnoosin
tekeminen suomenkielisen ihmisen kanssa ei ole aina helppoa, mutta
jos kieli ei toimi, on selvästi ymmärtämisongelmia
puolin ja toisin, se on vielä vaikeampaa. Se vaan tietysti rauhoittaa
mieltä, että mitään huutojahan
ei hautuumaalta kuulu, siellä vallitsee hiljaisuus, ja
tästä johtuen tällaiset ongelmat yleensä väistyvät hiljaisuuteen
ja harva niitten perään sitten omaisistakaan huutaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On vahinko, jos tämä kaksoistutkinto
on todella niin kuin tohtori, kansanedustaja Tiusanen täällä tuo esille.
Jos tämä lisätutkinto on vain joku opinnäytetutkinto,
sillä ei kyllä mitään lisäpätevyyttä tähän
saada.
Minä näkisin, että sen todella pitäisi
olla soveltuvuustutkinto, jossa selvitetään, että henkilö on
sovelias niin vaativiin tehtäviin kuin terveydenhuollon
tehtävät ovat, alkaen kielitaidosta, alkaen kaikesta
muustakin elämänhallinnasta. Sen pitäisi
olla juuri tämän tyyppinen; ei enää mikään
tieteellinen opinnäyte. Se on niissä yliopistonäytteissä,
ja tämä muu olisi sitten vain tehtävään
luotettavuutta, soveltuvuutta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan vain tätä akateemista
maailmaa jonkin verran nähneenä, minusta tämmöisen
pitäisi olla hyvin yksinkertaista ja selkeää:
että tutkinnot ovat tutkintoja ja tutkintoihin opiskellaan,
ja kun on pätevöidytty, valmistutaan, ja sitten
kaikki tämmöiset kommervenkit joutaisi olla pois.
Yleiskeskustelu päättyi.