2) Hallituksen esitys puolustusvoimalaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Kauko Juhantalo /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Nyt listalla käsittelyssä oleva
asia, laki puolustusvoimista, ja seuraavana oleva laki vapaaehtoisesta
maanpuolustuksesta ovat tulleet samaan aikaan valiokunnalle. Niitä on
käsitelty osittain rinnakkain ja toinen toistansa vertaillen,
koska niihin liittyy aika tavalla yhteistä terminologiaa
ja myös näitä keskeisiä yhteisiä asioita.
Sinänsä on ollut hyvä, että toinen, josta
ei ole laisinkaan ollut lainsäädäntöä,
voidaan säätää ja että myös
tämä nyt käsittelyssä oleva
laki, joka on jo vanha, voidaan uudistaa päivän
tasalle.
Ennen kuin täsmällisemmin selvitän
valiokunnan työtä, minun täytyy kiinnittää huomiota
siihen, mikä valiokunnassa on tullut hyvin esille lakien
valmistelun yhteydessä, oikeastaan kahteen seikkaan.
Ensimmäinen on Puolustusvoimista ja puolustusministeriöstä yhteisesti
säteilevä henkilöstöpolitiikka.
Me emme ole voineet välttyä siltä huomiolta,
että jokin vanhanaikainen tapa vielä on vallalla
puolustushallinnossa. Henkilöstöpolitiikkaa ei
käsitellä ja sitä ei kohdella sillä tavoin kuin
nykypäivä edellyttää, esimerkiksi
verrattuna muihin ministeriöihin, verrattuna meidän
yksityiseen sektoriin jne. Tämä tulee jatkuvasti
esille. Jotenkin koetaan, että kun kutsutaan kokoukseen
henkilöstön edustajat, tarjotaan kahvit ja informoidaan,
mitä ollaan tekemässä, niin se koetaan
keskusteluksi. Tähän kulttuuriin pitää välttämättä saada
muutos jo puolustushallinnossa siten, että henkilöstöjärjestöt
ja henkilöstöasiat otetaan vakavasti ja huolella.
Me olemme joutuneet jatkuvasti niin kuin kolmantena pyöränä kuulemaan
sellaisia esityksiä, jotka pitäisi valiokunnan
kautta hoitaa ja jotka luonnollisella tavalla hoidettaisiin suorissa
neuvotteluissa.
Toinen, joka on esiintynyt täällä kyllä useamman
ministeriön osalla, on nykyinen lainvalmistelu. Ministeriöt
kautta rintaman — ja me huomasimme sen näissä laeissa
erityisen voimakkaasti — eivät kerta kaikkiaan
ota huomioon sitä, että meillä on vuonna
2000 tullut uusi perustuslaki, ja valiokunnat joutuvat
ja nyt puolustusvaliokunta joutui toimimaan lain valmisteluelimenä,
kun meidän pitäisi auttaa lainsäädäntöelintä.
Perustuslakivaliokunnasta tulleet huomautukset olivat aivan liian
runsaita ajatellen lain valmistelua, ottaen kyllä huomioon,
että lait jouduttiin ministeriössäkin
tekemään lyhyellä määräajalla
ja kovassa kiireessä. Me olemme saaneet erinomaista apua
ministeriön lainsäädäntöosastolta,
kun olemme sitä kysyneet, mutta todennäköisesti
tämä osaava ja valveutunut juristivalmistelukunta
on aivan liian suppea muun muassa puolustushallinnon osalta. Liian
monella tavalla tämä heijastui meidän
työhömme ja heijastui siten, että tähän
yhteiseen asiaan liittyvä kolmas laki, asevelvollisuuslaki,
ei ehtinyt meidän käsittelyymme vaan pysähtyi
perustuslakivaliokuntaan, joka ehti sen käsitellä,
mutta jostain syystä ei ehtinyt saada lausuntoa valmiiksi,
niin että tämä kokonaispaketti nyt jonkin
verran ontuu. Me toivoimme, että me olisimme voineet nämä kolme
lakia täällä ottaa käsittelyyn.
Mitä sitten tulee näiden lakien sisältöön,
niin puolustusministeriö on erittäin aktiivisesti
huolehtinut omalta osaltaan informoinnista, me olemme käyneet
useat tapaamiset, valiokunta on kuullut vajaata kahtakymmentä yksittäistä asiantuntijaa.
Sen lisäksi olemme kuulleet hyvin suurella huolella toimihenkilöjärjestöjä:
STTK:ta, STTK ry:tä, Palkansaajajärjestö Pardiaa,
Upseeriliittoa, Päällystöliittoa, Sotilasammattiliittoa. Olemme
saaneet kirjalliset lausunnot ulkoasiainministeriöltä,
Tietosuojavaltuutetun toimistosta, Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnalta, Maanpuolustuskoulutus
ry:ltä, Suomen Reserviupseeriliitolta ja Maanpuolustuksen
Tuki ry:ltä. Siis se aineisto ja se laajuus, miten valiokunta
on tähän perehtynyt, näihin molempiin
lakikysymyksiin, taikka oikeastaan niihin kolmeen, on ollut kyllä laaja
ja hyvä.
Kuten sanoin, tämäkin nyt esillä oleva
laki kaipaa tietenkin uudistamista. Se on yli 30 vuotta vanha, meillä on
laki vuodelta 1974. Tämän lain heti lähtökohdassa,
johon tuli 1 §:ään perustuslakivaliokunnan
huomautus, on lain nimi. Perustuslakivaliokunta ei pitänyt
"puolustusvoimalakia" hyvänä ja onnistuneena nimenä.
Siihen oli kiinnittänyt huomiota myös laintarkastuselin,
ja me olemme mietinnössä esittäneet,
että tämä muuttuu "laiksi puolustusvoimista".
Jos kokonaisuudessaan katsoo, mitä tämä koskee,
niin tämä sisältää merkittäviä uudistuksia. Keskeisimmät
niistä liittyvät avun antamiseen toiselle valtiolle,
sotilaskäskyasioiden päätöksentekomenettelyn
muuttamiseen, toimivaltajärjestelyihin Puolustusvoimien
pysyvässä käytössä olevilla
alueilla sekä Puolustusvoimien henkilöstön
oikeuksia ja velvollisuuksia koskeviin pykäliin. Me olemme
sitten mietinnössä joutuneet ehdottamaan tarkennettavaksi
muun muassa pykäliä — nämä ovat
juuri perustuslakivaliokunnan huomautusten perusteella — koskien
Puolustusvoimien voimankäyttövaltuutta kotimaassa,
Puolustusvoimien osallistumista toiselle valtiolle annettavan avun
antamiseen, kiinteistöjen tilapäistä käyttöoikeutta,
liikkumista koskevia kieltoja ja rajoituksia Puolustusvoimien alueella ja
maakuntajoukkojen asemaa Puolustusvoimien organisaatiossa. Me olemme
mietinnössä kokonaan ehdottaneet poistettavaksi
laista pykälän, jossa kiellettäisiin
kuvaaminen ja tallentaminen Puolustusvoimien käytössä olevalla
alueella. Me katsoimme pykälän olevan liian epämääräinen
ja tulkinnanvarainen.
Kokonaisuudessaan olemme tyytyväisiä, että lainsäädäntö näinkin
laajalta sektorilta, valitettavasti asevelvollisuuslain rauetessa,
on voitu tuoda eduskunnan käsittelyyn, vaikkakin viime hetkellä.
Vielä haluan painottaa, että dialogi puolustusministeriön
kanssa on ollut erittäin avointa ja aktiivista, mutta en
voi olla puolustusvaliokunnan yksimielisen näkemyksen mukaisesti
huomauttamatta näistä kahdesta perusasiasta, joissa kyllä parantamisen
varaa on aika tavalla. Kuten sanoin, me olemme huomanneet eduskuntakäsittelyssä monen
muunkin ministeriön osalta, että suhtautuminen
huolella ja vakavuudella uuteen perustuslakiin ja sen sisältöön
ei ole tullut riittävästi huomioiduksi. Valiokunnat
joutuvat työruuhkansakin takia, nyt erityisesti perustuslakivaliokunta,
jarruttamaan asioiden joustavaa käsittelyä eduskunnassa,
ja nyt me jouduimme yhden lain osalta myös tämän
ruuhkan uhriksi.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kokoomuksen eduskuntaryhmän
puolesta lausun tyytyväisyyteni, että nämä kaksi
lakia saatiin onneksi valmiiksi. Ne ovat kaksi tärkeätä lakia.
Valitettavasti vain asevelvollisuuslaki nyt sitten raukeaa, kun
perustuslakivaliokunnan lausuntoa ei saatu.
Kysyn kuitenkin, miksi vasta viime syksyn puolivälissä nämä kolme
lakiesitystä saatiin eduskuntaan, kun ei muutenkaan puolustusministeriö ole
kovin paljon lakiesityksiä laatinut. Oli tiedossa, kun
selonteko tehtiin, että Puolustusvoimissa tapahtuu merkittävät
organisaatiomuutokset, ja kun vuonna 1974 ensimmäisen kerran
laissa oli määritelty Puolustusvoimien tehtävät,
oli nähty, että ne ovat selvästi muuttuneet.
Tämä on kysymys, johonka olisi kyllä hyvä vastata,
ja se aiheutti aikamoisen kiireen, kun meillä olisi ollut
hyvää aikaa vaikka koko viime vuosi tehdä näitä lakeja
sitten. Yhdyn niihin näkemyksiin, kuten koko valiokuntakin,
että olisi ollut tarpeen paljon perusteellisempi valmistelu, ja
myöskin arvostelen hieman siitä, että keskusteluyhteys
Pääesikunnan ja puolustusministeriön
välillä ei ole täysin toiminut. Siellä on
merkittävää lainsäädännöllistä osaamista.
Siellä tunnetaan ne käytännön
asiat. Sieltä pystytään myöskin
valmisteluun antamaan sellaista apua, mitä tarvittaisiin.
Niin kuin puheenjohtaja totesi, lain nimike on selvä.
Nimike jo kertoo selvästi, mistä laista on kysymys,
ja on hyvä, että se palautettiin ennalleen. Tässähän
määritetään nyt Puolustusvoimien
toiminta ulkomailla silloin, kun tarvitaan esimerkiksi katastrofiapua.
Valiokunta toteaa siellä, että kun Euroopan unionilla
on solidaarisuuspykälät ja muut, niin nämä asiat
tulisi selvittää, koska milloin tahansa myöskin
tässä asiassa voidaan edetä, mutta tähän
lakiin näitä voimankäyttöön
liittyviä valtuuksia ei käsitelty. Kriisinhallintalaissahan
niitä on erikseen käsitelty sellaisissa tapahtumissa.
Puolustusvoimien henkilöstön osalta täällä tuli
esiin asioita, ja yhdyn myöskin siihen, että kyllä henkilöstöjärjestöjen
kanssa pitää pystyä keskustelemaan perusteellisemmin,
niin että ei jää liiaksi epäselviä kysymyksiä.
On selvää, että monet kysymykset ovat
virkaehtosopimukseen liittyviä, mutta mitkä lakiin
sisällytetään, niiden olisi pitänyt
olla valmiiksi hyvin keskusteltuja.
Siirtovelvollisuus säilyy Puolustusvoimissa, mutta
valiokunta otti kantaa esimerkiksi palkkaukseen liittyen, että peruspalkan
ei tulisi laskea, kun siirrytään. Sitähän
ei voida laissa määrätä, mutta
siitä on selkeä valiokunnan tahto esitetty mietinnössä,
ja toivottavasti se myöskin johtaa aikanaan sitten tuloksiin, koska
siirrot kuuluvat urasuunnitteluun, eteenpäinmenoon,
mutta myöskin palkkaus. Se voi tietenkin laskea, mutta peruspalkan
osalta näin todettiin.
Erityisesti myöskin valiokunta kiinnitti huomiota siihen,
milloin siirrosta ilmoitetaan. Nyt vähimmäisaika
on 3 kuukautta, mutta korostimme sitä, että ulkomaantehtävissä,
joita on merkittävästi, kansainvälisiä tehtäviä,
tulisi nähdä riittävän ajoissa
ja pitäisi olla tosiasiallinen mahdollisuus valmistautua
siirtoon, varsinkin kun YK-tehtävissä ei ehkä ole
mahdollista sitten käydä, jos on jossain Afganistanissa
tai jopa kauempanakin näissä tehtävissä.
Sotilaskäskyasioista haluan nostaa esiin tämän:
Viime syksyn alussa vai oliko keväällä puolustusministeriö nosti
esiin sotilaskäskyasioiden merkittävän
siirron komentajalta puolustusministerille. Silloin kokoomuksen
eduskuntaryhmä ei tätä hyväksynyt.
Se oli vähän Norjan malliin tehty esitys, jossa
melkein kaikki asiat olisivat olleet ministeriöllä.
Mutta olemme tyytyväisiä, että löytyi
yksimielisyys komentajan, Pääesikunnan, puolustusministeriön
ja presidentin kanslian välillä siitä,
millä tavalla nämä kirjataan. Se kirjaus,
vaikka sitä eivät välttämättä kaikki
ole hyväksyneet, on hyvä lähtökohta
tulevaisuuden toiminnalle. Ministerin sotilaskäskyasioiden
esittely koskee niitä strategisia suunnitteluja, mitkä tehdään
puolustusministeriössä, ja nekin on selkeästi
ainakin toistaiseksi määritetty. Varsinaisesti
mitään uuden henkilöstön ja suuren
tehtäväkokonaisuuden siirtoa ei tässä tule,
vaan kumpikin on vuorollaan mukana näissä esittelyissä.
Kaiken kaikkiaan tämä uusi laki puolustusvoimista
selkeyttää ja ottaa huomioon ne organisaatiotarkistukset,
jotka on suoritettu selonteon, mietinnön ja päätösten
pohjalta.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että laki
puolustusvoimista on nyt meillä käsittelyssä.
Kuitenkin yhdyn edellisiin puhujiin siinä, että valiokunnalla
on ollut turhan kiire ja laki ehkä ei ole niin hyvin valmisteltu
kuin olisi toivonut. Haluaisin kuitenkin kiinnittää huomion
joihinkin asioihin, jotka ovat periaatteellisesti tärkeitä.
Ensimmäinen on Suomen Puolustusvoimien tehtävä.
Laissa määritellään Puolustusvoimille kolme
tehtävää: Suomen sotilaallinen puolustaminen,
muiden viranomaisten tukeminen sekä kansainvälinen
sotilaallinen kriisinhallinta. Tämä on hyvä asia.
Haluaisinkin kiinnittää huomiota siihen, mitä siinä ei
lue. Siinä ei lue, että Puolustusvoimilla on jonkin
näköinen yleinen koulutusvelvollisuus, jossa koulutetaan
kansalaisia demokratiaan tai suomalaiseen yhteiskuntaan. Kuulee
erittäin usein sanottavan, varsinkin kun puhutaan yleisestä asevelvollisuudesta,
että Puolustusvoimilla on tällainen koulutustehtävä. Sitä siis
Puolustusvoimilla ei ole. Puolustusvoimien tehtävät
liittyvät Suomen turvallisuuteen.
Toinen kysymys, jonka haluaisin nostaa esille, on näiden
tehtävien välinen priorisointi. Nythän
on monissa yhteyksissä herra ministerin suulla käynyt
selville, että raha ei riitä. Uskottava puolustus
vaatisi lisää rahaa, sitä on osittain luvattukin.
Virka-apukaan ei ole ihan ilmaista, ja kansainvälinen kriisinhallinta
vaatii erittäin paljon resursseja, mikä nyt jo
on todettu tämän päivän lehdessä muistaakseni,
jossa todettiin, että mahdolliset liittymiset Naton nopean
toiminnan joukkoihin eivät ehkä ole edes mahdollisia,
puhumattakaan, että ne olisivat toivottavia, sen takia
että ei ole rahaa.
Ruotsi on tehnyt selkeän priorisoinnin, samoin muut
Pohjoismaat panostavat kansainväliseen kriisinhallintaan,
Suomi ei ole sitä tehnyt. Meiltä puuttuu vielä se
priorisointi, mikä on Suomen uskottavan puolustuksen, viranomaisille
annettavan virka-avun ja kansainvälisen kriisinhallinnan
välinen suhde Puolustusvoimien rahoituksessa. Tiedämme,
että ... (Ed. Kekkonen: Me puolustamme Ruotsia!) — Mitä?
Me puolustamme Ruotsia? Tässä nyt on nimenomaan
pohjoismaisessa yhteistyössä tulossa mielenkiintoisia avauksia,
en puutu niihin. — Mutta haluaisin todella todeta sen,
että poliittinen priorisointi näiden tehtävien
välillä on vielä auki.
Kolmas asia, johon haluaisin kiinnittää huomiota,
on avunanto muille maille, kolmansille maille. Tässähän
varaudutaan yhteisvastuulausekkeeseen, jonka Euroopan unioni on
hyväksynyt, ja siinä todetaan myös, että voidaan
myös Euroopan unionin ulkopuolelle antaa apua. Mielestäni
mietinnön kommentti siitä, että valtioneuvoston
piirissä on aiheellista ryhtyä toimenpiteisiin
yhteisvastuusta jäsenvaltioille mahdollisesti johtuvien
velvoitteiden selvittämiseksi, on erittäin tärkeä.
Nämä velvoitteet on selvitettävä. Meidän
täytyy tietää, mitä yhteisvastuulauseke tarkoittaa,
ja haluaisin erityisesti korostaa sitä perustuslakivaliokunnan
lausuntoa, jossa todetaan, että voimakeinoapu on rajattava
lakiin lisättävällä nimenomaisella
maininnalla avunantosäännöksen soveltamisalan
ulkopuolelle. Näin myös tapahtuu, ja se on erittäin
hyvä asia.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Olen samaa mieltä kuin valiokunnan
puheenjohtaja ja myös ed. Nepponen ja itse asiassa kaikki
edellä olevat puhujat siitä, että lain
valmistelu on ollut eräiltä osin puutteellista
ja valiokunta ei voi tulevaisuudessa ottaa itselleen lainvalmistelijan
roolia, kuten tällä kerralla on tapahtunut sekä perustuslakivaliokunnan
että puolustusvaliokunnan osalta. Kuitenkin joskus tällainen
lainvalmistelijankin rooli on välttämätön,
mutta on aivan totta, että ilmeisestikin pitempiaikainen
perehtyminen nyt käsiteltävänä olevaan
lakiin olisi tuonut mukanaan vielä enemmän muutoksia
kuin perustuslakivaliokunta ja puolustusvaliokunta ovat nyt ehtineet
tehdä. Tästä syystä tämän
kaltaisen lakikokonaisuuden käsittely näin lyhyessä ajassa
ei mielestäni ole hyvä asia. Toivon, että asevelvollisuuslaki,
joka nyt jää käsittelemättä ja
raukeaa, tulee seuraavaan eduskuntaan mahdollisimman nopeasti, ettemme
joudu saman kaltaiseen tilanteeseen kuin nyt näiden kahden
muun tänään esillä olevan lakiesityksen
osalta.
Valiokunnan puheenjohtaja, samoin kuin ed. Nepponen, kiinnitti
huomiota henkilöstöjärjestöjen
rooliin. Täytyy sanoa, että nykyisen puolustusministerin
aikana tilanne on muuttunut olennaisesti paremmaksi kuin aikaisemmin,
mutta edelleenkin henkilöstöjärjestöjen
kuulemisessa on selviä puutteita. Kuten ed. Juhantalo jo
aikaisemmin totesi, ei riitä, että on silloin
tällöin kahvitilaisuuksia, vaan on luotava selvä mekanismi sille,
että henkilöstöjärjestöt
ovat aina kuultavina silloin, kun kyse on henkilöstöön
kohdistuvista toimista. Nyt itse asiassa puolustusvaliokunta on
joutunut joka kerta ja jokaisen lain yhteydessä arvostelemaan
sitä, että henkilöstöjärjestöjä ei ole
kuultu riittävän aikaisessa vaiheessa tai henkilöstöjärjestöjä ei
ole kuultu riittävästi. Mutta kuten totesin, tässä suhteessa
nykyisen hallituksen aikana ja nykyisen puolustusministerin aikana
on tapahtunut selkeä parannus. Tilanne on parempi kuin
aikaisemmin, mutta edelleenkin henkilöstöjärjestöt
ilmaisevat usein tyytymättömyytensä riittämättömään
kuulemiseen.
Ed. Nepponen käsitteli jo sitä, että niin
sanottujen pakkosiirtojen yhteydessä saattaa syntyä tapauksia,
joissa peruspalkka laskee. Puolustusvaliokunta käsitteli
tätä kysymystä, ja se formulointi, muotoilu,
mihin me päädyimme, on, että valiokunta
edellyttää, että tällaisten
tapausten määrä minimoidaan. Itse olisin
ollut vielä hieman vahvemman muotoilun kannalla. En ymmärrä sitä,
että peruspalkka laskee. Ymmärrän sen,
että kokonaispalkka voi pakkosiirtojen yhteydessä laskea,
mutta se, että näin tapahtuu myös peruspalkan
osalta, ei kyllä voi olla hyväksyttävissä.
Puolustusvaliokunnassa me kaikki tietenkin ymmärrämme,
että sotilaan ammattiin kuuluu siirtyminen tehtävästä toiseen
ja myös paikkakunnalta toiselle. Juuri tässä kysymyksessä tarvitaan
mielestäni myös tulevaisuudessa nykyistä parempaa
neuvotteluyhteyttä ministeriön ja henkilöstöjärjestöjen
välillä, jotta voidaan välttää sellaiset
ikävät tilanteet, joita nyt tavan takaa tulee,
joissa peruspalkka laskee.
Arvoisa puhemies! Puolustusvaliokunta kykeni asiantuntijakuulemisten
jälkeen löytämään yhteisymmärryksen
tämän lakiesityksen sisällöstä, ja
lakiesitys on yksimielinen.
Ed. Cronberg puuttui vielä kysymykseen ulkomaille annettavasta
avusta. Omalta osaltani haluan todeta, että puolustusvaliokunta
myöskin totesi, että tällaisen avun antaminen
edellyttää aina kohdevaltion pyyntöä ja
että apua voidaan tietenkin antaa myös kansainvälisen
järjestön kautta. Mielestäni tämä lähtökohta
on tärkeä siksi, että me tulevaisuudessa
joudumme käsittelemään niin sanottua
yhteisvastuulauseketta ja sen mukanaan tuomia mahdollisia velvoitteita.
Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! Vaikka puolustusvaliokunnan mietinnössä kutsutaan
uusia tulevia maakuntajoukkoja jo suorastaan nopean toiminnan kotimaisiksi
joukoiksi, niin haluaisin kuitenkin todeta, että niiden
asemassa ja tehtävissä on edelleen hyvin paljon
epämääräisyyksiä. Lain
ideahan on se, että maakuntajoukot ovat osa Puolustusvoimien
sodan ajan joukkoja, mutta ilmeisesti on myös niin, että maakuntajoukkoihin
otettaisiin muitakin kuin reserviläisiä eli asepalveluksen
suorittamattomia henkilöitä. Nyt kun ministeri
Kääriäinen on paikalla, olisinkin tiedustellut:
ovatko nämä henkilöt myös osana
sodan ajan joukkoja?
Tämän lain 28 §:ssä mainitaan
"muut vapaaehtoiset" reserviläisten ohella, ja ilmeisesti
kuulemisissa, joita valiokunnalla on ollut, Puolustusvoimain asiantuntijatkin
ovat tuoneet esiin, että pykälän 4 momentissa
käytetty ilmaisu "muut vapaaehtoiset" tulisi poistaa. Ei
ole ollenkaan ongelmatonta, että sodan ajan joukkoihin
kuuluisi sellaisia henkilöitä, joilla ei ole asianmukaista koulutusta
tehtäviin. Olisin kysynyt tästä ministerin
mielipidettä.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Edellä valiokunnan puheenjohtaja,
ed. Nepponen ja ed. Laakso, kaikki, jotka ovat olleet mukana tätä työtä tekemässä,
ovat kiinnittäneet huomionsa juuri siihen seikkaan, mihin
itsekin olen kiinnittänyt tämän prosessin
aikana huomioni — ja aion tehdä sen nytkin — eli
tämän valmistelun jonkinlaiseen huteruuteen. Siinähän
tuli kiire. Kun haettiin sopua sotilaskäskyasioista, koko muu
lakipaketti seisoi, ja tällä tavallahan ei oikein
pitäisi toimia. Tämän kiireen lopputulos
oli muun muassa sitten se, että henkilöstöjärjestöjen näkemyksiä ei
ehditty huomioida asianmukaisesti ensimmäisellä kerralla
ja näin valiokunta joutui kehottamaan ministeriötä käymään
läpi asianomaiset pykälät uudelleen järjestöjen
kesken. Tällainen mekanismi voi joskus tulla kysymykseen,
mutta jotain perin vierasta siinä loppukädessä kuitenkin
on silloin, kun aiotaan ja halutaan tehdä hyvää lainsäädäntöä.
Sotilaallisen kriisinhallintalain valmistelun tiimoilta tuli
järjestökentältä hyvin saman
tyyppistä kritiikkiä, eli prosessissa on, näin
kai uskaltaa sanoa, jotain vialla ihan tässä asiassa
melkeinpä lähtökohtaisestikin. Ei voi
olla kenenkään etu sse, että yksittäinen
valiokunta, tässä tapauksessa puolustusvaliokunta, joutuu
kerta toisensa jälkeen palauttamaan henkilöstön
asemaa koskevat pykälät valmisteluun. On tietysti selvä se,
että armeijaorganisaatio ei ole suoraan verrattavissa muihin
organisaatioihin. Se on järjestelmä, jolla on
omat lakinsa, mutta kyllä tämä henkilöstön
asema tämän prosessin yhteydessä paljastui
vähän kummalliseksi noin yhteistoimintaa, firman
sisällä olevaa yhteistoimintaa, ajatellen. Firmalla
tarkoitan tässä nyt armeijaa.
Toinen asia, joka mielestäni ansaitsee tulla huomioiduksi,
on tietysti se, että perustuslakivaliokunta joutui tekemään
niin tavattoman paljon muutosehdotuksia. Perustuslaillista osaamista
lisää valmisteluprosessiin ilman muuta tulisi
saada. Oikeusministeriöhän on ollut mukana tässä prosessissa,
mutta jostain syystä sekään ei oikein näyttänyt
riittävän.
Kolmas suuri kysymys Puolustusvoimien tehtävien suhteen
on yhteisvastuulausekkeen mukainen toiminta. Sehän otetaan
nyt lakitekstiin. Sen jälkeen on täysi syy kysyä,
mitä tekevät nyt sitten muut unionimaat. Otetaanko
maaliskuun 2004 Eurooppa-neuvostossa poliittisesti hyväksytty
solidaarisuuslauseke selkeänä velvoitteena, joka
pakottaa uusimaan lainsäädäntöä ja
valmistautumaan konkreettisesti avun antamiseen? Mennäänkö muissa
unionimaissa eräällä tavalla ad hoc -pohjalla,
jos jotakin ikävää tapahtuu?
Herra puhemies! Sosialidemokraattisen valiokuntaryhmän
puolesta on kyllä syytä kiittää valiokuntaa
siitä, että tämän tavattoman
raskaan prosessin aikana valiokunta kuitenkin pystyi työskentelemään
niin systemaattisesti.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En ole ollut mukana valiokunnan työskentelyssä,
mutta tässä keskustelussa on tullut sellaisia näkökohtia
esiin, joittenka tiimoilta en voinut olla tulematta tänne
pönttöön kertomaan eräänlaista
vahvistusta sille, mitä täällä on
kerrottu. Se liittyy tähän Puolustusvoimien henkilöstöpolitiikkaan
ja siihen, minkälainen henkilöstöpoliittinen
ilmapiiri siellä on.
Sattui käymään nimittäin
sillä tavalla, että nuorin poikani lennostossa
varusmiespalveluksen suoritettuaan jäi sinne värvättynä palvelukseen
ja sitten yhtenä päivänä ilmoitti,
että hän haluaa isälleen vähän
purkautua näistä asioista. Hän sanoi,
että ensinnäkin hän huomauttaa — hyvin
sotilaallinen henkilö kaiken kaikkiaankin — ja
korostaa sitä, että hänellä henkilökohtaisesti
ei ole mitään valittamista sen suhteen, mitenkä asiat
sujuvat ja mitenkä kaikki meni hänen osaltaan
ihan nappiin. Mutta hän teki päätöksensä suunnittelemastaan
sotilasurasta poikkeamisesta sillä perusteella, mitä hän
näki siellä lennostossa tapahtuvan henkilöstöpolitiikan
rintamalla. Se kohdistui erityisesti, niin kuin hän sanoi,
majurien ja kapteenien, sanoisinko nyt, huolestuneisuuteen henkilöstöpoliittisesta
ilmapiiristä. Ne kokemukset olivat niin voimakkaita, että hän
katsoi, että tämä ei kyllä ole
tässä suhteessa hänelle oikea työpaikka.
Hän on tällä hetkellä Irlannissa tietotekniikkaa
opiskelemassa, kun hänellä oli sinne opiskelupaikka.
Mutta siis ilmiselvästi tämä puoli on
paljon syvällisempää kuin vain se, millä tavalla
henkilöstöjärjestöjä kuullaan,
elikkä se ulottuu hyvin paljon syvemmälle siinä organisaatiossa.
Tämä on ihan hyvä tiedostaa, että näin
asianlaita on.
Mutta se varsinainen syy, minkä takia tulin pönttöön,
on vähän toinen juttu ja liittyy myöskin
henkilöstön käyttäytymiseen.
Olen viimeksi tänä päivänä vastannut
kolmeen eri sähköpostiviestiin, joissa selvitetään
Puolustusvoimien kantahenkilökunnan käyttäytymistä suhtautumisessa
kansalaisiin asioissa, prosesseissa, jotka koskevat kansalaisia
suhteessa Puolustusvoimiin. Siinä suhteessa on todella
huolestuttavaa. Siis ilmeisesti koulutuksessa on jotakin aivan perustavan
laatuista vialla, kun ei osata siis normaalia käyttäytymistä suhteessa
kansalaisiin. Samalla paljastuu se, että asioita ei oikeastaan
hallita, ei lainsäädäntöä eikä sitä,
millä pelisäännöillä pitäisi
ylipäätään asioita hoitaa. Ja
sitten kansalaiset kun osoittavat, että no, miksi tätä lakia
ei ole tismalleen noudatettu, miksi tätä ei ole
tehty jnp., niin sitten jonkunlaisen nikottelun jälkeen kyllä otetaan
lusikka kauniiseen käteen ja ryhdytään
toimimaan sen mukaan kuin lait ja asetukset sanovat. Elikkä siis
toisin sanoen siellä peruskoulutuksessa taitaa olla jotakin
aivan perustavanlaatuisella tavalla vialla ja toivon, että arvoisa
puolustusministeri välittää viestin perille.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Herra puhemies! Haluan ensinnä kiittää puolustusvaliokuntaa
tästä mietinnöstä ja sen yhteydessä tapahtuneesta
aika pitkäaikaisesta ja erittäin tiiviistä yhteistyöstä,
josta minulla ministerinä on pelkästään
vain myönteistä sanottavaa. Samoin tietysti täytyy osoittaa suuri kiitostunnustus
perustuslakivaliokunnalle,
joka tämän puolustusvoimalain, niin kuin se alun
perin kuului, ehti käsitellä ja esittää siihen
merkittävän määrän
huomautuksia. Tosin ne olivat hyvin paljon teknistä laatua,
mutta kuitenkin erittäin olennaisia ja tärkeitä huomautuksia.
Kiitoksia tästä yhteistyöstä.
Näihin yleisiin huomautuksiin henkilöstöpolitiikasta,
jotka ed. Juhantalo aloitti, totean, että kyllä puolustusministeriön
toiminnassa henkilöstöpolitiikka on samanlaista
kuin se on tässä yhteiskunnassa ylipäätäänkin.
Ei siellä henkilöstöryhmien vaikuttaminen
perustu kahvinjuontiin vaan mekanismeihin, jotka ovat vakiintuneet puolustusministeriön
ja puolustushallinnon sisään niin kuin muuallekin
yhteiskuntaan. Ja kyllähän siellä kahviakin
juodaan, ei kai se paha asia ole, ainakaan minun mielestäni.
Henkilöstöryhmät ovat kyllä valmistelussa mukana,
ja niitten täytyy olla mukana kaikenlaisissa valmisteluissa,
ja tietysti on kritiikin paikka, että tämän
lain osalta ei ehditty käydä yhtä välttämätöntä henkilöstöryhmäkeskustelukierrosta
taikka vaikuttamiskierrosta. Minä otan sen kritiikin vastaan.
Tästä on kyllä käyty jo keskustelua
ministeriön sisällä. Mutta totean teille,
arvoisat edustajat, että henkilöstöryhmien
kanssa yhteistoiminta on jokaviikkoista, jokapäiväistä, sangen
rutiininomaista toimintaa. Se kuuluu asiaan ministeriä myöten,
että tällaista keskustelua ja kuulemista ja neuvottelua
tapahtuu. Emme elä tässä kiviaikaa, uskokaa,
hyvät edustajat.
Vaikka niitä ongelmia onkin ja huomauttamista on, kritiikkiä voidaan
esittää, minä otan ne kaikki vastaan.
Koetamme parantaa edelleen juoksua, mutta emme ole alkutekijöissä,
sen haluan hyvin selvin sanoin todeta, mikä näkyy myös
siinä, että kun on näitä suuria
muutoksia joukko-osastojen osalta tehty, niin siellä on
voitu toteuttaa henkilöstöryhmien kanssa, heidän avustuksellaan
suorastaan, niin hyvää henkilöstöpolitiikkaa,
työnantajapolitiikkaa, että työttömäksi
ei jää yhtään ihmistä,
vaikka muutokset ovat mittavia, muutoksia joukko-osastoittain. Se yhteistyö ja
se valmistelu tapahtuu niin hyvin, että päästään
loistaviin, jopa erinomaisiin tuloksiin, ja valtio voi osoittaa
tällä tavalla olevansa hyvä työnantaja.
Siis otan vastaan kritiikin, se on selvä asia, ei ole muuta
mahdollisuutta, mutta haluan samalla myös todeta, että tällä asialla
on myös toinen puolensa, mikä minusta on syytä kyllä todeta
tasapuolisuuden nimissä ja objektiivisuuden nimissä.
Sitten tämä lainvalmisteluarvostelu on kyllä varmasti
erittäinkin perusteltua. En selittele mitään,
mutta totean sen, että ed. Juhantalon arvio oli kyllä aivan
oikea siitä, että aika paljon on kysymys voimavaroista.
Kun yksi taikka kaksi lainvalmistelijaa tekee tätä työtä ministeriön
puitteissa, niin se on hirmuista työtä. Kaikkea
ei ehdi tehdä niin kuin pitäisi tehdä.
Siitä johtuen monta kertaa henkilöstöryhmilläkin
oli ehkä se vaikutelma, että heitä ei
kuunnella. Voimavarat ovat kerta kaikkiaan liian vähissä tässä mielessä.
Mutta en sitäkään halua selitellä vaan
totean, että tähän tämä ongelma
viime kädessä palautuu.
Yhdyn siihen myös, että puolustusasioiden osalta,
niin kuin muutoinkin, perustuslaki 2000 on syytä ottaa
vakavalla tavalla. Sen takia, ed. Nepponen, sotilaskäskyasioihin
täytyi ottaa uusi asento, uusi formulaatio, koska perustuslaki
oli muuttunut, ja olen aivan varma siitä, että mikään muu
formulaatio ei olisi mennyt tässä talossa lävitse
kuin se, joka yhdessä hahmoteltiin puolustusministeriön
ja pääesikunnan yhteistyönä.
Siinä näkyi se, että maassa on uusi perustuslaki,
parlamentaarista katetta myös näitten asioitten
osalta piti ehdottomasti lisätä. Tämä on
se tausta eikä mikään muu kummallisempi
syy. Pitää toimia perustuslainmukaisella tavalla.
Luulenpa, että jatkossakin tämä näkökulma
tulee vain vahvistumaan, kun tämän tyyppisiä asioita
käsitellään.
Oli tietysti vahinko, tai sanotaan sääli,
että se kolmaskin tähän yhteyteen kuuluva
laki, asevelvollisuuslaki, nyt raukeaa. Senkin osalta oli kuitenkin
tehty hyvää valmistelutyötä.
Mutta onhan tässä se hyvä puoli, että uusi
hallitus kuitenkin sitten huhtikuun jälkeen tulee saamaan
tämän hyvän valmistelutyön käyttöönsä,
valmiina käyttöönsä, ja pystyy
sitten loppuhiomaan sen lakiesityksen uudelle eduskunnalle, sillä olisi
välttämätöntä — ainakin
se on minun oma kantani — että sekin astuisi voimaan
vuoden 2008 alusta lukien, niin kuin nämä kaikki
muutkin astuvat voimaan. Ne muodostavat tietynlaisen kokonaisuuden,
ja sen vuoksi senkin käsitteleminen ensi kevään
ja syksyn aikana eduskunnassa olisi kyllä viisasta ja välttämätöntä.
Uskon, että näin tulee myös tapahtumaan.
Ed. Nepponen kysyi, minkä vuoksi aika meni näin
täpärälle loppupäässä.
Kyllä siihen on aivan tavallinen yksinkertainen selitys
se, että kaikkien kolmen lain valmistelussa toimikuntatyö otti oman
aikansa ja siihen välittömästi aina liittyvä laaja
lausuntokierros sekä sen rekisteröiminen jälleen
sinne lainsäädännön uudistamiseen,
loppuhiontaan. Kyllä se vaan vie kerta kaikkiaan aikaa
yhden, kahden, kolmen hengen porukalta. Se on vain fakta, joka tässä voidaan
avoimesti teille kertoa. Sen vuoksi tämä meni
vähän näin myöhään,
siis syksykauteen, ja sitä tietysti valitan.
Pääesikunnan ja puolustusministeriön
välillä tässä on toiminut kyllä hyvä yhteistyö ja
Pääesikunnassahan on tässä suhteessa
erittäin hyvää, tässäkin
suhteessa erittäin hyvää, ja kokenutta asiantuntemusta,
jota on voitu kyllä hyödyntää ja käyttää hyväksi,
kun lakeja on valmisteltu. Vastuuhan näissä asioissa
on ministeriöllä, tietenkin ministeriöllä,
ed. Nepponen, sillä ministeriö vastaa siitä,
että eduskunta saa valtioneuvoston kautta mahdollisimman
hyviä lakiesityksiä käsiteltäväkseen.
Mutta totean, että yhteistyö on pelannut kyllä minun
mielestäni hyvin. Näkemyseroja, pieniä,
aina on, mutta se ei ole tahtia haitannut.
Ed. Pulliaisen kommentit panen muistiin ja teen niille jotakin.
Tästä itse laista muutama kommentti.
Minusta on hyvä, että eduskuntamylly, valiokuntakäsittely,
palauttaa tämän nimen laiksi puolustusvoimista,
niin kuin se on nykyisinkin. Se on ehkä jopa suomen kielenkin
kannalta parempi, minun korvaani se sopii paremmin kuin puolustusvoimalaki.
Tämä on varmastikin ihan hyvä monessakin
mielessä.
Täällä kysyttiin Puolustusvoimien
tehtävien perään, niitten priorisointia.
Tämä lakihan ensimmäisen kerran selkeästi
jäsentää nyt Puolustusvoimien tehtävät
ihan kolmeen kategoriaan asettamatta niitä ikään
kuin toinen toisensa edelle. Mutta faktahan on se, että kuitenkin
se ensimmäinen tehtävä, Suomen puolustaminen
ja siihen liittyvä kaikenlainen valmius, koulutus ym., on
kuitenkin tehtävien tehtävä, isolla t:llä.
Se on se ensimmäinen tehtävä. Sen tehtävän
toteuttamiseen tarvittavat kaikki suorituskyvyt ym. ovat välttämättömiä niiden
toisen ja kolmannen tehtävän suorittamisen kannalta.
Tässä mielessä nämä kolme
tehtävää asettuvat tiettyyn tärkeysjärjestykseen
loogisuuden perusteella ja toiminnan logiikan perusteella. Olen
muutenkin sillä kannalla noin poliittisesti, että Puolustusvoimien
ensimmäisenä tehtävänä täällä täytyy
pitää isänmaan puolustamista ja sitten
muut kyllä siinä tulevat mukana ja kyllä järjestyvät,
jos tämä ensimmäinen asia on vain hyvin
hoidettu.
Sotilaskäskyasiat. Täällä on
jonkun verran asiasta keskusteltukin. Tämä oli
välttämättömyys uuden perustuslain
vuoksi hakea tällainen muotoilu, ja puolustusministeriö,
koska me olemme sovintoministeriö kaiken päälle,
yhteistyö- ja sovintoministeriö, rakensi yhteisen
formulaation Puolustusvoimien johdon kanssa, jotta itse toimintakin
saadaan sujumaan sitten käytännössä uuden
lain mukaisella tavalla, kun tämä astuu voimaan.
Tämä ehdotus on Pääesikunnan
ja puolustusministeriön yhteinen ehdotus, eikä sen
tulkinnastakaan vallitse käytännössä mitään
erimielisyyttä. Ja vielä sanon kolmannen kerran:
tämä oli välttämättömyys
uuden perustuslain takia, parlamentaarisen katteen aikaansaamisen
takia. Tästä vallitsee ymmärtääkseni,
ed. Nepponen, erittäin laaja yhteisymmärrys sekä juristien
keskuudessa että myös eduskunnan keskuudessa.
Maakuntajoukkojen asemahan selkiytyi myös tämän
prosessin yhteydessä. Siinähän oli kieltämättä hiukan
epämääräisyyttä, mikä niitten
asema on, ja siitä olikin tarpeen käydä puolustusasiainvaliokunnan
kanssa keskustelua ja selkeyttää sitä.
Ne ovat osa Puolustusvoimia, ja minusta, kun tämä lähtökohta
hyväksytään, silloin moni muukin asia
sen jälkeen on selvä ja tulee selväksi.
Niitä tullaan myös käsittelemään
osana Puolustusvoimia, niitten tehtävät ovat hyvin
selkeät: sodan aikana puolustaa, suojata alueellisesti
elintärkeitä kohteita yhteiskunnan kannalta. Se
on myös virka-apureservi, mikäli sellaista virka-apureserviä tarvittaisiin.
En nyt tässä ihan yhtäkkiä osaa
sanoa esimerkkiä, minkälaiseen tehtävään
tällaista reserviä tarvitaan, mutta se olisi kuitenkin
olemassa. Minä pidän tärkeänä sitä, että maakuntajoukkojen
asema on tällä tavalla määritelty
tässä laissa puolustusvoimista, että se ei
ole vain Puolustusvoimien sisäinen asia vaan että se
täytyy laissa määrätä.
Se oli tärkeä asia, että se tuli tällä tavalla
määriteltyä.
Sitten tämä apu toiselle valtiolle. Minusta
on ollut tärkeää sen tarkentaminen, että kysymys
on viranomaisia tukevasta roolista ja että todetaan hyvin
selkeästi, ettei voimakeinoja saa käyttää avun
antamisessa. Minusta se on olennainen asia. Täällähän
tuli esille vielä tämä EU-jäsenvaltioiden
välinen yhteisvastuu, siitä johtuvat velvoitteet.
Valtioneuvostossa on syytä selvittää nämä velvoitteet
ja se, mitä tämä tarkoittaa, ehkä myös lainsäädännön
tasolla.
Vielä totean sen, että yhteistyö sujui
ministeriön näkökulmasta hyvin ja hyödyllisesti
ja ministeriö on omalta puoleltaan tyytyväinen
nyt satamaan tulevaan lakiin.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kun ministeri Kääriäinen
sanoi, että yhteistyö Pääesikunnan
kanssa on toiminut hyvin ja otettu huomioon, niin miksi muutamissa
kohdissakin jouduttiin palaamaan takaisin Pääesikunnan
alkuperäisiin esityksiin? Mutta se ei ollut minun vastauspuheenvuoroni
pääasia.
Kyllä silloin, kun edelliskesänä keskusteltiin sotilaskäskyasioiden
muutoksesta, ei suinkaan vedottu mihinkään perustuslain
edellyttämiin vaatimuksiin. Ne oli otettu jo aikaisemmin
huomioon. Kyllä ajatus oli mennä paljon pidemmälle,
ministeri Kääriäinen. Me kokoomuksen
puolustusvaliokuntaryhmä tyrmäsimme sen silloin neuvotteluissa.
Hallituspuolueet olivat jo hyväksyneet sen. Tämä tulkinta,
joka nyt tuli ja jonka me olemme hyväksyneet, on ihan toisenlainen kuin
se, joka meille silloin esitettiin, ja on hyvä, että siitä löytyy
yksimielinen näkemys. Mutta se ei vastannut kyllä sitä esitystä,
joka silloin oli esillä. Kyllä siellä vallan
siirtokysymys oli merkittävästi pidemmälle
menevä silloin. Mutta tämän me hyväksymme.
Sopu löytyy Puolustusvoimain, ministeriön ja presidentin
kanslian välillä, ja hyvä näin.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Tämä on aivan lapsellista
keskustelua, ed. Nepponen, aivan lapsellista keskustelua, mitenkä tämä muotoilu
syntyi loppujen lopuksi, sillä tarkoitus oli nimenomaan
se, että nämä sotilaskäskyasiat
saatetaan sellaiseen formuun, että se kestää perustuslain
tiukan tarkastelun. Ja totta kai sen yhteydessä täytyy
erilaisia formulaatioita kehitellä ja niitten kanssa keskustella,
se on selvä asia. Mutta keskeneräinen on keskeneräistä,
ed. Nepponen. Se, mihin on päädytty, on nyt tässä.
Se oli yksimielinen esitys, jonka eduskuntakin nyt on katsonut hyväksi,
ja perustuslakivaliokunta omassa lausunnossaan toteaa, että tämä vastaa perustuslain
sisältövaatimuksia. Sen, mitä ajatuksia
hallituksessa on, tietää hallitus eikä ed. Nepponen.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä perustan näkemykseni sille
keskustelulle, jonka kävimme valtioneuvoston huoneessa,
jossa me torppasimme sen silloin. Minusta tämä ei
ole lapsellista, nämä ovat tosiasiat. Me totesimme,
että oli pidemmälle menevät ajatukset. Nyt tämä on
hyvä. Se vastaa perustuslain mukaisia vaatimuksia, mutta
ei siinä keskustelussa tuotu esiin sitä, että perustuslain
mukaan pitää mennä tällä tavalla.
Minä muistan asiat, eikä tässä ole
kysymys lapsellisesta keskustelusta. Minusta pitää voida
perustellusti keskustella asiallisesti, koska muutos on merkittävä ja
sitä on arvosteltu myöskin Puolustusvoimain piirissä siitä,
että tässä siirtyy merkittävästi
asiantuntijavaltaa komentajalta ministerille. Mutta komentaja on
hyväksynyt tämän. Minä puhun
nyt omasta ja meidän valiokuntaryhmämme puolesta
enkä suinkaan komentajan puolesta.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa puhemies! Esitys puolustusvoimalaiksi on varsin merkittävä,
ja puolustusvaliokunta ja perustuslakivaliokunta ovat tuoneet siihen
tärkeitä lisäyksiä ja tarkennuksia.
Varsinkin solidaarisuuslauseke on varsin moni-ilmeinen, ja on tärkeää,
että puolustusvaliokunta on kiinnittänyt huomiota,
että Puolustusvoimien osallistumiselle avun antamiseen toiselle
valtiolle luodaan selkeä lainsäädännöllinen
perusta.
Halusinkinkin tiedustella: Onko tämä lainsäädäntö työn
alla, ja onko tätä tarkoitus selkeyttää asetuksella
tai lailla? Samoin haluaisin vielä tiedustella, vaikka
ministerin puheenvuorossa äsken tuli joiltakin osin kommentteja
tähän voiman käyttöön:
Koska unionin solidaarisuuslausekkeen mukainen toiminta ei puolustusvaliokunnan
mielestä lähtökohtaisesti käsitä voimakeinoavun
antamista, niin onko tämä määritelty tarkemmin
kuin tästä mietinnöstä ja hallituksen esityksestä selviää?
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pidän erittäin tärkeänä,
että puolustusministeri Kääriäinen
selvensi ja täsmensi Puolustusvoimien tehtävissä juuri
ensimmäistä, oman maan puolustamista itsenäisen
Suomen ja isänmaan parhaaksi. Toki näillä muillakin
tehtävillä on merkityksensä, mutta nimenomaan
tämä ministerin painotus oli erittäin
selkeä. Kiitoksia tästä.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Perustuslain toimeksiannosta, josta ministeri Kääriäinen
ja ed. Nepponen kiistelivät, lähinnä siitä kabinettineuvottelun
sisällöstä: Yhdyn kyllä ministeri
Kääriäisen käsitykseen siitä,
että perustuslaki velvoittaa lisäämään
myös näissä sotilaskäskyasioissa
parlamentaarista vastuuta silloin, kun on kysymys enemmänkin
tällaisesta toiminnallistaloudellisesta, niin kuin strategisesta,
suunnittelusta. Voidaan sanoa, että tämä on ikään
kuin vähimmäismäärä,
mikä piti lisätä puolustusministerin
osallistumisesta sotilaskäskyasioihin, joka tässä esityksessä on
sisällä. Sekään ei olisi ollut
perustuslain vastaista, jos olisi menty pidemmälle, mitä taas
ed. Nepponen kritisoi, että olisi ollut pidemmälle
meneviä hankkeita. Sinänsä on hyvä pitää selvästi
erillään sitten tällainen suora operatiivinen
johtaminen, jossa pitää olla mahdollisimman suora
linjaorganisaatio Puolustusvoimien ylipäällikön
ja komentajan kautta Pääesikuntaan ja joukkoihin.
Mutta tosiaan silloin, kun on kysymys resursseista, hallinnollisista,
rakenteellisista muutoksista Puolustusvoimissa, sen pitää kulkea
parlamentaarisesti vastuunalaisen hallituksen ja sen ministerin
kautta.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri totesi, että Suomen uskottava
puolustus on ensimmäinen tehtävä, ja
näin varmasti on. Siitä olemme kaikki yksimielisiä.
Mutta ministeri totesi myös, että tästä tehtävästä loogisesti
seuraa sekä virka-apu että kansainvälinen
kriisinhallinta. Nyt kansainvälinen kriisinhallinta kuitenkin
vaatii hyvin erilaisia valmiuksia kuin Suomen uskottava puolustus.
Myös uhkat ovat hyvin erilaisia. Valmiuden täytyy
olla erilainen. Sotaa käydään ehkä kaukana,
joudutaan kriisien hallintaan yhdessä siviiliviranomaisten
kanssa, tehtävät vaativat myös kulttuurituntemusta.
Kansainvälinen kriisinhallinta vaatii siten hyvin erilaisia
valmiuksia kuin Suomen uskottava puolustus, ja sen takiakin haluaisin
kysyä ministeriltä: Miten on ajateltu näiden
kahden suhde?
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin sanoin, tämä ratkaisu
on hyvä. Se jättää komentajalle
sen roolin, joka komentajalle kuuluu: vastata Suomen sotilaallisen
puolustuksen suunnittelusta. Norjassa mentiin paljon pidemmälle.
Siellä vedettiin myöskin operatiiviset ja kaikki
puolustussuunnitelmat ministeriöön. Se on halvaannuttanut
siellä työn. Tässä nyt selkeästi
onneksi löydettiin tämä selkeä jako, se
strateginen suunnittelu, joka puolustusministerille kuuluu. Sen
esittelee ministeri, ja komentaja on läsnä. Mutta
komentajalle ammattimiehenä kuuluu vastuu niiden sotilaallisten
suunnitelmien laatimisesta, millä Suomea puolustetaan. Minusta
tämä jako on nyt selvä ja korostaa Puolustusvoimain
komentajan osaamista ja vastuuta selkeästi. Mutta sitä pidemmälle
menevät olisivat olleet erittäin huonot, ja sellaisia
ajatuksia oli siinä työryhmässä,
joka tätä asiaa valmisteli.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Ei ole tarpeen jatkaa ainakaan kiistelyä tästä sotilaskäskyasioiden
syntyhistoriasta. Olennaista on se, mikä on nyt lopputulos;
se on nyt paperilla. Minusta olennaista on se, että se on
syntynyt yksimielisyyden vallitessa, ja sen asian valmistelussa
on saatu arvokasta tukea perustuslakivaliokunnalta. Tiedän
myös, että tämä malli toimii,
sen vuoksi, että tämän mallin mukaisesti
toimittiin jo yhden kerran, kun näitä strategisen
suunnittelun asioita päätettiin puolustushallinnon
piirissä. Se on toimiva malli, tiedän sen omasta
kokemuksestani. Nyt on kirjoitettu käytäntö myös
lakiin, ja uskon, että siinä ei tule mitään
ongelmiakaan operatiivisen toiminnan ja tämän
strategisen suunnittelun välillä. Henkilöistähän
tämä on hyvin pitkälle riippuvaista,
niin kuin moni muukin asia.
Ei tässä ole mallia haettu, sen verran palaan
lyhyesti taaksepäin, ed. Nepponen, mistään
Norjasta, vaan tässä haluttiin toimia Suomen perustuslain
mukaisella tavalla. Minä tiesin hyvin tarkkaan sen, että tässä suhteessa
vaatimukset ovat erittäin tiukat. Jotakin tarvitsi tehdä,
ja nyt toimittiin tavalla, joka tyydyttää eri
tahoja.
Ed. Lindqvist kysyi, onko valmisteluun jo lähdetty.
Ei ole ehditty lähteä valmisteluun, koska olemme
tämän ja yhden muunkin lain osalta vielä kiinni.
Se on varmasti jo uuden hallituksen vastuulla oleva asia. Molempiin
kysymyksiinne vastaus on se, että ei ole lähdetty
liikkeelle.
Ed. Cronberg palasi vielä näihin tehtäviin.
Pitää muistaa, että kriisinhallintatehtävissä toimivista
suomalaisista reserviläisiä on 60—80
prosenttia. He ovat saaneet siis siihen toimintaansa tarvittavat
kyvyt ja osaamiset Puolustusvoimien piirissä tapahtuneesta
koulutuksesta ja kertausharjoituksista. Näin ollen minä toistan
vielä sen oman näkemykseni, että silloin,
kun rauhanturvaajasotilas hallitsee sen ensimmäisen tehtävän hoitamiseen
tarvittavat kyvyt, tietysti myös lisäkoulutuksen
kera, hän on kykenevä sitten kyllä toimimaan
niissä kahdessa muussakin tehtävässä,
myös näissä kansainvälisissä kriisinhallintatehtävissä.
Totta kai näihin tehtäviin annetaan Porin Prikaatissa
sitten asiaan kuuluvaa lisäkoulutusta, jolloin opit ja
valmiudet täydentyvät, taidot täydentyvät,
se on selvä asia, mutta se perusosaaminen tulee sen tehtävän
yksi osaamisen hallitsemisen kautta.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Keskustelussa on useampaan kertaan viitattu
tähän yhteisvastuulausekkeen, solidaarisuuslausekkeen,
toteuttamiseen mahdollisesti uuden EU:n perustuslakisopimuksen tultua
voimaan ja jo nyt, kun on poliittisesti sitouduttu sen toteuttamiseen
EU:n jäsenvaltioiden kesken. Ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä kannettiin
perustuslakisopimuksesta huolta ja edellytettiin, että hallitus
valmistelee sekä turvatakuulausekkeen että tämän
solidaarisuuslausekkeen toimeenpanoa, mitä se tarkoittaa
Suomen oloissa, että on sitten valmius toimia, kun tällaista
rajojen yli tapahtuvaa auttamista tai solidaarisuusapua kysytään.
Se ei edellytä muutoksia ja ajattelua pelkästään
Puolustusvoimissa, vaan esimerkiksi pelastushallinnossa, sosiaali-
ja terveydenhuollossa jne. Tällainen kokonaisarvio ja toimenpidekehittelyhän
pitää tehdä aika pikaisessa aikataulussa
sitten tulevalla vaalikaudella. (Ed. Laakso: Mikä kiire
on?)
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä korostaa, että lain
käsittely puolustusvaliokunnassa sujui täysin
yksimielisyyden vallitessa ja muutoksiin, mitkä sinne on
kirjattu, löydettiin ihan yksimielinen kanta, ettei jää epäselvyyttä tästä keskustelusta,
joka virisi kyllä ihan aiheesta sinänsä.
Mutta itse lain käsittelyssä löydettiin
yksimielisyys, ja siitä pitää kiittää,
että kaikki puolueet löysivät yksimielisen
näkemyksen, mikä on tärkeää,
kun käsitellään lakia puolustusvoimista.
Yleiskeskustelu päättyy.