Astrid Thors /r:
Värderade talman! Värderade kolleger! Jag
tycker det här är ett bra förslag som
minskar byråkratin. Det har alldeles orättvist
kritiserats i offentligheten för medborgarna kommer nu
att ha alla möjligheter att följa med hur stor
närvaro vi har. Det som jag uppfattar som det principiellt
viktigaste och intressantaste är egentligen den ändring
som grundlagsutskottet nu gör, dvs. att man skilt kommer
att redogöra med en statistik för när
ledamöter är frånvarande på grund
av moderskaps-, faderskaps- eller föräldraledighet.
Detta tycker jag är viktigt, för det har många
gånger varit ganska förvirrande när dessa
ledamöter, som har varit frånvarande från riksdagen,
har bedömts i offentligheten och i statistiken på samma
sätt som de andra. Det här är kanske
ett första steg att hitta bättre arrangemang för
att beskriva läget och vi i svenska riksdagsgruppen är
nöjda med detta förslag.
Johannes Koskinen /sd:
Herra puhemies! Niin kuin ed. Thors totesi, tässä on
varsin laajalla yksimielisyydellä hyväksytty itse
pääsisältö, siirtyminen lupamenettelystä ilmoitusmenettelyyn,
mutta samat kontrollimahdollisuudet säilyttäen
kuin tähän saakka.
Eduskunta on tavallaan lasikaapissa. Jos täällä on
joitakin sellaisia etuuksia, jotka poikkeavat muista palvelussuhteista
merkittävällä tavalla, ja jos niitä joskus
käytetään, leimataan koko talo ja kaikki
edustajat. Sen takia tulisi hyvin huolellisesti muotoilla edustajia
koskevat erityismääräykset, esimerkiksi
edustajanpalkkiolaki. Nyt tässä ei nähdäkseni
aivan ihanteellisesti ole onnistuttu, kun on lupamenettely poistunut.
Lupamenettelyn yhteydessä on tähän saakka
harkittu esimerkiksi, maksetaanko palkkiota pidemmän poissaolon
ajalta, joka tulee siis muusta kuin lakimääräisestä syystä.
Työkyvyttömyyden ja vastaavien osaltahan on suoraan
laista johtuvat yleiset pelisäännöt.
Nykyisessä sääntelyssä sanotaan
edustajanpalkkiolain 2 §:n 4 momentissa: "Jos edustaja puhemiesneuvoston
tai eduskunnan luvalla ei osallistu eduskuntatyöhön,
voi puhemiesneuvosto edustajan pyynnöstä päättää,
että hänelle ei poissaolon ajalta suoriteta edustajanpalkkiota
tai osaa siitä. Muutoin puhemiesneuvosto voi päättää palkkion
suorittamatta jättämisestä vain painavasta
syystä." Elikkä silloinkin, kun edustaja ei ole
pyytänyt palkkion suorittamatta jättämistä,
se voidaan painavasta syystä keskeyttää.
Tällainen tarve oikeastaan tulee todennäköisimmin
esiin tämän uuden sääntelyn
aikana. Tähän saakkahan poissaololuvan käsittelyn
yhteydessä on voitu arvioida palkkion maksun perustetta.
Nyt tämä on tavallaan sivusta seuraamista. Edustajat
itse ilmoittavat poissaolonsa, ja jäljelle jäävä reagointimuoto
on kovin korkean kynnyksen takana. 3 momentissahan sanotaan, että "jos edustaja
toistuvasti jättää osallistumatta eduskuntatyöhön
ilman hyväksyttävää estettä" — siinä on
kaksi kynnystä — "voi eduskunta puhemiesneuvoston
ehdotuksesta päättää, että hän menettää määrätyltä ajalta
edustajanpalkkionsa tai osan siitä". Tänne jää välialue:
hyväksyttävästä syystä yli
kuukauden poissaolo, jossa jää täysin
edustajasta itsestään riippuvaksi, pyytääkö palkkion
maksun keskeytystä vai ei. Tällainen poissaolohan
voi tapahtua myös palkkiota vastaan, joku muutaman kuukauden
pesti, sinänsä hyväksyttävästä syystä edustajan
tehtävän väliaikainen keskeyttäminen.
Jotta tällainen aukko tai porsaanreikä tukittaisiin,
olisi ollut järkevää kirjoittaa 4 momentti
muotoon: "Puhemiesneuvosto voi edustajan pyynnöstä tai
muutoin painavasta syystä päättää,
että kuukautta pidemmän poissaolon ajalta edustajalle ei
suoriteta edustajanpalkkiota tai osaa siitä."
Nämähän ovat usein vähän
arvovaltakysymyksiä, kun keskeisten eduskuntaryhmien ehdotuksesta
tuodaan edustajia koskevia säännösmuutoksia.
En tiedä, mikä oli perusteena, että perustuslakivaliokunta
ei halunnut sääntelyä täsmentää.
En halua asiasta äänestyttää,
mutta vastaisen lainvalmistelun varalta, kun varmaan näitä joudutaan
entraamaan, olisi hyvä tämäkin säännös
kirjoittaa paineenkestävällä tavalla.
En pidä kovin todennäköisenä,
että tämmöistä aukkoa käytettäisiin
hyväksi, mutta aina on periaatteellinen mahdollisuus, että joku
kettu tai viikinki siitä mahtuu viuhahtamaan. Olisi hyvin
tärkeätä, että hyvin tiiviisti
ja ilman tulkinnanvaraa kirjoitettaisiin yleisestä työmarkkinakäytännöstä ja palvelussuhteista
poikkeavat kohdat edustajien palkkio- tai palvelussuhdejärjestelmässä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Pääehdotushan tässä puhemiesneuvoston
ehdotuksessa on luopuminen lupajärjestelmästä poissaolojen
osalta ja siirtyminen ilmoitusjärjestelmään. Ja
täytyy sanoa, että ei ole todellista lupajärjestelmää tänä päivänä,
vaan kun kansanedustaja ilmoittaa haluavansa olla poissa, niin kirjataan
tuo lupa ja se lupa automaattisesti myönnetään.
Tärkeätä on kuitenkin se, että kun
ilmoitusjärjestelmä astuu voimaan, silloin on
mahdollisimman suuri läpinäkyvyys järjestelmässä,
mikä tarkoittaa sitä, että jokaisen osalta
voidaan seurata tätä poissaoloa ja sitä,
mitkä ne syyt tuohon poissaoloon ovat, jotta kansalaiset
voivat sitten vaaleissa kontrolloida, että heidän
edustajansa toimivat asianmukaisesti.
Ed. Koskinen on sitten ottanut esille asian, josta pitkään
perustuslakivaliokunnassa keskusteltiin, palkkion pidättämiskysymyksen.
Tältä osin täytyy viitata oikeastaan
perustuslakivaliokunnan lausuntoon vuodelta 2000, jossa samaa asiaa
käsiteltiin. Tuolloin oli perustuslakivaliokunnassa se
ajatus, että jos edustaja itse pyytää, puhemiesneuvosto
voi myöntää ja tehdä päätöksen
siitä, että palkkiota ei makseta, mutta jos edustajan
tahdon vastaisesti tehdään päätös
siitä, että palkkiota ei makseta, se ei ole enää puhemiesneuvoston
asia, vaan se on suuren salin asia ja suuri sali tekee asiasta päätöksen.
Ed. Koskinen mielestäni esittää väärin,
että puhemiesneuvosto voisi tehdä tällaisesta
tahdonvastaisesta asiasta päätöksen.
Mielestäni se ei ole kovin hyvä oikeusturvan kannalta.
Sen jälkeen seuraa kysymys siitä, että nyt
tuo 2 § lähtee siitä, jos edustajat toistuvasti
jättävät osallistumasta istuntoihin ilman
hyväksyttävää estettä.
Kyllä täytyy sanoa, että jos tahdonvastaisesti
otetaan palkkio pois, niin täytyyhän siinä olla
tiettyä tuomittavuutta, ja jos toistuvasti jättää osallistumatta
ilman hyväksyttävää estettä,
mielestäni kynnys on silloin aika tarkasti kohdallaan ja
oikea paikka päätöksenteolle siitä,
että palkkiota ei makseta, on nimenomaan eduskunnan suuri
sali.
Yleiskeskustelu päättyy.