8) Hallituksen esitys laiksi kuntalain muuttamisesta
Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Käsittelyssä oleva hallituksen esitys
koskee kuntalain muuttamista. Tässä ehdotetaan
säädettäväksi muun muassa kuntakonsernista
ja kunnallisista liikelaitoksista.
Nykyisellään kuntalaissa ei ole määritelty kuntakonsernia.
Näin ollen lakiin ei sisälly myöskään
säännöksiä konsernin johdosta,
konsernin ohjauksesta tai valvonnasta. Kunta tytäryhteisöineenhän
muodostaa kuntakonsernin lakiehdotuksen 16 a §:n mukaisesti
ja tytäryhteisöjä ovat ne yhteisöt,
joissa kunnalla on kirjanpitolain mukainen määräysvalta.
Tytäryhteisöjä ovat myös kunnan
määräysvaltaan kuuluvat säätiöt.
Tässä hallituksen esityksessä velvoitetaan kunta
laatimaan ja sisällyttämään
tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös,
joka siis laaditaan konserniyhteisöjen taseiden ja tuloslaskelmien sekä niiden
liitetietojen yhdistelmänä.
Valiokunta toteaa, että sääntelyn
tarkoituksena on saada kunnan toiminnasta ja taloudesta riittävä ja
oikea kokonaiskuva. Valtuuston tehtävänä on
puolestaan lakiehdotuksen 13 §:n nojalla kunnan ja kuntakonsernin
toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista sekä konserniohjauksen periaatteista
päättäminen.
Konsernin johto vastaa kuntakonsernin ohjauksesta ja konsernin
valvonnan järjestämisestä. Kunnan konsernijohtoon
kuuluvat lakiehdotuksen mukaan kunnanhallitus, kunnanjohtaja tai pormestari
ja muut johtosäännössä määrätyt
kunnan viranomaiset. Hallintovaliokunta katsoo, että konsernijohdon
määrittely selkeyttää konsernin johtamisen
vastuusuhteita ennen muuta valtuuston ja kunnanhallituksen välillä.
Valiokunta tähdentää, että uusilla
säännöksillä tehostetaan kunnan
tytäryritysten ja muiden tytäryhteisöjen
konserniohjausta kytkemällä mainittujen yhteisöjen toiminta
ja talous entistä tiiviimmin kuntien ja kuntayhtymien toimintastrategiaan.
Arvoisa puhemies! Esitykseen sisältyy myös esteellisyyssäännöksiä koskevia
muutoksia ja tarkennuksia, ennen muuta kysymys yhteisöjääviyssäännöksestä.
Se on nykyisellään merkinnyt sitä, että kuntakonserniin
kuuluvien yhtiöiden hallituksiin ei ole voitu valita kunnanhallituksen jäseniä tai
lautakunnan jäseniä, jotka käsittelevät yhtiötä koskevia
asioita. Näin ollen kunnassa keskeisen poliittisen ja virkatehtäviinsä liittyvän vastuun
kantavat luottamushenkilöt tai viranhaltijat eivät
ole voineet osallistua kuntien vastuulla olevan toiminnan ja kuntien
rahoittaman kuntayhtymän päätöksentekoon.
Lakiehdotus lähtee siitä, että tehdään
muutos voimassa olevan yhteisöjääviyssäännöksen
osalta, ja lakiehdotus tarkoittaa sitä, että henkilö ei ole
esteellinen kunnassa pelkästään sillä perusteella,
että on kunnallisen liikelaitoksen, kunnan tytäryhteisön
tai kuntayhtymän hallituksen, hallintoneuvoston tai muun
siihen rinnastettavan toimielimen jäsen tai toimitusjohtaja
tai sitä vastaavassa asemassa oleva henkilö. Todettakoon, että henkilö on
kuitenkin esteellinen, jos kunnan ja liikelaitoksen, kuntayhtymän,
yhteisön tai säätiön edut ovat
ristiriidassa keskenään taikka asian tasapuolinen
käsittely edellyttää, ettei henkilö osallistu
asian käsittelyyn. Hallintovaliokunta katsoo, että lakiehdotuksessa
on otettu asianmukaisesti huomioon kunnallishallinnon organisatorisen
rakenteen eriytyminen ja kunnallishallinnon yhtenäisyyden
vaatimukset.
Arvoisa puhemies! Lakiehdotukseen sisältyy myös
kunnallista liikelaitosta koskevia säännöksiä.
Kuntalaissahan säädetään kunnallisen
liikelaitoksen perustamisesta, hallinnon järjestämisestä ja
liikelaitokselle asetettavista tavoitteista. On kuitenkin niin,
että kuntalaki ei määrittele kunnallisen
liikelaitoksen käsitettä. Liikelaitoksen osalta
tämä on johtanut siihen, että liikelaitos käsitteenä ja
sen asema kuntaorganisaatiossa on jäänyt varsin
tulkinnanvaraiseksi.
Ehdotetun kuntalain 87 a §:n nojalla kunta tai kuntayhtymä voi
perustaa liiketoimintaa tai liiketaloudellisten periaatteiden mukaan
hoidettavaa tehtävää varten kunnallisen
liikelaitoksen. Tähän hallintovaliokunta on ehdottanut
täsmennystä 87 a §:n osalle, ja valiokunnan
ehdottamassa muodossa tämä pykälän
4 momentti tulisi kuulumaan: "Kunnan liikelaitos-, kuntayhtymän
liikelaitos- sekä liikelaitoskuntayhtymä-nimitystä voi käyttää vain
sellainen kunnallinen liikelaitos, joka on perustettu tämän
lain mukaiseksi liikelaitokseksi." Tämä on otettu
huomioon myös voimaantulosäännöksessä.
Lakiehdotuksessa säädetään
lisäksi kunnallisen liikelaitoksen hallinnon, toiminnan
ja talouden perusteista. Tavoitteena on, että tällä lainsäädännöllä jäntevöitetään
liikelaitoksen toimintaa, lisätään toiminnan
läpinäkyvyyttä ja selkeytetään
sen asemaa markkinoilla.
Hallintovaliokunta on ollut tästäkin asiasta yksimielinen.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Kunnissa ja kuntaorganisaatioissa on tapahtunut
viime vuosina todella suuria muutoksia, ja ehkä suurin
muutos on juuri vireillä oleva kunta- ja palvelurakenneuudistus,
josta on jo täällä päätös tehty.
Organisaatioita, hallintoa ja päätöksentekoa
on muuteltu ja korjailtu viime vuosina kunnissa erittäin
monta kertaa. Tästä johtuen ehkä kuntaorganisaatiossa
on ollut jopa rauhaton tilanne, rauhaton tilanne johtamismielessä ja
myöskin työntekijöiden kannalta. Jatkuva
muutos missä organisaatiossa tahansa ei ole kyllä sen
organisaation toiminnan ja tuloksen kannalta eduksi.
Kuntaorganisaatiossa on otettu hyvin paljon mallia myöskin
yritysmaailmasta ja yritysten johtamisesta. Sinänsä siinä ei
ole mitään pahaa. Päinvastoin se on jopa
paikallaan, kunhan muistetaan tosiasia, että kuntia ei
voi johtaa kuitenkaan täysin samalla tavalla kuin yrityksiä johdetaan.
Uudistuksista on osa johtanut jopa sekavaan tilanteeseen, ainakin
toistaiseksi. Muun muassa tilaaja—tuottaja-malli, jolla
on ihan kiistattomia etuja ja joka on sinänsä aivan
hyvä ratkaisumalli periaatteessa, on liian monella paikkakunnalla
ollut kallista harjoittelua. Siihen on lähdetty vähän
liian hätäisesti miettimättä, mitä siitä sitten
seuraa olemassa olevan koneiston kannalta ja niitten tehtävien
kannalta.
Kun kuntien perustehtävä on tuottaa peruspalveluja
kuntalaisille, niin tuon tehtävän suorittaminen
on häiriintynyt osittain tässä ympäristössä,
joka on jatkuvassa muutostilassa. Tästä kaikesta
on sitten seurannut vielä se, että kuntalakia on
vuosien varrella korjailtu ja muutettu monta kertaa, jopa niinpäin,
että lainsäädäntö on
kulkenut perässä ja kuntien organisaatiot edellä.
Ehkä tässä on jo tämänkin
lain osalta hiukan tätä makua. Jokin aika sittenhän
me olemme täällä käsitelleet
pormestarimallia jnp. Tällaisesta yksittäisestä muutoksesta,
tärkeästä muutoksesta, on kysymys tämänkin
lain osalta.
Arvoisa puhemies! Näillä edellä mainituilla perusteilla
minun mielestäni eduskunnalle pitäisi antaa selonteko
kuntalain toimivuudesta kokonaisuutena esimerkiksi seuraavan eduskuntakauden
aikana, kun on jo kokemuksia sitten, miten kunta- ja palvelurakenneuudistuksen
jälkeen tilanne on maassa kehittynyt. Tuon selonteon laatiminen
voitaisiin mielestäni aivan hyvin ottaa seuraavaan hallitusohjelmaan,
oikeastaan pitäisi ottaa ihan riippumatta siitä,
minkälainen tuo hallitus sitten tuleekin olemaan, mutta
hallitus antaisi selonteon eduskunnalle siitä, miten kuntalaki toimii
uudistuneessa tilanteessa maassamme.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minulla on ystävä tuolla
Pohjanmaalla, joka omistaa mattoliikkeen. Hän on ollut
aiemmissa eduskuntavaaleissa vasemmistoliiton ehdokkaana, ja kun
eräitten vaalien edellä häneltä vaalitilaisuudessa
kysyttiin, mikä hän oikeastaan on ammatiltaan,
niin hän sanoi, että kun hänellä on
tämä mattoliike ja toisaalta hänellä on
sitten tämä työväenliike, niin
hänhän on konsernijohtaja. Tämä ystäväni
tulee aina mieleen, kun kuulen sanan "kuntakonserni". En poista
varmistinta aseesta, vaikka aika usein tekisi mieli. Ed. Vielma
puhui edellä, ja tässä asiassa totean,
että hän puhui koko ajan täyttä asiaa.
Ymmärrän sen johtuvan siitä, että hänellä on
kokemusta tämän kuntakonsernin emoyhtiön
tai emon johtamisesta. Minulla itselläni on kymmenen vuoden
kokemus kuntakonsernin tytäryhteisön johtamisesta,
ja tunnelmani ovat lähestulkoon täsmälleen
samanlaisia, joita ed. Vielma tässä edellä esitteli.
Ongelma on ensinnäkin siinä, että näille
emoille ei aina tunnu olevan selvää se, mitä tytäryhteisöltä pitäisi
edellyttää. Toki tytäryhteisöllekään
ei aina ole selvää, mikä se heidän
asemansa sitten on suhteessa itse peruskuntaan. Olisi todella hyvä,
että tästä vallitsisi maassa vähän
suurempi selkeys.
Kuten ed. Vielma totesi, 1990-luvun alkupuolella, joskus jo
vähän ennen tätä suurta romahdusta,
myöskin kuntatalouden ensimmäistä romahdusta,
kuntiin tuotiin innolla yritysjohtamista termejä myöten.
Erilaiset konsultit kiersivät maata ja jakoivat hyviä neuvoja,
joita myöhemmin on sitten korjailtu, joissain paikoin jopa
kaduttukin. Sieltä tuli tämä konserni-käsitekin.
Ongelma on vain siinä, että vieläkään
ei ole oikein selvää, kuten tämänkin
lakiesityksen säätämistarve osoittaa,
mitä nämä käsitteet kuntaan
sovellettuna mahtaisivat tarkoittaa, ja seuraukset ovat tupanneet
olemaan sitten vähän sen mukaisia.
Kiinnitän nyt tässä yhteydessä huomiota
oikeastaan vaan kahteen asiaan. Niistä ensimmäinen on
tämä konsernin tuloslaskelman pakolliseksi tekeminen.
Nyt lain perusteluista käy ilmi, että näistä noin
1 200 tytäryhteisöstä tällä hetkellä kuitenkin
valtaosa edelleen on asumiseen liittyviä yhteisöjä,
siis kuntien vuokrataloyhtiöitä, asunto-osakeyhtiöitä,
ja siinä katsannossa konsernin tuloslaskelman tekeminen
pakolliseksi tuntuu vähän hassunkuriselta. Valiokunta
on perustellut sitä sillä itse asiassa lakiesitystä vähän lainaten,
että on hyvä, että emokunnan, peruskunnan,
tietotaso lisääntyy siitä, kun se saa
vedettyä yhteen näitten yhtiöitten tuloslaskelmat
ja taseet. Mutta vahvasti epäilen, että ei se
kyllä siitä hirveästi lisäänny,
nimimerkillä "Kokemusta on". Jos kunnan johto ei pysy ilman
tällaisen, sanoisiko, näennäistempun
suorittamista tietoisena siitä, mitä siellä konserniyhteisössä oikein
tapahtuu, ja vaikka haluja onkin, ei pysty hankkimaan jo ennen tämän
lain säätämistä näitä tietoja,
niin pitää vaihtaa joko sen yhteisön
johto tai sitten pitää vaihtaa kunnan johto. Mutta
nyt kun se on laissa, seehkä tapahtuu nyt sitten supsikkaasti
näin.
Ongelma on vaan siinä, että minä en
ennen kuin luin näitä lain perusteluja enkä sen
jälkeenkään ole voinut tehdä itselleni
selväksi, mitä hyötyä siitä oikeasti
on. Ei siitä hirveästi ole haittaakaan, mutta
sen verran siitä on tietysti haittaa, kuten perusteluissakin
todetaan, että lisäkustannuksia saattaa tulla,
kun joudutaan hankkimaan uusia ohjelmia, ja kyllä se edelleen
vaatii käsityötäkin. Sinänsä vähän
kuvaavaa on, että näissä perusteluissa
kyllä esitellään, mitä kustannuksia siitä koituu
itse kunnalle. Sen sijaan siellä ei sanota sanaakaan siitä,
mitä kustannuksia siitä aiheutuu konsernitilinpäätöksen
laatimisen toiselle osapuolelle eli näille yhteisöille,
koska siellähän se varsinainen työ tehdään.
Ei se ole temppu eikä mikään, kun ne
tulevat valmiina ja tiedostomuodossa sinne kuntaan, niin kyllä ne
ohjelmat sitten sen kertalinttuulla laittavat yhteen. Mutta kun
etenkin pienemmissä vuokrataloyhtiöissä ryhdytään
erottamaan niitä menoja ja tuloja, jotka ovat konsernin
sisäisiä — siis vuokrataloyhtiön
hoitomenoista noin puolet maksetaan kunnille — niin kyllä siinä saavat
jonkin verran talouspäälliköt käsityötä tehdä,
eikä se ole ilmaista, ja sen maksavat tämän
maan köyhimmät eli aravavuokratalojen asukkaat.
No, en nyt ryhdy tekemään tästä mitään
vastaesityksiä. Toteanpahan tämän nyt
vaan omantuntoni rauhoittamiseksi siltä varalta, että jos
satun tipahtamaan eduskunnasta, niin tapaan tämän
sitten tulevassa työssäni taas, mutta en nyt ole
varma tämän lainsäädännön
osan järkevyydestä.
Sitten tämmöinen mielenkiintoinen asia, jonka
itse asiassa huomasin eilen illalla, kun luin mietintöä tarkemmin.
Tässähän todellakin kuntalain 52 §:stä poistetaan
tämä yhteisöjäävi,
kuten valiokunnan puheenjohtaja kertoi. Eräiltä osin tämä säädös,
jota nyt ollaan säätämässä,
koskettaa noin kymmentä ihmistä Suomessa, ja minä olen
heistä yksi. Puhun siis omassa asiassani.
Kuntalaissa on paitsi tämä 52 §,
jossa puhutaan esteellisyydestä, niin siellä on
myöskin 32 §, jossa puhutaan vaalikelpoisuudesta,
ja minulla on ollut ilo ja kunnia päästä korkeimman
hallinto-oikeuden ennakkotapaukseksi vaalikelvottomuuden osalta.
Minä olin ennen tänne tuloani kelvoton Kuopion
kaupunginvaltuustoon ja kaikkiin muihinkin kunnallisiin luottamustoimiin
sen takia, että hoidin sitä tehtävää,
jonka hoitaja nyt tätä lakia säätämällä muutetaan
esteettömäksi kunnallisiin luottamuselimiin. Eli
siis jos olisin edelleen Niiralan Kulman toimitusjohtaja, niin siinä tehtävässä minä
olisin
esteetön Kuopion kaupunginhallituksen jäseneksi,
niihinkin asioihin, joissa käsitellään
tämän yhteisön ja kaikkien muittenkin
tytäryhteisöjen asioita. Mutta olisinko minä edelleen
tämän lain säätämisen
jälkeen vaalikelvoton kyseiseen toimielimeen eli siis kaupunginhallitukseen
ja kaikkiin muihinkin Kuopion kaupungin toimielimiin, koska noin äkkiä loogisesti
ajatellen esteellisyyden poistaminen sanoo voimakkaammin kuin ne
perusteet, joita vaalikelvottomuudessa on, että ei siitä mitään
haittaa ole Kuopion kaupungille toisaalta ja sitten muille asianomaisille
toisaalta, että minä siellä kuitenkin
olisin päättämässä,
mutta kuntalain 32 §:n ja korkeimman hallinto-oikeuden
sen perusteella tehdyn tulkinnan mukaisesti minä olen.
Minä en voisi päästä nauttimaan
tästä esteellisyyden poistamisesta, koska en voisi
tulla vaalikelvottomana valituksi sinne.
Olisi ollut sinänsä mielenkiintoista, jos
valiokunta olisi asiantuntijoita kuullen voinut tätä asiaa
käsitellä. Kukaan ei varmaan tullut vaan ajatelleeksi
sitä, ja olen tietysti itse hallintovaliokunnan varajäsenenä vastuussa
siitä, että en tullut menneeksi valiokunnan kokoukseen
nostamaan tätä asiaa esille, mutta nostanpahan
tämän asian nyt kuitenkin tässä esille.
Jos sitten erilaiset oikeusasteet joutuvat jossain myöhemmässä vaiheessa
tekemään vaalikelpoisuus- tai -kelvottomuuspäätöksiä,
niin onpahan tästäkin sitten eduskunnassa puhuttu.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Toisin kuin edustaja, konserninjohtaja Erkki
Virtanen, tässä kertoili, että hän
ei ole tyytyväinen esitykseen, mutta ei kuitenkaan kovasti
vastustanut, niin itse olen tyytyväinen tähän
esitykseen siinä mielessä, että olen
törmännyt tässä muutamaan seikkaan.
Kun kunta- ja palvelurakenneuudistuksen myötä tulevia
kuntaliitoksia ja niitä keskusteluja käydään,
tulee eteen kuntien omaisuuden määrittäminen
osakeyhtiöitten muodossa. Esimerkiksi vuokratalo-osakeyhtiöitten
arvot voidaan kyllä varmaan määritellä haja-asutusalueilla
aika nopeasti. Niissä ei kovasti arvoja ole, mutta lämpöyhtiöitten
ym. kuvioitten kanssa, kun ruvetaan miettimään
sitä, miten niitä yhdisteltäisiin, ongelmaksi
on muodostunut se, että ne yhtiöitten omaisuudet
on aika pienellä määrällä merkitty
sinne kuntien taseisiin ja ne ovat aika mitättömiä kuvioita.
Niistä kuitenkin tarjotaan tuolla vapailla markkinoilla,
ja kun niistä on kysyntää joittenkin
kohdalla aika hyvinkin, ostotarjouksia tehdään
huomattavia summia, niin siinä voidaan kunnan omaisuutta
ja muuta tarkastella ihan reaalisella arvolla, ja myöskin
sitten, jos ruvetaan kahden eri kunnan toimintoja pistämään yhteen,
voidaan tämmöisiä liikelaitoksia muodostaa.
Tämä laki kyllä minun mielestäni
auttaa siihen asiaan. Ainakin meillä talouspäällikkö ja myöskin
tilintarkastaja olivat sitä mieltä, että tämä on
oikein hyvä esitys ja tervetullut tuohon kuntapolitiikkaan.
Näkemyksiä on monenlaisia.
Yleiskeskustelu päättyy.