Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt kyseessä oleva hallituksen
esitys koskee vankeuslain ja tutkintavankeuslain uudistamista. Lait
säädettiin vuonna 2005 lakivaliokunnan mietintöjen
pohjalta ja perustuslakivaliokunnan annettua niistä lausuntonsa.
Ne tulivat voimaan 1.10. viime vuonna. Kuten lakivaliokunta toteaa,
lain muuttaminen näin pian voimaantulon jälkeen
on poikkeuksellista, kun otetaan erityisesti huomioon vankeuslain
ja tutkintavankeuslain huolellinen valmistelu.
Viime vuonna pian uusien lakien voimaantulon jälkeen
kuitenkin ilmeni, että uutta lainsäädäntöä ei
kirjeenvaihdon tarkastuksessa kyetä vaikeuksitta soveltamaan
laissa edellytetyllä tavalla. Syitä tähän
luetellaan lakivaliokunnan mietinnössä useita.
Ensinnäkin, vankiloissa postin tarkastukseen käytettävissä olevaa
henkilökuntaa ei ole riittävästi suhteessa
niihin päivittäin saapuvan postin määrään.
Toiseksi, tarkastustoiminnassa tarvittavia apuneuvoja ja varsinkin
huumekoiria on varsin niukalti, ja ne apuneuvot, eivät
siis huumekoirat, ovat osittain vanhanaikaisia.
Kolmanneksi, aikoinaan hallituksen esityksessä ehdotettu
ja sittemmin toteutettu — siis tämä on
jo hallituksen esitykseen aikoinaan sisältynyt — tarkastuksen
toimittamiseen liittyvä päätöksentekojärjestelmä on
osoittautunut joustamattomaksi, koska toimivalta on siinä osoitettu
virkahierarkiassa liian korkealle.
Neljänneksi, lain säännösten
tulkinta on vankiloiden soveltamiskäytännössä erkaantunut
siitä, mitä lakien eduskuntakäsittelyn
aikana tarkoitettiin. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että kirjeenvaihdon tarkastamiseen liittyviä säännöksiä tulkitaan
hyvin suppeasti, siis toisella tavalla kuin eduskunnan lakivaliokunta
ja perustuslakivaliokunta olivat alun perin tarkoittaneet. Vankiloiden
kokemuksen mukaan niihin postin mukana kulkeutuvan käteisen
rahan samoin kuin vankiloihin tulleiden huumausaineiden määrä on kasvanut.
Postin tarkastaminen on hidastunut ja sitoo nyt aiempaa enemmän
henkilökuntaa. Tästä aiheutuu myös
se, että postin toimittaminen vastaanottajille kestää pitkään.
Edellä esittämiini seikkoihin viitaten lakivaliokunta
on mietinnössään päätynyt
puoltamaan hallituksen esitykseen sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä,
tosin merkittävin, jäljempänä tarkemmin
selvitettävin muutoksin. Samalla valiokunta kuitenkin painottaa
sitä, että koetut ongelmat eivät johdu
yksinomaan lainsäädännöstä vaan
ovat monen eri tekijän summa. Tämän vuoksi
valiokunta pitää tärkeänä,
että vankeinhoitolaitoksen mahdollisuuksia tehokkaaseen postin
tarkastustoimintaan kehitetään myös hankkimalla
tähän tarkoitukseen ajanmukaisia välineistöjä ja
erityisesti huumekoiria. Tämän lain muutoksenkin
jälkeen vankiloihin tarvitaan lisää huumekoiria,
niistä on pula, ja se pula on kestämätön.
Nyt täällä käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys jouduttiin ministeriössä ilmeisestikin
valmistelemaan hyvin nopeasti, mikä myös osittain
näkyy sen sisällössä. Esimerkkinä tästä mainitsen sen,
että viime vuoden lopulla tuli voimaan myös uusi
laki poliisin säilyttämien henkilöiden
kohtelusta. Tätä lakia koskeneessa hallituksen
esityksessä todettiin tutkintavankien yhdenvertaisuuden
edellyttävän, että tutkintavankeja koskevat säännökset
ovat samanlaisia riippumatta siitä, ovatko he vankilassa
vai poliisin huostassa.
Mainitun lain säännösten yhdenmukaisuus tutkintavankeuslain
kanssa pyrittiin varmistamaan sekä hallituksen esitystä valmisteltaessa että lain
eduskuntakäsittelyn aikana. Hallituksen esityksessä tätä lakia
ei kuitenkaan ehdotettu nyt muutettavaksi. Lakivaliokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
että yhdenmukaisuus tutkintavankeuslain ja poliisin säilyttämien
henkilöiden kohtelusta annetun lain välillä säilyy.
Tämän vuoksi lakivaliokunta on tehnyt ehdotuksen
myös viimeksi mainitun lain muuttamisesta.
Lakivaliokunta sai hallituksen esityksestä perustuslakivaliokunnalta
perusteellisen lausunnon, jossa esitettyjen suuntaviivojen pohjalta
valiokunta useissa kohdissa tarkensi hallituksen esitystä.
Mainitsen tässä vain kolme keskeisintä.
Ensimmäiseksi: Vankeuslain 12 luvun 11 §:n 1
momentissa säädetään siitä,
kuka on toimivaltainen päättämään
kirjeen ja muun postilähetyksen tarkastamisesta. Momenttiin
ehdotetun muutoksen mukaan toimivalta tarkastamisesta ja avaamisesta
päättämisessä olisi siirretty
valvonnan esimiestehtävissä toimivalta virkamieheltä alemmalle
tasolle. Suljettuihin vankiloihin saapuvien kirjeiden osalta ehdotettiin
kuitenkin, että päätöksen kirjeen
avaamisesta tekisi edelleen valvonnan esimiestehtävissä toimiva
virkamies. Valiokunta pitää mietinnössään
perusteltuna, että tarkastustoiminnan joutuisuus edellyttää nykyistä päätöksentekotasoa
laskettavan molemmissa tilanteissa.
Hallituksen esityksessä ei kuitenkaan esitetty mitään
syitä sille, että tästä huolimatta
suljettuihin vankiloihin saapuvien kirjeiden avaamisen osalta päätöksentekotoimivalta
olisi säilytetty edelleen esimiestasolla. Juuri tämä kaksiportainen
esimiehelle meneminen vaikutti myös lakivaliokunnan vierailulla
vankilassa olevan itse asiassa se kaikista monimutkaisin ja turhaa
työtä aiheuttava asia, ei niinkään
kirjeiden avaaminen. Koska lähetyksen avaamisen ja sen sisällön tarkastamisen
yhteydessä ei ole oikeutta tutustua luottamuksellisen viestin
sisältöön, valiokunta ehdottaa, että päätöksen
myös suljettuihin vankiloihin saapuvien kirjeiden avaamisen
osalta voi tehdä ohjaus- ja valvontatehtävissä toimiva
virkamies, ei siis sovellettaisi hallituksen esittelemää monimutkaisempaa
järjestelyä.
Toiseksi: Perustuslakivaliokunta huomautti, että hallituksen
esityksessä ei ehdotettu rajoitettavaksi viestien lukemiseen
oikeutettavien virkamiesten piiriä. Luottamuksellisten
viestien salaisuuden suojan kannalta perustuslakivaliokunnan mielestä kuitenkin
on tärkeätä, että tällainen
toimivalta annetaan vain joillekin nimetyille virkamiehille. Lakivaliokunta
on noudattanut perustuslakivaliokunnan toivetta mutta löytänyt
joustavan ratkaisun, jossa mahdollistetaan paitsi tietyt virkamiehet,
jotka näkyvät esittelystä, myös se,
että vankilan turvallisuudesta vastaava nimeää näitä virkamiehiä.
Näin päästään optimaaliseen
tilanteeseen, jossa näiden kirjeiden lukijajoukko on mahdollisimman
rajattu mutta kuitenkin riittävä.
Ja viimeiseksi, arvoisa puhemies: Perustuslakivaliokunnan lausunnon
mukaisesti lakivaliokunta myös selvitti, onko sääntely
luottamuksellisia viestejä vankiloissa käsittelevien
virkamiesten salassapitovelvollisuuksista ajanmukainen. Totesimme,
että se ei ole sitä, ja päätimme
ehdottaa, että vankeuslakiin, tutkintavankeuslakiin ja poliisin
säilyttämien henkilöiden kohtelusta annettuun
lakiin lisätään tässä yhteydessä uusi
pykälä, jossa säädetään
näiden lakien nojalla viestintää tarkkailevien
virkamiesten salassapitovelvollisuudesta.
Lopuksi totean, että hallituksen esityksen käsittelyyn
jääneestä vähäisestä ajasta
huolimatta lakivaliokunta perehtyi asiaan monipuolisesti ja kattavasti.
Osoituksena tästä on muun muassa se, että me
yhdessä perustuslakivaliokunnan kanssa teimme tutustumiskäynnin
Helsingin ja Vantaan vankiloihin, joissa valiokunnilla oli tilaisuus nähdä,
miten tarkastustoimintaa käytännössä harjoitetaan.
Tällä tutustumismatkalla vahvistui myös
se käsitys, että suurin osa vankilaan kulkeutuvista
huumeista kulkeutuu tämän muutoksenkin jälkeen
ja on tähänkin asti kulkeutunut ihmisten mukana
tai joskus joidenkin autokuljetusten mukana. Nämä kirjeet
eivät ole se keskeisin tapa, miten valitettavasti vankiloihin
kulkeutuu merkittävästi huumeita. Kuulimme hyvän
ajatuksen, jonka uusi vankeuslaki mahdollistaisi, että jatkossa
vangit sijoitettaisiin eri osastoille tai toisistaan kauaksi erikseen
niin, että ne vangit, joilla niin sanotusti lomat pyörivät,
olisivat keskenään, jolloin tätä painostusta
ja pakottamista ja kiristämistä tuomaan lomilta
ruumiin sisällä huume-eriä vankilan sisällä oleville
olisi huomattavasti vähemmän.
Uusi vankeuslaki antaa tähän mahdollisuuden,
mutta toistaiseksi vankeinhoito ei ole pystynyt resurssipulan vuoksi
tai muista syistä järjestämään
tätä asiaa niin. Jos me todella haluamme huumeettomia
vankiloita, meidän on huomattavasti enemmän panostettava
sekä koiriin että varsinkin vanginvartijoihin
ja siihen, että jatkossa vangit sijoitetaan niin, että mahdollisimman
vähän tätä pakottamista huumeiden
kuljettamiseen ruumiin sisällä tapahtuu.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja esitteli asian
oikeastaan hyvin arvokkaasti ja pitkälle, ja olimme hyvin
samaa mieltä tästä koko esityksestä.
Mutta se täytyy todeta, että kun lakivaliokunta
tätä vankeuslakia käsitteli viime vuonna,
niin kyllä meillä henki oli jo suunnilleen saman
suuntainen siinä käsittelyssä silloin
kuin tässä uudessa esityksessä on. Me
oletimme, että näin toimitaan kuin nyt tähän
on kirjoitettu. Valitettavasti perustuslakivaliokunta silloin vähän
pilkkua viilasi. Perustuslakivaliokunnan jäsen ed. Ojala,
tervetuloa myöskin saliin.
En aio perustuslakivaliokuntaa kovasti moittia, mutta sanon,
että se oli kirjoitettu aika tarkkaan ja aika tiukasti,
mutta kun me vankeuslakia silloin viime vuonna teimme, me oletimme,
että järjen käyttö vankiloissa
on sallittua. Siellä erityisesti suljetuilla osastoilla
asiat hoidetaan niin kuin ne nyt tämän uuden lain
mukaisesti hoidetaan ja osassa vankiloita on kyllä hoidettukin. Tässä on
oikein todella isoja eroja, siinä puhutaan monen sadan
prosentin eroista niitten tarkastettujen kirjeitten kohdalla. Osa
vankiloista on hoitanut asian mallikkaasti, ja myöskin,
se täytyy tunnustaa, sieltä on kyllä löytynyt
monenlaista tavaraa ja monenlaista tekstiä. Siinä Turku muistaakseni
oli semmoinen, joka on hoitanut tätä todella vähän
isommalla kädellä ja tarkastanut paljon, ja sieltä on
tulosta tullut.
Toivotaan nyt, että kaikki tulevat suunnilleen samalle
linjalle ja saadaan asia semmoiselle meidän ajamallemme
tasolle, mitä me mietimme jo sen alkuperäisen lain kanssa, kun
sitä päätettiin.
Yleiskeskustelu päättyy.