Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Julkisuudessa olleitten tietojen mukaan maaseudun
yritys- ja kehittämisrahoituksessa on tällä hetkellä hakukielto,
joka koskee Leader- ja Elma-hankkeita. Hakukielto on tullut voimaan kuluvan
vuoden alussa. Ongelmana on myös se, ettei mahdollisen
tuen piiriin tulevia hankkeita voi edes aloittaa, ennen kuin hakemus
on tullut vireille, jos aikoo saada maaseuturahaston tukea.
Arvoisa puhemies! Kysyn asianomaiselta ministeriltä:
Onko todella niin, ettei esimerkiksi kehittämisrahan rahoitushakemuksia
voi jättää ja saada vireille ennen tulevaa
heinäkuuta? Tämähän siirtää suunniteltuja
kehittämishankkeita ainakin puolella vuodella.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Nyt elämme tätä rahoituskausien
väliä ja olemme kuitenkin pyrkineet toimimaan
tämän uuden rahoituskauden käynnistämiseksi
niin nopeasti kuin mahdollista. Suunnitelma on se, että nämä yritysrahoitukset avataan
toukokuussa ja hankerahoitukset heinäkuussa, mikä tarkoittaa
sitä, että pääsemme tässä nyt
huomattavan paljon nopeammin liikkeelle uuden rahoituskauden avaamisessa
kuin edellisellä kierroksella, jolloin kului todella toista vuotta,
ennen kuin näihin päästiin, niin että tämä väli
ei kuitenkaan tule olemaan pitkä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Maaseutuyritysten tukiehtoihin, sitten kun
tukia päästään hakemaan ja aletaan
käsitellä, kaavaillaan monia muutoksia. Mutta
kysyisin eräistä kaavailuista:
Mihin seikkoihin perustuu tukitason alentaminen 30—35
prosentin tasosta 20—25 prosenttiin, ja katsooko ministeri,
että kyseinen alennus palvelee maaseudun asuttuna pitämistä?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Tässä on näitten
tukiprosenttien osalta pyritty siihen, että KTM:n ja maa-
ja metsätalousministeriön rahoitus olisi rakenteeltaan
samanlaista, koska tässähän on aikaisemmin
ollut ongelma, että on jäänyt tämmöisiä väliinputoajia
kahden ministeriön rahoittamien yritysten välimaastoon.
Nyt on toimittu niin, että tämmöisiä väliinputoajia
ei ole, ja myöskin pyritty siihen, että rahoitus-
ja tukiprosentit olisivat yhdenmukaiset, jolloin sitten tarkoituksenmukaisuussyyt
johtavat siihen, kumpaa rahoituslähdettä käytetään.
Minusta on perusteltua, että nämä rahoitustasot
ovat eri ministeriöitten välillä yhdenmukaiset,
ja suuria muutoksia nykytilanteeseen ei ole tulossa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Korkeaoja totesi, että nyt
päästään paljon nopeammin uusiin
ohjelmiin. Mutta tämän päivän
Maaseudun Tulevaisuus kyllä heitti erittäin synkän
varjon päälle sen osalta, että siinä todetaan,
että EU:ssa oleva jäsenmaiden ja parlamentin välinen
kiista uhkaa koko järjestelmää ja muun
muassa uhkaa leikata Suomenkin maaseudun kehittämisrahoja
42 miljoonaa euroa. Kun EU:n jäsenmaksu nousee hurjasti
nyt lähiaikoina ja palauma maaseuturahoihin erityisesti
pienenee voimakkaasti ainakin välisessä Suomessa,
niin tilanne näyttää todella huolestuttavalta
maaseudun kannalta.
Miten kommentoitte EU-parlamentin ja jäsenmaiden eli
neuvoston välistä kiistaa, ja
miten aiotte reagoida siihen, että tämä ei
menisi suomalaisen maaseudun kannalta niin huonosti kuin tällä hetkellä näyttää?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Kysymys on kiistasta, joka syntyi sen päätöksen
pohjalta, joka huippukokouksessa joulun alla 2005 tehtiin, jossa päätettiin
lähinnä UK:n toivomuksesta niin sanotusta vapaaehtoisesta
modulaatiosta. Parlamentin maaseutuvaliokunta ei ole tätä huippukokouksen
päätöstä hyväksynyt
vaan on asettanut sille ehtoja, ja tästä on syntynyt
tämä kiista, josta seurauksena on tuo uhka, minkä ed.
Kankaanniemi täällä totesi. Asiasta on
käyty Suomen puheenjohtajakaudella pitkiä neuvotteluja,
ja Saksa jatkaa neuvotteluja parlamentin kanssa tämän ongelman
ratkaisemiseksi. Itse olen vakuuttunut siitä, että ongelma
voidaan ratkaista ennen kuin tämä uhkaus siitä,
että tätä maaseuturahoitusta leikattaisiin,
realisoituu.