7) Hallituksen esitys laiksi poikkeuksellisten tulvien aiheuttamien
vahinkojen korvaamisesta annetun lain kumoamisesta sekä eräiksi
tähän liittyviksi laeiksi
Petri Pihlajaniemi /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on käsittelyssä loppujen
lopuksi aika suuri asia. Eli jos nämä ääriolosuhteet
lisääntyvät — me voimme joka
viikko uutisista katsoa, kun esimerkiksi Keski-Euroopassa tai Australiassa
on tulvia ja talot saavat kosteutta — meilläkin
ne voivat olla vain ajan kysymys.
Toivotaan, että nämä vakuutusyhtiöt
pystyvät luomaan tähän semmoisen järjestelmän,
että vakuutukset ovat semmoisia hinnaltaan, että niitä pystyy
ottamaan. On erittäin tärkeätä,
että kun uusia rakennuslupia myönnetään
lähelle vesistöjä, rakennukset ovat niin
korkealla, että vaaraa ei ole, jos tulva tulee. Täällä kun
on talot eristetty hyvin, niin sen vahingon suuruus on myös
paljon suurempi, jos talo saa vettä vaikka vaan alapohjaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jälleen lyhyen kaavan mukaan puheenjohtajan
ja varapuheenjohtajan ollessa estyneenä tämmöinen
esittelypuheenvuoro.
Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
kumottavaksi laki poikkeuksellisten tulvien aiheuttamien vahinkojen
korvaamisesta sekä muutettavaksi satovahinkojen korvaamisesta
annettua lakia ja yksityisistä teistä annettua
lakia. Esityksen tarkoituksena on saada aikaan yksityisiin vahinkovakuutuksiin
perustuva turva rakennuksille ja niissä olevalle irtaimistolle
aiheutuvien tulvavahinkojen varalta. Vesistötulvista aiheutuvien
vahinkojen korvausjärjestelmää uudistettaisiin
siten, että rakennuksille tai rakennelmille tai niissä oleville
irtaimistoille aiheutuvia vahinkoja ei enää korvattaisi
valtion varoista vaan tällaisten vahinkojen varalta tarjolla
olevista vakuutuksista. Vesistötulvista aiheutuvat maatalousvahingot korvattaisiin
nykyistä vastaavalla tavalla valtion talousarviosta ja
yksityisille teille aiheutuvien vahinkojen korjaamiseen voitaisiin
myöntää avustusta.
Valiokunta toteaa mietinnössään,
että nykyisen tulvavahinkolain mukaan valtion varoista korvattuja
vahinkoja ovat ainoastaan vesistöjen, eli lähinnä jokien
ja järvien, tulvimisesta aiheutuvat tulvavahingot. Valiokunta
painottaa, että yleensä omaisuusvahinkoihin varaudutaan
vakuutuksin. Suomessa ei ole kuitenkaan ollut yleisesti tarjolla
sellaisia vakuutustuotteita, jotka sisältävät
turvan vesistötulvista rakennuksille ja niissä olevalle
irtaimistolle aiheutuvien vahinkojen korvaamiseksi. Edelleen esityksen
mukaan vakuutusturvaa pidetään riittävänä,
jos se kattaa keskimäärin enintään
kerran 50 vuodessa toistuvasta tulvasta aiheutuvat vahingot.
Arvoisa puhemies! Totean, että kun asiaa käsiteltiin
valiokunnassa, alan keskusliitto ilmoitti, että heillä on
periaatteet hyväksytty tällaisille vakuutuksille.
Nyt vakuutuksia tarjoaa yksi vakuutusyhtiö ja jatkossa
toivon mukaan useampi, että syntyisi oikeanlainen kilpailu.
Ja jälleen mietintö on yksimielinen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän lain osalta olisin
kyllä henkilökohtaisesti toivonut edellisen, nyt
vielä voimassa olevan, lain säilymistä,
sillä pelkään, että saattaa
tulla ongelmia vakuutusyhtiöitten kanssa sitten, kun vahingonkorvaukset
tulevat esille.
Tällähän hetkellä Suomessa
on alueita, joissa tulva saattaa olla mahdollinen. Tuskinpa enää rakennetaan
sellaiseen paikkaan, missä tulva on todennäköinen,
mutta mahdollinen se voi olla lähinnä hyvin poikkeuksellisissa
tilanteissa Pohjanmaan jokien alueilla ja vastaavilla muilla jokialueilla,
joissa maasto on tasaista. Siellä saattavat kevättulvien
jääpadot tulla aivan yllättäviin paikkoihin.
Jos näihin liittyy vielä muutenkin sateitten vuoksi
vesimassoja, niin silloin tällaiset tulvat saattavat hyvinkin
irrationaalisesti yllättää alueilla,
joilla ei miesmuistiin tai sukupolviin ole ollut tulvia. Tämmöisillä alueilla
ei välttämättä ole osattu tulvavahinkoihin
varautua.
Samoin on vakuutusyhtiöillä ollut ongelmia korvata
kiinteistövahinkoja, jos vaikkapa salama on aiheuttanut
vahinkoa mutta salama ei ole jättänyt muuta kuin
vahinkoja, ei muita välttämättömiä todisteita.
Nämä kysymykset ovat ongelmallisia sitten näissä korvaustilanteissa,
ja pelkään, että näitä ongelmia
saattaa sitten jatkossa tulla. En toivo, mutta duubioita asiassa
minulle jää.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti kiitos siitä, että myöskin
tämä lakiesitys on hyvin ripeästi käsitelty
ja on täällä nyt käsittelyssä.
Me olemme viime kesänä kokeneet ne valtavat
metsämyrskyt tuolla Etelä-Karjalassa, Savossa,
Keski-Suomessa jne., ja sitä taustaa vasten meidän
on pakko suomalaisyhteiskunnassa kehittää paljon
kattavampi vakuutusturva kuin meillä on tänä päivänä.
Tässä on nyt yhden sektorin eli tulvien aiheuttamien
vahinkojen kohdalla kysymys siitä, että siirrytään
vakuutusjärjestelmän kautta ihmisten omaisuuden
ja hengen turvaamiseen. Ne vakuutuspalvelut ja -mahdollisuudet
pitää vaan kehittää sitten monipuolisiksi, ja
luonnollisesti silloin on suora yhteys sillä, mikä on
vakuutuksen euromääräinen vastuu: se heijastuu
luonnollisesti sitten siihen, mikä on siitä maksettava
vakuutussumma vuodessa. Mutta näitä palveluja
minunkin saamieni tietojen mukaan on kehitetty ja ollaan kehittämässä.
Viimeistään viime kesänä nämä myrskyt
avasivat nimenomaan vakuutusyhtiöiden silmät,
ja esimerkiksi siellä metsäpuolella on ollut se
ongelma, että se vakuutusmahdollisuus, joka siellä on ollut,
on ollut kovin vaatimaton.
Nyt, kun valtio on sitten korvannut näitä poikkeuksellisten
tulvien aiheuttamia vahinkoja, on tultu siihen tilanteeseen, että nyt
kun nämä luonnonmullistukset lisääntyvät,
niin valtiolla ei vaan siihen yksinkertaisesti ole rahaa jatkossa.
Se on selvä asia tilanteessa, jossa meillä on
pakko säästää.
Sen verran tiedän tämän lain voimaantulosta, että me
olemme budjettiriiheen, kehysriiheen, joka pidetään
maaliskuussa, varanneet nyt sitten rahaa niin, että tämä laki
tulisi voimaan täydessä laajuudessa vuonna 2015
sillä tavalla, että nyt saattaa vielä syntyä korvattavia
tilanteita, ja sen takia meillä on siellä esityksenä kuitenkin,
että tämä ei nyt kerralla katkeaisi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän hyvin, että halutaan
siirtyä vakuutuspohjaiseen korvauskäytäntöön.
Tämä on normaali käytäntö ja
vielä normaalisti ennakoitavissa mahdollisissakin tilanteissa,
mutta vakuutusasiakirjoissa on niitä kärpäsen
jalanjäljen kokoisia pieniä tekstejä,
jotka saattavat olla asiakkaalle epäselviä ja
tuottavat tulkintaa sitten, kun tulee vakuutuskorvausten aika. Kyllä on
tietysti joitain todella irrationaalisia korvaustilanteita esimerkiksi
vaikkapa sodan aiheuttamissa tilanteissa, joissa saattaa vesistö nousta
usealla metrillä luonnonmullistuksen lisäksi.
Tämän kaltaisia yllättäviä tilanteita
voi tulla. Toivon, että nämäkin jatkossa
myös, jos tämmöisiä tulee, otetaan
huomioon.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokuntakäsittelyn aikana kävi
ilmi, että meillä on valitettavasti eräitä asuma-alueita,
jotka on käytännöllisesti katsoen tulvarajan
alapuolelle rakennettu niin, että ainut konsepti, mikä siinä toimii,
on yksinkertaisesti se, että ne muutetaan vaikka puistoiksi
ja talot puretaan ja sillä tavalla estetään
materiaaliset vahingot tulevaisuudessa. Vakuutus ei ole ainut vaihtoehto.
Yleiskeskustelu päättyi.