1) Hallituksen esitys laeiksi sähkön ja eräiden
polttoaineiden valmisteverosta annetun lain ja nestemäisten
polttoaineiden valmisteverosta annetun lain muuttamisesta
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt käsittelyssä valtiovarainvaliokunnan
mietintö sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta
jnp. annetun lain muuttamisesta.
Tähän sisältyy kaksi erityyppistä asiaa,
ensinnäkin ihan puhdas nestemäisten ja muidenkin polttoaineiden
valmisteveron korotus 5,2 prosenttia, jonka tarkoitus on tuottaa
valtion kassaan verotuloja 126 miljoonaa euroa nykyistä enemmän
ja lisäksi vielä arvonlisäverotuottoa
20 miljoonaa euroa. Toinen elementti tätä hallituksen
esitystä oli uusiutuvaa energiaa koskevien sähköntuotannon
verotukien laajentaminen. Nämä ovat määrällisesti
noin 18 miljoonaa euroa ja koskevat lähinnä energiantuottajia.
Monet näistä ovat semmoisia, joita on eduskunnassa aika
pitkään toivottu ja perätty niin ilmasto-ohjelman
käsittelyn yhteydessä kuin muissakin yhteyksissä.
Erityisesti kiinnittäisin huomiota kierrätyspolttoaineella
tuotetun sähkön verokohtelun parantamiseen. Siitä oli
täällä hyvin laaja, yli sadan edustajan
aloitekin viime keväänä, ja valtiovarainvaliokunta
tätä halusi vauhdittaa. Samoin turpeen verotusta
koskevia säännösmuutoksia on täällä moneen
kertaan vauhditettu.
Näiden energiantuotantoa koskevien uusiutuvan energian
muutosten osalta valiokunta oli ihan yksimielinen. Niihin on muutamia
teknisiä muutoksia. Mutta sitten nestemäisten
polttoaineiden valmisteveron korotukseen sisältyy vastalause.
Keskustan eduskuntaryhmä ei kannata tätä 5,2
prosentin korotusta nestemäisten liikennepolttoaineiden
valmisteverotukseen.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä ovat esillä liikkumisen
kustannukset. Esitimme, että työmatkavähennyksen
yläraja olisi korotettu, kun kustannukset ovat nousseet
ja verotus on nousemassa. Valitettavasti tämä keskustan
esitys hävisi äänestyksessä.
Liikkumisen verorasitusta ja kustannuksia on lisätty
viime vuosina monella tavalla. Tämä on kyllä suomalaisten
perheiden, työmatkaliikkujien ja yrittäjien kannalta
hyvin ongelmallinen asia. Itse asiassa Lipposen hallituksen aikana
on liikennepolttoaineiden verotusta kiristetty kolmekin kertaa.
Jo vuosina 1996 ja 1998 tuntuvasti kiristettiin liikennepolttoaineiden
verotusta. Mikäli nyt tämä kiristys toteutettaisiin,
maksaisi se 18 000 kilometriä vuodessa autoa ajavalle
ainakin 200 euroa vuodessa, mutta niin kuin tiedämme, moni
joutuu ajamaan kaksinkertaisenkin määrän
omalla autolla, joten kustannus tietysti olisi kaksinkertainen.
Tiedän myöskin, että joukkoliikennemäärärahat
ovat vähentyneet ja ongelmissa ja sitä kautta
on tulossa myöskin lisää kustannuksia
liikkumiseen.
Tämä on myöskin aluekehitykseen liittyvä asia.
Tämä on tietyllä tavalla diskannustin
myönteiselle aluekehitykselle. Täällä ed.
Zyskowicz puhui eilen aluekehitystä edistävästä verolainsäädännöstä.
Tämä on nyt sellainen, mutta tämä edistää vain
väärään suuntaan eli pakottaa
ihmisiä keskittymään entistä lähemmäksi
työpaikkoja. Toisaalta työmatkakustannukset muodostavat
myöskin työllistämisen selkeän
esteen monissa tapauksissa.
Keskusta on lähtenyt siitä, että tätä esitystä ei nyt
pitäisi hyväksyä. Voin jo tässäkin
esittää, mutta tulemme yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään,
että tältä osin liitettä ei
hyväksyttäisi. Totta kai tämä merkitsisi
menetyksiä valtiolle 100 miljoonaa euroa, pikkuisen päälle.
Keskustan vaihtoehtolinjauksessa tämä on tietenkin huomioitu,
ja me olemme esittäneet muita rahoituskeinoja tältä osin.
Toivoisin todella, että voitaisiin nyt tehdä myönteistä aluekehitystä,
ottaa huomioon ihmisten liikkumisen kalleus pitkien etäisyyksien maassa
ja voitaisiin pidättäytyä tältä veronkiristysesitykseltä ja
hoitaa se muun veropolitiikan kautta.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä edellisten puheenvuoron käyttäjien
sanomaan. Joku sana vielä täältä paikalta
kuitenkin edellisten lisäksi.
Myönteisiä asioita ei nyt niin kovin paljon
ole mutta on kuitenkin, ja nekin on tässä sanottava. Ne
parannukset, mitkä tässä tapahtuvat kotimaisen
polttoaineen käytön lisäämisedellytyksiin, ovat
tervetulleita, välttämättömiä ja
oikeita. Tästä kiitos hallituspuolueiden edustajille!
Täältä näen nyt erityisesti
edustajat Laitisen ja Saarisen, jotka tässä asiassa
ovat hyvin ponnekkaasti puolustaneet tätä suomalaista
energiaraaka-ainetta ja sen hyväksikäyttöä.
Mutta, arvoisa puhemies, joudun valittelemaan, että tähän
heidän osaltaan nämä kiitokset sitten
loppuvatkin. (Ed. Saarinen: Kiitos näistäkin!)
Koska hallituksen esitykseen — ja kun sekä ed.
Saarinen että ed. Laitinen ovat sitten sitä näiltä osin
puolustaneet — liittyy myös liikenteen polttonesteiden
kiristys, se ei meidän mielestämme ole tässä tilanteessa,
ei yleensä yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta
eikä yleisen taloudellisen kehityksen näkökulmasta eikä myöskään
alueellisen tasapainoisen kehityksen kannalta, oikeaa ja perusteltua.
Kuten ed. Ala-Nissilä äsken sanoi, täällä muutama
päivä sitten puhuttiin alueellisista verokannustimista.
Tässä nyt kyllä on eräänlainen
disverokannustin kysymyksessä. Tässä rangaistaan niitä ihmisiä,
jotka ovat valmiita periaatteessa hakeutumaan töihin vähän
pidemmänkin matkan päästä. Tässä rangaistaan
niitä ihmisiä, joiden asiointimatkat ovat pitkät,
niitä sairaita ja eläkkeellä olevia ja
lapsiperheitä, jotka joutuvat tulemaan erilaisiin palveluihin
vähän kauempaa. Näiden ihmisten liikkumisen
kustannukset nousevat tämän esityksen mukaan yhteensä 600—700
miljoonalla vanhalla markalla, yli 100 miljoonalla eurolla. Tällaiseen
verotuksen kiristymiseen tilanteessa, jossa kuitenkin toisaalla
on verotusta varaa vähän keventää,
ei meidän mielestämme aihetta ole. Siis tämä on
aluepoliittisesti, aluekehityksen kannalta, viimeisen päälle
väärä, ja myöskin yleisen taloudellisen
kehityskuvan kannalta tämä on väärä.
Hakematta enempää perusteluja yleiselle talouden
kehitysvaiheelle ja näkymille viittaan vaan lyhyesti viimeksi
eilen Etlan julkaisemaan suhdannearvioon. Etlan sanoma oli se, että hallitus
harjoittaa liian kireää finanssipolitiikkaa, tähän
suhdannetilanteeseen liittyen sopimatonta finanssipolitiikkaa, ja
Etla arvioi muun muassa, että verotusta tulisi eräin
osin keventää. En nyt väitä,
että Etla olisi juuri ja nimenmaan tätä verotusta
vaatinut kevennettäväksi, mutta jos tämä verotus
pidettäisiin edes entisellään, polttonesteiden
verotus, se omalta pieneltä osalta edesauttaisi tuohon
suuntaan kulkemista, mitä Etlakin vaati.
Arvoisa puhemies! Näillä perusteilla yhdyn kernaasti
siihen, mitä kaksi edellistä puheenvuoron käyttäjää ovat
täällä sanoneet. Liikenteen polttonesteiden
osalta tämä veronkiristys on tarpeeton. Keskustan
eduskuntaryhmän velvollisuus on huolehtia siitä,
että kun aikanaan tämä johtaa siihen,
että hinnat huoltoasemilla nousevat, kansalaisten silmät
avataan huomaamaan se, että se oli tämä itsenäisyyspäivän
aatto, jolloin eduskunnan enemmistö äänesti
tämän korotuksen puolesta. (Eduskunnasta: Ei tänään äänestetä!) — Anteeksi,
ei äänestetä, äänestys
menee myöhempään aikaan. Mutta asiallisesti
ottaen, ed. Vehkaoja, tämän eduskunnan enemmistö julkisti
sen tahtonsa, joka tahto oli kielteinen ihmisten pohjimmaisille
toiveille, toiveille siitä, että liikenteen polttonesteiden
verotus pidettäisiin entisellään.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! On tietenkin aina helppo vastustaa kaikkia
veronkorotuksia ja puhua verohelpotusten puolesta. Jos näin
määrätietoisesti tekee ja johdonmukaisesti
tekee, silloin ei ole uskottava. Pitää olla vaihtoehto,
pitää olla vaihtoehto hallituksen veropoliittiselle
linjalle, ja kristillisdemokraateilla on selkeä vaihtoehto
hallituksen veropoliittiselle linjalle. Me emme olisi olleet alentamassa
tuloveroa sillä lailla kuin hallitus esittää.
Me katsomme, että jos veroale on olemassa, silloin pitäisi tänä päivänä keskittää
se
välillisiin veroihin, koska sillä olisi sosiaalipoliittinen
merkitys.
Kun kysymyksessä on polttonesteiden vero, sillä on
kiistatta myöskin aluepoliittinen merkitys. Ihan niin kuin
aiemmissa puheenvuoroissa on todettu, tämä, jos
ei nyt kova isku, niin kuitenkin rasittaa harvaanasutulla alueella
asuvia kansalaisia selvästi enemmän kuin asutuskeskuksissa
asuvia. Asutuskeskuksessa asuvalla on mahdollisuus käyttää muuta
kuin autoa, mutta harvaanasutulla alueella auto on useimmiten ainoa mahdollinen
kulkuneuvo.
Me olemme yhtyneet vastalauseeseen, joka merkitsee sitä,
että polttonesteiden veroa ei nostettaisi vaan pysyttäisiin
nykyisessä verossa.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Vihreä eduskuntaryhmä esittää sähkö-
ja polttoaineveron kohdalla sähköveroon suurempaa
korotusta kuin hallitus. Hallituksen Kioto-ministerityöryhmälle
keväällä annettujen selvitysten tuloksista
voi päätellä, että nykyinen
energiaveron rakenne ei parhaalla mahdollisella tavalla ohjaa päästöjen
vähentämiseen. Energiaverojen ympäristöohjaavuus
paranisi, jos otettaisiin jälleen käyttöön
kivihiilen verotus myös sähköntuotannossa,
koska kivihiililauhdevoimalaitokset ovat hiilidioksidipäästöjen
kannalta kaikkein haitallisimpia. Sähköntuotannossa
käytetystä kivihiilestä tulisikin periä polttoaineveroa,
joka on noin 10 prosenttia kivihiilen verosta lämmöntuotannossa.
Tämä toteuttaisi myös ministeri Mönkäreen pontta,
johon hallituksen enemmistö yhtyi hallituksen hyväksyessä viidettä ydinvoimalaa
koskevan periaatepäätöksen ja jonka mukaan
hallitus ryhtyy toimiin fossiililaitosten päästöjen
pienentämiseksi. Tämä esitys nostaisi
energiaveron tuottoja ja on sitä kautta osa myös
vihreän eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettia.
Jos katsotaan tästä vuodesta vielä vähän
tulevaisuuteen, on tärkeää, että kuluttajat
niin teollisuudessa, kodeissa kuin muuallakin voisivat suunnitella
investointejaan järkevästi. Energiaverojen kehittämisestä tällä vuosikymmenellä tulisi
tehdä periaatepäätös, jonka
mukaan energiaveroa tarkoittaen sähkön, lämmön
ja teollisuuden energiaveroja korotettaisiin noin 10 prosenttia
vuosittain vuoteen 2010 asti. Tällöin energiaveron
taso vastaisi sitä, mitä Kansallisessa ilmasto-ohjelmassa
arvioitiin tarpeelliseksi, jotta Suomi pystyisi saavuttamaan Kioton
ilmastosopimuksessa sille asetetut tavoitteet.
Ehkä joitakin yksityiskohtia vielä tästä meidän
esityksestämme: Esitämme, että kun veroa korotetaan,
on uusiutuvalla energialla tuotetulle sähkölle
annettava veronpalautus vastaavasti. Tämä ei tällä hetkellä toteudu
hallituksen esityksessä. Toisaalta tässä jätteen
energiakäytön verohelpotus ehdotetaan poistettavaksi,
koska sen ei katsota tukevan jätteen vähentämisen
ja jätepolitiikan hierarkiaa mahdollisimman hyvällä tasolla.
Ehkä bensaverosta voisi todeta sen verran, että vihreällä ryhmällä on
toisaalta ollut haluja nimenomaan energiaverotuksen rakenteen kokonaiskehittämiseen
niin, että se ohjaisi mahdollisimman hyvin meidän
ilmastopolitiikkaamme. Toisaalta muilla ryhmillä ei ole
näyttänyt olevan sillä tavalla halua
sähköveron suurempaan korotukseen. Me olemme tässä yhteydessä hyväksymässä sitä korotusta,
minkä hallitus on tehnyt bensaveroon. Omana mielipiteenäni
voisin ainakin sanoa, että ehkä hieman liioiteltuja
ovat jotkut puheet bensaveron korotuksen dramaattisista vaikutuksista,
koska se kuitenkin voidaan katsoa myös inflaatiokorotukseksi.
Se on aika pieni, ja kasvukeskuksissa esimerkiksi, asumiskustannukset
saattavat hyvinkin olla suurempi kustannuserä kuin bensiini
syrjäseuduilla.
Arvoisa puhemies! Ehdotan, että 1. lakiehdotuksen käsittelyn
pohjaksi otetaan vastalauseeseen 2 sisältyvä lakiehdotus.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kannatan ed. Sinnemäen
ehdotusta.
Ensiksi, kiinnitän huomiota siihen, että olennaistahan
näissä asioissa on se, mihin vedotaan, mikä on
se poliittinen perusta ja pyrkimys. Jos puhutaan Kioton sopimuksen
mukaisten tavoitteitten toteuttamisesta, kasvihuonepäästöjen
vähentämisestä, erikoisesti hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä,
silloin tietysti tällaisten lainsäädäntötoimien
täytyy palvella sitä tarkoitusta mahdollisimman
tehokkaasti ja hyvin. Tässä suhteessa hallitus
ei kyllä nyt oikein ole onnistunut.
Toisekseen se näppelöintitaso, jolla liikutaan, on
aika mielenkiintoinen. Otetaan nyt kierrätyspolttoaineet
esimerkiksi, tämä 18 miljoonaa euroa. Millä tavalla
sen kohdalla on nyt käytännössä käymässä?
Jo hallituksen esityksen perusteluissa aivan rehellisesti todetaan,
että se menee olemassa oleville laitoksille tueksi niitten
katteisiin. Millä tavalla tämä 18 miljoonaa
euroa ulosmitataan? Siitä on jo tullut kirjeet muun muassa Oulun
Energialle, joka on potentiaalinen saaja. Siellä ilmoitetaan
suvereenisesti, että sen tuotto otetaan uuden ydinvoimalan
rakentamisinvestointiin. Siis se on suoraan kanavointi viidennen ydinvoimalan
rakentamisinvestointiin ja sillä siisti, toisin sanoen
aika näppärä jippo, jolla siis mitään
uutta ei saada aikaan, vaan valtio budjetin kautta subventoi viidennen
ydinvoimalan rakentamishanketta. Näinhän saa tehdä!
Silloin, kun on enemmistönä ja poliittinen valta
on hallussa, näinhän saa tehdä. Sehän
kuuluu kuvioon, että valtaa käytetään.
Se potentiaalinen valta, mikä on kourassa, se käytetään
vihoviimeiseen pisteeseen saakka hyväksi.
Mutta, arvoisa puhemies, jos olisi tavoitteena ja pyrkimyksenä todella
bioenergialähteitten käytön edistäminen,
siis vilpittömänä pyrkimyksenä,
sehän tarkoittaisi sitä, että kaikki
mahdolliset tällaiset ratkaisut paitsi että ne
ovat Kioton sopimuksen pyrkimyksiä toteuttavia, ne ovat myöskin
kestävän kehityksen ja talouden mukaisia, joka
tarkoittaa, että luodaan todelliset bioenergialähdemarkkinat
Suomeen. Tällä hetkellähän,
kun me teemme tämän laatuisia ratkaisuja, mitään
markkinoita ei todellisuudessa luodakaan. Aina käytetään
jonkinlaisena Potemkinin kulissina bioenergiaa ja sitten jokin jippo
sisällytetään sinne taakse, jolloin menee
uskottavuus koko politiikalta.
Tämä on huonoa politiikkaa. Surullista, että kevään
ponnet ovat osoittautuneet lähes täydelliseksi
kuplaksi. (Ed. Ala-Nissilä: Ei pidä paikkaansa!) — Kyllähän
se pitää, ed. Ala-Nissilä, paikkansa.
Kun se mittakaava, ed. Ala-Nissilä, on todellisten markkinoiden
luominen, ja mitään todellisia markkinoita ei
olla luomassa, ei todellakaan. Kaikessa käytössä aina
vedotaan vain tukeen, tukeen, tuen jälkeenkin tukeen, mutta
mitään todellisia markkinoita ei olla luomassa.
Juuri ed. Ala-Nissilän luulisi ensimmäisenä puoluetaustansa
ja opillisen sivistyksensä takia ymmärtävän,
mitä tarkoittaa markkinatalous.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen puheenvuorossaan viittasi asiayhteydessä myös
Kioton sopimukseen. Bioenergian käytön edistäminenhän
on yleisesti hyväksytty eräänä keskeisenä keinona
Kioton sopimuksen toteuttamiseksi. Meidän tulisi todella energiapolitiikassa
toteuttaa ne ponnet, jotka viime keväänä laajalla
yksimielisyydellä ja laajalla kannatuksella hyväksyttiin.
Bioenergian käytön edistämisessä tulisi
löytää keinoja nimenomaan puuenergian,
joka on uusiutuva energia, käytön edistämiseksi
ja bioenergialla tuotetun sähkön käytön
edistämiseksi. Nämä olisivat nopeasti
ja välittömästi, melko pian, tehtäviä toimia.
Olen asioista jättänyt kuluvan vuoden aikana useammankin
aloitteen, muun muassa lakialoitteen, jossa olen tähdännyt arvonlisäveron
poistamiseen tai pudottamiseen myös niiltä laitteilta,
joilla bioenergiaa voidaan polttaa ja sähköä tuottaa.
Näkisin, että omakotitalouksissa tulisi myös edistää bioenergian
käyttöä veropoliittisin ja tukiratkaisuin.
Käytössä olevia polttojärjestelmiä, jotka
ovat esimerkiksi öljynpoltolla, ei niin vain muuteta, kun
on tehtävä aikamoisia investointeja.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että meillä todella
aktiivisesti edistettäisiin uusiutuvan bioenergian käyttöä,
puuta, haketta, pellettiä. Itse tulen Haapamäeltä,
joka on nimetty Pellettikyläksi Suomessa, paikkakunta,
missä tehdään pellettiä, pellettipolttimia
ja myös on kuljetussysteemit.
Mutta sitten menen myös kysymykseen polttoaineverosta.
Meillä on yhteiskunta kehittynyt sellaiseksi, että autoa
tarvitaan. On toki ihmisiä, jotka tulevat toimeen nyt ja
vastakin ilman omaa autoa, mutta tarvitsevat toisen henkilön
autoa. Sopisi toivoa tietysti, että näissä päästäisiin
tekniikan kehityksen myötä uusiin innovatiivisiin ratkaisuihin,
mutta vielä toistaiseksi raadollinen tosiasia on, että autot
kulkevat kivestä puristetulla öljyllä,
olipa se bensiiniä tai dieseliä.
Näin ollen se merkitsee sitä, että jos
tämän verot nousevat, se kyllä autonkäyttäjille
tietää kustannuksia, mikä on perin ikävää silloin,
jos kuljetaan pitkiä työmatkoja, jolloin on mahdollista asua
maaseudulla, käydä kaupungissa työssä tai toisen
puolisoista käydä työssä. Samoin
tästä tulee elinkeinoelämälle,
myös kuorma-, linja- ja taksiautoliikenteelle lisää kustannuksia,
jotka taas lisäävät yhteiskunnan menoja,
muun muassa koululaiskyyditysten ja ostoliikenteenkin menoja. Elikkä joukkoliikenteen
kannaltakin, jota kaikin tavoin tulisi edistää,
nimenomaan edistää, tässä on
myös tekijöitä, jotka ainakin tulisi
voida poistaa. Samoin maaseudulla, missä etäisyydet ovat
pitkät ja valitettavasti joukkoliikenne on ohentunut eikä kaikkialla
sitä edes ole, tulisi hyväksyä myös
auto jonkunlaisena välttämättömyytenä.
Jos polttoainevero nousee ja sen kustannukset nousevat, tämä kyllä ikävällä tavalla
lisää elinkustannuksia.
Arvoisa herra puhemies! Toivon että näissä asioissa
vielä voitaisiin löytää ratkaisuja,
joilla edistettäisiin bioenergian ja kotimaisen uusiutuvan
energian käyttöä ja samalla pidettäisiin
huoli, että joukkoliikenne ja hyötyliikenne ei
kärsisi polttonesteitten veronkorotuksista ja että edellytykset
maaseudun pitkistä matkoista liikkumiselle eivät
vaikeutuisi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Vuonna 1996 tämä sali äänestyksen
jälkeen ministeri Pekka Haaviston ollessa ympäristöministerinä päätti
muuttaa kivihiilellä tuotetun sähköenergian
tilannetta. Muistan, että kaksi hallituspuolueen kansanedustajaa
vastusti sitä opposition kanssa ja toinen heistä oli
ed. Sirpa Pietikäinen. Näin ollen nyt ollaan ikään
kuin uudessa tilanteessa.
Toinen asia, arvoisa puhemies: Turve aina pulpahtaa ikään
kuin positiivisena energiaraaka-aineena keskusteluun. Aluepoliittisesti
tietysti sillä on oma roolinsa erityisesti Suomessa. Suomi
ja Irlanti ovat aika kahdestaan EU:ssa tässä asiassa,
mutta missään tapauksessa turve ei ole uusiutuva
energialähde. 8 000 vuotta kestää kierto
siitä, kun turve on jälleen poltettavissa. Sitten tietysti
sen merkitys hiilidioksidinieluna on myös toinen kysymys,
joka on myöskin varsin ristiriitainen.
Maakaasusta, puhemies, niin paljon, että ennen 24:ttä päivää toukokuuta
2002 maakaasuhan ei ollut mitään. Ei ainakaan
sillä voinut sähköä tuottaa,
ei koskaan, ei ainakaan Suomessa koskaan. Putki Itämeren
pohjan kautta oli täysi mahdottomuus. Tämän
jälkeen Gazprom on ilmoittanut rakentavansa tuon yhteyden.
Päämedia Suomessa, Helsingin Sanomat, jota luetaan
tarkemmin kuin Raamattua tässäkin talossa, ilmoittaa, että yllättävää,
tuohan onkin mahdollista, kun esimerkiksi sen median näkökulmasta
se oli täysin mahdotonta ennen toukokuun loppua 2002. No,
nyt se on mahdollista.
Myöskin esimerkiksi Pohjolan Voima Osakeyhtiön
omistama Mussalo 2 -voimalaitos Kotkassa tuottaa täydellä teholla
sähköä maakaasulla. Taustalla on tietysti
sähkön hinnan nousu, ja tässä viittaan
siihen, mihin ed. Erkki Pulliainen täällä tänään
viittasi, sähkön hintaan ja siihen, että tarvitsemme
aivan toisenlaisen sähköhintatalouden tulevaisuudessa.
Sähkö myöskään enää, sen
hinta, ei ole kilpailutekijä.
Myöskin ennen aikaa 24.5.2002 Rautaruukki Osakeyhtiö olisi
varmasti mennyt konkurssiin, jos ei päätöstä olisi
tehty viidennestä ydinvoimalaitoksesta. Nyt tuo sama yritys
on ilmoittanut hyvin suurelle joukolle työntekijöitä irtisanomisesta
ja yt-neuvottelut ovat käynnissä huolimatta siitä,
että eduskunnan enemmistö teki, nimenomaan keskusta-puolueen
tuella, tämän päätöksen,
siis keskustapuolueen tiettyjen kansanedustajien tuella, anteeksi
arvoisa puhemies.
Mutta kaiken kaikkiaan totean, tämä energiakysymys
on mielenkiintoinen, ja se, että energiasta maksetaan,
ei ole ympäristön kannalta lainkaan väärin.
Kioton sopimuksen toteuttaminen on sellainen asia, että se
on kaiken kaikkiaan tämän planeetan kohtalonkysymys,
ja Yhdysvallat tietysti tätä kohtaloa nyt monella
tavalla myöskin kasvihuonekaasuissa johtaa. Edelleenkin
jos puhumme esimerkiksi EU:n sisäisestä päästökaupasta,
niin ensimmäinen asia, joka tulee, arvoisa puhemies, mieleen
Suomessakin, on kansallinen itsekkyys.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! "Lipposen hallitukset ovat jo kahteen
kertaan vuosien 1996 ja 1998 alusta tuntuvasti kiristäneet
liikennepolttonesteiden verotusta", todetaan tässä vastalauseessa
1. Me äänestämme tästä lakiehdotuksesta
itsenäisyyspäivän jälkeisenä lauantaina.
Tilanne on nyt ajautunut monien syiden takia siihen, että tällaisena
päivänä tulemme äänestämään
merkittävästä asiasta.
On aivan selvää, että tämä liikennepolttonesteiden
veronkorotus on paha isku haja-asutusalueen elinkeinoelämälle,
haja-asutusalueiden asukkaille, myös niille eläkeläisille,
jotka siellä vielä asuvat. Palvelut ovat kaikonneet,
ja nyt taas kustannuslisää tulee. Tämä lisää myöskin
keskittymistä ja aiheuttaa niitä ongelmia, mitä taas
näille uusille tulopaikkakunnille on tullut. Ennen kaikkea
haja-asutusalueella asuvalle viljelijäväestölle
tämä on kova isku.
Mutta tämä ei ole mitenkään
outoa Lipposen hallituksen politiikassa. Tämä on
johdonmukaista siinä mielessä, että tällä myöskin
ollaan omalta osaltaan ajamassa haja-asutusalueita alas ja keskittämässä voimavaroja
vain tiettyihin suuriin kasvukeskuksiin.
Kannatan lämpimästi vastalausetta 1, josta äänestämme
ensi lauantaina.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle totean heti alkuun, että kun
sähköverotuksessa tehtiin suuret rakennemuutokset
viime kaudella, silloin olin itse mukana laatimassa vastalausetta
yhteistyössä ed. Håkan Malmin kanssa,
ja tuossa mallissa oli mukana vahvempi hiilidioksidikomponentti
kuin hallituksen silloisessa esityksessä. Ongelmathan koskivat
tuossa vaiheessa sitä, että Suomi EU:n jäsenenä ei
voinut tuontisähköä verottaa entisellä tavalla.
Eli silloin jo tuontisähkön verotus oli EU-säännösten vastainen
ja jouduttiin siirtymään veromalliin, joka ei
ollut yhtä lailla ympäristöohjaava. Kyllä hiilidioksidikomponenttia
on yritetty pitää tuossa verotuksessa aikaisemminkin.
Mitä sitten tulee ydinvoimakeskusteluun ja siihen,
mikä on energiaverotuksen merkitys ilmastomuutoksen kannalta,
minusta tämä, mitä on tapahtunut ydinvoimapäätöksen
jälkeen, puhuu hyvin paljon siitä, mitkä ovat
poliittiset realiteetit nyky-Suomessa. Ilmastomuutosta käytettiin
tavallaan keppihevosena sille, että ydinvoima saatiin Suomeen.
Sen jälkeen hallituksen toimenpiteet ilmastomuutoksen estämiseksi
ovat olleet lähinnä kosmeettisia.
Vihreiden malli siitä, miten energiaverotusta pitäisi
muuttaa, jotta ilmastomuutosta saataisiin paremmin torjutuksi, ei
ole saanut hallituksen puolelta kannatusta, ja muutkin toimenpiteet
ilmastomuutoksen ehkäisemiseksi ovat jääneet näihin,
sanoisiko, risupaketin jäänteisiin, mikä on
täysin riittämätöntä nykyisessä tilanteessa.
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Pulliaisen tavoin ed. Sinnemäen
tekemää ehdotusta, että käsittelyn
pohjaksi otetaan vastalauseen 2 mukainen esitys. Jos eduskunta päättää hyväksyä tämän
esityksen, se on selkeä askel ilmastomuutosta vastaan,
sen politiikan puolesta.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Olen aivan vakuuttunut, että ed. Ulla Anttila
on täysin tietoinen hiilidioksidimääristä ja
niiden merkityksestä ja kielteisistä vaikutuksista.
Sitä en yhtään epäile. Mutta
tuo äänestys vain pidettiin, johon viittasin,
tässä salissa.
Ulla Anttila /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viittaan siihen keskusteluun, mitä käytiin
sitten kyseisen lakiehdotuksen sisällöstä,
ja todella eduskunta käsitteli tuon pykäläkohtaisen
esityksen ja siinä oli vaihtoehtoinen malli hallituksen
esitykselle, kun oltiin tilanteessa, jossa vanhaa järjestelmää ei
voitu säilyttää. Tämä realiteetti
huomioon ottaen oli esillä tämä vihreiden
ja Rkp:n malli, joka ei saanut silloin enemmistön kannatusta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Vihriälä oli äsken
puheenvuorossaan periaatteessa oikeassa siinä, mikä koskee
syrjäseutuja. Nyt vaan nykyisellään tämä liikennepolttonesteiden
hinnoittelu on sellainen, että viikkovaihtelu ylittää tämän
tasoiset liikennepolttonesteveron muutokset jopa moninkertaisesti.
Jos Irakin sota syttyy, on ennustettu, että liikennepolttonesteiden
hinta kolminkertaistuu nykyisestään, niin että näillä on
vain limes-vaikutus.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen kanssa olen hieman eri mieltä siitä vaikutuksesta,
mikä polttonesteiden korotuksella olisi nimenomaan syrjäalueilla
ja esimerkiksi pitkillä työmatkoilla. Lähinnä näkisin
sen, että veron osuus on kuitenkin sangen korkea Suomessa.
Täytyy ottaa huomioon se, että jos käy näin,
että raakaöljyn hinta nousee, sen kerrannaisvaikutuksenahan
käsitykseni mukaan hinta nousee taas lisää.
Minun mielestäni kyllä siinä on myöskin
sellainen henkinen vaikutus määrätyllä tavoin,
kun siellä mittarissa on aika korkeat luvut.
Se on totta, mitä ed. Pulliainen sanoi, että hinta
tällä hetkellä vaihtelee muutaman kymmenen senttiä eri
päivinä.
Satu Hassi /vihr:
Arvoisa puhemies! Muiden keskustelussa puheenvuoroja käyttäneiden vihreiden
edustajien tavoin minäkin kannatan ed. Sinnemäen
ehdotusta, että vastalause 2 otettaisiin käsittelyn
pohjaksi.
Haluan kiinnittää huomiota siihen, että hallitus
vaikuttaa ihmeellisen haluttomalta käyttämään
markkinapohjaisia keinoja uusiutuvan energiankäytön
edistämiseksi. Esimerkiksi viime kevään
keskustelussa energiasta monelle varmaan muodostui sellainen mielikuva,
että uusiutuvan energian edistämisen ainoat tavat
ovat erilaisia valtion tukiaisia. Toki niitäkin tarvitaan, mutta
tarvitaan myös markkinapohjaisia keinoja, joista energiavero
on yksi.
Tämä on energiaverotuksen osalta sitäkin
ihmeellisempää, kun hallituksen omien selvitysten mukaan
Suomen Kioto-tavoitteen saavuttamiseen aivan siitä riippumatta,
rakennetaanko lisää ydinvoimaa vai ei, tarvitaan
energiaveron korotuksia. Näiden korotusten ei tarvitse
kuitenkaan jyrkentää tuloeroja eikä vaikeuttaa
köyhien ihmisten elämää, jos
energiaverojen korotuksen vaikutus tuloverotuksessa ja myöskin
sosiaaliturvassa oikealla tavalla ihmisille palautetaan. Tästä on
sekä Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen että Etlan
selvitykset tehty hallituksen niin sanotulle Kioto-ministerityöryhmälle.
Nämä samat tutkimuslaitokset tekivät
hallitukselle selvityksiä siitä, että hiilidioksidipäästöjen
vähentäjänä nimenomaan sähköön
ja teollisuuteen kohdistuva energiavero on noin viisi kertaa tehokkaampi
kuin liikennepolttoaineen vero. Hallitus nyt kuitenkin tässä esityksessään
tuntuvasti korottaa nimenomaan liikennepolttoaineen veroa, mutta
sen sijaan tähän muuhun energiaveroon, jolla se
ohjausvaikutus olisi parempi, kohdistetaan lähinnä tällainen
inflaatiokorotustyyppinen pieni korotus, kun sekä veron
ympäristövaikutusten että veron sosiaalisten
vaikutusten kannalta järkevä malli olisi ollut
aivan toisin päin.
Hallituksen Kioto-ministerityöryhmän teettämät
selvitykset viime keväältä myöskin
osoittavat, että nykyisen energiaveron rakenne ei ole erityisen
hyvin ohjaava. Ed. Ulla Anttila täällä jo puhui
siitä, miksi veron rakennetta aikoinaan muutettiin. Me
vihreät emme esitä sitä, että palaisimme
takaisin siihen veromalliin, joka oli olemassa aikaisemmin. Vihreiden
esityksessä on kysymys siitä, että kivihiilellä tuotetulle
sähkölle asetettaisiin erityisvero, joka auttaisi
puhtaampia polttoaineita kilpailemaan kivihiilen ulos markkinoilta.
Se on myöskin sellainen asia, mikä hallituksen
ilmastoselonteossa eduskunnalle todetaan välttämättömäksi:
että kivihiilen käytöstä on
jollain aikataululla luovuttava.
Sen takia onkin ihmeellistä, että hallitus
ei tee esitystä eikä sitä näytä olevan
edes valmistelussa, miten energiaveron rakennetta sillä tavalla voitaisiin
kehittää, että tällä tavalla
saataisiin se kaikkein likaisin sähköntuotantomuoto
eli kivihiili pois markkinoilta ja vastaavasti saataisiin lisää kannustetta
puhtaammille energiantuotantomuodoille ja erityisesti uusiutuvalle
energialle, jonka edistämisen nimiin hallitus koko ajan
vannoo, mutta todella nämä markkinapohjaiset keinot
näyttävät olevan hallituksen keinovalikoimasta
kokonaan unohdettuja.
Muita tällaisia markkinapohjaisia keinoja energiaveron
lisäksi, joiden suhteen hallitus on täysin passiivinen
tai jopa vastustava, on ensinnäkin järjestelmä,
jonka viisi EU-maata, mukaan lukien Ruotsi ja Belgia, on jo päättänyt
ottaa käyttöön, että sähkön
tuottajille asetetaan asteittain nouseva velvoite nostaa uusiutuvalla
energialla tuotetun sähkön osuutta tuotannossaan.
Jos firma itse ei tätä tuotantoa kykene aikaansaamaan,
niin sillä on mahdollisuus markkinoilta ostaa vihreän
sähkön sertifikaatteja. Kuten Ruotsin energiaministeriön
valtiosihteeri eräässä seminaarissa,
jossa itse eilen Ruotsissa olin, totesi, tämä olisi
erinomainen tapa yhdistää toisaalta valtion ohjaus
ja toisaalta markkinoiden toiminta siten, että valtio asettaa
tämän velvoitteen uusiutuvan energian edistämisestä ja
toisaalta markkinat itse etsivät edullisimman tavan toteuttaa
tämä.
Kolmas tällainen markkinapohjainen keino, jonka suhteen
hallitus ei ole ollut pelkästään passiivinen,
vaan aktiivisesti vastustava, olisi sähköntuotannon
ympäristövaikutuksista paremman informaation antaminen
kuluttajille. Suomen hallitushan on EU:ssa vastustanut sähkömarkkinadirektiivin
käsittelyssä sitä, että sähkön tuottajat
sähkölaskussa kerran vuodessa velvoitettaisiin
ilmoittamaan sähkön kuluttajille, paljonko juuri
heidän kuluttamansa sähkön tuottaminen
on aiheuttanut hiilidioksidipäästöjä toisaalta
ja toisaalta ydinjätettä.
Tätä esitystä Suomen hallitus on
aktiivisesti vastustanut. Valitettavasti tämä vastustus
tuotti myös tulosta, koska viime viikon maanantaina EU:n
energiaministerineuvostossa todella, kun tämä direktiivi
siellä hyväksyttiin, tätä komission
esitystä ei toteutettu. Tämä olisi ollut
uusiutuvan energian tukemiseen sellainen tapa, joka ei valtiolle
olisi maksanut yhtään mitään,
mutta hallitus sitä kuitenkin vastusti. Samalla sitten
kuitenkin koko ajan kuulemme tällaisia yleisiä puheita
siitä, että uusiutuvan energian edistämiseksi
tehtäisiin muka kaikki mahdollinen, mikä ei todellakaan
ole totta.
Arvoisa puhemies! Yhteenvetona haluaisin sanoa sen, että jos
nyt energiaverotuksen osalta hallitus ja hallituspuolueiden kansanedustajat
ja kansanedustajat ylipäätänsä haluaisivat
toteuttaa sitä linjaa, minkä nimiin yleisellä tasolla
jokainen tuntuu vannovan, eli uusiutuvan energian edistämistä ja
myöskin energiansäästön edistämistä,
niin silloin tämä vihreiden esitys tulisi päätökseksi.
Vielä, arvoisa puhemies, ihan viimeisenä pointtina:
Tässä esityksessä puhumme siitä ja myöskin
muissa yhteyksissä olemme puhuneet siitä, että niin
ilmastopolitiikan kuin kansantalouden kannalta olisi järkevää,
että energiaverotuksesta olisi olemassa kymmenen vuoden
etenemissuunnitelma, jotta kaikki toimijat, niin yritykset kuin
esimerkiksi omakotitalojen rakentajat ja kaikki muutkin, investointipäätöksiä tehdessään
tietäisivät
esimerkiksi, että viiden vuoden kuluttua sähkön
vero tulee olemaan näin ja näin paljon, ja osaisivat
sen investoinneissaan ottaa huomioon. Silloin ei tarvitsisi ketään,
ei sen paremmin tavallisia kansalaisia kuin teollisuuttakaan, kiusata
tällaisilla äkkinäisillä muutoksilla
energiaverossa, vaan kaikki tietäisivät, mitä tuleman pitää,
ja voisivat sitten toimia sen mukaisesti. Kun me kaikki kuitenkin
tiedämme, että vuosien 2008—2012 välillä Suomen
on kasvihuonekaasupäästöissä Kioto-velvoite
toteutettava, niin miksi sitten ne toimenpiteet, jotka tästä seuraavat,
aina joka vuosi tällaisena yllätyksenä kansalaisille
ja yrityksille toisimme? Miksemme tee sitä suunnitelmallisesti
etukäteen siitä tiedottaen?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Hassin puheenvuoro oli hyvä ja
linjassa niiden ajatusten kanssa, mitä hän esitti
myös ollessaan ministerinä.
Haluaisin vielä palata vuoden 96 äänestykseen
tai sen lain lopputulokseen. Se joka tapauksessa antoi hiilellä tuotetulle
sähkölle paremman kilpailuaseman esimerkiksi verrattuna
maakaasuun. Edelleenkin kyllähän tietysti ydinvoimapäätöksen
tuleminen nimenomaan KIO2:n mukaisena johti siihen likaisempaan
vaihtoehtoon. Nyt salissa ei ole yhtään sellaista
kansanedustajaa muistini mukaan, joka olisi äänestänyt
sen puolesta. Joka tapauksessa näinhän tapahtui,
ja se on todellakin surkeata.
On aivan selvää, että markkinamekanismi
toimii tällä hetkellä, kun sähkön
hinta on noussut. Nyt voidaan polttaa maakaasua, joka, niin kuin totesin,
todettiin silloin ydinvoimalobbareiden puolelta kuolleeksi vaihtoehdoksi,
oikeastaan KIO1 todettiin täysin kuolleeksi, mahdottomaksi
vaihtoehdoksi. Silloin luotiin sellainen henkinen ilmapiiri, jossa
sitten menivät risupaketit ja kaikki muut tällaisena
näkösuojana läpi, kun päätettiin
keskitetystä, yksipuolisesta energiaratkaisusta.
Satu Hassi /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Silloin edellisen hallituksen kaudella, kun
energiaveromallia muutettiin, itse kyllä toimin hyvin aktiivisesti
paremman veromallin puolesta. Yhdessä silloisen Rkp:n eduskuntaryhmän
puheenjohtajan Eva Biaudetn kanssa muun muassa teimme lakialoitteen
aiheesta. Jos se lakialoite olisi tullut hyväksytyksi, siinä olisi
muutettu sitä vanhaa energiaveromallia sellaisella tavalla,
että sitten myöhemmin tulleen EY-tuomioistuimen
päätöksen mukaan se olisi ollut laillinen,
koska siinä mallissa tuontisähkölle olisi
ollut mahdollisuus saada veronalennus, mikäli olisi pystytty
todistamaan, että tuontisähkö on tuotettu
semmoisella tavalla, joka on Suomessa alemmin verotettu. Mutta viime
vaiheessa itse asiassa teimme kompromissiehdotuksen, jonka rakenne
muistuttaa hyvin paljon tätä mallia, jossa kompromissiehdotuksessa
(Puhemies koputtaa) kivihiilisähköön
kohdistettiin erityisvero.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Halusin aivan lyhyesti kommentoida vihreiden
tähän lakiesitykseen liittyvää vastalausetta.
Keskustan piirissäkin on ollut sympatioita kyllä ja
omaakin ajattelua juuri sen suuntaiseen verorakennemuutokseen, että se
olisi enemmän ohjaavaa. Liikennepolttoaineiden kohdalta
veron korottaminen ei ole niin kovin ohjaavaa, koska liikennepolttoaineita
kulutetaan joka tapauksessa ja monilla alueilla ei ole sitten joukkoliikennevälineitä
käytössä vaihtoehtona
eikä myöskään ilmastomuutoksen
näkökulmasta liikennepolttoaineveron korottaminen
ole kovin tehokasta. Mutta sitten, jos ajatellaan vielä lämmitystä, lämmityspolttoainetta,
sähköä, siellä on erilaisia vaihtoehtoja,
joissa voidaan valita myöskin uusiutuvia ja ympäristön
kannalta parempia polttoaineita tähän sähkön-
ja lämmöntuotantoon. Siitä näkökulmasta
energiaverotuksen painottaminen sähkön ja lämmön
puolelle olisi ihan myönteistä, mutta varmaan
se, että olisi löydetty tästä yhteinen
linja, olisi edellyttänyt, että olisi vähän pidempään
sitten istuttu yhdessä ja pohdittu tätä asiaa.
Mitä tulee tähän hallituksen linjaan
EU:n puolella, olen ed. Hassin kanssa samaa mieltä ja suuressa
valiokunnassa äänestinkin sen puolesta, että Suomen
kanta olisi ollut se, että olisi mainittu sähkölaskuissa
käytetty ydinpolttoaineen määrä ja
tuotettu hiilidioksidin määrä.
Sitten ed. Pulliaiselle vielä täsmennyksenä, että tämä kierrätyspolttoainehuojennus
ei suinkaan ole se 18 miljoonaa euroa. Kierrätyspolttoaineen
osuus on vain 0,5 miljoonaa euroa. Loppu tulee sitten näistä muista
elementeistä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä totesin sen kyllä niin,
että kierrätyspolttoaine ja sitten ne muut, elikkä olemme
tehneet saman havainnon.
Arvoisa puhemies! Totean vain sen, että sitä, mitä kivihiilen
verokohtelussa on kylvetty, sitä aivan rajuimman jälkeen
tänä talvena niitetään. Nyt
ovat Inkoon voimalat ja Meriporit, kaikki, jotka ovat kivihiilellä sähköä tuottamassa,
ne ovat kaikki lähdössä käynnistykseen
taikka jo käynnistetty. Ja voi tätä hallitusparkaa,
kun sen piikkiin laitetaan nämä hiilidioksidipäästöt
nyt, mitä tästä seuraa sen takia, että kun
rakenteellisia vaihtoehtoja olisi ollut, joilla olisi luotu uusiutuvien
energianlähteiden todelliset markkinat, sitä korttia
ei käytetty. Nyt ollaan todella pulassa näitten
Kioto-suunnitelmien kanssa.
Satu Hassi /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Aulan tavoin uskon, että keskustalla
ja vihreillä olisi toki ollut mahdollisuus löytää tässä asiassa
yhteinen linja.
Liikennepolttoaineveron ja muun energiaveron ohjausvaikutuksesta
vielä selventäisin, että kun sekä Vatt
että Etla saivat tulokseksi, että sähköön
ja teollisuuteen kohdistuvan energiaveron ohjausvaikutus on viisi
kertaa suurempi, se tarkoittaa sitä, että 200
miljoonalla energiaveroa, joka kohdistuu sähköön
ja teollisuuteen, saadaan sama ohjausvaikutus kuin miljardin veronkorotuksella,
joka kohdistuu liikennepolttoaineeseen.
Huomasin iloisena sen, että ed. Aula samoin kuin ed.
Tiusanen suuressa valiokunnassa todella äänestivät
avoimuuden puolesta (Ed. Pekkarinen: Kaikki keskustalaiset äänestivät! — Ed. Tiusanen:
Eivät äänestäneet!) eli sen,
että sähkön kuluttajat sähkölaskussa
saisivat tiedon keskeisimmistä ympäristövaikutuksista,
joita juuri heidän ostamansa sähkön tuotanto
on aiheuttanut. Mikään ei sinänsä estä tätä ohjauskeinoa
ottamasta Suomessa käyttöön, vaikka siihen
ei ole EU-tason pakkoa, ja uskoisin, että tämä ohjauskeino
kyllä aika monia kuluttajia voisi kannustaa siirtymään
uusiutuvalla energialla tuotetun sähkön ostajiksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin suuressa valiokunnassa käytiin äänestys
ja neljä kansanedustajaa tuki tätä hyvää esitystä,
että vuosittain tai yleensä sähkölaskun yhteydessä nähtäisiin,
minkälaisilla ympäristövaikutuksilla
tämä sähkö on tuotettu. Se on
erittäin järkevää ja viisasta.
Uskon, että ed. Hassi ja ed. Aula, joka siis äänesti
myös tämän paremman vaihtoehdon puolesta,
löytäisivät yksimielisyyden. Mutta entä nämä risupakettimiehet,
miten heidän kanssaan? Tässä on kyllä selvä ongelma
myös opposition sisällä.
Tämä ongelmahan pitäisi tietysti
nähdä ihan muusta kuin hallituspolitiikan näkökulmasta,
siis planeetan näkökulmasta, ja tässä mielessä olisi myöskin
tämä komission esitys pitänyt katsoa.
Ja pitää sanoa, että Euroopan unionissa
komissio kyllä montaa hyvää asiaa vie
eteenpäin ja sitten saa kyllä valitettavasti lunta
tupaan tai sitten ehkä enemmänkin EU:n tapaisesti
erilaista vesisadetta eikä niinkään lumen
muodossa. Mutta joka tapauksessa takkiin tulee.
Yleiskeskustelu päättyy.