2) Hallituksen esitys laiksi arvonlisäverolain muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys arvonlisäverolain muuttamiseksi ... (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ed. Kallis, ihan hetkinen.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys arvonlisäverolain
muuttamiseksi koskee lähinnä sellaisia postilähetyksiä,
tai oikeastaan kauppoja, mitä tilataan EU:n ulkopuolelta.
Kun Suomen kansalainen tilaa esimerkiksi Amerikasta tai Kiinasta
tavaraa, hän joutuu maksamaan arvonlisäveroa ja
mahdollisesti myöskin tullia — harvemmin tullia,
mutta aina arvonlisäveroa. Mutta tätä arvonlisäveroa
ei peritä, jos summa on alle 10 euroa. Tämä tarkoittaa
sitä, että kolmansista maista voi tilata tavaraa
noin 40 euron edestä ilman, että siitä menee
mitään veroa.
Nyt on noihin kolmansiin maihin luettava myöskin Ahvenanmaa.
Kun Suomi liittyi Euroopan unioniin, Suomen ja Ahvenanmaan välille vedettiin
tulliraja, ja Ahvenanmaa on siinä mielessä rinnastettava
ja tosiasiassa myöskin verotuksellisesti kolmas maa. Tämä on
johtanut siihen, että jotkut, hyvin pieni määrä suomalaisia yrityksiä,
ovat siirtyneet Ahvenanmaalle ja myyvät sieltä Ahvenanmaalta
tavaraa Manner-Suomeen ja myöskin tietenkin muualle maailmaa,
ja veroa ei mene, mikäli kauppahinta on noin 40 euroa tai
alhaisempi. Tämä on jossakin mielessä ilmeisesti ärsyttänyt
joitakin, ja on annettu ymmärtää, että Ahvenanmaan
viranomainen houkuttelee suomalaisia yrityksiä Ahvenanmaalle, jotta
ne voisivat myydä verovapaasti alle 40 euron tavaralähetyksiä Suomeen.
Pitääkö tämä paikkansa,
on sitten taas toinen asia.
Tosiasia on, että Ahvenanmaalta lähetetään vuodessa
noin 12,5 miljoonaa tavaralähetystä. Suomeen menee
vajaa puolet, 47,5 prosenttia, ja ulkomaille, lähinnä Ruotsiin,
Ahvenanmaalta lähetetyt tavarat muodostavat noin 89,6 prosenttia siitä 52
prosentista. Eli valtaosa tavaroista, mitä myydään
ulkomaille, siis muualle kuin Suomeen, menee Ruotsiin, ja suurempi
osa menee Ahvenanmaalta muihin maihin kuin Suomeen. Tämä tarkoittaa
käytännössä sitä, että ei
Suomi nyt niin hirveän paljon verotuloa menetä,
vaikka Ahvenanmaalta myydään tavaraa Suomeen.
Kun sitten katsotaan, minkä summan edestä nämä Suomesta
siirtyneet yritykset ovat myyneet Suomeen, niin tilastojen mukaan
niiden osuus on vain noin 2 prosenttia. Siis 2 prosenttia lähetyksistä lähtee
sellaisesta yrityksestä, joka on Suomesta muuttanut Ahvenanmaalle,
ja tämä on tietenkin aika pieni summa. Minä en
tiedä, mikä on perimmäinen syy, minkä takia
arvonlisäverolakiin halutaan muutosta, mutta tosiasia on
siis se, että tämän jälkeen
voidaan myydä ikään kuin verovapaasti
20 euron edestä, mutta 40 eurosta alkaa mennä veroa,
koska se ylittää sen 5 euron rajan.
Mikä on taloudellinen vaikutus lain muuttamisesta?
Hallitus on arvioinut, että sen vaikutus olisi 16 miljoonaa,
eli jos lakia muutetaan, niin 16 miljoonaa tulee lisää valtion
kassaan. Voi olla, minä en osaa sanoa, pitääkö tuo
paikkaansa, onko se 16 miljoonaa vai onko se mahdollisesti suurempi
tai pienempi, mutta tietenkin sillä on jonkin verran vaikutusta.
Mutta kyllä sillä on myöskin vaikutusta
tavallisiin suomalaisiin. Se on ollut hyvin vaivatonta; jos henkilö on
halunnut ostaa esimerkiksi Amerikasta tai jostakin tuotteen, hän
on saanut sen suoraan kotiin, hän ei ole maksanut siitä mitään.
Nyt, jos se raja menee 20 euroon ja maksetaan sitten 5 euroa arvonlisäveroa,
niin tästä tulee aika paljon kuluja, ei ainoastaan
tälle asiakkaalle vaan myöskin viranomaiselle.
Tavara on tullattava, ja jos ei asiakas itse pysty sitä hoitamaan,
niin silloin sen tekee joku toinen, joka perii siitä aika
suuren summan.
Sen takia minä en oikein ymmärrä,
onko syytä tällaista järjestelmää — joka
kuluttajien kannalta kyllä toimii hyvin, kukaan ei voi
sitä moittia, mutta, niin kuin sanoin, sen taloudellinen
vaikutus on noin 16 miljoonaa euroa — muuttaa ongelmalliseksi,
ja vielä ottaen huomioon, että ne tavarat, sanon
vielä kerran, ne tavarat, mitkä Ahvenanmaalta
lähtevät, lähtevät pääasiallisesti muihin
maihin. Eli ei siitä tule mitään verotuloa meille.
On myöskin käynyt ilmi, että se yritys, joka
on suurin siellä Ahvenanmaalla, palkkaa pääasiallisesti
kehitysvammaisia tai työrajoitteisia, joille ei muuta työtä löydy,
ja tämä sosiaalinen aspekti on myöskin
asiantuntijakuulemisessa otettu esille.
Eli voi yhteenvetona sanoa: Hankaloitetaanko suomalaisten mahdollisuuksia
hankkia kolmansista maista vaivatta alle 40 euron tavaralähetyksiä,
hankaloitetaanko näitten työrajoitteisten mahdollisuutta
saada työtä Ahvenanmaalta tuon mahdollisen 16
miljoonan euron takia, jonka perimiskustannukset tulevat olemaan,
uskallan sanoa, vähintään yhtä suuret.
Jos on 5 euron maksu, niin tullauskulut ovat taatusti vähintään
yhtä suuret. Eli ei tästä nyt paljon
hyötyä ole, ja tulen toisessa käsittelyssä esittämään,
että tämä lakiesitys hylättäisiin.
(Eduskunnasta: Se on ihan mukava uutinen!)
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Än en gång står
jag här för att säga att denna lag aldrig
borde ha kommit till riksdagen men ingenting hjälper. Den
bygger på grova beräkningar som dessutom inte
stämmer.
Det är vid det här laget känt för
alla att Åland knappast skulle ha gått med i EU
om inte Finland kommit på idén att låta Åland
stanna utanför skatteunionen för att på så sätt
möjliggöra att även i fortsättningen
ha transporter till och från ön. En ö utan
transporter är inte särskilt attraktiv, och många
hade varit tvungna att flytta bort. I stället har vi i
dag en växande befolkning. Nu skapades detta skatteundantag,
inte älskat av alla eftersom det inneburit mycket byråkrati
och merarbete.
Kanske som någon form av kompensation fick ålänningarna
därför möjlighet att importera utan att
de allra minsta momsskattebeloppen skulle uppbäras. Det
ansågs inte löna sig att uppbära så små belopp. Ålänningarna
fick någon sorts kompensation och dessutom gynnade det
handeln till den finska landsbygden. Detta begav sig på den tiden
då finansministern hette Iiro Viinanen, men nu lever vi
i en annan tid. Under de år som gått har Åland
byggt upp en verksamhet som innebär, med åländska
mått, många arbetsplatser, arbetsplatser för
personer med både fysiska och psykiska handikapp och outbildad
arbetskraft, arbetsplatser som inte kan återskapas.
Hur kom det sig att finansministeriet lät denna handel
pågå i så många år
utan att stoppa den, vilket man haft möjlighet till långt
före minister Katainens tid? Jo, det finns många
skäl. Det anses kosta mer än det smakar. Finska
företag har flyttat från andra länder
till Åland och därmed till Finland, vilket varit
bra för både Finland och Åland. Och tvärtemot
vad som nu helt obegripligt lyfts fram i finansutskottets betänkande
så är det inte finska företag som flyttat
från riket till Åland, det kan röra sig
om cirka 3 procent, men uppvägs klart av finska företag
som flyttat till Finland.
Verksamheten har hållits på en rimlig nivå och det
har bland annat kunnat göras eftersom det krävs
näringsrätt för att bedriva näring
på Åland. Det är en del av det så kallade
nationalitetsskyddet, ett minoritetsskydd Åland fått
för att kunna överleva. Det har använts
med vett och sanns, men så hände någonting.
Samvetslösa personer har börjat göra
reklam för hur lagen kan kringgås, information
har funnits på hemsidor, på finska, men väl
med en åländsk flagga. Den som fått näringstillstånd
på Åland ska bedriva näringsverksamhet
på Åland och verksamheten ska bedrivas på svenska.
Det innebär inte att man inte ska kunna ha kundkontakter
på finska, men ska man verkligen informera kunderna på finska
hur man kringgår lagen? Jag anser att tullmyndigheterna
borde ha ingripit, skattemyndigheterna borde ha ingripit, kanske
borde näringsrätten ha dragits in, men ingenting
har skett och man måste fråga sig varför.
Det är bara badwill för landskapet att tillåta att
en olaglig verksamhet får fortsätta. Så varför har
ingenting gjorts?
Vi hade samma diskussion för drygt tio år
sedan och den gången kom vi överens om vilka åtgärder
som skulle vidtas, men nu har uppenbarligen ingen dialog förts. Ålandslösningen är
en del av Finlands brand. Vi är stolta över att
kunna visa upp denna form för konfliktlösning,
men här har det inte fungerat. Alla inblandade parter är överens
om att ett överutnyttjande är till ondo för
alla, men den förnuftiga delen borde få fortsätta
eftersom den samhällsekonomiskt gynnar både Åland
och Finland.
Varför finns det ingen dialog, varför talar
man inte med varandra? Tanken går lätt till reflektionen: är
det ett språkproblem, talar man inte längre samma
språk? Är det så illa att man inte längre kan
kommunicera? Vi står inför ett kolossalt problem
om det är så att riket, som garanterat Ålands minoritetsskydd,
inte längre kan tala med den minoritet man lovat skydda.
Med gemensamma krafter hade man kunnat stoppa den olagliga
verksamheten snabbare än som nu blir fallet, men låtit
den lagliga få fortsätta att komma både Åland
och Finland tillgodo. I stället kommer vi nu högst
troligen att få se arbetsplatser försvinna bort
från Finland och det bara för att man inte längre
kan tala med varandra, kosta vad det kosta vill.
Herr talman! Det hela påminner mig om vindkraften
och inmatningstarifferna där inget verkligt samråd ägt
rum mellan finansministeriet och landskapsregeringen, trots att
så föreskrivs i självstyrelselagen. Inga
sofistikerade modeller för medling i fredsprocesser hjälper
om inte viljan finns.
Herr talman! Ett av finansminister Katainens argument är
att det måste råda fullständig skattejämlikhet
och därför måste momsskattesatsen sänkas,
men jag undrar då hur det kan komma sig att två åländska
företagare med samma verksamhet beskattas helt olika. Vi
vet alla att många ålänningar utbildar
sig utomlands, många gånger en nödvändighet
på grund av språket. Den som utbildar sig till
till exempel massör i Finland kan verka på Åland
enligt de regler som finns för utövande av denna
näring och blir då momsbefriad. Den som däremot
utbildar sig i Sverige får också verka på Åland
enligt gällande bestämmelser, men här
inträder en liten skillnad. Han är inte momsbefriad
utan måste tvärtom betala moms för sin
verksamhet.
För fyra år sedan studerade 75 procent av ålänningarna
utomlands, i dag är siffran uppe i cirka 80 procent. Naturligtvis
studerar många fler ungdomar i dag utanför sitt
hemland överhuvudtaget i globaliseringens tecken, men i
det här fallet tvingas många ungdomar studera
utomlands därför att deras kurser helt enkelt
inte längre anordnas på svenska, och varför
ska de sedan bestraffas med en ojämlik beskattning av inkomsterna. Borde
inte den frågan också ha utretts i det här sammanhanget?
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tämäkin asia osoittaa, että Manner-Suomen
ja Ahvenanmaan taloudellisten suhteiden päivittämiseen olisi
tarvetta. Esimerkinomaisesti haluan todeta, että Ahvenanmaan
maakunta on bruttokansantuotteella mitattuna Suomen vaurain maakunta. Valtionosuuksilla
mitattuna se saa asukasta kohden enemmän valtionosuuksia
kuin yksikään muu maakunta. Tämä jollain
lailla mielestäni kertoo siitä, että näitä taloussuhteita
tulisi päivittää ja saattaa ne ihan asiallisesti,
kiihkotta, ajan tasalle.
Minulle on kerrottu, että Ahvenanmaa ei maksa esimerkiksi
Euroopan unionille jäsenmaksua, mutta jos ja kun Euroopan
unionista tulee nettotuloja Suomelle, Ahvenanmaalle tilitetään
kuitenkin Ahvenanmaan osuus. Jos tämä tieto pitää paikkansa,
niin tätä kauheasti hämmästelen.
Toivottavasti tämä ei pidä paikkaansa,
mutta näinkin on kerrottu.
Eli korostan sitä, että erilaisia sopimuksia
ja asioita tulee silloin tällöin päivittää.
Tässä nyt päivitetään
tätä arvonlisäverokysymystä,
joka nyt ei vie maalta merelle sen paremmin Manner-Suomea kuin Ahvenanmaatakaan.
Ei tämä nyt ole mitenkään vallankumouksellinen
hallituksen esitys, ja kannatan hallituksen esitystä.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis käytti sen verran hyvän
ja tyhjentävän puheenvuoron, että tähän
ei ole paljon lisättävää. Toivon,
että tuo lakiesitys voitaisiin hylätä.
Tulen kannattamaan toisessa käsittelyssä ed. Kalliksen
tekemää esitystä.
Kieltämättä, mitä ed. Saarinen
sanoi, Ahvenanmaalla on paljon etuuksia. Vaikka Pafin olemassaolo,
oma raha-automaattiyhdistys siellä, on sellainen sampo,
joka tuo tuloja. Kyllä on haastavaa, jos me rakennamme
liian suuria veroparatiiseja Suomeen ja tämmöisiä roopelandioita
tulee Suomeen. En näe sitä kehitystä kovinkaan
myönteisenä. (Ed. Rajamäki: Siitä huolimatta
kannatatte?) — Kannatan ed. Kalliksen esitystä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis selosti aika hyvin, mistä tässä asiassa
on kysymys, hyvin selkeästi. Täytyy todeta se,
että tämähän ei koske pelkästään
Ahvenanmaata vaan kaikkea netistä Suomeen tilattua tavaraa. Täytyy
sanoa, että sähköisesti ostettujen tavaroitten
määrä jatkuvasti lisääntyy.
Kyllähän siitä tietysti syntyy tietty
neutraliteettiongelma, jos verovapaan arvonlisäveron osuus
on 10 euroa, ja kun on myöskin mahdollista pyrkiä jakamaan
näitä myyntejä, mikä sillä tavalla
antaa tiettyä veronkiertomahdollisuutta, ja voi lisätä niitä summia, niin
houkutus kasvaa. Siinä suhteessa mielestäni on
ihan valtion verotulojen takaamiseksi perusteltua se, että sitä summaa
alennetaan 5 euroon, mikä on varsin kohtuullinen määrä.
Ihan pienien summien kanssa ei jouduta toimimaan, mutta kuitenkin
semmoinen tavara, jolla on jo arvoa, arvonlisäverotetaan.
Sitten täytyy todeta, että se on kyllä sääli,
että asiasta ei riittävästi keskusteltu
etukäteen Ahvenanmaan kanssa. Tietysti silloin, kun on
Ahvenanmaalle tärkeitä asioita, niin mielestäni
olisi kohtuullista, että ministeriöt pitäisivät
yhteyttä Ahvenanmaahan, kävisivät mahdollisia
ongelmia lävitse ja miettisivät, onko joitakin
ratkaisuja tehtävissä, joilla voidaan Ahvenanmaan
erityisolosuhteet ottaa huomioon.
Tietysti täytyy toivoa sitä, että Ahvenanmaalta
postimyynti voi tapahtua muualle Eurooppaan tehokkaasti ja työpaikat
sitä kautta säilyisivät, vaikka nyt tällä on
selkeätä vaikutusta tuontiin Ahvenanmaalta mannermaalle.
Tietysti peruskysymyshän tässä on se,
että silloin, kun Suomi liittyi Euroopan unioniin, Ahvenanmaa
jättäytyi Suomen veroalueen ulkopuolelle, EU:n
veroalueen ulkopuolelle, etsiäkseen tiettyjä veroetuisuuksia.
Tässä on tietysti yksi niistä etuisuuksista
ja kohtuullisen hyvä ja kannatettava etuisuus, mutta silloin,
jos se kasvaa liian suureksi, silloin meidän täytyy
olla tarkkana.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Kipuan tänne pönttöön
puhuakseni asiasta, jossa olen ollut aloitteellinen. Minulle tuli
tietoon tähän arvonlisäverokysymykseen
liittyviä asioita jo aivan tämän vaalikauden
alkupuolella, ja kerroin tästä asiasta sitten
ministeri Kataiselle ja hänen esikunnalleen. Jossain vaiheessa,
ehkä pari vuotta sitten, tein asiasta kirjallisen kysymyksen,
jossa esitin muutosta, joka tässä nyt toteutuu.
Haluan aluksi sanoa, että kun Suomi liittyi unioniin
ja lainsäädäntöä silloin
tässä yhteydessä rakennettiin, pidin
tärkeänä, että Ahvenanmaan verovapaus
toteutuu ja tällä tavalla varmistetaan laivaliikenteen
jatkuminen Suomen ja Ruotsin välillä. Se on erittäin
tärkeä asia paitsi Ahvenanmaalle myöskin
koko Suomelle. Muutoinkin pidän kyllä itseäni
Ahvenanmaan ystävänä, enkä tätä asiaa
näe missään nimessä kysymyksenä,
joka suuntautuisi Ahvenanmaata vastaan.
Toisin kuin ed. Kallis tässä totesi, tämä käytäntö ei
toimi ainakaan suurelta osin sillä tavalla kuin te kuvasitte,
vaan toiminta tapahtuu sillä tavalla, että vaikkapa
Helsingissä toimiva yritys kierrättää tuotteita
Ahvenanmaan kautta ja tällä tavalla saavutetaan
tämä arvonlisäveron suuruinen hyöty
tässä kaupassa, mikä tarkoittaa käytännössä sitä,
että sellainen kauppa, joka myy suoraan kuluttajalle netin
kautta tuotteita, ei pysty kilpailussa pärjäämään,
koska kuluttajan pitää tämä arvonlisävero
maksaa kotimaankaupassa. Eli se siis tapahtuu sillä tavalla,
että yrittäjä tilaa tuotteita ja lähettää ne
isossa laatikossa Ahvenanmaalle ja siellä nämä tuotteet
laitetaan pienempiin paketteihin ja lappu päälle
ja jaetaan niille asiakkaille, joilta yrittäjä on
tilauksia saanut. Tämä yksiselitteisesti tehdään
veroedun saavuttamiseksi, ja kun meillä nettikauppa on
koko ajan kasvussa, on selvää, että kaikki
yrittäjät, jotka myyvät pienehköjä tuotteita,
joiden hinta on siinä neljänkympin, viidenkympin
paikkeilla — koko tämä kauppa — ovat
vähitellen siirtymässä tällaiseen
kierrätykseen.
Eikä tämä tietenkään
koske pelkästään Ahvenanmaan kautta kierrätettäviä tai
Ahvenanmaalta tulevia tuotteita. Totta kai, niin kuin täällä tuli esille,
tämä kauppa koskee kaikkea EU:n tullirajan ulkopuolelta
tulevaa tavaraa, ja ehkä vähintäänkin
yhtä paljon kasvussa ovat tuotteet, joita tulee Yhdysvalloista
ja Kiinasta jne. Nyt vielä voimassa oleva käytäntö tarkoittaisi
siis sitä, että suurin piirtein suuret tavararyhmät,
joiden hinta liikkuu siinä viidenkympin paikkeilla, käytännössä voitaisiin
ostaa ilman arvonlisäveroa. Eli tämä muutos
on siinä mielessä välttämätön
ja tarpeellinen.
Ongelma tässä on se, johon ed. Sasi kiinnitti huomiota,
että tähän asiaan ei puututtu riittävän ajoissa.
Tämä tarkoittaa sitä, että Ahvenanmaalla
investoitiin tiloja ja toimintaa tällaisen kierrätyksen
toteuttamiseen, ja tietenkään ei ole hyvä asia,
että nyt sitten ainakin osa näistä investoinneista
valuu hukkaan. En kuitenkaan usko, että tämä kokonaan
lopettaa kierrätystä. Kyllä varmasti
muun muassa lehtien osalta arvonlisävero jää sinne
5 euron alapuolelle, eli lehdillä, joita tulee nipussa
esimerkiksi Yhdysvalloista tai jostain muualta ja jotka sitten jaetaan
Suomeen kuluttajille vaikkapa Ahvenanmaan postin toimesta, tämä veroetu
edelleen säilyy ja tämä toiminta voi
tältä osin jatkua.
Tietenkin kaiken kaikkiaan kysymyshän on siitä,
että tämmöinen toiminta voi jatkua ottaen kuitenkin
huomioon, että arvonlisävero joudutaan perimään
näistä tuotteista, joissa arvonlisävero
on yli tämän 5 euroa. Eli tässä suhteessa, kun
sähköinen perintä kehittyy, tällainen
toiminta, jossa paketoidaan ja viedään tavaraa
eteenpäin, voi jatkua edelleenkin, mutta kilpailuolosuhteet
ovat silloin samanlaiset eli maksetaan arvonlisävero, oli
sitten lähtökohtamaa, josta tämä lähetys
tehdään, Yhdysvallat, Suomi Ahvenanmaalla tai
Manner-Suomi. Sillä tavalla kilpailuneutraliteetti paranee,
ja niin kuin sanottu, tämä ei ole Ahvenanmaa-spesifinen
laki. Minun tietojeni mukaan tällainen tuonti on ollut
kasvussa nimenomaan Yhdysvalloista ja muilta EU:n tullirajan ulkopuolisilta
alueilta, voimakkaassa kasvussa, joten tämä uudistus
on viimeistään nyt tehtävä.
Se olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys parantaa
kyllä kilpailuneutraliteettia, ja siinä mielessä tämä on
kyllä kannatettava. Ne huomiot, mitä tässä on
esitetty siitä, että ehkä ei ole tarpeeksi
paljon neuvoteltu Ahvenanmaan kanssa tästä asiasta,
voivat varmasti pitää paikkansa. Mutta kannatan
tämän hallituksen esityksen hyväksymistä,
sillä mielestäni tämä käytäntö on
yksi tapa, ja minun mielestäni virheellinen tapa, millä veropohjaa
murennetaan. Elikkä tässäkin arvonlisäverovapaata
kauppaa voidaan käydä 40 euroon asti Ahvenanmaan osalta,
enkä pidä sitä oikeana tapana.
Mieluummin sitten pidetään veropohjaa alempana
ja tiivistetään veropohjaa kuin että tehdään erilaisia
poikkeuksia ja annetaan erilaisia mahdollisuuksia kiertää arvonlisäveroa.
Näin ollen kyllä olen sitä mieltä,
että tämä hallituksen esitys on hyväksyttävä ja
kannatettava ja että tässä myöskin
vähän saadaan valtiolle lisätuloja. Tosin
tämä tulomäärä nyt
ei kovin suuri valtion budjetissa ole, mutta kuitenkin.
Onhan se, että tässä tapahtuu tämmöistä tavaran
kierrätystä, että Suomesta viedään
tavaraa Ahvenanmaalle, se pakataan siellä ja lähetetään takaisin
Suomeen, ainakin näitä ilmastoasioita ajatellen
täysin järjetöntä, että tavaraa
tällä tavalla kierrätetään.
Mieluummin lähetetään se sitten suoraan
asiakkaalle ja maksetaan siitä se asianomainen arvonlisävero,
mikä muuallakin Suomessa kuuluu maksaa.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Jag är helt enig med dem
som här vill stoppa den olagliga verksamheten, och det
hade mycket väl kunnat ske om man hade fört en
dialog i ärendet.
Det var också ett mycket viktigt inlägg som
ledamot Saarinen gjorde, därför att det är
på tiden att vi får klarhet i vad som egentligen
gäller. Det publiceras och presenteras ofta att landskapet Åland
får högre bidrag än något annat
landskap, och det beror alltså på det att man
då räknar in alla kommunala överföringar.
De går ut till landskapet som sedan överför
dem till kommunerna, och därför får man
då denna vrångbild av att Åland skulle
få mera stöd än något annat
landskap i Finland, vilket alltså inte stämmer.
Det är mycket viktigt att sådana här
saker kommer fram och särskilt nu när man från åländsk
sida under nästa regeringsperiod vill ha till stånd
en utredning. Man vill ta ett större ansvar och man vill
att det här kommer fram. Det är också samma
i vår budget, här finns årligen ett stort
bidrag som överförs till Åland och man
ser det som ett bidrag, men det finns ingen motsvarande post för
hur stora skatteintäkter som kommer från Åland.
Så det är mycket viktigt och välkommet
med en sådan här debatt.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minulla on kyllä se käsitys,
että tämä lakiesitys perustuu siihen,
että on käynyt ilmi, että Manner-Suomesta
on siirtynyt verotussyistä postilähetysliikkeitä Ahvenanmaalle.
Se on se perimmäinen syy.
Mutta kuinka suuri niitten myynti on? Totesin tuossa aikaisemmin,
että näitten yritysten osuus myynnistä,
mitä Ahvenanmaalta postilähetysmyyntinä menee,
on 2 prosenttia eli aika vaatimaton. Mainitsin myöskin,
että näitten postilähetysliikkeiden myynti
suuntautuu pääasiallisesti kolmansiin maihin.
No, se ei tule muuttumaan lainkaan tämän lainsäädännön
takia. Kyllä minäkin pidän 16:ta miljoonaa
hyvin tärkeänä summana, mutta kyllä minäkin
pidän sitä aika, sanoisinko, jonninjoutavana,
että peritään veroa 5 euroa. Eli nyt
ruvetaan perimään, kun arvonlisävero
on 5 euroa. Tämä tulee lisäämään
tullauskustannuksia ja muita kustannuksia, perimiskustannuksia.
Loppujen lopuksi se on suomalainen kuluttaja, joka maksaa, enkä minä nyt
pidä sitä tässä tapauksessa
näin pienen summan takia niin kovin välttämättömänä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nyt minä kyllä ymmärrän
toisella tavalla, ed. Kallis, tämän tilanteen.
Ehkä tässä on tarkoitus lopettaa tämä systeemi
kerta kaikkiaan, ja sitten se, mikä merkitys sillä on
ollut, jälkikäteen selviää.
Kun se on loppunut, niin se, mikä on häipynyt,
pystytään mittaamaan, ja sillä tavalla
meillä ei jälkikäteenkään
ole mitään epäselvyyttä, mistä tässä oikeastaan
oli kysymys.
Toisekseen, arvoisa puhemies, tervehdin ilolla, että ed.
Kuoppa on tullut hallituksen rintamaan. Se on ehkä merkittävin
aikaansaannos tämän porvarihallituksen uralla.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Ehkä nyt on vielä selvyyden
vuoksi sanottava, että tässä on ollut
kysymys siitä, että on syntynyt tavararyhmä,
tuoteryhmä, jota on helppo postimyynnin kautta myydä ja
jonka hinta liikkuu siellä 40—50:n tietämillä,
eli arvonlisävero on alle kympin, ja sitä ei silloin
peritä. Eli meille oli syntymässä ja
on syntynyt tilanne, jossa meillä merkittävä määrä pientuotteita
on arvonlisäverovapaita tällä tavalla.
Tietenkin kysymys tässä on siitä, että arvonlisävero
on meillä valtion tulojen kannalta merkittävä tulolähde
ja on pidettävä huoli siitä, että kaikista
kuluttajatuotteista myöskin peritään
arvonlisävero.
Yleiskeskustelu päättyi.