3) Hallituksen esitys laiksi autoverolain muuttamisesta
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun ehkä 2 minuuttia ei ihan
olisi riittänyt, niin tulen tänne puhujakorokkeelle. — Muutama sana
tästä hallituksen esityksestä, joka toiselta osin
pohjautuu ed. Hakolan ja yli sadan kansanedustajan allekirjoittamaan
lakialoitteeseen.
Tämä varmasti on monelta osin perusteltu,
ja kun lukee valiokunnan mietinnön tältä osin,
niin voi hyvin yhtyä siihen, mitä valiokunta tältä osin on
todennut, eli nimenomaan siihen, että se byrokratia, joka
siihen on liittynyt, ainakin määrätyiltä osin
vähenee ja helpottuu, niin että niille kriisialueille
sitä autoa, silloin kun on rauhanturvatehtävissä,
ei tarvitse viedä ja raahata.
Eräs asia, josta on otettu yhteyttä — tietysti komennusmiehet,
jotka ovat nyt olleet aktiivisesti ainakin minun suuntaani liikkeellä — on
se, että he ikään kuin näkevät,
että heitä tältä osin ei kohdella
tasapuolisesti, kun erityisryhmä saa tällaiset
oikeudet. Mutta itse ymmärrän hyvin pitkälle
tämän hallituksen esityksen nimenomaan siitä johtuvaksi,
että viestejä aikaisemmin tuli siitä,
että kun jouduttiin näille kriisialueille viemään
se auto samalla kun mentiin sinne rauhanturvaamistehtäviin,
niin joissakin tilanteissa auton ulkokuori jos ei vahingoittunut,
niin ainakin kävi vähän sillä tavoin,
ettei se ollut ihan uuden näköinen enää silloin,
kun palattiin Suomeen takaisin sen auton kanssa, uudelleen laivattiin
sitten auto koti-Suomeen tuotavaksi.
Arvoisa puhemies! Kun pitkään täällä on
ollut, niin tietää, että tässä on
tyypillinen esimerkki niistä säännösten
muuttamisista, mitä eduskunnassa on tehty edustajien aloitteitten
huomioimiseksi. Kun allekirjoittajina on yli sata edustajaa, tietysti
valiokunta ohjeistuksen mukaan periaatteessa joutuu ottamaan aloitteen
käsittelyyn, mutta useinhan tilanne on se, että hallitus sitten
ottaa sen mahdollisesti pohjaksi ja tuo sitten omana hallituksen
esityksenä sen asian vähän sorvattuna.
Näinhän tässä ed. Hakolan laatiman
lakialoitteen kohdalla on käynyt.
Minun mielestäni tämä on kannatettava
esitys. Ehkä tulevalla eduskuntakaudella kannattaa pohtia
nimenomaan näitten komennettujen rakennusmiesten osalta,
onko heidän kohdallaan tehtävissä jotakin,
koska tosiaan, kuten äsken totesin, yhteydenottoja on tullut
yllättävän monta nimenomaan siltä osin,
että heitäkin pitäisi kohdella tasapuolisesti
tässä.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin jo tässä vaiheessa
haluan kiittää valtiovarainvaliokuntaa ja erityisesti
jaosta siitä, että tämä pitkään
odotettu mietintö on nyt tässä vaiheessa.
Ed. Vistbacka käytti hyvän puheenvuoron, ja itse
asiassa tähän komennusmiesasiaan — minuunkin
siitä ollaan oltu yhteydessä — jo lähetekeskustelussa
siihen kiinnitin huomiota. Nythän kysymys on tässä siitä,
että jos henkilö työskentelee vaikka
rakennusmiehenä kriisialueella, niin hän on täysin
oikeutettu tuomaan sen auton samoilla ehdoilla — lähinnä epäilijöille tiedoksi — eli
kysymys ei ole nyt ammattiryhmästä. Se on laajennettu
tässä. Aivan samalla tavoin rakennusmiehet, palomiehet,
poliisit kuin rauhanturvaajatkin ovat tämän saman
oikeuden mahdollisuuksien rajoissa, mutta oleellinen kysymys on
se, missä he työskentelevät. Tämä on se
raja tässä.
Tämähän pitää myöskin
sisällään esteettömien tilataksien
taksipalautuksen, tämä kyseinen valiokunnan mietintö,
mutta itse puutun vain siltä osin tähän
kokonaisuuteen kuin se koskee tuota muuttoajoneuvojen verotusta,
joihin edellinenkin puhuja viittasi. Aiemman käytännön
mukaan, kuten olen todennut ja on todettu, tuon verohelpotuksen
on saanut kun ajoneuvoa on käytetty ja sitä on
säilytetty ulkomailla. Nykyisellään ovat
siis säännöt sen mukaiset, mutta tässä uudessa
kokonaisuudessa, joka nyt on sitten tulossa voimaan, tuo ajoneuvo
voidaan siis säilyttää myöskin
täällä Suomessa. Tämä on
kokonaisuutena erittäin järkevä muutos.
Se vähentää huomattavan paljon byrokratiaa,
ja ennen kaikkea se vähentää sellaisia
toimenpiteitä, joista kukaan muu ei ole hyötynyt
kuin laivaajat eli ne varustamoyhtiöt, jotka nämä ajoneuvot
ovat vieneet ulkomaille, ja sen lisäksi sitten tuolla ulkomailla
ne henkilöt, jotka pitävät yllä tällaisia
niin sanottuja motivaatiokenttiä elikkä vuokraavat parkkitilaa.
Tämä uusi järjestelmä ei
sinällään muuta nykytilaa muutoin kuin
tältä osilta, että ajoneuvoa voidaan
siis säilyttää täällä Suomessa,
kun tuo palveluspaikka tai toimialue, jolla työskennellään,
on kriisialueeksi määritelty. Se ei siis muuta
sitä kokonaisuutta, etteikö nykyisenkin järjestelmän
mukaisesti ajoneuvoa voitaisi viedä ulkomaille, käyttää sitä siellä,
kunhan sitten nämä kaikki edellytykset, jotka
yleisesti ottaen tämän ajoneuvon säilyttämiseen,
maahantuontiin ja muuttoajoneuvoverotukseen liittyvät,
täyttyvät.
Minulle on esitetty kysymyksiä myöskin siitä, onko
tällä lainmuutoksella vaikutuksia arvonlisäverotukseen.
On heti todettava, että tällä kyseisellä esityksellä ei
ole vaikutusta arvonlisäverotukseen. Se lukee itse asiassa
täällä valiokunnan mietinnössäkin,
ja se on ollut sellainen asia, joka on tietenkin jonkin verran herättänyt
kysymyksiä. Ehkä keskeisin ongelma, johon lähetekeskustelussakin
viittasin, oli se, että tuossa alkuperäisessä hallituksen
esityksessä oli hieman, voisiko sanoa, suppeasti määritelty
kriisialue ja siinä alkuperäisessä esityksessä muun
muassa viitataan siihen, että määrittely
voisi tulla ulkoministeriön matkustusohjeesta. Sitä oudoksuin tuolloin
ja kiitän valtiovarainvaliokuntaa siitä, että tämä asia
on nyt tässä täsmennetty. Kun lähtökohta
on edelleenkin se, että jos rauhanturvaamistehtävään,
kriisitehtäviin tai muihin tehtäviin lähtee
kriisialueelle, joka on esimerkiksi YK:n määrittelemä mandaatti
näille toimille, niin uskon, että tuon varmasti
pitäisi riittää myöskin Suomen
tullille, eli lähtökohta on se, että tuolla alueella
ja sen välittömässä läheisyydessä on
paljon riskitekijöitä, jotka vaikuttavat siihen,
onko turvallista ottaa ajoneuvo sinne mukaan.
Inhimillisesti ottaen tässä on monta hyvää asiaa.
Otan esimerkkinä sen, että voi olla tilanne, että palvelussuhde
esimerkiksi rauhanturvatoiminnoissa, kriisinhallintotehtävissä keskeytyy käytännössä
itsestä riippumattomista
syistä — voi esimerkiksi loukkaantua. Tehtävät
ovat vaarallisia, voi syntyä sellainen vamma, joka estää palveluksen
jatkamisen. Jos henkilöllä on ajoneuvo siellä,
niin ongelma on kaksin verroin kovempi ja ennen kaikkea se jo lähentelee
rangaistusluonteista siinä kohtaa, kun kallis ajoneuvo seisoo
tai on seisonut tuolla jossain ulkomailla motivaatiokentällä ja
yhtäkkiä tuleekin tilanne, että palvelus
keskeytyy. Nyt tässä uudessa tilanteessa siinä tilanteessa,
että ajoneuvo on täällä Suomessa
ja palvelus keskeytyy, on aivan selvää, että jos
ajoneuvo on rekisteröimätön, täysin uusi,
käyttämätön täällä Suomessa,
niin siitä niin sanotusti eroon pääseminen
on huomattavan paljon helpompaa kuin jos se olisi jollain kriisialueella
tai sen välittömässä läheisyydessä tällaisessa
tilanteessa.
Toinen inhimillinen näkökulma on myöskin se,
että on aivan selvää, että jos
suuri osa palkasta menee mahdollisesti lainaan, joka on otettu ajoneuvoa
varten ja se on jossain epämääräisissä olosuhteissa
useitakin kuukausia omistajan valvomattomissa, niin on aivan selvää,
että sekin aiheuttaa huolta ja murhetta siitä,
miten tuo kallis omaisuus siellä sitten tulee selviämään.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi vielä kerran haluan
kiittää ennen kaikkea niitä kaikkia,
jotka olivat allekirjoittamassa sitä alkuperäistä laki-aloitetta.
Tämä valiokunnan mietintö on hyvä,
se on aivan oikealla tavalla täsmentänyt tuota
alkuperäistä, ja on hienoa, että tämä ensimmäistä kertaa
käytännössä tähän
asiaan puuttuva lainmuutos on nyt saanut tämän
pisteen.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan mietinnössä kannatetaan
hallituksen esitystä, jossa ehdotetaan isommille takseille,
joissa on vähintään 7 matkustajapaikkaa,
veroedun korottamista 9 600:sta enintään
12 000 euroon. Veroedun saisivat vain ne taksiautot, jotka
täyttävät liikenne- ja viestintäministeriön määrittelemät
esteettömyysvaatimukset. Esteettömyysvaatimusten
täyttäminen johtaa siihen, että joissakin
tilatakseiksi rakennettavista pakettiautomerkeistä pitäisi
leikata auton katto irti ja nostaa sitä muutamalla sentillä.
Käytännössä esteettömyysvaatimuksen
mukainen lisävarustaminen maksaa enemmän kuin
nyt esitetty veronalennuksen lisäys alentaa pakettiautopohjaisen
taksiauton hintaa. Näin veronalennuksen vaikutus jäisi
samaksi kuin ennen tai merkittävästi alemmaksi.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Etten tulisi väärin ymmärretyksi,
niin totean heti alkuun, etten vastusta tätä esitystä,
mutta minulla on tähän kuitenkin poikkeavia ajatuksia.
Nimittäin, kun valtio maksaa näille henkilöille
palkan ja valtio antaa heille sitten veronalennuksen, niin sama
oikeushenkilö voisi tämän tietysti hoitaa niinkin,
että näille ihmisille maksettaisiin sen mukaista
palkkaa, että he voisivat palkallaan ostaa ihan mitä tahansa,
ettei heitä ikään kuin pakoteta tällaiseen
pakkoautoinvestointiin. Se olisi mielestäni reilua työnantajapolitiikkaa.
Tämä on se iso kysymys. Nämä ovat
kaikki sitten tällaisia detaljeita, missä autoa
säilytetään, minä päivänä sen
saa tuoda, milloin ei saa tuoda ja miten laki milloinkin on käyttäytynyt.
Siellä on ollut hyvin kohtuuttomia tilanteita, kun laki
on kirjoitettu niin kuin on kirjoitettu.
Mutta jos me ajattelemme verotuksen kannalta tätä asiaa
esimerkiksi tai henkilöstöpolitiikan palkanmaksun
kannalta, niin tämä askelhan on väärään
suuntaan. Tämä on epälooginen, tämän kaltaisia
viritelmiä ylipäänsä ei pitäisi
veropolitiikalla harjoittaa eikä harrastaa. Tällaiset
vievät, jos näitä noin yleisemmin ja
enemmälti otettaisiin käyttöön,
ihan mahdottomuuksiin. Tässä on erittäin
inhimillinen ja hyvä tarkoitus. Tämä on tietyllä tavalla
ollut maan tapa. Maan tapaa vähän rationalisoidaan
ja jos siihen suuntaan kuljetaan, niin tämä askel
pitää ottaa, mutta pitäisi ottaa oikein
reipas askel toiseen suuntaan ja todeta, että näin
ei toimita, ja nostetaan reilusti palkkaa, koska ne tehtävät,
missä nämä henkilöt ovat, ovat vaativia
ja vastuunalaisia, niistä kestäisi maksaa kyllä kunnon
palkkaa. Ehkä jonakin päivänä sitten
tässä ajattelutapa muuttuu. Niin kuin sanoin, tyydyn
hallituksen esitykseen, mutta jokin tässä logiikassa
niin sanotusti mättää. Nämä henkilöt ovat
palkkansa haukkuneet ja autonsa ansainneet.
Sitten tähän taksipuoleen. Tässä tehdään
pieni korjaus, että verovapautta myöskin laajennetaan. Täällä tämä toimii
hiukan paremmin, ja tässä on ollut myöskin
hyvin kaunis taka-ajatus muun muassa, että tarkoituksena
on parantaa haja-asutusalueiden henkilökuljetusten tarvetta,
saadaan sellaista kalustoa, joka on tavallista taksia vähän suurempi
ja sitten pikkubusseja ja linja-autoa vähän pienempi.
Tässä on tällainen ulottuvuus, jolla
vähäisessä määrin tai
mieluummin suuressa määrin pystyttäisiin
auttamaan haja-asutusalueella asuvien ihmisten kuljetustarpeita,
mutta koen, että se on kuitenkin marginaalinen sen tarpeen
rinnalla, mikä Suomessa on niillä ihmisillä, jotka
asuvat harvaanasutuilla alueilla. Tätä taustaa
vasten mielestäni tämäkin muutos, jonka
valtiovarainvaliokunta esittää tehtäväksi
jo tähän hyvään hallituksen
esitykseen, on sinänsä kannatettava.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vertaan tätä nyt käsittelyssä olevaa
hallituksen esitystä 290 tuohon edelliseen hallituksen
esitykseen 311. Se oli selvä oikaisu siihen veronkiertoon,
jolla on kansallinen ja jonkin verran myös kansainvälinen
ulottuvuus. Se on siis veronkiertoa oikaiseva. Tämä,
mikä nyt on käsittelyssä, hallituksen
esitys 290 autoverolain muuttamisesta, on sinänsä tietyn
epäoikeudenmukaisuuden oikaisua. Tässä sopii
olla kyllä samaa mieltä kuin esimerkiksi ed. Saarinen
siitä, että kovissa ja tiukoissa paikoissa kriisialueilla
vastuullisissa tehtävissä työskentelevien
palkan pitäisi olla sitä luokkaa, ettei tarvita
tällaista autokauppaa ikään kuin sen
taloudellisen tason saavuttamiseksi, mikä muuten kuuluisi
oikeudenmukaisesti olla.
Näistä vastuullisista tehtävistä eilen
kuulimme Afganistanissa kaatuneen yhden henkilön eli yliluutnantti
Jukka Kansosen. Uskon, että koko eduskuntaa ja kaikkia
kansanedustajia tämä järkytti, ja tämä osoittaa,
että ne tehtävät ovat todella myös
vaarallisia.
Tässä kysymyksessä, minkä nyt
ed. Hakola nosti esille ja mikä on hänen lakialoitteessaan, voi
todeta, että on menty oikeudenmukaiseen suuntaan, mutta
se näkökulma, minkä todella täällä kuulimme
ed. Saariselta, on hyvin painava ja vastuunalainen.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean vain tähän
selvyyden vuoksi, että tämä lakihan ei
ole uusi laki elikkä tämä koko järjestelmä on
tällä hetkellä olemassa. Nyt kysymys
on vain siitä, että meidän rauhanturvaamisen
kokonaisuus ja meidän kriisinhallintapaikat ovat muuttuneet
sillä tavalla, että ymmärrän
ja olen täsmälleen samaa mieltä ed. Saarisen
kanssa siinä, että juuri näinhän
se komponentti pitäisi hoitaa, että palkkaa laitettaisiin
lisää ja näin, mutta niin kuin sanottu,
sehän olisi isomman kokonaisuuden kysymys. Nyt tässä tilanteessa
kun ollaan, tässä lähdetään
liikkeelle siitä, että yhdenvertaisuus nimenomaisesti
toteutuu, ja tämä on se olennainen asia.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hakola otti tärkeän
näkökulman esille. Juuri näin. Mielestäni
vuosikymmenet on ollu se käytäntö, että autot
on hommattu ja niitä on sitte pirelty tuolla maailman äärillä erittäin
huolestuttavissakin paikoissa ja rauhanturvaajilla on ollu siellä jo
tietty tuli takapuolen alla, kuinka auto säilyy jnp. Nyt
varsinkin, ku ollahan entistä kauempana, niin on tullu
entistä enemmän tämä asia esiin.
On aivan selvä asia, että monellakin, joka rauhanturvaajatehtäviin
lähtöö, kyllä on kiihokkeena
sieltä auto hankkia. Tämä on erittäin
tärkiä, että varsinkin tänä päivänä,
kun hiilijalanjäljistäkin ruvetahan puhumahan,
niitä turhaan tuonne seilautetahan maailman ääriin.
Eikö oisi paljon järkevämpää ainakin
suomalaasten ja Suomen veronmaksajienkin ja Suomen valtionkin kannalta,
että ne tulis tänne ja täältä sitten saadahan
lunastaa, ku aika on täysi?
Ed. Saarinen kiinnitti huomiota, että nostetahan niiren
palkkaa. Näin juuri onkin. Laitetahan tulevaisuuden rauhanturvaajille
sellaanen palkka, että se kiihoottaa sinänsä ja
tämä autovärkkäys jää taka-alalle.
Valittaen voirahan todeta, että yks rauhanturvaaja on keskuudestamme
poissa eli nämä kriisipesäkkeet tuloo
entistä vaarallisemmiksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edellisessä asiakohdassa oli kysymyksessä ekologisesti
lähes mielettömän tavan lopettaminen, ja
toivon mukaan se nyt sitten loppuu. Siihen sopii uskoa.
Tässäkin tämä historiallinen
jutun tausta on semmoinen, että ei tässä ekologisesti
mitään järkeä ole. Se on inhimillisesti
ollut houkutteleva ja motivoiva, ja kun se on vielä sellaiseksi
sitten näitten rauhanturvaajien keskuudessa muodostunut,
niin kaikki on ollut sillä tavalla sellainen asia, josta
on tullut sitten oikeudenmukaisuusasia, kun alueet muuttuivat, niin
kuin ed. Hakola äsken juuri kertoi. No, nyt kun ollaan
tässä tilanteessa, niin minusta on asiallista
allekirjoittaakin näitä aloitteita ja juuri näillä oikeudenmukaisuusperusteilla.
Mutta kyllä olen tiedostanut ed. Saarisenkin tavoin, että ekologisesti
ei tässä kyllä järjen hiventäkään
ole.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä lakiesityksessähän
käsitellään kahta asiaa. Toinen on rauhanturvajoukkojen
ja muiden ulkomailla olevien, joita tämä laki
koskee, ajoneuvon tuomisesta Suomeen. Minun mielestäni
tässä on selkiytetty selvästi nykyistä säännöstöä.
Kun täällä on vielä tarkalleen
laissa mainittu, millä tavalla ja mitä tulee ilmoittaa
tullille, toisaalta miten se tulee säilyttää,
nämä epäselvyydet, tulkintamahdollisuudet,
joita nyt on ollut, ja mahdolliset tämmöiset valitus-
ja kantelujutut jäävät varmasti vähäisemmiksi.
Arvoisa puhemies! Tämä taksiveroalennus on kyllä ehkä vielä merkittävämpi
lähinnä sen vuoksi, että meillä tilatakseja
on kohta liian vähän ja tämä koskee
nyt erityisesti esteettömiä tilatakseja ja siten
koulukuljetustakseja, joissa on nämä erityiset
turvavyöt, jotka ovat seitsemän hengen autoja
tai sitä suurempia. Kun tuolla taksipuolella kaupungeissakin
ja myöskin maaseudulla on nimenomaan näiden tilataksien
osalta vähän pulaa, koska ajatellaan, että ne
eivät ole niin kannattavia pitää, niin
tässä mielessä tämä on
hyvä asia, että verotuksellisesti tullaan vastaan.
Tämän taloudelliset vaikutukset lienevät
hyvin kohtuulliset, 250 000 euroa.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen totesi, että tässä lakiesityksessä ei ole
ekologisesti järkeä. Minä kysyisin, onko
tässä myöskään verotuksellisesti
järkeä, onko tämä verotuksellisesti
edes oikeudenmukainen, mihin suuntaan tässä mennään.
Nyt tässä on äänessä kansanedustaja,
joka on usean auton tuonut elämänsä varrella
verovapaasti Suomeen, eli jossain määrin tiedän
sen edun, mikä tähän kätkeytyy.
Haluaisin kysyä niiltä edustajilta, jotka
tätä asiaa ovat olleet ajamassa, mikä on
ideana ollut alun pitäen siinä, että ulkomailta
voi auton tuoda verovapaasti Suomeen. Siinä ei ole ollut
se idea, että siinä on palkkakompensaatiota, vaan
siinä on yksinkertaisesti idea se, että ihmiset
ovat käyttäneet autoja ulkomailla, on ostettu
erilaisissa olosuhteissa, usein maissa, joissa verotus on kokonaan
toista kuin Suomessa autoveron osalta, ja on ymmärrettävää,
että silloin tämän käytetyn auton
kohdalla, kun ihmisillä on tietysti tarve mahdollisesti
se tuoda Suomeen, jopa muuttoautona, niin että siinä muutetaan
tavaroita Suomeen, huomioidaan tuo auton käyttö ja
silloin tässä tehdään tämä verohelpotus.
Nyt tässä on kuitenkin aivan uskomaton järjestely
rakennettu tähän esityksen taakse, eli ihmisen
ei tarvitse käyttää tätä autoa
ulkomailla vaan hän saattaa sen säilöä Suomeen,
jolloin sillä ei ole minkäänlaista käyttämiseen
liittyvää linkkiä. Tämä on
puhdas verokikkailu, ja siinä suhteessa olen ehdottomasti
ed. Saarisen kanssa samaa mieltä, että tällaisia
porsaanreikiä meidän ei pitäisi säätää verojärjestelmäämme.
Tässä on jälleen kerran yksi selkeä heikennys
verojärjestelmän oikeudenmukaisuuden ja selkeyden
kannalta.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Lähtökohtahan on ollut sellainen,
kun tämä laki on säädetty, että asianomainen
henkilö tarvitsee autoa siellä asemapaikassaan
ja että hän käyttää sitä siellä.
Sitten sitä lievennettiin sillä tavalla, että ei ole
pakko käyttää, kun siellä on
niin vaikeat olosuhteet ja että auto voidaan viedä ikään
kuin talteen vaikka naapurimaahan tai johonkin turvalliseen, rauhalliseen
paikkaan ja että sen voi sitten tuoda Suomeen niin, että siinä ei
ole kilometrimittarissa yhtään kilometriä.
Nyt tätä ajattelutapaa kehitellään
rationaalisempaan suuntaan, että perusajattelu säilyy,
mutta helpotetaan verovelvollisen asemaa niin, että ei
tarvitse konstailla auton säilyttämisen ja rahteeraamisen
kanssa. Se on ihan järkevää. Jos on tarkoitus
kehittää verolainsäädäntöä siihen
suuntaan, silloin ei pidä tavaraa turhan takia siirrellä ja
sillä sitten spekuloida.
Mutta toin esiin sen, että veropoliittisesti ja monesta
muustakin syystä ja myöskin palkkapoliittisesti
koko tämä laki on askel väärään
suuntaan. Se ei ole enää siinä tilanteessa
kuin se lähtökohtaisesti on ollut, vaan se on
liukunut tähän tilanteeseen. Tavallaan nyt vanhaa
ajattelua vähän justeerataan ja rationalisoidaan.
Minä kuvittelen, että MOT tai muut vastaavat aiheesta
kiinnostuneet ohjelmat muutaman vuoden kuluttua tekevät
sitten raflaavia ohjelmia siitä, missä näitä verovapaita
autoja Suomessa säilytetään, minkälaisia
autokenttiä, halleja onkaan, kamera saattaa kiertää siellä,
ja kauhistellaan sitten sitä. Otetaan tämäkin
huomioon, joskus tulee tällainen myrsky vastaan, mutta
tämä menköön tässä tapauksessa
näin. Mutta jollain aikavälillä tämä tilanne
pitäisi kyllä asiallisesti korjata niin, että työmies
ja työnainen saa työstään riittävän
hyvän palkan ostaa sitten autoja tai asuntoja tai mitä tahansa.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ehkä pikkaisen turhaa dramatisoidaan
nyt tätä tilannetta, koska tässähän
ei mitään uutta ovea verotuksellisesti avata eikä tehdä uusia
reikiä veropohjaan, koska tämä käytäntö on
olemassa. Nyt ehkä hiukan järkeistetään
tätä tilannetta.
Itse aikoinani rauhanturvaajana uitatin auton Israeliin, ja
muistan hyvin, kuinka Namibiaan tuli vuoden rotaatio, ja sinne vietiin
400 autoa. Ei siinäkään nyt hirvittävästi
ollut kyllä järkeä matkassa, että ne
sinne edestakaisin vietiin. Eli sillä tavalla täytyy
muistaa, että ei tämä ole mikään uusi
asia. Taustallahan tässä on tietysti ihan normaali
muuttotavaratilanne, eli siis henkilö, joka työskentelee
ulkomailla, on oikeutettu tuomaan muuttotavaran. On hirveän
vaikea lähteä lyömään
semmoisia rajoja sinne, eikä tämä ole
pelkästään rauhanturvaajien asia vaan
niitten henkilöitten, jotka kriisialueella työskentelevät.
He voisivat tehdä järkevämmin tämän
asian.
Totta kai olisi hyvä, jos pystyttäisiin osoittamaan
tämä palkassa. Minä olen ihan samaa mieltä ed.
Saarisen kanssa siinä, että olisi parempi, jos
palkka olisi korkeampi ja se kompensoituisi, ei olisi tällaista.
Mutta me tiedämme hyvin ne paineet, joita siellä tällä hetkellä kulupuolella
on, ja meillä on tällä hetkellä suomalaisessa
verojärjestelmässä paljon asioita, jotka
ovat nakertaneet sitä: urheilusetelit, kulttuurisetelit
etc. Eli siihen nähden tämä on aika pieni
osa.
Se, mihin haluan myös kiinnittää huomiota,
on se, että kyllä valiokunnan kannanotoilla on
tarkoituksensa ja vaikutuksensa. 2008 valiokunta lausui siitä,
että tilataksien osalta tulisi palata asiaan takaisin.
Nyt valiokunta palasi takaisin, ja nämä tilataksit,
jotka ovat nimenomaan haja-asustusalueitten koulukuljetuksessa erittäin
tärkeitä, tulevat korkeamman palautuksen piiriin. Se
oli minun mielestäni valiokunnalta erittäin hyvä muutos
tähän lakiesitykseen.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Lintilän asiantuntevaan puheenvuoroon
sen verran, että eihän se maksaisi yhtään
sen enempää. Osaavathan laskukoneet sen laskea,
kuinka paljon tässä valtio nyt menettää verotuloja.
Se sama määrä voidaan antaa palkanlisänä ja
pelata 0—0, jos niikseen halutaan. Siitä vain
seuraisi se, että valtio saisi ensinnäkin tuloveroja
ja toiseksi asianomaisten henkilöiden sosiaaliturva myöskin
tulisi tässä yhteydessä otetuksi huomioon.
Nyt heille ei kerry yhtään mitään,
kun he ostavat verovapaan auton, joten heidänkin kannattaisi
vaatia lisää liksaa ja luopua tämänkaltaisesta
autonhankintaveroedusta, jos he ajattelevat omaa vanhuuttaan ja
omaa sosiaaliturvaansa.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lintilä ihan rehellisesti sanoi
ja oikein sanoi, että kysymys on muuttotavaroista. Onko
tässä logiikka sitten, jos mennään pidemmälle,
sen kaltainen — kysyn niiltä, jotka tätä ovat
vahvasti ajaneet — että ylipäätään
kaikki mahdollinen muuttotavara voitaisiinkin taltioida Suomeen
etukäteen, ostaa täällä varastot täyteen
kamaa verovapaasti, ja sitten aikanaan kun muutetaan, todetaan vaan,
että juu, nämä olivat näitä meidän
muuttotavaroita, että tänne kyllä ostettiin
varastoon, ja kotia kun taas rakennetaan Suomessa uudestaan, niin
kaikki tavarat ovat verovapaasti hankittuja.
Ei tässä todellisuudessa ole logiikkaa. Tämä ei toimi
oikein. Muuttoauto on muuttoauto ja muuttoautoa käytetään
siinä maassa, mistä muutetaan, ja silloin se tulee
sen mukana. Tässä ollaan erikoinen porsaanreikä verotukseen
nyt rakentamassa.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä rauhanturvaajien
verottomien autohankintojen kohdalla on kysymys pitkästä perinteestä. Jo
vuonna 1966, jolloin itse olin rauhanturvaajana, tämä mahdollisuus
oli käytössä. Silloin aikanaan ne piti
rahdata sinne Kyprokselle, nyt ne voidaan ostaa ja jättää tänne,
se on ihan selkeä parannus tähän käytäntöön.
Mutta sitten toinen asia, mihin ed. Saarinen puuttui, on nimenomaan
palkkakysymys ja etuudet. Jos olisi valinnainen mahdollisuus, nauttia parempaa
palkkaa tai saada verovapaa auto, niin kyllä minä todennäköisesti
valitsisin sen paremman palkan, ja varsinkin tänä päivänä,
kun siitä jo kertyy myöskin sosiaaliturvaa. Se
on sillä tavalla tärkeä asia.
Mutta toinen asia. Tämä tila-autojen korkeampi
verovapausaste on todella tärkeä, koska meillähän
tänä päivänä julkinen
liikenne tuolla maaseudulla häviää tyystin.
Meillä on entistä suuremmat haasteet myöskin
koulun puolella saada riittävä määrä takseja
palvelemaan koulukuljetustarpeita. Meillä on myöskin
paljon tänä päivänä rullatuolipotilaita,
jotka tarvitsevat siirtoapua, joten se, että me voimme
tämän palvelun kunnolla hoitaa, on tärkeä asia.
Sitten kun tähän lisätään vielä se,
että me olemme juuri jonkin aikaa sitten täällä päättäneet
esimerkiksi linja-autojen ajokorttimaksuista, niin me tarvitsemme
täällä todella paljon helpotuksia, että me
saamme palvelut toimimaan.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Hakolan aloite on erittäin hyvä,
ja täytyy sanoa, että kyllähän
tässä kyseessä on lähtökohtaisesti muuttotavara
ja sen tuominen. Mutta tietysti täytyy sanoa, että tämä on
toisaalta tietty etuisuus rauhanturvaajille, joka on ollut vuosikymmeniä voimassa.
Täytyy sanoa, että pitää olla
pragmaattinen ja järkevä ja rauhanturvatehtävät
ovat muuttuneet. Kyproksella oli vielä helppo ajellakin
näillä autoilla, mutta tänä päivänä Afganistanissa
en suosittele, että menee omalla Volkswagenilla siellä ajelemaan,
vaan siellä tarvitaan hieman vahvempaa kalustoa. Siinä suhteessa
näiden autojen käyttäminen tuolla kriisialueilla
ei ole tarkoituksenmukaista. Se, että ne voidaan säilyttää täällä,
on, voi sanoa, pragmaattista veropolitiikkaa.
Tietysti voidaan sanoa, että voitaisiinhan tämä summa
laittaa palkkoihin. Kun kuitenkin tiedetään, kuinka
vaikeita neuvottelut palkoista ovat, ja niitä on käyty
jatkuvasti ja on jouduttu korottamaan, mutta kun määrärahat
ovat rajallisia, niin tältä osin tämän
veroetuuden muuttaminen korkeammaksi palkaksi ei tule olemaan kovinkaan
helppoa. Ja kuitenkin tällä autolla on tietty houkuttelevuus
suomalaisessa yhteiskunnassa edelleen, mikä puoltaa tämän
etuuden säilyttämistä, joten mielestäni
tämä ehdotus on hyvä ja tarkoituksenmukainen.
Täytyy myöskin todeta, että mitä tulee
näihin tilataksien taksipalautuksiin, niin se, että tämä korotus
tehdään nyt 12 000 euroon, on tarkoituksenmukainen
ja hyvä ja auttaa nimenomaan maaseudun koululiikennettä ja
on tässä suhteessa tärkeä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ed. Sasi täällä totesi,
tämä muutos on kyllä perusteltu. Kun
ajatellaan näitä rauhanturvaamistehtäviä,
minun mielestäni varmaan tulemme jonkin ajan kuluttua siihen,
että palkat ja ansiot on pakko nostaa merkittävästi korkeammalle
tasolle, koska nämä kriisipesäkkeet,
niin kuin esimerkiksi Afganistan on, varmuudella tulevat vaikuttamaan
siihen, minkälaiset etuudet tästä työstä saa,
ja suhteessa siihen vaarallisuuteen. Tietenkään
meillä ei ole varaa vaarantaa tätä rauhanturvatoimintaa,
ja tässä mielessä työn vaarallisuuden,
vaativuuden ja ansiotason pitäisi olla oikeassa suhteessa.
Toisaalta, tulisiko se palkkio tai palkka sitten niin korkeaksi,
että voitaisiin peruuttaa tai lopettaa tämä pitkään,
kymmeniä vuosia, ollut ajoneuvontuontietuisuus? Siinä haluan
herättää kysymyksen, että kun
siellä kaikki eivät ole upseereja eivätkä myöskään
välttämättä suoraan rauhanturvaajia,
niin onko mahdollista, että kaikilla olisi niin korkea
palkka — se olisi tietenkin hyvä — että he
kaikki voisivat ostaa vaivattomasti auton ja maksaa siitä kaikki
verot.
Minä kuitenkin tässä tilanteessa
pidän tätä erittäin hyvänä ratkaisuna,
ja vielä korostan sitä, että tämä laki
selkeyttää ja poistaa epäselvyydet viranomaisten
tulkinnoissa. Tämä hallituksen lakiesitys on erittäin
selkeästi tehty, ja tätä on helppo Tullissa
ja viranomaisissa tulkita.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitus esitti esteettömille
tilatakseille myönnettävän taksipalautuksen
korottamista 9 600 eurosta 12 000 euroon. Valtiovarainvaliokunnassa tämä korotus
päätettiin ehdottaa toteutettavaksi esteettömien
tilataksien lisäksi koskemaan myös takseja, jotka
on varustettu koulukuljetuskäyttöön hyväksytyillä lisäturvavöillä ja
joissa on kuljettajan istuimen lisäksi vähintään
seitsemän istuinpaikkaa. Tämä valiokunnassa
tehty muutos oli hyvä muutos, ja se on tärkeä asia
etenkin haja-asutusalueiden koululaiskyytien turvaamisen kannalta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tuosta samasta asiasta, josta edellä puhui
ed. Kiviranta, totean, että todella hyvä muutos.
Mutta muistutan tässä yhteydessä myös
siitä, että tavallaan muun muassa koulukuljetusten osalta
on jouduttu monella paikkakunnalla hyvin kestämättömään
tilanteeseen. Hallituspuolueitten toimesta joukkoliikenteen määrärahoja
haja-asutusalueilla alennettiin tälle vuodelle hyvin rajusti
viime kesäkuussa ja sama ollaan tekemässä eli
edelleen niitä pienennetään ensi kesäkuussa. Muun
muassa omalla paikkakunnallani tämä tiesi kaiken
kaikkiaan neljänneksen korotusta koululaiskuljetuksiin.
Toisaalta hyvin suureen ääneen tämän
vaalikauden alussa tiedotettiin, että kyytitakuu toteutetaan,
koska myös erittäin monet linjaliikenteen autot
ovat lopettaneet liikennöimisen ja näitä kulkureittejä on
lopetettu tätä kautta.
Kaiken kaikkiaan liikkuminen on kuntien sisällä,
mutta myös eri paikkakuntien välillä,
hyvin voimakkaasti muun muassa Pohjois-Karjalassa vaikeutunut. Siinä mielessä kunnat
eivät tietysti ole jääneet paikalleen,
on mietitty eri ratkaisuja. Tällaista kutsuliikennettä ja
isompia takseja käytetään entistä enemmän.
Mutta on kyllä todettava, että toisaalta näillä ratkaisuilla,
tällä joukkoliikenteen määrärahojen
voimakkaalla laskemisella, kuntien rasitetta on voimakkaasti kasvatettu.
Mutta toivottavasti tämänkin veronalennuksen,
tämän lain, myötä sitten näitä yrittäjiä kuitenkin
riittää, että tavalla tai toisella päästään
sitten liikkumaan siellä. Kaikilla ei ole omia autoja.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minua hiukan ihmetyttää eräiden
edustajien tämmöinen negatiivinen asenneilmapiiri.
Kun tällä kerrankin helpotetaan ihmisten — ja
ennen kaikkea hyvin merkittävää ja arvostettavaa,
kunnioitettavaa ulkomailla kriisinhallintatehtävissä ja muissa
kriisialueilla tehtävää työtä tekevien
ihmisten — elämää, niin täällä vastustetaan.
Muistutanpa, että kymmeniä vuosia sitten tällainen
samanlainen oikeus oli myöskin merimiehillä, oikeus
tuoda veroton auto Suomeen. Minun mielestäni sekin pitäisi
palauttaa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Olen istunut täällä koko
ajan, kun tätä keskustelua on käyty.
En ole kuullut kenenkään vastustavan tätä hallituksen
esitystä, niin kuin ed. Rajala on kuullut, niin että jompikumpi
meistä on kuullut sitten väärin. Tätä hallituksen
esitystä on yksimielisesti täällä kannatettu.
Valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Tässä yhteydessä olen nostanut esiin
sen, että olisi muitakin vaihtoehtoja. Tässä tilanteessa vanhaa
lakia entrataan, vähän parannetaan. Jos on tarkoitus
näin toimia, niin tämä askel on tarpeellinen,
mutta tässä olisi muitakin tapoja. Korostaisin
nyt kerran vielä sitä, että henkilön
kannalta olisi parempi saada palkka palkkana — hänelle
kertyisi siitä eläkettä ja muuta sosiaaliturvaa — kuin
että hän saa tämänkaltaisia
etuja vähän mutkan kautta. Pitäisin sitä parempana
järjestelmänä, ja tavoitteita pitää olla,
että järjes-telmät olisivat oikein. Lähtökohtaisesti
tämä on joskus ollut vähän toisenlaisessa
asennossa. Aika on muuttunut, ja näitä asioita
pitää päivittää.
Mutta tätä esitystä olen esimerkiksi
henkilökohtaisesti kannattanut ja ihmettelen, jos ed. Rajala
on jotenkin kuullut niin — niin kuin hän sanoi — että tätä on
täällä vastustettu. Tätä ei
ole kukaan vastustanut, tätä ovat kaikki kannattaneet.
Yleiskeskustelu päättyi.