Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Ryhmämme on vastustanut tätä jätelain
osittaisuudistusta koko lain käsittelyn ajan, ja esitimme
lain hylkäämistä valiokunnassa ja jätimme
myös vastalauseen mietintöön. Ihan lyhyesti
vielä perustelut kannallemme.
Ympäristövaliokuntahan on usein peräänkuuluttanut
jätehuoltolain kokonaisuudistusta. Tämä on
tarpeen jätehuollon monien muutosten, kuten tuottajavastuun
laajentumisen ja lisääntymisen, monin eri tavoin
organisoidun kuntien välisen yhteistyön sekä jätehuollolle
asetettujen tiukennettujen vaatimusten, jätteen määritelmän
epämääräisyyden ja monien tulkintaepäselvyyksien vuoksi.
Myös sopimusperusteisen jätehuollon tulevaisuus
vaatii tarkkaa arviointia.
Rämän osittaisuudistuksen hyödyt
ovat jäämässä hyvin vähäisiksi
siitä aiheutuviin mahdollisiin haitallisiin vaikutuksiin
nähden. Osittaisuudistus ei myöskään
edistä kokonaisuudistuksen toteuttamista. Lakiuudistuksen
taloudellisista vaikutuksista tehty selvitys osoittaa, että niin kuntalaisten
kuin yritysten jätemaksut nousevat ja jäteverokertymä valtiolle
pienenee. Muutokset edellyttävät myös
valvonnan resurssien lisäämistä. Tätä tulonsiirtoa
kuluttajilta ja elinkeinoelämältä yksityisille
jätehuoltoyrityksille ei voida pitää hyväksyttävänä.
Lakiuudistuksessa on erityisen ongelmallista myös se,
ettei samassa yhteydessä ole esitetty muutosta kaatopaikkaveron
kilpailua vääristävien epäkohtien
oikaisemiseksi. Lakiuudistus johtaisi kilpailuneutraliteetin kannalta
entistä ongelmallisempaan tilanteeseen. Erityisesti pienten kuntien
ja haja-asutusalueiden kannalta ongelmallinen on lakiesitykseen
sisältyvä kunnille osoitettava viimesijainen vastuu
huolehtia elinkeinoelämänkin jätteistä silloin,
kun yksityisiä toimijoita alueella ei ole tarjolla. Hankalimpien ja
kalleimpien alueiden jätehuolto jäisi siis julkisen
sektorin vastuulle. Jätehuollon kuntayhtymät eivät
voi valita vain kannattavaa jätettä, ja kuntien
velvollisuuksien ja oikeuksien tasapaino ei siis toteudu. Haja-asutusalueilla
sijaitsevien elinkeinonharjoittajien osalta ennustetaan jätemaksujen
nousevan kaikista eniten.
Huomattavaa on myös se, että elinkeinoelämän
ja yhdyskuntien jätehuoltoa eriytettäessä seurauksena
saattaa olla jätekuljetusten merkittävä lisääntyminen,
minkä seurauksena myös kuljetusten haitalliset
ympäristövaikutukset, niin melu kuin hiilidioksidipäästöt,
lisääntyvät. Lakimuutoksen vaikutuksesta
kierrätyksen edistämiseen ja jätehierarkian
muuhun noudattamiseen on myös saatu hyvin ristiriitaista
tietoa. Uudistuksen ainoa hyötyjä on siis pieni
joukko jätealan yrityksiä kansalaisten, elinkeinoelämän,
erityisesti haja-asutusalueiden yritysten, sekä kuntien
kustannuksella.
Emme voi hyväksyä tällaista suuntausta.
Siksi ryhmämme vastusti lakia koko sen käsittelyn ajan.
Näillä perusteilla esitän lakimuutoksen
hylkäämistä.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kannatan ed. Taiveahon
esitystä lakiehdotuksen hylkäämisestä.
Perusteluna totean lisäksi sen, että ei ole mitään
syytä tässä vaiheessa lisätä asumiskustannuksia;
jätehuollon kustannukset ovat yksi osa asumisen kokonaismenoja. Kun
tässä myöskin kuntien asema mielestäni heikkenee
merkittävästi, en näe tätä myöskään siltä kannalta
oikeudenmukaisena ratkaisuna. Tämä tulee vääristämään
kilpailua eikä toteuta niitä kokonaistavoitteita,
joita jätehuollossa tulisi noudattaa. Ennen kaikkea tulisi
jätehuollon kokonaisuudistus saada aikaan, jotta päästäisiin kunnolliseen
ja kestävään ratkaisuun.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin myöskin kannattaa ed.
Taiveahon ehdotusta lakiesityksen hylkäämisestä.
Valiokuntakäsittelyn ja myöskin valmistelun aikana
on käynyt hyvin selväksi se tosiasia, että lakiesityksellä ei
saada niitä yleensä kilpailun kautta saatavia hyötyjä,
jotka sillä yhteiskunnalle ja kuluttajille voitaisiin ajatella
olevan. Ainut asia, mitä tällä todella
edistetään, on yksityisten jätealan yritysten
liiketoiminta. Se lukee myöskin hallituksen esityksen perusteluissa
hyvin selkeästi.
Hallituksen esitys on muutenkin perusteluiltaan erittäin
kapea-alainen, ja siinä todetaan hyvin selvästi,
että arviolta noin 50 miljoonaa euroa siirtyy tuloja jätealan
yrityksille ilman, että tällä tosiasiallisesti
parannettaisiin jätehuoltomme logistiikkaa tai saataisiin
positiivisia ympäristövaikutuksia esimerkiksi
kierrätyksen lisäämisellä. Sen
vuoksi kannatan hylkäystä.
Keskustelu päättyy.