5) Hallituksen esitys laiksi tuloverolain 127 a §:n
muuttamisesta
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä,
jonka hallitus antoi eduskunnalle budjettia täydentäessään
ja jota vielä hallituspuolueiden eduskuntaryhmien yhteisellä sopimuksella
vähän parannettiin, on kyse kotitalousvähennyksen
parantamisesta.
Tämän asian ensimmäisessä käsittelyssä käytiin
keskustelua kotitalousvähennyksen työllisyysvaikutuksista.
Mielestäni niitä ei pidä liioitella,
mutta ei vähätelläkään.
Tarkoitan sitä, että kotitalousvähennys
on yksi tapa, jolla voidaan alentaa työn kokonaishintaa
työnantajan, tässä tapauksessa perheen,
kannalta ja täten luoda kysyntää sellaiselle
usein matalapalkkaiselle työlle, josta tänään
iltapäivällä on paljon keskusteltu.
Tiedämme, että kotitalousvähennystä käytti viime
vuonna 66 000 henkeä, ja uskon, että sen käyttö tulee
tänä vuonna huomattavasti vielä lisääntymään.
Tiedämme myös, että on syntynyt nimenomaan
tämän vähennyksen ansiosta sellaisia,
usein yhden tai muutaman hengen yrityksiä, jotka nimenomaan
keskittyvät tällaisten kotityöpalvelujen
tarjoamiseen. Tiedämme myös tai voinemme olla
aika lailla varmoja siitä, että tämän
vähennyksen ansiosta on myös pystytty harmaan
talouden piirissä ollutta työtä siirtämään valoisan
talouden piiriin.
Kaiken kaikkiaan on mielestäni erinomainen asia, että eduskunta
on nyt päättämässä kotitalousvähennyksen
parantamisesta, ja tätä parantamista tulee jatkaa
myös tulevina vuosina muun muassa vähennyksen
ylärajaa nostamalla.
Keskusta on varjobudjetissaan esittänyt omavastuun
poistamista, ja siinä on tehty aikamoinen temppu, kun tämä on
saatu toteutettua ilman, että sillä on minkäänlaisia
kustannusvaikutuksia.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kotitalousvähennyksen parantaminen
hallituksen esityksellä on tietenkin positiivinen asia. Keskusta
on mennyt esityksessään vielä pidemmälle,
ja se olisi tietenkin tässä tapauksessa ollut vieläkin
perustellumpi pohja ehdotukseksi.
Mutta kotitalousvähennyksen käyttöön,
siitä tiedottamiseen, olisi erityisesti kiinnitettävä huomiota.
Siitä olisi tiedotettava selkeästi paremmin kotitalouksille.
Toisaalta myös se, mitä hallituksen Yrittäjyys-ohjelmassakin
on monta monituista kertaa nostettu esille, työnantajan
velvoitteiden mahdollisimman yksinkertainen maksatus eli yhden luukun
periaatteeseen siirtyminen, osaltaan mahdollistaisi ja vauhdittaisi
kotitalousvähennyksen käyttöä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pieni parannus nykyiseen tilanteeseen verrattuna
on aivan hyvä. Mutta jälleen kerran, arvoisa puhemies,
joudun nojautumaan tuonne vasemmalle niihin puheenvuoroihin, mitä erityisesti
ed. Stenius-Kaukonen tämän asian ensimmäisessä käsittelyssä esille
toi puhuessaan kaikkein pienituloisimmista ihmisistä, näiden
palveluiden tarpeista heille, mitä tässä pyritään
ihmisille suomaan kotitalousvähennyksen kautta. Juuri se,
ed. Zyskowicz, teidän kylläkin aivan eri tarkoituksessa
esille nostamanne omavastuuraja on sellainen seikka, että poistamalla
se voitaisiin nimenomaan parhaiten ojentaa kättä tämän
järjestelmän puitteissa — korostan: tämän
järjestelmän puitteissa — kaikkein pienituloisimmille
ihmisille. Tästä syystä keskusta ensimmäisessä käsittelyssä tällaista
muutosta esitti. Se ei mennyt läpi, ja kun ei mennyt, niin
totta kai nyt sitten olemme tämän esityksen takana.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee tämän
vaikutuksiin, niin tämä asian vastalauseen yhteydessä keskusta
on kertonut, miten se ajattelee tämän ratkaisun
verovaikutuksista.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Herra puhemies! Ennakoin tulevan tilanteen ja pyysin jo puheenvuoroa
ennen kuin ed. Pekkarinen mainitsi nimeni, koska tässä todella
tuen keskustan linjaa.
Ed. Zyskowicz, kun nämä pienituloiset ihmiset
voisivat ostaa näitä palveluja, niin ne, joilta palvelut
ostetaan, maksaisivat veroja. Sitä kautta suurin osa siitä rahasta,
mikä näin annettaisiin näille pienituloisille
ihmisille myöskin käyttöön, siirtyisi
takaisin valtion ja kuntien kukkaroon. Tässä mielestäni
olisi järkevä tapa siirtää rahaa taskusta
toiseen. Se hyödyttäisi pienituloisia ihmisiä ja
mahdollistaisi heille palvelujen saannin, ja se hyödyttäisi
myöskin niitä ihmisiä, jotka saisivat
tätä kautta työtä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kotitalousvähennys on hyvin
positiivinen asia. Siihenhän, kuten kaikki tämän
historian tuntevat, on päädytty eräiden
kokeilujen jälkeen. Uskon, että tämän
käyttö tulee voimakkaasti kasvamaan lähivuosina
samaa tahtia sen kanssa, kun tätä vähennystä myös
parannetaan. Olen erittäin iloinen siitä, että hallitus
ja hallituspuolueiden eduskuntaryhmät yhdessä ovat
päättäneet parannuksista ensi vuodelle.
Mutta, ed. Pekkarinen, arvoitukseksi jäi vielä tämä teidän
mallinne rahoitus. Te esitätte, että omavastuu,
joka on nyt siis 100 euroa per henki, poistetaan kokonaan. Sitä käytti
viime vuonna 66 000 henkeä, ja jos arvioidaan,
että sitä käyttäisi ensi vuonna
vaikka 80 000 henkeä, ja jos jokainen maksaisi
veroa 100 euroa vähemmän, niin laskin äkkiä,
että se olisi 8 miljoonaa euroa, joka olisi vanhoissa markoissa
noin 50 miljoonaa markkaa. Voisitteko te vielä selittää,
(Ed. Pekkarinen: En!) miten se, että omavastuu poistetaan, ei
lainkaan vähennä valtion verotuloja?
Satu Hassi /vihr:
Arvoisa puhemies! En ota tähän sananvaihtoon
edustajien Zyskowiczin ja Pekkarisen välillä kantaa.
Haluan vain todeta, että olen ed. Zyskowiczin kanssa samaa
mieltä siitä, että tämä kotitalousvähennys
on aivan erinomainen asia. Mielestäni se voidaan nähdä työn jakamisena.
Meillähän on tällainen eräänlainen kaksoisstressi
Suomessa: toiset nääntyvät liialliseen
työtaakkaan töissä ja myös kotona
ja toiset sitten stressaantuvat työn puutteen vuoksi.
Tämä on yksi niistä tavoista, joilla
voimme jakaa työtä uudella tavalla, ja sellaisena
se tulee myöskin nähdä ja kehittää.
On ollut oikein ilahduttavaa huomata, miten sen jälkeen,
kun kotitalousvähennys on Suomessa aloitettu, meille on pikkuhiljaa
kehittynyt uusi ammattikunta tämän asian ympärille,
ammattikunta, jota tosiasiassa ei ollut olemassa vielä muutama
vuosi sitten.
Keskustelu päättyy.