1) Suomen osallistuminen YK:n kriisinhallintaoperaatioon Tšadissa
ja Keski-Afrikan tasavallassa (United Nations Mission in the Central
African Republic and Chad, MINURCAT)
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat edustajat! Seuraavassa selonteko
eduskunnalle Suomen osallistumisesta Minurcat-operaatioon Tšadissa,
eli seuraavat huomiot:
YK:n operaatiota Tšadissa ja Keski-Afrikan tasavallassa
laajennetaan 15.3. alkaen sotilaallisella komponentilla ja samalla
päättyy suunnitellusti tammikuusta 2008 asti käynnissä ollut
EU:n sotilaallinen kriisinhallintaoperaatio, johon Suomi on osallistunut
noin 60 sotilaalla.
YK on pyytänyt EU-operaatioon osallistuneita maita
jatkamaan Minurcat-operaatiossa, ja Suomi suunnittelee Euforissa
palvelevan osaston siirtämistä YK:n alaisuuteen
sitä hiukan vahvistaen, eli 60:stä noin 80:een.
Suomen kontribuutio olisi siis noin 80 henkilön vahvuinen
jääkärikomppania, joka sijoittuisi irlantilaisen
pataljoonan yhteyteen ja siirtyisi Goz Beidaan eteläiseen
Tšadiin. Tällä hetkellä Suomen
Eufor-operaatiossa palveleva joukko on Abéchéssa.
Arvioidut kustannukset 12 kuukauden ajalta ovat noin 16,7 miljoonaa
euroa, ja nämä kustannukset voidaan rahoittaa
nykyisten määrärahojen puitteissa.
Operaatio on sotilaallisesti vaativa johtuen epävakaasta
turvallisuustilanteesta ja lukuisista alueella toimivista kapinallisryhmistä,
ja lisäksi nämä vaativat olosuhteet ja
Goz Beidan syrjäinen maantieteellinen sijainti tekevät
operaatiosta haasteellisen.
Haluaisin nostaa esille kolme seikkaa, joiden katsotaan tukevan
Suomen osallistumista tähän Minurcat-operaatioon,
ja teen sen lyhyesti:
Ensimmäinen seikka, Darfurin alueellistuneen kriisin
vakauttaminen ja poliittisten ratkaisujen löytäminen
edellyttää kansainvälistä läsnäoloa.
Toinen seikka, Suomen tulee aktiivisesti tukea YK:n rauhanturvatoimintaa,
koska siitähän tässä on kyse.
Kolmas seikka, Suomen kriisinhallintaosaamista tulisi nyt paremmin
hyödyntää Afrikassa.
Nämä kolme pointtia erittäin lyhyesti:
Ensin Darfurin alueellistuneen kriisin vakauttaminen. Vuodesta
2003 saakka käynnissä ollut Darfurin aseellinen
konflikti heijastuu tietenkin myös Sudanin naapurimaihin.
Vaikutukset näkyvät erityisesti Tšadissa
ja Keski-Afrikan tasavallassa, jotka kärsivät
myös pitkällisestä sisäisestä epävakaudesta.
Tilanne erityisesti Sudanin, Tšadin ja Keski-Afrikan tasavallan
raja-alueilla on hauras. Tšadin itäosissa arvioidaan
olevan noin 300 000 Darfurista tullutta pakolaista ja 180 000
maan sisäistä pakolaista. Eli turvallisuustilanne
on helpottunut kansainvälisen läsnäolon
myötä. Sen takia myös Suomen on kannettava
vastuuta inhimillisen hädän helpottamiseksi ja
turvallisuuden lisäämiseksi. (Hälinää)
Toinen huomio, Suomen osallistuminen näihin YK-operaatioihin.
Eli nythän me olemme aika pitkälti ... — Puhutaanko
täällä muuten aina näin paljon,
kun puhuja on pöntössä? — (Eduskunnasta:
Kyllä!) — Okei, minä halusin vain tsekata,
tämä on siinä mielessä vähän
uutta, anteeksi.
Suomen osallistuminen YK-operaatioihin. Eli YK on pyytänyt
... (Ed. Skinnari: Täällä on porvarienemmistö!) — Vasen
puoli on niin hiljaa, oikea puoli puhuu aika paljon.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pysytään asiassa kaikin puolin.
YK on pyytänyt operaatioon osallistuneita maita jatkamaan
tässä YK-operaatiossa, ja minun mielestäni
on tärkeää, että Suomi vastaa YK:n
pyyntöön myönteisesti. Eli YK on edelleen
keskeisin ja suurin toimija kriisinhallinnassa ja turvallisuusneuvosto
antaa mandaatit ja operaatiot, jotka toteutetaan joko YK:n tai alueellisten
järjestöjen kautta. Eli YK:n rauhanturvaoperaatiot
muuttuvat entistä kokonaisvaltaisemmiksi ja Suomella on
erityistä osaamista muun muassa siviili- ja sotilastoimijoiden
yhteistyöstä. Hallitusohjelman mukaan me pyrimme antamaan
merkittävä panostus kansainväliseen kriisinhallintaan
eri järjestöjen puitteissa myös jatkossa.
Viimeinen ja kolmas huomio, Suomalaisen kriisinhallintaosaamisen
hyödyntäminen Afrikassa. Nythän tämä keskustelu
tänään tulee siinä mielessä mielenkiintoisessa
ajassa, että tasavallan presidentti on lähdössä Afrikkaan,
allekirjoittanut lähtee Afrikkaan ja kehitysministeri Väyrynen
lähtee Afrikkaan, kaikki ensi viikolla. Minulla tietysti
on mahdollisuus tämän matkan yhteydessä käydä myös
Tšadissa tutustumassa siihen operaatioon, mikä meillä siellä tällä hetkellä on.
Suomen jatkaminen osana tätä Tšadin
YK:n operaatiota tukisi muuta panostusta alueella ja olisi osoitus
meidän sitoutumisestamme Afrikan konfliktien ratkaisuihin.
Olen tätä taustaa vasten myös nimittänyt
erityisedustajakseni Pekka Haaviston Afrikan sarven kriiseihin.
Hän tulee myös tälle sunnuntaina alkavalle
matkalle mukaan. Lisäksi me olemme juuri myöntäneet
merkittävän tuen ulkomaankauppa- ja kehitysministeri
Paavo Väyrysen avulla kolmivuotiselle projektille, Afrikan
Unionin rauhanvälitystoiminnan kehittämiselle.
Tämä projekti käynnistyy ensi viikolla Addis
Abebassa, jossa tulevat siis myös olemaan presidentti Martti
Ahtisaari ja erityisedustaja Pekka Haavisto.
Afrikka on perinteisesti Suomessa nähty lähinnä kehitysyhteistyökumppanina,
mutta se, mitä me haluamme tehdä, on katsoa tätä kokonaisvaltaisemmin.
Sen takia me ulkoministeriössä laadimme myös
parhaillaan Afrikka-linjausta, ja tässä yhteydessä pohditaan,
millaisia haasteita ja mahdollisuuksia Afrikka Suomelle antaa ja merkitsee.
Yksi suurimmista haasteista on Afrikan konfliktit, ja tästä on
myös tässä selonteossa kyse.
Näillä sanoilla.
Ensimmäinen varapuhemies:
Käydään keskusteluun, joka on siis
nopeatahtinen.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Rauhanturva- ja kriisinhallintatoiminnalla
on suomalaisten laaja hyväksyntä. Perinteinen
suomalainen rauhanturvatoiminta ja sen nauttima arvostus perustuu
korkeaan ammattiaitoon, joka on rauhalliseen harkintaan ja sovittelutaitoon
kytketty yhdistelmä osaamista ja luotettavuutta.
Tuoreessa turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa
linjataan: "Kriisinhallinta on keskeinen Suomen turvallisuuspolitiikan
keino, jolla Suomi osaltaan pyrkii edistämään
maailman konfliktialueiden vakautta. Kriisinhallinta on vastuun
kantamista ja kansainväliseen yhteistyöhön
osallistumista." Tämän selonteon kirjaus ilmaisee
yksiselitteisesti ja tyhjentävästi sen, miksi
Suomen on tärkeää osallistua kriisinhallintaoperaatioihin.
Kyse on nimenomaisesti yhteisvastuusta.
Suomella on tällä hetkellä 60 rauhanturvaajaa EU:n
rauhanturvaoperaatiossa, joka toimii Tšadissa ja Keski-Afrikan
tasavallassa Darfurin operaation tukena. Operaatio on malliesimerkki siitä,
millainen kriisihallintaoperaation tuleekin olla. Alkuvaiheessa
kriisinhallintaoperaation vastuu on Euroopan unionilla, siirtyen
nyt maaliskuussa suunnitelman mukaisesti YK:lle. Operaation kestoksi
on määrätty yksi vuosi, joskin samassa
yhteydessä on todettava, että operaatio tullee
jatkumaan todennäköisesti hyvinkin pitkään.
Mielestäni on tärkeää, että Suomi
osallistuu operaatioon, mutta on myös perusteltua, että Suomen
osallistumisen jatkoa arvioidaan vuosittain.
Suomen rooli Tšadissa ei tule muuttumaan olennaisesti,
tosin suomalaisjoukkojen toiminta-alue siirtyy Tšadin etelä-osiin
irlantilaisen pataljoonan yhteyteen. Suomella on tarkoituksena lähettää kriisialueelle
komppania, jonka tehtävänä olisi muun
muassa partiointi, siviilien suojelu, rikollisuuden ehkäisy
sekä turvallisen toimintaympäristön luominen.
Tehtäviin kuuluu erityisesti YK-poliisien ja Tšad-poliisin
toiminnan ja pakolaisleirien turvaaminen.
Monelle suomalaiselle rauhanturvaajalle operaatio tuo paljon
uutta ja arvokasta kokemusta, sillä olosuhteet Tšadissa
ovat erittäin haastavat. Tšad tulee olemaan kenties
vaikein paikka ja ankarin ympäristö verrattuna
kaikkiin aikaisempiin toimialueisiin. Maan infrastruktuuri on surkeassa
kunnossa, ja liikkuminen on todella hankalaa. Lisäksi erilaiset
terveysriskit ovat suuremmat aikaisempiin operaatioihin verrattuna.
Pidänkin erityisen tärkeänä,
että alueelle lähtevien rauhanturvaajien palvelussuhteen
ehtoja tarkistetaan ja että vaativaan toimintaympäristöön
lähetettävät suomalaisrauhanturvaajat
varustetaan kaikissa tapauksissa ensiluokkaisella välineistöllä.
Arvoisa puhemies! Selonteossa saadun selvityksen mukaan alueen
epävakaus sekä kapinallisten ja pakolaisten liikkuminen
rajan yli ovat keskeisimpiä riskitekijöitä alueella.
Pessimistisimpien arvioiden mukaan kaikesta rauhanturvatoiminnasta
huolimatta alue pysyy rauhattomana. Siitä pitävät
huolen keskenään taistelevat militantit ja hallitusten
varustamat joukot. Alueen turvallisuustilaan saattaa tuoda lisäksi
merkittävää negatiivista lisäväriä kansainvälisen
rikostuomioistuimen tuomareiden mahdollinen päätös
Sudanin presidentti al-Bashirin pidätysmääräyksestä.
Valitettavasti vakavat ihmisoikeusloukkaukset ja sotarikokset ovat
alueella arkipäivää. Tästäkin
syystä toimialueelle lähetettävien rauhanturvaajien
yksi tärkeimmistä tehtävistä on ihmisoikeustilanteen
tarkkaileminen. On myös muistettava, että operaatio
edistää humanitääristä toimintaa
ja auttaa paikallisväestöä sodan runtelemien
alueiden jälleenrakentamisessa.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi totean, että vaativista
uhkakuvista huolimatta pidän hyvin perusteltuna Suomen
suunnitelmaa lähettää 80 rauhanturvaajaa
Tšadin operaatioon. Se on mielestäni kauaskantoisempi
päätös kuin esimerkiksi naapurimaamme
Ruotsin päätös vetää kriisinhallintajoukkonsa
pois operaatiosta juuri silloin, kun heitä tarvittaisiin
siellä enemmän kuin ehkä koskaan aikaisemmin.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Aluksi muutama sana meneillään
olevasta, runsaan vuoden kestäneestä Eufor-operaatiosta.
Eufor-operaatio on toistaiseksi laajin ja myöskin monikansallisin
Afrikassa toteutettu operaatio. Operaatioon on osallistunut 23 maata,
ja erityisesti on mainittava, että myös Venäjä on
mukana helikopteriosastolla.
Mielestäni on tärkeää, että Euroopan
unioni on puuttunut Itä-Tšadin katastrofaaliseen
tilanteeseen. Itse asiassa tämä Eufor-operaatio
on ollut Euroopan unionille näytön paikka. Mielestäni
Euroopan unioni on tässä operaatiossa onnistunut
kohtuullisen hyvin. Tilanne valtavan laajalla operaatioalueella — 280 000
neliökilometriä, se on melkein Suomen kokoinen
alue — on pystytty rauhoittamaan ja vakauttamaan. Tämän ovat
myöskin Tšadin viranomaiset todenneet. Eufor on
kyennyt suojelemaan vaarassa olevia ihmisiä, erityisesti
pakolaisia. Tämän Eufor-mandaatin osalta on syytä todeta
se, että Eufor huolehtii ainoastaan pakolaisleirien ulkoisesta turvallisuudesta.
Leirien sisäinen järjestys kuuluu Tšadin
viranomaisille, ja tässä mielessä Tšadin
poliisivoimien kouluttamisessa on todellakin paljon tehtävää.
Eufor on myöskin kyennyt tukemaan meneillään
olevia monikansallisia avustusoperaatioita sekä turvannut
humanitäärisen avun perillemenon. Kapinallisten
iskut ovat viime kesän jälkeen oleellisesti harventuneet
ja rikollisten toiminta vähentynyt. Mielestäni
Eufor on ollut tärkeä operaatio EU:lle myös
siinä mielessä, että tämän
operaation myötä EU-maat ovat kyenneet luomaan
toimivan johtamisjärjestelmän ja yhteisen joukkokokonaisuuden,
joka kykenee toimimaan vaativissa olosuhteissa tukeutumatta Naton
voimavaroihin. Nyt kun operaatio siirtyy YK:n johtoon siten, että käynnissä olevaa
Minurcat-operaatiota vahvistetaan 5 200 sotilaalla, niin mielestäni
on tärkeää, että mahdollisimman
moni Euforissa mukana ollut valtio jatkaa osallistumistaan edelleen.
Näiden maiden kokemus ja osaaminen on syytä hyödyntää.
Muutoksen myötä itse asiassa sotilaallinen läsnäolo
Tšadissa ja Keski-Afrikan tasavallassa lisääntyy.
Mielestäni on johdonmukaista, että myös
Suomi jatkaa ja samalla lisää osallistumistaan
alueella. Meillä on myöskin hyviä kokemuksia
yhteistyöstä irlantilaisten kanssa eli on hyvä,
että me olemme osa irlantilaista pataljoonaa. On tiedossa,
ja tämän ministerikin totesi, että olosuhteet
ovat todella vaikeita, säätä sävyttävät
kuumuus ja kesäkuusta syyskuuhun kestävä sadekausi,
etäisyydet ovat pitkät ja se vähäinen
tiestö, mikä on olemassa, on erittäin
kurjassa kunnossa, rautatietä ei ole. Huoltokuljetukset maitse
Kamerunin rannikolta operaatioalueelle kestävät
hyvinkin pari viikkoa.
Arvoisa puhemies! Mitä vielä tulee turvallisuustilanteeseen,
niin tämä on todellakin turvallisuusmielessä erittäin
vaativa operaatio, ja täytyy sanoa, että ministeri
ei tässä avauspuheenvuorossaan esittänyt
minkäänlaista analyysiä tästä turvallisuustilanteesta.
Mielelläni sen myöhemmin kuulisin.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että Suomella on
kriisinhallinta-aktiivisuutta Afrikassa, on hyvä, että lähdetään
nyt tukemaan aktiivisesti YK:n Minurcat-operaatiota, ja mielestäni
on hyvä, että myöskin tämän
suomalaisen ryhmän koko lisääntyy eli
kasvatetaan 60:sta 80 sotilaan jääkärikomppaniaksi.
Jos katsoo vähän tätä Tšadin
operaation taustaa, niin tietysti operaatiota on tarvittu nimenomaan
Darfurin levottomuuksien vuoksi, ja monet ovatkin kysyneet, miksi
ollaan aktiivisia naapurimaassa Tšadissa, kun tosiasiassa
ehkä vielä suuremmat turvallisuustarpeet ovat
Darfurissa. Tähänhän on vain yksi selitys,
ja se on se, että Sudanin johto ei ole halunnut sellaista
rauhanturvaoperaatiota omalle alueelleen, jossa olisi myös eurooppalaisia
joukkoja mukana. Tästä on käyty eri vaiheissa
keskustelua, ja vaikka Sudanin puolella toimii tämä YK:n
Unamid-operaatio Darfurissa ja myöskin sitten Unmis Etelä-
ja Pohjois-Sudanin välillä, niin valitettavasti
Darfuriin ei ole toistaiseksi eurooppalaisia joukkoja saatu. Toivottavasti
niitä joskus sinne saadaan rauhanturvatehtäviin.
Taustana on myöskin se, että Darfuria on käytetty
tavallaan tällaisena välikappaleena Tšadin ja
Sudanin välisessä jännitteessä.
Sudan on tukenut Tšadin kapinallisia, jotka ovat välillä päässeet
tuonne Tšadin pääkaupunkiin N’Djamenaan asti,
ja toisaalta sitten Tšad on tukenut Sudanin kapinallisia,
jotka ovat päässeet lähes pääkaupunkiin
Khartumiin asti. Kysymys onkin kahden valtion hyvin vakavasta jännitteestä,
joka luo tavallaan taustan tällekin konfliktille ja sille
tosiasialle, että Darfurissa on 2 miljoonaa pakolaista ja
Tšadinkin puolelle on tullut noin 300 000 pakolaista,
niin kuin selonteossa todetaan.
Tällä hetkellä tilanne Tšadin
puolella on tietysti sellainen, että monet heimot liikkuvat
edelleen aika vapaasti tuon Tšadin ja Sudanin välisen
rajan yli. Jos zaghawa-heimolaisilta kysyy, oletteko sudanilaisia
vai oletteko tšadilaisia, niin eivät he tiedä,
koska ovat aina historiassa liikkuneet sen rajan yli eikä kumpikaan
valtio tuota heille minkäänlaisia palveluksia.
Eivät he äänestä eivätkä maksa
veroja, vaan elävät omaa perinteistä elämää alueella,
ja tämä tietysti tuo tällaiselle operaatiolle,
jolla on myös rajavalvontavastuu, aikamoisia haasteita
ja kysymyksiä siitä, miten rajavalvontaa tehokkaasti
toteutetaan. Varastettuja autoja kulkee rajan yli. Darfurissa varastetaan
humanitaarisilta järjestöiltä edelleen
autoja, jeeppejä. Ne ovat markkinoilla sitten Tšadin
puolella jne. Eli aikamoisia levottomuuksia tässä on näiden
kapinallisten toiminnan lisäksi koko alueella, ihan perinteistä rikollisuutta
myöskin.
Voi myös kysyä, minkälainen isäntämaa
Tšad on rauhanturvaoperaatioille. Täytyy sanoa,
että välillä se kehitys on edennyt vähän
nikotellen. Tšadinkaan puolella ei ehkä aina ole
ymmärretty, miten tärkeää on
se, että pakolaisia siellä puolella turvataan
ja pakolaisten turvallisuudesta pidetään huolta.
Tietysti riskinä on aina tällaisen rauhanturvaoperaation
eristäytyminen paikallisesta väestöstä.
Täytyy sanoa, että Minurcat-operaatio, johon tämä nyt
liittyy, niin sillä on ollut aika hyvä maine sen
takia, että se on muun muassa kouluttanut paikallisia poliiseja.
YK on tuonut poliiseille resursseja. Siinä mielessä nämä ovat
olleet hyvin tervetulleita Tšadinkin näkökulmasta.
Uskon, että tämä hyvä henki
tämän uudelleenhatutuksen yhteydessä säilyy.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi. Kun tässä selonteossa
todetaan, että suoran hyökkäyksen uhka
rauhanturvaajia kohtaan on pieni, itse toivon, että tilanne
on tällainen, mutta alue on kyllä sellainen, että siellä kannattaa
ja pitää varustautua myös pahimpiin riskeihin.
Tällä hetkellä Abéchéssa
nämä Euforin leirit ja ranskalaisten leirit ovat
lentokentän molemmin puolin, ja lentokenttä on
se sama lentokenttä, jota Tšadin sotilasvoimat
tarvitsevat taistelussa maahan kohdistuvia tunkeutujia ja hyökkääjiä vastaan.
Samaa lentokenttää käyttää myöskin
Eufor-operaatio, ja siinä mielessä voi ajatella,
että jos joku haluaa katsoa strategista kohdetta Abéchéssa,
se on ehkä juuri sillä seudulla, missä myöskin
nämä rauhanturvaajien leirit ovat, ja nämä riskit
täytyy tässä operaatiossa tiedostaa.
Sen takia on tärkeää, että ne
suomalaiset rauhanturvaajat, jotka alueelle menevät, varustetaan
kunnolla, heille annetaan kunnon välineet ja myöskin
kunnollinen kuva tästä turvallisuustilanteesta
alueella niin, ettei kukaan lähde sellaiselle alueelle,
jonka turvallisuusriskeistä ei tiedä tarpeeksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Syyskuun 2001 tapahtumien jälkeen
ja sen jälkeen, kun Yhdysvallat hyökkäsi
Afganistaniin ja Irakiin, Afrikka on jäänyt entistä voimakkaammin
sivuun, ja siellä tapahtuneet humanitääriset
rikokset ja laajat kriisit, etenkin Itä-Kongo, tietysti
Darfur ja nyt Tšadinkin alue ovat olleet ikään
kuin unohduksissa ja niistä ei juuri ole välitetty.
Nyt Yhdysvallat on ilmoittanut aikataulun siitä, että se
irrottaa taistelujoukkonsa elokuuhun 2010 mennessä Irakista.
Toivon mukaan myös Yhdysvallat sitten kiinnittää hyvin
potentiaalina maana huomiota tähän rauhanturvaamiseen
nimenomaan YK:n lipun alla. Mielestäni se on positiivista,
että YK on nimenomaan se toimija, joka tässä on
päävastuussa. Tässä mielessä Suomen
osallistuminen on sinänsä positiivista. Kansainvälisen
yhteisön vastuu todella tästä kansanmurhan
estämisestä ja humanitäärisen
kriisin hallinnasta on hyvin keskeinen.
Arvoisa puhemies! Tässä todettiin, että taustalla
on kahden valtion jännite, Tšadin ja Sudanin,
mutta taustalla on myös ympäristönmuutos, ilmastonmuutos:
yhä voimakkaammin kuivuuden leviäminen ja sen
vaikutuksien syveneminen tuolla alueella, joka luo pohjan näiden
konfliktien syvyydelle. Tietysti luonnonvarojen käyttöön
liittyvät tavoitteet ja niiden toteuttaminen on toinen
syy, mutta nimenomaan myös tässä on ekokatastrofin
syitä takana.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Haavisto erinomaisessa puheenvuorossaan
kuvasi, Darfurin pitkään jatkuneen konfliktin
vaikutukset heijastuvat hyvin voimakkaasti myöskin naapurimaihin
ja uhkaavat alueen rauhaa ja turvallisuutta sekä humanitaarisen avun
perille menoa tavalla, johon EU ja YK ovat päätyneet
sitten puuttumaan sotilaallisen kriisinhallinnan keinoin.
Tähän mennessähän Suomi
on osallistunut todellakin EU:n käynnissä olevaan
kriisinhallintaoperaatioon noin 60 sotilaan panoksella. Hallitus esittää nyt
sitten osallistumisen jatkamista ja sen laajentamista 15.3. eteenpäin,
jolloin YK on ottamassa vastuun koko tästä missiosta
itselleen. Pidän erittäin tärkeänä ja
hyvänä, että Suomi jatkaa osallistumistaan.
Suomi haluaa antaa panoksen YK:n operaatioon, ja rohkenen toivoa,
että tällä osallistumispäätöksellä voisi
olla myös myönteinen vaikutus siihen tavoitteeseen,
että Suomi pääsisi YK:n turvallisuusneuvoston
vaihtuvaksi jäseneksi 2013. Tämän kaltaisia
signaalejahan tosiasiassa YK:n jäsenmaat myöskin
turvallisuusneuvoston kandidaateilta odottavat.
Meidän kokemuksemme nyt päättymässä olevasta
EU-operaatiosta ovat olleet pääosin myönteisiä,
vaikka todellakin tämä operaatioalue on olosuhteittensa
puolesta yksi vaativimmista, missä suomalaiset koskaan
ovat olleet. Ja vaikuttaa nyt siltä, että suomalaisia
ollaan nyt lähettämässä yhä vaativampaan
kohteeseen tällä operaatioalueella ja siihen täytyy
kaikin mahdollisin keinoin, totta kai, hyvällä varustuksella
ennen muuta, varautua.
Kiinnitänkin huomiota siihen, että hallitus esittää nyt
noin 80 suomalaisen lähettämistä, joiden
on tarkoitus toimia osana irlantilaista pataljoonaa. Sopii kysyä,
onko 80 sotilaan komppania kuitenkin liian pieni kyetäkseen
itsenäiseen toimintaan erittäin vaativissa olosuhteissa.
Siksi onkin nyt, arvoisa ministeri, tärkeä kysymys
se, että onko Suomi suunnittelemassa osallistumisen laajentamista,
ja miten pitkäkestoisesta osallistumisesta Suomen kannalta
voisi olla sitten kysymys, koska näissä missioissa
on yhtä tärkeää, että etukäteen
tiedetään myös se ulostulo sieltä,
ettei juututa sitten niihin kohteisiin pitkäksi aikaa.
Tämän operaation kustannuksethan ovat ehkä kalleimmat
tähänastisista missioista, mihin Suomi on koskaan
osallistunut. Kustannukset per sotilas lienevät siellä 220 000
euroa, Kosovossa oli 80 000 euroa, Afganistanissa 120 000
euroa. Tänään todettiin pienellä vertailulla,
että pienen Suomen lähetystön ylläpito
maksaa noin 300 000 euroa, elikkä mittakaavat
ovat tällaisia. Eli nyt, kun otetaan huomioon nämä kustannukset,
voisi olla hyvinkin perusteltua tehdä nyt määräaikainen
osallistumispäätös, jota voitaisiin sitten
tarkistella vuosittain ottaen huomioon tilanteessa ja operaatiossa
tapahtunut kehitys. Pidänkin tärkeänä,
että tähän operaatioon osallistuminen
suhteutetaan Suomen osallistumiseen sotilaalliseen kriisinhallintaan
kokonaisuutena, ja että eduskunnalle annetaan aina riittävä ennakkovaroitus, mikäli
Tšadiin aiotaan jäädä useammaksi
vuodeksi ja suuremmalla joukolla kuin nyt ollaan esittämässä.
Lopuksi, arvoisa puhemies, ja myöskin arvoisa ulkoministeri,
toteaisin valtioneuvoston suuntaan, että valiokunnan ja
eduskunnan kannalta on hieman harmillista, että valtioneuvosto
tuo nämä operaatioihin osallistumista koskevat
selonteot eduskunnan käsittelyyn tapaus kerrallaan ilman, että eduskunnalle
annetaan kokonaisvaltaista katsausta osallistumista koskevasta kokonaissuunnittelusta.
Mehän puhuimme Afganistanista juuri pari viikkoa sitten.
Tietysti olisi ollut aika luontevaa puhua nämä Tšad
ja Afganistan yhdessä keskustelussa. Tämä vaan
tarkoittaa nyt sitä, että tosiasiallisesti valiokunnan
käsittelyaikaa tulee jäämään
noin viikko, siis ensi viikko, vaikka vastuun siirto EU:lta YK:lle
on päivämäärän osalta
ollut tiedossa jo pitkään.
Lopuksi vielä, arvoisa puhemies, totean sen, että yhtä lailla
on tärkeätä, että meillä on
selkeä visio siitä, millä tavalla Suomi
tulee pitkässä juoksussa osallistumaan kokonaisuudessaan
kriisinhallintaan, minkä kaltaisilla alueilla meillä tulee
olemaan toiminnan painopiste, miten suuntaamme sen laadullisesti,
ja mikä on ennen muuta siviili- ja sotilaallisen kriisinhallinnan
välinen painopiste, myös rahamielessä.
Tämä vanha sanonta "1 000 henkilöä,
100 miljoonaa", on aikansa elänyt. Tällä hetkellä me
tarvitsemme jo 120—130 miljoonan suuruisen resursoinnin
per vuosi, ja sillä saadaan olennaisesti vähemmän väkeä.
Tämän ison kuvan luominen on keskeinen osa myös
turvallisuuspoliittisen selonteon käsittelyä sitten
eduskunnassa.
Ensimmäinen varapuhemies:
Nyt toimimme sillä tavalla, että ministeri
Stubb kommentoi jo käytyä keskustelua, minkä jälkeen
käymme debattiosuuteen. Meillä on siihen aikaa
vajaa puoli tuntia, ja vastauspuheenvuoroja voi pyytää ministeri
Stubbin puheenvuoron aikana tutulla metodilla, V-painike jne. Ministeri
Stubb, puhujakorokkeelta 3 minuuttia.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Lyhyet vastaukset edustajien Hakola,
Kallio, Haavisto, Tiusanen ja Laukkanen kysymyksiin ja kommentteihin.
Yleishuomiona voi todeta, että hallituksen linja tässä kysymyksessä sai
tuen, eli kun on kysymys YK-operaatiosta, siirtyminen sinne on niin sanotusti
myönteinen asia sekä meidän profiilimme
kannalta että Tšadin, Darfurin turvallisuustilanteen
kannalta.
Ed. Kallio kysyi lähinnä riskeistä.
Kyllä, ilman muuta niitä on, ja ne riskit, joita
siellä on, ovat Darfurin epävakaus, kapinallisten,
aseiden ja pakolaisten liikkuminen rajojen yli. Tässä on kysymys
oikeastaan kolmesta konfliktista, eikö vain? On Darfur,
sitten myös Tšad—Sudan ja sitten siihen
päälle vielä, kuten myös ed.
Haavisto totesi, Tšadin sisäinen konflikti. Ongelmahan
on se, että Sudanin hallinto tukee Tšadin kapinallisia
ja Tšadin hallinto tukee Sudanin kapinallisia. Eli suurimmat
riskit tässä ovat ne aseelliset ryhmittymät,
tällä aseellisella puolella.
Mutta ehkä suurimmat riskit tässä kuitenkin — puhuin
tästä tänään aamulla
pitkään tasavallan presidentin kanssa — ovat
enemmän ikään kuin fyysis-psykologiset
kysymykset. Eli koska tämä on niin etäisellä paikalla
ja ne operaation olosuhteet ovat niin vaikeat — puutteellinen
infrastruktuuri, sääolosuhteet, vesi, terveys,
bakteerit, virukset — ja siellä todellakin sadekauden
aikana ollaan paikallaan ja siellä istutaan ne neljä kuukautta — en
sano, että istutaan motissa — ne sääolosuhteet
voivat olla ne, jotka loppujen lopuksi ovat ne suurimmat riskit.
Tästä päästään
ed. Laukkasen kysymykseen myös näistä kustannuksista.
Kyllä, ne ovat normaaleja korkeammat, mutta se johtuu just
siitä, että meillä voi olla paikalla
vain nämä 80 miestä neljän kuukauden
ajan, minkä jälkeen sitten lähdetään
kuukaudeksi ikään kuin kotiin lomalle ja sinne
täytyy saada siirtoa sitten tuolta Porin puolelta. Eli
on myös miesvahvuudesta ja naisvahvuudesta kyse tässä operaatiossa
yleensä. Sen takia oikeastaan sen vertaamista Kosovon hintoihin
ei pysty tekemään. Ne ovat tavalla tai toisella tapauskohtaisia.
Te kysyitte myös tämän operaation
laajentamisesta. Siihen en usko. Toki tavoitteena on se, että jollain
tavalla saadaan tyylikäs ulospääsy tästä.
Samalla me kyllä voimme ennakoida, että tämä on
mahdollisesti pitkäkestoinen operaatio, koska tilanne on
kuitenkin sen verran herkkä tällä alueella.
Mutta jokainen päätös otetaan erikseen
12 kuukauden välein, ja tämä päätös,
joka on nyt otettu, on voimassa tietysti 12 kuukautta.
Ylipäätään se, että kriisinhallintakysymyksiä tuodaan
tänne käsittelyyn ehkä vähän
eri tavalla: Meidän mielestämme kyllä voidaan
katsoa tätä kriisinhallintaa kokonaisvaltaisesti
jo, mutta on hyvä tuoda eduskuntaan salikeskusteluun ja
sitten totta kai valiokuntaan myös yksittäistapaukset
ihan erillisinä. Syy, minkä takia me halusimme
tuoda tämän jo nyt, on todellakin se, että tämä muutos
tapahtuu 15.3. ja haluttiin käydä tämä keskustelu
ennen kuin se varsinainen muutos tapahtuu.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä operaatio ansaitsee kyllä eduskunnan
tuen. Se on osa inhimillistä vastuutamme siitä,
mitä maailmalla tapahtuu. Kansanmurha tällä alueella
on ollut järkyttävä ja kansainvälisen
yhteisön puuttuminen tapahtumiin tuli jo nyt aivan liian
myöhään.
Myönteistä on myös se, että Suomi
ottaa osaa YK-operaatioon. Se on samalla myös merkki siitä,
että me annamme aidon arvostuksen YK:lle ja omalta osaltamme
tuemme YK:n työtä. On hyvä, että meillä on
myös YK-operaatiossa, ja täytyy olla YK-operaatiossa,
panosta, silloin kun olemme isolla panoksella muutoin kriisinhallinnassa
mukana.
Yhdyn ed. Laukkasen havaintoon, että eduskunnalle varattu
aika on tässä aivan liian vähäinen.
Tämä on hallitukselta aikataulullisesti huono
suoritus. Toivon, että jatkossa varataan kunnollinen paneutumisaika.
Olen huolissani siitä, että ministerin esiintymisessä ei
tuotu esille näitä turvariskejä, jotka miehillemme
siellä tulevat aiheutumaan, miehille ja naisille. Tämä on
vaarojen operaatio, ja täytyy ottaa (Puhemies: Minuutti!)
turvallisuusriskit huomioon tosissaan. Kysyn: Mitä aiotaan
tehdä riittävän ja hyvän varustuksen
turvaamiseksi, jotta kenenkään suomalaisen henki
ei tarpeettomasti täällä vaarantuisi?
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomi on ollut ajan hengen mukaisesti erittäin
Nato-henkinen tehdessään päätöksiä rauhanturvaoperaatioihin osallistumisesta.
YK:n suuntaan on sen sijaan oltu erittäin nirsoja: meillä on
tällä hetkellä vain 21 sotilasta YK-operaatioissa.
Ihan oikein on, että nyt sanotaan "kyllä" YK:lle,
kun Tšadista on kysymys. Me kannatamme tätä operaatiota
ja siihen osallistumista.
On selvä ero olemassa Tšadin ja Afganistanin operaatioiden
välillä. Tšadissa yritetään
saada aikaan parempi tilanne, Afganistanissa sen sijaan on käynnissä miehitys
ja sodankäynti, jota kiihdytetään. Siellä ei
ole mitään näköalaa, että näillä valituilla
toimilla saataisiin aikaan rauhanomaista tilannetta. Afganistanissa
tarvitaan ihan toisenlaisia toimia. Siellä tarvitaan nimenomaan neuvotteluja
afgaanihallinnon ja kapinallisten välillä ja niin,
että myöskin muut niitä tukevat.
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Meillä on ulkoasiainvaliokunnassa tällä hetkellä erittäin
paljon työtä, muun muassa turvallisuuspoliittinen
selonteko. En ole kyllä tyytyväinen siihen, että valiokunnalle
jää nyt vain noin viikko aikaa käsitellä näin tärkeätä ja
isoa asiaa ja kuulla asiantuntijoita, kun on muutenkin valiokunnassa
paljon työtä.
Mitä sitten tulee tämän operaation
kustannuksiin, niin yhdyn niihin, jotka arvelevat, että saattaa
olla, että ne on hieman kevyesti arvioitu. Siksi olisin
taipuvainen suosittamaan sitä, että tästä osallistumispäätöksestä tehtäisiin
määräaikainen ja sitä tarkistettaisiin
vuosittain. Se ei suinkaan tarkoita nuivaa suhtautumista tähän
hankkeeseen — kannatan sitä lämpimästi
ja pidän erittäin tärkeänä,
että Suomi on näissä YK:n turvajärjestelyissä mukana — mutta
mielestäni tätä pitäisi tarkastella
nopeammalla sykkeellä kuin kovin pitkässä juoksussa
ja myöskin tätä kustannuspuolta sen vuoksi,
(Puhemies: Minuutti!) että tämä on todella
vaativa operaatio.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Afganistan ja Tšad ovat kumpikin
omalla tavallaan äärimmäisen vaativia,
ja on äärimmäisen vaikeaa nähdä sitä lopullista
näköalaa. (Ed. Tennilä: Ne ovat aivan
erilaisia!) — Ne ovat aivan erilaisia, kyllä, ed.
Tennilä, mutta yhtä vaativia. — Minusta
on ollut hieno nähdä, että laidasta laitaan
täällä kuitenkin selkeät viestit
eri ryhmistä tulevat tämän hankkeen osallistumisen
puolesta.
Mutta tämä määräaikaisuuskysymys,
mihin myöskin puheenjohtaja Salolainen täällä kiinnitti
huomiota, on tavattoman tärkeä. Ehkä ministeri
voi sitten vielä tätä kommentoida, voisiko
tässä nyt ollakin sellainen lähestymistapa,
että tekisimme määräaikaisen
päätöksen selkeästi ja tuonnempana
arvioisimme sitä asiaa edelleen.
Miten, ministeri Stubb, te kommentoitte vielä tavallaan
tätä mandaattikysymystä? Tämä on
selkeästi YK-hanke, mutta nythän meillä on
paljon erilaisia kriisinhallintamissioita, joissa toimijana on joko
Nato päätoimijana tai EU, YK, jotka yhdessä näitä muotoilevat.
Onko sillä Suomen osallistumisen kannalta enää suurta
(Puhemies: Minuutti!) merkitystä, kuka operaatiota johtaa?
Puhemies! Lopuksi vielä: ehkä kommentoitte myös
sitä, onko tällä merkitystä Suomen
turvaneuvostokampanjan kannalta.
Pekka Haavisto /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin kiinnittänyt huomiota asiaan,
jonka myös ed. Hakola omassa puheenvuorossaan toi esiin,
eli ihan tulevan viikon tapahtumiin. Sudanin presidentti al-Bashiriin
liittyvä kansainvälisen rikostuomioistuimen päätös on
odotettavissa 4.3., ja kun tuota aluetta tuntee ja sitä on
seurannut, niin tietää, että tällä voi
olla myöskin aika dramaattisia turvallisuusvaikutuksia
Sudanin sisällä, Darfuriin, mutta myöskin Tšadin
kapinallisten toimintaan Tšadin puolella. Olisin halunnut
vaan tässä keskustelussa kiinnittää huomiota
siihen, että 4.3. ja sen jälkeiset tapahtumat,
jo itse asiassa ennen kuin siirrytään Minurcatin
alaisuuteen, nämä päätökset
tehdään, muodostavat oman turvallisuusriskinsä,
joita vastaan pitää myöskin Euforin siellä varustautua.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jos määräaikaispäätös tehdään,
niin minusta sen tulisi olla silloin myöskin selkeä viesti
muille osapuolille, että näin kauan ollaan mukana,
varautukaa siihen, että me vetäydymme, niin että ne
pystyvät sitten sopeutumaan siihen tilanteeseen.
Mutta kiinnitin huomiota ed. Hakolan puheenvuoroon. Pidän
sopimattomana, että tässä salissa moititaan
muita maita vetäytymisestä. Meidän tulisi
keskittyä mielestäni vain tähän
omaan operaatioon. Maalla, joka vetäytyy ja jota moitittiin, on
kuitenkin ollut 200 sotilasta yli 10 kuukautta siinä maassa
eli selvästi enemmän kuin mitä meillä on.
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset ovat perinteisesti kannattaneet
ja nimenomaan painottaneet YK-vetoisia rauhanturvaoperaatioita.
Sen takia me kannatamme tätä operaatiota. Tämä on
peruslähtökohta.
Sitten nämä ongelmat, joihin ed. Heinäluomakin
viittasi. Tämä on vaarallinen operaatio. Meillä pitää nyt
olla todella yksiselitteiset ja selvät sävelet,
jos jotakin tapahtuu. Nämä kaverit, jotka sinne
menevät, menevät sinne alle 2 000 euron kuukausipalkalla,
ja päivärahoja tulee sitten muutama sata euroa
päälle. Tämä on todella vaarallista
matalapalkkahommaa erittäin vaativassa paikassa.
Sitten tyydytyksellä panen merkille myöskin yhteistyön
Irlannin kanssa, koska Irlannin kansahan myöskin tietää.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Lyhyet vastaukset. Monta hyvää kysymystä.
Ensimmäinen liittyi määräaikaisuuteen,
jonka mainitsi ainakin ed. Salolainen, myös ed. Laukkanen,
ed. Kallis. Nythän se toimii siis sillä tavalla,
että turvallisuusneuvosto YK:sta antaa ikään kuin
mandaatin, 12 kuukauden kierrolla yleensä. Siihen linkkautuu
sitten myös meidän lopullinen päätöksemme,
ja tämä tulee tähän yleiseen
kriisinhallintakäsittelyyn. Mehän seuraamme kriisinhallintaa
kokonaisvaltaisesti puolivuosittain. Eli tämän
tyyppisiä päätöksiä voidaan
tehdä, mutta ymmärtääkseni meillä ei
perinteenä ole ollut Suomessa tehdä näitä määräaikaiseksi,
vaan me tapauskohtaisesti katsomme sitten näitä tarpeiden
mukaan.
Minun mielestäni ed. Heinäluoma nosti esille erittäin
hyvän kysymyksen. Yritin vastata niihin turvallisuusriskeihin,
kun vastasin ed. Kallion kysymykseen. Me pidämme kyllä huolen
siitä, että resurssit ovat tarpeeksi hyvät,
niin että sitä kautta ei ongelmia pitäisi
tulla. Nyt tuon esille vain ihan esimerkinomaisesti, että kun
Ruotsi oli tällä alueella, he halusivat tuoda
sinne liian raskaita Paseja, mistä me jo varoitimme siinä vaiheessa.
Nyt me teemme sen vaihdon, otamme ne kevyemmät sinne paikalle,
koska se kalusto, joka sinne tuotiin siinä vaiheessa, oli
väärä. Eli kyllä nämä ikään
kuin materiaalikustannukset hoidetaan. Nythän tässä tulee
pieni kustannuslisä, kun siirrytään EU-mandaatista
YK-mandaattiin, mutta siinä YK on luvannut tulla vastaan.
Monet viittasivat myös tähän aikaan,
miksi se on niin lyhyt, ed. Salolainen, ed. Laukkanen. Pahoittelen
sitä, mutta turvallisuusneuvoston päätös
tästä tuli vasta 14. päivä tammikuuta,
ja sen takia tämä aikataulu on ollut hirmuisen
tiukka. Ensin me neuvottelimme irlantilaisten kanssa siirtymisestä etelään,
sen jälkeen me saimme tästä sotilaallisen
arvion, ja nyt on päästy tähän
kansalliseen valmisteluun.
Ed. Haavisto ja ed. Hakola, al-Bashirin mahdollinen tuomio tulee
toki vaikuttamaan turvallisuustilanteeseen siellä. Siinä mielessä mielenkiintoista
muuten, että 4.3. se tulee, juuri kun me olemme tulleet
Tšadista pois.
Onko tämä osa meidän turvallisuuskampanjaamme?
En sano, että se on suoranaisesti osa, mutta on ilman muuta
selvää, kuten ed. Tenniläkin totesi,
että on tärkeätä, että meillä on
vahvempi YK-profiili.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on tärkeätä,
että Suomi tähän operaatioon osallistuu.
Se on tätä kansainvälistä yhteisvastuuta,
johon hallitus on sitoutunut, ja eduskunta myöskin sitä tukee.
Omalta kannaltani sen, kuka on tämän operaation
pääjuoksuttaja, ei pitäisi olla se pääkriteeri, kun
me arvioimme Suomen osallistumista. Tärkeintä on
se, että toimitaan YK:n peruskirjan pohjalta ja rauhanturvaoperaatioilla
on YK:n mandaatti. Se on lähestymistavan ydin. Ei ole haitaksi
kuitenkaan se, että tasavallan presidentti kiinnittää ja
myöskin eduskunta on useampaan kertaan kiinnittänyt
huomiota siihen, että meillä on vähän
voimavaroja YK:n juoksuttamissa rauhanturvaoperaatioissa. Tämä täyttää nyt
sitä aukkoa, ja siinä mielessä tämä on
tärkeätä.
Siitä, mikä koskee sitten näitä riskejä:
Afganistanin operaatio — olen joskus sen sanonutkin — on
itse asiassa toisen maailmansodan jälkeen vaativin paikka
suomalaisille sotilaille. Tämä Tšadin
operaatio on eri lailla äärimmäisen vaativa.
Toivoisin kyllä, että hallitus vastaisuudessa, (Puhemies:
Minuutti on mennyt!) kun näitä rauhanturvapäätöksiä tehdään,
tekee kunnollisen riskianalyysin näistä riskeistä.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valitettavasti erityisesti afrikkalaiset konfliktit
ovat olleet kuuluisia siitä, että niissä enenevässä määrin
käytetään sodankäynnin välineenä naisiin
ja tyttöihin kohdistuvaa seksuaalista väkivaltaa,
jopa joukkoraiskauksia. YK:n resoluution 1321 mukaan jokaisessa operaatiossa
pitäisi olla myös näkökulmana
tämä naisiin kohdistuvan väkivallan ennaltaehkäisy sekä jälkihoito.
Näin valitettavasti vaan ei tämän resoluution
jälkeisissä kriisinhallintaoperaatioissa ole käytännössä ollut.
Nämä YK:n kriisinhallintaoperaatiot eivät
ole pystyneet estämään joukkoraiskausten
tapahtumista eivätkä myöskään
huolehtimaan näitten operaatioitten puitteissa niitten
raiskattujen naisten voimaannuttamisesta ja elvyttämisestä normaaliin
arkeen. Valitettavaa on, että Darfurin alueella ja myös Tšadissa
itsessänsä on käytetty järjestelmällisesti
naisiin kohdistuvaa väkivaltaa yhtenä keinona. (Puhemies:
Minuutti on mennyt!) Erityisen surullista on ollut, että myös
pakolaisleireillä on näin tapahtunut. Miten Suomen
hallitus aikoo ohjeistaa oman joukkueemme näissä naisiin
kohdistuvissa väkivaltatapauksissa?
Antti Kaikkonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä Afrikka on monessa kohtaa ollut
unohdettu maanosa ja niin tälläkin alueella. Hyvä,
että nyt siihen kiinnitetään huomiota,
ja on perusteltua, että Suomikin mukana tässä YK-operaatiossa
on. Se on osa kansainvälistä vastuutamme. Mutta
samalla kyllä minäkin esitän huoleni
siihen turvallisuusriskiin, mikä tähän
operaatioon varmasti liittyy, ja toivon, että ulkoministeri
voisi avoimesti kuvailla niitä turvallisuusriskejä,
kuinka isoja ne tässä tapauksessa ovat. Emme varmasti
halua nähdä suomalaisia sinkkiarkuissa, ja turvallisuuden
eteen on tässä operaatiossa tehtävä kaikki
mahdollinen. Toivottavasti voitte vielä vähän
enemmän avata tätä asiaa.
Sitten vielä, arvoisa puhemies, tämä turvaneuvostokampanja.
Ed. Laukkanen siitä jo kysyi. Se ei varmasti saa olla päällimmäinen
syy Suomen osallistumiseen tähän hankkeeseen,
mutta jos se sitä tukee, niin hyvä. Mutta voitteko
vielä kertoa, millä mallilla tämä turvallisuusneuvostokampanja
ylipäätään tällä hetkellä on?
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Korostan aluksi, etten puhu naapurimaata
arvostelevalla, puhumattakaan syyttelevällä sävyllä,
mutta kyllä minua kiinnostaisi herra ulkoministeriltä kuulla,
jos hänellä on tarkempaa tietoa, mistä tämä Ruotsin niin
kovin erilainen suhtautuminen tähän operaatioon,
ensinnäkin tämän Eufor-operaation jatkoon,
johtuu ja mistä sitten tämä kielteinen
tai ainakin hyvin varauksellinen suhtautuminen tähän YK-johtoiseen
operaatioon, koska täältä on luettavissa,
että he ovat kuitenkin tulossa mukaan kenties tämmöisellä esikuntaosastolla.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itse operaatioon ja tähän selontekoon
minulla ei ole huomautettavaa, mutta kun arvoisa ministeri viittasi
siihen, että nyt on tämmöinen hanke kytketty
tähän samaan yhteyteen, niin siihen haluan sanoa
muutaman näkökohdan. Tšad on yliopisto-opetuksessa
mallialue. Se on mallialue siinä, että pohjoisosa
on aavikkoa ja aavikko laajenee ja eteläosa on tropiikkia
ja se on pitkä pohjois—eteläinen valtio.
Nyt tietysti on mielenkiintoista se, mitä tapahtuu sen jälkeen,
kun jotakin on saatu näillä YK-operaatioilla toivottavasti
aikaiseksi. Se yksi piirre, mikä on olennainen, on se,
että tässä on kysymys resurssikonfliktista.
Arvoisa ministeri, voitaisiinko tähän liittää tämmöinen
kehitysyhteistyöhanke, jolla tähdättäisiin
siihen aikaan, jolloinka näitä resurssikäyttöasioita
uudelleen rauhanomaisesti selvitetään?
Sari Palm /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kannatan sydämellisesti tätä määräaikaisuutta,
ja minulla on kädessäni täällä edellisen
selonteon jälkeen puolustusvaliokunnan antama lausunto,
jossa myös tuetaan määräaikaisuutta
silloiselle EU-operaatiolle.
Sitten toinen asia, vaikka ministeri perusteli ihan ansiokkaasti
täällä tätä kiirettä,
jolla eduskuntaa nyt ihan myssytetään tällä viikon
ajalla. Kyllä esimerkiksi puolustusvaliokunnassa tämä on
ollut näköpiirissä, ja oletankin, että ennakoivaa
valmistelua on toki voitu tehdä mahdollisimman tiiviisti
jo paljon ennen näitä äsken kuultuja
määräaikoja.
Kolmas asia. Puolustusvaliokunnassa on kuultu paljon tästä tilanteesta
niin ilmastollisesti kuin myös muun turvallisuuden näkökulmasta
tällä alueella, ja pidän erityisen tärkeänä sitä,
että meillä on siellä palvelevilla ihmisillä erittäin
hyvä, laadukas varustelutaso. Tästä olisin
kysynyt nyt, onko tähän kiinnitetty huomiota,
miten tähän panostetaan.
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pidän tietenkin tärkeänä tähän
operaatioon osallistumista mutta ehdottomasti haluaisin korostaa
siviilikriisinhallinnan roolia ja merkitystä. Se tulee
korostumaan entistä enemmän kansainvälisten
kriisien hallinnassa ja mahdollisissa ratkaisuissa. Hyvä esimerkki tästä on
Afganistan. Me kaikki tiedämme sen.
Suomenkin olisi löydettävä järkevä balanssi sotilaallisen
ja siviilikriisinhallinnan välillä, järkevä koordinaatio,
ja olen kyllä sitä mieltä, että tätä rahanjakoa
myös pitäisi hiukan tarkastella. Siviilikriisinhallinta
vaatisi myös lisää resursointia. Kysynkin:
onko tätä tarkastelua mahdollista tehdä?
Lopuksi haluaisin vielä muistuttaa, että tässäkin
operaatiossa pitää todellakin lähteä siitä,
että pahimpiin riskeihin on varauduttava.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta tämä selonteko ensinnäkin
on selkeä paperi. Se on helposti käsiteltävissä täällä,
ja minua ei henkilökohtaisesti häiritse, että se
tulee kiireellisellä aikataululla. Tällaista välillä kansainvälinen
yhteistyö on, ja siihen on meidän edustajien hyvä noin
ajatuksellisestikin sitten vaan tottua. Tämä on
yksi oikein hyvä muoto sitä.
Tässä on suomalaisten kannalta tietenkin tärkeätä se,
että se on vaativa, se on vaarallinen operaatio mutta se
on myös koulutuksellinen ihan selvästi. Siellähän
on opiksi otettavaa. Jos tämän paperin lukee läpi,
niin pelkästään nämä korkeat lämpötilat
ovat suomalaisille aika outo ympäristö, samaten
logistiset järjestelyt ja sadekauden aikana se, että siellä joudutaan
pelkästään lentokoneiden varassa koko
huolto järjestämään. Se on erittäin
hyvää tietoa meille päin, ettei tässä pelkästään
jostain niin sanotusta suuresta uhrautumisesta ole kysymys. Aikaa
sitten nämä isot periaatteet meillä jo
täällä on sanottu. Sen takia tässä ei
ole mitään muuta kuin nopeasti hoitaa tämä asia
eteenpäin.
Eero Reijonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Operaatioon osallistuminen on hyvin
perusteltu ja kannatettava. Leveämmät hartiat
on nyt, kun on YK:n mandaatti mukana.
Kun itse tähän selontekoon tutustuin, niin
totesin, että on 160 000 pakolaista pataljoonan
vastuualueella. Se on merkittävän iso määrä pakolaisia,
ja haasteet ovat varmasti merkittävät. Kun Suomen
vahvuus on vajaa komppania, kysyn, liittyykö tähän
80 henkilön joukkoon ollenkaan suomalaisia huolto- ja tukiyksikköjä vai
ollaanko kokonaan irlantilaisen pataljoonan huollon varassa.
Toinen kysymys, joka liittyy myös tähän
vahvuuteen, on se, miten te arvioitte, onko vaihtuvuus tämän
komppanian sisällä kovin suuri ja onko tähän
millään tavalla varauduttu, että sinne voidaan
sitten laittaa uusia henkilöitä, jos näyttää siltä,
että kaikki eivät niitä olosuhteita kestäkään.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä panen merkille, että salin
oikealla laidalla on tietynlainen ero suhtautumisessa siihen, kuinka
kauan ollaan Tšadissa ja kuinka kauan ollaan Afganistanissa. Täällä vaaditaan
määräaikaa YK-operaatiolle Tšadissa,
mutta Afganistanin osalta te koetatte totutella suomalaisia siihen,
että tähän Nato-operaatioon Afganistanissa
osallistutaan monia vuosia, jopa vuosikymmeniä. Tällainenhan
se laulu nyt on.
Mitä tulee tähän turvaneuvostokampanjaan, ed.
Kaikkonen, minä en pidä oikeana ajatuksena, että me
käymme jotakin kampanjaa sillä, että lähetämme
rauhanturvaajia. Minusta on Suomen tehtävä tukea
YK:ta kaikissa eri muodoissa, mihin suinkin kykenemme. Turvaneuvostopäätökset
tehdään eri perustein.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat edustajat! Kiitos erinomaisista
kysymyksistä! Yritän käydä ne
läpi. Yleishuomiona haluaisin vaan todeta, että nykyäänhän
tilanne on näissä kriisinhallintaoperaatioissa
siinä mielessä erilainen, ed. Tennilä,
että aikaisemminhan se oli pelkästään
YK mutta nykyään kriisinhallintaoperaatioista
vastaavat Nato, EU, YK ja Etyj. Näillä kaikilla
on yksi yhteinen nimittäjä ja se on se, että näiden
operaatioiden pitää tapahtua, niin kuin aikaisemmin
tässä todettiin, YK:n mandaatin mukaisesti. Siinä mielessä minun
mielestäni ei kannata ikään kuin nostaa
suuria eroja sille, mikä organisaatio se on. Minun mielestäni
meidän kannattaa katsoa näitä kaikkia
organisaatioita tasapuolisesti, ja on erinomainen asia, että me
nostamme tätä YK-puolta.
Ed. Kimmo Kiljuselle: Onko tämä vaarallisempi
vai onko Afganistan kaikista vaarallisin? Väittäisin,
että itse asiassa Suezissa vuonna 1956, kun olimme Egyptin
ja Israelin välillä, se olisi ollut loppujen lopuksi
ehkä vaarallisempi.
Riskianalyysia kysyttiin monessa puheenvuorossa. Itse asiassa
kävin meidän tiedustelu-upseerimme kanssa tätä läpi
tällä viikolla. Vastaus on, että riski
siitä, että siirrytään siltä osalta,
missä nyt ollaan, sinne etelämpään,
ei muutu. Riski on niin sanotusti medium low. Jos vähän
havainnollistaa, niin on olemassa punainen valo, jolloinka on korkea
riski, jota ei ole tässäkään
tapauksessa, on olemassa keltainen, joka on puolikas, ja sitten
vihreä, jossa ei ole pahempaa riskiä. Me olemme
enemmän siinä keltaisen ja vihreän kohdilla.
Ed. Sirnö nosti esille joukkoraiskaukset, naisiin kohdistuvan
väkivallan. Kyllä se on ilman muuta vakava ongelma,
johon totta kai puututaan näissä tapauksissa tapauskohtaisesti.
Toivomme, totta kai, että suomalaisten kohdalla tämän
tyyppisiä ei tulla näkemään.
Turvallisuusriskistä minä toivon, että olemme käyneet
tämän keskustelun, ed. Kaikkonen. Liittyen kampanjaan
te kysyitte, mikä tilanne on ylipäätään.
Kyllä meillä on kampanja niin sanotusti hyvin
liikkeellä. Mutta me emme käy kampanjaa tietenkään
sen pohjalta, montako osallistujaa meillä on YK:n kriisinhallintaoperaatioissa,
vaan sitä käydään yleisellä tasolla.
Se on meille hirveän tärkeä asia, että päästäisiin
turvallisuusneuvostoon vuonna 2013, 2014, ja meillä on
ihan henkilöitäkin nimetty ihan suoraan tähän
projektiin, vetämään ja johtamaan.
Ed. Ravi kysyi Ruotsista, onko tulossa erikoisosasto. Itse asiassa
esikuntahenkilöstö on tulossa. Minä en
tiedä sen tarkkaa lukumäärää tällä hetkellä,
mutta se on se, mitä Ruotsilta jää. Mutta
voidaan sanoa, että Ruotsi pitkälti vetäytyy.
Ed. Pulliainen, en vielä pysty tässä vaiheessa sanomaan,
kannattaako sinne pistää kehitysyhteistyöhanketta
myöhemmässä vaiheessa, koska me emme
tiedä ensinnäkään, miten kauan
me tässä tilanteessa olemme. Mutta ei tietenkään suhtauduta
siihen skeptisesti.
Ed. Palm kysyi valmistelutasosta. Kyllä se minun mielestäni
on erittäin hyvä tällä hetkellä,
ja kuten aikaisemmassa puheenvuorossa totesin, yritetään
varmistaa se, että se myös pysyy korkeana.
Viimeinen kysymys, ed. Reijonen, ehkä myös edustajat
Akaan-Penttilä ja Paloniemi. Oli kysymys näistä 160 000
pakolaisesta, jotka ovat ikään kuin sillä Suomen
ja Irlannin vastuualueella. Nyt ei pidä katsoa tätä Suomen
toimintaa ainoastaan tällaisena jääkärikomppaniatoimintana,
jossa on 80, vaan siinä on kysymys kokonaisesta pataljoonasta,
joka on Irlanti-vetoinen. Totta kai, kun huolloista ja muusta puhutaan,
niin yhteistyötä tehdään.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.