Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen puolivälin tarkastuspiste
oli suomalaisille suuri pettymys. Päätöksiä siirrettiin
jälleen ainakin kolme viikkoa eteenpäin. Työurapäätökset
ilmeisesti siirtyvät seuraavalle eduskunnalle. Tarvitsemme
kipeästi toimia uusien työpaikkojen luomiseksi.
Keskusta on esittänyt 3—5 miljardin euron rahastoa,
millä saadaan vauhtia uusien työpaikkojen synnyttämiseksi.
Arvoisa pääministeri, te puhuitte tuossa tiedotustilaisuudessa
rahastosta. Tuoko tämä rahasto jotain uutta keskustavetoisten
hallitusten aikana perustettuihin Teollisuussijoituksen rahastojen rahastoon
ja Averan siemenrahastoon, ja mikä on näitten
toimien ajateltu suuruusluokka?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin pari viikkoa sitten taisin sanoa eduskunnassa,
ja jokaisella se on ollut tiedossa, puoliväliriihi niin
kuin aina ennenkin hallituksella on ollut strategiariihi ja kehysriihi
on sitten se, jossa tehdään konkreettisia päätöksiä.
Päätöksiä ei ole siirretty vaan
rahapäätökset tehdään
siellä, missä rahapäätöksiä tehdään.
Mutta mitä tulee näihin rahastoihin, niin
tämä idea, joka hallituksella on, on se, että meillä olisi kaksi
erillistä rahastoa. Toinen saisi jatkoa, eli tämä kasvuvaiheen
rahasto saisi jatkoa, ja sitten ensimmäinen olisi uudentyyppinen
siemenvaiheen rahasto. Kokoluokkaa en osaa vielä sanoa. Se
tullaan myöhemmin päättämään,
mutta meidän ajatuksemme on nimenomaan se, että siinä on
osa julkista rahaa ja osa on sitten yksityistä rahaa. Tällä tavalla
saisimme sitten uusia rahoitusmalleja suomalaiselle pk-sektorille.
Teidän mainitsemastanne useamman miljardin rahastosta
ihan mielelläni kuulisin, mistä te sen rahan saisitte.
Se on iso ja varmasti vaikuttava, mutta en usko, että niin
suureen päästään.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Me esitimme, että tämän
rahaston siemen syntyy valtionyhtiöiden ei-strategista
omistusta myymällä.
Mutta ennen tämän hallituksen puolivälin
tarkastelua eri suunnista tihkui myöskin tietoa siitä, että yhteisöveroa
oltaisiin alentamassa. Tämä olisi tärkeä signaali
erityisesti vientisektorin suurille yrityksille, mutta samalla meidän
pitää muistaa, että pk-yritysten merkitys
työllistäjänä on korvaamaton.
Kymmenen vuoden aikana käytännössä yksityiselle
sektorille syntyneet uudet työpaikat ovat syntyneet pelkästään
pieniin yrityksiin.
Arvoisa pääministeri, aikooko hallitus huolehtia
siitä, ettei mahdollista yhteisöveron alennusta maksateta
suomalaisella omistajuudella tai suomalaisen omistajuuden tai pk-yritysten
kustannuksella pääomaverotusta tai osinkoverotusta
kiristämällä?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Näistä yksityiskohdista
eli suuresta kokonaisuudesta me neuvottelemme ja teemme päätökset
kehysriihessä. Mutta jos ymmärsin oikein, edustaja
Sipilä, että pitäisi yhteisöveroa
laskea mutta mihinkään muuhun veroon ei saisi
tehdä korotuksia, niin se on tietysti merkittävä lin-jaus.
Tietysti kaikki riippuu myös siitä, kuinka suuria
liikkuja me arvioimme tarvitsevan tehdä. Näitä pitää nyt
katsoa kokonaisuutena, eli kehysriihen jälkeen tiedetään
enemmän.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä kun hallituksen tiedotetta
on yrittänyt tavata ja sieltä poimia konkreettisia
esityksiä, niitähän ei valitettavasti
sieltä juurikaan löydy, mutta eräs kohta
pisti silmääni. Tämä on toki
vielä varsin ympäripyöreä, mutta
toteutuessaan tästä voisi syntyä jotakin
hyvää.
Toteatte tiedotteessanne, että selvitetään
mahdollisuudet luoda nykyisen oppisopimuskoulutuksen rinnalle nuorille
suunnattu joustavampi koulutusta ja työtä yhdistävä malli.
Tämä on asia, jota keskusta on peräänkuuluttanut
pitkään, siis erilaisia oppisopimuskoulutukseen
satsaamisia niin, että me syrjäytyneitä nuoria
voisimme tukea osaksi työelämää,
niitä, joille koulunpenkillä istuminen ei ensisijaisesti
maistu.
Ehkä, arvoisa työministeri, tämä on
teille suunnattu kysymys. Mitä tällä tarkoitetaan?
Viitataanko tällä samantyyppiseen malliin, mitä Suomen
Yrittäjät on nyt ansiokkaasti pitänyt esiin
koulutussopimuksesta, joka kohdentuisi nimenomaan nuorille paremmin
ja joka vähentäisi yrittäjien riskiä ja
sitä kautta parantaisi yrittäjien kiinnostusta
palkata nuoria ihmisiä? Tähän toivon
tarkennusta ja ilman muuta myös toimenpiteitä.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Todella sen ohella, että hallitus
tässäkin tänään vahvisti
nuorison yhteiskuntatakuun toimeenpanon tärkeyden, haluttiin
korostaa sitä, että me tarvitsemme erityisesti
oppisopimuskoulutuksessa uusia avauksia, jotka mahdollistavat tällaisen
työpainotteisemman opiskelun peruskoulun jälkeen
niille nuorille, jotka eivät ehkä joko pääse
kiinteämuotoisempaan koulutukseen tai joilla ei ole sitten
muuten ollut edellytyksiä mennä, ja tähän
liittyen opetus- ja kulttuuriministeriössä on
valmisteilla meillä hyvässä yhteistyössä ja
yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa
uusia ideoita, muun muassa 2+1-malli, jossa oltaisiin kaksi
vuotta toisen asteen koulutuksessa, ammatillisessa koulutuksessa,
ja yksi vuosi oppisopimussuhteessa.
Sitten tämä ajatus siitä, löydämmekö me
tämmöisiä pehmoisempia lähestymistapoja,
tämmöistä työpainotteista opiskelua,
joka johtaisi siihen, että sen päässä olisi
joko koulutustie tai sitten uusi työpaikka — niitä tässä ollaan
nyt etsimässä. Mutta tässä ei
olla hakemassa mitään uutta työsuhdemuotoa, -tyyppiä,
olemassa olevien työsuhdemuotojen tilalle, mutta on haluttu nähdä,
(Puhemies koputtaa) että tarvitaan pehmoisempia ja joustavampia,
työpainotteisia opiskelumuotoja, ja kehysriiheen valmistellaan
näitä asioita.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Olisimme mielellämme kuulleet tuloksia
puoliväliriihestä, esimerkiksi valtionvelasta.
Te olette luvanneet sen taittaa — päinvastoin,
se kasvaa jatkuvasti 7 miljardin vuosivauhdilla. Työttömyyden
piti alentua — nyt työttömyysprosentti
on lähellä 9:ää prosenttia.
Samoin asuntotuotanto on täysin romahtanut.
Kysynkin, onko nyt mahdollisesti tästä Sinisestä kirjasta
apua, että saamme runsaan kolmen viikon päästä todellista
tietoa siitä, mitä hallitus aikoo tehdä.
Pääministerillä oli tänään
radiohaastattelun mukaan yksi ainoa resepti: kotihoidon tuen aikaa
pitää lyhentää. Hyvin vähät
on hallituksella eväät, jos näin pienistä nippeleistä lähdetään
liikkeelle. Toivon, että silloin kolmen viikon päästä saadaan
tosiaan tietää, mitä te haluatte tehdä ja
missä Suomen talous menee.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Nyt minä en ihan pysynyt perässä edustaja
Mäkipään asioista. Siinä yhdistyi
hyvin monta asiaa, joilla ei oikeastaan ole mitään
yhtymäkohtaa, ja sitten oli vielä vähän
virheitäkin.
Minä en ole ensinnäkään
tänä päivänä ollut
radiohaastattelussa enkä muistele, että olisin
semmoista haastattelua antanutkaan, että kotihoidontuen
lyhentäminen on keino, puhumattakaan, että se
olisi keino mihinkään asuntorakentamiseen tai työpaikkojen
luomiseen.
Sitten taas tämä Sininen kirja: niin kuin
tuossa äsken totesin, niin jokainen käsittelee
sitä haluamallaan tavalla. Mutta tämä kehysriihi
on se paikka, jossa itse asiassa noita teidän asioitanne käsitellään.
Ne ovat tärkeitä huomioita, te puutuitte aivan
oikeisiin kysymyksiin. Erityisesti pääkaupunkiseudun
asumisen hinta on karannut käsistä niin, että normaalia
työtä tekevä ihminen ei oikein pysty
asumaan tai sitten ei pysty tekemään työtä,
hän joutuu olemaan sosiaaliturvan varassa. Näihin
kannustinloukkuihin, asuntorakentamiseen, uusien työpaikkojen
luomiseen me juuri nimenomaan teemme valmistelutyötä kehysriiheä varten,
ja siellä tehdään päätöksiä.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen asuntopolitiikka on kysymyksiä herättävä,
ja hallituksella on aihetta itsekritiikkiin puoliväliriihessä.
Asunnoista on pulaa, ja hinnat nousevat kestämättömälle
tasolle. Asuntoministeri Kiuru on luvannut vuokra-asuntojen määrän rajua
kasvua ja vuokrien alennusta.
Arvoisa ministeri Kiuru, koska tulokset osoittavat päinvastaista,
mitä te olette tehnyt puoliväliriihessä lupaamienne
asioiden edistämiseksi?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! On tosi hyvä, että saan
myös osallistua tähän keskusteluun, koska
oman tonttini kannalta tänään tehtiin
juuri niitä päätöksiä, joita
olen odottanut: vahva hallituksen tuki sille, että me voimme
kehysriihessä tehdä laajan toimenpidekokonaisuuden,
ja olen tänään mustaa valkoisella saanut
sen puolivälitarkastelussa läpi. Me olemme tänään
käyneet asuntopoliittisen tilanteen myös puolivälitarkastelussa
läpi.
Niin kuin todetaan, niin me tiedämme, että meidän
asuntomarkkinamme ovat kolmella tavalla tarkasteltavissa. On alueita,
joissa kaikki asiat ovat kunnossa, markkinat ovat tasapainossa.
On alueita, joissa markkinat eivät ole tasapainossa sen
takia, että siellä on aivan liian paljon vuokra-asuntoja.
Ja on alueita, joissa markkinat eivät ole tasapainossa
sen takia, että siellä on aivan liian vähän
vuokra-asuntoja. Erityisesti tämä viimeinen seikka
vaivaa pääkaupunkiseutua, ja me tarvitsemme todella
lisää toimia siihen, että me saamme pääkaupunkiseudun
asuntopoliittisen tilanteen haltuun.
Tehtävä ei ole helppo, koska 2000-luvulla
valitettavasti kohtuuhintaista asuntotuotantoa ei ole syntynyt.
Mutta nyt siitä on selkeä tahtotila olemassa,
ja me myös puristamme toimenpidekokonaisuuden, niin kuin
totesin, seuraavassa kehysriihessä.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Löysin netistä tiivistelmän
puolivälitarkastuksesta, ja kysyisinkin pääministeriltä,
mitä mieltä hän on tästä tiivistelmästä:
Kuntauudistus ei etene toistaiseksi, jatkosta ei tietoa. Sosiaali-
ja terveydenhuollon uudistus ei etene toistaiseksi, jatkosta ei
tietoa. Työurien pidentäminen ei etene toistaiseksi,
jatkosta ei tietoa. Talouspolitiikka — luottoluokitus on
toistaiseksi säilytetty, mutta velkaantuminen kasvaa. Työllisyyspolitiikka — työllisyysaste
on pysynyt ennallaan, mutta ei parannusta toistaiseksi. Yhteiskuntatakuu
etenee, mutta opetuspaikkojen leikkauksista ei vielä tietoa.
Vanhuspalvelulaki tulee karsittuna voimaan heinäkuussa,
henkilöstömitoitus veistetty pois.
Arvoisa pääministeri, onko tässä totuuden
siemen?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kävimme tänään
hallitusohjelman seurantaa läpi ja sitä, kuinka
moni, siis kappalemääräisesti, hallitusohjelman
tavoite on joko toteutunut tai niin sanotusti putkessa eli sitä työstetään. Se
oli 80 prosenttia. 20 prosenttia oli semmoisia, joita ei ollut vielä aloitettu.
(Mauri Pekkarinen: Joo, kyllä hallituksen hommat on tehty
nyt!) Näin ollen täytyy pitää ihan
hyvänä suorituksena, että aika paljon
on liikkeellä.
Mutta se pitää kyllä rehellisyyden
nimissä tunnustaa, että kyllä meillä paljon,
paljon vielä haasteita on. Esimerkiksi jos katsoo talouskohtaa,
me olemme paljon tehneet. Olemme vakauttaneet, sopeuttaneet taloutta.
Olemme tehneet toimia uusien työpaikkojen luomiseksi. Mutta
niin kuin tiedätte, niin maali liikkuu. Tämä on
yksi meidän keskeisimpiä teemoja kehysriihessä.
Paljon on tehty, mutta vielä tosi, tosi paljon on haasteita edessä.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuntuu siltä, että keskustalle
suurin pettymys on se, että hallitus pystyi näin
nopeasti tekemään näin selkeän
ja jämäkän paperin siitä, (Naurua) miten
puolivälitarkastelu etenee. Te olitte ehtineet sitä hieman
lukemaan, ja sieltä löysi jo edustaja Sipilä rahaston,
ja sen lisäksi sieltä löytyivät nämä oppisopimuskoulutukset.
Kannattaa lukea lisää. Se on nimittäin
erittäin vahva paperi. Se antaa selkeät linjat
siitä, miten hallituksen prosessi jatkuu seuraavan kolmen
viikon ajan. Siellä löytyy selkeät linjaukset
siitä, miten hallitus hakee kasvua, uusia työpaikkoja
halutaan luoda, miten kestävyysvajeen kimppuun käydään,
se antaa polun sille, miten eläkeratkaisu ja työuraratkaisu
löytyy.
Haluaisin kysyä pääministeriltä vielä,
kun maan selviytymisen kannalta erittäin tärkeät
työmarkkinakeskustelut ovat myöskin käynnissä, olivatko
nämä esillä puolivälitarkastelukeskusteluissa
ja mikä on teidän käsityksenne siitä,
miten tällä saralla edetään.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Positiivinen uutinen on se, että ainakin Elinkeinoelämän
keskusliitossa ja ehkä vähän laajemminkin
ollaan nyt halukkaita löytämään jotakin
yhteistä. Mehän emme tietysti heitä voi pakottaa
mihinkään, mutta jokainen tietää sen, että jos
maahan saataisiin semmoinen palkkaratkaisu, joka tukee vakautta,
joka lisää työpaikkojen määrää,
niin kyllähän sen vaikutus Suomen tulevaisuuteen
olisi megalomaaninen. Tästä syystä johtuen
tässä puoliväli-istunnon linjauspaperissa
lukee, että hallitus on halukas tukemaan vakautta ja työpaikkojen
määrää lisäävän sopimuksen
syntymistä, mikäli siihen tahtoa on.
Mutta muutoin tähän kokonaisuuteen minä olen
erittäin tyytyväinen. Näitten kappaleitten taustalla
on paljon keskusteluja, tässä on paljon linjauksia,
jotka saavat muotonsa kehysriihessä. Eli me haluamme tietoisesti
lähteä taistelemaan uudistuvan teollisuuden puolesta,
uusiutuvien yritysten puolesta, uusien työpaikkojen puolesta ja
sitä kautta vahvistamaan työteliästä,
työtä arvostavaa Suomea, (Puhemies koputtaa) joka
on edellytys sille, että Suomi on hyvinvointiyhteiskunta
myös tulevina vuosina.
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen tämänpäiväiset
linjaukset kasvun ja työllisyyden tukemiseksi siten, että taakan
jako on oikeudenmukainen, ovat erittäin hyvä kokonaisuus
ja osoittavat hallituksen toimintakykyä. Puolivälissä on
syytä katsoa, mitkä ovat ne keskeisimmät
kysymykset. Yksi keskeinen kysymys on suomalaisen teollisuuden toimintaedellytysten
turvaaminen. Tältä osin pidämme erittäin hyvänä sitä,
että tässä hallitus sitoutuu paikkaamaan
myös niitä huolia ja osin virheitä, mitä on tehty
edellisillä kausilla. Viittaan tässä esimerkiksi
rikkidirektiivin kompensoimiseen. Toisaalta on erittäin
tärkeää, että kasvun kapeikkoja
esimerkiksi asuntopolitiikan osalta pystytään
pääkaupunkiseudulla ja muissa kasvukeskuksissa hoitamaan,
ja tältä osin hallituksen lupaukset ovat erittäin
hyviä.
Yksi asia, josta itse olen kantanut huolta, on suomalainen tietoyhteiskuntaosaaminen,
joka oli maailman huippuluokkaa. Tässä oli valitettava tauko
välillä, mutta nyt hallitus on sitoutunut hyvin
vahvasti tältä osin viemään
Suomea maailman johtavaksi tietoyhteiskunnaksi. Mitä konkreettisia
toimenpiteitä tästä on odotettavissa
kehysriihessä?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Backmanilta erittäin hyvä huomio
nimenomaan tämä ict-klusteri. Pekka Ala-Pietilän
johtama työryhmä on kartoittanut lukuisia mahdollisuuksia,
joilla Suomi voisi jälleen kerran tulla ict-veturiksi.
Tämä ei tarkoita nyt koneiden ja laitteiden valmistamista
sinänsä vaan ict:n kytkemistä vaikkapa
palveluliiketoimintaan: älykkäisiin hyvinvointipalveluihin, älykkäisiin
liikennepalveluihin, mikä ettei sitten myös ihan
koneisiin ja laitteisiin — vaikkapa nyt metsäkoneet
ovat niitä, joissa ict:tä tänä päivänä käytetään
erittäin paljon. Eli Ala-Pietilän esitykset ovat
meillä erittäin tarkassa harkinnassa tällä hetkellä,
ja veikkaanpa, että aika moni niistä päätyy
sitten myös kehysriihen päätöksiksi.
Siellä on sekä rakenteellisia että sitten
ihan konkreettisia, jonkun verran rahaakin vaativia toimia.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Orpo, jos tämä on
jämäkkä paperi, niin mikähän
se löysä paperi sitten on? (Naurua)
Tästä rahastosta: Totta kai kannatamme rahastoa.
Minun kysymykseni koski vain sitä, kuinka suuresta rahastosta
tässä on kysymys. Meillä on Tesillä olemassa
jo valmiiksi 600—700 miljoo-nan euron tase ja
Averassa 100—150 miljoonan siemenrahasto. Tuoko
tämä merkittävän lisäyksen
siihen? Tämä oli kysymykseni. Jos edustaja Orpo
pystyy tähän vastaamaan, niin mielelläni kuulen
sen vastauksen.
Sitten olisin vielä kysynyt pääministeriltä tästä tietoyhteiskuntaosuudesta,
koskeeko tämä nyt viimeinkin sitten myöskin
terveydenhuollon tietojärjestelmien uusimista, koska siellä saamiemme
asiantuntijalausuntojen mukaan on merkittävät
säästöt saavutettavissa.
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Iso haaste tässä ajassa
on se, että me olemme menettäneet rakenteellisten muutosten
kautta teollisuudesta töitä. Ict-ala on yksi sellainen,
jossa me olemme joutuneet toteamaan, että se 90-luvun loikka,
joka kantoi, tarvitsee nyt selvän, vahvan pinnan päälle,
ja sitä kautta meidän ainoa mahdollisuutemme on
rakentaa myöskin digitaalisten palveluiden varaan, jotta ict-alalla
jatkossakin on korkean osaamisen työpaikkoja.
Yksi iso haaste hallitukselle on se, että kolmeen
hallituskauteen älystrategiat eivät edenneet,
ja myöskin valtionhallinnon pitää omalta osaltaan
näyttää suuntaa. Nyt älystrategioiden koordinoinnissa
lähtökohta on se, että jokainen ministeriö kerrallaan
tulee talkoisiin mukaan, ja sitä kauttakin viittaan edustajan
kysymykseen, että tämä asia on jo lähtenyt
liikkeelle. Meillä on monta ministeriötä,
joissa älystrategiat ovat tekeillä. Sitä kautta
luodaan myöskin sitä osaamispintaa, että saadaan
digitaalisia palveluja aikaan, ja kaikki perustuu avoimeen dataan.
Siitä on jo valtioneuvosto näyttänyt
suuntaa.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä teidän tämän
päivän kolmesivuinen paperinen tiedotteennehan
on listaus siitä, mistä teidän pitäisi
kolmen viikon päästä päättää,
ja erityisesti siitä, mihin aiotte, jos löytyy
lisärahoitusta, rahoitusta löytää.
Tässä on työllisyydestä paljon
kauniita sanoja ja työllisyysasteen nostamisesta. Itse
kiinnitän huomiota siihen, että täällä viitataan
myös kannustinloukkujen purkamiseen eli siihen, miten lyhytaikaista
työtä olisi helpompi vastaanottaa. Kaikki tietävät
nyt, että lyhytaikaista työtä ei kannata
ottaa vastaan, koska se ainakin hidastaa, jos ei suorastaan leikkaa,
sitä työttömyysturvaa.
Kysynkin, oletteko aikomassa ottaa keskustan ehdotuksen, edustaja
Tiilikaisen esityksen siitä, että otettaisiin
niin sanottu 300 euron suojaosa käyttöön
eli työtön voisi aina hankkia 300 euroa sen päälle,
mitä työttömyysturvaa saa. Ja sitten toinen
kysymys: mitä kuuluu niin sanotulle työttömän
verokortille?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kannustava sosiaaliturva, mihin te viittaatte,
on meillä todella hyvin tärkeä kehittämisen
kohde. Tässä puolivälikeskustelussa me
käymme todella hyvän keskustelun siitä,
että tulevassa kehysriihessä meidän on
tähän otettava myöskin kantaa, ja tämän
päivän keskustelu on mandaatti sille, että toimenpiteitä tehdään.
Meillä on tuolla sosiaali- ja terveysministeriössä meneillään
työryhmä, joka nimenomaan näitä asioita
katsoo. Nämä kaksi mainitsemaanne asiaa on siellä arvioitavana,
mutta näistä ei ole vielä mitään
päätöksiä tehty, ja nämä kaksi
esimerkkiä on katsottava kokonaisuutena, myöskin kustannusvaikutukset
ja muut vaikutukset.