Matti Vanhanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa,
joka on samalla keskustan eduskuntaryhmän ryhmäaloite,
esitämme aravalain 17 §:ään
muutosta, jossa määritellään
vuosimaksuina perittävistä vuokra-aravalainoista,
että aravalainan korko saa olla enintään
sen suuruinen, mikä on yleisesti kulloinkin luottolaitoksen perimä markkinakorko
riskiltään ja ehdoiltaan vastaavissa vuokra-asumisen
lainoissa. Tämä on samalla oikeastaan vastaus
siihen hallituksen periaatepäätökseen,
jonka hallitus teki tulopoliittiseen kokonaisratkaisuun liittyen
ja jossa hallitus päätti, että korkein
perittävä aravalainan korko saa olla enintään
6 prosenttia, mikä on aivan liian korkea taso nykytilanteessa.
Hallituksen alue- ja asuntopolitiikka, nämä molemmat,
ovat johtaneet kummallisiin paradokseihin. Vaikka muuttoliike on
ollut hyvin nopeaa, silti juuri kasvukeskukset ovat kaikkein eniten
olleet asuntotuotannossaan valtion lainojen ja korkotukien varassa.
Pääkaupunkiseudulla noin puolet ja Turussa, arvoisa
puhemies, jopa 70 prosenttia asuntojen uustuotannosta nojaa tällä hetkellä valtion
lainoihin tai korkotukeen. Siis alueilla, joilla markkinoiden kysyntä on
kaikkein kovinta ja suurinta, asuntotuotanto ei pyöri pankkivetoisesti
vaan valtion tuella. Sitten meillä on huomattava määrä kuntia,
ilmeisesti satoja, joiden alueelle ei vuosittain tule ainuttakaan
valtion tukemaa uutta asuntoa. Siellä taas asuntotuotanto
on pankkilainojen varassa, vaikka väki vähenee.
Toinen paradoksi on se, että valtion lainat ovat koroltaan
kalliimpia kuin pankkien rahoitus. Tämähän
saattaa suhdanteiden ja korkotason muuttuessa muuttua lähivuosina
toiseksikin, mutta nyt tilanne on jatkunut aivan liian kauan tällaisena eikä valtio
ole reagoinut mitenkään asiaan. Aravavuokralaiset
ja asumisoikeusasukkaat rahoittavat nyt ylikorolla valtiota. Tämä ei
oikeastaan ole paradoksi, vaan sietämätöntä piittaamattomuutta valtion
puolelta. Aravalainojen korkoja on viivytyksettä alennettava.
Korkojen kalleus on johtanut siihen, että sosiaalinen asuntotuotanto
hiipuu koko ajan. Kuluvana vuonna aloitetaan vain noin 8 000—8 500
asunnon rakentaminen tavoitteeksi asetettujen 12 000—13 000
asunnon sijasta. Tämä on nurinkurista, koska Suomessa
tarvitaan nykyistä enemmän kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja.
Ennakkotiedot ensi vuodelle jätetyistä hakemuksista
kertovat alamäen edelleen jatkuvan.
Jos lainaehtoja ei tarkisteta, niin kiinnostus sosiaaliseen
asuntotuotantoon hiipuu edelleen ja koko asuntolainoitusjärjestelmä uhkaa
näivettyä. Laadukasta ja rakennuskustannuksiltaan edullista
aravavuokra-asuntojen tuotantoa kuitenkin tarvitaan edelleen etenkin
kasvavilla alueilla. Vapaarahoitteinen vuokra-asuntotuotanto vastaa
vain osaan kysynnästä. Asunto-ongelmien kärjistyminen
vaikeuttaa työvoiman saantia erityisesti Pääkaupunkiseudulla,
jolla asunto-ongelmat ovat kärjistyneet, ja pieni- ja keskituloisten
talouksien asuntotilanne tällä seudulla pahenee
koko ajan. On hyvin nurinkurista, että pieni- ja keskituloiset
kotitaloudet maksavat vuokrissaan lainoista korkeampaa korkoa kuin
esimerkiksi omistusasunnon pankkilainalla hankkineet ja tämä toiminta
tuottaa ylijäämää Valtion asuntorahastolle.
Kun omistusasuntojen lainojen korkovähennysoikeus otetaan
huomioon, tämä korkoero kasvaa entisestään.
Aravatuotannon ongelma muodostuu nyt kahdesta kysymyksestä,
jotka molemmat on otettava tarkasteluun. Silloin kun arava-asunnoille
asetettiin joitakin vuosia sitten liki ikuinen myyntikielto, ei
arvattu, että myös korko-ongelma tulee eteen.
Nyt rakennuttajien näkökulmasta ehdot ovat aivan
liian tiukat. Rakennuttaa saa, mutta koskaan ei saa myydä ja
lisäksi pitää ottaa kalliimpi laina kuin
pankista. On aika helppo ymmärtää, että näillä ehdoilla
ei rakenneta, vaikka olisi kuinka paljon sosiaalista mielenlaatua.
Näihin molempiin ongelmiin on vastattava.
Valtion asuntorahaston ylijäämä oli
viime vuoden tilinpäätöksen mukaan 445
miljoonaa markkaa siitäkin huolimatta, että Asuntorahastosta
maksettiin avustuksia ja korkotukia yhteensä 945 miljoonaa
markkaa. Tänä vuonna ylijäämän
määrän arvioidaan kaksinkertaistuvan,
vaikka oikeastaan koko ajan nyt vuosien mittaan valtio on ennen
suoraan budjettirahoituksen piirissä olleita avustuksia
ja korkotukia siirtänyt Asuntorahastosta eli vuokralaisten
vuokrista maksettaviksi.
Korkojen alentaminen vaikuttaisi suoraan sosiaalisen asuntotuotannon
rakentamiseen lisäävästi ja myös
työllisyyttä parantavasti. Korkojen alentaminen
ennalta ehkäisisi myös talousongelmien syntymistä vanhoissa
aravavuokrataloissa. Koron alennuksen on koskettavakin myös
vanhoja lainoja. Koron alennuksella ei tarvitse laskea vuosimaksua,
vaan omistajalle on annettu oikeus lyhentää lainaa
jo sen ensimmäisistä vuosista alkaen. Myös
tämä olisi välttämätöntä tuotannon
vauhdittamiseksi. Omistajat joutuvat arvioimaan koko omistamansa
asuntomassan muodostamaa kokonaisuutta, kun päättävät
uuden rakennuttamisesta.
Vaikein tilanne on ehkä asumisoikeustalojen kohdalla,
joissa keskimääräinen korkotaso on vuokra-asuntolainojakin
korkeampi. Ongelma on näkynyt vaikeutena löytää uusia
asumisoikeusasukkaita asuntoihin, ja tämä on jo
aiheuttanut talousvaikeuksia osassa taloja. Kiinnostus uusien asumisoikeustalojen
rakentamiseen on pienentynyt, ja on vaarana, että koko
asumisoikeusjärjestelmä ajautuu kriisiin. Eräs
heijastuma tästä oli äsken ensimmäisessä käsittelyssä käsitelty lainsäädäntö,
jolla pyritään myös vapaarahoitteiselle
puolelle luomaan asumisoikeusasuntojärjestelmää.
Minusta asumisoikeusasuntojen ongelma on sellainen, että olisi
selvitettävä omistajien ja asukkaiden yhteistyöllä se,
voitaisiko pitkäaikaisille asukkaille myöntää myös
lunastusoikeus asuntoihin. Varsinkin kymmenen viime vuoden aikana
aravalla rakennettuihin asuntoihin sisältyy niin vähän,
olematon määrä, julkista tukea, että sen
pohtiminen, onko hyväksyttävää siirtää asuntojen
omistusta muille, ei ole kovin olennaista. Asunnot ovat olemassa,
ne pysyvät asuntokäytössä, ellei
niitä pureta, ja ne ovat olemassaolollaan vastaamassa kysyntään
siinäkin tapauksessa, että niiden omistus muuttuisi.
Varsinkin suuret asumisoikeusasunnot kannattaisi ehkä antaa
lunastettaviksi. Niistä irtoavalla rahalla saataisiin taas
uudistuotantoa aikaan.
Sama näkökulma koskee myös laajemmin
aravakantaa. Jos ikuisella luovutuskiellolla ja korkealla korolla
hyydytetään koko uudistuotanto, ei ilo vedenpitävästä ja
betonoidusta järjestelmästä kanna kauas.
Vähemmällä dogmaattisuudella aravajärjestelmä voidaan
säilyttää ja löytää sille
tarpeellinen rooli ja markkinoiden kysyntä.
Keskusta on aravan kova kannattaja, ja ymmärtäessämme
omistajan näkökulmaa teemme sen elvyttääksemme
aravaa. Nykymenolla Asuntorahastolle käy hullusti.
Arava on ollut menestystarina. Sen avulla on tuotettu Suomeen
noin miljoona asuntoa. Maailmankuulu Tapiolan puutarhakaupunkikin
on pitkälti aravan ansiota. Järjestelmä on
luonut vakautta asuntorakentamiseen, tasoittanut suhdanteiden välissä rakennusalan
työllisyyttä ja turvannut sadoille- ja sadoilletuhansille
suomalaisille turvallisen ja kohtuuhintaisen asunnon. Kaiken tämän
ansiosta sillä on nykyiselläänkin mittava
pääoma kentällä, lähes
10 miljardin euron saamisten määrä. Tätä pääomaa
pitää käyttää jatkossakin
sosiaalisen asuntotuotannon aikaansaamiseksi, sillä tarvetta
sille on nyt ja jatkossakin.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Ed. Vanhasen lakialoite on oikean suuntainen.
Edellinen asia, hallituksen esitys 100 ja ympäristövaliokunnan
mietintö siitä, kyllä myöskin
tukee tätä ajatusta nimenomaan siitä,
että koron tulee olla toinen kuin tällä hetkellä.
Ympäristövaliokunta esimerkiksi toteaa omassa
lausumassaan, että enimmäislainakorkokatto 6 prosenttia
ei ole riittävä, siis se, joka oli tupossa, ja
tuon pitäisi olla nimenomaan markkinakorkoa lähempänä.
Valiokunnassa on paljon keskusteltu tästä asiasta
ja on esitetty erilaisia malleja, muun muassa valtion sisään
lainaaman rahan keskikorko kolmen vuoden ajalta ja siihen suhteutettuna
tämä yhteiskunnan tukeman rakentamisen maksama
korko.
Mutta, puhemies, muutama asia ihan lyhyesti. Tälläkin
hetkellä saa myydä aravarahoitteisia asuntoja.
Kysymys on tietysti, kenelle: vastaavaa toimintaa harjoittavalle.
Asumisoikeusasuntojen myyntimahdollisuus on avattu, se on jo todella
käytäntöä. Mutta totta on juuri
tuo, että me tarvitsemme aravan puolustajia. Nimittäin
on liikkeellä myöskin sellainen näkökulma,
että tämä järjestelmä pitäisi
romuttaa ja tuo 60 miljardia vanhaa markkaa, 10 miljardia euroa,
saada niin sanotusti toiseen käyttöön.
Keskustelu päättyy.