4) Hallituksen esitys yksityisiä sosiaalipalveluja koskevan
lainsäädännön uudistamiseksi
Inkeri Kerola /kesk(esittelypuheenvuoro):
Kiitos, arvoisa herra puhemies!
Käsittelyssä oleva hallituksen esitys yksityisiä sosiaalipalveluja
koskevan lainsäädännön uudistamiseksi
on välivaihe valmisteltaessa yksityisiä sosiaali-
ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön
kokonaisuudistusta.
Yksityisistä sosiaalipalveluista annettavan lain olennaisimmat
sisällölliset muutokset nykyiseen valvontalakiin
verrattuna liittyvät ympärivuorokautisten sosiaalipalvelujen
antamisen valtakunnalliseen lupaan sekä ilmoitustenvaraisten palvelujen
rekisteröintiin.
Kotipalvelun tukipalveluja ja niihin rinnastettavia palveluja,
samoin kuin yksityistä perhepäivähoitoa,
ei jatkossa rekisteröidä yksityisten sosiaalipalvelujen
antajien rekisteriin. Tähän liittyy tarve varmistaa,
että yksityisinä sosiaalipalveluina tuotettaviin
palveluihin kohdistuu sosiaaliviranomaisen valvonta, jotta
palvelut voidaan myydä arvonlisäverottomina.
Aluehallintovirastojen käytännöt tukipalvelujen
rekisteröinnin suhteen ovat vaihdelleet, mikä on
johtanut erilaisiin verotusratkaisuihin, koska Verohallitus on pitänyt
rekisterimerkintää verottomuuden perusteena. Verotuksen
yhdenmukaisuuden kannalta on tärkeää,
että uuden lain perusteella palvelusuunnitelman mukaista
palvelua voidaan pitää arvonlisäverottomana
sosiaalipalveluna silloin, kun se perustuu hallintopäätökseen
tai asiakkaan ja palvelujen tuottajan väliseen sopimukseen,
vaikka esimerkiksi tukipalvelua ei rekisteröidä aluehallintoviraston
rekisteriin.
Esitetyillä muutoksilla on tarkoitus selkeyttää ja
yksinkertaistaa yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajien lupa-
ja rekisteröintimenettelyä. Lakiehdotuksen mukaan
aluehallintovirasto myöntää ympärivuorokautisia
palveluja antavalle hakijalle yhden luvan, joka kattaa kaikki annettavat
sosiaalipalvelut. Jos hakijalla on toimintaa useiden aluehallintovirastojen
alueella, valtakunnallisen luvan myöntää Sosiaali-
ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto.
Muista kuin luvanvaraisista palveluista tehdään
ilmoitus kunnalle, jossa palveluja tuotetaan. Kunta puolestaan toimittaa
tiedot ilmoituksista aluehallintovirastolle lukuun ottamatta kotipalvelujen
tukipalveluja tai niihin rinnastettavia palveluja sekä yksityistä perhepäivähoitoa.
Näiden palveluiden ensisijainen valvonta säilyy
esityksen mukaan kunnilla. Muutoksella vähennetään
jossain määrin sekä kuntien että aluehallintovirastojen
hallinnollisen työn määrää.
Ympärivuorokautisten sosiaalipalvelujen luvan myöntämisen
edellytyksenä on esityksen mukaan toimitilojen riittävyys
ja asianmukaisuus sekä toiminnan edellyttämä henkilöstö.
Valiokunta ehdottaa lisäksi, että tämän
esityksen yhteydessä täydennetään
10 §:ää siten, että luvan
myöntämisen edellytyksenä on myös
hakijan kyky vastata taloudellisista velvoitteistaan. Valiokunta
pitää tärkeänä, että ehdotetussa 4 §:ssä säädetään
toimintaedellytyksenä myös henkilöstön
määrän riittävyydestä asiakkaiden lukumäärään
nähden. Yksityisiin sosiaalipalveluihin sovelletaan lisäksi
edelleen lakia sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön
kelpoisuusvaatimuksista samoin kuin lakia sosiaalihuollon asiakkaan
asemasta ja oikeuksista. Henkilöstölle asetettavista
kelpoisuusvaatimuksista on lisäksi syytä tarvittaessa
ottaa määräykset 10 §:ssä tarkoitetun
luvan ehtoihin.
Palvelujen tuottajan omavastuuta palvelujen laadusta ja asianmukaisuudesta
pyritään vahvistamaan velvoittamalla palvelujen
tuottajat omavalvontasuunnitelman laatimiseen. Toimintayksiköllä tulee
olla myös vastuuhenkilö, joka vastaa palveluille
asetettavien vaatimusten täyttymisestä. Vastuuhenkilöitä koskevia
säännöksiä on esityksen perustelujen
mukaan tarkoitus tarkentaa myöhemmin lainsäädännön
kokonaisuudistuksen yhteydessä.
Valvonta tehostuu siten, että kunta voi jatkossa
tehdä tarkastuksen toimintayksikköön myös
oma-aloitteisesti ilman aluehallintoviraston pyyntöä.
Myös kotipalvelujen tukipalveluissa ja perhepäivähoidon
palveluissa ilmenevistä epäkohdista kunnan tulee
tehdä ilmoitus aluehallintovirastolle, jos kunnan omalla
neuvonnalla tai ohjauksella asiaa ei ole saatu korjattua. Näitä koskeva
valvonta-asia voi edelleen tulla kantelulla vireille aluehallintovirastossa.
Valiokunta korostaa tässä yhteydessä,
että sosiaalihuollon palvelujen valvonnan tulee kattaa
myös esimerkiksi vuokratyönä tehtävä tai
konsulttiyritysten palkkaamien sosiaalipalveluja antavien henkilöiden
tekemä toiminta.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi valiokunta pitää vielä tärkeänä,
että huolehditaan siitä, ettei valvonta jää liiaksi
omavalvonnan ja asiakkaiden satunnaisen palautteen varaan. Valvontajärjestelmää on
tarpeen uudistaa siten, että asiakkaiden palautetta palvelujen
laadusta ja toteutumisesta kerätään järjestelmällisesti
ja käytetään hyväksi
palvelujen kehittämisessä. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että lainsäädännön
kokonaisuudistuksen yhteydessä täsmennetään
valvontaviranomaisten toimivallan jakoa sekä tehostetaan
valvontaa ja osoitetaan tähän riittävät voimavarat.
Puhemies! Mietintö oli yksimielinen, ja käsittely
tehtiin hyvässä yhteistyössä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on ensimmäisiä askeleita
sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamiseksi
yksityisellä ja julkisella puolella, mutta meillä on
vielä odottamassa 20 lakia, jotka sosiaalilainsäädännön
puolella täytyy Suomessa uudistaa. Vähän sama
tilanne on myös terveydenhuollossa, jossa nyt kuitenkin
terveydenhuoltolaki astuu voimaan vappuna, mutta yksityispuolen
lainsäädäntö on vielä varsin
ohutta. Eilenhän työryhmä jätti mietintönsä vanhusten
kokovuorokautisen hoidon järjestämisestä maassamme
ministeri Risikolle. Tällöin yksityiset palvelut
tulevat huomattavasti lisääntymään,
joten on erittäin tärkeää, että lainsäädäntö kulkee
perässä. Seuraavalla eduskunnalla tulee olemaan
paljon töitä sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön
suhteen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ja siitä tehty,
niin kuin kuulimme, yksimielinen mietintö ovat oikeaa asiaa.
Kysymyshän on siitä, että palvelujen
tarvitsija voi saada mahdollisimman tarkoituksenmukaista sosiaalipalvelua,
joka ulottuu ympäri vuorokauden tarpeitten mukaan. Silloin
palvelun tarvitsijan kannalta ei ole väliä sillä,
onko sen tuottanut yhteiskunnallinen palvelujen antaja vai yksityinen. Olennaista
on, että hän saa nämä palvelut.
Minun ymmärtääkseni tällä hallituksen
esityksellä, josta on annettu mietintö, halutaan
juuri tätä yhteistä hyvää edistää.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Sillä kyllä minun
mielestäni on väliä, kuka palvelut toteuttaa.
Terveydenhoidon puolella, mihinkä ed. Asko-Seljavaara viittasi,
sillä on erityisesti merkitystä, jos ajatellaan
esimerkiksi hoitoketjua ja sitä, että potilas—lääkäri-suhde säilyy
ja tieto välittyy. Ei niin, että reppulääkäri käy
siellä päivystämässä,
lähtee sen jälkeen aamulla kotiin ja tiedot menevät
mukana. Nämä ovat ongelmia. Tietysti rahoitukseen
liittyy ongelmia. Siis asia ei ole ongelmaton, vaikka tällainen
ideologinen pakkopulla on syötetty tästä sosiaalipalvelujenkin
yksityistämisestä, ja sitä on nykyhallitus
kyllä pureskellut aika tyytyväisenä.
Mutta itse tähän tärkeään
asiaan, mihin valiokunnan puheenjohtaja ed. Kerola, viittasi, siis
siihen, miten sosiaalipalvelujen toteutumista voidaan seurata. Tällöin
tämä koskee kyllä julkista puolta aivan
samalla tavalla. Onko riittävästi hoitohenkilökuntaa?
Onko hoiva riittävää? Saavatko ihmiset,
jotka ovat hoidon kohteena, todellakin omat perustuslailliset oikeutensa
toteutetuksi niin, että heidän ei tarvitse esimerkiksi
odottaa märissä vaipoissaan tuntikausia, että tulee
apua paikalle? Nämä ovat vakavia asioita. Näiden kohdalla
olemme keskustelleet aikaisemminkin. Tällöin tulee
kysymys myös siitä, mikä on valvovien
viranomaisten määrä, mikä on
Valviran resurssi, miten todellakin esimerkiksi potilasasiamies-
ja sosiaaliasiamiestoiminta onnistuvat. Näiden keskeisten
kysymysten parissa sekä omaiset, potilaat, asiakkaat, hoidettavat
että myöskin hoitohenkilökunta joutuvat
jatkuvasti painiskelemaan.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä mainitaan,
että pääsääntöisesti
ei tutkita yli 5 vuotta vanhoja asioita, jos niistä tehdään
kantelu. En tietenkään ole ollut käsittelemässä valiokunnassa
tätä asiaa ja sillä lailla puhun tavallaan
niin kuin lonkalta, mutta olen törmännyt asioihin,
että ihmiset ovat halunneet valittaa asioista. Ja koska
prosessit ovat pitkittyneet ja olleet kesken, niistä ei
ole voitu tehdä valituksia ja sillä lailla nämä henkilöt
ovat tavallaan jääneet vaille oikeutta. Näihin
asioihin tulisi sitten myös kiinnittää jatkossa
huomiota.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minulla on asiankirjan lukuvaikeuksia nyt
tämän mietinnön kanssa. Siis viittaan
vielä sen lisäksi, mitä olen lukenut,
siihen, mitä varapuheenjohtaja Asko-Seljavaara äsken
totesi, että kysymys on erittäin voimakkaasti
laajenevasta toimeliaisuudesta. Sekä hallituksen esityksestä että myöskin
mietinnöstä käy selville, että tässä muodostuu
rekistereitä pilvin pimein ja sellaiselle alalle, jolla
olemme äärimmäisen herkissä kantimissa.
Minä en, arvoisa puhemies, missään näe, että näitä,
sanotaanko, rutiinirekisterivalvontaviranomaisia olisi millään
tavalla kuultu. He ovat ehkä jääneet
tästä luettelosta pois, jos heitä on kuultu,
mutta minä en löytänyt. Kun täällä ovat sekä puheenjohtaja
että varapuheenjohtaja paikalla, niin he kertonevat sen,
kuinka asianlaita todellisuudessa on.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiehdotus parantaa
huomattavasti nimenomaan asiakkaiden asemaa Suomessa silloin, kun
puhutaan tästä palvelujen järjestämisestä ja
nimenomaan koordinaatiosta terveys- ja sosiaalitoimen puolella.
Olen ihan samaa mieltä kuin ed. Pulliainen, että varmaan
näissä rekistereissä ja yleensäkin tiedonsiirrossa
ja potilastietojen ja asiakastietojen käsittelyssä pitää aktivoitua
alusta saakka, jotta saamme tästä kaiken sen hyödyn,
mikä on tarkoituskin. Mutta todellisuudessa tämähän
ohjaa huomattavasti pidemmälle tätä yhteistoimintaa
myöskin Paras-hankkeen jälkeen kuin tällä hetkellä lainsäädäntö tekee,
ja veronmaksajien näkökulmasta vaikuttavuus- ja
kustannustehokkuus sekä sitten juuri nimenomaan kuluttajien
ja asiakkaiden tarpeet tulevat tässä hyvin tarkasteltavaksi.
Itse odotan tältä aika paljon nimenomaan tämän
sosiaali- ja terveyskokonaisuuden kytkeytymisestä muuhun
yhteiskunnan lainsäädäntöön
ja sosiaali- ja terveystoimintojen yhteistyöhön.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin tässä tukea ed.
Tiusasen huomiota siitä, kuinka tärkeätä on
se, että kun näitä uudistuksia tapahtuu,
niin kuitenkin huomioidaan hoitoketju, joka on ennaltaehkäisyä,
on itse tätä kiireetöntä hoitoa,
mutta myös kiireellistä hoitoa. Tämä on
aika hyvin toiminut julkisella puolella, ja toivoisin, että hoitoketju
jatkossakin olisi tärkeässä asemassa,
kun tehdään uudistuksia, eikä vaan pala
palalta tehdä siirtoja.
Sitten myös tässäkin yhteydessä haluaisin nostaa
esille tämän sosiaalisen oikeudenmukaisuuden periaatteen.
Täällä korostettiin, että on hyvä,
että palvelua on tarjolla, mutta on myös tärkeätä,
että kaikki ihmiset pääsevät
sen palvelun piiriin ja ettei sosiaalinen tausta sitten aseta ihmisiä eriarvoiseen
asemaan.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa
oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo ovat kaikista tärkeimpiä arvoja,
ja tällä hetkellä julkinen terveydenhuolto ei
kaikin osin pysty takaamaan palveluita kuntalaisille.
Mutta kiinnittäisin huomiota nimenomaan tähän
valvontaan ja valvontaresurssien riittävyyteen. Tästä on
noin kolmisen viikkoa, kun saimme lehdistä lukea, että Valviralla
on hirveät määrät kanteita käsittelemättä,
ja se aiheuttaa sen, että he, jotka ovat näitä ilmoituksia
tehneet, elävät pitkään epävarmuudessa
siitä, koska asia käsitellään,
jatkuuko se tilanne mahdollisesti siellä hoitopaikassa,
mistä he ovat valituksen tehneet. Samalla, jos se koskee
hoitohenkilökuntaa, se on myös heille hyvin epämiellyttävä tilanne,
että asiaa ei saada Valviran toimesta tutkittua eikä asiaa
päätökseen.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
oikeutetusti viitattu monissa puheenvuoroissa resursseihin, jotka
suoraan liittyvät asiakkaan oikeusturvaan, ja niihin meidän
on myös tässä talossa syytä kiinnittää huomiota, olemmehan
moniin tahoihin rahaa jakava taho ja toivottavasti muistamme, kun
budjettia tehdään, myös nämä tarpeet.
Sitten ed. Pulliaisen esittämään
kysymykseen lukuisista rekistereistä. Asia pitää paikkansa.
Erityisesti meillä oli huolta siitä, että monissa
asetuksissa määrätään
näistä toimintaa harjoittavista yrityksistä ja
toiminimistä, ja ylläpidettävissä rekistereissä on
tietenkin epäoikeudenmukaisuuksia verrattuna toisiin toimialoihin
ja toiminnan harjoittajiin, ja tähän kiinnitimme
valiokunnassa huomiota. Se, mikä on rekistereiden valvontamekanismi,
siinä on meillä varmasti parantamista koko Suomen
maassa, ja kun puhutaan koko potilastietojärjestelmästä ja
yleensä Verohallinnon ylläpitämistä rekistereistä,
niin herää vain kysymys siitä, koska
saamme nämä keskustelemaan keskenään
ja toimimaan yhdessä. Siinä myös on meillä oma
osuutemme tässä kokonaisuudessa.
Mutta varsinaiseen kysymykseen, minkä ed. Pulliainen
esitti, että kuulimmeko erikseen rekisterin pitäjiä:
emme kuulleet, vaan osa näistä rekisterin pitäjistä on
tietysti asetuksilla määrätty ja myös
sijaitsee siis muilla hallinnonaloilla valtionhallinnon piirissä ja
aluehallintoviranomaisten keskuudessa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Terveydenhuollon rekistereiden kanssa on todella
voimisteltu eduskunnassa jo ainakin viisi vuotta, ja tarkastusvaliokunta
on kiinnittänyt asiaan huomiota, valtiontalouden tarkastajat
ovat kiinnittäneet huomiota. Onneksi nyt kuitenkin saamme
vappuna voimaan terveydenhuoltolain, joka edellyttää,
että sairaanhoitopiirissä tulee olla yhteneväinen
terveydenhuollon rekisteri, mutta siihen ei vielä kuulu
sosiaalitoimi ollenkaan. Kyllä tässä useampi
kymmenen miljoonaa vielä menee ja ehkä enemmänkin
ennen kuin nämä keskustelevat keskenään.
Yleiskeskustelu päättyi.