Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyt esittely sinänsä ihan
tärkeästä laista. (Hälinää)
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
Pyydetään salia rauhoittumaan, kuuntelemaan
tärkeätä puheenvuoroa.
Kiitoksia, arvoisa puhemies! — Tämän hallituksen
esityksen tarkoituksena on selventää Säteilyturvakeskuksen, Stukin, asemaa
yhtäältä riippumattomana turvallisuusvalvontaviranomaisena,
ja toisaalta tällä esityksellä on tarkoitus
mahdollistaa ydinturvallisuustutkimuksen tutkimusinfrastruktuurin
uusi kehitysvaihe sillä tavalla, että Ydinturvallisuustalo
on tarkoitus rakentaa, tai itse asiassa sitä rakennetaan
jo, ja rahoitus ja sen toimintaedellytykset tällä esityksellä pyritään
turvaamaan.
Ensinnäkin Stukin valvontaoikeuksia laajennetaan esityksellä sillä tavalla,
että jatkossa se suorittaa ydinlaitoksen ja kaivosten ympäristön säteilyvalvontaa
viranomaisena. Tällä hetkellä tuo toiminta
on maksupalveluperusteista. Siitä se nyt irrotetaan, ja
se on viranomaistoimintaa, joka tuon riippumattomuuden, mitä Stuk
tarvitsee, kannalta katsotaan olevan tarpeen ja tärkeä asia. Toisaalta
tällä lisäksi siirretään
Säteilyturvakeskukselle tietynlaisten yleisten ydinturvallisuusasioiden
määräysten, ei asioiden vaan määräysten,
antovalta. Tässä keskustelua käytiin,
että onko oikein, että tällainen viranomainen
saa tällaisten määräysten, normien
antovallan. Eri vaiheitten jälkeen on päädytty
siihen, että tämä on vaikka ei ihan ongelmaton
niin kuitenkin hyväksyttävissä oleva
asia.
Toinen tärkeä asia tässä esityskokonaisuudessa
todella liittyy tutkimusinfran kehittämiseen, ja tässä ollaan
siirtymässä uuteen kansalliseen järjestelyyn,
jolla, niin kuin äsken sanottu, rakennetaan Ydinturvallisuustalo,
jossa tärkeä rooli on Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla
ja VTT:llä. Tämän talon rakentamista
varten tässä esitetään, että kerätään
erillisiä maksuja tietyiltä ydinjätevelvollisilta
ja ydinenergialuvan haltijoilta. Nämä maksut,
mitä tässä kerätään,
ovat väliaikaisia. Tämä ei ole aivan
pulmaton asia tämäkään. Tässä tarvittiin
vähän perustuslakivaliokunnan ja oikeusministeriönkin
tulkintaa siitä, miten tässä on mahdollista
menetellä.
Talousvaliokunta kuitenkin päätyy nyt ratkaisuun,
jonka mukaan tämän Ydinturvallisuustalon rahoitus
hallituksen esittämällä tavalla jää valtiontukisääntelyjen
ulkopuolelle, koska tässä ongelma oli se, onko
valtiontukisäädösten mukaan mahdollista
se, että yksityiset yritykset, nämä ydinenergialaitokset
ja ydinjätelaitokset, rahoittavat tällaista toimintaa,
onko se valtiontukisäädösten mukaista
vai ei. Jos se olisi ollut, niin se olisi kiellettyä, mutta
kun katsotaan, että se menee valtiontukisäädösten
ulkopuolelle, niin siinä tapauksessa sitten se on hyväksyttävää. Kuitenkin
valiokunta lähtee siitä, että TEMin on seurattava
tarkoin Ydinturvallisuustalon käyttöä,
sen taloudellista ja ei-taloudellista toimintaa, koska jos nämä muuttuvat
kovin paljon, niin sitten tämä tuki näiltä äsken
sanotuilta rahoittajilta ei välttämättä enää olekaan
laillista.
Arvoisa puhemies! Koko tähän hankkeeseen liittyy
ylipäänsä vielä sellainen kysymys,
onko nyt ylipäänsä asianmukaista se,
että nämä äsken sanotut tahot
joutuvat rahoittamaan tällaista toimintaa, joka kumminkin
valtaosaltaan on viranomaistoimintaa, ja kun Ydinturvallisuustalossa tehtävä työ koskee
ei vain näitä yhtiöitä, jotka
rahoittavat, vaan muutakin kaupallista toimintaa, onko se kilpailuoikeudellisesti
ihan kaikin puolin kohdallaan. Mutta tässäkin
asiassa henkseleitä venytellen tai vyötä venytellen,
miten vain, on päädytty siihen, että tämä on
läpivietävissä tällä tavalla.
Talousvaliokunta ei pidä kuitenkaan asianmukaisena
Ydinturvallisuustalon rahoitukseen liittyvää menettelyä kaikilta
osin. Miltä osin ei? Lähinnä siltä osin,
että TEM valtuutti jo vuonna 2013 VTT Oy:n sitoutumaan
toimitilaan ja sen kustannuksiin valtioneuvoston raha-asiainvaliokunnan
puoltavan kannan perusteella, vaikka merkittävä osa
tämän Ydinturvallisuustalon rahoituksesta on riippuvainen
nyt tässä käsiteltävänä olevasta
esityksestä. Tässä on vähän
se sama vanha juttu, että asiaa tiedusteleva kysyy, saako toisen
tontille rakentaa, ja sitten nimimerkki on, että "Perustukset
on jo tehty". Siis tässä on annettu lupa
lähteä viemään tätä asiaa
eteenpäin, tehty merkittäviä sitoumuksia,
ja nyt jälkikäteen vasta lailla ollaan rahoittamassa
ne sitoumukset, joihinka on annettu valtuus VTT:lle jo oikeastaan lähes
kaksi vuotta sitten.
Tätä, arvoisa puhemies, aika lailla äimisteltiin,
mutta päädyttiin nyt kuitenkin siihen, että hyvä tarkoitus
pyhittää keinot. Ja kun ei tämä nyt suoraan
lainvastaista ole, niin talousvaliokunta puoltaa mutta pitää tätä menettelyä vähän
vähemmän asianmukaisena.
Arvoisa puhemies! Tässä.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Muutama sana Säteilyturvakeskuksen
valtuuksista. Näitä valvontaoikeuksia tosiaan
laajennetaan siten, että valvonta suoritetaan ydinlaitosten
ja kaivosten ympäristön säteilyvalvontaviranomaisena.
Voimassa olevien säännösten perusteella
Säteilyturvakeskus tekee säteilymittauksia maksullisena
palvelutoimintana, mikä on koettu hieman ongelmalliseksi.
Tämän muutoksen johdosta säteilyvalvonnasta
tulee selkeästi viranomaistoimintaa. Talousvaliokunta pitää ehdotettua
muutosta kannatettavana ja Säteilyturvakeskuksen roolia
selkeyttävänä.
Sitten muutama sana maksujen korotuksista. Tosiaan tämän
Ydinturvallisuustalon laboratorio-osan toimitilakustannukset sekä kuumakammioinvestoinnit,
päätelaitteineen, näillä korotetuilla
maksuilla katetaan. Valiokunta pitää — perustuslakivaliokunnan
viimeaikainen käytäntö ja oikeusministeriön
talousvaliokunnalle asiasta antama lausunto huomioon ottaen — ehdotettua säätelyä
asianmukaisena.
Kuten valiokunnan puheenjohtaja Pekkarinen äsken omassa
puheessaan kertoi, niin kyllähän tässä tunsi
pikkuisen joutuneensa niin kuin toteutuneen tosiasian eteen, koska
rakennustyöt olivat jo alkaneet, mutta kuten sanottu, tämä on
todettu asianmukaiseksi menettelyksi, eikä siinä sen
jälkeen kahta sanaa.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä lakiesitystä hiukan
erikoisena, mutta minusta olosuhteisiin nähden perusteltuna.
Haluan sanoa, että meillä on suuria ongelmia nyt sen
suhteen, että Säteilyturvakeskuksen rahoitusta
on leikattu oikein voimakkaasti, mutta tehtäviä ei
ole leikattu. Säteilyturvakeskuksella on juuri tällä viikolla
yt-neuvottelut, joissa sitten joudutaan irtisanomaan toistakymmentä henkeä, ja
kuitenkin pitäisi pystyä asiantuntevasti valvomaan
ja opastamaan ja niin edelleen.
Nyt jos tätä perusrahoitusta ei saada, niin
silloin minusta ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin
että maksullisen toiminnan maksuihin otetaan mukaan jonkin
verran katetta niin, että sen katteen avulla voidaan ylläpitää myös
sitä osaamista, jota se maksullinen toiminta edellyttää. Näinhän
jokainen konsulttiyhtiökin tekisi — eihän
se voi pelkillä marginaalikustannuksilla mitään
tehdä. Mutta minusta tällä hallituskaudella tehdyt
Säteilyturvakeskuksen määrärahojen
leikkaukset ovat olleet erittäin perusteettomia ja ne vaarantavat
koko tämän järjestön toimintaa
ja myös ydinturvallisuutta Suomessa.
Yleiskeskustelu päättyi.